دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۰ - Oct 16, 2006
ماموريت جديد براي موشك آريان پنج
003405.jpg
بي بي سي: سه ماهواره توسط موشك آريان پنج از گويان فرانسه به فضا فرستاده شده اند. قرار است دو ماهواره به انتقال و ارائه خدمات تلويزيوني به آمريكا و استراليا بپردازند و ماهواره سوم قرار است سكوي آزمايش آژانس فضايي ژاپن باشد.
موشك آريان ECA-5 از كورو در گويان فرانسه پرتاب شده است. اين چهارمين مأموريت آريان اسپيس، (شركت اروپايي كه پرتاب موشك ها را به عهده دارد) از آغاز سال جاري ميلادي تاكنون است.
اين موشك ساعت 20:56 به وقت جي ام تي، مأموريت خود را آغاز كرد. قرار است هر ماهواره به صورت جداگانه در فضا قرار گيرد.
موشك آريان پنج قدرت حمل حداكثر 10تن محموله به مدار كره زمين در ارتفاع 36 هزار كيلومتري كره زمين را دارد. در پرتاب جديد آريان، وزن بار اين موشك اندكي كمتر از حداكثر ظرفيت آن بود.

چين توريست به فضا مي فرستد
فارس: مقامات چين به خبرگزاري رويترز اعلام كردند: چين در برنامه فضايي خود فرستادن گردشگر فضايي به فضا را دنبال مي كند و اين كشور قصد دارد در برنامه هاي آينده فضايي خود، موشك هاي بيشتري به فضا پرتاب كند و بر روي ماه كاوش و جستجو كند. همچنين اين كشور قصد دارد با استفاده از ماهواره ها به كشاورزي چين كمك كند. چين در سال 2003 با فرستادن انسان به فضا توانست، خود را بعد از روسيه و آمريكا جزء سه كشوري قرار دهد كه توانايي فرستادن انسان به فضا را دارند و چين براي دومين بار در اكتبر 2005 انسان به مدار زمين فرستاد و اكنون قصد دارد در سال 2008 علاوه بر فرستادن انسان به فضا، راهپيمايي فضايي هم انجام دهد.
وي در ادامه افزود: چين قصد دارد در سال آينده اولين كاوشگر خود را به مدار ماه بفرستد.

موفقيت دانشگاه شهركرد در توليد جنين دام
با استفاده از سلول هاي تركيبي تخمك
ايرنا: رئيس دانشگاه شهركرد گفت: پژوهشگران اين دانشگاه موفق به توليد جنين دام از طريق انجام عمل لقاح مصنوعي خارج از رحم با استفاده از سلول هاي تركيبي تخمك شدند.
دكتر معتمدي در نشست با خبرنگاران افزود: لقاح مصنوعي صورت گرفته به صورت همزمان بر روي 10 گوسفند در شرايط همسان در پژوهشكده جنين دام دانشگاه شهركرد انجام شده و هم اكنون سه گوسفند در اين آزمايش بارور شده اند. وي گفت: اين دانشگاه بزودي قادر به صادرات جنين دام به خارج از كشور به ويژه خاورميانه خواهد بود.
معتمدي همچنين به همكاري اين دانشگاه با دانشگاه هاي دنيا اشاره كرد و گفت: هم اكنون روابط علمي اين دانشگاه با دانشگاه تيميربازوف روسيه در بالاترين سطح علمي خود قرار دارد.

قرآن در اينترنت در نمايشگاه قرآن
گروه علمي فرهنگي- نسخه سوم نرم افزار قرآني قرآن در اينترنت در نمايشگاه چهاردهم قرآن ارائه شده است.
به گزارش ايكنا (خبرگزاري قرآني ايران)، اين نرم افزار متن كامل قرآن، ترجمه و تلاوت هاي گوناگون، مقاله، عكس و داستان هاي قرآني را شامل مي شود.
در اين نرم افزار متن قرآن كريم، همراه با 30 دوره ترجمه كامل به 21 زبان مختلف، 2 دوره كامل ترتيل قرآن با صداي ابوبكرالشاطري و سعدالغامدي و ترتيل جزء اول تا بيست  و نهم توسط 76 قاري، و هر سوره با صداي يك قاري قرار دارد.
بنابر اين گزارش، تحقيق آموزشي جزء سي ام و 50تلاوت مجلسي از 16 قاري، متن كامل 90جلد كتاب، 770 عنوان مقاله، 60 شماره مجله در زمينه ي قرآن كريم، معرفي بيش از 750 عنوان كتاب و 1000 پايان نامه  قرآني، از ديگر امكانات اين نرم افزار است.
از ديگر امكانات اين نرم افزار مي توان به 200 تابلو از آثار هنري و نسخه هاي خطي، 150نقاشي قرآني و 45 قصه قرآني به صورت فيلم براي نوجوانان اشاره كرد.

معامله يك ميليارد و 650 ميليون دلاري در دنياي ارتباطات
003411.jpg
003402.jpg
گروه علمي فرهنگي مرتضي  اسلام زاده: كمپاني گوگل همواره سعي كرده خود را برتر از سايرين جلوه دهد و بر اين اساس همواره هركاري را كه قصد داشته باشد انجام دهد در كانون توجهات قرار مي دهد. ولي اين بار گوگل دست به ريسكي عجيب زده و سايتي را خريده است كه بسياري از كارشناسان نسبت به موفقيت آن آينده روشني را پيش بيني نكرده اند. اما به هر جهت سايت سيليكون ولي به نقل از سخنگوي گوگل اعلام كرد: كمپاني گوگل در اقدامي غير منتظره اقدام به خريد شركت You Tube كرده. شركت You Tube در طول يك و نيم سال فعاليتش به يكي از محبوبترين سايتها تبديل شده است.
گوگل كه خود قصد دارد انقلابي در پخش ويديو هاي اينترنتي ايجاد نمايد You Tube را با پرداختي معادل يك ميلياردو ششصدوپنجاه ميليون دلار خريداري كرده است. اين سايت محبوب و نسبتاً جوان كه پيشتر سودي براي بنيانگذارانش نداشت با قيمت بالايش گرانترين محصول خريداري شده توسط گوگل در طول 8 سال فعاليت آن به حساب مي آيد . با آنكه برخي كارشناسان مي گويند محبوبيت You Tube پايدار نيست گوگل اعتقاد ديگري دارد. سخنگوي گوگل مي گويد: از آنجايي كه مردم رفته رفته از تلويزيون به اينترنت روي مي آورند خريدن You Tube مي تواند دروازه اي باشد به بازار بسيار پر منفعت تبليغات در آينده. با وجود اينكه گوگل You Tube را خريداري كرده است هر دو سايت اينترنتي به فعاليت مستقل خود ادامه خواهند داد You Tube با همان عنوان و علامت و همچنين 67 كارمند اصلي خود از جمله بنيانگذارش در ساختماني جديد فعاليتش را ادامه خواهد داد و گوگل هم همچون گذشته سرويس كمتر محبوب ويديويي خود را در كنار ديگر خدمات بسيار محبوبش مانند موتور جستجوگر در اختيار كاربران قرار مي دهد.

كشف كوچكترين ژنوم سلولي
همشهري آنلاين: كوچكترين مجموع ژن هاي (ژنوم) تا به حال يافته شده در يك ارگانيسم سلولي بوسيله دانشمندان ژاپني و آمريكايي شناسايي شد.
به گزارش هلت دي نيوز آنها اين كشف را در يك باكتري همزيست كارسونلا رودي كه درون سلول هاي خاصي در يك حشره كوچك زندگي مي كند انجام دادند.
كارسونلا رودي داراي 159662 جفت باز در DA خود است كه تنها 182 ژن كدكننده پروتئين را بوجود مي آورند.
اين يافته كه در شماره 13 اكتبر (21 مهر) نشريه Sciece به چاپ رسيده است آگاهي هاي جديدي را در مورد تكامل باكتري ها ايجاد مي كند.
يكي از اين محققان نانسي اي موران استاد بوم شناسي و زيست شناسي تكاملي در دانشگاه آريزونا در توكسان در اين باره گفت: اين ژنوم كوچكترين در نوع خود محسوب مي شود و اندازه آن فاصله بسياري با ژنوم ساير موجودات دارد.

علمي فرهنگي
مدارس فردا با 2 ساعت تأخير شروع به كار مي كنند

گروه علمي فرهنگي به دليل شركت دانش آموزان و كاركنان آموزش و پرورش در مراسم سومين شب قدر (شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان)، مدارس نوبت اول (صبح) كشور، فردا بيست و پنجم مهرماه، با 2 ساعت تأخير آغاز به كار مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما، هر چند اين مسئله در آيين نامه اجرايي مدارس پيش بيني شده است، ولي روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، همه ساله با ذكر روز و ساعت نسبت به اعلام آغاز به كار مدارس در روزهاي بعد از ليالي قدر اقدام مي كند. خودداري از برگزاري امتحان و رعايت حال دانش آموزان از ديگر مواردي است كه در آيين نامه اجرايي مدارس و در اين ايام مورد توجه قرار گرفته است.

تنها پزشكاني كه نيروي رسمي آموزش و پرورش هستند حق ورود به مدارس را دارند

ايلنا: كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران گفت: تنها مربيان بهداشت و معلماني كه نيروي رسمي آموزش و پرورش هستند و بعد از ادامه تحصيل، مدرك پزشكي گرفته ژاند؛ حق ورود به مدارس و معاينه دانش ژآموزان را دارند.
تسليمي گفت: اعزام پزشك به مدارس براي معاينه دانش ژآموزان در مناطق مختلف انجام مي ژشود، اما تمام اين افراد نيروهاي رسمي آموزش و پرورش هستند.
وي افزود: پزشكان نيروهاي رسمي آموزش و پرورش  و نيروهاي تخصصي هستند و به طور چرخشي به تمام مدارس سركشي مي ژكنند.
تسليمي با تأكيد بر اينكه معاينه دانش ژآموزان در مدارس به صورت رايگان انجام مي ژشود، گفت: معاينات پزشكي در طول سال تحصيلي و براي همه مقاطع آموزشي انجام مي ژشود. وي يادآور شد: در بعضي موارد از طرح جلب مشاركت اولياي پزشك و پيراپزشك براي معاينه دانش ژآموزان انجام مي ژشود و اولياي پزشكي كه فرزندان آنان در مدرسه تحصيل مي ژكنند، به معاينه دانش ژآموزان مي ژپردازند.
كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران افزود: اولياي پزشك و پيراپزشك مهارت ژهاي ويزيت خود را در اختيار مربيان بهداشت قرار مي ژدهند كه با اين مهارت ژها، دانش ژآموزان در مراجعه به مطب از تخفيف 50 تا 100 درصدي برخوردار مي ژشوند. وي خاطرنشان كرد: هيچ پزشك يا پيراپزشك به هر منظور و حتي با تعرفه ژهاي نازل نمي ژتواند وارد مدارس شود، زيرا هر گونه معاينه پزشكي در مدارس رايگان است. وي در پايان يادآور شد: ورود پزشك و پيراپزشك با دريافت حق ويزيت به مدارس ممنوع است.

اعلام اسامي پذيرفته شدگان مراكز تربيت معلم

گروه علمي فرهنگي- اسامي پذيرفته شدگان مراكز تربيت معلم، وابسته به وزارت آموزش و پرورش آزمون سراسري سال 85 ، امروز دوشنبه 24 مهر از طريق هفته نامه پيك سنجش منتشر مي شود.
پذيرفته شدگان بايد با در دست داشتن مدارك لازم از روز شنبه 29 مهرماه جاري لغايت روز دوشنبه يكم آبان ماه براي ثبت نام به مركز محل قبولي خود مراجعه كنند.

جشنواره بزرگ كوير در كمپ كويري شهداد
ايسنا: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: در اواخر آذرماه جاري و همزمان با شروع فصل زمستان و شب يلدا، بزرگترين جشنواره كوير توسط ستاد تسهيلات سفر استان كرمان با حضور گروه هاي ماجراجوي كشور، كوير نوردان، غارنوردان، هنرمندان و خواننده هاي مشهور كشور به مدت 2 يا 3 روز در كمپ كويري شهداد برگزار مي شود.
شتر سواري در كوير، رصد ستارگان، نورافشاني، مسابقات ورزشي محلي، اجراي موسيقي هاي پاپ و سنتي، رقص و آوازهاي محلي، ايجاد غرفه هاي صنايع دستي و چند برنامه ديگر از برنامه هاي اين جشنواره خواهد بود.

آموزش عالي
همزمان با آغاز تبليغات مؤسسات كنكور اعلام شد
داوطلبان نسبت به وعده هاي دروغين مؤسسات كنكور
آگاه باشند

ايسنا: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور همزمان با نزديك شدن به زمان ثبت نام كنكور و آغاز تبليغات مؤسسات كنكور، به داوطلبان و خانواده ها نسبت به سوء استفاده برخي از اين مؤسسات با دادن وعده هاي دروغين همچون تضمين قبولي، فروش سئوالات و ادعاي همكاري با سازمان هشدار داد.
عبدالرسول پورعباس با بيان اينكه كليه موسسات كنكور مجوز خود را از وزارت آموزش و پرورش اخذ كرده و سازمان سنجش در اين رابطه هيچ مسئوليتي ندارد، اظهار كرد: هيچ يك از مؤسسات كنكور حق ندارند از عنوان و نام سنجش استفاده كنند و در صورت استفاده، قطعاً مورد شكايت ما قرار خواهند گرفت، چرا كه عنوان سنجش انحصاري مربوط به سازمان سنجش است و در همين ارتباط نيز اقدامات ما در راستاي شكايت از تمام موسساتي كه از اين نام استفاده كرده اند، شروع شده است.
وي افزود: بسياري از اين مؤسسات فاقد مجوزند كه تعداد بسيار زيادي از آنها به دادسراي عمومي تهران معرفي شده اند، برهمين اساس با تصويب قانون تخلفات و جرايم آزمون هاي سراسري، برخورد با مؤسسات متخلف شروع شده است.
رئيس سازمان سنجش در خاتمه تصريح كرد: هرگونه تبليغ غيرمتعارف مانند تضمين قبولي، فروش سئوالات و ادعاي همكاري با سازمان سنجش توسط موسسات كنكور غير قانوني است و منجر به برخورد مي شود، بنابراين از خانواده ها مي خواهيم ضمن هوشياري نسبت به اين تبليغات، در صورت برخورد با اين گونه موسسات مراتب را به مراجع ذيصلاح اطلاع دهند.

بلاتكليفي دانشجويان شبانه دانشگاه شهيد چمران براي اسكان

ايسنا: معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: 500 نفر از دانشجويان دختر شبانه دانشگاه شهيد چمران اهواز در نمازخانه هاي مجتمع خوابگاه هاي خواهران اين دانشگاه اسكان داده شده اند و حدود 25 روز است كه در بلاتكليفي به سر مي برند.
بصيرزاده اظهار داشت: حدود 650 دانشجوي شبانه دختر كه از ساير نقاط در اين دانشگاه پذيرفته شده اند، با مشكل اسكان مواجه اند و خوابگاه هاي خودگردان سطح شهر نيز پاسخگوي آنها نيست. وي تصريح كرد: با توجه به قوانين؛ دانشگاه  وظيفه اي براي تأمين خوابگاه  دانشجويان شبانه ندارد اما با توجه به وظايف اخلاقي بر آن شديم كه جهت اسكان اين افراد ظرفيت اتاق هاي مجتمع خوابگاه هاي خواهران را بالا ببريم و 150 نفر از اين دانشجويان را در كنار ساير دانشجويان روزانه به ترتيب اولويت اسكان دهيم.
بصيرزاده عنوان كرد: پيگير يافتن مكان براي اسكان ساير دانشجويان خواهر شبانه هستيم و به همين جهت از همه مردم و افرادي كه داراي ساختمان هاي بزرگ هستند، مي خواهيم كه به صورت موقت املاك خود را به دانشگاه جهت استفاده به عنوان خوابگاه اجاره دهند تا بلكه بتوانيم تا حدودي مشكل اين قشر از دانشجويان را مرتفع كنيم.

تشكيل شوراي فرهنگي خوابگاه ها در دانشگاه تربيت معلم
ايسنا: شوراي فرهنگي خوابگاه هاي دانشگاه تربيت معلم با هدف بهينه سازي گذران اوقات فراغت دانشجويان در اين دانشگاه تشكيل شد.
ليلا رضاخانلو، كارشناس فرهنگي خوابگاه هاي دانشگاه تربيت معلم با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اينكه قسمت عمده اوقات فراغت دانشجويان در خوابگاه ها سپري مي شود اين شورا با هدف جلوگيري از هدر رفتن اين اوقات از سوي اداره فعاليتهاي فوق برنامه و امور فرهنگي دانشگاه تربيت معلم با هدف ايجاد رابطه بين دانشجويان و فعاليتهاي فرهنگي تشكيل شده است. وي افزود: عمده فعاليتهاي اين شورا در زمينه فعاليتهاي فرهنگي شامل: تأسيس سالن نشريات دانشجويي، برگزاري دوره هاي مستمر آموزش تند خواني در ايام امتحانات، برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي و كلاسهاي كارآفريني، پخش فيلم و زيباسازي فضاي خوابگاه ها است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |