دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۰ - Oct 16, 2006
مراقب باشيد، هكرها آهسته مي آيند
سيد محمد تقي رسولي
Rasouli@hamshahri.
003369.jpg
دنياي ويروسها و ويروس نويسها، دنياي عجيبي است و همانند تبهكاران و خلافكاران كه روشهاي خود را با توجه به جوامع و امكانات آن تغيير مي دهند، آنها نيز مي بايست با توجه به شرايط موجود ، روشهاي خود را تغيير دهند.
پيش از اين، اكثر ويروس نويس ها و هكرها در روشهاي خود، همواره سرعت را به عنوان يك عامل مهم در نظر مي گرفتند، زيرا پيش از اين كه افراد متوجه حضور ويروس شوند و بتوانند روشي براي مقابله با آن پيدا كنند ويروس به هدف خود خواهد رسيد به همين دليل اكثر كاربران وجود ويروس را در زمان مشاهده علائم آن متوجه مي شدند. اخيراً اكثر ويروس نويس ها و هكرها، تغييرات عمده اي در روش كار خود داده اند و سرعت را از فاكتورهاي خود حذف كرده اند حتي فاكتورهايي را به منظور كم كردن سرعت عملكرد و آهسته تر شدن روند كار اضافه كرده اند. از زماني كه اكثر هكرها با تغيير روش از خرابكاري در كامپيوترها به سرقت اطلاعات روي آوردند، حركت برنامه هاي جاسوسي آنها نيز روز به روز كندتر و در نتيجه مخفيانه تر از قبل شده است.
سرقت اطلاعات كه در بين هكرها، به روش جديدي براي كسب درآمد تبديل شده است، روشي است كه در آن هكرها با ارسال نرم افزارهاي جاسوسي و استقرار آنها در كامپيوتر كاربران به صورت مخفيانه اقدام به سرقت اطلاعات شخصي و بانكي كاربران كرده و يا با كد كردن اطلاعات، براي تحويل رمز درخواست پول مي كنند. در اين روش ممكن است نرم افزار جاسوسي كه بر روي كامپيوتر نصب شده، براي گرفتن كليه اطلاعات لازمه به چند روز زمان احتياج داشته باشد و مي بايست در طول اين چند روز به شكلي كاملاً مخفيانه عمل كند تا شناسايي نشود. بديهي است كه هر چه زمان فعاليت اين نرم افزارها بر روي كامپيوترها افزايش داشته باشد، اطلاعات بيشتري كسب كرده و در نتيجه پول بيشتري را نيز به دست خواهند آورد.
پيش از اين، هكرها بيشتر به خرابكاري و از بين بردن اطلاعات و به دست گرفتن كنترل كامپيوترها علاقه داشتند، به طوري كه در بعضي از گزارشها، خبر از حمله يك هكر به بيش از چهار صد هزار كامپيوتر و كنترل آنها به گوش مي رسيد، ولي هكرهاي جديد وسعت عمل خود را بسيار كم كرده و نهايتاً به 1000 كامپيوتر به صورت مخفيانه حمله كرده و اطلاعات آنها را به سرقت مي برند. معمولاً اين هكرها ابتدا با حمله به يك ISP در يك منطقه جغرافيايي خاص، آدرس پست الكترونيكي كاربران آن را به سرقت برده و سپس با ارسال اي ميل هاي حاوي نرم افزار جاسوسي، كار اصلي خود را شروع مي كنند. در بعضي موارد نيز با ارسال اي ميل اقدام به معرفي يك سايت كرده و با لينك هاي معرفي شده، كاربران را به سمت سايت مورد نظر خود راهنمايي مي كنند تا به اين ترتيب بتوانند نرم افزارهاي جاسوسي را بر روي كامپيوترها نصب كنند. سايتهاي هكرها نيز معمولاً خود را تحت عناوين تجاري و يا فني و مهندسي مختلف معرفي مي كنند.
هكرها عموماً از روش Botet  استفاده كرده و با سوءاستفاده از تأخيرهاي كاربران و ايرادها و رخنه هاي موجود در سيستم عاملها، اقدام به عمليات جاسوسي خود مي كنند. كرم ساسر كه در سال 2004 و به دليل ايراد موجود در سيستم عامل ويندوز XP به سرعت در تمام جهان شروع به خرابكاري كرد نيز از اين روش استفاده كرده بود، ولي به دليل سرعت انتشار زياد، با عكس العمل سريع كاربران و شركتهاي ضد ويروس مواجه گرديد و بسيار سريع از بين رفت. امروزه با كاهش سرعت عملكرد ويروسها در روش Botet  ، قدرت عملكرد آنها بسيار افزايش يافته و قادر هستند تا ماهها به صورت مخفي بر روي كامپيوترها، جاسوسي كنند.

كشف هيجان انگيز بقاياي كودك انسان نما
003375.jpg
گروه علمي فرهنگي- منبع : بي بي سي : يك فسيل سه ميليون و سيصد هزار ساله در اتيوپي كشف شده است كه متعلق به يك كودك انسان نما است.
به نوشته مجله نيچر، استخوان هاي اين موجود انسان نما از نوع آسترالوپيتكوس آفارنسيس (Australopithecus afaresis) متعلق به يك دختر خردسال، از همان گونه اي است كه اسكلت بالغ آن در سال 1974 كشف شد و به لوسي معروف شد. اين كشف دانشمندان را هيجان زده كرده است. آنها معتقدند كه اين فسيل كه تقريبا كامل است فرصتي فوق العاده براي مطالعه رشد اجداد منقرض شده بشر فراهم مي كند. بقاياي فسيلي آسترالوپيتكوس آفارنسيسهاي نوجوان بسيار نادر است. اين اسكلت نخستين بار در سال 2000 كشف شد كه در ميان يك قطعه صخره شني جاي گرفته بود. خارج كردن اسكلت از ميان اين صخره پنج سال طول كشيد.
زرسناي آلمسِگِد از انستيتوي انسان شناسي تكاملي در شهر لايپزيك آلمان كه سرپرست اين گروه تحقيقاتي است، مي گويد: اين فسيل از اسرار بسياري در باره آسترالوپيتكوس آفارنسيس و ساير انواع بشر اوليه پرده بر مي دارد. يافته ها شامل استخوان كامل جمجمه، تنه و بخش هايي از دست ها و پاها است.
تصويربرداري از جمجمه دنداني را در آرواره نشان مي دهد كه هنوز نيش نزده است، نشانه اي كه از روي آن پژوهشگران تصور مي كنند اين انسان نما در هنگام مرگ سه سال داشته است. نكته قابل توجه در اين فسيل يافته شدن استخوان هاي ظريفي است كه معمولا در فرآيند فسيل شدن سالم باقي نمي مانند و مربوط به بخش هاي زبان مي شود. اين استخوان ها نشانگر ساختار حنجره اين انسان نما است و شايد بتوان از روي آن دريافت كه چه نوع صداهايي را به وجود مي آورده است. حدس زده مي شود كه دليل سالم ماندن بقاياي اين انسان نما آن بوده است كه احتمالا بلافاصله پس از آنكه در سيل گرفتار شده در ميان رسوبات رودخانه مدفون شده است. دكتر آلمسِگِد مي گويد: به نظر من، آفارنسيس ها موجوداتي هستند كه به خوبي فرآيند انتقالي در شيوه تكامل بشر در فاصله چهار ميليون تا سه ميليون سال قبل را توضيح مي دهند. اين موجودات تركيبي از شبه ميمون- شبه انسان هستند. به اين ترتيب اين انسان نماها براي درك آنكه ما از كجا آمده ايم و چه هستيم از موقعيت ويژه اي برخوردارند. اجداد اوليه بشر دندانهايي ابتدايي و مغزي كوچك داشتند ولي راست مي ايستادند و روي دو پا راه مي رفتند. بحث هاي بسياري در باره اسكلت اين دختربچه اتيوپيايي و اينكه آيا او هم مانند ميمون ها مي توانسته از درخت بالا برود يا نه، مطرح شده است. توانايي بالا رفتن به مشخصه هاي اندامي خاصي مانند دست هاي دراز نياز دارد. گونه لوسي دست هايي داشته است كه به بالاي زانو مي رسيد. اين گونه همچنين شانه هايي شبيه گوريل داشته كه مي توانسته با استفاده از بازو ميان درخت ها جهش كند.
اما سوال اين است كه آيا اين مشخصه ها مي تواند نشانه توانايي بالا رفتن باشد يا تنها جزئي از مجموعه خصوصيات تكاملي او است. اين دختر در هنگام مرگ، مغزي در حدود 330 سانتيمتر مكعب داشته است كه چندان تفاوتي با شامپانزه در همان سن ندارد. با توجه به اينكه در سن سه سالگي نود درصد از مغز شامپانزه شكل مي گيرد و مغز بچه لوسي از شامپانزه همسن خود كوچك تر بوده است، بنابراين رشد مغز وي كمي بيشتر به انسان شبيه بوده است. رشد آهسته در كودكي يكي از ويژگي هاي انسان است كه سبب توانايي هاي بيشتري در بشر مي شود.
پرفسور فرد اسپور از دانشگاه لندن مي گويد اين يافته به دانشمندان جزئيات كاملي از شكل ظاهر اجداد ما، رشد آنها و رفتارشان در زمان تكامل بشر مي دهد، زماني كه آنها بيشتر به شامپانزه شبيه بودند تا انسان. دكتر جاناتان وين از دانشگاه سنت آندروز در بريتانيا و همكارانش در دانشگاه فلوريداي جنوبي قدمت رسوبات اين فسيل را سه ميليون و سيصد هزار سال برآورد كرده اند.

Wii، بدون نياز به سيم و دكمه هاي متعدد
مرتضي اسلام زاده - در دنياي پررونق بازي هاي رايانه اي ويدئويي همواره سه شركت بزرگ با يكديگر به رقابت مي پردازند؛ شركت هاي سوني ، مايكروسافت و نينتندو . اين سه شركت همواره سعي كرده اند محصولي جديد و متفاوت از ديگر رقبا به بازار عرضه كنند.
اما به تازگي شركت نينتندو دستگاه تازه اي به بازار عرضه كرده است. اين دستگاه جديد؛ Wii نام دارد كه به اندازه يك كتاب است. اين دستگاه كه بعد از نينتندو گيم كيوب به بازار مي آيد، در فهرست دستگاه هاي پرفروش بعد از پلي استيشن تو و ايكس باكس شركت مايكروسافت در رده سوم قرار گرفته بود. گيم بويل و دي اس نينتندو محبوب ترين دستگاه هاي قابل حمل به شمار مي روند، اما دستگاه هاي بزرگ تر كمپاني نينتندو از اوايل دهه نود به بعد در بازار موفقيت قابل توجهي را نداشته اند.خانم ربه كا آرمسترانگ دبير بخش بازي هاي روزنامه اينديپندنت انگليس اعتراف مي كند كه: در ابتدا به موفقيت Wii بدبين بوده، اما اكنون به اين اعتقاد رسيده است كه اين دستگاه مي تواند، انقلابي را در دنياي بازي هاي ويدئويي رايانه اي ايجاد كند. يكي از مزاياي Wii دسته كنترل باريك آن است كه بدون نياز به سيم و به صورت بي سيم حركت هاي باز ي كننده را به دستگاه مركزي منتقل مي سازد.اين كنترل به وسيله يك سنسور كار مي كند كه بايد با چسب يا وسيله ديگر به جلوي تلويزيون وصل شود، كه البته اين موضوع كمي ساختار Wii را پيچيده تر مي كنند. ديويد يارتون  مديرعامل نينتندو در كشور انگلستان، بازي هاي ويدئويي رايانه اي را در چند سال گذشته شبيه به هم و بازارهاي آنها را راكد مي داند. به گفته وي Wii بعد از بررسي هاي انجام شده روي دلايلي كه مردم را از اين دستگاه ها دور مي كند و مانع بازي  كردن آنها مي شود، ابداع گرديده است.
آقاي يارتون مي افزايد: يكي از دلايل مهم اين مسئله دسته هاي كنترل با دگمه هاي متعدد آنهاست كه اين قضيه را پيچيده تر مي كند، اما اين مورد در Wii جبران شده است و ديگر از آن دسته هاي متصل به دستگاه  مركزي و دگمه هاي متعدد خبري نيست و بازي كنندگان مي توانند بسيار راحت آن را برداشته و شروع به بازي كنند. ربه كا آرمسترانگ هم Wii را دستگاهي مي داند براي ارائه تجربه اي تازه از بازي هايي ورزشي كه مردم دست شان را در هوا تكان مي دهند، انگار كه عملاً آن حركت ورزشي را انجام مي دهد.
ربه كا اين كار را خارق العاده مي داند؛ چرا كه منتقداني كه همواره مي گويند بازي هاي ويدئويي رايانه اي باعث مي شوند كه مردم فقط روي مبل بنشينند و هيچ كاري نكنند (كه اين كار باعث كم تحركي و چاقي كاربران مي شود) نااميد مي سازد. اين واقعاً شيوه اي فعال از بازي هاي ويدئويي رايانه اي است. نينتندو قرار است تا پايان سال ميلادي جاري چهار ميليون دستگاه Wii وارد بازار كند كه بيشتر آنها به ايالات متحده سرازير مي شود. كمپاني سوني هم قرار است دو ميليون دستگاه پلي استيشن تري را تا آخر سال به بازار ارائه دهد. لازم به توضيح است كه قيمت Wii چيزي در حدود دويست و پنجاه هزار تومان است.كارشناسان معتقدند كه Wii مي تواند يك ريسك بزرگ براي نينتندو به شمار رود، چراكه از ايكس باكس 360 ضعيف تر است. Wii همچنين از نظر رزولوشن و قدرت گرافيك به  خوبي پلي استيشن تري نيست و رزولوشن آن تنها كمي بالاتر از تلويزيون  هاي معمولي است. و دستگاه نمي تواند تصاويري با كيفيت بالا High Defiitio را منتقل كند. در همين حال مسئولان نينتندو معتقدند كه از آنجايي كه تلويزيون هاي با كيفيت بالا هنوز خيلي رايج نيستند، اين موضوع عامل خيلي مهمي براي خريدن يا نخريدن دستگاه Wii به حساب نمي آيد. يكي از مزاياي Wii امكان وصل شدن به اينترنت است. نينتندو اميدوار است كه دستگاه كنترل جديد آنها اندازه كوچك، قيمت هاي پايين و بازي هاي محبوبي همچون ماريو برادرز و زلگا ، طرفداران تازه اي را به سوي دستگاه هاي بازي هاي ويدئويي رايانه  اي جلب كند.
منبع: اينديپندنت

يادداشت
مردي از تبار دانش
دكتر رشيد اصلاني
بعد از حدود 9 سال سفري به زنجان داشتم و يكي از اولويت هايم در اين سفر ديدار بزرگمردي از تبار دانش، پرفسور ثبوتي، رئيس و بنيانگذار مركز تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان بود.
۹ سال پيش بود كه به اتفاق، زميني را كه براي احداث دانشگاه در نظر گرفته بود، بازديد كرديم، سراغش را گرفتم و نشاني دانشگاه را دادند.
در باورم نمي گنجيد كه دانشگاهي با آن همه نظم و زيبايي در منطقه اي معروف به كاوازنگ ايجاد شده باشد و اين توفيق به دست نمي آمد، مگر با همت و پايمردي دكتر يوسف ثبوتي!
تقريباً 12 سال پيش بود كه با ثبوتي آشنا شدم، دانشمندي با اعتبار جهاني و در عين حال انساني متواضع و بي ادعا بود كه انديشه اي متعالي داشت و هدف تربيت فرهيختگاني سرآمد براي جامعه را دنبال مي كرد و به خوبي مي دانم كه تربيت در ذهن او فقط به معني آموختن دانش و فناوري نبود، زيرا نظم، ايمان، صداقت و عشق به پژوهش كه در مجموعه رفتار دانشگاهي او و همكارانش به دانشجو منتقل مي شد، ارزشي به مراتب بالاتر از علم و فناوري صرف داشت و دانشجويان هم به خوبي مي دانستند كه از بركت وجود او به چنين دستاوردهايي مي رسند.
دفترش را كه از لحاظ سادگي هيچ شباهتي به اتاق يك رئيس نداشت، يافتم. همان مرد با همان صلابت، ثبات رأي و ايمان خلل ناپذيرش پشت ميز ساده كارش نشسته بود.
از پيشرفت كار دانشگاه برايم گفت و از آرزوهايش. دعوتم كرد تا نقشه دانشگاه را كه به ديوار اتاقش آويخته بود،  از نزديك ببينم.
نيمي از طرح جامع دانشگاه را به اجرا درآورده بود و مي گفت كه آرزو دارد در طول حياتش نيم ديگر را هم به اتمام برساند و براي اين كار نيازمند ياري سرمايه داراني بود كه عشق به تربيت فرزندان جامعه داشته باشند نيازش 4 ميليارد تومان از 8ميليارد توماني بود كه در صورت تأمين نيم اول نيم دوم از بودجه عمومي دولت قابل تأمين مي شد.
به سمت پنجره ديگر اتاقش هدايتم كرد و در قسمت جنوب محوطه دانشگاه به ساختمان وسيع و زيبايي اشاره كرد كه كتابخانه بود و در حال اتمام، مي گفت كه هزينه اش را يك خير همداني تقبل كرده و ساختمان ديگري را نشانم داد كه آن را هم با همت يكي از خيرين زنجاني آغاز كرده بود و براي تأمين باقي مانده هزينه اش قصد داشت خانه شيرازش را بفروشد.
با متانت تمام تا انتهاي راهرو بدرقه ام كرد و آنقدر بالاي پله ايستاد تا مسير پلكان را طي كردم. در حالي كه در دل خداي را سپاس مي گفتم كه در دنياي به شدت كاري شده و تك بعدي امروز ما، هنوز بزرگمرداني اين چنين وجود دارند، آرزو مي كردم خداوند، او را در تحقق خواسته هايش ياري كند.
بر خود لازم ديدم اين جملات را قلمي كنم تا مگر دين خود را به عنوان يك شهروند نسبت به او ادا كرده باشم و آرزو كنم مردم دانش دوست ما، هر يك به سهم خود، قدر چنين خدمتگزاراني را بدانند و در هر فرصتي از او و مانند او تجليل به عمل آورند و اميدوار باشم كه افراد، نهادها و سازمان هايي كه امكان كمك به او را در تحقق آرزويش دارند با تامين منابع مالي و مورد نياز دانشگاه به ياري او بشتابند.

خبـر
روزنامه خواني آن لاين
 خواندن روزنامه يكي از اموري است كه معمولا به صورت كارهاي روزانه همه افراد در سراسر دنيا بوده و معمولا هر فردي زمان خاصي را در طول روز به اينكار اختصاص مي دهد. با ورود تكنولوژي و اينترنت به دنياي خبر و خبر رساني، تحولات عظيمي در اين زمينه رخ داده است و افراد در عرض چند دقيقه از اخبار سراسر دنيا از طريق سايت خبرگزاريها و روزنامه ها مطلع مي شوند. پيشرفتها به حدي بوده كه در برخي اوقات پيش از چاپ روزنامه ها بر روي كاغذ، اطلاعات بر روي سايت قرار گرفته و كاربران مي توانند به راحتي از آنها استفاده كنند.
در دسترس بودن اينترنت براي مردم در هنگام كار و در منازل باعث شده بسياري از آنها به جاي خريد روزنامه هاي كاغذي به سايت هاي مربوطه مراجعه كرده و كليه اخبار و مقاله ها را از طريق سايت پيگيري كنند. اين روش روز به روز در كشورهاي پيشرفته و مكانهايي كه دسترسي مردم به كامپيوتر و اينترنت بيشتر است، فراگير شده است.
طبق تحقيقاتي كه اخيرا در آمريكا انجام شده، تعداد كاربراني كه روزنامه ها را از طريق اينترنت خوانده اند با 30 درصد رشد نسبت به سال گذشته روبرو شده است. طبق اين تحقيق، كاربران اينترنتي روزنامه ها 5/55 ميليون نفر در ماه بوده است كه 31 درصد رشد را نسبت به ماه مشابه در سال 2005 نشان مي دهد. در سال گذشته ماهانه 4/42 ميليون نفر در ماه روزنامه را از طريق سايت خوانده اند. اين آمار همچنين حاكي از آن است كه در حال حاضر بيش از يك سوم كاربران اينترنتي آمريكايي، از سايتهاي روزنامه ها براي خواندن روزنامه استفاده مي كنند.
طبق اين تحقيقات، اضافه شدن سايتها و راحتتر شدن نحوه استفاده از آنها باعث گرديده كاربران اينترنتي بيشتري به اينكار روي آورند. كاربران 18-24 ساله 10 درصد و كاربران 25-34 ساله 15 درصد رشد در اين زمينه داشته اند.
البته بايد توجه داشت كه روزنامه ها نيز تلاش زيادي را براي جلب نظر مردم و استفاده آنها از روزنامه هاي سنتي انجام داده اند ولي پيش بيني مي شود كه روز به روز بر تعداد كاربراني كه از سايتها به جاي روزنامه هاي كاغذي استفاده مي كنند، افزوده  شود. در اين بين بيشتر كاربران جوان و نوجوان به اين شيوه علاقه دارند و افراد مسن هنوز از روش سنتي و روزنامه هاي كاغذي استفاده مي كنند.
بديهي است روي آوردن كاربران به استفاده از سايتهاي اينترنتي به نفع روزنامه ها نخواهد بود، زيرا آنها علاوه بر از دست دادن مشتريان، تبليغات خود را نيز از دست خواهند داد. در اين راستا مقاومت در برابر اين جريان و تشويق مردم به استفاده از روزنامه هاي كاغذي سودي نخواهد داشت و نهايتاً در چند سال آينده تمامي روزنامه ها به سايبر ژورنال  تبديل خواهند شد و مي بايست روش كسب درآمد خود را تغيير دهند.
يكي از روشهايي كه مي تواند روزنامه ها را در كسب درآمد ياري دهد، جذب آگهيهاي آن لاين براي نصب در كنار صفحات اينترنتي و خبرهاست. به نظر نمي رسد فروش خبر به صورت آن لاين درآمدي براي روزنامه ها داشته باشد، ولي فروش عكس مي تواند درآمد خوبي براي آنها داشته باشد. ايجاد آرشيو اخبار و عكس توسط آنها و فروش اطلاعات براي محققان و افراد متقاضي نيز مي تواند روش خوبي براي كسب درآمد باشد.با توجه به روند رشد فناوري و اطلاعات در جهان، بسنده كردن روزنامه ها به روشهاي سنتي و درآمدهاي حاصل از آن، بسيار ساده لوحانه بوده و مي بايست تلاش خود را براي تغيير روش آغاز كنند.
سيد محمد تقي رسولي

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |