دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۰ - Oct 16, 2006
شوراي امنيت به تحريم كره شمالي رأي داد
003486.jpg
گروه بين الملل در كمتر از يك هفته پس از آزمايش هسته اي كره شمالي، شوراي امنيت با تصويب قطعنامه 1718، كره شمالي را تحريم كرد.
نماينده كره شمالي در سازمان ملل نه تنها اين قطعنامه را محكوم كرد بلكه كل شوراي امنيت را يك گروه تبهكار خواند كه اقدامات و تهديد هسته اي آمريكا و تحريم و اعمال فشار اين كشور بر ضد كره شمالي را ناديده مي گيرند.
براساس قطعنامه 1718، شوراي امنيت از كره شمالي مي خواهد برنامه تسليحات هسته اي و تمام برنامه هاي سلاح هاي كشتار جمعي و موشك هاي بالستيك را لغو كند. هم چنين براساس اين قطعنامه آن دسته از مقامات كره شمالي كه روي اين برنامه ها كار مي كنند با محروميت سفر خارجي مواجه مي شوند. شوراي امنيت همچنين فروش موشك، تانك، توپخانه سنگين، ناو و هواپيماي جنگي به كره شمالي را ممنوع كرده است. همچنين قرار است براي جلوگيري از هرگونه قاچاق، محموله هاي وارداتي و صادراتي به كره شمالي كنترل شود.
چين ظاهراً با اين بند مخالف است و معتقد است كه اين بند نبايد به مجوز محاصره دريايي كره شمالي تبديل شود. چين نگران آن است كه بازرسي محموله هاي كره شمالي به درگيري نظامي اين كشور با آمريكا منجر شود. قطعنامه ارسال اجناس لوكس به كره شمالي را منع مي كند ولي شامل تحريم هاي غذايي و دارويي و ساير كالاهاي اساسي نمي شود. قطعنامه 1718 صريحاً توسل به زور عليه كره شمالي را رد مي كند. نكته جالب قطعنامه آن است كه قطعنامه 1718 براساس ادعاي كره شمالي تنظيم شده است. يعني قطعنامه نمي گويد كه كره شمالي آزمايش هسته اي كرده، مي گويد براساس ادعاي كره شمالي. از طرف ديگر قطعنامه صريحاً متذكر مي شود كه كره شمالي نمي تواند مدعي ورود به جرگه كشورهاي هسته اي باشد. قطعنامه دو درخواست سياسي و امنيتي هم دارد كه كره شمالي ظاهراً با آن موافقت دارد. ديروز الكساندر الكسي  اف معاون وزير امور خارجه روسيه پس از ديدار با همتاي كره شمالي خود گفت: پيونگ يانگ خواستار ادامه گفتگوهاي شش جانبه درباره خلع سلاح هسته اي شبه جزيره كره است.
اما الكسي اف در عين حال به نكته مهمتري نيز اشاره كرد و افزود كه مقامات كره شمالي چندين بار به اين مسئله اشاره كردند كه پيونگ يانگ تحت هيچ شرايطي قابليت هسته اي خود را به كشور ديگري انتقال نخواهد داد و از آن عليه هيچ كشوري استفاده نخواهد كرد.
شوراي امنيت خواهان بازگشت بدون قيد و شرط كره شمالي به گفتگوهاي متوقف شده شش جانبه شده است. گرچه مقامات كره شمالي هنوز مشغول بررسي و تحليل محتواي قطعنامه و چگونگي واكنش نسبت به آن هستند اما شينزو آبه نخست وزير ملي گراي ژاپن در جمع خبرنگاران گفت: ما براي جلوگيري از در اختيار گرفتن هرگونه قابليت هسته اي يا گسترش سلاحهاي هسته اي از سوي كره شمالي، اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.
قرار است از روز سه شنبه سفر وزير امور خارجه آمريكا به كشورهاي چين، ژاپن و كره جنوبي آغاز شود. كاندوليزا رايس در اين سفر نحوه اجراي صحيح اين قطعنامه را مورد بررسي قرار خواهد داد.

فرمانده ارتش لبنان خواهان استفاده از موشك هاي
مقاومت عليه اسرائيل شد
گروه بين الملل- در پي افزايش نقض حريم هوايي لبنان از سوي اسرائيل و عدم هرگونه واكنش موثر از سوي مجامع بين المللي و نيروهاي يونيفل حاضر در مرز لبنان ديروز ميشل سليمان فرمانده ارتش لبنان تاكيد كرد كه در صورت نياز سربازان ارتش لبنان كه در مرزهاي اين كشور با فلسطين مستقر هستند، از موشك هاي مقاومت براي مبارزه با نقض حريم هوايي لبنان از سوي اسرائيل استفاده خواهند كرد.
وي افزود: بايد با هر نقض حريم لبنان از سوي نيروهاي اشغالگر اسراييلي با تمام قدرت برخورد كرد و چنانچه ما نياز به اسلحه داشته باشيم براي دستيابي به مقادير بيشتر سلاح تلاش خواهيم كرد و حتي در صورت لزوم موشك هاي مقاومت را نيز به كار خواهيم گرفت.
فرمانده ارتش لبنان همچنين همكاري ارتش با مقاومت و استفاده از حماسه آفريني هاي آن ها در جنگ با اسراييل را خواستار شد.
وي در ادامه از استقرار بيش از 15 هزار سرباز لبناني در جنوب رود ليطاني پس از عقب نشيني اسراييل خبر داد.
انفجار در نزديكي مقر سازمان ملل در بيروت
پليس لبنان اعلام كرد، بر اثر انفجار گلوله خمپاره در نزديكي مقر سازمان ملل متحد در بيروت، شش غير نظامي زخمي شدند.
يك افسر پليس لبنان به خبرگزاري فرانسه گفت: افراد ناشناس اين سه گلوله خمپاره را به سمت مقر سازمان ملل در مركز بيروت شليك كردند.
وي افزود: يكي از اين گلوله هاي خمپاره به ساختمان مجاور مقر سازمان ملل متحد در بيروت اصابت كرد كه به زخمي شدن سطحي شش نفر انجاميد.

اخراج 3 هزار كارمند وزارت كشور عراق
به جرم همكاري با تروريست ها
گروه بين الملل با افزايش عمليات تروريستي در عراق فشار دولت اين كشور براي مقابله با خشونت هاي رو به تزايد هر روز فزوني مي گيرد.
بنابر آخرين اخبار دولت عراق تاكنون بيش از 3 هزار كارمند خود را در اين ارتباط اخراج كرده است.
تنها وزارت كشور عراق درخصوص اين اخبار اعلام كرد از ارديبهشت ماه گذشته تاكنون 3 هزار كارمند خود را به اتهام همكاري با گروه هاي مرگ و نيز فساد اداري اخراج كرده است.
جواد بولني وزير كشور عراق گفت: تغييرات گسترده اي نيز به زودي در سطح مسئولان اين وزارتخانه ايجاد خواهد شد تا آن را از نفوذ عناصر طايفه گرا پاكسازي كنند.
از سوي ديگر روزنامه عراقي بدر وابسته به سازمان فرهنگي اجتماعي بدر ديروز از ورود بيش از سه هزار و ??? خودرو بمب گذاري شده به اين كشور خبر داد.
اين روزنامه به ادعاي يك منبع موثق كه نامش فاش نشده است، افزود: تشكيلات القاعده در عراق و گروه هاي مسلح مرتبط با آن در طول يك سال بيش از سه هزار و ???خودرو بمب گذاري شده را وارد عراق كرده اند.
بدر اضافه كرد كه اين خودروهاي بمب گذاري شده از طريق مرز الوليد كه سوريه را به عراق مرتبط مي كند، وارد عراق شده اند.
اين روزنامه افزود: برخي از اتباع عراقي مقيم اروپا اقدام به ارسال اين خودروها از طريق تركيه به سوريه كرده و در آنجا به باندهاي متخصص خريد اين گونه خودروها مي فروشند و اين باندها خودروها را وارد عراق مي كنند.

نگاه
قطعنامه شوراي امنيت عليه كره شمالي
دكتر محمدمهدي مظاهري
قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه كره شمالي برايند ديدگاه هاي سياسي اعضاي اين شورا بوده است. ديدگاه سياسي اعضاي شوراي امنيت طيفي از ديدگاه هاي راديكال مثل تلاش آمريكا براي صدور قطعنامه اي كه حمله نظامي عليه كره شمالي را تجويز كند تا ديدگاه هاي اعتدالي مثل تلاش چين براي هرچه نرم تر كردن قطعنامه تا حدي كه فقط يكسري مجازات هاي اقتصادي و سياسي را عليه كره شمالي تجويز كند، در نوسان بوده است.
از ميان اعضاي پانزده گانه شوراي امنيت، سه كشور در صدور قطعنامه عليه كره شمالي نقش كليدي داشته اند: آمريكا، چين و ژاپن. هر سه كشور در اين هدف مشترك هستند كه شبه جزيره كره نبايد هسته اي مي شد و اقدام كره شمالي در آزمايش هسته اي، اقدامي غيرموجه و غيرقانوني است. اما درباره نحوه برخورد با كره شمالي مثل گذشته ميان سه كشور تفاوت ديدگاه وجود دارد. آمريكا به دليل دوري از منطقه شرق آسيا و در عين حال به دليل آن كه آزمايش هسته اي كره شمالي بر پرستيژ آمريكا در عرصه بين المللي لطمه وارد ساخته است خواستار برخورد جدي و نظامي با كره شمالي است. واشنگتن اين قصد خود را در قالب مغايرت آزمايش هسته اي كره شمالي با پيمان منع تكثير سلاح هاي هسته اي و درنتيجه نقض صلح و امنيت بين المللي توجيه مي كند.
ژاپن كه به دليل قرار داشتن در منطقه شرق آسيا در معرض تهديد مستقيم نظامي كره شمالي قرار دارد، خواهان اعمال مجازات شديد سياسي و اقتصادي عليه كره شمالي است و با هرگونه اقدامي كه به برخورد مسلحانه در منطقه منجر شود، مخالف است. در عين حال ژاپن اين فرصت را براي خود مغتنم مي شمارد كه براي حفظ توازن هسته اي در منطقه شرق آسيا، به سمت سلاح هاي هسته اي حركت كند. به عبارت ديگر ژاپن سه كشور چين، آمريكا و كره شمالي را مسئول هسته اي شدن شبه جزيره كره مي داند و بدون آن كه بخواهد منطقه به سوي منازعه نظامي پيش رود، از اين فرصت براي آرزوي ديرينه اش يعني مسلح شدن به سلاح هسته اي استفاده مي كند.
چين كه مهم ترين اولويت امنيتي اش در شرق آسيا، حفظ صلح و ثبات منطقه اي است و در عين حال به دليل قرار داشتن در منطقه شرق آسيا در مقابل هرگونه بي ثباتي و ناامني آسيب پذير است، خواهان رعايت تعقل، بردباري و درايت در برخورد با كره شمالي است. از ديد چين آنچه باعث هسته اي شدن شبه جزيره كره شد، سياست هاي آمريكا بوده است و اگر قرار باشد وضع از اين بدتر شود، تعديل نگرش هاي آمريكا نسبت به كره شمالي و عبرت گرفتن از روندي كه منجر به هسته اي شدن كره شمالي شد، ضروري به نظر مي رسد.
باتوجه به محتواي قطعنامه شوراي امنيت عليه كره شمالي به نظر مي رسد، ديدگاه ژاپن كه در حد وسط ديدگاه چين و آمريكا قرار دارد، محوريت بيشتري دارد. اما مسأله اين است كه چگونه مي توان قطعنامه شوراي امنيت را اجرا كرد به گونه اي كه هم كره شمالي را از آزمايش هاي هسته اي بيشتر منع كند و هم بهانه لازم را براي حركت كشورهايي مثل كره جنوبي، ژاپن و حتي تايوان به سمت هسته اي شدن سلب نمايد. در اينجا چين نقش محوري را دارد. مرزهاي مشترك چين و كره شمالي تنها روزنه اي است كه مي تواندازميزان اثرگذاري تحريم بر كره شمالي بكاهد.
چين احتمالاً به دليل اين ملاحظه كه ممكن است بي اثر بودن تحريم ها آن هم در شرايطي كه مقصر آن چين باشد، كشورهايي مثل ژاپن، كره جنوبي و تايوان را به سمت هسته اي شدن حركت خواهد داد، نهايت سعي خود را صرفنظر از ميزان آثار آن بر كره شمالي، در رعايت تحريم ها خواهد كرد. اما اين سئوال به قوت خود باقي است كه كره شمالي كه به  مدت بيش از نيم قرن در معرض تحريم بوده است،آيا از قطعنامه جديد شوراي امنيت تأثير بيشتري خواهد پذيرفت؟

كوتاه ازسياست جهان
پيمان صلح سودان با شورشيان شرق
همشهري آنلاين: دولت سودان پس از ده سال با شورشيان شرق اين كشور پيمان صلح بست.
گروه هاي شورشي شرق سودان كه از 10 سال پيش با دولت در جنگ هستند، معتقد هستند كه سياست دولت نسبت به مناطق آنها تبعيض آميز است.
به گزارش بي بي سي، عمرالبشير رئيس جمهور سودان پس از امضاي قرارداد گفت كه اين پيمان نمونه اي از حل يك مشكل آفريقايي بدون دخالت بيگانگان است.
در پيماني كه ميان دولت و شورشيان شرق كشور به امضا رسيد، مجامع بين المللي مانند سازمان ملل متحد دخالتي نداشتند.
مذاكرات مقدماتي براي امضاي پيمان از 4 سال پيش در اريتره همسايه شرقي سودان انجام گرفته بود.دولت سودان تلاش مي كند با مخالفان مسلح در سراسر كشور صلح كند.شرق كشور براي سودان مهم است زيرا تنها راه دسترسي كشور به درياست و محل عبور بيشترين معاملات تجارتي است.

مردم اكوادور به پاي صندوق هاي راي رفتند
ايسنا: در حالي كه مردم اكوادور براي انتخاب هشتمين رئيس جمهوري در  ۱۰ سال گذشته ديروز به پاي صندوق هاي راي رفتند، وزير دارايي چپ گراي سابق اين كشور با قول اصلاحات سياسي گسترده پيشتاز رقابت انتخابات رياست جمهوري است.
بر اساس نتايج نظرسنجي ها رافائل كورآ متحد هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا، جلوتر از آلوارو نوبوآ پيشتاز رقابت است؛ ولي بعيد به نظر مي رسد كه بتواند آراء لازم را براي اجتناب از كشيده شدن انتخابات به دور دوم كسب كند.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري اكوادور در ماه نوامبر برگزار مي شود.
در صورتي كه در انتخابات هيچ كانديدايي  ۵۰ درصد آرا را كسب نكند يا دست كم  ۴۰ درصد آرا را با  ۱۰ درصد اختلاف نسبت به نفر دوم به خود اختصاص ندهد، دور دوم انتخابات  ۲۶ نوامبر (پنج آذر) با حضور نفرات اول و دوم برگزار مي شود.9 ميليون نفر در اكوادور واجد شرايط شركت در انتخابات هستند.

كمك 42 ميليون دلاري آمريكا به مخالفان حماس
خبرگزاري رويتر به نقل از مقاماتي كه با برنامه هاي دولت آمريكا در كمك به مخالفان سياسي جنبش حماس مرتبطند، نوشت: قبل از برگزاري انتخابات زودهنگام در فلسطين، آمريكا اقداماتي را جهت حمايت از دشمنان جنبش حماس آغاز كرده كه هزينه اين اقدامات به 42 ميليون دلار مي رسد.
به گفته اين مقامات، اين طرح كه با هدف تلاش براي يافتن جانشين حماس است، شامل ارايه كمك هاي مالي جهت بازسازي ساختار جنبش فتح به رياست محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان و آموزش و مشورت با سياستمداران احزاب مخالف حماس است.
به گفته اين مقامات، قرار است اين كمك هاي آمريكا جهت تشويق گروه ها و روزنامه نگاران محلي براي كنترل فعاليت هاي حماس اختصاص يابد.

بان كي مون دبيركل جديد سازمان ملل متحد شد
مهر: مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نشست شب گذشته خود وزير امورخارجه كره جنوبي را به عنوان جانشين كوفي عنان معرفي كرد.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد در اين نشست با تائيد بان كي مون وزير امورخارجه كره جنوبي به عنوان دبير كل جديد اين سازمان پرونده انتخاب جانشين براي كوفي عنان را بست.اين در حالي است كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در نشست دوشنبه 17 مهر، بان كي مون را به عنوان جانشين عنان انتخاب كرده بود.
بان كي مون بيش از دو سال است كه در پست وزارت امورخارجه كره جنوبي فعاليت مي كند و براي دو رئيس جمهوري اين كشور نيز به عنوان مشاور امنيتي انجام وظيفه مي كرد.وي حدود 40 سال سابقه فعاليت سياسي دارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |