سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۰ - Oct 31, 2006
ماجراي بانك پارسيان به مجلس هم رسيد
005124.jpg
گروه بورس- پس از ديوان عدالت اداري، مجلس نيز درگير ماجراي دنباله دار بانك پارسيان شد.
به گزارش همشهري، در پي شكايت عبدالله طالبي مديرعامل بانك پارسيان به ديوان عدالت اداري مبني برغير قانوني بودن بركناري وي از پست مديرعاملي بانك پارسيان، مجلس نيزخواهان توضيحاتي در خصوص اين عزل از رئيس كل بانك مركزي و وزير اقتصاد و دارايي شد.
در اين خصوص طالبي ضمن حضور در كميسيون صنايع و معادن اعلام كرده است اطلاعاتي كه به رياست جمهوري ارائه شده اطلاعات واقعي نبوده و بايد زواياي بيشتري از اين ماجرا روشن شود.
اين درحاليست كه پيش از اين، ديوان عدالت اداري طي حكمي، برگزاري مجمع عمومي بانك پارسيان را لغو و به زمان ديگري موكول كرد.
در همين حال روز يكشنبه علي رازيني رئيس ديوان عدالت اداري اعلام كرد لايحه شكايت مدير عامل بانك پارسيان به همراه دفاعيات بانك مركزي به ديوان عدالت اداري رسيده و طي روزهاي آينده رأي قطعي ديوان عدالت اداري پس از بررسي لايحه شاكي و ادله بانك مركزي صادر خواهد شد.
طالبي در اين لايحه اظهار داشته كه بركناري وي براساس روال تعيين شده در قانون پولي و بانكي كشور نبوده است.
شكايت فوق براي بانك مركزي ارسال شده تا توضيحات آنان در اين خصوص اخذ شود.
اين در حاليست كه روز گذشته مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس از حضور شيباني رئيس كل بانك مركزي و داود دانش جعفري وزير امور اقتصاد و دارايي در مجلس، به منظور ذكر توضيحاتي در خصوص ماجراي بانك پارسيان خبر داد. ولي ملكي با اعلام اين خبر افزود: اين كميسيون پس از شنيدن اظهارات طالبي مديرعامل بانك پارسيان، براي شنيدن مسائل پشت پرده اين بانك، شيباني و دانش جعفري را هفته ديگر به مجلس فراخواهد خواند.
وي افزود: طالبي مطالبي را مي گفت كه نشان مي داد شايد به رياست جمهوري اطلاعات واقعي داده نشده است.
ملكي يادآور شد: نكاتي در سخنان طالبي بود، از جمله اينكه اين بانك پارسيان نبوده كه قرار بوده سهام ايران خودرو را بخرد بلكه يك گروه كارخانه دار با گردش  مالي بالاي 4 هزارميليارد تومان در يك سال بوده اند.
وي تأكيد كرد: ظاهراً وامي از سوي بانك پارسيان در مقابل اين گردش مالي پرداخت نشده است، بلكه اين تسهيلات، بين 50 تا۱۰۰ميلياردريال در قالب گشايش اعتبار بوده كه گشايش اعتبار نيز موقت است. (از ابتدا تا آزاد شدن اسناد).
مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: به گفته طالبي وي با وجود نامه ديوان عدالت اداري براي حضور بر سر كار در 29 مهرماه 85 تاكنون به بانك پارسيان بازنگشته است اما پس از دعوت كميسيون صنايع و معادن در جلسه اخير كميسيون حاضر شد و به سؤالات نمايندگان پاسخ گفت. حميدرضا كاتوزيان نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در گفت وگو با ايسنا گفت: براساس اظهارات عبدالله طالبي، مديرعامل بانك پارسيان در جلسه كميسيون صنايع، آنچه در اين بانك اتفاق افتاده در چارچوب قوانين و ضوابط بانكداري بوده است، ولي قضاوت قطعي پس از شنيدن سخنان آقايان دانش جعفري و شيباني اعلام خواهد شد.
وي با اشاره به جلسه روز يكشنبه كميسيون صنايع و معادن باحضور مدير عامل بانك پارسيان گفت: براساس آنچه مدير عامل اين بانك در اين جلسه بيان كرده تخلفات مديريتي در اين بانك صورت نگرفته، مگر آنكه در بررسي هاي آينده خلاف آن ثابت شود.
كاتوزيان خاطر نشان كرد: براساس سخنان طالبي، تخلفي از سوي مديريت بانك صورت نگرفته و حتي مراجعي كه بايد اين تخلفات را شناسايي كنند و بانك را مجرم بشناسند، نيز در اين مورد قضاوتي نكردند و ديوان عدالت اداري حكم بازگشت طالبي به عنوان مديرعامل، به اين بانك را صادر كرده است.
وي تصريح كرد: قصد داريم اين مسئله را به مركز پژوهش هاي مجلس نيز ارجاع دهيم تا به طور دقيق تر فعاليت هاي بانك پارسيان مورد بررسي قرار گيرد تا باتوجه به موضوعاتي كه اخيراً اتفاق افتاده و اتهاماتي كه مطرح شده، نظر هر دو طرف شنيده شود و مركز پژوهش ها به طور دقيق تر به اين مسئله رسيدگي كند.
اين اظهارات در حالي شكل مي گيرد كه رئيس ديوان عدالت اداري همچنين از نامه اي خبر داد كه سهامداران بانك پارسيان به اين ديوان ارسال كرده اند.
رازيني گفت: برخي سهامداران بانك پارسيان به ديوان عدالت اداري نامه نوشته اند كه مدير عامل و يكي از اعضاي هيأت مديره، مديران بركنار شده بانك پارسيان، قبلاً استعفا داده بودند،  وي افزود: اگر نامه سهامداران صحت داشته باشد و افراد بركنار شده قبلاً استعفا داده باشند، تعيين جايگزيني براي آنها هيچ منع قانوني ندارد.
ديوان عدالت اداري در پاسخ به نامه سهامداران اعلام كرده، در صورت وجود استعفانامه، از نظر قانوني برگزاري مجمع عمومي براي تعيين جايگزيني مديران بركنار شده بلامانع است و هيچ منعي براي آن نيست. بدين ترتيب به نظر مي رسد ماجراي بانك پارسيان در روزهاي آينده ابعاد تازه تري به خود مي گيرد و با حضور شيباني و دانش جعفري در مجلس براي توضيح در اين خصوص، در روزهاي آتي اخبار تازه تري در خصوص بانك پارسيان به گوش خواهد رسيد.

رئيس سازمان بورس در سومين نشست مطبوعاتي
فارس: سومين نشست مطبوعاتي رئيس و سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار اويل هفته آينده برگزار خواهد شد.
علي صالح آبادي، براي سومين بار در يك سال مديريت بر بورس با برگزاري نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران رسانه هاي ارتباط جمعي حاضر خواهد شد و نسبت به موارد مختلف اطلاع رساني خواهد كرد.
با توجه به مشخص شدن اعضاء هيأت مديره شركت بورس و پيش رو بودن انتخاب مديرعامل به همراه مقدمات راه اندازي شركت بورس كالا و ديگر تغيير و تحولات درون سازماني به نظر مي رسد سومين نشست با اخبار و مباحث عديده اي روبه رو شود.
اين جلسه مطبوعاتي كه قرار بود عصر روز سه شنبه هفته جاري برگزار شود در صبح روز شنبه يا يكشنبه هفته آينده در ساختمان سازمان بورس تشكيل خواهد شد. اولين نشست مطبوعاتي رئيس و سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار در اوايل شهريورماه و با محوريت بررسي عملكرد 10 ماهه بورس و دومين آن در ابتداي مهرماه با موضوع تابلوي چهارم برگزار شده بود.

اعلام پيش بيني درآمد سه شركت بورسي
گروه بورس شركت هاي مهركام پارس، صنايع كاشي و سراميك سينا و گسترش صنايع و خدمات كشاورزي طي اطلاعيه اي گزارش عملكرد 6ماهه خود را به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام كردند.
به گزارش همشهري، شركت مهركام پارس اعلام كرد ميزان درآمد هر سهمش مبلغ 406 ريال است.
اين شركت پيش از اين نيز درآمد هر سهم خود را 406 ريال اعلام كرده بود. هيأت مديره مهركام پارس در نظر دارد تا به مجمع عمومي اين شركت پيشنهاد كند تا 80درصد سود خالص امسال بين سهامداران تقسيم شود. براساس اين گزارش، شركت صنايع كاشي و سراميك سينا نيز پيش بيني درآمد هر سهم خود را براي سال جاري 393 ريال اعلام كرد. هيأت مديره اين شركت در نظر دارد سرمايه شركت را به ميزان 100درصد از محل اندوخته طرح و توسعه و آورده نقدي سهامداران افزايش دهد. همچنين مديران شركت وعده داده اند تا مبلغ 300 ريال را به ازاي هر سهم به سهامداران شركت پرداخت كنند. اين گزارش حاكيست، شركت گسترش صنايع و خدمات كشاورزي نيز سود هر سهم خود را براي سال 85، 613 ريال به سازمان بورس اعلام كرد.

افزايش شاخص بورس با فشار
كالسيمين و پتروشيمي خارك
گروه بورس- در معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص كل در نتيجه افزايش ارزش سهام شركت هاي كالسيمين و پتروشيمي خارك صعود كرد. به گزارش همشهري، براي دومين روز پياپي اين دو شركت شاخص بورس را با خود بالا كشيدند به طوري كه روز يكشنبه نيز افزايش ارزش سهام اين دو شركت توانست شاخص كل بورس تهران را 9 واحد با خود بالا بكشد.
در معاملات ديروز نيز افزايش ارزش سهام اين دو شركت بيش از 6 واحد تأثير مثبت بر روي شاخص بر جاي گذاشت.
پس از اين دو شركت، معدني و صنعتي، چادرملو در رتبه سوم بيشترين تأثير مثبت بر شاخص قرار گرفت.
در همين حال ديروز كاهش ارزش سهام سايپا بيش از دو واحد تأثير منفي بر روي شاخص گذاشت اما اين تأثير نتوانست شاخص كل را منفي كند و در نهايت با 95/3 واحد افزايش روبه رو شد.
در معاملات روز گذشته به غير از شاخص تالار فرعي تمام شاخص ها روند صعودي داشتند.
صف ها
سهامداران ديروز نيز همچون روزهاي گذشته خواهان خريد سهام معدني و پتروشيمي بودند. از سوي ديگر صف هاي فروش سهام مهركام پارس بسيار طولاني بود.
در معاملات ديروز فشار تقاضا براي خريد سهام كالسيمين، باما و صنايع مس شهيد باهنر بالا بود و شركت هاي پتروشيمي اراك و شيراز نيز صف خريدي بالغ بر 5 ميليون سهم داشتند.
بانك پارسيان نيز ديروز تقاضايي 834 هزار سهمي داشت.
صف هاي خريد در حالي تشكيل شده بود كه حجم دستور فروش براي سهام مهركام پارس بسيار بالا بود به طوري كه بيش از 1800 دستور براي فروش 15 ميليون سهم اين شركت از سوي كارگزاران به ثبت رسيده بود.
ليزينگ صنعت و معدن، كربن ايران، سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر و داده پردازي ايران نيز از جمله سهامي بودند كه سهامداران در پي فروش آنها بودند.

افزايش شاخص هاي بورس دوبي پس از تعطيلات
ايسنا- شاخص سهام در بازار مالي دوبي پس از تعطيلات 10روزه عيد سعيد فطر، بيش از 91/2واحد افزايش يافت.
در اولين روز پس از وقفه 10روزه در بازارهاي مالي امارات، روز يكشنبه بورس هاي ابوظبي و دوبي شاهد افزايش شاخص ها بود؛ اين در حالي است كه اكثر سرمايه گذاران با احتياط و ترس و دلهره اقدام به خريد و فروش سهام هاي خود مي كردند. در معاملات يك شنبه بورس دوبي، بيش از 8/231ميليون سهم به ارزش 5/1ميليارد درهم دادوستد شد كه شاخص سهام در اين بورس بيش از 91/2واحد افزايش يافت و شاخص كل به 90/431واحد رسيد. همچنين در معاملات روز گذشته در بازار مالي ابوظبي بيش از 3/15ميليون سهم به ارزش 5/61ميليون درهم معامله شد كه شاخص سهام در بورس ابوظبي بيش از 22/0درصد كاهش يافت و شاخص كل در اين بورس، به 66/3447واحد رسيد. روزنامه الاتحاد در اين زمينه نوشت: در معاملات روز گذشته در بازارهاي مالي ابوظبي و دوبي، بيشترين تحرك در معاملات سهام شركت مخابرات(اتصالات) بود كه بيش از 52/88ميليون سهم به ارزش 620ميليون درهم دادوستد شد.

تغييرات قيمت سهام
005154.jpg
005157.jpg
005160.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |