سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۰ - Oct 31, 2006
ناگفته هاي صندلي داغ از زبان حميد آخوندي، كارگردان برنامه
گفتند سئوالها را بدهيد اما نداديم
مريم درستاني
عكس: مهدي بيات
005112.jpg
برنامه صندلي داغ يكي از پربيننده ترين برنامه هاي سيما در سالهاي اخير بوده است. صندلي داغ شباهت زيادي هم به برنامه لري كينگ دارد و اينكه حميد آخوندي آن را قبلاً نديده بود كمي عجيب به نظر مي رسد... و اگر اين ادعا صحيح باشد،يك ايراد جدي است.
به هر حال صندلي داغ با وجود تمام فراز و نشيب ها و عوض شدن مجري هايش مخاطب خود را حفظ كرده و برخي از قسمت هايش آن قدر گل كرده كه بارها از تلويزيون پخش شده است. حميد آخوندي كارگردان برنامه معتقد است كه صندلي داغ را بدون هيچ محدوديتي تا امروز روي آنتن فرستاده است.
* موافقيد اصلاً درباره صندلي داغ بي پرده صحبت كنيم؟
- شما هر سؤالي كه راجع به اين برنامه داشته باشيد من پاسخ مي دهم.
* فكر مي كنيد مي خواهيم شما را روي صندلي داغ بنشانيم؟
- البته من يك بار نشستم.
* اطلاع داريم كه يك بار قرار بود عوامل صندلي داغ روي آن بنشينند، اما خبري از آن نشد.
- اتفاقاً همه عوامل نشستيم. همان دوره هاي ابتدايي كار بود كه آقاي كاردان مجري برنامه بودند. تك تك عوامل با آقاي كاردان گفت وگو كردند، اما من و آقاي مهاجري (طراح سؤال ها) با آقاي كاردان مصاحبه كرديم.
* آقاي آخوندي، قصه صندلي داغ از كجا آغاز شد، از برنامه لري كينگ؟
- من اصلاً اين برنامه را نديده بودم تا زماني كه چند قسمت از برنامه پخش شد، تازه وقتي چند نفر زنگ زدند و گفتند مطلع شدم كه چنين برنامه اي هم وجود دارد كه قرار شد آنها كپي برنامه را براي ما بفرستند. خوب وقتي ديدم تقريباً همان برنامه بود، اما آنها با توجه به ساختار فرهنگي خودشان عمل كردند و ما هم بر اساس ساختار فرهنگي خودمان.
* وقتي لري كينگ را ديديد چه تاثيري بر برنامه شما گذاشت؟
- خوب همان طور كه گفتم حضور چهره هاي برجسته در برنامه هاي آنها تاثير زيادي داشت. البته ما هم به دنبال حضور مقامات ارشد بوديم، اما آن زمان يعني سال 82 كه ما ضبط برنامه را شروع كرديم پاسخ مثبتي از سوي مقامات دريافت نكرديم، چون حس مي كردند اين برنامه قرار است حال آنها را بگيرد، اما تماس و تذكرات مردم با ما زياد بود.
* اگر ايده شكل گيري برنامه اين بود پس از همان ابتدا بايد ادامه اين برنامه منتفي مي شد؟
- خوب نه، ما فقط به اين ايده نبوديم. ما به سراغ چهره ها بوديم. يك بخشي ورزشكار، سياستمدار و هنرپيشگان و... بودند و يا كساني كه ممكن بود چهره نباشند، ولي شغلشان چهره است. ولي دورنماي ما اين بود كه به سراغ مقامات مسئول برويم. مثلاً شما در روزنامه هم ممكن است وقتي سراغ يك هنرپيشه مي رويد از دوران كودكي او هم سؤال كنيد، ولي هيچ وقت بخش سياسي شما وقتي قرار است با وزيري صحبت كند، ديگر جايي براي طرح سؤالات مربوط به دوران كودكي او نيست.
* صحبت شما درست است، اما ما داريم راجع به برنامه صندلي داغ صحبت مي كنيم كه مي توانست اين قابليت را هم داشته باشد؟
- خوب از ابتدا هم اين قابليت براي اين برنامه ديده شد و ما هم دوست داشتيم در اين فضا صندلي داغ را شروع كنيم، ولي در يك فضاي سياسي اين امكان نيست.
* خوب تلويزيون چه محدوديتي براي شما ايجاد كرد؟
- به نظر من بايد تلويزيون و پخش را كه دو موضوع مجزا هستند از هم جدا كنيم.
* مثلاً در انتخاب و حضور ميهمان چقدر حق دخالت داشتيد؟
- ما اصلاً وابداً هيچ محدوديتي نداريم و نداشتيم.
* مي خواهم بدانم انتخاب اول و آخر از آن شما و تهيه كننده برنامه (آقاي جلالي) است؟
- ببينيد تقريباً تا حدود 30-20 تا از برنامه كه پخش شده بود ما هر چه پيشنهاد مي داديم شبكه قبول مي كرد و موردي نداشتيم كه مثلاً بگويند اين ميهمان نباشد، اما مثلاً به اين شكل بود كه مي گفتند اين ميهمان را براي فصل ديگري دعوت كنيد، اما روي اسم كسي تا كنون خط نكشيده اند.
* پاسخ سؤال من را نداديد كه مشكلات تان در ابتداي برنامه دقيقاً چه بود؟
- ما از ابتدا با تلويزيون مشكلي به معناي انتخاب ميهمان نداشتيم و روي سؤالات تا به امروز كه داريم با شما صحبت مي كنيم هيچ وقت نگفتند اين را نپرسيد و اين را بپرسيد، شايد موقعي چيزي به ذهنشان رسيده و تذكر دادند و نكاتي را به ما گوشزد كردند كه اتفاقاً هم نكات خوبي بوده است.
* اما در حوزه پخش چطور؟
- ما در حوزه پخش چند پروسه را طي كرديم، پروسه اول ما آن زمان كه برنامه شروع شد خيلي با پخش مشكل داشتيم،  چون هم برنامه تازه اي را شروع كرده بوديم و هم اين كه داشتيم به سمت و سويي مي رفتيم كه معمولاً در تلويزيون رسم نبود و طبيعتاً دوستان در پخش كمي مقاومت مي كردند و يك دفعه براي يك برنامه 8-7 تا اصلاحيه مي  زدند. ما بحث مي كرديم و از حق وتوي مديران استفاده مي كرديم و گاهي دوز برنامه را پايين مي آورديم، به اين شكل هر چه به سمت جلو رفتيم مشكلات به حداقل رسيد.
* يك سؤال، هيچ گاه نخواستيد صندلي داغ را به شكل زنده پخش كنيد؟
- راستش يك جاهايي هوس كرديم اين كار را بكنيم ولي تا به امروز اين اتفاق نيفتاده.
* راستي سوال ها را جلوتر به ميهمانها مي دهيد؟
- ما به دنبال اين نيستيم به بيننده القاء كنيم كه سؤالها را نمي دهيم.
* پس يعني سؤالها را مي دهيد؟!
- حاضرم قسم بخورم كه تا به امروز يك سؤال به ميهمانهايمان نداديم.
* خوب اگر برنامه زنده بود، مخاطب يا بيننده بيشتر حس مي كرد كه كجاها يك دفعه برنامه قطع مي شود و كجاها به اصطلاح به جاهاي باريك مي رسد.
- ببينيد بايد به يك مورد خاص و يك برنامه اشاره كنيد تا من بگويم دليل قطع آن چه بوده، آيا پخش به ما گفته بايد آن قسمت  را دربياوريد، آيا خودمان تشخيص داديم كه اين كار  را بكنيم، يا خود ميهمان گفته كه چنين كاري بكنيم.
* تا حالا شده سراغ ميهماني برويد كه بگويد يا سؤال را بدهيد يا اين كه من به برنامه نمي آيم؟
- اين بوده كه گفتند سؤالها را بدهيد، ما هم گفتيم نمي دهيم ولي بعد باز هم آمدند. مواردي هم بوده كه به اين خاطر در برنامه حاضر نشده اند.
* مجري چه طور؟ او سؤال ها را به ميهمانها نمي رساند؟
- ممكن است ميهمانان برنامه از اهالي سينما باشند، اما خود آقاي نجفي هم حتي تا زماني كه برنامه شروع شود، هيچ اطلاعي از سؤالها ندارد، سؤالها را همراه ميهمان برنامه به مجري مي دهيم.
* طرح سؤالها به چه شكل است؟
- ما يك اتاق فكر داريم كه شامل كارشناسان مختلف هستند مثلاً اگر ميهمان برنامه يك سياستمدار است، ما كارشناس سياسي داريم، يا كارشناس هنري، اقتصادي، فرهنگي و... هم داريم كه براساس ميهمانها نظر بدهند، ايده بدهند، ما تحقيقات لازم را درباره ميهمانهايمان مي كنيم بدون اين كه بدانند. مثلاً وقتي سردار قاليباف ميهمان برنامه ما بود، ما يك سري اطلاعات درباره برادر او كه شهيد شده بود، داشتيم و از او سؤالاتي كرديم كه خودشان تعجب كرده بودند، شما فكر مي كنيد چرا بعضي از ميهمانها در برنامه ما گريه مي كنند، چون يك دفعه با سؤالي مواجه مي شوند كه انتظار آن را ندارند.
* چرا داريوش كاردان از برنامه رفت. با شروع برنامه و اجراي او برنامه خيلي داغ شده بود؟
- ما برنامه را با آقاي كاردان شروع كرديم اما از وقتي برنامه شبكه 5/3 قرار شد كه شروع شود، مثل اين كه دلبستگي آقاي كاردان بيشتر به شبكه 5/3 بود، از طرفي برنامه هاي ما با آن برنامه تداخل ايجاد مي كرد، به همين خاطر رفتيم سراغ آقاي نوذري.
* يعني آقاي كاردان فقط به خاطر شبكه 5/3 از صندلي داغ گذشت؟
- ببينيد انتخاب اول ما كاردان بود و انتخاب دوم احمد نجفي، گفتيم اگر آقاي كاردان نيامد به سراغ نجفي مي رويم. حضور كاردان و نوبودن برنامه باعث شد كه برنامه صدا كند و ما نقش آقاي كاردان را در اين زمينه انكار نمي كنيم، اما يكي از دلايل آقاي كاردان هم اين بود كه حتماً بايد مسئولين و مقامات مملكتي در برنامه باشند ولي ما بايد در ابتدا آهسته و پيوسته پيش مي رفتيم و من اين ديدگاه را قبول نداشتم، چون همان زمان هم ما براي اولين بار با رئيس زندانها گفت و گو كرديم و اولين بار يك مقام مسئول پذيرفت كه در زندان هاي ما هم مواد مخدر وجود دارد، يا اين كه خانم ابتكار را آورديم. در هر حال ما به اين دليل كه مجدداً  حضور مرحوم نوذري را بعد از مدتي دوري داشتيم، وظيفه اخلاقي خود دانستيم كه حضور او را در اين برنامه بخواهيم، اما مرحوم نوذري به دليل كسالتي كه داشتند اجرا برايشان مشكل بود، حتي آخرين برنامه اي كه ايرج نوذري پسر ايشان هم در برنامه آمدند، از همانجا حالشان بد شد و بعد از برنامه پسرشان ايشان را به دكتر بردند. بيماري نوذري باعث شد به سراغ احمد نجفي رفتيم.
* كه خيلي حرف و حديث بعد از اجراي نوذري و كاردان پشت اجرايشان بود؟
- خب، بله. بيشترين اشكالي كه همه مي گرفتند اين بود كه چرا احمد نجفي اين قدر مي خندد و تكان مي خورد، در آن زمان در ايام عيد همه روزه اين برنامه روي آنتن مي رفت. شايد به اين دليل خنده هاي احمد نجفي كمي پررنگ تر نشان داده مي شد.
* فكر كنم الان كمي معتدل تر شده اند.
- البته خودشان قبول ندارند و مي گويند معترضين به من اقليت فعال هستند و اكثريت خاموش موافق من هستند. ما تلاش كرديم كه يك صندلي ثابت بگذاريم، اما ايشان بعد از دو سه برنامه گفتند من نمي توانم روي صندلي ثابت برنامه اجرا كنم. بايد تكان بخورم.
* جنس صندلي هم خاص است؟ گويا در ابتداي برنامه صندلي عوض شد؟
- بله اين كه الان هست بامبوست كه آفريقايي است و منحصر به فرد ولي مدتي هم صندلي اي گذاشتيم كه دوستان از تايلند به عنوان هديه آورده بودند. اما باز هم آن را عوض كرديم و از همان اولي استفاده كرديم.
* چيزي مانده كه از برنامه صندلي داغ نگفته باشيد؟
- بايد يك تشكر از آتيلا پسياني داشته باشم...
* جالب است چرا او؟
- موقعي كه ما طرح برنامه را به شبكه 2 داديم، آقاي مجتبي مشيري مدير وقت شبكه 2 بودند و در اين فكر بوديم كه اين برنامه بگيرد يا نه، قرار شد تست بزنيم و يك ميهمان بياوريم و برنامه را ضبط كنيم. آقاي پسياني در نهايت بزرگواري وقتي اين مسأله را طرح مي  كرديم پذيرفتند و آمدند، من و آقاي سجاده چي با او مصاحبه كرديم،  اتفاقاً  چه مصاحبه  خوبي هم شد و كلي خنديديم، وقتي برنامه را به مديران شبكه 2 ارائه داديم با پيش زمينه اي كه از آتيلا پسياني داشتند كه ممكن است اصلاً  اين قدر باز برخورد نكند، خوششان آمد كه ما چگونه با او اين گونه راحت مصاحبه كرديم.
* قرار است صندلي داغ تا چه زماني داغ بماند؟
- تا پايان سال بايد ما را تحمل كنيد، 100 برنامه ما تا پايان سال تمام مي شود، اگر دوباره بخواهند، شروع مي كنيم.

نگاه
دوري از محافظه كاري
محدثه واعظي پور
صندلي داغ جزو معدود برنامه هاي سيما است كه توليد و پخش آن چند سال مداوم ادامه پيدا كرده است. اگرچه سري جديد اين برنامه نسبت به دوره هاي قبلي مخاطب كمتري دارد، اما مي توان گفت اين برنامه، هنوز يكي از جذاب ترين توليدات شبكه دوم سيما به شمار مي آيد.
برنامه اي كه البته جذابيت اصلي اش را از ميهماناني مي گيرد كه روي صندلي نشسته و به سؤال هاي متنوع و متعدد مجري پاسخ مي دهند. سري اول صندلي داغ خيلي زود به يك برنامه پربيننده تبديل شد. در آن زمان بي رقيب بودن برنامه، برگ برنده اي بود كه نمي شد به سادگي از كنارش گذشت. ساختار برنامه و فضاي صميمانه گفت وگو عاملي بود كه باعث مي شد مخاطبان تلويزيون به راحتي با آن ارتباط برقرار كنند.
طراحان سؤال در صندلي داغ تلاش مي كنند جنس سؤال ها به گونه اي باشد كه مخاطب بتواند وجوه تازه اي از شخصيتي را كشف كند و گفت وگوي اين برنامه از حالت رسمي و خشك خارج شود. در اين مدت كه صندلي داغ روي آنتن بوده ميهمان هاي مختلفي مقابل دوربين برنامه نشسته اند و به سؤال ها پاسخ داده اند. بعضي از آنها مثل مرجان محتشم، فرهاد صبا، حجت الاسلام محمود دعايي، بيژن نوباوه و... كمتر گفت وگو كرده اند و به همين دليل حرف هايشان جذاب و تازه بوده. جنس سؤال ها كمك كرده تا از آنها تصوير تازه اي ببينيم.
صندلي داغ مجري هاي مختلفي داشته اما سهم احمد نجفي در اين بين بيشتر از ديگران بوده است. در جايي كه از نجفي و شيوه اجرايش بارها انتقاد شده است، البته نجفي سعي كرده در سري جديد، كمي حركاتش را محدود كند و مدام به پشت صحنه نگاه نكند. اجراي منوچهر نوذري در اين برنامه يكي از بهترين اجراها بود، به اجراي داريوش كاردان هم مي توان نمره قبولي داد، اما اجراي نجفي در مقايسه با مجري هاي قبلي صندلي داغ ضعف زيادي دارد. نجفي بازيگر است و مجري نيست.
در اين سالها ثابت شده كه هر بازيگري نمي تواند در مقام مجري قرار بگيرد. او آزادي عمل زيادي هنگام اجراي صندلي داغ دارد. شايد اگر كارگردان روي او نظارت و كنترل بيشتري داشت، حاصل كار نجفي قابل قبول تر از چيزي كه مي بينيم، مي شد.
صندلي داغ مي تواند تا مدت ها توليد و پخش شود به شرطي كه سازندگان آن محافظه كاري را كنار بگذارند و از ميهماناني دعوت كنند كه كمتر آنها را ديده ايم و حرف هايي را بشنويم كه كمتر شنيده ايم؛ ميهماناني كه شنيدن حرف ها و ديدگاه هايشان براي مخاطب تلويزيون جذاب باشد. نشاندن چهره هاي سياسي روي صندلي اين برنامه به تنهايي، برگ برنده اي براي سازندگانش محسوب نمي شود.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |