سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۰ - Oct 31, 2006
بازگشت به دوران دايناسورها
005133.jpg
گروه علمي فرهنگي- در دنياي بازي هاي pc ، سبك استراتژي يكي از شلوغ ترين سبك هاست و بازي هاي زيادي در اين ژانر توليد مي شوند. در چند سال اخير، سعي بسياري از بازي سازان در اين بوده كه ژانر استراتژي را دچار تحولي اساسي كنند تا بازي كننده ها دوباره با روند تكراري و محيط هاي آشناي بازي هاي قبلي روبه رو نشوند.
اگر از انجام بازي هاي استراتژي و لشكركشي سير نمي شويد، بد نيست يك بازي جالب به نام Paraworld را هم در ليست بازي هاي خود قرار بدهيد. اين بازي، تمام كليشه ها و خصوصيات يك استراتژي همزمان را دارد.
داستان Paraworld، همان طور كه از اسمش برمي آيد، مربوط به دنيايي ديگر و موازي با دنياي ماست. عده اي دانشمند، موفق مي شوند به يك دنياي موازي وارد بشوند اما متوجه مي شوند كه قبلا چند گروه ديگر به آنجا نفوذ كرده اند و در واقع، جنگ درست و حسابي اي براي تاراج منابع طبيعي اين دنيا درگرفته. در Paraworld مكان ها همه ماقبل تاريخي هستند و حيوانات منقرض شده اي مانند دايناسورها و ببرهاي دندان دراز را هم مي توانيد ببينيد. حيوانات و انسان ها، طراحي بسيار خوبي دارند و از آن بهتر، گرافيك محيط ها و نقشه هايي است كه بايد در آنجا مبارزه كنيد.
همه چيز سرسبز و زيباست و از گشت وگذار در نقشه ها هيچ گاه خسته نمي شويد. مأموريت ها كاملا آشنا هستند و طبق معمول، بايد اول پايگاه خودتان را بسازيد و از لحاظ دفاعي، همه چيز را روبه راه كنيد و سپس براي فتح پايگاه حريف، دست به كار شويد. بازي Paraworld با داستان علمي- تخيلي، روند بازي ساده و روان، گرافيك خوب و ديگر خصوصيات مناسبش، يك انتخاب خوب براي طرفداران ژانر استراتژي است.

پنج ماه ديگر،  پنجمين گردشگر فضايي
گروه علمي فرهنگي-پنجمين گردشگري فضايي مي گويد از پيش از پرتاب اسپوتنيك به فضا علاقه مند بوده است.
چارلز سيموني 58 ساله مهندس نرم افزار مجاري تبار آمريكايي است كه قرار است پنجمين گردشگر فضايي سازمان فضايي روسيه باشد. وي در 17 سالگي از مجارستان خارج شد،  يعني حدود يك دهه پس از آنكه اتحاد شوروي با پرتاب اسپوتنيك،  عصر فضا را آغاز كرد. اين اولين ماهواره اي بود كه در مدار قرار گرفت. سيموني براي ادامه تحصيل در رشته مهندسي و كامپيوتر به آمريكا رفت و در توليد نرم افزارهاي ورد و اكسل توسط مايكروسافت مشاركت كرد.
ثروت سيموني كه قرار است روز 18 اسفند با فضاپيماي سايوز به فضا برود، حدود يك ميليارد دلار برآورد مي شود. وي به اين منظور بين 20 تا 25 ميليون دلار به شركت اسپيس ادونچرز پرداخته است. اريك اندرسون رئيس اين شركت گفت تا يك يا دو دهه آينده، هزينه پرتاب گردشگر فضايي به چند صد هزار دلار كاهش خواهد يافت.
به گزارش آسوشيتدپرس، سيموني هشت سال در شركت زيراكس كار كرد و پس از آن به شركت مايكروسافت رفت. در سال 2002 وي شركت اينترنشنال سافت ور را تاسيس كرد. نشريه فوربز سيموني را در زمره ميلياردرهاي آمريكايي قرار داده است. اين گردشگر فضايي قصد دارد تجارب خود را از اين سفر در بلاگ خود بنويسد. وي گفت مي خواهد هر آنچه مي آموزد،  با همه بويژه بچه ها در ميان گذارد.

انهدام سلول هاي سرطاني با حمله به غشاي آنها
005127.jpg
گروه علمي فرهنگي- يكي از خواص غيرعادي سلول هاي سرطاني نرم بودن غشاي سلولي آنها است كه استحكام كمتري نسبت به سلول هاي عادي دارند. به منظور استفاده از اين تفاوت و بهبود رهاسازي داروهاي ضدسرطان، گروهي از محققان دانشگاه سوجو ژاپن نوعي نانوذرات مركب پليمر- ليپيد سنتز كردند كه سلول هاي بدخيم را از سلول هاي سالم تشخيص مي دهند.
دكتر ريوچي يوكا و همكارانش توانستند با مخلوط  كردن نانوذرات مختلف و تركيب آنها با استفاده از امواج صوتي با فركانس بالا نانوذرات مركب فوق را بسازند. هنگامي كه اين نانوذرات به سلول هاي سرطاني كشت داده شده اضافه شوند با غشاي سلول تومور تركيب مي شوند، ولي در برابر سلول هاي عادي توانايي كمي براي تركيب و ادغام با آنها از خود نشان مي دهند.تركيب نانوذرات با سلول هاي سرطاني اثر عميقي بر امكان ادامه حيات سلول دارد. به مدت كمي پس از تركيب، سلول شروع به توليد آنزيمي مي كند كه آغازگر مرگ برنامه ريزي شده سلول است. مقدار اين آنزيم در مدت يك الي دو ساعت به حداكثر مقدار خود مي رسد و سبب مرگ سلول مي شود.

شكار براي بقاي نسل حيوانات
005130.jpg
بي بي سي: يكي از سازمان هاي مهم بين المللي حمايت از محيط زيست گفته است كه شكار حيوانات غيربومي مي تواند به حفاظت از نمونه هاي زيستي آسيب پذير آفريقا كمك كند.
به گفته يوجين لپوآنته، رئيس سابق كنوانسيون تجارت بين المللي حيوانات در حال انقراض (CITES)، مجاز بودن شكار شمار محدودي از حيوانات درنده به بقاي جمعيت فيل ها در آفريقا كمك كرده است. لپوآنته با استدلال برخي از گروه هاي طرفدار محيط زيست كه كشتن حيوانات به لحاظ اخلاقي غيرقابل توجيه است، مخالف كرده و مي گويد كه عليرغم تلاش هاي مستمر حاميان محيط زيست شمار حيوانات رو به انقراض، در حال گسترش بوده است.
وي كه اكنون رياست كنسرسيوم مديريت بين المللي حيات وحش (IWMC) را بر عهده دارد، مي گويد ممنوعيت شكار را بايد مورد بازنگري قرار داد: متاسفانه، بخش بزرگي از اقتصاد آفريقا بسيار ضعيف است و حفاظت از محيط زيست در مقايسه با مشكلات ديگر اين منطقه از اهميت كمتري برخوردار است. ناميبيا، آفريقاي جنوبي و بوتسووانا به جهانگردان اجازه داده اند تا برخي از گونه هاي زيستي دست چين شده را شكار كنند. اما مثلا آنها اجازه ندارند حيواناتي را كه در حال توليد مثل هستند شكار كنند.
اجراي اين سياست باعث شده كه جمعيت فيل در اين كشورها از خطر انقراض نجات پيدا كند. اين سياست، تحت عنوان "شكار يادگاري"، به مسافران به آفريقا اجازه مي دهد كه در ازاي پرداخت پولي بيشتر - ده تا بيست برابر بازديدكنندگان معمولي - همراه با يك راهنماي محلي حيوانات خاصي را شكار كنند. پيتر ليندزي، از دانشگاه زيمبابوه و فردي كه ابتكار شكار يادگاري را به عنوان راهي براي محافظت از حيوانات در حال انقراض پيشنهاد كرده است، مي گويد اجراي اين طرح ملاكين را ترغيب مي كند از حيات وحش مناطقي كه مورد علاقه جهانگردان معمولي نيست يا به لحاظ سياسي بي ثبات يا دور افتاده هستند، مراقبت كنند.
در آفريقاي جنوبي پس از آنكه جمعيت كرگدن سفيد احيا شد زمين داران اجازه يافتند براي پذيرايي، از مسافران علاقه مند به شكار دعوت كنند. همين موضوع باعث شده كه زمين داران اقدام به پرورش كرگدن سفيد كنند و با افزايش تعداد اين حيوان، جمعيت آن هم از خطر انقراض نجات يابد. اما اين طرح خالي از اشكال نيست. آقاي ليندزي طي بررسي هاي خود در مورد نكات مثبت و منفي اين طرح متوجه شده است كه هنوز نمي توان به يقين گفت در عمل شكار چه تعداد حيوان براي ميزان جمعيت آن بي خطر است. وي مي گويد هنوز اطلاعاتي در اين زمينه در دست نيست. اين در حالي است كه مدافعان بهروزي حيوانات نيز با طرح شكار يادگاري مخالفت و آن را از لحاظ اخلاقي غيرقابل توجيه توصيف كرده اند.
رزا هيل، سخنگوي صندوق بين المللي بهروزي حيوانات (Ifaw)، مي گويد:  شواهد كمي وجود دارد كه پول به دست آمده از شكار فيل و كرگدن ها دوباره در اختيار فعاليت هاي محيط زيستي قرار مي گيرد. اين نوع شكار همچنين به لحاظ زيستي درست نيست چون شكارچيان معمولا بزرگترين و سالم ترين حيوانات را براي شكار انتخاب مي كنند.

علمي فرهنگي
سفيران 70 كشور به رامسر دعوت شدند
گروه علمي فرهنگي سفيران و نمايندگان بيش از 70 كشور خارجي مقيم تهران در همايش رامسر با فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران و جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري كشورمان آشنا مي شوند.
به گزارش همشهري، مهدي جهانگيري مديرعامل توسعه گردشگري ديروز با اعلام اين خبر درجمع خبرنگاران گفت: پس از برگزاري نخستين همايش تبيين سياست هاي كشور در توسعه گردشگري در تابستان امسال در سرعين كه با استقبال ديپلمات هاي مقيم ايران روبه رو شد، با هدف آشنايي بيشتر نمايندگان كشورهاي خارجي با جاذبه هاي گردشگري كشورمان و توجه آنان به سرمايه گذاري بخش خصوصي و بازرگانان كشورهاي جهان در توسعه گردشگري ايران از دهم تا دوازدهم آبان همايشي با حضور بيش از 70 سفير و نمايندگان كشورها در رامسر تشكيل مي شود.
وي افزود: در اين همايش معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سياست هاي دولت و چشم انداز سرمايه گذاري در صنعت گردشگري ايران را تشريح مي كند و از ميان سفراي حاضر در همايش، از هر قاره يك سفير ديدگاه هاي خود را در مورد همكاري كشورهاي جهان در زمينه توسعه گردشگري ايران بيان خواهد كرد.
جهانگيري، با اشاره به مشاركت شركت هاي سرمايه گذاري از كشورهاي سوئيس، آلمان، تركيه و امارات در ساخت 20 هتل در نقاط مختلف كشور اظهار اميدواري كرد با برگزاري همايش رامسر با تشويق سفيران مقيم ايران سرمايه گذاران بيشتري درتوسعه گردشگري و احداث هتل ها و مجتمع هاي بين راهي با بخش خصوصي ايران مشاركت داشته باشند.
برگزار ي جشن بيستون با نورافشاني ليزري در كرمانشاه
گروه علمي فرهنگي- به مناسبت ثبت جهاني بيستون، جشن باشكوهي در مجموعه تاريخي بيستون برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري،  روز جمعه دوازدهم آبان در اين مراسم رحيم مشايي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، پيام احمدي نژاد رئيس جمهور را قرائت مي كند و جلالي سفير دايم جمهوري اسلامي در يونسكو درباره اهميت جهاني بيستون سخنراني خواهد كرد.
بنابر همين گزارش، پس از اجراي برنامه هاي موسيقي و نقالي شيرين و فرهاد و نورافشاني ليزري با حضور شركت كنندگان و مقامات استانداري كرمانشاه و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي پروژه نورپردازي مجموعه تاريخي بيستون گشايش مي يابد.
كمبود نيروي انساني در معاونت پرورشي
مهر: معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش گفت: 31هزار مربي پرورشي در مدارس براي جمعيت 15ميليوني دانش آموزان كشور كافي نيست.
سيدباقر پيش نمازي در اراك افزود: وزارت آموزش و پرورش در حوزه معاونت پرورشي نيازمند 90 هزار نيروي انساني است.
وي انتخابات دانش آموزي را مهم عنوان كرد و افزود: اين انتخابات مي تواند در عرصه هاي گوناگون به شناخت دانش آموزان نخبه كمك كند و اين نخبگان مي توانند در مدارس به عنوان رهبران جوان فعاليت كنند كه در اين ميان مربيان پرورشي نقش هدايت كننده را ايفا مي كنند.
پيش نمازي، جمعيت دانش آموزي كشور را در سال جاري 15 ميليون نفر اعلام كرد و گفت: اين تعداد جمعيت نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.
نشست شوراي هويت بخشي مدارس
فارس: معاون عمراني وزارت آموزش و پرورش از تشكيل سيزدهمين شوراي راهبردي هويت بخشي و مقاوم سازي مدارس با حضور غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در روز چهارشنبه 10 آبان ماه خبر داد.
حبيب الله بوربور افزود: سيزدهمين جلسه شوراي راهبردي، هويت بخشي و مقاوم سازي مدارس با حضور حدادعادل و اعضاي ستاد اين شورا در دفتر رئيس مجلس شوراي اسلامي تشكيل مي شود.
بوربور ادامه داد: شوراي راهبردي هويت بخشي و مقاوم سازي مدارس تلاش مي كند كه با استفاده از همه توان معماري كشور با بهره مندي از تكنولوژي و مصالح روز و محاسبات دقيق فني و مهندسي براي ساخت و ساز مدارس، مدارس زيبا، مقاوم و ماندگار را بنا نمايد.
وي اظهار داشت: در اين جلسه موضوعات مربوط به تبصره 3 و 4 ماده واحده قانون اصلاح ماده يك قانون برنامه چهارم مربوط به قانون مقاوم سازي مدارس خطرآفرين نيز در دستور كار قرار خواهد گرفت.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در خصوص اعضاي شوراي راهبردي هويت بخشي و مقاوم سازي مدارس گفت: اعضاي اين شورا شامل وزير آموزش و پرورش، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، رئيس كميسيون عمران مجلس، معاون عمراني وزير و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور و 14 نفر از متخصصان معماري و سازه اي كشور است.

آموزش عالي
مجوز تاسيس دانشگاه هاي غير انتفاعي به مراكز تخصصي
مهر: وزارت علوم مجوز ايجاد مراكز غيرانتفاعي را بيشتر به مراكز تخصصي واگذار مي كند و عملا به درخواست هايي كه به صورت تخصصي فعاليت آموزشي داشته باشند پاسخ مثبت مي دهد.
مدير كل دفتر آموزش هاي آزاد افزود: به عنوان مثال ايجاد مركز غيرانتفاعي خاص حسابداري، علوم انساني و هنر جهت اعطاي مجوز در اولويت قرار دارد.
مدير كل دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم اظهار داشت: يكي ديگر از برنامه هاي وزارت علوم در زمينه دانشگاه هاي غيرانتفاعي و غيردولتي كه تا پايان سال جاري به اتمام مي رساند، نيازسنجي رشته ها در مناطق مختلف كشور براي اعطاي مجوز است. وي افزود: همچنين ايجاد رشته هاي جديد بر اساس نقشه جامع علمي كشور نيز براي دانشگاه هاي غيرانتفاعي در دست تدوين است.
تدوين طرح جامع پيشگيري از خودكشي دانشجويان
ايسنا: طرح جامع پيشگيري از خودكشي دانشجويان در دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تدوين شد.
براساس اين طرح جامع، خودكشي به عنوان يك آسيب رواني اجتماعي وابسته به عوامل روانشناختي، زيست شناختي و اجتماعي است كه اقشار مختلف خصوصاً جوانان و نوجوانان را تهديد مي  كند. براساس بررسي دفتر مشاوره وزارت علوم، خودكشي دومين علت مرگ در دانشجويان و سومين علت مرگ در ميان جوانان 24-15 ساله شناخته شده است و از آنجا كه خودكشي با ساير آسيب ها و اختلالات ارتباط متقابل و تنگاتنگ دارد و آسيب ناشي از آن قابل تسري است، بنابراين برنامه ريزي و ارائه مداخلات جامع و گسترده جهت پيشگيري از خودكشي در دانشجويان و كاهش و كنترل اين آسيب در دانشگاه ها امري ضروري و اجتناب ناپذير است. نرخ جهاني خودكشي دانشجويي 5/7 در 100هزار نفر است كه تقريباً نصف ميزان خودكشي همتايان غيردانشجويي آنهاست.
نرخ خودكشي دانشجويي در ايران طي سالهاي 88-77 در دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم، حداكثر 6/1 در 100هزار و حداقل 6/0در 100هزار نفر بوده است كه در ظاهر نسبت به نرخ جهاني خودكشي دانشجويان بسيار پايين تر است. در اين مطالعه آمده است: با اين حال به طور كلي تعيين دقيق ميزان خودكشي در دانشجويان امري دشوار است، چرا كه اين رفتارها يا شناسايي نمي  شوند و يا در صورت شناسايي به دليل تابوي موجود درباره خودكشي معمولا گزارش نمي  شوند و يا علت مرگ و مير به عوامل ديگر نسبت داده مي  شود.
بر اساس اين طرح، شناسايي عوامل خطرساز و حمايت كننده كاهش عوامل خطرساز و افزايش و تقويت عوامل حفاظت كننده، يكي از اهداف عمده پيشگيري از خودكشي در دانشجويان است، بنابراين در اين طرح مبناي مداخلات پيشگيرانه مدل طيف مداخله است كه سه دسته مداخله شامل پيشگيري، درمان و حمايت را مشخص كرده و به ترتيب در اولويت و اهميت اقدام قرار دارند.
بر اين اساس اهداف كلي پيشگيري از خودكشي در دانشجويان را كاهش عوامل خطرساز، افزايش عوامل حفاظت كننده، كاهش خودكشي و كاهش شيوع رفتارهاي خودكشي گرا و عمده ترين اهداف اختصاصي آن را اصلاح نگرش ها و باورهاي نادرست، افزايش سطح دانش و آگاهي، گسترش فرهنگ پيشگيري از خودكشي، توانمندسازي رواني، اجتماعي، اخلاقي و مذهبي دانشجويان،  شناسايي جمعيت در معرض خطر خودكشي و هماهنگ سازي و گسترش همكاري واحد پيشگيري از خودكشي با ساير واحدهاي دانشگاهي را تشكيل مي دهند.

همايش فناوري هاي نوين در آب شيرين كن ها
گروه علمي فرهنگي- اولين همايش فناوري نوين در آب شيرين كن ها طي روزهاي 28و۲۹ آبان ماه جاري توسط پژوهشكده مهندسي آب دانشگاه تربيت مدرس در نيروگاه طرشت تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، دبير اجرايي اولين همايش فناوري هاي نوين در آب شيرين كن ها ،گفت: هدف از برگزاري اين همايش بحث و تبادل نظر در زمينه روش هاي مربوط به شيرين  كردن آب و آشنايي با تجهيزات و تأسيسات آب شيرين كن ها در ايران و كشورهاي جهان و تعامل بخش صنعت و دانشگاه است. محمدي افزود: باتوجه به شرايط اقليمي، وضعيت فعلي تأمين و مصرف و افزايش تقاضاي آب شيرين كن به ويژه در مناطق جنوبي و مركزي ايران و همچنين استفاده از تكنولوژي نوين براي تأمين آب از مناطق شور از ضروريات كشور است.وي اظهار داشت: سعي شده محيطي فراهم شود تا آخرين دستاوردهايي كه در سطح جهان وجود دارد وارد كشور شود و اين فناوري ها را در بين افراد علمي و صنعتي گسترش دهيم، به همين دليل كارهايي در زمينه ساخت اين فناوري در كشور شروع شده است و اين همايش بستري براي آشنايي متخصصان و توليدكنندگان ايراني با فناوري هاي كشورهاي دنيا است.
دبير اجرايي در ادامه گفت: از موضوعات مورد بحث در اين سمينار، بررسي روند فعلي و آتي صنعت آب شيرين كن ها، فرآيندهاي نوين پيش تصفيه آب و اثرات زيست محيطي واحدهاي آب شيرين كن، تجارب بهره برداري از واحدهاي آب شيرين كن، طرح و توسعه و خصوصي سازي و بهبود و نوسازي سامانه هاي آب شيرين كن است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت www.modares.ac.ir/ds2006 مراجعه كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |