دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۵ - Oct 9, 2006
سخنگوي وزارت امور خارجه:
حتي يك روز هم غني سازي را
تعليق نمي كنيم
گروه سياسي سخنگوي وزارت خارجه نخستين جلسه خود با خبرنگاران را بعدازظهر روز گذشته برگزار كرد و پس از جلسه در مراسم افطاري نيز حاضر شد و با خبرنگاران گفت وگو كرد. سيد محمدعلي حسيني در پاسخ به پرسش همشهري كه استراتژي هسته اي ايران در شرايط فعلي را جويا شده بود گفت: سياست اصلي ايران احقاق حق رسمي و مشروع هسته اي است كه بر اساس كنوانسيونها و معاهدات بين المللي به ما تعلق مي گيرد. حسيني درباره تهديد برخي كشورها مبني بر تحريم ايران گفت: جمهوري اسلامي در 27 سال گذشته همواره با تحريم مواجه بوده و به ويژه در جريان جنگ تحميلي با تبعيض و تحريم روبه رو بوده است. ابتدا گفتني است كه تحريم يك طرفه نيست و اگر قرار است اثر سوء داشته باشد، اين اثر دو طرفه است. دوم اين كه ملت ايران پايدار و از تحريم هراسي ندارد. با وجود تحريم هاي 27 ساله اين روزها خبر پيشرفت هاي علمي ايران به گوش مي رسد كه مايه افتخار است.
بقيه در همين صفحه
وي با اشاره به جلسه 1+5 در لندن گفت: اجلاس مزبور قرار است به شكل كامل تر و در سطح وزرا برگزار شود و سولانا نيز در آن جلسه حضور خواهد داشت. حسيني با اشاره به گفت وگوهاي لاريجاني با سولانا افزود: زمان ديدار بعدي هنوز مشخص نيست اما اين گفت وگوهاي سازنده دنبال مي شود. سخنگوي وزارت خارجه با رد خبر احتمال قبول تعليق از سوي ايران گفت: حتي يك روز نيز تعليق نمي كنيم و اين حق اساسي را با دست خود از خودمان نمي گيريم.

وزير امورخارجه  آلمان:
هيچكس خواهان رويارويي با ايران نيست
گروه سياسي - وزير امورخارجه  آلمان گفت كه هيچكس خواهان رويارويي با ايران نيست. اشتاين ماير در عين حال تاكيد كرد كه تهران بايد علامتي روشن و اشتباه نشدني را ارايه كند مبني بر اينكه تمايل دارد بر سر ميز مذاكرات بازگردد.
خبرگزاري آلمان در گفت و گويي با وي كه خبر آن را ايسنا منتشر كرده از قول ماير نوشت: پيشنهادي كه در ماه ژوئن به تهران ارايه شد، هم چنان بر روي ميز قرار دارد.
وزير امور خارجه  آلمان گفت كه اعتبار جامعه  جهاني در خصوص چگونگي پاسخ گويي اش به برنامه  هسته اي ايران به بوته آزمايش گذاشته شده است. وي اظهار داشت كه مقامات ايران بايد متوجه شوند كه برنامه  هسته اي شان از حمايت جامعه  جهاني برخوردار نيست. وي كه با خبرگزاري آلمان گفت وگو مي كرد، ادامه داد: لازم است كه ما قاطعانه عمل كنيم و اتحادمان را نشان دهيم. جامعه جهاني با آزمايش اعتبارش روبروست.
ابراز اطمينان ايران
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي ظهر ديروز در جمع خبرنگاران درباره نشست 1+5 گفت: عدم حضور وزير خارجه چين و ترك زودهنگام وزير خارجه روسيه و ورود با تأخير زياد وزير خارجه آمريكا به اين جلسه، نشان داد كه اين نشست جدي نبود و چون در آن تصميم خاصي اتخاذ نشده است. فكر مي كنم در هفته جاري وزراي خارجه جلسه ديگري را برگزار كنند.
وي از توافقات مكتوب صورت گرفته در مذاكرات سولانا ولاريجاني خبر داد و بدون اشاره به محتواي اين توافقات نسبت به استمرار اين مذاكرات ابراز اطمينان كرد.
علاء الدين بروجردي درباره پيشنهاد كنسرسيوم بين المللي غني سازي از سوي ايران هم گفت: با توجه به اين كه كنسرسيوم راهي قابل اجرا و براي اعتمادسازي در مورد غربي هاست، امروز آن را در وضعيتي قرار داده كه ما نيز به غرب اعتماد نداريم، و با توجه به اين كه مبناي تشكيل كنسرسيوم اعتمادسازي است بايد در مذاكره با غربي ها، راهي را براي اين كه اعتماد غرب نزد جمهوري اسلامي ايران جلب شود، پيدا كنيم.
درخواست بليكس
هانس بليكس از جامعه  جهاني خواست درمورد برنامه هسته اي ايران شكيبا باشد و ادامه داد كه كه اگر كشورهاي هسته اي نيز در جهت خلع سلاح حركت كنند، امنيت جهاني تقويت خواهد شد.
بازرس تسليحاتي سابق سازمان ملل در مقاله اي كه در پايگاه اينترنتي دانشگاه ييل منتشر شد نوشت : دو عنصر مفقوده در مذاكرات ايران و اروپا وجود دارد كه فقط آمريكا مي تواند آن ها را ارائه كند. اين همان دو عنصري است كه بر روي ميز مذاكره با كره ي شمالي قرار گرفت؛ يعني تضمين هاي امنيتي و تضمين روابط رسمي است.
وي با اشاره به پيشنهاد آمريكا براي پيوستن به مذاكرات با ايران در صورتي كه پيش از مذاكرات غني سازي تعليق شود،افزود: اين پيشنهاد ممكن است آن قدر كه در واشنگتن سخاوتمندانه در نظر گرفته مي شود، در ايران در نظر گرفته نشود.

حداد عادل خطاب به گروه 1+5
با ايران با زبان تهديد سخن نگوييد
002496.jpg
آماري از رابطه دولت و مجلس
رئيس جمهوري در يك سال گذشته براي ملاقات و شنيدن ديدگاه ها و مشكلات نمايندگان مردم حدود 490 ملاقات با نمايندگان در قالب هاي گوناگون صورت داده است. مديركل دفتر دولت در مجلس با اعلام اين خبر از همفكري و هماهنگي بيشتر دولت و مجلس در عرصه نظارت، قانونگذاري و اجرا در آينده اي نزديك خبر داد و افزود: در اين مدت رئيس جمهوري با 207 نماينده مجلس در قالب 23 مجمع استاني و نمايندگان اقليت هاي ديني با 50 نماينده در قالب فراكسيون هاي وفاق و كارآمدي و روحانيون و با 45 نماينده به طور انفرادي ملاقات و تبادل نظر داشته است. جعفر دميرچي افزود: احمدي نژاد با 193 نماينده ديگر در قالب اعضاي كميسيون هاي تخصصي مجلس ديدار داشته است. همچنين در يك سال گذشته حدود 2600 ملاقات حضوري ميان نمايندگان مجلس با وزرا و روساي سازمانهاي دولتي صورت گرفته و وزرا در طول هفته با حضور در كميسيونها و دفتر دولت در مجلس با نمايندگان ديدار و تبادل نظر كردند.
گروه سياسي رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به گروه 1+5 گفت: با ايران با زبان تهديد سخن نگوييد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري غلامعلي حداد عادل با اشاره به طرح زمزمه هايي مبني بر تهديد و تحريم ايران علي رغم مذاكرات مثبت لاريجاني و سولانا تصريح كرد: ما در مذاكره هم مي خواهيم ديدگاه خود را بيان كنيم، هم مايل هستيم نگراني طرف مقابل را درك كنيم. اگر طرف مقابل ما نگران انحراف فعاليت هاي هسته اي ايران به سمت فعاليت هاي نظامي است، در چارچوب مقررات بين المللي آمادگي همكاري براي هرگونه نظارت قانوني را داريم. وي افزود: اگر با اين همه مقدمات باز هم صحبت از تحريم و تهديد به ميان آيد معلوم مي شود مسئله هسته اي براي بعضي از كشورها و قدرتها بخصوص آمريكا بيشتر بهانه اي براي اعمال فشار بر ايران است. رئيس مجلس تصريح كرد: مادام كه بنابر مذاكره و راه حل منطقي باشد آن را ادامه مي دهيم اما اگر قرار باشد از تحريم و تهديد استفاده شود مجلس كه زبان و صداي ملت است بر حق مسلم خود پافشاري خواهد كرد.
بررسي وضعيت وزارت رفاه
در فراكسيون وفاق
فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس فردا سه شنبه در نشستي آخرين وضعيت لايحه مديريت خدمات كشوري را مورد بررسي قرار خواهد داد. طرح انحلال وزارت رفاه نيز در دستور كار جلسه فردا قرار دارد.
طرح استيضاح وزير كشاورزي
طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي با 51 امضا تقديم هيات رئيسه مجلس شد.داريوش قنبري با اعلام اين خبر افزود: تعداد زيادي از نمايندگان با استيضاح وزير موافق هستند اما به دليل برخي معذورات راضي به امضاي طرح نشدند.
وي افزود: محورهاي استيضاح در خصوص عملي نكردن برنامه هاي اعلام شده در زمان كسب راي اعتماد از مجلس، عدم احاطه وزير به اوضاع وزارتخانه ، ناتواني در تامين امنيت غذايي، بي توجهي به اهل تجربه و عدم توجه كافي به مزيت هاي نسبي كشور است.
قنبري تصريح كرد: ناديده گرفتن توسعه مبتني بر دانايي، عدم ارتقاي بهره وري عوامل توليد، عدم توسعه كارآفريني، بي توجهي به تقويت زيرساخت ها، ضعف صنايع تبديلي و كوچك به نحوي كه زعفران ايران در اسپانيا به عنوان زعفران اسپانيا بسته بندي مي شود و نهايتا واردات بي رويه محصولات كشاورزي از ديگر محورهاي طرح استيضاح وزير كشاورزي است.
برگزاري هفتمين مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي
هفتمين مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي براي صلح از 21 تا 23 آبان ماه به ميزباني مجلس شوراي اسلامي در تهران برگزار مي شود. اين انجمن در حال حاضر با 39 كشور عضو و حدود 20 كشور غيرعضو از بزرگترين و قوي ترين مجامع پارلماني منطقه محسوب مي شود وكشور هاي ايران، اندونزي، عراق، مالزي، لبنان، پاكستان، روسيه، عربستان، تركيه و تايلند در آن عضويت دارند.
تذكر 115 نماينده
به رئيس جمهوري
۱۱۵ نماينده در تذكري به رئيس جمهوري از وي خواستند تا دستور دهد در ارسال لايحه تقسيمات كشوري حسب انتظارات، ارتقاي بخشها و دهستان ها به شهرستان و بخش تسريع شود.
از سوي ديگر عسگري نماينده مشهد در تذكري به وزير كشور، لزوم برخورد با فسادهاي سازمان يافته و شبكه اي توسط مجموعه هاي مربوط را خواستار شد. همچنين سه تن از نمايندگان وادار نمودن كشور امارات به عذرخواهي به علت برخورد توهين آميز امنيت پرواز اماراتي با مسافران ايراني و بخصوص نسبت به استاد دانشگاه و جانباز جنگ تحميلي را به وزير امور خارجه يادآور شدند.
همين نمايندگان همچنين در تذكري به متكي ضرورت برخورد قاطع و مناسب با دولت دانمارك به لحاظ توهين مجدد رسانه هاي آن كشور به ساحت مقدس پيامبر(ص) را خواستار شدند.

احمد توكلي:
تهديد به اعلام اسامي مفسدان اقتصادي
فضاي كشور را ناامن كرده است
002499.jpg
گروه سياسي - احمدتوكلي نماينده تهران در مجلس گفت: اگر در مفاسد اقتصادي به موارد روشني دست پيدا كرديم، بايد بدون تعلل با آنها برخورد كنيم.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وي در حاشيه جلسه علني روز يكشنبه مجلس در گفت و گو با خبرنگاران پارلماني افزود: با مفاسد اقتصادي بايد در عمل برخورد صورت گيرد و به گونه اي برخورد نشود كه ناامني كلي در كشور ايجاد شود.
توكلي بااشاره به اظهارات اخير رئيس جمهوري درخصوص احتمال معرفي مفسدان اقتصادي، گفت: اگر رئيس جمهوري به طور مطمئن به اين مساله رسيده است، آن را اعلام كند.وي با اشاره به اينكه تهديد به اعلام اسامي مفسدان اقتصادي عملي نمي شود، گفت: اين مساله تنها فضاي اقتصادي كشور را ناامن كرده و نتيجه اي نمي دهد.
توكلي درپاسخ به اين سئوال كه آيا تهديدهاي رئيس جمهوري متوجه برخوردي كه با بانك پارسيان صورت گرفت، مي شود؟ آن را رد كرد و گفت: اين مساله از سوي بانك مركزي اعلام شده بود.
وي خاطرنشان كرد: چون در سقف سهامداري يك فرد و برخي مراودات مديران بانك تخلف صورت گرفته بود، بانك مركزي از مديرعامل بانك پارسيان سلب صلاحيت كرد.
توكلي با اعلام مخالفت مجدد خود با برداشت بي برنامه از حساب ذخيره ارزي، گفت: هم اكنون مساله برداشت از حساب ذخيره ارزي در مجلس مورد اختلاف نمايندگان است.
عضو ائتلاف آبادگران در مجلس هفتم درخصوص مصوبه امروز مجلس درباره غيرقانوني بودن فعاليت صندوق مهررضا (ع) و ارتباط آن با مسايل سياسي گفت: مصوبه امروز مجلس به منزله عطف به ماسبق نيست و ادغام هايي كه صورت گرفته صحت دارد.
توكلي درخصوص اقدامات مركز پژوهش هاي مجلس درباره سفرهاي استاني، گفت: مركز، پژوهشي را در اين خصوص انجام داده و در اين زمينه سفر اول استاني برخي تصميمات با قوانين تطبيق نمي كرد و محل برخي اعتبارات مشخص نبود.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: تصميمات بايد با كار كارشناسانه و با دقت و صحت اتخاذ شود.

نشست مشترك مسئولين اجرايي
با اعضاي  شوراي راهبردي روابط خارجي
فارس: نشست مشترك مسئولين دستگاه هاي اجرايي با اعضاي شوراي راهبردي روابط خارجي برگزار شد.
در اين نشست كه در ماه مبارك رمضان برگزار شد، مسئولين دستگاه هاي اجرايي در مورد نيات،  اهداف و علت وجودي شوراي راهبردي روابط خارجي و همچنين نحوه تعامل با اين شورا به بحث و تبادل نظر پرداختند.
تعامل رفت و آمدي و تعامل اطلاع رساني گزارشي در حوزه هاي تخصصي و راهبردي از محورهاي مطرح در اين نشست بود.
وزراي كشور، خارجه، بازرگاني، فرهنگ و ارشاد، اطلاعات، راه و ترابري و رئيس سازمان برنامه و بودجه در اين نشست حضور داشتند.
شوراي راهبردي روابط خارجي متشكل از علي اكبر ولايتي، علي شمخاني، محمد شريعتمداري و محمدحسين طارمي وبه رياست سيد كمال خرازي مي باشد.

سفر رئيس جمهوري
به پاكدشت و ورامين
فارس: رئيس جمهوري اسلامي ايران در ادامه سفرهاي خود اين هفته با مردم شهرستان هاي پاكدشت و ورامين ديدار و مشكلات آنها را بررسي مي كند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران، در ادامه سفر هاي خود به شهرستانهاي استان تهران، پنج شنبه اين هفته ميهمان مردم شهرستانهاي پاكداشت و ورامين خواهد بود.

ادامه ثبت نام براي انتخابات خبرگان
گروه سياسي با گذشت چهارمين روز از ثبت نام نامزدهاي انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري ،  ستاد انتخابات كشور همچنان ميزبان چهره هاي گمنام و شناخته شده اي است كه براي ثبت نام به اين ستاد در نقاط مختلف كشور مراجعه مي كنند .
ستاد انتخابات كشور واقع در وزارت كشور ديروز شاهد حضور محمد تقي مصباح يزدي، ابوالقاسم خزعلي، محمدعلي تسخيري و حسن روحاني بود كه رسما براي كانديداتوري درچهارمين دوره ي انتخابات مجلس خبرگان رهبري ثبت نام كردند. رئيس هيأت مركزي بازرسي انتخابات وزارت كشور نيز از آغاز بكار هيات هاي بازرسي انتخابات از هفته آينده در سراسر كشور خبر داد.
موسي پور در گفتگو با مهر گفت : هيات مركزي بازرسي انتخابات وزارت كشورتشكيل شده است و درحال حاضر در حال تشكيل هيات هاي بازرسي استانها هستيم .
دادستان كل كشور هم شنبه شب در چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم درباره احتمال تشكيل دادسرايي جهت رسيدگي به تخلفات احتمالي انتخاباتي در انتخابات مجلس خبرگان، اظهار داشت: دادستاني كل كشور اقدام خاصي در اين رابطه انجام نمي دهد. اگر مرجعي بخواهد رسيدگي كند آن مرجع دادستاني كل كشور نيست بلكه دادستان هاي ديگر و دادسراها و محاكم ديگر وظيفه  رسيدگي را برعهده خواهند گرفت.

يادداشت
صلح امام حسن(ع) و قصه روزگار ما
دكتر محسن اسماعيلي
نيمه رمضان، سالروز ميلاد بزرگ مردي است كه دوست و دشمن درمورد فضيلت هاي اخلاقي و صفات انساني وي ترديد ندارند، به گونه اي كه همه مورخان، حتي آنان كه آشكارا مواضعي خصمانه عليه اهل بيت پيامبر داشته اند، ناچار به اعتراض در مقابل بزرگي و كرامت او شده اند. با اين حال مسأله صلح امام حسن عليه السلام با معاويه همواره از پرسش هاي ثابت درباره تاريخ زندگاني آن حضرت بوده است. اين پرسش آنگاه جدي تر مي شود كه با قيام خونين كربلا مقايسه گردد. چرا امام حسن(ع) دست از جنگ با معاويه برداشت، درحالي كه برادرش امام حسين(ع) در مقابل معاويه و فرزندش تا پاي جان ايستاد و جنگيد؟
به اين پرسش پاسخ هاي متفاوتي داده اند كه هريك در جاي خود درست و آموزنده است. اما به نظر مي رسد در اين ميان نكته اي پنهان و مغفول مانده است كه اتفاقاً از آموزنده ترين درس هاي زندگي آن حضرت است و اين نوشتار كوتاه درپي توجه به همان نكته درس آموز است. بعون الله و توفيقه.
حقيقت آن است كه ريشه اصلي همه سئوال هاي اعتراض آميز درباره رفتار سياسي و اجتماعي امام حسن(ع) اين پيش فرض نادرست است كه تنها وظيفه ما در مقابل بدعت و ستم جهاد و شهادت است كه البته انجام آن سخت و طاقت فرساست بنابراين پذيرش صلح، فرار از تكليف و انتخاب آسايش و راحتي به جاي تلاش در راه خداست. نتيجه طبيعي چنين نظريه باطلي پيدايش اين سئوال است كه چرا امام معصومي بايد به جاي تحمل سختي جهاد و مبارزه، به صلح و عافيت طلبي روآورد و امامي ديگر نه؟! مگر هر دو حجت خدا و راهنماي عمل به تكليف نيستند؟ پس اين دوگانگي در عمل چگونه توجيه مي شود؟
اتفاقاً مغالطه منطقي و منشأ قضاوت هاي نادرست همين است كه اولاً وظيفه و تكليف شرعي را همواره منحصر در جنگ و درگيري ديده اند و ثانياً جهاد و مبارزه را همواره سخت تر و طاقت فرساتر از صلح و آتش بس دانسته اند و حال آن كه اين هر دو، نادرست و باطل است. نه تكليف منحصر در قيام است و نه قبول صلح آسان تر از تن دادن به شهادت و اين همان درسي است كه بايد در مكتب امام مجتبي آموخت. ايشان به بشر آموزاند كه آنچه مهم است عمل به تكليف است، چه جنگ باشد و چه صلح، به همان اندازه كه فرار از جنگ (در آنجا كه وظيفه ما جهاد است) زشت و مذموم است، شانه خالي كردن از صلح (در آنجا كه وظيفه ما آتش بس است) هم قابل سرزنش و مواخذه است. شايد براي همين است كه پيامبر خدا(ص) چنددهه قبل از آن حادثه، تكرار مي كرد كه حسن و حسين هر دو امام و الگوي عمل به وظيفه هستند، چه برخيزند و چه بنشينند!
مهم تر آن كه گاه نشستن و مصالحه، سخت تر از ايستادن و مبارزه است، واقعيتي كه بيش از هر مقطع تاريخي درمورد پذيرش آتش بس از سوي امام حسن(ع) قابل مشاهده و تصديق است. غفلت بزرگي كه موجب تحليل اشتباه درباره پيشواي دوم شيعيان شده است، همين است كه پنداشته اند فعل هميشه سخت تر از ترك است و حال آن كه در بسياري مواقع فرياد زدن و جان دادن آسان تر از سكوت و زنده ماندن است، گرچه به ديده دقت سكوت در اين جا بالاترين فرياد است و شديدترين مبارزه.
چه كسي باور مي كند كه سكوت غيرتمندترين مرد تاريخ، علي عليه السلام، در برابر اهانت به همسر باوفا و يگانه اش آسان تر از دست بردن به شمشير باشد؟! بي ترديد فشاري كه بر روح و جسم آن حضرت وارد شد تا در آن لحظات تلخ و شوم براي بقاي دين دم فروبندد و به تاراج رفتن حق خود را ببيند، بسيار سنگين تر و جان سوزتر از فشاري است كه در صحنه هاي نبرد جانانه با دشمنان خدا و رسول بر او وارد شد.
سكوت و مدارا در برخي شرايط بيش از قيام هاي خونين نيرو و قدرت تملك نفس مي خواهد، مردي را در نظر بگيريد كه مجسمه شجاعت و شهامت و غيرت است، هرگز به دشمن پشت نكرده و پشت دلاوران از بيمش مي لرزد، اوضاع و احوالي پيش مي آيد كه مردمي سياست پيشه از موقع حساس استفاده مي كنند و كار را بر او تنگ مي گيرند تا آنجا كه همسر بسيار عزيزش مورد اهانت قرار مي گيرد و او خشمگين وارد خانه مي شود و با جمله هايي كه كوه را از جا مي كند شوهر غيور خود را مورد عتاب قرار مي دهد و مي گويد: پسر ابوطالب! چرا به گوشه خانه خزيده اي؟ تو هماني كه شجاعان از بيم تو خواب نداشتند، اكنون دربرابر مردمي ضعيف سستي نشان مي دهي؟ اي كاش مرده بودم و چنين روزي را نمي ديدم.
علي خشمگين از ماجراها از طرف همسري كه بي نهايت او را عزيز مي دارد اين چنين
تهييج مي شود. اين چه قدرتي است كه علي را از جا نمي كند؟! پس از استماع سخنان زهرا، با نرمي او را آرام مي كند كه: نه، من فرقي نكرده ام، من همانم كه بودم، مصلحت چيز ديگر است. تا آنجا كه زهرا را قانع مي كند و از زبان زهرا مي شنود: حسبي الله و نعم الوكيل. ابن ابي الحديد در ذيل خطبه 215 اين داستان معروف را نقل مي كند: روزي فاطمه سلام الله عليها علي عليه السلام را دعوت به قيام مي كرد. در همين حال فرياد مؤذن بلند شد كه اشهد ان محمدا رسول الله . علي عليه السلام به زهرا فرمود: آيا دوست داري اين فرياد خاموش شود؟ فرمود: نه. فرمود: سخن من جز اين نيست. اما قيام شكوهمند و منحصربه فرد علي كه به آن مي بالد و مي گويد احدي ديگر جرأت چنين كاري را نداشت، قيام در برابر خوارج بود. هنگامي دست به چنين اقدامي زدم كه موجب تاريكي و شبهه ناكي آن بالا گرفته، هاري آن فزوني يافته بود. داستان صلح امام حسن عليه السلام هم تكرار داستان سكوت پدر اوست. تلخي و فشار اين صلح را به راحتي نمي توان تصور كرد. او مردي است كه از ابتداي خلافت عليه معاويه و سلطنت نامشروعش شوريده است. اما آن اصحاب سست عنصر جز خمودي و خامي هنر ديگري از خود نشان نداده اند. شمار بسياري با بهانه هاي واهي از همراهي او در جنگ سر باززده اند و گروه اندكي نيز كه با او به حركت درآمده اند، فريب نيرنگ هاي دشمن را خورده و با دريافت پول اندك يا وعده دروغ، شبانه به اردوگاه دشمن گريخته اند.
اينك امام مجتبي(ع) است و غمي بي پايان، غم حفاظت از ميراث پيامبر و علي، اينك او است و سرنوشت اسلام، در چنين اوضاعي پذيرش شهادت و ملاقات با پدر و مادر و آرميدن در جوار رحمت حق، شيرين ترين آرزويي است كه او مي تواند داشته باشد درحالي كه پذيرش آتش بس و زيستن در دنيايي كه معاويه حكمفرماي آن است، شكنجه اي است كه هر لحظه سخت تر از صدها بار مرگ خونين در ميدان است. اما چه باك كه اين سكوت و صلح مايه بقاي دين خدا و عمل به تكليف است. اين جاست كه شهادت طلبي عافيت جويي است، نه صلح طلبي، به ويژه آن كه همان همرهان سست عنصر اكنون به مدعيان زياده خواهي تبديل شده اند كه اقدام امام خويش را مايه ذلت خود مي نامند و در گذر از كوچه و خيابان به طعنه چنين سلامش مي دهند كه السلام عليه يا مذل المومنين !! پناه بر خدا! ظاهراً اين رسم ناميمون هميشه تاريخ است كه در زمان ما نيز در حال تكرار است!! بايد عمل به وظيفه را از امام حسن عليه السلام آموخت. ميلاد باشكوه اين الگوي جاودانه مبارك.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |