دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۰ - Oct 16, 2006
برگزاري مراسم سوگواري مولاي متقيان
در حضور رهبر معظم انقلاب
مهر: در سالروز شهادت اولين شهيد محراب عبادت مولي الموحدين اميرالمؤمنين، حضرت علي ابن ابيطالب (ع) مراسم سوگواري آن حضرت، شنبه شب با حضور اقشار مختلف مردم در حضور رهبر انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني (ره) برگزار شد.
در اين مراسم كه بعد از اقامه نماز ظهر به امامت حضرت آيت الله خامنه اي برگزار شد، يكي از مداحان اهل بيت (ع) در رثاي مولاي متقيان حضرت علي (ع) به مرثيه خواني پرداخت.

احمدي نژاد:
نيروهاي انقلاب بايد يكديگر را
در نيكي و تقوا ياري دهند
003459.jpg
گروه سياسي شنبه شب تعدادي از تشكل هاي اصول گرا از جمله تشكل هاي عضو جبهه  پيروان خط امام و رهبري در يك مراسم افطاري با حضور رئيس جمهوري در مورد مسائل مختلف به بحث و گفت وگو پرداختند.
در اين مراسم كه در مسجد سلمان نهاد رياست جمهوري برگزار شد و خبر آن را ايسنا منتشر كرد، احمدي نژاد تحليلي از وضعيت ايران در منطقه و جهان ارائه داد و شرايط فعلي كشور را تبيين كرد.
محمود احمدي نژاد با تأكيد بر اين كه نبايد اجازه داد عنوان مقدس اصولگرايي به تابلو و اسمي براي اهداف سياسي تبديل شود، گفت: جريان انقلاب اسلامي اكنون در حال پالايش و عبور از يك صافي است و نيروهاي انقلاب بايد يكديگر را در نيكي و تقوا ياري دهند.وي با اشاره به توطئه هاي گوناگون دشمنان براي اعمال فشار عليه ملت ايران در جهت محروم ساختن آنها از حقوق مسلم خود گفت: جمهوري اسلامي همواره اهل گفتگو و مذاكره بوده است. رئيس جمهوري با بيان اين كه فشارها و تهديدات پرحجم و گوناگون عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان ذره اي در اراده ملت ايران براي ادامه اين مسير خلل ايجاد نخواهد كرد، گفت: ملت ايران با اقتدار به راه خود ادامه خواهد داد.
احمدي نژاد ايستادگي ملت ايران در برابر زورگويي برخي قدرت ها را موجب از بين رفتن ابهت اين كشورها دانست و گفت: برخي كشورهاي غربي شوراي امنيت را به ابزاري براي سلطه جويي خود تبديل كرده اند و با صدور قطعنامه عليه كشورهايي كه با مواضع آنها مخالفند از شوراي امنيت براي تهديد و ارعاب استفاده مي كنند.
يكي از شركت كنندگان در اين مراسم درباره اين نشست اظهار داشت: جامعه  اسلامي مهندسين هر ساله در ماه مبارك رمضان براي مراسم افطاري خود از گروه هاي اصول گرا دعوت مي كند.تا دو سال قبل اين مراسم در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار مي شد ولي امسال و سال پيش با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در مسجد نهاد رياست جمهوري برگزار شد. پس از سخنان رئيس جمهوري، حبيب الله عسگراولادي رئيس جبهه  پيروان خط امام و رهبري، حسن غفوري فرد عضو شوراي مركزي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، شهاب الدين صدر دبيركل جامعه اسلامي پزشكان و محمدرضا باهنر دبيركل جامعه اسلامي مهندسين سخنراني كرده و به بيان ديدگاه هاي خود در ارتباط با مسائل مختلف كشور و از جمله موفقيت هاي دولت نهم پرداختند.
پس از اين جلسه، قائم مقام جمعيت ايثارگران درباره آن به ايسنا گفت: در اين جلسه در مورد انتخابات بحثي نشد، ولي بر اهميت وحدت در كشور تأكيد شد.

وزير خارجه آلمان:
مذاكره با ايران بايد آغاز شود
003462.jpg
گروه سياسي وزير خارجه آلمان در گفت وگو با يك شبكه راديويي درباره پرونده هسته اي ايران و آخرين وضعيت گفت وگوها سخن گفت و به ايران پيام داد به مذاكرات برگردد و پيشنهادهاي 1+5 را قبول كند.
فرانك والتر اشتاين ماير در اين گفت وگو كه خبرگزاري ها بخش هاي مختلف آن  را منتشر كرده اند، روند مذاكرات را تحليل و به اين نتيجه رسيده كه ايران بايد وضعيت فعلي را درك كرده و با همكاري هاي نزديك اجازه شروع گفت وگوها را بدهد. مقامات رسمي ايران تا لحظه تنظيم اين گزارش به سخنان وزير خارجه آلمان واكنشي نشان نداده اما پيش از سخنان وزير خارجه آلمان متكي، وزير خارجه ايران تصريح كرده بود هرگونه حركت در جهت تحريم ايران اقدام رواني است و ضربه اي به ايران نمي زند. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت وگو با ايسنا به اروپا هشدار داد با متوقف كردن گفت وگوها فرصت مناسبي را از دست مي دهد و بهتر است 1+5 قدر اين فرصت را بداند.
اشتاين ماير اما از ايران خواسته شرايط را قبول و مذاكره را آغاز كند. وزير خارجه آلمان تصريح كرده در صورت همكاري ايران قبول تعليق مذاكرات مي تواند نتيجه خوبي داشته باشد اما در شرايط فعلي، افقي را نمي توان در مذاكره با ايران متصور شد. رويترز اين بخش از سخنان وزير خارجه آلمان را گزارش كرده و آسوشيتدپرس در گزارش ديگري از همين سخنان خبر داد آلمان خواهان اعمال فشار و تحريم بر روي ايران است. براساس اين گزارش اشتاين ماير خبر داده كه اتحاديه اروپا بر روي تحريم هاي اوليه عليه ايران، به جمع بندي نهايي رسيده است.
سيدمحمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت خارجه در گفت وگويي با خبرنگاران شبكه هاي تلويزيوني واحد مركزي خبر و شكبه خبر، تصريح كرد: ايران از حق خود عقب نمي نشيند و برنامه هسته اي صلح آميز خود را دنبال مي كند.
سخنان اشتاين ماير درحالي ابراز مي شود كه وزراي خارجه 25 كشور اروپايي كه در بروكسل تشكيل جلسه داده اند و فردا بيانيه  اين اتحاديه درباره وضعيت پرونده هسته اي ايران را منتشر و نهايي مي كنند. يورونيوز گزارشي از پيش نويس اين بيانيه داد كه در آن به ايران اعلام شده در صورت همكاري و قبول پيش شرط به مذاكرات به سرعت آغاز مي شود اما در شرايط فعلي، به شوراي امنيت اعلام مي كند تحريم هايي عليه ايران را اعمال كند.
خبرگزاري مهر گزارش داد اسرائيل قصد دارد روسيه را عليه ايران متقاعد كند و ازاين رو ايهود اولمرت قرار است در كرملين با پوتين ديدار كند. مهر اين گزارش را به نقل از روزنامه الشرق الاوسط ذكر كرده و در آن به نشست مقامات رژيم صهيونيستي نيز اشاره كرده كه همگي اعضاي دولت آن رژيم، خواهان متوقف كردن فعاليت هاي هسته اي ايران هستند.
وزير خارجه فرانسه نيز همراه با اشتاين ماير و در حمايت از صدور قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه كره شمالي گفت: اقدام صريح مقابل كره شمالي براي ايران نيز آموزنده است. فرانس پرس از پاريس گزارش داد فيليپ دوست بلازي تصريح كرده ايران مي تواند گزينه گفت وگوها را انتخاب كند ولي در همين حال ما نيز بقيه كار خود را از شوراي امنيت دنبال خواهيم كرد.
پيش نويس قطعنامه وزراي خارجه اتحاديه اروپا نيز بر همين نكته تأكيد دارد. علاءالدين بروجردي اما اين كار را اشتباه خوانده و چنين تحليل كرده كه ايران هيچ گونه ابهامي در فعاليت هاي قانونمند هسته اي خود ندارد، در نتيجه آنهايي كه ابهامي مي بينند بايد مذاكرات را ادامه دهند. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هشدار داد، در صورت خروج اروپا از مذاكره، آنها يك فرصت ارزشمند را از دست داده اند و به طور قطع ايران از اين تصميم اروپا به اندازه خود اروپا متضرر نمي شود، چون سياست ايران در عرصه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي شفاف است و براساس مباني بين المللي و ان پي تي پيش مي رود.

نايب رئيس مجلس:
عملكرد دولت احمدي نژاد
بي سابقه است
ايرنا: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي  با پيش بيني اين كه وضعيت كشور ظرف دو تا سه سال آينده بهبود مي يابد، عملكرد خستگي ناپذير دولت احمدي نژاد را بي سابقه خواند.
محمدرضا باهنر گفت: چه تضميني وجود دارد كه ظرف ??سال ?? درصد اقتصاد كشور را تحويل بخش خصوصي دهيم.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي  در نشست ماهانه اعضاي انجمن شركتهاي ساختماني اظهار داشت: آيا اين احتمال وجود ندارد كه با هر رويداد و تحولي، بخش خصوصي كشور را رها كند؟
باهنر اضافه كرد: چنانچه سياست هاي كلي حاكم بر اصل ?? به درستي اجرا شود، تأثيرگذاري زيادي در اين ارتباط خواهيم داشت.
وي گفت: مجلس شوراي اسلامي  در طول دوران حيات خود در موارد خاص اقدام به تشكيل كميسيون ويژه كرده و اكنون نيز براي همكاري، حمايت و هدايت درست اصل ??، كميسيون ويژه تشكيل داده است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در طول ??سال گذشته هيچ دولتي به صورت جدي در جهت كم كردن حجم دولت تلاش نكرده است.

انتقادآيت الله هاشمي رفسنجاني از اشغالگران عراق
گروه سياسي- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از اشغالگران عراق به علت آن كه منافقين را در پايگاه اشرف تحت حمايت خود دارند انتقاد كرد.
اكبر هاشمي رفسنجاني كه شنبه شب در مراسم بزرگداشت شهيد آيت الله اشرفي اصفهاني در مسجد حضرت امير(ع) شركت كرده بود، طي سخناني ضمن گراميداشت ياد اين شهيد بزرگوار افزود: منافقين راه خوارج نهروان را رفتند و دردانه هاي انقلاب را از ما گرفتند.
كسي كه خود را به همراه يك پيرمرد مجتهد و بزرگوار همچون اشرفي اصفهاني منفجر مي كند، چگونه مي انديشد كه اين طور عمل مي كند؟ منافقين با اين كارها مي خواستند بسيج كنندگان انقلاب را حذف كنند.
وي يادآور شد: روحانيت همواره در برابر ظلم و ستم حاكمان پناه مردم بوده اند و علماي بلاد ما در مقابل ستمگران سينه سپر مي كردند و هيچ گاه هم باري بر دوش دولت ها و بيت المال نبودند. روحانيت با اخلاص، نيروهاي صالح و متعهد تربيت مي كردند و به جامعه تحويل مي دادند.
هاشمي اضافه كرد: روحانيت يكي از اساسي ترين محورهاي حفظ استقلال و عظمت و بقاي كشور ما در طول تاريخ بعد از اسلام بوده است.
وي افزود: پيشتاز حركت انقلاب، امام راحل بودند و كساني كه ما امروز آن ها را شهداي محراب انقلاب مي شناسيم، نيز از ستون هاي مبارزه و جهاد بودند. اينان بسيج كنندگان انقلاب بودند؛ از جمله  اين ها آيت الله اشرفي اصفهاني بود.
اگر امروز بعد از 27 سال انقلاب با طراوت است و منبع الهام مردم لبنان و فلسطين مي باشد به خاطر رشادت هاي اين بزرگان است.
پيش از سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، فرزند آيت الله شهيد اشرفي اصفهاني طي سخناني با گراميداشت ياد پدر بزرگوار خود، خواستار اختصاص يك هفته براي بزرگداشت ياد شهيدان محراب شد.

يادداشت
تحليلي بر فاجعه رمضان؛
علي را چه كشت؟!
دكتر محسن اسماعيلي
شهادت اميرمومنان، حضرت علي عليه السلام، از دردناك ترين فجايعي است كه در تاريخ بشر اتفاق افتاده است. او نه تنها براي شيعيان و مسلمانان، كه براي تمام دل هاي حق طلب، عدالت خواه و جوياي فضايل اخلاقي، اسطوره اي دوست داشتني بوده و هست. براي همين است كه همه جان هاي پاك شيفته و سوگوار شهادت مظلومانه اوست و هنوز هم اين پرسش در برابر قتل ناجوانمردانه او باقي است كه چرا؟
بررسي و تحليل فاجعه شهادت حضرت علي (ع)، حداقل از دو زاويه قابل انجام است؛ نخست آنكه بپرسيم او را چه كسي و چگونه كشت؟ و مقدمات و آثار اين حادثه چه بود؟ ديگر آنكه به دنبال يافتن چرا يي اين اقدام ضدانساني باشيم. شيوه اول همان روش تاريخ نقلي است كه در جاي خود مفيد و آموزنده است، اما نبايد در آن متوقف ماند. بايد به تاريخ تحليلي هم رو آورد و فارغ از اينكه چه كسي مرتكب اين فاجعه دهشت بار شده است، بررسي كرد كه چرا چنين شد. پاسخ به اين سؤال دوم است كه از تكرار فاجعه جلوگيري مي كند و مرگ علي(ع) را مانند زندگي او براي ابديت درس آموز و سزاوار انديشيدن مي كند. يكي از بزرگترين و اصيل ترين متفكراني كه در اين باره انديشيده است، استاد شهيد مرتضي مطهري است و قصد ما در اينجا بازخواني و مروري گذرا بر يافته هاي ايشان است. آن بزرگوار به مناسبت بحث اسلام و نيازهاي زمان ضمن توجه به اين تفاوت، آن را چنين مطرح كرده و پاسخ مي دهد: يك وقت مي گوييم علي را كه كشت و يك وقت مي گوييم چه كشت؟ اگر بگوييم علي را كه كشت؟ البته عبدالرحمن ابن ملجم، و اگر بگوييم علي را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشك مغزي و خشكه مقدسي (مجموعه آثاراستاد مطهري ، ج 21،  ص 92). اين نكته اي است كه به مناسبت هاي مختلف در كتاب هاي گوناگون شهيد مطهري موردتوجه و تأكيد قرار گرفته است. ايشان جمود فكري را مهم ترين تهديد براي جامعه و تفكر اسلامي مي داند و بارها نسبت به تكرار آن هشدار داده است. از نظر وي خوارج و قاتلان علي عليه السلام تنها مصداقي از اين خطر بزرگ هستند؛ نه تنها مصداق آن و بالاتر اينكه نشانه هاي حيات و حضور روحيه خوارج همواره وجود داشته و دارد. استاد مطهري در كتاب جاذبه و دافعه علي (ع) مي نويسد: بحث از خارجي گري و خوارج به عنوان يك بحث مذهبي، بحثي بدون مورد و فاقد اثر است، زيرا امروز چنين مذهبي در جهان وجود ندارد. اما درعين حال بحث درباره خوارج و ماهيت كارشان براي ما و اجتماع ما آموزنده است. زيرا مذهب خوارج هرچند منقرض شده است اما روحاً نمرده است؛ روح خارجي گري در پيكر بسياري از ما حلول كرده است. (مجموعه آثار، ج 16، ص 333)
معناي جمود و روح خارجي گري چيست؟ نشانه هاي آن كدام است؟ نمونه هاي آن چيست؟ به چه دليل به اين اندازه خطرناك است و همواره بايد درباره آن انديشيد؟ و بالاخره راه مبارزه با آن كدام است؟ اينها پرسش هايي است كه درمطالب بعدي پاسخ آنها را از لابه لاي آثار شخصيتي جست وجو مي كنيم كه به تعبير امام خميني(ره) آثار او بدون استثنا خوب و آموزنده است.

پيكر 5 شهيد گمنام تشييع شد
مهر :  همزمان با سالروز شهادت مولاي متقيان علي (ع)، پيكر مطهر پنج شهيد گمنام دفاع مقدس روزگذشته پس از اقامه نماز ظهر و عصر، با حضور پرشور نمازگزاران و همرزمان شهدا در تهران تشييع شد.
پيكرهاي مطهر اين شهيدان پس از اقامه نماز ظهر و عصر از مقابل مسجد علي ابن موسي الرضا(ع) واقع در ميدان شهدا، خيابان عظيم زادگان بر دستان مردم روزه دار و هميشه در صحنه تهران به سمت مسجد فائق واقع در خيابان 17 شهريور، خيابان شهيد فياض بخش، تشييع و در محوطه اين مسجد به خاك سپرده شد.

سخنگوي شوراي نگهبان تشريح كرد
تدابير شوراي نگهبان براي جلوگيري
از اعمال سليقه در تأييد صلاحيت ها
گروه سياسي - سخنگوي شوراي نگهبان درباره تدابير اين شورا براي پيشگيري از اعمال سليقه هاي احتمالي در تعيين صلاحيت ها با توجه به كانديداتوري برخي فقهاي شوراي نگهبان در انتخابات خبرگان گفت: كساني كه عضو فقهاي شوراي نگهبان هستند و در انتخابات شركت مي كنند در حوزه مربوط به خود حق اظهارنظر و نظارت ندارند .
عباسعلي كدخدايي در نشست مطبوعاتي اين هفته خود كه خبر آن را ايسنا منتشر كرد اظهار داشت : به موجب قانون انتخابات خبرگان چنانچه عضوي از فقهاي شوراي نگهبان نامزد داوطلبي در مجلس خبرگان باشد مثلا در حوزه تهران، شيراز و غيره و در آن حوزه كساني داوطلب شده اند، اين فرد فقيه نمي تواند بر آنان نظارت كند.
وي با بيان اين كه بررسي هاي خود را درباره  492 كانديداي انتخابات خبرگان رهبري آغاز مي كنيم، زمان برگزاري آزمون كتبي فقها را 5 آبان ماه اعلام كرد و افزود : اسامي واجدين شرايط براي امتحان به آنها اطلاع داده خواهد شد و ما سعي مي كنيم به كساني كه در مظان پذيرفته شدن هستند اطلاع دهيم و آنها را براي امتحان دعوت كنيم.
كدخدايي ادامه داد : در نظر داشتيم 28 مهرماه را براي آزمون كتبي اعلام كنيم كه به دليل همزماني با روز قدس و ايام ماه مبارك رمضان اين آزمون با يك هفته تأخير 5 آبان ماه برگزار مي شود و طبعاً پس از آن نتايج اعلام مي شود و كساني كه قبول شده اند براي مصاحبه دعوت خواهند شد.
كدخدايي، محل آزمون را تهران و قم به طور همزمان عنوان كرد و افزود: اسامي واجدين شرايط براي امتحان به آنها اطلاع داده خواهد شد و ما سعي مي كنيم به كساني كه در مظان پذيرفته شدن هستند اطلاع دهيم و آنها را براي امتحان دعوت كنيم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا همه كانديداها در آزمون كتبي شركت مي كنند اظهار داشت : كساني كه اجتهاد آنها براي ما محل ترديد است براي آزمون كتبي دعوت مي شوند و بررسي صلاحيت ها بعد از برگزاري آزمون كتبي خواهد بود و افرادي كه پس از بررسي مدارك اوليه نشان مي دهد كه هيچ سنخيتي با خبرگان ندارند قطعاً دعوت نخواهند شد. وي در ادامه درباره انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اقدامات لازم براي اعمال نظارت از سوي شوراي نگهبان پيش بيني شده است.
سخنگوي شوراي نگهبان در رابطه با زمان طرح سئوالات آزمون فقها و طراح سئوالات و ناظر بر آن سئوالات تصريح كرد : افرادي كه در اين حوزه صاحب نظر هستند اقدام به طرح سئوالات مي كنند و از سوي شوراي نگهبان افرادي به عنوان ناظر براي ممتحنين انتخاب شدند تا نظارت مستمر داشته باشند. وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري در رابطه با اينكه چندي پيش يك عضو حقوقدان شوراي نگهبان اظهار داشت كه غيرمعمم نمي تواند در خبرگان شركت كند خاطر نشان كرد: آنچه قانون مشخص كرده درجه اجتهاد است نه نوع لباس، بنابراين كساني كه مجتهد باشند ولو اينكه لباس نداشته باشند براي ما هيچ ممنوعيتي ندارد.

ثبت نام براي انتخابات شوراها آغاز شد
گروه سياسي - ثبت نام از داوطلبان سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر ، روستا و عشاير كوچ رو از امروز آغاز و تا تا پايان وقت اداري روز يكشنبه۳۰ مهرماه ادامه مي يابد.
ثبت نام از داوطلبان سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در تاريخ هاي ياد شده به مدت 7 روز حتي ايام تعطيل در ساعات اداري ادامه خواهد داشت. به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه اي ضمن اعلام زمان آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا ،  شرايط و مدارك مورد نياز براي نام نويسي از داوطلبان را اعلام كرد .
مديركل انتخابات وزارت كشور در اين بخشنامه  به ستادهاي انتخاباتي كشور شرط تحصيلي براي داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي شهر را ضروري عنوان وتأكيد كرد كه اين دسته از داوطلبان هنگام ثبت نام بايد مدرك تحصيلي خود را ارائه دهند.
بر اساس اين بخشنامه داوطلبان عضويت در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر در هنگام ثبت نام علاوه بر داشتن مدارك اعلام شده، اصل و تصوير مدرك تحصيلي حداقل ديپلم يا معادل آن براي شهرهاي تا يك ميليون نفر جمعيت و فوق ديپلم يا معادل آن براي شهرهاي داراي بيش از يك ميليون نفر جمعيت را نيز همراه داشته و به مسئولين ثبت نام ارائه دهند.
اين بخشنامه اضافه مي كند كه شرط تحصيلي براي داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي شهر به صورت عام بوده و قانونگذار هيچ گونه استثنايي براي آن قائل نشده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |