سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۰ - Oct 31, 2006
نيويورك تايمز: آمريكا به دنبال يك معجزه در عراق است
بيش از 150 كشته و زخمي در دوشنبه خونين عراق
عكس:A.F.P
جوانا ن بغداد به تماشاي جوي خوني ايستاده اند
كه در عراق جاري است
005214.jpg
گروه بين الملل- عراق يك روز خونين ديگر را پشت سر گذاشت. روز گذشته درپي انفجار بمب  قوي در شهرك صدر بغداد افزون بر 130 نفر كشته و مجروح شدند.
شهرك صدر كه از مناطق شيعه نشين بغداد است، طي هفته هاي اخير صحنه درگيري هاي مختلفي بوده است. در اين مدت ارتش آمريكا چندبار به دليل مقابله با نيروهاي مقتدي صدر موسوم به ارتش مهدي به اين شهر حمله كرد كه حاصل آن دهها كشته و مجروح بود.
ديروز نيز انفجار بمب در اين شهر منجر به كشته شدن 32 نفر تا لحظه تنظيم اين خبر و جراحت بيش از يكصد نفر گرديد كه حال تعدادي از مجروحان وخيم گزارش شده است.
در همين روز در كردستان عراق و در كركوك نيز يك عامل انتحاري با حمله به اداره پليس و انفجار بمب همراه خودباعث قتل دو نفر و جراحت يازده تن ديگر شد.
افزون بر يك ماه است كه انتقاد به آمريكا مبني بر ناتواني ارتش اين كشور در تأمين امنيت عراق فزوني يافته. اين انتقادها در ابتدا از سوي تعدادي از چهره هاي سياسي مخالف دولت بوش مطرح شد اما به مرور بسياري از تحليل گران سياسي و نظامي در آمريكا، انگليس و ديگر كشورهاي جهان از جمله عراق به صف منتقدان پيوستند.
در همين ارتباط ديروز روزنامه نيويورك تايمز نوشت:  استراتژي كنوني دولت آمريكا در عراق كه چيزي شبيه دعا براي وقوع معجزه است، گزينه مناسبي نيست و دولت بوش هيچ طرح جديدي براي مقابله با مشكلات آن كشور ندارد.
در گزارش اين روزنامه آمده است: دولت بوش همان طرح هاي قديمي را در بسته بندي هاي جديد ارائه كرده تا به اين ترتيب بتواند تا زمان برگزاري انتخابات در 16 آبان ماه، نظر رأي دهندگان آمريكايي را جلب نمايد.
نيويورك تايمز به مصاحبه اخير شبكه خبري كسي.ان.ان» با زلماي خليل زاد سفير آمريكا و ژنرال كجرج كيسي» فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق اشاره و مي  نويسد: خليل زاد در آن مصاحبه اطمينان داد موفقيت در عراق امكان پذير و براساس يك جدول زماني واقع گرايانه، قابل دستيابي است.
ژنرال كيسي نيز گفت كه عراق طي 12 ماه، به مكاني بسيار خوب تبديل خواهد شد.
به نوشته نيويورك تايمز، حتي يك كودك نيز مي توانست اشتباه بودن اين اظهارات را تشخيص دهد زيرا اگر واقعاً هنوز اميدهايي وجود دارد، چرا پس از سه سال و نيم ما همچنان با قطعي برق در بغداد مواجه هستيم؟ و حتي پوشش تلويزيوني كنفرانس مطبوعاتي خليل زاد و كيسي نيز به خاطر همين موضوع دچار اختلال شد.
تخليه كنسولگري انگليس در بصره
در حالي كه از آغاز اشغال عراق نيروهاي انگليسي مسئول تأمين امنيت و نظم در بصره بودند، ارتش انگليس اعلام كرد كه كنسولگري اين كشور در بصره به علت نگراني هاي امنيتي و احتمال به خطر افتادن جان كاركنانش تخليه مي شود.
طي ماههاي اخير به كرات اين كنسولگري مورد حملات مختلف نظامي و خمپاره اي قرار گرفته است.

نگاه
مانور پيش دستانه رهگيري و تعقيب
گروه بين الملل- در روز 31 ماه مي سال 2003 در شهر Cracow در لهستان رئيس جمهوري آمريكا طرحي موسوم به
Proli feratio Security Iitiative پيشنهاد كرد كه در واقع چارچوبي براي كبرنامه  ممانعت از گسترش سلاح هاي كشتار جمعي» است.
اين طرح قريب دو ماه پس از اشغال عراق توسط ارتش آمريكا اعلان شد. آمريكا به بهانه خلع سلاح عراق از سلاح هاي كشتار جمعي به اين كشور حمله كرد، اما هيچ اثري از سلاح هاي كشتار جمعي در اين كشور به دست نيامد.
طرح آمريكا به گونه اي است كه كشورها، داوطلبانه رعايت مقررات آن را بر عهده مي گيرند كه هدف آن ممانعت از انتقال سلاح هاي كشتار جمعي و توزيع قطعات آن به دولت ها و گروه هاي غيرحكومتي است كه نسبت به دستيابي آنها به سلاح هاي كشتار جمعي نگراني وجود دارد. اين طرح مقابله با گسترش سلاح هاي شيميايي، بيولوژيك و هسته اي و فناوري موشكي را در دستور كار دارد.
اين مقابله قرار است همه جانبه باشد و كليه جوانب، مالي، فني، تداركاتي، گمركي، حمل ونقل و علم و فناوري را در برگيرد. در اين جهت تاكنون قراردادهاي دوجانبه اي ميان آمريكا و كشورهاي بليز، كرواسي، قبرس، ليبريا، جزاير مارشال و پاناما امضا شده است. اينها كشورهايي هستند كه به دليل مقررات سهل كشتيراني، بسياري از شركت ها و... كشتي هاي خود را در اين كشورها ثبت مي كنند و مصلحت جويانه از پرچم اين كشورها در كشتي هاي خود استفاده مي كنند.
در جهت حمايت از اين طرح شوراي امنيت سازمان ملل تاكنون دو قطعنامه 1540 و 1673 را تصويب كرده است و در قطعنامه 1718 شوراي امنيت درباره آزمايش هسته اي كره شمالي نيز تلويحاً اجراي طرح مورد تاكيد قرار گرفته است. در قطعنامه 1718 از كره شمالي موكداً خواسته شده است مقررات منع گسترش سلاح هاي هسته اي و فناوري موشكي را رعايت كند. اين درخواست حداقل در سطح ديپلماتيك از سوي كره شمالي پذيرفته شده است.
براي اجراي اين طرح در سال جاري ميلادي كشورهاي، استراليا، هلند، تركيه، فرانسه و پرتغال انواع مانورهاي دريايي، هوايي، زميني و يا تركيبي از اين مانورها را انجام داده اند، چنانكه مانور اخير آمريكا و ساير كشورها در خليج  فارس آخرين مورد از نوع خود در سال جاري ميلادي خواهد بود.
در سال هاي 2004 و 2005 نيز مانورهاي مشابه ديگري برگزار شده است. درمورد كارآيي اين طرح هيچ آماري ارائه نشده است. گرچه براساس گزارش منابع آمريكايي در سال هاي 2005 و 2006، دوازده عمليات رهگيري و تعقيب صورت گرفته است. مشاركت در اين طرح داوطلبانه است، اما هيچ يك از اسناد بين المللي فعلي مجوز، تعقيب و مراقبت كشتي ها، هواپيماها و ساير وسايل حمل ونقل كشورها را به هيچ كشوري نداده است.
اقداماتي كه در چارچوب اجراي اين طرح آمريكايي صورت مي گيرد مغاير با حقوق كشورها در كشتيراني آزاد، مغاير با حق حاكميت دولتها و مغاير با آزادي درياهاست. گرچه قطعنامه  1540 شوراي امنيت، حمل ونقل مواد، قطعات و ابزارهاي مربوط به سلاح هاي شيميايي، بيولوژيك و هسته اي را منع مي كند اما در عين حال هرگز اجازه نمي دهد كه سربازان يك كشور در عرشه كشتي كشوري ديگر پياده شوند و محموله كشتي مزبور را بازرسي كنند. البته اين سخن به معني دفاع از گسترش سلاح هاي كشتار جمعي نيست، بلكه سخن از آن است كه در دنيايي كه پيمان ها و مقررات مصوب و معتبر با برخورد دوگانه لوث مي شوند طرحهايي كه نوعي محاصره اعلان نشده اند نوع ديگري از برخورد دوگانه و تبعيض آميز تلقي خواهد شد.

مانور بين المللي رهگيري سلاح كشتار
جمعي در خليج فارس
خبرگزاري كنووستي»: وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه طي روزهاي 8-9 آبان براي اولين بار مانور دريايي رهگيري با شركت 25 كشور از جمله آمريكا و روسيه در خليج فارس آغاز شد.
در جريان اين مانور كه در چارچوب برنامه مقابله با گسترش سلاحهاي كشتار جمعي برگزار مي شود عمليات مشترك رهگيري و ممانعت از صادرات سلاح كشتار جمعي و همچنين ابزار انتقال آنها و مواد اوليه براي اين گونه سلاح به اجرا گذاشته خواهد شد.
براي برگزاري اين مانور شش كشور آمريكا، انگلستان، فرانسه، ايتاليا، استراليا و بحرين كشتي ها و هواپيماهاي جنگي و همچنين
گروه هايي از نيروهاي ويژه خود را بكار خواهند برد.

انتخابات در سه قاره
گروه بين الملل- در اروپا،  آمريكاي لاتين و آفريقا مردم در روز يكشنبه به پاي صندوقهاي راي رفتند.
در بلغارستان رئيس جمهوري پروانف توانست بار ديگر مقام خود را تثبيت كند و محافظه كاران را شكست دهد. او كه طراح پيوستن بلغارستان به اتحاديه اروپا بود هر چند كه ميزان مشاركت مردم در انتخابات پائين تر از حد انتظار بود ولي وي توانست براي يك دوره چهار ساله ديگر در پست خود بماند.
در آمريكاي لاتين رئيس جمهوري برزيل توانست با به دست آوردن بيش از پنجاه درصد از آرا رقيب خود را شكست دهد. لولا كه در چند ماه اخير به علت رسوايي هاي مالي همكارانش تحت فشار بود پس از كسب پيروزي گفت كه او سياست كمك به مستمندان را دنبال خواهد كرد.
در صربستان مردم در يك همه پرسي به باقي ماندن ايالت كوزوو در صربستان راي دادند هر چند كه اكثريت آلبانيايي تبار كوزوو اين انتخابات را به رسميت نشناخته است.
در كنگو دور دوم انتخابات رياست جمهوري بين كابيلا و بمبا با حضور نيروهايي از اروپا كه امنيت انتخابات را تامين مي كردند برگزار شد.
كابيلا در دور اول چهل درصد آرا را بدست آورده بود و در اين دوره شانس او در برابر بمبا كه فقط 20 درصد آرا را در دور اول كسب كرد بيشتر است. نتايج اين انتخابات ماه آينده ميلادي اعلام خواهد شد.
هفته آينده مردم نيكاراگوئه نيز براي انتخابات رئيس جمهوري به پاي صندوقهاي راي مي روند.
آخرين نظرسنجي ها نشان مي  دهد كه بخت دانيل اورتگا رئيس جمهوري پيشين براي كسب پيروزي در برابر رقبايش بيشتر است.

حمله ارتش پاكستان
به يك مدرسه ديني نزديك به القاعده
گروه بين الملل ارتش پاكستان ديروز اعلام كرد كه در عملياتي با پشتيباني هلي كوپترها و موشك اندازها يك مدرسه مذهبي وابسته به القاعده را در مناطق قبيله نشين در مرز افغانستان ويران كرده و در اين عمليات دهها شبه نظامي كشته شده اند. به گفته سخنگوي ارتش پاكستان در عمليات سحرگاه روز دوشنبه مدرسه ديني در روستاي چينگاي در نزديكي شهر خار در منطقه قبيله نشين باجور 70 تا 80 شبه نظامي دستگير شده اند. شمار رسمي كشته شدگان هنوز اعلام نشده است اما شاهدان عيني بيش از 30 جسد را در محل مشاهده كرده اند. اين درحاليست كه شبكه الجزيره از كشف بيش از 85 جسد در محل عمليات خبر داد. سخنگوي ارتش هدف اين عمليات را از بين بردن مقرهاي آموزشي نظامي تروريستهاي القاعده اعلام كرد اما رهبران محلي قبايل در اعتراض به اين عمليات كم سابقه گفتند،  تنها افراد بي گناه و غير نظامي قرباني اين عمليات شده اند.

كوتاه ازسياست جهان
رئيس جمهوري بنگلادش
به عنوان رئيس دولت موقت سوگند خورد
گروه بين الملل - رئيس جمهوري بنگلادش به عنوان رئيس دولت موقت اين كشور براي نظارت بر روند انتخابات سراسري مراسم تحليف خود را بجا آورد كه اين مساله نگراني ها را مبني بر بروز خشونت هاي سياسي تازه دربرداشت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، تاج الدين احمد، رئيس جمهوري بنگلادش طي يك سخنراني تلويزيوني خواستار حفظ آرامش شد و گفت: پس از شكست در گفت وگو با احزاب مخالف از آنجا كه هيچ جايگزين قانوني ديگري براي سپردن سمت رياست دولت موقت در اختيار نبوده، ناگزير اين سمت را در دست گرفتم.بر اساس قانون اساسي بنگلادش رئيس جمهوري مي تواند با حفظ سمت رياست دولت موقت را نيز برعهده بگيرد.

ديدار بارزاني با رئيس فالانژهاي لبنان
واحد مركزي خبر: رئيس منطقه خودمختار كردستان به منظور تحكيم روابط خود با فالانژيست هاي لبنان روز يكشنبه با رييس حزب لبناني كتائب ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري صوت العراق در اين ديدار كه مسعود بارزاني با امين جميل در منطقه كردستان عراق انجام داد دو طرف با اشاره به روابط ديرينه ملامصطفي بارزاني پدر مسعود بارزاني و پير جميل رييس پيشين فالانژيست هاي لبنان، پدر امين جميل رئيس جمهور پيشين اين كشور، اوضاع كنوني عراق به ويژه كردستان و چگونگي تحكيم روابط صنعتي، جهانگردي، سياسي و اقتصادي را مورد بحث و بررسي قرار دادند.گفتني است فالانژهاي لبنان در جنگ پانزده ساله بر ضد مسلمانان لبناني مبارزه مي كردند و با رژيم اشغالگر قدس نيز روابط حسنه اي داشتند.

گلوله باران سنگين در شمال سريلانكا از سر گرفته شد
ايسنا:دولت سريلانكا چند ساعت پس از آنكه مذاكرات صلح ميان دولت و شورشيان ببرهاي تاميل در ژنو شكست خورد، گلوله باران سنگين در شمال سريلانكا را ديروز از سر گرفت كه اين امر بيم وقوع يك جنگ داخلي عميق تر را افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، ساكنان بخش هايي از شبه جزيره ي جفنا كه در كنترل ارتش سريلانكاست، اعلام كردند درگيري پيش از بامداد آغاز شد. اين در حالي است كه مذاكرات بي حاصل ميان دولت و شورشيان ببرهاي تاميل روز يكشنبه پيش از توافق براي ديدارهاي آتي با برگزاري نشست هاي جداگانه  دو طرف با ميانجيگري نروژ پايان يافت. مقامات رسمي اعلام كردند، اين مذاكرات بر سر رد درخواست اصلي شورشيان مبني بر بازگشايي يك بزرگراه كه از منطقه  تحت قلمرو شورشيان تا جفنا مي گذرد، بي نتيجه ماند.

ورود يك نژادپرست افراطي به كابينه اسرائيل
گروه بين الملل اويگدور ليبرمن رئيس حزب كاسرائيل خانه ما» از سوي ايهود اولمرت نخست وزير رژيم اسرائيل به سمت وزير امور استراتژيك منصوب شد.
وظيفه اين وزارتخانه نوپا تعيين راهبردهاي كلان رژيم اسرائيل به ويژه درخصوص ايران و فعاليت هاي هسته اي آن است.اين اتفاق درحالي به وقوع مي پيوندد كه كابينه اسرائيل متشكل از ائتلاف دو حزب كاديما و كارگر بوده است كه اگرچه با هم داراي اختلاف نظرهايي در حوزه سياسي و اقتصادي هستند اما در مواجهه با فلسطين در رديف احزاب ميانه رو اسرائيلي قرار دارند. اما حزب ايزراييل بيتيفوا (اسرائيل خانه ما) به رهبري ليبرمن از جمله احزاب افراطي است كه در اسرائيل به حزبي نژادپرست معروف است.
دفتر نخست وزيري اسرائيل اعلام كرد كه 42 نفر از وزراي كابينه اين رژيم براي پيوستن ليبرمن به كابينه رأي مثبت دادند. در اين ميان تنها اوفير پينس پاز وزير كار و از اعضاي حزب كارگر با اين نظر مخالفت كرد. به اين ترتيب ليبرمن به عنوان بيست و ششمين وزير كابينه اولمرت معرفي شد حزب ليبرمن متشكل از روس هاي مهاجر به اسرائيل است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |