سه شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۰ - Oct 31, 2006
پل تقاطع بزرگراه آزادگان و اتوبان كرج افتتاح شد
عكس: عليرضا بني علي
005172.jpg
005175.jpg
گروه شهري - پل تقاطع بزرگراه آزادگان و اتوبان تهران - كرج به بهره برداري رسيد. اين پل ديروز درست در زمان پيش بيني شده افتتاح شد.
به گزارش سما، محمد باقر قاليباف - شهردار تهران - در مراسم افتتاح تقاطع غير همسطح اتوبان تهران - كرج با بزرگراه آزادگان گفت : تا قبل از آغاز فصل زمستان 90 سالن ورزشي نيز براي بانوان تهراني به بهره برداري خواهد رسيد؛ به طوري كه از چند روز آينده شاهد افتتاح هفته اي 7 سالن خواهيم بود .
همچنين تا پايان امسال 15 سالن سينما ، مجتمع نمايشگاهي و سالن
آمفي تئاتر افتتاح خواهد شد .
وي افزود : امروز فعاليت هاي عمراني شهرداري تهران فقط خاص موضوعات جاده و پل نيست ، ما سعي كرده ايم اين فعاليت ها را در ابعاد مختلف زندگي مردم توسعه دهيم؛ به طوري كه هر شهروندي با كمي دقت در محله خود
متوجه فعاليت هاي شهرداري در ابعاد مختلف مي شود .
قاليباف در ادامه از احداث پارك هاي جديد در تهران خبر داد و گفت : تا پايان سال جاري 6 بوستان بزرگ در مقياس شهر تهران به بهره برداري مي رسد و پروژه هاي ديگري نيز كه در سطح خاورميانه مهم هستند، در دست اقدام قرار گرفته است.  وي اظهار داشت: شهروندان تهراني در هر فصلي كه مي گذرد بايد اين احساس را داشته باشند كه شهر رو به توسعه است و اين توسعه نه تنها مزاحمتي براي آنان ايجاد نمي كند، بلكه آسايش و رفاه آنان را به همراه خواهد داشت .

مهلت تملك املاك واقع در بافت هاي فرسوده منطقه 15 تمديد شد
تسهيلات شهرداري براي صاحبان
املاك واقع در بافت فرسوده
گروه شهري- مهلت اجراي طرح جهادي تملك املاك و مستغلات واقع در محدوده بافت هاي فرسوده منطقه 15 (ناحيه امام علي(ع)) كه تا پايان مهرماه مقرر شده بود، به دليل ادامه استقبال خانوارهاي ساكن اين محدوده از اين طرح تا پايان آذرماه تمديد شد.
به گزارش خبرنگار همشهري گرچه عوامل موثر در تملك و تعيين قيمت آپارتمان هاي فرسوده اغلب قدمت و عمر مفيد ساختمان هاست اما ملاك قيمت گذاري منازل مسكوني و مستغلات محدوده پروژه امام علي(ع) در منطقه 15 عرض گذر و دونبش يا يك نبش بودن آنها خواهد بود كه به منظور تسريع در اجراي هرچه موفق تر تملك حدود 500 واحد مسكوني مدنظر طرح جهادي تملك بافت هاي فرسوده در محدوده مورد اشاره امتيازات و تسهيلات ويژه اي لحاظ شده است.
عليرضا عندليب مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران امتيازات مقرر شده را به اين شرح اعلام كرد: محاسبه قيمت املاك زير 20 مترمربع برمبناي 20 متر، افزودن يك درصد به قيمت املاك زير 50 متر به ازاي هر مترمربع كه از مساحتشان كم مي شود، افزايش قيمت 5 درصدي املاك دونبش، اضافه شدن امتيازات آب و برق و گاز به قيمت املاك، اختصاص 10 ميليون تومان وام قرض الحسنه با كارمزد 4درصد و بازپرداخت 10ساله و برخورداري از امتياز بيمه عمر به طوري كه با فوت وام گيرنده از وارثان متوفي وامي دريافت نخواهد شد.
به گفته عندليب همچنين آن دسته از فروشندگان كه تمايل به دريافت املاك جايگزين ملك خود از موضوع پروژه نوسازان داشته باشند براي دريافت وام نياز به هيچ ضامني نخواهند داشت. وي خبر داد: شهرداري تهران در نظر دارد املاك واقع در طرح جهادي منطقه 15 را به جاي 15 درصد با 20 درصد افزايش قيمت اعلام شده از سوي كارشناسان دادگستري خريداري نمايد.عندليب مي گويد: اصولا رويكرد سازمان نوسازي شهر تهران تملك املاك فرسوده نيست به ويژه كه اين املاك اعم از مدارس، مساجد، فضاهاي عمومي و بناهاي مسكوني در مسير شبكه معابر قرار نداشته باشند كه در اين صورت به جاي تخريب اقدام به حفظ و مقاوم سازي و نوسازي آنها خواهيم كرد. وي ادامه داد: رويكرد جديد ما درمورد تملك املاك، به جاي پرداخت پول در مقابل ملك فرسوده، به سمت خريد متمركز آن دسته از مجموعه هاي بزرگ متعلق به بخش خصوصي كه به دلايلي معطل مانده و نيمه ساز رها شده است و تكيه بر اصل تحويل واحدهاي جايگزين در مقابل تملك واحدهاي فرسوده تغيير كرده است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
خودروهاي تهران به اندازه 30 ميليون خودرو آلودگي دارند
عكس: گلناز بهشتي
005235.jpg
گروه شهري- معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه آلودگي خودروهاي پايتخت با آلودگي۳۰ميليون خودروي سواري برابري مي كند، گفت: در صورت تزريق بودجه خريد بنزين در بخش مترو اين شبكه ظرفيت جابجايي حدود 5/1 ميليون مسافر را به صورت روزانه خواهد داشت. به گزارش سما، سيد جعفر تشكري هاشمي با تاكيد بر اينكه ساماندهي نشدن سيستم حمل و نقل عمومي در كلانشهر تهران معضل مهمي است كه بايد براي آن چاره اي انديشيده شود، تصريح كرد: در صورت توسعه سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت شامل تقويت شبكه مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني مي توان ظرفيت جابجايي شهروندان در سفرهاي درون شهري را تا حدود 10درصد بدون افزودن بر ميزان آلايندگي و حجم ترافيك افزايش داد.
وي با بيان اينكه سهم حضور خودروهاي تك سرنشين در معابر پايتخت 36 درصد است كه اين وضعيت در ساعات اوج ترافيك به 57 درصد نيز مي رسد ، تصريح كرد : نمي توانيم از شهروندان توقع داشته باشيم خودرو شخصي نخرند چرا كه داشتن خودرو يك حق است اما استفاده از معابر يك امتياز محسوب مي شود و اين امتيازي است كه فقط بايد در چارچوب قانون از آن استفاده كرد، البته با اين شرط كه كمترين مشكل براي سايرشهروندان ساكن در يك شهر ايجاد شود .
2 درصد خودروهاي پايتخت تاكسي هستند
از سوي ديگر مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: كمتر از 2 درصد خودروهاي پايتخت را تاكسي ها تشكيل داده اند. حسين تيموري كرماني مدير عامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران اظهار داشت: خودروهاي شخصي در روزهاي باراني با مسدودكردن مسير حركت تاكسي ها و اتوبوس ها ، مشكلات را دوچندان كرده و در نتيجه سرويس رساني به مسافران در روزهاي باراني به كندي و با مشكل انجام مي شود . وي با اشاره به مشكلات جابجايي مسافران توسط ناوگان تاكسيراني شهر تهران در روزهاي باراني افزود : در روزهاي باراني افزايش تمايل شهروندان به استفاده از خودروي شخصي و ترافيك سنگين ناشي از تراكم خودروها ، موجب كندي حركت و بسته شدن مسير حركت تاكسي ها شده و كار جابجايي مسافران با اختلال مواجه شود .
باران هوا را آلوده تر مي كند
گزارش ديگري حاكي است كه افزايش 30 درصدي ترافيك و سوخت ناقص بنزين در روزهاي باراني باعث مي شود كه بارندگي بر خلاف تصور عموم مردم نه تنها باعث كاهش آلودگي نشود بلكه بر ميزان آن بيافزايد. به گفته مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران افزايش بار ترافيك در روزهاي باراني شايد در كاهش آلاينده هايي همچون ذرات معلق، ازت و اكسيدهاي گوگرد تاثير داشته باشد اما باران در كاهش منوكسيد كربن به عنوان مهمترين آلاينده هوا نه تنها نقش ندارد بلكه در برخي از نقاط شهر حتي با افزايش ميزان آلودگي هوا هم مواجه مي شود. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در خصوص علت اين مساله مي گويد: منوكسيد كربن بر خلاف ساير آلاينده ها قابليت حل شدن در آب را ندارد و تنها زماني
مي توان نسبت به كاهش اين آلاينده سرطان زا اميدوار بود كه بارش باران همراه با وزش باد همراه باشد در غير اين صورت باران به تنهايي براي كاهش آلودگي هواي تهران مشكل گشا نيست.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، فردا چهارشنبه دهم آبان ماه در مناطق 2، 17 و 21 حضور خواهند داشت. براين اساس مهنوش معتمدي آذر در منطقه 17 و نسرين سلطانخواه در منطقه 21 به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند. همچنين حبيب كاشاني در منطقه 2 به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهد كرد.
شهروندان اين مناطق مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي شهرداري هاي مناطق يادشده مراجعه كنند.

فضاي سبز در بدنه بزرگراه هاي شهر تهران
توسعه مي يابد
گروه شهري - طرح توسعه و ساماندهي فضاي سبز در بدنه بزرگراه هاي شهر تهران اجرا مي شود. به گزارش سما، علي محمد مختاري، مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: اين طرح در راستاي ارتقاي سطح برنامه ريزي هاي كلان فضاي سبز شهر تهران اجرا مي شود. وي افزود: تطابق توان و نياز براي تعيين كاربري فضاي سبز اراضي و جلوگيري از رشد بي رويه حريم شهر تهران از ديگر برنامه هايي است كه در اولويت كاري اين سازمان قرار دارد. وي ساماندهي مسيل هاي شهر تهران، تهيه و اجراي طرح توسعه عمودي فضاي سبز شهر تهران و توسعه فضاي سبز در عرصه هاي نظامي و دولتي بر اساس توافق هاي به عمل آمده را از ديگر برنامه هاي در دست اجراي سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران دانست و اظهار داشت: اين طرح ها با هدف گسترش فضاي سبز به صورت كلان در شهر تهران اجرا خواهد شد تا سرانه فضاي سبز براي هر شهروند تهراني به استانداردهاي جهاني نزديك شود. وي خاطرنشان كرد: تهيه و راه اندازي پايگاه اطلاعات جغرافيايي GIS فضاي سبز و باغات شهر تهران و تهيه و تدوين ضوابط و مقررات طراحي و اجراي فضاي سبز در ساخت و ساز انواع كاربري هاي شهري از ديگر طرح هاي سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران است كه راهبردي اصلي و مهم در حفظ و نگهداري و گسترش فضاي سبز به حساب مي آيد.

سرمايه گذاري خصوصي در شهر
* حسن بيادي
005238.jpg
سرمايه گذاري در كشور به دليل نبود يك شرايط مناسب و سيستم مدون و برداشت غلط از مقوله سرمايه گذاري و رواج بدبيني نسبت به فرد سرمايه گذار، و همچنين نبود آموزش و جسارت و وجود برخي تنگ نظري ها، با چالش هاي فراواني روبروست.
اين امر باعث سرگرداني و فرار سرمايه هاي هنگفت مادي و انساني و تاخير در اجراي طرح هاي عمراني و خدماتي حتي در شهرهاي بزرگ و افزايش تصاعدي هزينه طرح ها شده است.
از اين رو عدم اجراي بسياري از طرحهاي عمراني شهرداري و پائين بودن سرانه هاي خدماتي، آموزشي، بهداشتي و فرهنگي و اجتماعي پايتخت از همين منظر قابل ارزيابي است.
طي ساليان گذشته به دليل فراهم نبودن بسترهاي سرمايه گذاري و نقص مقررات و آئين نامه ها و دستورالعمل هاي مربوطه و بعضا برخي سنگ اندازي ها كمتر كسي تمايل به سرمايه گذاري در پروژه هاي شهري نشان داده و اجراي برخي طرحها به تعويق افتاده است.
از اين رو احساس نياز و جديت دستگاه هاي اجرايي در قبال سرمايه گذاري بخش خصوصي و نيز ارزش قائل شدن براي تمايلات و رغبت سرمايه گذار دو مقوله اي است كه بايد به عنوان مكمل در كنار يكديگر مورد توجه قرار گيرد تا نتيجه مطلوب حاصل شود.
شهرداري براي اجراي طرحهاي شهري با توجه به كمبود منابع درآمدي بايد بستري فراهم كند كه سرمايه گذار نيز از كار خود سود ببرد و سودبردن امري معمول و منطقي به شمار آيد نه اينكه امري مذموم تلقي شود. در حال حاضر گراني قيمت زمين يكي از عوامل بازدارنده سرمايه گذاري در طرحهاي شهري است و ارائه تسهيلات مناسب و ايجاد صرفه اقتصادي از سوي مديريت شهري زمينه را براي اجرا و تكميل طرحها فراهم مي سازد. شوراي اسلامي شهر تهران در اين مدت با همين رويكرد و با تصويب قوانين تسهيل كننده و رفع برخي مقررات دست و پا گير سعي داشته است زمينه سرمايه گذاري در طرحهاي عمراني و خدماتي شهرداري را فراهم سازد كه ارائه تسهيلات مربوط به ساخت پاركينگ هاي طبقاتي برخي طرحهاي عمراني و خدماتي در همين راستاست. شوراي شهر همچنين با اصلاح اساسنامه سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران و رفع برخي نواقص و مقررات دست وپاگير اميدوار است سرمايه گذاري در شهر تهران افزايش يابد. ولي به هر حال تحول جدي در زمينه سرمايه گذاري، نگرش جديد و هدفمند دستگاه هاي اجرايي، قانونگذاري و قضايي كشور را مي طلبد.
* نايب رئيس شوراي شهر تهران

نگاه
005232.jpg
رسول آذرگون

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |