دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۰ - Oct 16, 2006
۴۴ سال حبس براي سارقان حساب هاي بانكي
كارمند بانك رمز مشتريان را به باند كلاهبرداري مي داد
اعضاي باند با دردست داشتن رمز مشتريان وارد شعبه هاي بانك مي شدندو با مدارك جعلي از حساب ها برداشت مي كردند
گروه حوادث- جواد عزيزي: اعضاي يك باند كلاهبرداري كه با همدستي دو كارمند بانك و نفوذ به سيستم اطلاعات مشتريان بيش از 164 ميليون تومان از حساب آنها برداشت كرده اند، از سوي شعبه 1053 مجتمع قضايي شميران مجموعا به تحمل 44 سال زندان محكوم شدند.
به گزارش همشهري، ماجراي اين كلاهبرداري بي سابقه زماني فاش شد كه تعدادي از مشتريان يكي از بانك هاي استان آذربايجان شرقي متوجه برداشت مخفيانه پول از حساب هايشان شدند.
يكي از اين افراد كه علي نام دارد هنگامي كه براي برداشت از حساب كوتاه مدت به يكي از شعبه ها  رفت، متوجه شد بيش از 5 ميليون تومان از حسابش برداشت شده است.او كه دفترچه حسابش را هميشه نزد خود نگاه مي داشت و مدتها بود كه از آن استفاده نكرده بود از اين ماجرا تعجب كرد و موضوع را با رئيس شعبه در ميان گذاشت. رئيس شعبه وقتي حرف هاي علي را شنيد، دستور بررسي حساب او را صادر كرد و در اين ميان، مشخص شد كه مبلغ مورد نظر توسط شخصي ناشناس و از شعبه اي در تهران وصول شده است.
در حالي كه علي از اين ماجرا اظهار بي اطلاعي مي كرد ، موضوع به اداره كل بازرسي بانك گزارش و به اين ترتيب شناسايي فردي كه از حساب علي برداشت كرده بود در دستور كار قرار گرفت. بررسي هاي انجام شده نشان
مي داد مشخصات و امضاي اين فرد با مشخصات و امضاي علي تفاوت داشته و تمامي مدارك او جعلي است و اين در حالي بود كه فرد ناشناس براي برداشت از حساب علي مي بايست به رمز و اطلاعات حساب او دسترسي داشته باشد. اين مساله كه به معمايي پيچيده تبديل شده بود باعث شد تا مسئولان بازرسي وارد عمل شده و تحقيقات تخصصي براي كشف اين راز را آغاز كنند.هنوز مدتي از اين ماجرا نگذشته بود كه افراد ديگري با مراجعه به بانك ادعا كردند كه از حساب آنها نيز به صورت مخفيانه مبالغ زيادي برداشت شده است. همه اين افراد رمز و اطلاعات حساب هايشان را نزد خود نگاه مي داشتند و عمليات برداشت پول از حساب تمامي آنها در شعبه هاي بانك مورد نظر در تهران صورت گرفته بود. در پي اعلام شكايت مالباختگان در دادسراي تبريز رسيدگي به پرونده در دستور كار ماموران پليس قرار گرفت و اين در حالي بود كه تيم ويژه بازرسي بانك نيز سرگرم تحقيق بر روي اين پرونده بود. از آنجا كه تمامي مالباختگان در استان آذربايجان شرقي افتتاح حساب كرده بودند و دسترسي به شماره رمز و اطلاعات
حساب هاي آنان تنها براي افراد معدودي ممكن بود، ماموران دريافتند يكي از كارمندان بانك با سارقان همدست است و افراد ناشناس توسط او به رمز مشتريان دست پيدا كرده اند.به اين ترتيب جست و جو براي شناسايي كارمند متخلف آغاز شد و مدتي بعد ماموران در بررسي هاي خود به معاون يكي از شعب بانك مظنون شدند.
با دستگيري  اين مرد، مشخص شد فردي كه با نفوذ به سيستم حساب هاي كوتاه مدت، اطلاعات مشتريان را در اختيار افراد ناشناس قرار مي دهد يكي از كارمندان بانك است كه با استفاده از كد معاون شعبه وارد سيستم مي شود. به اين ترتيب، كارمند متخلف دستگير و در بازجويي هاي پليسي پرده از فعاليت يك باند سازمانيافته كلاهبرداري برداشت. اين مرد به ماموران گفت: مدتي پيش با فردي آشنا شدم كه مهندس كامپيوتر بود و مي توانست به راحتي دفترچه هاي
حساب  را جعل كند. با پيشنهاد اين مرد تصميم به تشكيل يك باند گرفتيم و قرار شد به خاطر اينكه كسي به ما شك نكند براي برداشت از حساب مشتريان از افراد مختلفي استفاده كنيم. وي ادامه داد: من با استفاده از كد معاون شعبه وارد سيستم اطلاعات مي شدم و شماره رمز، نمونه امضا و اطلاعات حساب مشتريان را در اختيار ديگر اعضاي باند قرار مي دادم. مهندس جوان نيز با جعل دفترچه ها و وارد كردن اطلاعات در آنها مرحله اصلي كار را برعهده داشت. يكي از افراد باند نيز مسئول تهيه شناسنامه جعلي بود و ساير اعضاي باند با نام و مشخصات جعلي وظيفه داشتند به شهر هاي مختلف از جمله تهران بروند و با استفاده از دفترچه هاي جعلي و رمز مشتريان از حساب آنها پول برداشت كنند. وي افزود: ما در طي اين مدت بيش از 160 ميليون تومان با اين شگرد از حساب مشتريان برداشت غير قانوني كرديم تا اينكه سرانجام ماجرا لو رفت.
پس از اعترافات اين مرد، ماموران موفق شدند تمامي اعضاي باند را كه 11 نفر بودند، دستگير كنند و به اين ترتيب، پرونده براي پيگيري هاي قضايي به تهران ارجاع شد. با آغاز رسيدگي به اين پرونده در شعبه 1053 مجتمع قضايي شميران، قاضي خشنودي بررسي اظهارات متهمان و كيفر خواست صادره از سوي شعبه اول بازپرسي در دادسراي شميران را آغاز و در پايان محاكمه، هر يك از متهمان را به اتهام جعل به تحمل يك سال و به اتهام كلاهبرداري به تحمل 3 سال زندان محكوم كرد.

سرقت 5 هزار دلاري از كارگران افغاني
گروه حوادث- دو تبعه افغاني كه با تهديد اسلحه قلابي اقدام به سرقت دلار و طلاهاي هفت كارگر در يك ساختمان نيمه كاره كرده بودند، تحت تعقيب پليس قرار گرفتند.
به گزارش همشهري، شامگاه پنج شنبه گذشته، يك جوان افغاني به نام احمد با كلانتري 124 قلهك تماس گرفت و ماموران را در جريان سرقتي مسلحانه از هموطنان خود قرار داد. او به ماموران گفت : دقايقي پيش، دو افغاني در حالي كه اسلحه قلابي در دست داشتند، وارد ساختمان نيمه كاره محل كارش شده و با بستن دست و پاي او و شش هموطن ديگرش كه كارگر ساختماني هستند، 5 هزار دلار ارز و 800 هزار تومان وجه نقد را به همراه مقاديري طلا به ارزش 200 هزار تومان به سرقت بردند. پس از اين تماس، گروهي از ماموران عازم محل حادثه شدند و در بررسي هاي اوليه دريافتند دقايقي پيش از ورود سارقان به ساختمان نيمه كاره دو نفر از آشنايان احمد به نام هاي عليرضا و قاسم كه از قبل با او اختلاف داشتند، به بهانه صحبت بر سر مسايل كاري وارد اين ساختمان شده و چند دقيقه بعد آنجا را ترك كرده  اند.
بنابراين اين احتمال وجود داشت كه آنان هنگام خروج از ساختمان در را براي ورود سارقان باز گذاشته و در اين سرقت با آنان همدست بوده اند.محمد تورنگ، رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در اين خصوص گفت: ماموران پليس با شناسايي ساختمانهاي نيمه كاره در اطراف محل سرقت و بازرسي از آنها، سرانجام در همان روز، عليرضا را در يكي از ساختمانها شناسايي و در حالي كه يك انگشتر متعلق به يكي از مالباختگان در دستش بود، وي را دستگير كردند. تورنگ افزود: عليرضا در بازجويي هاي پليسي با اعتراف به نقش داشتن در ارتكاب جرم مدعي شد كه اموال مسروقه را قاسم و دو سارق ديگر با خود برده و متواري شده اند.
متهم جهت بررسي بيشتر به پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شد و تحقيقات براي شناسايي همدست او ادامه دارد.

سايه سه ساله مرد مزاحم بر زندگي زن جوان
003483.jpg
گروه حوادث- مهديه مصطفايي: زني كه مدعي است مرد جواني به مدت سه سال با تهديد از وي اخاذي كرده است از دادگاه درخواست كمك كرد.
يادآوري روزهاي تلخ و دلهره آور آن روزها وحشت زيادي را در چهره زن نمايان كرده بود. او بايد يك بار ديگر واقعيتي تلخ را مقابل همسر و داديار پرونده اش بازگو مي كرد.
وي در حالي كه صدايش مي لرزيد خطاب به عليزاده- داديار شعبه 5 دادسراي شهرري چنين گفت: حادثه سه سال پيش و از يك روز پائيزي آغاز شد. مدتي بود كه وقتي فرزندم را براي بردن به مدرسه همراهي مي كردم متوجه مرد جواني شده بودم كه مثل سايه مرا تعقيب مي كرد. در آن زمان هيچ توجهي به او نكردم تااينكه يك روز پس از بردن فرزندم به مدرسه به خانه ام برگشتم تا با برداشتن پول و سبد به خريد ميوه و سبزيجات بروم ولي به خاطر اينكه عجله داشتم در ورودي خانه را نبستم.همين كه از آشپزخانه خارج شدم با مرد جوان رو به رو شدم كه مخفيانه وارد خانه شده بود. ترس تمام وجودم را گرفته بود. از او خواستم تا خانه ام را ترك كند اما او با تهديد چاقو دست و پايم را بست و مرا مورد آزار قرار داد ، سپس به من گفت كه اگر از اين ماجرا با كسي حرفي بزنم جان تنها فرزندم به خطر خواهد افتاد.
زن جوان با صدايي لرزان ادامه داد: من كه از اين اتفاق شوكه شده بودم از ترسم به هيچ كس حرفي نزدم. اين مرد هر روز صبح مرا تعقيب مي كرد و مقابل مدرسه مي ايستاد تا من پسرم را آنجا بگذارم و دوباره به خانه ام بازگردم. اين اتفاق 5 ماه ادامه داشت تا اينكه يك روز صبح تلفن خانه ام به صدا درآمد و او كه خود را امير معرفي كرد، از من درخواست پول كرد. من به وي التماس كردم كاري به زندگي ام نداشته باشد ولي امير مي گفت كه اگر 11 ميليون تومان به او ندهم ماجرا را به شوهرم مي گويد.
با گذشت سه سال از تهديد هاي امير در حالي همسرم متوجه رفتارهاي عصبي و غمگيني ام شده بود ،تصميم گرفتم تا ماجرا را براي او تعريف كنم. همسرم پس از شنيدن حرف هايم به مدت يك  هفته تماس هاي امير را كنترل كرد و متوجه شد كه من به او دروغ نگفته ام. ما پس از ضبط صداي او متوجه شديم كه وي از بستگان يكي از همسايگان است كه براي پيدا كردن كار به تهران آمده است و هم اكنون ساكن محله خودمان است. به همين دليل تصميم گرفتيم ازاو شكايت كنيم ولي مدتي بعد متوجه شديم كه امير به خاطر شرارت دستگير شده و به زندان قزلحصار انتقال يافته است. پس از اظهارات زن جوان عليزاده- داديار پرونده- دستور داد تا در صورتي كه امير در زندان قزلحصار به سر مي برد به دادسرا احضار و تحقيق از وي صورت گيرد.

عامل مرگ دختر جوان به پرداخت ديه محكوم شد
003480.jpg
گروه حوادث- پسري كه به دنبال مرگ دختر مورد علاقه اش بازداشت شده و مدعي است مهشيد خودسوزي كرده ، از سوي قضات شعبه 71 دادگاه كيفري تهران به پرداخت ديه محكوم شد.
به گزارش همشهري، در اين پرونده مهيار،متهم بود كه شامگاه 22 مرداد 84 دختر مورد علاقه اش به نام مهشيد را در جريان درگيري در يكي از كوچه هاي بن بست در پاسداران به آتش كشيده است.زماني كه مهشيد در بيمارستان با مرگ جدال مي كرد بازپرس كشيك دادسراي جنايي به بيمارستان رفت و از مهشيد بازجويي كرد. دختر نيمه جان در آخرين لحظه هاي زندگي خود مهيار را عامل آتش سوزي معرفي كرد و گفت: وقتي با مهيار درگير شدم، او در انتهاي يك كوچه خلوت گالن بنزين را روي سرم خالي كرد و ته سيگار روشن را رويم انداخت. من به خاطر علاقه زيادم به او هنگام انتقال به بيمارستان به دروغ گفتم كه خودسوزي كرده ام اما حالا واقعيت را مي گويم. مهيار كه پس از مرگ دختر مورد علاقه اش بازداشت شده بود منكر تمام اظهارات قرباني شد و ادعا كرد مهشيد خود سوزي كرده است و به اين ترتيب محاكمه او به اتهام قتل در شعبه 71 دادگاه كيفري استان آغاز شد.
قاضي عزيز محمدي و چهار مستشارش پس از شور ، حادثه را قتل شبه عمد تشخيص دادند و بدين ترتيب مهيار به پرداخت ديه كامل محكوم شد.

آنسوي آب
مرد بي خانمان، قاتل سريالي زنان خياباني
ديترويت بود
003474.jpg
003477.jpg
در نخستين روز از برگزاري محاكمه جنجالي شلي آندره بروكز ، قاتل زنجيره اي مخوف زنان خياباني ديترويت ، وي با وجود اعترافات اوليه اش اتهام ارتكاب قتل 7 زن را انكار كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس از ديترويت آمريكا، برگزاري دادگاه محاكمه شلي آندره بروكز را شايد بتوان مهمترين حادثه هفته براي صفحات حوادث روزنامه هاي
آمريكا دانست.شلي آندره بروكز جنايتكار مخوف 37 ساله متهم است در جريان قتلهاي سريالي خود حداقل 7 زن خياباني را در فاصله آگوست 2001 تا ژوئن 2006 با انگيزه اي نامشخص به خانه هاي نيمه ساخته و يا مناطق خلوت شرق ديترويت كشانده و آنها را به طرز فجيعي به قتل رسانده است .راز جنايتهاي او هنگامي فاش شد كه ژوئن گذشته كارآگاهان پليس ديترويت ، جسد نيمه جان زني را در قسمت شرقي شهر پيدا كردند، زن جوان پس از آنكه مورد آزار و اذيت قرار گرفته بود با وارد آمدن ضربات شديدي به سرش به شدت مجروح شده بود.
زن مجروح به سرعت به بيمارستان انتقال يافت و تحت مراقبتهاي ويژه پزشكي قرار گرفت، اين زن كه سوابق او نشان مي داد يك زن خياباني است در كماي عميقي فرو رفته بود و اميد چنداني به زندگي وي وجود نداشت ، اما وي پس از مدتي بيهوشي ، به طرز عجيبي زنده ماند و آنوقت بود كه راز قتلهاي سريالي ديترويت فاش شد .اين زن هنگامي كه توانست صحبت كند به كارآگاهان پليس گفت: ضارب وي شلي آندره بروكز مرد بي خانمان آرام و سر به زيري است كه در كنار خيابانها به سر مي برد، از آنجايي كه بسياري از بي خانمانها اين مرد را مي شناختند وي به سرعت دستگير شد اما هيچكس نمي توانست باور كند كه وي همان قاتل زنجيره اي زنان خياباني ديترويت است كه پليس از سال 1999 در تعقيب اوست.
با دستگيري اين مرد، وي به رغم انكارهاي اوليه سرانجام لب به اعتراف گشود و به قتل 7 زن مسن ديويس 53 ساله ، پالما گرير 33 ساله و ماريون وودز دانيل 36 ساله، روندا ميلز 45 ساله تلما جانسون 30 ساله و مليسا توستون 38 ساله و زن ناشناس ديگري اعتراف كرد.بررسي بر روي پرونده مقتولان كه اجساد آنها در ساختمانهاي نيمه كاره و يا در كنار خيابان پيدا شده بود ، نشان مي داد كه در تمامي موارد مقتولان پس از آزار به قتل رسيده بودند.با بدست آمدن مدارك درباره دخالت متهم در جنايتهاي خاموش ديترويت ، پرونده وي براي صدور راي نهايي به دادگاه عالي ديترويت فرستاده شد و وي روز گذشته در مقابل قضات دادگاه به دفاع از خود پرداخت .
در اين جلسه كه تنها به بررسي سه جنايت ابتدايي متهم اختصاص داشت، وي پس از آنكه در جايگاه دفاع قرار گرفت ، به انكار تمامي اعترافات گذشته خود پرداخت و گفت كه هيچ چيزي از قتلها به ياد نمي آورد.
قرار است در روزهاي آينده ساير جنايتهاي اين متهم نيز تحت بررسي قرار گيرد.

حادثه ها
نجات جوان 24 ساله با حضور به موقع پليس
گروه حوادث- حضور به موقع پليس بر بالين يك پسر جوان كه در چند قدمي مرگ بود زندگي را به او بازگرداند.
پسر 24 ساله بعد از خوردن تعداد زيادي قرص خواب آور چشمانش را بست تا براي هميشه با زندگي وداع گويد، چند دقيقه بعد بدنش سست شده و بي حال بر روي صندلي خودرو پرايدش افتاد، هر لحظه كه مي گذشت پسر به مرگ نزديكتر مي شد.
در آخرين دقايق، ناگهان ماموران پليس كه در حال گشت زني در حوالي پارك چيتگر بودند به وضعيت غيرعادي توقف خودرو پرايد مشكوك شده و براي بررسي به خودرو نزديك شدند.
محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران بزرگ ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: ماموران با مشاهده پسر كه بر روي صندلي خودرو به خواب عميقي فرو رفته بود چند بار به شيشه كوبيدند ولي وقتي عكس العملي از پسر نديدند در را باز كرده و متوجه تكه كاغذي در كنار پسر شدند. تورنگ در ادامه گفت: بر روي كاغذ پسر از مشكلات زندگي اش وتصميم به خودكشي خود بخاطر فرار از مشكلات نوشته بود.
پليس با ديدن نامه و شرايط بد جسمي جوان 24 ساله به سرعت او را به بيمارستان رساند و تلاشهاي پزشكي براي نجات جان وي به نتيجه رسيدو با حضور به موقع پليس پسر از مرگ حتمي نجات يافت.

سارق حرفه اي در سرقت ششم به دام افتاد
گروه حوادث - سارق حرفه اي منزل در حين ارتكاب ششمين سرقتش دستگير شد.
در پي اعلام مركز پليسي 110 به كلانتري 119 مهرآباد در خصوص حضور يك سارق در خيابان دامپروري بلافاصله ماموران به محل مراجعه و مشاهده كردند، يك نفر قصد ورود به منزلي را دارد كه با ديدن ماموران اقدام به فرار كرد.
در يك اقدام سريع ماموران موفق به دستگيري وي شدند.
متهم به نام جعفر 21 ساله در بازجويي هاي پليسي به 5 مورد سرقت منزل در خيابان هاي طالقاني، تفرش غربي، يخچال و غيره اعتراف كرد. متهم هم اكنون براي تحقيقات بيشتر تحويل ماموران پليس آگاهي تهران شده است.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |