دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۵ - Oct 9, 2006
دوازده روز پس از به قدرت رسيدن
نخست وزير ژاپن به ديدار رهبران چين رفت
002526.jpg
گروه بين الملل شينزو آبه نخست وزير جديد ژاپن ديروز در چارچوب نخستين مذاكرات سران چين و ژاپن در پنج سال گذشته در پكن با رئيس جمهور، نخست وزير و رئيس پارلمان چين ديدار و گفت وگو كرد.
آبه كه امروز دوشنبه از پكن به كره جنوبي مي رود به طور علني بر لزوم تقويت روابط ژاپن با چين و كره جنوبي تأكيد كرده است.
از آنجايي كه كشورهاي چين و كره جنوبي قرباني ماجراجويي هاي نظامي ژاپن بوده اند، احياي روحيه ناسيوناليستي در ژاپن و برخي تحركات در اين كشور همواره با حساسيت پكن و سئول دنبال مي شود.
در دوره نخست وزيري كوايزومي كه دوازده روز پيش پايان يافت بازديد وي از معبد ياسوكني كه سمبل گذشته نظامي ژاپن محسوب مي شود مورد اعتراض شديد چين و كره جنوبي قرارگرفت و رهبران چين به همين دليل در پنج سال گذشته از ديدار با نخست وزير ژاپن خودداري مي كردند.
شينزو آبه پيش از نخست وزيري بارها از بازديدهاي كوايزومي از معبد ياسوكني حمايت كرده بود، ولي هيچ گاه نگفته كه آيا در زمان نخست وزيري خودش به معبد ياسوكني خواهد رفت يا خير.
معبد ياسوكني نمادي است از ارواح 5/2 ميليون قرباني ژاپني در جنگ جهاني دوم و مقبره 14 نظامي ژاپني محكوم به ارتكاب جنايات جنگي در جنگ جهاني دوم است.
چيني ها معبد ياسوكني را نماد جنايت امپراطوري ژاپن مي دانند و اقدام ژاپني ها را در حمله به چين و كشتار مردم و قتل عام اسيران جنگي را محكوم مي كنند.
شينزو آبه نخست وزير جديد ژاپن كه به نظر مي رسد درصدد است با كاستن از حساسيت ها درهاي گسترش روابط را در برابر دو كشور بگشايد، گفته است كه فعلاً براي ديدار از معبد ياسوكني برنامه اي ندارد. اما آبه پس از روي كارآمدن اظهاراتي درباره تغيير قانون اساسي و ضرورت تشكيل ارتش و تقويت توان نظامي ژاپن داشته كه اين رويكرد ناخرسندي مقامات پكن را درپي داشته است. برنامه ديدار كوايزومي از معبد ياسوكني و اصلاح قانون اساسي ژاپن و تشكيل ارتش در ژاپن ادامه يك سياست است كه در پكن با حساسيت دنبال مي شود.
وي جيابائو نخست وزير چين در ديدار با همتاي ژاپني خود با اشاره به مسائل في مابين دو كشور خاطرنشان كرد كه توسعه روابط دوستانه ميان چين و ژاپن در زمره منافع بنيادين دو دولت است. نخست وزير چين بار ديگر تأكيد كرد كه حسن روابط طولاني مدت و سالم دو كشور در گرو حل مسأله ديدار مقامات ژاپني از معبد ياسوكني است.

كره شمالي منتظر واكنش آمريكاست
گروه بين الملل درحاليكه بعضي منابع خبري از احتمال انجام آزمايش هسته اي كره شمالي در چند روز آينده خبر مي دادند ديروز مقامات روسي در پيونگ يانگ به مطبوعات انگليس گفتند، اين آزمايش تا اواخر سال جاري ميلادي به تعويق افتاده است.
خبرگزاري فرانسه ديروز به نقل از مطبوعات انگليس گزارش داد، يك مقام نظامي روسي در پيونگ يانگ كه نخواست نامش فاش شود از اطلاعاتي خبر مي دهد حاكي از اينكه كره شمالي سه ماه به آمريكا فرصت مي دهد تا تحريم هاي مالي عليه اين كشور را لغو كند و مذاكرات مستقيم و دوجانبه را آغاز كند، در غير اين صورت دست به آزمايش هسته اي خواهد زد.
به گفته روس ها در صورت عدم تحقق اين شرايط كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي فرمان آزمايش هسته اي را صادر مي كند.
كره شمالي چند روز پيش تهديد به انجام آزمايش هسته اي كرد اما زماني براي انجام اين آزمايش مشخص نكرد.
در پي اين تهديد موجي در منطقه عليه كره شمالي تشكيل شد و كشورهاي منطقه و غربي  ها از يك سو خواستار عدم انجام اين آزمايش مي شدند و از سوي ديگر كره را به عواقب جدي اين آزمايش تهديد مي كردند.
در ميانه همه اين هياهو ها و تهديدها كره شمالي فعلا سكوت كرده و در انتظار واكنش آمريكاست.
روس ها كه به كره شمالي نزديك هستند مي گويند انجام آزمايش موشكي در روزها و حتي هفته هاي آينده به سود كره اي ها نيست و آنها اين را مي دانند.
روزنامه ساندي تلگراف ديروز نوشت، بمب هسته اي كه كره شمالي قصد آزمايش آن را دارد، شبيه به بمب اتمي است كه در ناكازاكي فرود آمد.
منابع نظامي مطلع به اين روزنامه گفته اند كه اين بمب سه متر طول و چهار تن وزن دارد.
اما هيچ يك از موشك  هاي كنوني كره قابليت حمل اين بمب را ندارد.

نگاه
ناتو پاكستان - طالبان
ديدار ژنرال پرويز مشرف و فرمانده ناتو در كويته پاكستان ادامه روندهايي است كه طي يكماه اخير بر روابط آمريكا و پاكستان در خصوص مساله افغانستان حكمفرما بوده است. مهمترين اين روندها، ديدار سه جانبه بوش، مشرف و كرزاي در آمريكا بود.
معني و مفهوم كليه اين ديدارها آن است كه تحولات افغانستان، به رغم روندهاي مثبت اوليه، از پنج سال پيش تاكنون كه عمليات پايدار عليه طالبان صورت گرفت، روندي معكوس به خود گرفته است. اين وضعيت بگونه اي است كه بعضي از تحليلگران عنوان عمليات پايدار آمريكا را بر طالبان گذاشته اند. يعني اين بار طالبان عمليات پايداري را عليه آمريكا در عرصه افغانستان به اجرا درآورده است.
آمريكايي ها مشكل اصلي تداوم بحران افغانستان را از ناحيه پاكستان مي دانند. از ديد پاكستان، اقدام طالبان در افغانستان يك اقدام تروريستي نيست بلكه مقاومتي مردمي محسوب مي شود و به همين دليل ژنرال مشرف تمايل دارد از اصطلاح مقاومت طالبان استفاده كند. ژنرال مشرف خواهان  آن است كه دست كم بخش مهمي از قدرت در افغانستان اگر نه همه آن به طالبان واگذار شود.
در همين حال، مقامات پاكستان تمايل دارند واژه طالبان جديد (نئوطالبان) را در مورد جنگجويان اين گروه بكار ببرند. اين بدان دليل است كه اسلام آباد قصد دارد صف  بندي هاي سنتي در مورد طالبان را كه براساس آن اين گروه به ميانه رو و تندرو تقسيم مي شود، از ميان بردارد و مجددا وجهه اي يكپارچه و همبسته به طالبان دهد. در هر حال به نظر مي رسد به همان ميزان كه فشار طالبان بر ساخت دولت و نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان افزايش مي يابد، فشار آمريكايي ها و كشورهاي غربي نيز بر پاكستان سير صعودي به خود مي گيرد، حال مساله اين است كه برآيند اين دو فشار به چه نقطه اي ختم مي شود؟
براي آمريكايي ها كاملا مسجل است كه پاكستان بدنبال مزيت سازي براي خود جهت كسب امتيازاتي از آمريكاست. تاكنون اسلام آباد توانسته است واشنگتن را قانع كند كه بدون در نظر داشت منافع پاكستان، غائله افغانستان خاتمه نخواهد يافت. بنابراين، از ديد اسلام آباد اكنون توپ در زمين آمريكا و دولت افغانستان است كه در مقابل توانايي پاكستان براي بي ثبات كردن افغانستان چه واكنشي نشان دهد.
به رسميت شناخته شدن خط ديوراند، كسب سهمي از قدرت براي طالبان، حل مناقشه كشمير، تعيين خط مرزي بين المللي هند و پاكستان، همكاري هسته اي صلح آميز بين آمريكا و پاكستان مثل آنچه بين هند و آمريكا در جريان است، عدم فشار سياسي بر پاكستان بدليل ماهيت نظامي حكومت اين كشور، عدم فشاربه پاكستان درباره سلاح هاي هسته اي اش، بازگذاشتن دست پاكستان در سركوب نيروهاي تجزيه طلب از جمله بلوچ ها و ... از جمله انتظاراتي است كه پاكستان سعي دارد از قبيل محدودسازي طالبان و قطع كمك به آنها در عرصه افغانستان بدان نايل آيد.

تحليل نيوزويك از انتخابات كنگره آمريكا
گروه بين الملل - هفته نامه آمريكايي نيوزويك با قاطعيت پيش بيني كرد كه دمكراتها كنترل مجلس نمايندگان را در انتخابات پيش رو به دست مي گيرند و حتي تا آنجا پيش رفته كه نوشته است نانسي پلووسي به اندازه اي به رسيدن به سمت رياست مجلس نمايندگان نزديك شده است كه مي تواند پارچه هاي دفتر رياست خود را اندازه گيري كند.
به گزارش ايرنا نيوزويك روز يكشنبه نوشت: حتي اگر رسوايي مارك فولي نماينده جمهوريخواه نيز پيش نمي آمد، به احتمال زياد جمهوريخواهان در انتخابات ماه آينده شكست مي خوردند.فولي اخيرا بخاطر سوء استفاده جنسي ازيك پسر نوجوان ??ساله از مسئوليت نمايندگي استعفا كرد.
نيوزويك در ادامه به وضعيت نابسامان عراق و اثرات منفي آن بر راي دهندگان اشاره و مي نويسد: ??درصد از كساني كه در يك نظرسنجي شركت كرده اند، گزينه شديدا احساس مي كنند كه بوش آنها را درمورد عراق گمراه كرده را انتخاب نموده اند.
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا كه بخاطر اشتباهات گسترده اش در افغانستان و عراق شديدا براي استعفا تحت فشار است، مقاله اي در روزنامه واشنگتن پست منتشر كرده و برخلاف آنچه كه در عالم واقعيت جريان دارد، نوشته است روند حاضر در افغانستان جرياني اميدواركننده و نويدبخش است.

گسترش اعتراض ها عليه آمريكا
در محافل سياسي عراق
گروه بين الملل- انتقاد از سياست هاي آمريكا در عراق هر روز ابعاد گسترده تري مي يابد. پس از آن كه رئيس مجلس عراق علناً در محافل سياسي و عمومي به انتقاد صريح از سياست هاي آمريكا در عراق پرداخت، به مرور، ديگر شخصيت هاي سياسي در اين كشور نيز به جمع منتقدان پيوستند.
ديروز عادل عبدالمهدي، معاون نخست وزير عراق در مصاحبه با يك روزنامه چاپ بغداد، آمريكا را به دخالت در تصميم  گيري ها در اين كشور متهم كرد.
عبدالمهدي به روزنامه المشرق گفت: آمريكا در امور واقعي و تصميم گيري هاي عراق دخالت مي كند و اين مسئله موجب پيچيده تر شدن اوضاع در اين كشور شده است.
در همين حال علي المشهداني از كارشناسان مسائل سياسي عراق با اشاره به تبديل شدن عراق به سرزمين رعب و وحشت گفت: هرچه كه امروزه در عراق روي مي دهد نتيجه اشغالگري است و تلاش اشغالگران اين است كه عراقي ها به روي يكديگر سلاح بكشند و اين كشور هم اكنون به سرزميني غارت زده و تخريب شده تبديل شده است.
المشهداني تاكيد كرد، دولت عراق بازيچه دست اشغالگران شده است چرا كه ارتش عراق بايد سلاح خود را به طرف اشغالگران هدف قرار دهد نه اين كه به طرف عراقي ها نشانه رود.
مقتدا صدر نيز روز گذشته بار ديگر خواهان تدوين جدول زمان بندي شده براي خروج نيروهاي اشغالگر از عراق شد.
مقتدا صدر در اظهاراتي كه در روزنامه البينه چاپ شد ضمن تاكيد بر اين كه ادامه حضور اشغالگران در عراق تنها به نفع تروريست هاست نيروهاي اشغالگر بعثي ها و تكفيري ها را مسئول اصلي ناامني ها و خونريزي ها در عراق دانست.

كوتاه ازسياست جهان
فرمانده ناتو به ديدار مشرف رفت
گروه بين الملل- فرمانده ارشد نيروهاي ناتو در افغانستان براي ديدار با پرويز مشرف و گفت وگو با او درباره طالبان به اسلام آباد مي رود.
ژنرال ديويد ريچاردز فرمانده انگليسي نيروهاي ناتو در افغانستان در شهر كويته به ديدار مشرف خواهد رفت. كويته همان شهري است كه برخي اخبار و اظهار نظرات حاكي از حضور ملاعمر رهبر طالبان در اين شهر است. يكي از درخواست هاي فرمانده ارشد ناتو از مشرف دستگيري ملاعمر است. ريچاردز مي گويد تصاوير ويديويي و ماهواره اي دارد كه نشان مي دهد طالبان در خاك پاكستان اردوگاه آموزشي دارد. او همچنين نشاني ديگر رهبران ارشد طالبان را هم با خود به پاكستان و نزد مشرف مي برد.
كشورهاي عضو ناتو در هفته هاي اخير و با شدت گرفتن حملات طالبان، خواستار افزايش فشار به دولت پاكستان براي كنترل فعاليت هاي طالبان شده اند.

ساندي تايمز: آمريكا مي خواهد عراق را به سه قسمت تقسيم كند
فارس: يك كميسيون مستقل كه توسط كنگره آمريكا با تاييد جرج بوش، رئيس جمهوري آمريكا ايجاد شده، ممكن است پيشنهاد تقسيم عراق به سه بخش خودمختار را مطرح كند.
اين گروه مطالعات عراق كه رياست آن را جيمز بيكر ، وزير امور خارجه پيشين آمريكا بر عهده دارد، در حال آماده كردن گزارشش پس از انتخابات ماه آينده كنگره با وجود نشانه هايي است كه خشونت هاي فرقه اي و حملات به نيروهاي ائتلافي در حال خارج شدن از كنترل است.
كميسيون بيكر به شدت به ايده تقسيم مناطق شيعيان، سني ها و كردهاي عراق به عنوان تنها گزينه سامان بخشي به اوضاع عراق علاقه مند است.
يك منبع نزديك به اين گروه گفت: كردها در حال حاضر منطقه خود را در دست دارند. فدراليسم در عراق در هر صورت رخ مي دهد. چالش براي عراقيها اين است كه چگونه اين كار را انجام دهند.

پيروزي ائتلاف حاكم لتوني در انتخابات
گروه بين الملل- ائتلاف حاكم لتوني با كسب بيش از 40 درصد آراء در انتخابات پارلماني اين كشور كه روز شنبه برگزار شد، خود را آماده تكيه زدن مجدد بر قدرت مي سازد.
به گزارش روز يكشنبه شبكه خبري بي بي سي، آيگار كالويتيس نخست وزير، نخستين نتايج شمارش آراء را يك پيروزي براي خود و ائتلاف حاكم اعلام كرد.
از سال 1991 كه لتوني استقلال خود را از شوروي سابق بازيافت، اين پنجمين انتخابات سراسري اين كشور است كه برگزار مي شود. ائتلاف كنوني همكاري بيشتر با اتحاديه اروپا را در دستور كار خود قرار داده است و لتوني به كارگيري واحد پول اروپايي يورو از اول سال 2008 ميلادي را در نظر دارد.

هشدار اردوغان به فرانسه
گروه بين الملل- دولت فرانسه در نظر دارد لايحه اي را در مورد نسل  كشي ارامنه در حكومت عثماني در مجلس فرانسه مطرح كند. اين اقدام فرانسه خشم مقامهاي تركيه را برانگيخته است.
چنانكه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه به فرانسه هشدار داد كه تصويب لايحه مربوط به نسل كشي ارامنه در دوران عثماني در مجلس فرانسه به عنوان اقدام خصمانه عليه تركيه ارزيابي خواهد شد.اردوغان افزود: اين اقدام مجلس فرانسه به مناسبات دو كشور ضربه غير قابل جبران خواهد زد.
وي از بازرگانان و سياستمداران فرانسه خواست از تصويب اين لايحه جلوگيري كنند.مجلس فرانسه قرار است پنجشنبه آينده لايحه اي را كه براي منكران نسل كشي ارامنه در دوران عثماني مجازات تعيين كرده، به راي بگذارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |