يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۰ - Nov 12, 2006
در پي استقبال چشمگير از كنسرت شور كامكارها
گروه شمس با پورناظري به صحنه مي آيد
000999.jpg
گروه ادب و هنر- پس از اجراي موفقيت آميز كنسرت هفته گذشته كامكارها، خانه موسيقي اين بار با كنسرت گروه شمس به سرپرستي كيخسرو پورناظري ميزبان علاقه مندان موسيقي خواهد بود. اين كنسرت در آذرماه و اين بار در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار مي شود، اما تاريخ دقيق برگزاري آن هنوز مشخص نشده است.
گروه كامكارها بعد از دو سال سرانجام در تالار بزرگ كشور، سه شب متوالي به اجراي برنامه پرداختند.
اين گروه در دو بخش فارسي و كردي 12 قطعه اجرا كردند.قطعات به ياد مادر ، ساقي ، فراق ، خانه ام ابري است ، ترانه ، سرود زمين در بخش فارسي اجرا شد. اين قطعات به ترتيب با اشعاري از سلمان ساوجي، پياك بهتاش، نيما يوشيج، هوشنگ ابتهاج و شعر لنسگتون هيوز با ترجمه احمد شاملو اجرا شد.
در بخش دوم نيز عدنان كريم خواننده مشهور كردستان عراق به عنوان خواننده ميهمان در بخش قطعات كردي، گروه را همراهي كرد. اما در برگزاري اين كنسرت سه روزه چند نكته قابل توجه بود.
در سه شب برگزاري اين كنسرت مقابل در ورودي تالار بزرگ كشور ازدحام جمعيت زيادي به چشم مي خورد و مشكل ترافيك و كمبود جاي پارك براي مراجعين مطابق معمول، مشكل ساز بود.
برنامه مطابق معمول در هر سه  شب با نيم ساعت تأخير آغاز شد و بعد از شروع برنامه همچنان رفت و آمدهايي در سالن به چشم مي خورد.
عده زيادي از هموطنان كرد با لباس هاي زيباي كردي براي تماشاي برنامه آمده بودند. در زمان آنتراكت (استراحت) 15 دقيقه اي، بوفه سالن شلوغ ترين مكاني بود كه به چشم مي خورد. سرويس  دهي همچنان در اين بخش با نقص و كمبود هايي همراه بود.
در بخش اجراي قطعات كردي، حجم زيادي از برنامه به خوانندگي عدنان كريم، ميهمان عراقي اين كنسرت اختصاص يافته بود كه ظاهراً هموطنان كرد زباني كه در سالن حضور داشتند با اين خواننده ارتباط زيادي برقرار نكردند كه البته اين مسأله از اختلاف لهجه كردي ايراني و عراقي ناشي مي شد.
كنسرت كامكارها برخلاف دفعات قبل اين بار چندان شاد نبود.
تنها در پايان، اجراي قطعه بوتوراي (چرا قهر كردي) كه يكي از قطعات معروف كردي است و دف نوازي بي نظير بيژن كامكار، باعث تشويق پياپي حاضرين شد. ارسلان كامكار در اواسط برنامه به اين نكته اشاره كرد كه اين اولين كنسرت گروه كامكارها پس از فوت مادرشان است و سپس گروه قطعه به ياد مادر و اشعاري از خيام را اجرا كردند.در اين كنسرت تعدادي از اعضاي جوان خانواده كامكارها، نيز به جمع نوازندگان پيوسته بودند.
در سه  شب اجراي كنسرت شور كامكارها تالار 3 هزار نفري وزارت كشور ميزبان بيش از 9 هزار علاقه مند به موسيقي بود. در شب پاياني اجرا يعني جمعه شب استقبال بيش از دو شب قبل بود تا جايي كه در رديف هاي كناري سالن صندلي هاي اضافه قرار داده شده بود.

ياد
به مناسبت سالروز تولد نيما يوشيج
فرزند شعر كهن
001002.jpg
نيما يوشيج، زاده  دهكده اي با نام يوش در مازندران است. خودش مي گويد: زندگي بدوي من در بين شبانان و ايلخي بانان گذشت، كه به هواي چراگاه به نقاط دور ييلاق و قشلاق مي كنند و شب بالاي كوه ها ساعات طولاني با هم به دور آتش جمع مي شدند. از تمام دوره  بچگي خود، من به جز زد و خوردهاي وحشيانه و چيزهاي مربوط به زندگي كوچ نشيني و تفريحات ساده آن ها در آرامش يكنواخت و كور و بي خبر از همه جا، چيزي به خاطر ندارم.
سرشار از عناصر و نام ها و منظره هاي تازه
زنده ياد منوچهر آتشي درباره  پدر شعر نو ايران، معتقد بود: اولا پرورش كودكي نيما در ميان شبانان و ايلخي بانان حساسيت بدوي و نخستين شاعري را در او تشديد كرد. مناظر و مرايا، رسوب احساسات شگفت  حاصل آن ديگرگوني ها، و تنوع رنگ ها و آزادي بي مزاحم، در ميان خيل عظيم دوستان هم سن و سال و هم بازي ها! كه همان جنگل،  درختان، و بوته ها و حيوانات كوچك بي آزار باشند و زندگي در عرصه اي ساده؛  همه  اين ها عناصري است كه روح حساس كودك را در عواملي بالاتر و رنگين تر سير مي دهد، و به او ياري مي رساند تا هرچيزي را به نامي كه خودش خوش مي دارد، نام گذاري كند و با اين اسم هاي زنده، عشق بورزد و سخن بگويد. اين است كه وقتي كودك جوان مي شود، سرشار از عناصر و نام ها و منظره هاي تازه اي است كه از كودكي به خوبي در او رسوب كرده و جزو اعضاي دروني و تخيلات و رؤياهاي او شده اند. اين ناهمگوني با وقايع خشن، در افسانه ، بسي جلوه گري مي كنند، و در زبان بعدهاي او هم تأثير مي گذارند. وي همچنين تأكيد داشت: نيما در نخستين نگاه به هر شعرش، به ما مي گويد كه اول مازندراني، بعد ايراني و سپس جهاني است؛ براي همين است كه ما در بيش ترين شعرهايش - شعرهاي نو - قبل از هرچيز و هركس خود نيما را آن هم در كسوت نمادگونه مي بينيم. (مثل آن طور كه در خانه سريويلي ديديم) يا در شعر شب پره  ساحل نزديك . اين اتاق شخص نيماست كه پر از نور است و سرگشتگان شب را به سوي خود مي كشاند.  نيما غير از آن كه ديواني از شعر طبري دارد، در شيوه  سرايش و آهنگ دادن و ايجاد هارموني مورد ادعاي خود نيز،  در بسياري شعرها، به شيوه  خود، ريتم ترانه هاي مازندراني را (اما به زبان دري) پاساژهايي بين دو بند شعر با مضامين ميهني و جهاني مي كند.
به گفته  اين شاعر، اگر از چند قصيده گونه، غزل گونه و قطعات و طنز هاي به جاي خود شيرين بگذريم، نخستين شعري كه نام نيما را (در جنبه هاي مثبت و منفي) بر سر زبان ها انداخت، شعر افسانه بود، كه پس از اندك زماني، هياهوي بسيار و تحسين اندك برانگيخت.

كوري همچنان در صدر
گروه ادب و هنر نمايش كوري به كارگرداني منيژه محامدي تاكنون با 35اجرا، 9 هزار و 783 تماشاگر داشته است. قصه تلخ طلا به كارگرداني بهروز غريب پور تا به امروز با 10 اجرا پذيراي يك هزار و 104 تماشاگر بوده است. جنگ در طبقه سوم مصطفي عبدالهي تاكنون با 6 اجرا ميزبان 229 تماشاگر بوده است. بدون خداحافظي كار كتايون فيض مرندي نيز كه اجراي خود را از تاريخ 2آبان ماه در تالار سايه شروع كرده تاكنون با 16 اجرا يك هزار و 264 تماشاگر داشته است.نمايش دنياي زن ها ي حسين سحرخيز نيز در تالار كوچك تاكنون با 9 اجرا 316تماشاگر داشته است.

زندگي بر مبناي آموزه هاي نبوي
مهر: محمد حسين صفار هرندي با اشاره به اينكه مقصود اصلي تشكيل ستاد بزرگداشت سال پيامبر(ص) اين نبود كه بخواهد اسير كشمكش هاي بيهوده، انجام امور صرفاً تشريفاتي و دوري از روح آموزه هاي نبوي باشد، افزود: "از مقدمات فراهم آمده مي توان نتيجه گرفت كه در رسيدن به مقصود اصلي كه همان رفتن به سمت تنظيم زندگي مبتني بر آموزه هاي نبوي بوده، ناكام نمانده ايم. بر همين اساس در بخش هاي پژوهشي، علمي، فرهنگي و تبليغي ستاد اين هدف را مد نظر قرار داديم."رييس ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم(ص) افزود: "گرچه ممكن است بعضي برنامه هاي ما افت و خيز داشته و برخي بطور شايسته انجام نپذيرفته باشد، اما راه و معبر باز شده است.

بهترين داستان عاشقانه چين، بر نردبام عشق ايستاد
ايسنا: "نردبام عشق" جايزه  ويژه  بهترين داستان عاشقانه  سال 2006 چين را به دست آورد.
"نردبام عشق" داستان پيرمرد 70ساله اي است كه براي بالا رفتن همسر 80ساله اش از يك كوه، شش هزار پله روي آن كوه كنده كاري مي كند. دو شخصيت اين داستان،  براي فرار از موج بدگويي ها و تحقير جامعه، براي ازدواج و زندگي با يكديگر، به غاري در كوهستان هاي استان "جيان جينگ" در جنوب شرق چين پناه مي برند. در مراسم اعطاي اين جايزه، ليو و ژو به خاطر كهولت سن نتوانستند در مراسم شركت كنند، اما پسر آن ها با يك چراغ نفتي كه پدرش از يك شيشه جوهر ساخته بود، حضور پيدا كرد.

طي مراسمي در تالار وحدت معرفي شدند
برگزيدگان جشنواره بين المللي فيلم رشد
گروه ادب و هنر سي و ششمين جشنواره بين المللي فيلم رشد طي مراسمي با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.
در اين مراسم كه با حضور گروهي از مسئولان آموزشي، مديران فرهنگي و جمعي از هنرمندان و سينماگران جمعه شب در تالار وحدت برپا بود، داوران جشنواره برگزيدگان خود را به اين شرح معرفي كردند:در بخش فيلم هاي كودك و مقاومت، تنديس، و جايزه نقدي به فيلم مسافران آسماني ، ساخته رضا صافي، در بخش معلمان فيلمساز، تنديس و جايزه به فيلم خوشه هاي مهر به كارگرداني الهه گل محمدي زنجاني، در بخش كودكان استثنايي، ديپلم افتخار و جايزه به فيلم ذهن زيبا از ابوالفضل شكيبا و تنديس جايزه نقدي به فيلم چيزي شبيه چشم هايم از هوشنگ ميرزايي تعلق گرفت.همچنين هيأت داوران اثري را در اين بخش هيأت، شايسته دريافت تنديس زرين تشخيص ندادند.
در بخش گروه دانش آموزان فيلمساز، ديپلم افتخار به فيلم بيست ساخته بهار مظاهري از ايران، تنديس سيمين و جايزه به فيلم دو دقيقه و سي و ششمين فريم ، محصول مشترك ايران و استراليا، تنديس زرين و جايزه به فيلم واحد از عليرضا پارسا و مسعود احمدي از ايران اهدا شد.در بخش انيميشن دانش آموزان، ديپلم افتخار به فيلم فانوس دريايي از گروهي از دانش آموزان مدرسه بوسني، تنديس سيمين و جايزه نقدي به فيلم پسر آب از گروه دانش آموزان مدرسه بلژيك و تنديس زرين و جايزه به فيلم داستان كاغذ از مدرسه انيميشن ژاپن اهدا شد.
در بخش فيلم هاي علمي و آموزشي، ديپلم افتخار به فيلم آب حيات از فرهاد مهرانفر ، تنديس سيمين به فيلم لرزش  ساخته دبوراجي از آمريكا و تنديس زرين به فيلم مورچه هاي گوشتخوار و زنبورها جهنده محصول كمپاني موناليزاي فرانسه تعلق گرفت.
در بخش ويژه خانواده گروه فيلم هاي تربيتي، تنديس زرين به بهترين فيلمنامه به فيلم درخت صلح از كانادا، تنديس زرين فيلمبرداري به فيلم روياي پرواز  از اسپانيا، تنديس زرين بهترين بازيگري به فرامرز قريبيان براي بازي در فيلم روياي خيس ، تنديس بهترين بازيگران خردسال به سه بازيگر به فيلم درخت صلح  از كانادا و تنديس بهترين كارگرداني به سيروس حسن پور براي فيلم چوپان دروغگو تعلق گرفت.در بخش گروه فيلم هاي كوتاه كودكان و نوجوانان، ديپلم افتخار به ليزانه لارس اولارناس  از آلمان، تنديس سيمين به فيلم همه روزهاي خوب به مهدي جعفري و تنديس زرين به درخت صلح از كانادا اهدا شد.در بخش فيلم هاي بلند كودكان، ديپلم افتخار به فيلم چوپان دروغگو ساخته سيروس حسن پور ، تنديس سيمين به فيلم پسر زشت از محرم زينال زاده و تنديس زرين به فيلم سينه سرخ از پرويز شيخ طادي تعلق گرفت.در اين بخش داستان كوتاه خانواده نيز ديپلم افتخار به اينو پوست كن از ايتاليا تعلق گرفت.در اين بخش هيأت داوران اثري را شايسته دريافت تنديس سيمين و زرين ندانست.در بخش فيلم بلند خانواده نيز تنديس زرين به پوران درخشنده براي فيلم روياي خيس تعلق گرفت.در بخش مستند دانش آموزان، ديپلم افتخاربه كم لادين از مدرسه بلژيك، تنديس سيمين به فيلم ما جنگ نمي خواهيم از مدرسه فنلاند، تنديس زرين به فيلم من فقط ايدز دارم  از عليرضا دهقان   از ايران تعلق گرفت.
در بخش انيميشن حرفه اي، ديپلم افتخار به فيلم هديه در روز كريسمس به اثري از آلمان، تنديس سيمين به فيلم هبوط ساخته سعيد ايماني و تنديس زرين به فيلم هديه از جسيكا لانك پردا   محصول مشترك اسكاتلند و انگلستان اهدا شد.

اخبار كوتاه
استقبال از جشنواره مقاومت: از ميان 969 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره هنرهاي تجسمي مقاومت 44 اثر براي شركت در موزه انتخاب شده اند كه از ميان آنها 30 اثر در موزه هنرهاي معاصر تهران و 14 اثر در موزه هنر فلسطين به نمايش درمي آيد. اين جشنواره از 6 تا 25 آذر برگزار مي شود.
جايزه شهيد آويني: مراحل اجرايي برگزاري نخستين دوره اهداي جايزه بزرگ شهيد آويني ويژه برترين مستندهاي سال در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي معاونت سينمايي ارشاد آغاز شد. تهيه كنندگان و مستند سازان مي توانند آثار برجسته توليد سال 1382 به بعد را كه مبتني بر شاخصه هاي سينماي ملي  است تا 8 بهمن به دبيرخانه ارسال كنند.
مقلد شيطان در جشنواره: فيلمبرداري فيلم سينمايي مقلد شيطان به كارگرداني افشين صادقي براي حضور در جشنواره پليس از 25 آبان كليد مي خورد.در اين فيلم اصغر همت، شقايق فراهاني، كامبيز ديرباز و نسرين صداقت بازي مي كنند.
ترمينال در صحنه: نمايش ترمينال به نويسندگي و كارگرداني سيامك احصايي روي صحنه مي رود. اين نمايش درباره سه زن است كه هر يك بخشي از زندگي خود را مرور مي كنند.
جشنواره فيلم كوتاه: چهار فيلم كوتاه از اسپانيا و هشت فيلم كوتاه از آلمان در بخش مسابقه سينماي بين الملل بيست و سومين جشنواره فيلم كوتاه تهران به نمايش درمي آيد. 39 كشور در اين دوره از جشنواره كه از 30 آبان تا 5 آذر در تهران برگزار مي شود حضور دارند.
حاميان نسخ خطي در سيما: براي نخستين بار آئين بزرگداشت حاميان و نسخ خطي از رسانه  ملي پخش مي شود. شبكه چهارم سيما در تدارك پخش مستقيم اين همايش است كه در روز 25 آبان در محل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود.
اتوبوس كتاب: همزمان با آغاز هفته كتاب، پنج دستگاه اتوبوس شهري در قالب كتابخانه هاي سيار در شهر مشهد به خدمات رساني فرهنگي مي پردازند. اين اتوبوسها در ايام هفته به 30 نقطه شهر مشهد سر مي زنند تا محلات و مناطق مختلف شهر را پوشش دهند.
تدوين دائره المعارف خوشنويسي: همزمان با برگزاري سومين جشنواره بين المللي خوشنويسي رضوي در مشهد، دايره المعارف خوشنويسان جهان اسلام تدوين مي شود.
ششمين همايش نگارگري: همايش سه روزه سومين دوسالانه نگارگري ايراني با سخنراني صاحبنظران و پژوهشگران و نمايش چند فيلم، برگزار مي شود. اين همايش در ساعت 14روز 21آبان، با سخنراني شراره صالحي، دبير همايش و حبيب الله صادقي، دبير اين دوسالانه در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر آغاز مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |