سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۰ - Oct 31, 2006
۷۰ درصد مؤلفان، 30 درصد مترجمان
چيني فروشان سياستهاي حمايت از نويسندگان را اعلام كرد
005121.jpg
گروه ادب و هنر مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در جمع خبرنگاران، سياستهاي حمايتي اين نهاد از نويسندگان، مترجمان و برنامه هاي آتي و جاري كانون را تشريح كرد.
در سخنان مهندس چيني فروشان اين نكته قابل توجه است كه 70 درصد حمايتهاي كانون به نويسندگان و مولفان برمي گردد و فقط 30 درصد از ترجمه ها استقبال مي شود.
اين توجه به تاليف، قابل تقدير است. در حالي كه بسياري از نهادهاي ديگر با بودجه هاي دولتي يا موسسات خصوصي نشر، بدون حمايت از نويسندگان داخلي و فقط با انگيزه هاي مالي، سيل ترجمه هاي بي بنياد و غيرضروري را روانه ذهن خوانندگان خود كرده اند.
به گزارش ايسنا، مهندس محسن چيني فروشان در اين نشست تصريح كرد: اگر چه جشنواره كتاب كودك و نوجوان حركت مقطعي  است ولي حركتي پر سر و صدا در جامعه مطبوعاتي و رسانه اي كشور و به طبع آن در كل كشور به حساب مي آيد چرا كه اين حركت سبب مي شود موضوع كتاب و كتابخواني در بين مخاطبان بار ديگر موضوع اصلي جامعه قلمداد شود.
وي تاكيد كرد: مخاطب اصلي جشنواره كتاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نويسندگان و دست اندركاران حوزه ادبيات هستند نه بچه ها. كانون، كتاب را وسيله اي صرفا خواندني تلقي نمي كند، بلكه از طريق كتابخانه ها و فعاليت هاي جنبي ديگر در صدد است سرگرمي و خواندن را در كنار هم به ميان كودكان بكشد. محسن چيني فروشان در حوزه مسائل نشر تاكيد كرد: ما معتقد نيستيم كه بايد راه ترجمه را ببنديم. چرا كه بر اين باوريم ترجمه باعث مي شود نويسندگان و هنرمندان با دنياي خارج و آثار برتر جهان ارتباط بيشتري برقرار كنند و ما حصل اين كار تقويت كتاب هاي كودكان و نوجوانان تاليفي خواهد بود.
وي افزود: با اين وجود كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مطابق سياست هاي داخلي خود بنا را بر اين گذاشته است كه 30 درصد از توليدات خود را به كتاب هاي ترجمه اي و 70 درصد از توليدات خود را به كتاب هاي تاليفي اختصاص دهد تا به اين ترتيب رغبت نويسنده ايراني را به نوشتن افزايش دهد.
مهندس محسن چيني فروشان در زمينه تسهيلات براي نويسندگان و تصوير گران گفت: در اين زمينه ما تلاش كرده ايم تا بر خلاف ساير موسسات انتشاراتي 25درصد حق نويسنده يا تصوير گر را بلافاصله پس از تائيد قرارداد، پرداخت كنيم و مابقي مبلغ را پس از چاپ در اختيار او قرار دهيم. اين در حالي است كه اغلب ناشران پرداخت حق مولف را به زمان بعد از فروش كتاب موكول مي كنند.

معرفي برگزيدگان مسابقه كاريكاتور اشغال
گروه ادب و هنر- نفرات برتر مسابقه بين المللي كاريكاتور اشغال معرفي شدند.پاول كوژينسكي از لهستان برنده 1000 يورو، تنديس جشنواره و لوح تقدير به عنوان نفر اول، فلورين دوروكريهانا برنده 700 يورو، تنديس جشنواره، لوح تقدير به عنوان نفر دوم و والدز دوارت از برزيل برنده 500يورو، تنديس جشنواره و لوح تقدير به عنوان نفر سوم برگزيده شدند.برندگان جوايز ويژه را نيز محمود مختاري و محمد آقايي از ايران، آنجل بوليكان از مكزيك، كارلوس لتوف از برزيل، جوليان پناپاي از روماني، ياسر احدم از سوريه و ميخائيل كونتوريس از يونان تشكيل مي دهند.اين مسابقه توسط بنياد حفظ و آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و با مشاركت خانه كاريكاتور ايران و دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد از 18 تير گذشته آغاز شد و از 1320 اثر رسيده  از 67 كشور به دبيرخانه اين مسابقه، 780 اثر جهت قضاوت نهايي انتخاب شد.

مراسم تجليل از ناصر مسعودي برگزار شد
دكتر محمد سرير در مراسم بزرگداشت ناصر مسعودي كه شنبه شب در تالار وحدت برگزارشد گفت: مسعودي طي 5دهه گذشته توانسته است نواهاي موسيقي محلي گيلان را به ميان مردم ايران ببرد و گراميداشت او نكوداشت فرهنگ موسيقي كشور است. در ابتداي اين مراسم كه به همت كانون خوانندگان خانه موسيقي برگزار شد، رئيس هيات مديره خانه موسيقي گفت: طي قرن ها، فرهنگ هاي مختلفي در پيكره سرزمين ايران وجود داشته است و يكي از عوامل وحدت اقوام اين سرزمين، رسوخ و پيوند اين فرهنگ ها با يكديگر است. در ادامه داوود گنجه اي، مصطفي كمال پورتراب وحميدرضا نوربخش(مديرعامل خانه) به نمايندگي از خانه موسيقي و همچنين محمد اصغرنيا و معاون او دكتر سيدجعفر مهرداد، دكتر محمدحسين احمدي و حجت الاسلام عيسي پور با اهداي تنديس و جوايزي از ناصر مسعودي تجليل به عمل آوردند.

يك خواننده عراقي در گروه كامكارها
گروه ادب و هنر- هوشنگ كامكار گفت: گروه كامكارها پس از چهار سال با دعوت از چند نوازنده مهمان و يك خواننده كرد، كنسرتي متفاوت با برنامه هاي موسيقي در ساليان اخير برگزار مي كند.
اين آهنگساز درباره قطعات كردي گفت: عدنان كريم اهل سليمانيه عراق كه يكي از خواننده هاي برجسته كردزبان  دنياست، در اين كنسرت اشعار كردي را مي خواند. قطعات باي نسيم (نسيم بهار)، دلي من (دل من)، كئه او جوانا (زيباروي)، گيان گيان (جان جان)، بلنج (با ناز)، نكي نكي (قطعه اي از شمال كردستان به معني نكن، دست نگه دار) از جمله قطعاتي است كه اجرا خواهيم كرد.

هنر ايراني
مشهد- جشنواره تئاتر دانشجويي
دهمين  جشنواره  منطقه اي  تئاتر دانشجويي  براي  شمال  و شمال  شرق  كشور دي  ماه  در دانشگاه  فردوسي  مشهد برگزار مي شود.از 150 متن  نمايشي  ارسال  شده  به  جشنواره  80 مورد آن  انتخاب  و از دهم  تا بيستم  آذر ماه  مورد بازبيني  قرار مي گيرد و در نهايت  12 اثر برتر پس  از بازبيني  هيات  داوران گزينش  شده  و در طول  برپايي  جشنواره  به  نمايش  درمي آيد.
تبريز- در حاشيه نمايشگاه كتاب
محسن پرويز در حاشيه چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز گفت تلاش مي كنيم از طريق ارايه كارت هاي الكترونيكي خريد كتاب، تقويت شبكه توزيع كتاب، ايجاد نمايشگاهها و فروشگاه هاي دائمي كتاب در استان ها فرهنگ مطالعه را در كشور بسط دهيم.
قم- 6 فيلم كوتاه در جشنواره
مسئول انجمن سينماي جوان قم گفت: شش فيلم كوتاه از اين استان به بيست و سومين جشنواره فيلم كوتاه تهران راه يافت.علي بيطرفان افزود: شب با قدم هاي كوتاه از رضا نوروزي گوهر، آخرين برداشت از آسيه بهرامي، هي سينما از حميد منتظري، بهار اندك از روح الله بهرامي، شايد جايي ديگر از داود جليلي و پرستوهاي خالي از علي بيات فيلم هاي راه يافته به اين جشنواره است.
اصفهان- معرفي زنان هنرمند
تا پايان سال جاري از سوي دانشگاه اصفهان، بانك اطلاعاتي زنان هنرمند استان راه اندازي مي شود.در طرح مذكور شناسايي بانوان هنرمند در سه حوزه تاريخي ، صنايع دستي و هنرهاي تجسمي در نظر گرفته شده است.در زمينه شناسايي اين افراد سازمان هاي دولتي و غيردولتي مرتبط از جمله سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي و گردشگري و انجمن هاي خوشنويسي، شعر و داستان و سينمايي همكاري كرده اند.
اسلامشهر- تأسيس انجمن نمايش
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر از ايجاد انجمن نمايش در اين شهرستان خبر داد.علي جعفري افزود: تمام هنرمنداني كه در يكي از شاخه هاي هنر تئاتر از جمله، نگارش متون نمايشي، كارگرداني، بازيگري، طراحي صحنه و لباس، موسيقي، نمايش، گريم و دستيار كارگرداني سابقه كاري مفيد داشته باشند، براي عضويت در اين انجمن اقدام كنند.
خراسان نقد شعر امروز
به يك اشاره مي گذرم از سروده هاي مهدي گل محمدي در جلسات نقد شعر امروز در استان خراسان نقد و بررسي مي شود.
جلسات نقد و بررسي انجمن ادبي شعر امروز استان خراسان كه در ايام ماه مبارك رمضان برگزار نمي شد، مجددا شروع به كار كرد. اولين جلسه آن به بررسي اثري از مهدي گل محمدي با عنوان به يك اشاره مي گذرم اختصاص دارد كه در روز پنج شنبه 11 آبان ماه ساعت 18 در كانون هنر اداره ارشاد استان خراسان برگزار خواهد شد.

آمار فروش فيلم هاي سينماي ايران
ميم مثل مادر در صدر فروش
005115.jpg
ايسنا:آمار فروش فيلم هاي ايراني و خارجي به نمايش درآمده در سينماهاي تهران تا تاريخ جمعه پنجم آبان ماه اعلام شد.
طي هفته گذشته اكران چهار فيلم ايراني در مجموعه سالن هاي نمايشي تهران آغاز شد. ميم مثل مادر به كارگرداني رسول ملاقلي پور طي سه روز نمايش در 16 سينما بيش از 24 ميليون تومان فروش داشت. چه كسي امير را كشت به كارگرداني مهدي كرم پور بعد از سه روز نمايش در 13سينما فروشش از مرز 18ميليون تومان گذشت. اين ساخته كرم پور بعد از فيلم جايي ديگر كه دو سال قبل از اين كارگردان به نمايش در آمده است، اين بار روايتي را با حضور بازيگران مختلف سينماي ايران از جمله نيكي كريمي، محمدرضا شريفي نيا، خسرو شكيبايي، آتيلا پسياني، مهناز افشار و علي مصفا جلوي دوربين برده است. وقتي همه خواب بودند به كارگرداني فريدون حسن پور طي سه روز نمايش در دو سينما بيش از 5ميليون فروخت. كارگردان فيلم درباره ساخت آن گفته است: روزي كه مادرم از دنيا رفت، تصميم گرفتم قصه اي بنويسم كه بوسيله آن همه مادران دنيا را يك جوري بفرستم مكه و بوسيله قصه اين فيلم سعي كردم به اين هدفم برسم.
با توجه به مضمون فيلم وقتي همه خواب بودند دست اندركاران اين فيلم از دو روز گذشته قصد دارند به قيد قرعه پنج مادربزرگ را از ميان تماشاگران فيلم به سفر حج عمره بفرستند و در همين راستا فرم هاي قرعه كشي از دو روز گذشته در دو سالن نمايش دهنده فيلم توزيع مي شود. تقاطع به كارگرداني ابوالحسن داودي طي 10 روز نمايش در 20 سينما فروشش از مرز 54 ميليون تومان گذشت. اين فيلم كه توانست جوايز ويژه اي را كسب كند و بهترين فيلم جشن خانه سينما شد. آخرين ساخته داودي بعد از فيلم نان و عشق موتورهزار است. در فيلم تقاطع نيز جمع كثيري از هنرمندان از جمله بهرام رادان، فاطمه معتمدآريا، بيژن امكانيان، سروش  صحت، باران كوثري و... حضور دارند.

نمايش آثار نمادين مجسمه سازان معكوس
گروه ادب وهنر- تازه ترين آثار گروه مجسمه سازان معكوس در محل نگارخانه اثر به نمايش درآمده  است.اين گروه يازده نفره كه مجسمه سازي را از پرويز تناولي- هنرمند سرشناس مجسمه ساز ايران- آموخته اند، 28اثر نمادين خود را با مضامين مختلف به نمايش گذاشته اند. موسوي زاده- هنرمند شركت كننده در اين نمايشگاه- عقيده دارد: تصور مي كنم امروز بيشتر مجسمه سازان از جمله خود من گرايش دارند خارج از محدوده سبك فعاليت كنند. در واقع اگر چارچوب خاصي براي اثر در نظر گرفته نشود، شايد بتوان به اشكال نوتري آن را پروراند . موسوي زاده به ساخت مجسمه هاي برنزي و پرهزينه بودن اين شاخه اشاره مي كند و حمايت دولت را در اين وادي ضعيف مي داند و معتقد است اگر در حال حاضر هنر مجسمه سازي درخشيده، به مدد پشتكار هنرمندان بوده است.نسترن صفايي- ديگر هنرمند شركت كننده در اين نمايشگاه- نيز سه اثر شعرگونه ارائه داده كه عناوين جالبي دارند. اولين اثري كه از وي به چشم مي خورد، يك كار سه لته اي است كه من و تو يكي شويم، از هر شعله برتر ، از اين جمله است. صفايي كه خود، هنرمند نقاشي خط نيز هست، اين اثر را با الهام از يك نقاشي خط خلق كرده است. پرواز زن و ديدم كه مي رهم ، از ديگر آثار اين مجسمه ساز است.صفايي در پاسخ به اين پرسش كه چرا شعر، مضامين اصلي مجسمه هاي اوست، مي گويد: شايد به اين خاطر كه من هنر را با خط شروع كردم و مدت هاست در حال فعاليت در حيطه نقاشي خط نيز هستم. در واقع، تمام آثار من به نوعي حالتي از تصويرسازي دارند. در اين نمايشگاه، سه اثر خود را با برنز و تكنيك معكوس ارائه كرده ام؛ اين تكنيكي است كه استاد تناولي براي اولين بار كشف و به دانشجويان خود تدريس كرده است .

اخبار كوتاه
005118.jpg
نمايشگاه آمريكايي: كاريكاتورهاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي در نمايشگاهي با عنوان توصيه به سربازان آمريكايي تا 16 آبان در شهر كرد داير است. اين نمايشگاه شامل 60 اثر با موضوع حمله آمريكا به عراق است.
موفقيت شاعر زباله ها: فيلم شاعر زباله ها در سيزدهمين حضور بين المللي خود جايزه بزرگ كليساهاي جهاني را در سي و ششمين جشنواره بين المللي فيلم اوكراين دريافت كرد. اين جشنواره از 29 مهر تا 7 آبان در شهر كيف برگزار شد.
نشست خانه فيلم: خانه فيلم نور موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) امروز به نقد و بررسي فيلم هاي مستند مهرداد اسكويي مي پردازد.
در اين برنامه دو فيلم خانه مادري ام مرداب و روژيژان نمايش داده مي شود.
ارباب حلقه ها در ايران: ويگو مورتنسن، بازيگر فيلم ارباب حلقه ها كه يكي از پرطرفدارترين بازيگران سينماي روز آمريكاست چند وقت پيش براي انجام يك كار شخصي به ايران آمد و قبل از اين كه كسي متوجه حضور او شود، كشور ما را ترك كرد.
ترانه هاي ايراني در بحرين: حسام الدين سراج و گروه بيدل، روز گذشته ترانه هاي سنتي ايراني را در پانزدهمين فستيوال بين المللي موسيقي بحرين اجرا كردند. در اين فستيوال آثار كلاسيك و تك نوازي بين المللي و داخلي به اجرا درمي آيد.
3300 اثر تجسمي: 1310 هنرمند با 3300 اثر هنري در نخستين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي مقاومت شركت كردند. 151 انيميشن، 157 تصويرسازي، 240 كاريكاتور، 735 پوستر، 471 عكس، 161 حجم، 332 تايپوگرافي و 914 نقاشي  در اين نمايشگاه ارائه شده است. اين جشنواره از 5 تا 25 آذر در موزه هنرهاي معاصر برپا مي شود.
مجموعه تازه مديري: مدير گروه فيلم و سريال شبكه سوم سيما، آغاز تصويربرداري مجموعه تلويزيوني مهران مديري را تكذيب كرد. او گفته تاكنون 6 قسمت از مجموعه به نگارش درآمده و تا زماني كه 30 قسمت كامل نشود تصويربرداري آن آغاز نخواهد شد.
جشنواره رضوي: چهارمين جشنواره سراسري شعر رضوي در دو مرحله استاني و كشوري در استانهاي خراسان و كرمان برگزار مي شود. در مرحله مقدماتي، اشعار در سطح استان بررسي مي شود و چهار شاعر به عنوان شاعران برگزيده طي مراسمي در اول و دوم آذر ماه معرفي خواهند شد.
انيميشن ايراني كره اي: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با مشاركت كره اي ها، فيلم انيميشن آموزشي با موضوع پيامبر اعظم(ص) توليد مي كنند. اين فيلم پس از توليد از شبكه هاي تلويزيوني كره جنوبي پخش مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |