واقعيت هاي تلخ در برگزاري كنكور و راه هاي برون رفت از آن
جايگزين كنكور چيست؟
|
|
بنا به اظهار نايب رئيس كميسيون آموزش مجلس و همچنين يكي از اعضاي آن، ساماندهي كنكور دچار آشفتگي شده و طرح مجلس ششم نيز جهت دو مرحله اي شدن نيمه كاره رها شده است. در ارتباط با اين اظهارات و نيز كنكور، ابتدا به چهار واقعيت تلخ اشاره مي كنيم:
۱ - زماني كه آموزش و پرورش پس از 12 سال در اختيار داشتن دانش آموزان و انجام امتحانات گوناگون قادر به شناسايي علايق و استعداد آنها نيست، چگونه سازمان سنجش مي تواند ظرف 4 ساعت استرس زا به آنها پي ببرد؟ آيا اجازه انتخاب 100 رشته به داوطلبان كنكور، دليلي بر اين مدعا نيست؟
۲ - چرا وزارت علوم و سازمان سنجش امتحانات برگزار شده توسط آموزش و پرورش را به رسميت نمي شناسد؟ آيا از تخلفات يا ناهماهنگي هاي برگزاري امتحانات نهايي آگاهي دارند؟
۳ - طرح كاهش دوره متوسطه از 4 سال به 3 سال و تشكيل دوره پيش دانشگاهي در نظام جديد متوسطه مگر جهت ساماندهي كنكور نبوده است؛ انجام آزمون جهت ورود به دوره پيش دانشگاهي نيز مگر در جهت كاهش سيل جمعيت داوطلبان كنكور پيشنهاد نشده بود؟ پس چرا اجرا نشد و هم اكنون تقريباً همه سال سومي ها، به نوعي وارد دوره پيش دانشگاهي مي شوند؟
۴ - آيا فشارهاي روحي و رواني وارده به داوطلبان و خانواده آنها، صرف هزينه هاي فراوان جهت شركت در كلاس هاي كنكور، ارائه روش هاي گوناگون تست زني حتي از طريق صدا و سيما، برگزاري آزمون هاي آزمايشي حتي توسط خود سازمان سنجش، چاپ و انتشار روزافزون كتب كمك آموزشي و غفلت از مطالب كتب درسي از واقعيت هاي اجتناب ناپذير و تلخ برگزاري كنكور نيست؟
اكنون كه مسئولين وزارت علوم به فكر حذف كنكور افتاده و طرح سنجش و پذيرش را مي خواهند جايگزين آن نمايند، دعوت از كارشناسان و دريافت نظريات هريك از آنان مي تواند موجبات برون رفت از اين معضل و كمك به ساماندهي آن باشد. طرح پيشنهادي حاضر، روشي است جهت حذف كنكور كه اميدوارم مورد توجه مسئولين سازمان سنجش قرار بگيرد.
اين طرح پيشنهادي شامل دو مرحله سنجش و پذيرش است:
الف- سنجش: شامل 4 مرحله است و مجري آن اداره كل سنجش و ارزشيابي آموزش و پرورش است كه با نظارت سازمان سنجش انجام مي گيرد تا امتحانات نهايي و معدل هاي كسب شده در آموزش و پرورش نيز مورد تأييد آنها قرار بگيرد.
مراحل مختلف سنجش
* مرحله اول سنجش: برگزاري امتحانات نهايي كشوري دانش آموزان سال سوم راهنمايي كه نتيجه اين امتحانات وضعيت تحصيلي دانش آموزاني كه از دوره ابتدايي وارد دوره راهنمايي شده و آن را به پايان برده اند را مشخص مي سازد.
* مرحله دوم سنجش: برگزاري امتحانات نهايي كشوري از دروس اختصاصي دانش آموزان سال دوم متوسطه؛ زيرا اين دانش آموزان در بدو ورود به سال دوم انتخاب رشته كرده اند و در نتيجه، اين امتحانات بيانگر استعداد آنها در رشته انتخابي خواهد بود.
* مرحله سوم سنجش: برگزاري امتحانات نهايي سال سوم متوسطه جهت اخذ ديپلم.
* مرحله چهارم سنجش: امتحانات نهايي كشوري كه جهت دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي برگزار مي شود.
ب- مرحله پذيرش: اين مرحله توسط سازمان سنجش انجام مي گيرد و مي تواند دو مرحله اي يا يك مرحله اي باشد.
۱ - پذيرش دو مرحله اي: در مرحله اول بر اساس معدل كتبي دروس اختصاصي امتحانات نهايي سال هاي سوم راهنمايي و دوم و سوم متوسطه دانش آموزان جهت ورود به دوره پيش دانشگاهي مورد پذيرش قرار مي گيرند و به اين ترتيب جمعيت داوطلب ورود به دانشگاه كاهش مي يابد و در مرحله دوم پذيرش، سازمان سنجش بر اساس معدل كتبي دروس اختصاصي امتحانات نهايي دوره پيش دانشگاهي مستعدترين داوطلبان داراي شرايط را جهت ورود به دانشگاه انتخاب مي كند.
۲ - پذيرش يك مرحله اي: در اين پذيرش، سازمان سنجش بر اساس معدل كتبي دروس اختصاصي امتحانات نهايي 4 سنجش انجام گرفته (سوم راهنمايي، دوم متوسطه، ديپلم و دوره پيش دانشگاهي) داوطلبان را جهت ورود به دانشگاه مورد پذيرش قرار مي دهد.
تبصره 1- ضرايب براي سنجش اول(1)، سنجش دوم(2)، سنجش سوم و چهارم(3)، زيست علوم تجربي(4) رياضي رشته رياضي فيزيك(4)، ادبيات رشته علوم انساني(4)، زبان گروه زبان(4) و درك عمومي هنر براي گروه هنر(4) خواهد بود.
تبصره 2- در صورت تأييد كارشناسان، سنجش ها مي تواند به صورت سؤالات تست مفهومي انجام گرفته و پاسخنامه ها توسط ماشين تصحيح شود تا دقت در انتخاب ها بيشتر و از هرگونه اعمال نفوذ جلوگيري به عمل آيد.
تبصره 3- به علت حساسيت خاص رشته هاي پزشكي و مهندسي، جهت پذيرش آنها مي توان يك آزمون تنها از دروس اختصاصي بين پذيرش شدگان نهايي برگزار كرد تا از هر حيث انتخاب ها و گزينش ها تنها شامل شايسته ترين ها شود.
محاسن طرح سنجش و پذيرش
* دانش آموزان و اولياي آنها از سال سوم راهنمايي كه معدل آن در پذيرش دانشگاه نقش دارد، متوجه اهميت اين دوره تحصيلي خواهند بود. (البته با ضريب يك).
* كتاب هاي درسي و امتحانات برگزار شده از متن آنها دانش آموزان را به اهميت اين كتاب ها و مطالب و محتواي آنها سوق خواهد داد.
* استرس و اضطراب هاي ناشي از برگزاري كنكور به طور كلي از بين خواهد رفت.
* نقش معدل، دانش آموزان را وادار به فراگيري دروس در طول سال تحصيلي خواهد كرد و رقابت را در بين 4 بار سنجش توزيع خواهد كرد.
* امتحانات آموزش و پرورش ارزش و جايگاه واقعي خود را به دست خواهد آورد.
* كتابهاي كمك آموزشي در جهت مطالب كتب درسي تدوين و منتشر خواهد شد.
* دست افراد و آموزشگاه هاي غيرمجاز و در نهايت سوءاستفاده كنندگان از كنكور كه به عناوين گوناگون داوطلبان و اولياي آنها را با وعده قبولي در دانشگاه سركيسه مي كنند، براي هميشه كوتاه خواهد شد.
* داوطلباني خلاق و مستعد و علاقه مند به رشته مورد نظر خود وارد دانشگاه شده و به اين ترتيب آمار دانشجويان انصرافي سير نزولي پيدا خواهد كرد.
* نمرات مندرج در كارنامه دانش آموزان و از همه مهم تر معدل امتحانات نهايي آنها قضاوت در مورد امكان قبولي آنها را در دانشگاه سهل و آسان خواهد كرد.
حسين حسين نژاد قندي- دبير بازنشسته آموزش و پرورش
|