دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۰ - Oct 16, 2006
مصطفي مستور پس از بازگشت از آلمان
فعلاً نوبل حق نويسندگان ايراني نيست
ادبيات ايران به شدت از فقر انديشه رنج مي برد و تا وقتي كه آدم هاي بزرگ در ادبيات ايران وجود نداشته باشند، اثر بزرگي خلق نخواهد شد
فارس: نويسندگان ايراني پشتوانه هاي فلسفي ندارند و از اين لحاظ نويسندگان بزرگي نيستند.نويسندگان بزرگ دنيا، به نوعي فيلسوف و داراي جهان بيني هستند و از دل اين جهان بيني، جهان داستاني و سبك خاصي را پديد آورده اند.
مصطفي مستور درباره نوبل نگرفتن نويسندگان و شاعران ايراني، اظهار داشت: من حقيقتاً با تئوري توطئه موافق نيستم.
نفوذهايي به هر حال در تمامي جوايز وجود دارد و هيچ كس نمي تواند آن را انكار كند، اما من جريان تمامي جوايز را جرياني طبيعي مي دانم، مگر اين كه خلاف آن ثابت شود.
وي گفت: نويسنده هايي كه تاكنون برنده  جايزه نوبل شده اند، به نوعي زيرمجموعه يك مفهومي  هستند كه ما فاقد آن هستيم و تا به آن مفهوم دست پيدا نكنيم، نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه برنده جايزه نوبل شويم. آن مفهوم، جهاني شدن است. ادبيات ايران هنوز جهاني نشده است. اين حقيقتي است كه بايد آن را بپذيريم. اين جهاني نشدن مدافع دروني و بيروني داشته است. ما بايد در درجه اول اين ضعف بزرگ ادبيات ايران را حل كنيم.
وي كه به تازگي از سفر دوهفته اي خود به آلمان، ايتاليا و فرانسه بازگشته است، گفت: من در اين كشورها وقتي با ناشران، نويسندگان و دانشگاهيان صحبت مي كردم، فهميدم كه آنها با ادبيات معاصر ايران ارتباطي ندارند و گنگي آنها در اين مورد كاملاً مشهود بود. بنابراين تا اين مشكل حل نشود، نوبل گرفتن ايرانيان توقع اضافي است. ما حتي در منطقه خاورميانه هم شناخته شده نيستيم چه برسد به جهان.
مستور ادامه داد: ادبيات ايران هنوز نمي تواند با مردم جهان ارتباط برقرار كند، زيرا نويسندگان ايراني گنگ و پيچيده مي نويسند و فرم گرا شده اند. وقتي اين مشكل ساختاري در ادبيات وجود دارد، كسي صداي نويسندگان و ادبيات داستاني ايران را نمي شنود.
البته بعضي مشكلات بيروني هم وجود دارد. اين كه ما خودمان امكانات سخت  افزاري را در اختيار نمي گيريم و آثار خودمان را به جهانيان عرضه نمي كنيم.
اين داستان نويس اضافه كرد: تا كالاهاي ايراني به جهانيان عرضه نشود، ادبيات ايران ديده نمي شود و كسي درباره آن داوري نمي كند.
يكي از دلايل مهمي  كه ادبيات ايراني، جهاني نشده است، اين است كه ادبيات ايران به شدت از فقر انديشه رنج مي برد و تا وقتي كه آدم هاي بزرگ در ادبيات ايران وجود نداشته باشند، اثر بزرگي در ادبيات ايران خلق نخواهد شد و تا وقتي هم كه اثر بزرگي خلق نشود، نگاه جهانيان به آن معطوف نخواهد شد.
وي در پايان گفت: تا وقتي كه ادبيات ايران در گيرودار كش وقوس هاي سياسي باشد، هيچ جايزه اي نمي تواند به آن كمك كند.
ما بايد ادبيات را به صرف اين كه ادبيات است، به آن نگاه كنيم و آن را از حاشيه ها و مسائل جنبي پيراسته كنيم. در اين صورت است كه جوايز ادبي مي توانند به ارتقاي ادبيات ايران كمك كنند. ولي تا وقتي كه جوايز ادبي را با مسائل سياسي مرتبط مي كنيم، به ادبيات ايران ضربه مي زنيم.
گفتني است وي به اتفاق احمد دهقان، محسن مؤمني شريف و محمدرضا بايرامي از طرف وزارت ارشاد به عنوان برندگان جايزه ادبي وزارت ارشاد به اين سفر رفته بودند.

آيت الله حائري شيرازي در مراسم گراميداشت خواجه شيراز شركت كرد
حافظ و سعدي را نمي توان بليت فروشي كرد
003390.jpg
گروه ادب و هنر - مراسم گراميداشت خواجه شمس الدين حافظ شيرازي در شهر شيراز برگزار شد كه نكات جالبي در سخنان سخنرانان وجود داشت.
استاندار فارس كه يكي از سخنرانان مراسم بود در پايان سخنانش خطاب به سعيد زاهد (مدير بنياد فارس شناسي) گفت: نه امسال، بلكه هر سال اين درخشان ترين ستاره ادب فارسي را در جايگاه خود قرار دهيد و انتظار داريم نگذاريد سليقه هاي سطحي نگر منزلت حافظ را خدشه دار كنند.
همچنين از سخنان خوب آيت الله حائري شيرازي بود كه با طنز هميشگي كه در كلام امام جمعه شيراز وجود دارد، با انتقاد از مداخل گرايي و درآمدجويي خطاب به مسئولان گفت: براي اولين بار نيست كه ارزشها فداي مداخل مي شود. لذا با اخذ بليت و بليت فروشي در آرامگاه سعدي و حافظ مخالفم؛ چرا كه باعث شده مردم از فيض بزرگي محروم شوند.
به گزارش ايسنا، وي به ارتباط شعرهاي حافظ با قرآن اشاره كرد و گفت: كلام حافظ زندگي جاويد مي بخشد، چون از قرآن گرفته شده است.
نماينده ولي فقيه در پايان گفت: آرزومندم كه به مسجدها، حافظ و سعدي بالاتر از صندوق صدقات نگاه كنيم كه مردم بيايند و پولي در آن بيندازند. بنابراين، اين فكر كه حافظ و سعدي فقط براي كساني كه بليت دارند، آزاد باشد، اشتباه بزرگي است كه در آينده خود را نشان خواهد داد.
هادي عزيززاده- معاون فرهنگي سازمان آيسسكو- نيز در اين مراسم از پيشنهاد نام گذاري روز حافظ و سعدي از جانب اهل فرهنگ شيراز تشكر كرد و گفت: حافظ بي گمان يكي از برجسته ترين سخن سرايان جهان اسلام است كه بازخواني انديشه هاي بلند او از وظايف اهل فرهنگ به ويژه شيرازي هاست.
وي يكي از منابع اصلي انديشه هاي حافظ را فرهنگ ديني و قرآن دانست و گفت: حافظ خود بارها بر اين ويژگي پاي فشرده است.

نگاه
نبرندگان نوبل
تاكنون نويسندگان زيادي برنده جايزه ادبي نوبل شده اند، ولي نويسندگان مشهور و شايسته اي زيادي وجود دارند كه آكادمي سوئد از آنها چشم پوشيده است.
بيش از يك قرن از اهداي جوايز نوبل ادبي مي گذرد، ولي هنوز مشخص نشده كه اين جوايز به چه خاطر به برخي از نويسندگان اعطا مي شود و برخي ديگر از نويسندگان نامي چرا هيچگاه مورد توجه و عنايت آكادمي سوئد قرار نگرفته اند؟ به عنوان مثال چرا از دو نويسنده بزرگ قرن بيستم خورخه لوييس بورخس، نويسنده آرژانتيني و گراهام گرين ، نويسنده انگليسي بايد طي اين سال ها چشم پوشي شود؟ خورخه لوييس بورخس ، كه در بيشتر آثارش در جستجوي كشف ماهيت زمان، فضا و بي نهايت بود اگرچه در سال 1970 از نظر اكثر مردم، كارشناسان ادبي و رسانه هاي جمعي به عنوان شانس برتر آن دوره از جوايز نوبل ادبي شناخته شده بود ولي اين جايزه را به الكساندر سولژنيتسين ، نويسنده روسي باخت كه بيشتر يك معترض سياسي بود.
گابريل گارسيا ماركز ، نويسنده كلمبيايي برنده نوبل ادبي سال 1982 چندي بعد در جمع خبرنگاران گفت: من هنوز نفهميده ام كه چرا آنها اين جايزه را به بورخس ندادند؟ بورخس ژوئن سال 1986 براثر سرطان كبد در ژنو درگذشت.
او هيچگاه برنده جايزه نوبل نشد.
گراهام گرين ، كه اكثر رمان هايش از جمله كمدين ها ، قلب حادثه ، آمريكاي آرام و پايان امور از موضوعي سياسي و مذهبي برخوردار بودند، يكي از كانديداهاي هميشگي جوايز نوبل ادبي بود كه هيچگاه اين جايزه را لمس نكرد.
از ديگر نويسندگان هم عصر گرين كه هيچگاه از سوي آكادمي سوئد شايسته نوبل ادبي تشخيص داده نشدند، مي توان به آنتوني پاول ، نويسنده انگليسي، مارسل پروست ، نويسنده فرانسوي، آر، كي، نارايان ، نويسنده هندي، رابرتسون ديويس ، نويسنده كانادايي، جورجيو باساني ، نويسنده ايتاليايي، رابرت موسيل ، نويسنده اتريشي، سيمون دوبووار ، نويسنده فرانسوي و جيمز جويس نويسنده ايرلندي اشاره كرد.
هركس نويسنده محبوبي دارد كه هيچگاه در فهرست برندگان جايزه نوبل قرار نگرفته و اگرچه در ميان برندگان اين بخش از جوايز نوبل مشاهيري زيادي به چشم مي خورند كه شايسته اين جايزه بوده اند ولي گاه دليل انتخاب برخي ديگر هنوز مبهم است.
منبع: فرانس پرس فارس

انتقاد معاون فرهنگي وزارت ارشاد از اعطاي يارانه هاي بي برنامه
بسياري از ناشران كاغذهاي يارانه اي
را فروختند و بزرگ شدند
گروه ادب و هنر - معاون فرهنگي وزارت ارشاد گفت: ناشران كاغذ يارانه اي را از دولت مي گيرند اما قيمت گذاري كتاب را راسا و آزاد انجام مي دهند.
وي با انتقاد از اين عمل تاكيد كرد: بعد از عملي شدن برنامه حذف كاغذ يارانه اي از چرخه توليد كتاب ، وزارت ارشاد قصد دارد سياست خريد كتاب از ناشران و همچنين فروش كتاب با تخفيف به مردم را به مرحله اجرا بگذارد .
محسن پرويز با بيان اين مطلب افزود : سال ها قبل حركتي در دولت آغاز شد كه به دليل شرايط موجود در كشور و وقوع جنگ كاغذ را تحت سبد كالاهاي حمايتي خود در آورد ، بديهي است كه وقتي دولت براي چاپ كتاب كاغذ به ناشر مي دهد - مانند هر كالاي كوپني ديگري - بايد بر قيمت گذاري آن هم نظارت داشته باشد و در مورد كتاب هم اين گونه عمل مي شد ولي با حذف قيمت گذاري كتاب در سال 1369 همچنان روند تخصيص كاغذ ادامه داشت .
خبرگزاري مهر به نقل از وي گزارش داد : ناشران در شرايط كنوني به دلخواه خود كتاب ها را قيمت گذاري مي كنند در حالي كه كاغذ يارانه اي همچنان وجود دارد و همه ناشران از كاغذ دولتي استفاده مي كنند ولي قيمت گذاري كتاب روندي نامشخص دارد و از صفحه اي 4 تومان تا 30 تومان در نوسان است .محسن پرويز ادامه داد : سال هاست كه دولت به اين نتيجه رسيده است كه هيچ فايده اي از دادن يارانه به كاغذ حاصل نمي شود اما در دوره هاي گذشته اين يارانه ها ابزار مناسبي براي رسيدن به برخي اهداف بوده است و از قديم اين روند در وزارت ارشاد باب بوده است كه كاغذ بدون تسويه را به عنوان كمك در اختيار ناشران قرار مي دادند و به همين دليل تلاشي براي حذف اين يارانه ها صورت نمي گرفته است .
وي تصريح كرد : بسياري از ناشران بزرگ امروز با حمايت وزارت ارشاد در دوره هاي گذشته توانسته اند به چنين جايگاهي برسند. مثلا سه هزار بند كاغذ بدون تسويه در اختيار آنها قرار مي گرفت كه با فروش آن در بازار آزاد 60 ميليون تومان سود مي بردند و خيلي از ناشران ما اين گونه بزرگ شدند .

اخباركوتاه
هنر در صحراي مصر
هنرمنداني از سراسر دنيا، عازم صحراي غربي مصر مي شوند تا هنرشان را در طبيعت اين منطقه اجرا كنند. قرار است اين جمع هنري در تعامل با يكديگر، آثار هنري شان را با امكانات اوليه  و بدوي زندگي در اين صحراي باستاني، اجرا كنند. اين جشنواره با عنوان كاروان هنرمندان ، از دوم تا چهاردهم دسامبر - 11 تا 23 آذر ماه سال جاري - جريان دارد. احمد نادعليان، -مدرس دانشگاه و هنرمند هنر جديد - نماينده  ايران در جمع هنرمنداني از كشورهاي آمريكا، فرانسه، بلژيك، ژاپن، مصر و ... است.
درباره خط معلي
003387.jpg
هنرمند خطاط و مبدع خط معلي گفت: خط معلي برگرفته از نام حضرت علي(ع) است و همين خط است كه مرا از نام علي سيراب مي كند.حميد عجمي كه در نشست ادبي نمايشگاه قرآن سخن مي گفت با اعلام اين مطلب افزود: زماني كه خوشنويس اثري را خلق مي كند در حيطه روحاني، صداقت را براي انجام يك اثر هنري در نظر مي گيرد. وي در پايان اظهار داشت: ما ملتي هستيم كه براي هر حس يك قالب هنري درست مي كنيم و از آنجا كه يكسويي مبنا و صورت تأثيرات شگرف برجاي مي گذارد در اين ساحت نيز قالب و محتوا با هم توأم مي شوند.
جشنواره نقد كتاب
سومين جشنواره نقد كتاب، هم زمان با چهاردهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي  ايران برگزار مي شود.به گزارش دبيرخانه جشنواره نقد كتاب، اين جشنواره با هدف رشد و بالندگي فن نقد كتاب، تشويق منتقدان و ايجاد رقابتي سالم و سازنده در حوزه نقد كتاب و ارتقاي كيفي منابع مكتوب كشور با گسترش نقد كتاب برپا شده است.
آنتيگونه در منزل شخصي
نمايش آنتيگونه در نيويورك به كارگرداني هما روستا و با حضور بازيگراني چون احمد آقالو، هوشنگ توكلي، بهناز جعفري و فريدون محرابي اجرا مي شود. هما روستا گفت: در حال حاضر تمرينات مقدماتي كار را در خانه شخصي ام آغاز كرديم و اميدواريم با مشخص شدن سالن تمرين، وارد مراحل جدي تر تمرينات شويم. اين نمايش اواسط آذرماه در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي رود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |