دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۰ - Oct 16, 2006
تا دو هفته ديگر و با نصب كامل دكل آنتن
برج ميلاد به بلندترين برج هاي جهان مي پيوندد
003504.jpg
گروه شهري- مرحله پاياني نصب دكل آنتن برج ميلاد آغاز شد.
سيدرضا ميرصادقي با اعلام اين خبر افزود: آخرين مرحله بالابري دكل آنتن با تأخير آغاز شده است و انتظار مي رود تا 15 روز ديگر نصب دكل آنتن به پايان برسد و برج ميلاد به ارتفاع نهايي 435/2 متر برسد.
مديرعامل شركت يادمان سازه، دليل تأخير در مرحله پاياني بالابري را نصب تجهيزات فني توسط صدا و سيما دانست و گفت: به رغم آمادگي براي نصب تجهيزات فني، سازمان صدا و سيما هيچ كدام از برنامه ها را انجام نداد و تنها باعث اتلاف وقت شد.
ميرصادقي با اشاره به انجام كارهاي متعدد در جبهه هاي مختلف كاري افزود: هم اكنون ريل گذاري آسانسورها در حال اجراست و در بخش لابي هم، موفق شده ايم طبقه دوم را به پايان ببريم و هم اكنون در مرحله احداث سقف هستيم.
وي با اعلام پايان ساخت پويانمايي از معماري داخلي برج ميلاد گفت: كار طراحي معماري فضاي داخلي كه به صورت يك فيلم پويانمايي (انيميشن) ساخته شده است به پايان رسيده است. فضاي معماري داخلي برج ميلاد، براساس طراحي انجام گرفته، فضايي زيبا و چشم نواز است.
ميرصادقي، از ساخت فيلمي از مراحل ساخت برج ميلاد خبر داد و افزود: از مراحل نصب دكل آنتن و همچنين صحنه هايي از طراحي معماري داخلي برج ميلاد، تصاويري تهيه شده است و انتظار مي رود كه تا پايان آذرماه، به صورت يك نماهنگ موفق به ارائه آن به مردم از طريق صدا و سيما شويم.وي با اشاره به زمان كمتر از يك سال تا پايان عمليات عمراني برج ميلاد گفت:  پس از پايان ساخت برج ميلاد در اول مهرماه سال 86 ، در حدود 2 الي 3 ماه بهره برداري از آن طول خواهد كشيد. وي افزود: پس از تكميل پروژه برج ميلاد و آغاز بهره برداري از آن، روزانه 6 هزار نفر از اين برج بازديد خواهند كرد.
ميرصادقي گفت: تاكنون 60 ميليارد تومان براي احداث اين برج هزينه شده و تا پايان پروژه در سال آينده نيز پيش بيني مي شود، حدود 38 ميليارد ديگر نيز براي اجراي اين پروژه هزينه شود.
وي در پايان افزود: پيش بيني مي شود كه ظرف مدت 4 تا 5 سال هزينه هاي صرف شده در اين پروژه، نه تنها بازگردانده شود، بلكه به سودآوري نيز برسد.

ستون نامه ها
اتوبان در گلستان
دكتر ناصر كرمي
نام اول امروز پارك ملي گلستان است. حدود و ثغور اين پارك را همه مي شناسند. ازجمله اين نكته هم بر همگان آشكار است كه اين پارك يكي از بزرگترين ذخيره گاه هاي زيستي كره زمين و قطعا بزرگترين ميراث طبيعي ايران به شمار مي آيد. در خبرها خوانده ايد كه جاده اي را كه مي توانسته از مسير ديگري برود، كشانده اند به قلب اين پارك، و قطعا اين را هم مي دانيد كه مي توانسته اند و مي شده است كه دست كم جاده را قدري باريك تر بسازند تا آسيب كمتري به گلستان وارد شود. اما تعمد داشته اند كه جاده اتوبان باشد، از قلب گلستان بگذرد و هيچ فرقي نباشد مابين آن و جاده اي كه في المثل ساخته مي شود بين قم و كاشان يا يزد و كرمان. به همين بهانه نام ديگر امروز قانون اساسي است. اصل پنجاهم قانون اساسي تأكيد دارد كه در ايران هر فعاليت مغاير با هنجارهاي حفاظت محيط زيست ممنوع است. انگار وزارت راه هرگز فعاليت هاي خود را مشمول قاعده مذكور نمي داند. شگفت است كه اگر پنج بحران بزرگ دامنگير طبيعت ايران را فهرست كنيم دست كم سه مورد آن ارتباط پيدا مي كند به جاده سازي هاي وزارت راه و چقدر هم در اين باره دلمشغولان محيط زيست در همه سال هاي گذشته داد و هوار كرده اند كه هيچ حاصلي نداشته است.
و نام آخر، باز هم مرتبط است با مجموعه موارد پيش گفته. ارزيابي زيست محيطي عبارتي ساده است كه به ظاهر فهم آن براي راهسازان با دشواري روبه رو است. اين عبارت تأكيد دارد كه در انجام هر فعاليت عمراني و اقتصادي در كنار ارزيابي هاي فني ديگر، لازم است دو گروه مسائل نيز مورد توجه قرار گيرند. نخست آن كه مولفه هاي محيطي، چه شرايطي به پروژه تحميل مي كنند و ديگر اين كه اجراي پروژه چه هزينه هاي پنهان محيطي دربردارد.
براي طرحي همچون اتوبان گلستان اين هزينه عبارت است از تخريب و ويراني بخشي غيرقابل جايگزين از ميراث طبيعي بشر، ايجاد اضطراب دائم براي شماري از مهم ترين گونه هاي زيستي ايران و از دست رفتن اين فرصت كه روزي پارك ملي گلستان هم براي ما همانقدر درآمد ايجاد كند كه يلواستون براي آمريكا و سرنگتي براي كنيا و ساراواك براي مالزي دارند. اما هيچ كدام از اين محاسبه ها انجام نمي شود و اين طور مي شود كه در يك سوي ايران، كلنگ جاده اي بر زمين زده مي شود كه قرار است سال آينده با آبگيري يك سد، به زير آب فروبرود و در سوي ديگر جاده اي با پرداخت هزينه از محل ميراث بشر و طبيعت بي زبان راه بازمي كند و پيش مي رود.

نگاه
003498.jpg
نويد شريفي

قاليباف:
گرمخانه هاي تهران امسال افزايش مي يابد
فارس: شهردار تهران با اشاره به آغاز فصل سرما، از افزايش تعداد گرمخانه ها در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: كيفيت و نوع خدمات ارايه شده در اين مراكز امسال نسبت به گذشته بهبود بيشتري خواهد يافت.
محمد باقر قاليباف افزود: تعداد مراجعات به گرمخانه هاي شهرداري تهران امسال در فصل تابستان، بسيار اندك بوده است.
وي با اشاره به شروع طرح جمع آوري متكديان از 22 ارديبهشت ماه امسال گفت: با گذشت 5 ماه از شروع اين طرح به ندرت شاهد حضور گدايان در سطح شهر تهران هستيم.شهردار تهران با اشاره به اينكه سازمان ها و نهادهاي ذي ربط، شهرداري تهران را در زمينه جمع آوري متكديان ياري نكرده اند، افزود: شهرداري تهران به تنهايي وظايف بقيه سازمان ها و ارگان هاي مسئول در اين زمينه را انجام داده است.
قاليباف تأكيد كرد: طرح جمع آوري متكديان در سطح شهر تهران به طور مستمر ادامه خواهد شد تا بتوانيم تمامي  متكديان را از سطح شهر جمع آوري كنيم.به اعتقاد شهردار تهران، جمع آوري متكديان و كارتن خواب ها از سطح شهر تهران جزو فعاليت هايي است كه در شهرداري نهادينه شده است.وي درخصوص بحث واگذاري مسئوليت بهزيستي به شهرداري تهران كه از مرداد ماه امسال مطرح شده است، گفت: كار واگذاري مسئوليت بهزيستي به شهرداري تهران بر عهده وزرات كشور است و هنوز اين طرح به مرحله خاصي نرسيده است و همچنان در بلاتكليفي به سر  مي برد.به اعتقاد شهردار تهران اگر مجلس و دولت در جهت ايجاد مديريت شهري گام بردارند و وظايف شهري را به شهرداري تهران واگذار كنند، بسياري از مشكلات شهر تهران برطرف مي شود.
شهردار تهران در خصوص ساخت شهر آفتاب در نزديكي حرم مطهر حضرت امام(ره) گفت: طراحي فاز دوم شهر آفتاب به اتمام رسيده است.
وي ادامه داد: عمليات خاكبرداري و تجهيز كارگاه شهر آفتاب در حال اجراست و حتما تا پايان سال 87 اين مجموعه فرهنگي، ورزشي و تفريحي به اتمام خواهد رسيد.
به گفته شهردار تهران، شهر آفتاب يكي از بزرگترين پروژه هاي كشور است كه با سرمايه گذاري 800 ميليارد توماني در حال اجراست.

آغاز بارش هاي پاييزي
003456.jpg
003501.jpg
گروه شهري با ورود توده هاي هواي سرد و مرطوب از شمال غرب و غرب كشور به ايران، طي سه روز گذشته اغلب استان ها حال و هواي پاييزي به خود گرفتند.
به گزارش خبرنگار ما دامنه بارش هاي پراكنده كه از چهارشنبه گذشته آغاز شده بود تا ديروز نيمه غربي و استان هاي شمالي كشور را در بر گرفت و در حالي كه شماري از اين مناطق تا چهار روز پيش هنوز آب و هواي تابستاني داشتند با افت قابل توجه دما و رگبارهاي بعضاً شديد مواجه شدند.
براساس اين گزارش اگرچه در اغلب مناطق ايران از نيمه هاي شهريور آثار اقليم پاييزي قابل مشاهده است اما به طور كلي امسال در ايران پاييز يك ماه ديرتر فرا رسيد. هر چند كه كاهش يكباره دما و حجم قابل توجه بارش، كه احتمالا تا اواخر هفته جاري به طول خواهد انجاميد، اين اميد را بر مي تابد
بقيه از صفحه اول
كه پاييز ديررس پر بار بوده و ميزان بارش آن از متوسط معمول كمتر نباشد.
اين گزارش مي افزايد در تهران بارندگي امروز و فردا هم تداوم داشته و فردا حداقل دما به 13 درجه سانتيگراد خواهد رسيد. اما انتظار مي رود كه از روز چهارشنبه آسمان تهران آفتابي شده و افت دما نيز متوقف شود.
در صورت تداوم شرايط پايدار جوي تا اوايل هفته آينده، قاعدتا شنبه و يكشنبه آينده به ويژه در ساعات قبل از ظهر هواي تهران به شدت آلوده خواهد بود.سازمان هواشناسي كشور آسمان تهران را نيمه ابري گاهي با وزش باد در برخي نقاط با افزايش ابر، رگبار و رعد و برق پراكنده پيش بيني كرد.
به گزارش ايسنا امروز آسمان سواحل درياي خزر و استان اردبيل نيمه ابري گاهي مه آلود در بعد از ظهر و شب در برخي نقاط با رگبار و رعد و برق پراكنده، آسمان استانهاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، زنجان، كردستان، كرمانشاه، ايلام، لرستان، همدان، قم، مركزي، قزوين، تهران، سمنان، خراسان رضوي و خراسان شمالي نيمه ابري گاهي با وزش باد در برخي نقاط اين استانها با افزايش ابر، رگبار و رعد و برق پراكنده و آسمان استانهاي خوزستان، اصفهان، چهار محال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، فارس و بوشهر كمي تا قسمتي نيمه ابري گاهي با وزش باد در ارتفاعات زاگرس با احتمال رگبار پراكنده خواهد بود.
همچنين سازمان هواشناسي براي نيمه شمالي و نوار غربي كشور در 48 ساعت آينده افزايش ابر، وزش باد،  رگبار، رعد و برق و كاهش دما پيش بيني كرد.
از سوي ديگر ايرنا گزارش داد: بارش اولين برف پاييزي، جمعه شب ارتفاعات كلاشين در شهرستان اشنويه را سفيدپوش كرد.
به دنبال بارش برف در ارتفاعات كلاشين، دماي هوا نيز در شهرستان اشنويه كاهش يافت و اهالي با پوشش زمستاني در معابر و خيابانها ظاهر شدند.
كلاشين يكي از ارتفاعات اشنويه است كه در حد فاصل مرز ايران و عراق واقع است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |