سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۰ - Oct 31, 2006
مدارس جمعه ها تعطيل نيست
خبرگزاري فارس: وزير آموزش و پرورش گفت: از فضاهاي مدارس در ساعات غير درسي و روز هاي جمعه براي فعاليت هاي پرورشي و رشد استعدادهاي دانش آموزان استفاده خواهيم كرد.
محمود فرشيدي در حاشيه مراسم انتخابات دانش آموزي در جمع خبرنگاران گفت: ما به ساعات غير درسي مدارس توجه نكرديم اما اين ساعات يك سرمايه است و بايد از اين زمان ها و فضاي مدارس استفاده كنيم. وي ادامه داد: دانش آموزان اعضاي شوراهاي دانش آموزي به عنوان معاون و همراه معاون پرورشي مدرسه فعاليت خواهند كرد. در حقيقت هدف اين است كه مشاركت اين دانش آموزان را در مدارس داشته باشيم.

وزير جديد رفاه و تامين اجتماعي:
وزارت رفاه تعيين خط بقا را بجاي
خط فقر پيگيري مي كند
005136.jpg
گروه اجتماعي -   سخنگوي دولت ضمن تاكيد بر اينكه توزيع سهام عدالت توزيع فقر نيست ، بلكه استفاده از منابع عمومي كشور تلقي مي شود ، تصريح كرد: وظيفه وزارت رفاه حمايت مقطعي و اورژانسي از مردم نيست. اين وزارتخانه بايد در زمان بروز حوادث ، دوران سالخوردگي و ... ، حمايت لازم را از آسيب ديدگان اجتماعي داشته باشد.
غلامحسين الهام صبح ديروز در مراسم معارفه وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت : اساس برنامه هاي بلند مدت بايد در جهت عدالت خواهي در جامعه باشد ، به طوري كه با ارائه برنامه هاي درست به توزيع مناسبي از عدالت در جامعه دست پيدا كنيم.سخنگوي دولت افزود: تمامي افراد جامعه در معرض آسيب هستند و بايد امنيت رواني را در ميان آنان ايجاد كنيم تا مردم در تمامي شرايط به امنيت دست پيدا كنند.وي در خصوص حمايت از سالخوردگان و بازنشستگان گفت: حمايت از اين افراد و كمك مالي به آنان صدقه نيست و نبايد ادبيات توهين آميز براي اين قشر استفاده شود و دوران سالخوردگي و بازنشستگي ارزش انسان ها محسوب مي شود و نگاه حمايتي نيز نگاهي نيست كه از بعد صدقه باشد ، بلكه تكليفي است كه بايد با مديريت صحيح منابع عمومي انجام شود.الهام با اشاره به اينكه نگاه مديريتي در وزارت رفاه نگاه اقتصادي است، افزود: تدابير اقتصادي در جهت انجام وظايف مناسب است اما نبايد وزارت رفاه به عنوان بنگاه اقتصادي در نظر گرفته شود.
من براي جبران نيامده ام
وزير جديد رفاه و تأمين اجتماعي گفت: من براي جبران به اين وزارتخانه نيامده ام، بلكه آمده ام تا ادامه دهم. عبدالرضا مصري كه تا پيش از اين رياست كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشت در مراسم معارفه خود افزود: قاعده اين نيست كه حتماً كم و كسري وجود داشته باشد تا شخصي جايگزين ديگري شود. وي با تأكيد بر اين كه به بحران مالي در كشور اعتقادي ندارد گفت: اگر بخواهيم سطح توقعات و انتظارات را بالا ببريم در سراسر دنيا بحران مالي وجود دارد. اما سعي خواهيم كرد توان مالي زير مجموعه هاي وزارت رفاه را تقويت كنيم تا مشكلات بهبود يابد. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي تعيين خط فقر را امري سهل و آسان توصيف كرده و گفت: تعيين خط فقر كار دشواري نيست. ما اصلاً دنبال تعيين خط فقر نيستيم بلكه تعيين خط بقا را پيگيري خواهيم كرد.
وزير جديد رفاه و تأمين اجتماعي در خصوص هدف مند كردن يارانه توضيح داد: هدف مند كردن يارانه ها يك طرفش آماده است يعني ما مي توانيم به راحتي يارانه ها را هدف مند كنيم. مشكل بوجود آمده عدم دسترسي به گروه هدف و ميزان نياز به يارانه هدف مند در كشور است. مصري در توضيح بيشتر گفت: ما مي توانيم مسئولين را قانع كنيم تا براي هدف مند كردن يارانه ها اقدام كنند. اما نداشتن اطلاعات كافي از سطح درآمد مردم بزرگترين مشكل براي توزيع يارانه بين آنهاست.
به اعتقاد وي دسترسي به اطلاعاتي پيرامون ميزان دستمزد اقشار متفاوت مردم براي هدف مند كردن يارانه ها الزامي است حال آن كه اطلاعات دقيق و دسته بندي شده اي در اين زمينه وجود ندارد.مصري پيشنهاد مي دهد كه براي پيدا كردن ارقام درآمد مردم ميزان ماليات پرداختي به عنوان پايه درنظر گرفته شود و گروه هايي كه بنا به شغل شان ماليات پرداخت نمي كنند، دسته بندي شده و با ارائه پرسشنامه سعي در جمع آوري اطلاعات درآمدي از آنها بشود.

تسهيلات جديد بيمه اختياري اعلام شد
گروه اجتماعي- سازمان تامين اجتماعي با ارائه تسهيلات جديد براي متقاضيان بيمه اختياري و افزايش مزايا براي اين بيمه شدگان، شرايط جديدي را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي، عليرضا عوني عضو هيات مديره سازمان تامين اجتماعي ضمن بيان اين مطلب گفت: بر اساس شرايط جديد، حداكثر سن ورود براي متقاضيان بيمه اختياري براي مردان از 42 سال به 45 سال و براي زنان از 37 سال به 40 سال افزايش يافته است. همچنين به ازاي هر سال سابقه پرداخت حق بيمه با سن بيشتري مي توانند درخواست بيمه اختياري كنند و محدوديت گذشته در رابطه با شرط سابقه و سن به نفع بيمه شدگان تغيير يافته است. وي افزود: مجموع نرخ بيمه دريافتي از اين بيمه شدگان با يك درصد كاهش نسبت به بيمه شدگان اجباري معادل 26درصد دستمزد خواهد بود. ضمنا در مقررات جديد براي بيمه شدگان اختياري داراي افراد تحت تكفل به دليل حذف سهم سرانه درمان، از ساز و كار بيمه هاي اجباري و از 3 درصد سهم دولت برخوردار خواهند بود.
عوني تصريح كرد: طبق شرايط جديد، براي آن دسته از افرادي كه درآمد ماهيانه شان معادل حداقل دستمزد ها است، از اين پس به جاي 3/1 برابر حداقل دستمزد، صرفا بر مبناي حداقل دستمزد، حق بيمه كسر خواهد شد. عضو هيات مديره سازمان تامين اجتماعي در ادامه اظهار داشت: هيات مديره اين سازمان با رويكرد تسهيل و روانسازي امور مقرر نمود، كليه بيمه شدگان متقاضي بيمه اختياري كه يك بار در اجراي آيين نامه هاي مربوط به بيمه اختياري، قرارداد تنظيم و حق بيمه پرداخت نموده باشند، حداكثر تا 3 مرتبه مجاز خواهند بود بدون رعايت شرايط سني و با رعايت ساير مقررات مربوطه، مجددا اقدام به تنظيم قرارداد كنند. همچنين كليه بيمه شدگان متقاضي كه حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند از اعمال شرط حداكثر سني معاف بوده و با هر سني مي توانند متقاضي بيمه اختياري شوند. در حالي كه در شرايط قبلي پذيرش بيمه اختياري اشخاص با وجود داشتن 10سال و يا بيشتر سابقه بيمه اي، مشروط به رعايت حداكثر شرط سني مقرر بود. وي خاطرنشان كرد: ضوابط جديد براي بيمه شدگان اختياري فعلي از اول سال 86 تطبيق و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد و با متقاضيان بيمه شدگان اختياري جديد از آبان ماه سال جاري طبق ضوابط مصوب به شرح يادشده رفتار خواهد شد.

اولويت نخست تقاضاي ايثارگران، معيشت است
گروه اجتماعي- نيازهاي معيشتي بر اساس ، تقاضا و خواست هاي ايثارگران از طريق مراكز هاتف كشور، اولويت نخست ايثارگران كشور است. به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، مسعود توانا رئيس مراكز هاتف كشور در جمع شماري از خانواده هاي شهداي خراسان رضوي با بيان اين كه از ابتداي سال جاري تا آغاز نيمه دوم امسال بيش از 400 هزار تقاضا از طريق تلفن 1616، مكاتبات اداري، ارتباط با حوزه رياست و مراجعه حضوري در سامانه پاسخگويي ايثارگران كشور ثبت شده است، همچنين خاطرنشان كرد: اين درخواست ها از طريق حوزه تعاون و يا به عبارتي نيازهاي معيشتي ايثارگران طي اين مدت از اولويت نخست برخوردار بوده است و كمترين تقاضاها مربوط به حوزه فرهنگ بوده است.
وي با بيان اين كه درخواست هاي حوزه تعاون در مراكز 30 استان كشور بالغ بر يك صد هزار تقاضا است، همچنين گفت: تحليل اين آمار بيانگر آن است كه در تامين نيازهاي معيشتي خانواده بزرگ ايثارگران بايستي متناسب با رشد تورم حركت كنيم كه لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران با هدف ترميم اين نقيصه در مجلس مطرح و رأي تقاطع نمايندگان مجلس را دريافت كرده است.
تجهيز مراكز هاتف از تقاضاهاي جامعه ايثارگر از طريق تلفن 1616 جزو برنامه هاي بنيادين بنياد شهيد و ايثارگران كشور است.

دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدرخبرداد
تلاش ايران براي جذب بودجه بين المللي در زمينه مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي در آخرين اجلاس ايران با سازمان ملل طرح جامع ايران در زمينه مقابله، درمان، پيشگيري و ممانعت از كشت مواد مخدر با برآورد هزينه 500ميليون دلار ارائه شد.
فداحسين مالكي دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت وگوي اختصاصي با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: كشور ما به دليل داشتن مرز گسترده با كشور افغانستان و قرار گرفتن در مسير ترانزيت، صدمات جبران ناپذيري را متحمل مي شود و در واقع بار سنگين مجامع بين المللي و كشورهاي مختلف را به تنهايي بر دوش مي كشد. وي افزود: در اين طرح كه مدتها به وسيله كارشناسان بررسي شده، زواياي مختلف مبارزه در نظر گرفته شده و براساس آن پيشنهاد كمك بين المللي مطرح شده است، هر چند در مرحله اول شوك وارد كرد، اما خواسته هاي كشور ما كاملاً شفاف و مورد بررسي است.مالكي افزود: در پي مذاكرات بين المللي، به زودي آنتونيو مارياكاستا، رئيس بخش اجرايي مبارزه با موادمخدر سازمان ملل وارد تهران خواهد شد. وي در ارتباط با محور بحث هاي اين ديدار گفت: تلاش ما بر اين است كه نقش مجامع جهاني و حضور آنها در افغانستان را پررنگ كنيم تا بدين وسيله از كشت بي رويه خشخاش جلوگيري شده و بحث امحاء را جدي تر كنيم. همچنين قصد داريم توجه ويژه سازمان ملل را به سوي كاروان هاي بين المللي جلب نماييم.

دستور رئيس قوه قضائيه براي برخورد با شركتهاي هرمي
گروه اجتماعي- آيت الله شاهرودي با صدور بخشنامه اي قاطعيت در برخورد با شركت هاي هرمي را خواستار شد.
در اين بخشنامه آمده است: در مورد پديده روبه افزايش انواع فعاليت شركت هايي با ساختار هرمي (نظير گلدكوئيست) در تطميع و جذب افراد به اميد سودهاي كلان و تصاعدي و با هدف اخلال در نظام اقتصادي كشور اقتضا دارد دادسراهاي عمومي و انقلاب و دادگاه هاي كيفري (اعم از بدوي و تجديدنظر) در برخورد قضائي با دايركنندگان اين موسسات و شبكه هاي مخرب و عناصر فعال در آن با قاطعيت عمل برخورد كنند.از سوي ديگر بازپرس ويژه رسيدگي به شركتهاي هرمي اسامي برخي از شركت هاي هرمي را كه به صورت غيرقانوني فعاليت مي كنند را اعلام كرد. طايفي با اشاره به كاهش فعاليت شركتهاي هرمي در شهرهاي بزرگ درباره افزايش فعاليت اين شركتها در شهرهاي كوچك هشدار داد و افزود: تاكنون بيش از پنج هزار پرونده در اين زمينه تشكيل شده است. وي گفت: گلدكوئيست، كوئيست، و كيشن اي بي ال، گلدماين، گلدبست، گلدبيز، هفت الماس، وست ويژن، اسونت، بيگ فريو، سيب نت، طرح ملي آشتيان وكارگشايان انصارالموحدين را ازجمله اين شركتها اعلام كرد و درباره فعاليت آنها هشدار داد.

تعويض پلا ك خودرو از طريق پست انجام مي شود
گروه اجتماعي- رئيس مركز شماره گذاري پليس راهنمايي و رانندگي ناجا گفت: در آينده تعويض پلا ك خودرو در كوتاهترين زمان و به صورت غيرحضوري از طريق پست صورت مي گيرد. سرهنگ محمدرضا غلامي رئيس مركز شماره گذاري پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ضمن اعلام اين خبر افزود: با توجه به تاكيد سردار مقدم فرمانده ناجا مبني بر تسهيل در روند تعويض و واگذاري پلاك خودرو، كارشناسان ما بررسي هاي خود را در اين رابطه آغاز كرده اند كه اميدواريم در آينده نزديك تعويض پلاك بصورت غير حضوري انجام پذيرد.
وي تصريح كرد: در عين حال دارندگان وسايل نقليه اي كه خود بنا به هردليلي نمي توانند به مراكز تعويض پلاك مراجعه كنند، مي توانند از طريق نماينده قانوني (با داشتن و كالت نامه) نسبت به تعويض پلاك خودرو خود اقدام نمايند.سرهنگ غلامي با تاكيد بر اين كه پلاك هاي مدل 82 فاقد اعتبار هستند، خاطر نشان كرد: يك ماه ديگر از فراخوان تعويض پلاك هاي مدل۸۱ باقي مانده است و با توجه به اين كه حجم كار نقل و انتقال خودرو در فصل پائيز كاهش پيدا مي كند، بهترين فرصت براي شهروندان مي باشد كه نسبت به تعويض پلاك خودروي خود اقدام كنند.

با مردم
كمبود برق در جايگاه CG
جايگاه CG واقع در دهكده المپيك، خيابان زيبادشت، حدود سه هفته است كه به مردم سرويس نمي دهد و مسئولان جايگاه نيز علت آن را نداشتن برق اعلام مي كنند. اين كمبود برق بايد هرچه سريع تر برطرف شود.
حيدري- تهران
فاضلاب در كوچه
ساكن تهرانپارس- خيابان رشيد- كوچه 60/1 غربي هستم. چند منزل مسكوني در اطراف ما لوله هاي فاضلاب خود را داخل كوچه رها كرده اند كه اين امر موجب آلودگي هوا و ايجاد بوي نامساعد شده است. پيش از آلودگي گسترده  و ايجاد بيماري، بايد در اين مورد اقدام شود.
كياني- تهران
درخواست ترميم جاده لواسان
با توجه به اين كه جمعيت لواسان نسبت به گذشته چندين برابر افزايش يافته است، از مسئولان خواستارم نسبت به بازسازي و ترميم آسفالت و همچنين روشنايي جاده تهران- لواسان اقدام نمايند.
گيوي- تهران
سروصداي سوخت گيري كاميون ها
محدوده تهرانپارس يك پمپ بنزين وجود دارد، كه هنگام شب با سوخت گيري گازوئيل كاميونها و كمپرسي ها، ايجاد سروصداي زياد مي كند و آرامش مردم محل را از بين مي برد. حداقل بايد اقدامات فني براي جلوگيري از سروصدا انجام گيرد.
عظيمي تهران
كارت خودرو را دريافت نكرده ام
@ در بهمن ماه 1384 يك دستگاه خودرو پرايد خريداري كردم. كارت خودرو با پيگيري اينجانب در خرداد ماه 85 صادر شد، اما پس از گذشت 8 ماه هنوز موفق به دريافت كارت خودرو از طريق پست نشده ام.
كوروس نيكوفكر- تهران
پيشنهاد تغيير ورود به طرح زوج و فرد
@ به جاي اجراي طرح زوج و فرد خودرو در منطقه پل گيشا كه در فاصله 50 متري 3دانشگاه و دو بيمارستان مهم با مراجعان بسيار قرار دارد و جاي پارك هم پيدا نمي شود، بهتر است ابتداي بزرگراه جلال آل احمد- كارگر شمالي براي اين كار انتخاب شود.
اسدي- تهران
ضرورت بررسي حوادث جاده اي
زيان هاي اقتصادي و تلفات جاني حوادث جاده اي در ايران نيازمند بررسي هاي جامع براي دستيابي به راه حل هاي مؤثر به منظور پيشگيري از اين حوادث است. انجام كار تحقيقاتي و كارشناسي دقيق براي كاهش اين حوادث است كه بايد توسط دستگاه هاي ذي ربط انجام شود.
حسين جماعت- تهران

پاسخ مسئولان
تذكرات لازم داده شد
بازگشت به مطلب مندرج در ستون با مردم آن روزنامه به مورخه 11/7/85 در خصوص اتوبوسهاي ريالي را از اتوبوسهاي بليتي مشخص كنيد به اطلاع مي رساند:اتوبوسهاي ريالي كه در بخش خصوصي فعاليت مي كنند علامت و آرم شركت مورد نظر روي آنها درج شده و اتوبوسهاي ريالي مربوط به شركت واحد اتوبوسراني نيز در كنار خطوط بليتي اين شركت توقف مي نمايد ضمن اينكه تابلو ريالي نيز در شيشه جلوي اتوبوس نصب مي شود، درعين حال تذكرات لازم در اين خصوص به مسئولين خطوط داده شده است.
روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |