دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۵ - Oct 9, 2006
شهرداري تهران اعلام كرد
شرايط پرداخت وام 10 ميليوني
به صاحبان خانه هاي فرسوده
گروه شهري- كلنگ احداث فاز سوم پروژه نوسازان تحت عنوان مبعث در نزديكي فاز يك نوسازان واقع در منطقه 15 محله اتابك به زمين زده شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين پروژه در زميني به مساحت 10 هزار مترمربع با 305 واحد مسكوني و 1282 مترمربع واحد تجاري ظرف دو سال آينده آماده بهره برداري خواهد بود و تابلوي روزشمار آن به زودي نصب خواهد شد.
به گفته قاليباف، قرار است تا پايان سال عمليات اجرايي 17 فاز ديگر از سلسله پروژه هاي نوسازان مجموعاً با 15 هزار واحد مسكوني در مناطق جنوبي تهران آغاز شود.
پروژه هاي 20 فاز نوسازان با هدف تأمين مسكن جايگزين و حمايت از آن دسته از شهرونداني كه املاكشان در شرايط بسيار فرسوده و ناامن قرار دارد طراحي شده است و به نظر مي رسد تا پايان سال هر ماه شاهد كلنگ زني چند پروژه نوسازان در مناطق جنوبي تهران باشيم.
در همين باره عندليب رئيس سازمان نوسازي شهرداري تهران به دنبال راههايي براي جذب سرمايه گذاري و مشاركت مردمي در پروژه هاي نوسازان است.
عندليب با اشاره به طرح جهادي نوسازان در منطقه 15 واقع در مسير امام علي(ع) حدفاصل خاوران تا اتابك و امتيازات اختصاص يافته در مهلت تعيين شده (آخر مهرماه) گفت: در اختصاص وام 10 ميليون توماني به آن دسته شهرونداني كه مايل به واگذاري املاك فرسوده خود هستند توجهي به متراژ نخواهد شد و تنها ملاك درخواست صاحب ملك است؛ ضمن اين كه خانه هاي  فرسوده 50 متر به پايين به ازاي هر مترمربع كه از مساحتشان كاسته شود يك درصد به قيمت خريد ملكشان اضافه مي شود و ارزش خانه هايي كه زير 20 متر مساحت دارند نيز بر اساس متراژ 20 متر محاسبه خواهد شد.
وي درباره نحوه دريافت و بازپرداخت وام 10 ميليون توماني خريد مسكن جايگزين گفت: اين وام توسط تعاوني اعتبارشهر با كارمزد 4 درصد پرداخت مي شود و نحوه بازپرداخت آن ماهانه از 50 تا 150 هزار تومان در نظر گرفته شده است. ضمن اين كه متقاضيان وام چنانچه آپارتمان جديد خود را از ميان واحدهاي پروژه نوسازان انتخاب نمايند نيازي به ارايه ضمانت نخواهند داشت.
عندليب خبر داد: پس از حدود 10 سال تا پايان آبان ماه اسناد مالكيت بيش از 1800 واحد مسكوني و تجاري طرح نواب صادر خواهد شد. بنابراين هريك از مالكان واحدهاي اين طرح كه با شهرداري و شبكه بانكي تصفيه حساب كرده باشند مي توانند با مراجعه به شهرداري اسناد مالكيت خود را دريافت نمايند.
رئيس سازمان نوسازي شهرداري تهران گفت،  تا پايان مهرماه بانك اطلاعات املاك طرح نواب آماده بهره برداري دانشگاهيان و اساتيد شهرسازي خواهد بود و اين سايت تمام اطلاعات مربوط به طرح نواب، نحوه ساخت، احداث استانداردهاي ساختمان، مشخصات قبلي املاك تجاري و مسكوني طرح نواب در معرض ديد علاقه مندان و كارشناسان قرار مي گيرد تا در طرح ها و تحقيقات شهرسازي و معماري از آن استفاده نمايند.
 

دو پروژه جمع آوري آبهاي سطحي در شمال تهران آماده بهره برداري شد
اقدامات شهرداري براي جلوگيري از آبگرفتگي در زمستان
002541.jpg
گروه شهري- همزمان با آغاز فصل بارندگي و با هدف كنترل سيلاب و رسوبات ناشي از بارندگي دو پروژه مهم جمع آوري آبهاي سطحي تهران در محورهاي شمال و شمال غربي تهران با اعتباري بالغ بر 40 ميليارد ريال آماده بهره برداري شد.
به گزارش خبرنگار ما، حوضچه رسوبگر، كانال و تونل مسيل بهرود و تكميل ادامه كانال ولنجك حدفاصل بزرگراه مدرس تا بلوار ميرداماد جهت مهار بخشي از آبهاي سطحي حوزه آبريز شمال و شمال غرب تهران طراحي شده است.
به گفته آقابزرگي مديرعامل شركت خاكريز آب شهرداري تهران پروژه مسيل بهرود كار جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي بخشي از منطقه دو خط القعر غربي مسيل فرحزاد، ضلع شمال بزرگراه يادگار امام، كوچه آبشار و فرحزاد را بر عهده دارد و پروژه ادامه كانال ولنجك نيز به منظور ايجاد يك گذرگاه ايمن جهت عبور آبهاي سطحي جاري حدفاصل بزرگراه مدرس تا بلوار ميرداماد احداث شده است.
وي در مورد مشخصات فني پروژه مسيل بهرود گفت: احداث 930 متر تونل، 394 متركانال روباز با عرض 10 متر و 912 متر كانال روباز به عرض 7 متر همراه با احداث سازه محافظ و سازه اتصال تونل به مسيل فرحزاد و حوضچه رسوبگير همراه با 3600 متر مكعب خاكبرداري و 302 تن آرماتوربندي و 2400 مترمكعب بتن ريزي از ويژگيهاي فني تونل بهرود به شمار مي آيد.به گفته آقا بزرگي پروژه ادامه كانال ولنجك نيز شامل عمليات بازسازي كانال، خاكبرداري، بسترسازي، ديوارسازي از جنس بتن مسلح به طول 930 متر و بازسازي دو دستگاه پل به همراه كليه سازه هاي جانبي آن در امتداد خيابان مسيل است.
خبرنگار ما گزارش مي دهد ظرف چند روز آينده طي مراسمي با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران از اين دو پروژه جمع آوري آبهاي سطحي رسماً بهره برداري خواهد شد.

تعهد 100 ميليارد توماني وزير كار به شهرداري تهران
فارس: رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر تهران گفت: وزير كار متعهد شده است در صورتي كه شهرداري فعاليت هاي كارآفرينان را به سمت بنگاه هاي زودبازده سوق دهد تا سقف 100 ميليارد تومان اعتبار پرداخت خواهد كرد.
منظر خير حبيب اللهي با اشاره به اين اظهارات در ملاقات اخير خود با وزير كار، تصريح كرد: ايجاد يك مركز كارآفريني به منظور مهارت آموزي افراد جوياي كار در هر منطقه و 5 بوستان كارآفريني در 5 نقطه تهران از ديگر موارد پيشنهادي در اين ملاقات بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شهرداري براي پرداخت وام نياز به مصوبه شوراي شهر دارد، گفت: اقدام شهرداري تهران براي پرداخت وام اشتغال به كارآفرينان بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران بوده و كاملا قانوني است.
رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر تهران با بيان اين كه سقف مشخصي براي پرداخت وام به كارآفرينان تعيين نشده است، افزود: وام به طرح هاي قابل توجيه كساني پرداخت مي شود كه تحت آموزش هاي مراكز كارآفريني قرار گرفته باشند.
رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر تهران بار ديگر با تأكيد بر اين كه اين وام به همه كارآفرينان تعلق نمي گيرد، تصريح كرد: زنان سرپرست خانوار و دانشجوياني كه طرحهايشان داراي توجيه باشد، در اولويت قرار دارند.وي درخصوص محل تامين اعتبار وام هاي مذكور گفت: بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران، معاونت اجتماعي شهرداري يك ميليارد تومان بودجه براي اجراي طرح هاي كارآفريني در اختيار دارد؛ ضمن آن كه مجاز است در صورت امكان از ساير منابع مالي نيز براي پرداخت وام به كارآفرينان استفاده كند.

شهر نگار
نقش زدن بر آب
كمال اطهاري
مهاجرت معكوس از شهر به روستا، نه ممكن است و نه مطلوب. ممكن نيست، چون حركت جغرافيايي از روستا به شهر، خود ناشي از يك فرآيند قاعده مند يا ضرورت تاريخي است. مطلوب نيست، چون اين مهاجرت معكوس به معناي تبديل روستاها به شهر و در نتيجه از بين رفتن محيط زيست است.
گروهي در ايران هنوز است در كارگاه خيال، نقش بر آب مي زنند كه روستاييان را بايد به محل تولدشان بازگردانند، تا هم روستاها آباد گردد و هم شهرهاي مقصد مهاجرت آنها از ازدحام، آلودگي، فقر، اسكان غيررسمي (حاشيه نشيني) رها شود. يعني حرف هايي كه در دهه 1960 ميلادي در همه كشورهاي توسعه يابنده (از آن جمله ايران) رايج بود. در آن زمان برخي به زور و برخي با تشويق و برخي با هر دو حربه، به دنبال تحقق اين سودا رفتند و هم شكست خوردند.
در نتيجه اكنون همه از اتلاف منابع اندك خود در راهي غيرممكن و نامطلوب پرهيز مي كنند و آن را براي مديريت سنجيده اقتصادي بكار مي گيرند.
غيرممكن بودن مهاجرت معكوس از آنجاست كه شكل گيري جغرافيايي يا فضاي موجود بشري، يعني تقسيم فضاي كشورها به كلان شهرها، شهرهاي بزرگ، مياني، كوچك و بالاخره روستاها، درپي انقلاب صنعتي رخ داده است. به عبارت ديگر توسعه بدون كلان شهرها و مهاجرت از روستا به شهر ممكن نيست و با اين فرآيند ضروري تاريخي نمي توان مقابله كرد.
همان طور كه مهاجرت از روستا به شهر، هيچگاه باعث كاهش توليد كشاورزي در روستا نشده است. به طور مثال هم اكنون در ايالات متحده آمريكا با 3 ميليون نفر شاغل در بخش كشاورزي (300 هزار نفر كمتر از ايران) بيش از 20 برابر كشور ما غلات، گوشت و غيره توليد مي شوددر ايران شاغلان بخش كشاورزي حدود يك قرن است كه ثابت مانده و انتظار مي رود كه اگر انقلاب سبز كشاورزي در كشور ما تكميل شود، شاغلان اين بخش در كشور ما نيز كاهش يابد، مگر آن كه درپي ازدياد توليد نباشيم. به عبارت ديگر جاي روستا براي ساكنان كنوني اش نيز تنگ است، چه رسد كه بخواهيم بر آنها بيفزاييم.
در اينجا ممكن است گروه مذكور بگويند در روستا، مشاغل غيركشاورزي ايجاد مي كنيم. و بدين ترتيب به مهاجرت معكوس اصرار ورزند. اين استدلال نامطلوب  تراز اولي است. زيرا اين به منزله نابودي زمين هاي كشاورزي، جنگل ها و مراتع، يا باقي  آن چيزي است كه از طبيعت ايران باقي مانده است . مطالعات زيست محيطي ثابت مي كند كه تمركز جمعيت در مكان هاي محدود، بسيار كمتر به محيط زيست آسيب مي رساند، تا پراكنش آنها در مكان هاي متعدد. هم از اين رو به جاي اصرار به تكرار شكست هاي تاريخي، بايد با استفاده از ظرفيت كلان شهرها براي توسعه پايدار براساس برنامه هاي آمايشي بر فقر و بيكاري و... فائق  آمد، تا هم روستاها آباد شوند و هم شهرها.

نگاه
002538.jpg
ثنا حسين پور

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |