يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۰ - Nov 12, 2006
بانك اطلاعات ادبيات كودكان ايران راه اندازي مي شود
ايرانك بانك، نخستين بانك اطلاعات فرهنگ و ادبيات كودكان امروز 21 آبان در مراسمي ويژه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران راه اندازي مي شود.
به گزارش فارس، ايرانك بانك، نخستين بانك اطلاعاتي در ايران است كه اطلاعات گسترده اي را درباره زندگي، آموزش و پرورش، بهداشت، هنر و ادبيات كودكان ايراني در دسترس همگان قرار مي دهد.
بانك اطلاعات فرهنگ و ادبيات كودكان ايران بر پي  يافته هاي اطلاعاتي موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان پايه گذاري شده است. گروه پژوهش اين موسسه، كار تدوين كتاب مرجع ده جلدي تاريخ ادبيات كودكان ايران را بر عهده داشته كه تاكنون 7 جلد آن منتشر شده است.

در آستانه هفته حمايت از بيماران كليوي اعلام شد:
400 دستگاه دياليز تاپايان امسال وارد كشور مي شود
001020.jpg
گروه اجتماعي - در آستانه هفته حمايت از بيماران كليوي (30-23آبان) وزير بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي با اشاره به افزايش دياليزي هاي بي كربناتي و همچنين نوسازي مراكز دياليز گفت : ورود 400 دستگاه دياليز تا پايان سال جاري از برنامه هاي اين وزارتخانه است.
كامران باقري لنكراني افزود:سال گذشته حدود 700?بيمار در نوبت دياليز بودند، اما در حال حاضر اين تعداد به حدود 70 مورد رسيده و اين امر قدم بسيار مهم و مثبتي در كاهش بيماران مبتلا به مشكلات كليوي در نظام سلامت كشور است .
وزارت بهداشت براي هر بيمار دياليزي در كشور۵، ميليون تومان در سال هزينه مي كند. در حال حاضر 15هزار نفر بيمار دياليزي وجود دارد كه سالانه 17 درصد به اين گروه از بيماران افزوده مي شود.
نرخ مرگ و مير سالانه بيماران دياليزي در كشورهاي پيشرفته بالاي 20 درصد است، درحالي كه اين رقم در ايران كمتر از 16 درصد است كه دليل اصلي آن ،بالابودن سن گيرندگان دياليز در آن كشورهاست . همچنين در كشور ما بقاي 3 ساله پيوند كليه 85 درصد است و بقاي يك ساله پيوند۹۲، درصد است . از سوي ديگر در ايران رقم پيوند كليه 24 مورد به ازاي هر يك ميليون نفر است كه اين رقم در كشور هاي در حال توسعه 1 تا 5 مورد و در كشورهاي پيشرفته 20 تا 40 مورد است و علت اصلي بالا بودن آمار ايران در زمينه پيوند كليه ، مجاز بودن پيوند از فرد زنده است كه 80 درصد را شامل مي شود كه در كشورهاي ديگر جايز نيست .
توليد داروي جديد براي كليوي ها
مدير پروژه توليد داروهاي بيوتكنولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت :داروي جديد بيماران كليوي به نام اريتروپونتين كه جزو فر آورده هاي بيوتكنولوژي است در كشور به مرحله توليد انبوه و توزيع رسيده و ايران جزو 10 كشور توليد كننده اين دارو در جهان قرار گرفت.
محمد نايب  پور افزود :90 درصد بيماران دياليزي به مصرف مداوم و هفته اي 3 بار به اين دارو نياز ضروري دارند كه قيمت خارجي آن 13 هزار تومان و ايراني 5?هزار تومان است، بطوري كه توليد داخلي اين دارو هزينه شوراي دياليز و پيوند كليه كشور را نصف مي كند.
پرداخت حق نگهداري به مراقبان بيماران دياليزي
رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي با اشاره به اينكه بيماران دياليزي معلول جسمي محسوب مي شوند، اما از امتيازات لازم برخوردار نيستند، گفت :پرداخت حق نگهداري به افراد سرپرست بيماران دياليزي اين افراد را در حمايت از اين بيماران نيازمند مصمم تر و بيماران را به ادامه حيات اميدوارتر مي كند. وي افزود: بيماران دياليزي و پيوند كليه به دليل شرايط خاصي كه دارند به شدت نيازمند حمايت از سوي خانواده هستند كه مسئوليت سرپرستي آنها را به عهده گرفته اند. لذا انتظار مي رود مسئولان ذيربط چاره جدي براي موضوع پرداخت حق نگهداري اتخاذ كنند و در بودجه سال آينده اين امر مورد توجه قرار گيرد.

بحران كسري بودجه در وزارت بهداشت
فارس: وزير بهداشت گفت: كسري 650 ميليارد توماني وزارت بهداشت و كاهش 30 درصدي اعتبارات عمراني، وزارت بهداشت را در پرداخت حقوق پرسنل و اجراي پروژه هاي عمراني به بحران كشانده است.
كامران باقري لنكراني افزود: مهمترين مشكل حال حاضر وزارت بهداشت كمبود اعتبارات هزينه اي براي پرداخت حقوق و مزاياي پرسنل و كاركنان بهداشتي- درماني است، وزارت بهداشت اكنون با كسري بودجه اي بالغ بر 650 ميليارد تومان مواجه است و اين بحران حاد ما در زمان حاضر است. مسئله كسري بودجه وزارت بهداشت در حالي مطرح است كه مديركل سلامت سازمان مديريت و برنامه ريزي با ميزان كسري بودجه اعلام شده از سوي وزارت بهداشت موافق نيست و معتقد است در صورتي كه بخشي از درآمد 1300ميليارد توماني اختصاصي بيمارستانها كه از محل اخذ هزينه بيماران از بيمه ها دريافت مي شود را در بودجه جاري وزارت بهداشت لحاظ كنيم بخش عمده اي از كسري اين وزارتخانه جبران مي شود.

مشكل لايحه جامع خدمات رساني به ايثار گران حل شد
گروه اجتماعي -  رئيس بنياد شهيد و امور ايثار گران گفت: مشكلي كه شوراي نگهبان در مورد لايحه جامع خدمات رساني به ايثار گران به آن اشاره كرده بود، حل شد.
حسين دهقان افزود: نامه دولت به مجلس مبني بر عدم استرداد لايحه جامع خدمات رساني به ايثار گران به مجلس ارائه شد. دهقان با بيان اين كه بنياد شهيد تحت هيچ عنواني خواستار برگشت لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران نبود درخصوص اشكالاتي كه جانبازان به لايحه وارد مي كنند، گفت: جز قانون الهي هيچ قانون كاملي وجود ندارد كه در طول زمان نياز به اصلاح نداشته باشد. وي افزود: فرصت، زمان طولاني و نظرات كارشناسي مختلفي صرف تدوين اين لايحه و در مسير تصويب با ديدگاه هاي متفاوتي رو برو شده است كه بعضاً موافق خواسته هاي ايثار گران نبوده و ما به دنبال ايجاد بيشترين فضاي قانوني براي تأمين نيازهاي ايثار گران هستيم. دهقان اظهار داشت: اين لايحه قانون حتمي نمي شود و به صورت 4 سال آزمايشي اجرا خواهد شد. در اين مدت، اشكالات مشخص و اصلاح خواهد شد. وي اضافه كرد: سعي شده است كه لايحه جامع خدمات رساني به ايثار گران همانطور كه از نامش مشخص است به طور جامع مسائل مربوط به خانواده شهدا و ايثارگران را در بر گرفته باشد. دهقان همچنين در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با وزارت مسكن گفت: بر اساس اين تفاهم نامه وزارت مسكن و شهرسازي متعهد شد 31 هزار واحد مسكوني و يا زمين براي ايثار گران فاقد مسكن فراهم كند كه سهم هر استان مشخص شده است. وي اظهار اميدواري كرد: مشكل مسكن افراد واجد شرايط اولويت تا پايان سال و مابقي تا دو سال آينده مرتفع شود.

۱۰ميليون نفر روز تا پايان امسال
در بسيج سازندگي شركت مي كنند
گروه اجتماعي- تا پايان امسال 10 ميليون نفر روز از جوانان طي اردوهاي هجرت در سازندگي كشور شركت مي كنند.
مجيد خراساني رئيس سازمان بسيج سازندگي ضمن اعلام اين مطلب افزود: از اين ميزان سه ميليون و يكصد و 90 هزار نفر روز در اردوهاي هجرت بسيج سازندگي در شش عرصه سازندگي در مناطق محروم مشاركت كردند. وي گفت: در ابتداي تابستان مقرر شده بود كه دو ميليون نفر روز از جوانان در اردوهاي هجرت تابستان شركت كنند كه در پايان تابستان با استقبال گسترده جوانان و دانش آموزان اين ميزان به بيش از 50 درصد افزايش يافت و به رقم كنوني رسيد. خراساني عمده فعاليت هاي انجام شده در اردوهاي هجرت تابستان را بازسازي و نوسازي مدارس دانست و اظهار داشت: تا آخرين روز تابستان 31 شهريور ماه پنج هزار و 952 مدرسه تحت بازسازي و مرمت قرارگرفته است كه به اين منظور 918 هزار و 677 نفر روز از جوانان و دانش آموزان فعاليت كردند. رئيس سازمان بسيج سازندگي در ادامه گفت: فعاليت 858?هزار و 477 هزار نفر از جوانان و دانش آموزان از جمله اقدامات انجام شده در عرصه كشاورزي و آبخيزداري از ديگر فعاليت هاي انجام شده در اين اردوهاست.

آيين نامه اجراي اسناد اصلاح مي شود
گروه اجتماعي - معاون اجراي اسناد رسمي در خصوص پرونده هاي تشكيلي گفت: در 6 ماهه سال جاري بيش از 6000 پرونده اجرايي تشكيل شده است كه از اين تعداد 1450 پرونده، مربوط به چك هاي بلا محل و 872 پرونده مربوط به اجراي مهريه است.
ثريا افروغ همچنين از تشكيل كار گروهي براي اصلاح آيين نامه اجراي اسناد رسمي خبر داد.معاون اجراي اسناد رسمي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با تاكيد بر ضرورت اصلاح قوانين و مقررات ثبتي گفت: در اين راستا پيش نويس اصلاح ماده 34 و 34 مكرر قانون ثبت در رابطه با اجراي اسناد رهني و وثيقه تهيه و تنظيم شده است كه در صورت تصويب آن گره بسياري از پرونده هاي اين نوع اسناد گشوده مي شود و گامي در جهت تحقق اجراي عدالت خواهد بود.
وي افزود: با تصويب لايحه توسعه صلاحيت دفاتر اسناد رسمي و واحدهاي ثبتي، صلاحيت اجراي اسناد رسمي در خصوص پرونده هاي مربوط به چك، مهريه و سفته افزايش مي يابد كه به همين ميزان از حجــم پرونده هاي تشكيلي در محاكم و دادگاه ها كم مي شود.وي افزود: در اين اصلاحيه پيش بيني شده كه راهنين در اسناد رهني به نسبت طلب خود نسبت به مورد وثيقه حق داشته باشند و از تمليك كل مورد رهن در صورت عدم توانايي بدهكار نسبت به پرداخت اقساط خودداري شود.
افروغ، معاون اجراي اسناد رسمي سازمان ثبت اسناد و املاك كشوركه در آستانه برگزاري نخستين همايش و نمايشگاه سراسري به سوي ثبت نوين سخن مي گفت، اظهار داشت: اجراي اسناد رسمي در قضا زدايي، نقش برجسته اي دارد و به لحاظ اين كه در اسناد رسمي حوزه تعهدات هر يك از طرفين دقيقاً مشخص است، در صورت عدم اجراي تعهدات، متعهد له مي تواند با استفاده از امتياز ويژه اي كه قانون براي اسناد رسمي قائل شده است و در هر زمان تقاضاي صدور اجرائيه و انجام تعهد كند.
مكانيزاسيون خدمات ثبتي
معاون فناوري اطلاعات سازمان ثبت، نيز گفت: براي آماده كردن بستر و زيرساخت هاي لازم براي مكانيزه سازي عمليات ثبتي تلاش هاي خوبي صورت گرفته است و اميدواريم كه با آماده سازي اين زيرساخت ها، خدمات ثبت در حوزه املاك، ثبت شركت ها و اجراي اسناد رسمي در آينده نزديك به صورت مكانيزه به مردم ارائه شود. حسين شاعري كـه در آستـانه برگــزاري اولين نمايشگـاه و همــايش به سوي ثبت نوين سخن مي گفت با بيان اين كه مكانيزه شدن امور ثبتي به بستر سازي در درون و بيرون سازمان ثبت نياز دارد، گفت: متأسفانه اهميت ماموريت هاي اين سازمان براي مسئولين ناشناخته است و به نقش خدمات سازمان ثبت در نظام اداري پي نبرده اند و به اين سازمان بي توجهي نشان مي دهند.
معاون فناوري اطلاعات سازمان ثبت افزود: بي توجهي مسئولان در تخصيص اعتبارات لازم به طرح ها و برنامه هاي سازمان ثبت خود را نشان مي دهد.
وي با اعلام اين كه 50 درصد پرونده هاي محاكم دادگستري در مسائل زمين و املاك ريشه دارد، گفت: در حدود 10 ميليون پرونده در دادگستري مطرح است كه اگر هر پرونده 2 نفر داشته باشد۲۰ ميليون نفر درگير هستند كه درصد قابل توجهي از جمعيت كشور به شمار مي روند. وي با اشاره به هماهنگي هاي صورت گرفته با وزارت اقتصاد و دارايي و بانك ها گفت: با هماهنگي و همكاري اين مراكز بسياري از امور به صورت شبكه و مكانيزه انجام مي شود و جلوي خيلي از سوء استفاده ها گرفته مي شود و عمليات ثبتي شفاف سازي مي شود.
رئيس ستاد حوادث و سوانح مازندران اعلام كرد
احتمال شيوع مجدد بيماري آنفلوآنزاي حادپرندگان
مهر: رئيس ستاد حوادث و سوانح پيش بيني نشده مازندران نسبت به احتمال شيوع مجدد بيماري آنفلوآنزاي حاد پرندگان در استان هشدار داد.
بهزاد پورمحمد افزود: به علت شروع مهاجرت پرندگان وحشي و رها سازي طيور بومي به مزارع و باغات، احتمال شيوع مجدد اين بيماري دور از انتظار نيست.رئيس ستاد حوادث و سوانح پيش بيني نشده مازندران از مردم استان خواست مرغ مصرفي خود را از مراكز و فروشگاه هاي معتبر خريداري نمايند.

با مردم
برتري درآمد دلالي نسبت به كشاورزي و صنعت
@ وقتي به گفته كارشناسان اقتصادي نرخ بازدهي دلالي در كشور ما بيشتر از فعاليت هاي كشاورزي و صنعتي است، به طور طبيعي بايد شاهد افول كشاورزي و صنعت و مهاجرت هر چه بيشتر كشاورزان به شهرها و همچنين روي آوري كارگران بيكار به مشاغل خدماتي و مسافركشي و ... در تهران و شهرهاي بزرگ باشيم. اميد است با تلاش مسئولان، اين تناسب زيانبار به سود بخش توليد، تغيير يابد.
عزيززاده تهران
كمبود تابلوي راهنماي مسير
@ كمبود تابلوي راهنماي مسير در مسيرهاي بزرگراهي شهر تهران باعث سردرگمي رانندگان مي شود. به عنوان مثال در بزرگراه آبشناسان (ايران پارس) در تقاطع جنت آباد تابلويي كه نشان دهنده مسير خيابان جنت آباد باشد به چشم نمي خورد. در مسير كنوني بزرگراه همت از غرب تا شرق تهران، اين كاستي ديده مي شود.
جهانبخش تهران
اين كوچه را هم آسفالت كنيد
در طرح جهادي منطقه 7 تهران بسياري از خيابان ها و كوچه ها آسفالت شد، اما كوچه پروشات در خيابان مطهري با آنكه بيش از يك ماه بسته بود، آسفالت نشده است.
بهرامي تهران
حذف سرويس معلمان
افزايش ساعات كار مدارس شهرري و حذف بعضي از سرويس هاي معلمان مشكلاتي به وجود آورده كه نيازمند توجه بيشتر وزارت آموزش و پرورش به اين مشكلات است.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
فضاي تاريك پارك
پارك شريعتي در عبدل آباد شبها نياز به روشنايي دارد.
پيروزي تهران
نفوذ موش
در شهرك شهيد بهشتي يافت آباد، در نهر فاضلاب خيابان هشت متري بابايي موش وجود دارد كه به علت نبود درپوش مناسب به داخل خانه ها نفوذ مي كنند.
بهزادپور تهران
نياز به پل عابر پياده داريم
در جنوب ميدان آزادي، ابتداي بلوار آيت ا... سعيدي، به دليل نبود پل هوايي عابر پياده، رفت و آمد عابران پياده بسيار با دشواري انجام مي شود.
حميد بيك محمدي تهران
مسابقه علمي اجباري؟
به عنوان برگزاري مسابقه علمي مدارس رامشير واقع در استان خوزستان از دانش آموزان خواسته شد كه مبلغي پول پرداخت كنند .چرا مسابقه علمي اجباري است و چرا در ازاي آن از دانش آموز وجه دريافت مي گردد؟
ولي يك دانش آموز رامشير
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
كنترل كيفيت مواد غذايي
پس از خريد ماءالشعير... هنگام گشودن در آن، متوجه شدم كه زير تشتك، مگس مرده اي وجود دارد. مراتب را به كارخانه سازنده اطلاع دادم و خواستار پيگيري شدم. اما در مورد صنايع غذايي بايد كنترل كيفيت دقيق تري اعمال شود.
پورحاجي تهران
ضرورت توجه به پروژه هاي فوري تهران
در چهارراه جلال آل احمد (اميرآباد شمالي)، با اينكه از مدتها قبل پايه هاي پل عابر پياده كار گذاشته شده، اما ادامه عمليات اجرايي متوقف مانده است. با توجه به اينكه با نبود اين پل و شرايط موجود محل، مشكلات زيادي براي عابرين جهت عبور از عرض بزرگراه ايجاد مي شود؛ ضمن اينكه ترافيك سنگيني نيز در اين چهارراه به وجود مي آيد، بهتر است
به جاي هزينه هاي سنگين مثل مونوريل، پروژه هاي مورد نياز و فوري مردم تكميل شود.
اميني تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |