يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۰ - Nov 12, 2006
اتصال شهر كرج به مترو تهران
هفتمين ايستگاه مترو كرج فردا گشايش مي يابد
شهردار منطقه 3 تهران: ساماندهي ده ونك
به زودي آغاز مي شود
گروه شهري- فردا با حضور محمد باقر قاليباف شهردار تهران ايستگاه متروي اتمسفر از خط 5 متروي تهران به بهره برداري خواهد رسيد.
محسن هاشمي مدير عامل شركت قطارهاي شهري تهران و حومه (مترو) در مصاحبه با همشهري از خط 5 مترو به عنوان خط متروي اتصال نام برد كه شهر اقماري كرج را به تهران متصل مي سازد .
وي در توضيح اين مطلب گفت: با در نظر گرفتن اين مهم كه روزانه 2 ميليون سفر از شهرهاي اقماري كرج، ورامين، هشتگرد، بومهن، پرديس، ورامين، شهريار و اسلامشهر به سمت تهران صورت مي گيرد متروي تهران سياست اتصال ريلي اين شهركها به تهران را در دستور كار خود قرار داد تا متعاقب آن مردم با بهره گيري از اين شيوه حمل و نقل، بدون نياز به استفاده از وسيله نقليه شخصي و به شيوه اي منظم با استفاده از مترو علاوه بر اينكه ترافيك و آلودگي هواي كمتري را به شهر تهران تحميل مي سازند، از امكان استفاده از وسيله اي پر سرعت و ايمن در جابجايي برخوردار مي شوند.
محسن هاشمي به عنوان نمونه از متروي كرج گلشهر نام برد كه از 11 ايستگاه برخوردار است كه از اين ميان ايستگاه هاي تهران، چيتگر، ايران خودرو، وردآورد، كرج، گلشهر به بهره برداري رسيده و فردا نيز ايستگاه اتمسفر با ظرفيت روزانه 20 هزار سفر امكان دسترسي اهالي گرمدره، كرج و ناصريه به تهران را فراهم مي سازد.
مدير عامل شركت مترو ادامه داد: يكي از ويژگيهاي خوب اين ايستگاه كه در 27كيلومتري تهران قرار دارد، برخورداري از محوطه وسيع پارك سوار است تا ساكنين مناطق مورد اشاره با پارك وسيله نقليه شخصي خود از قطار براي حركت به سمت تهران استفاده نمايند.
هاشمي اظهارداشت: به توجه به اينكه 30 واگن به قطارهاي كرج اضافه شده تا هفته آينده ضمن آن كه قطارهاي كرج 8 واگنه مي شوند واگنهاي ويژه بانوان از يك به دو واگن افزايش خواهد يافت.
وي همچنين خبرداد:     با در نظر گرفتن اينكه هر دو ماه قرار است دو قطار به خطوط۱و۲ تهران اضافه شود، زمان انتظار قطارهاي متروي تهران كه هم اكنون 4 دقيقه است در زمستان به هر 5/3 دقيقه يك قطار و تا آخر زمستان به هر 3 دقيقه يك قطار كاهش خواهد يافت.

حريم جديد براي بزرگراه چمران
ساماندهي ده ونك به زودي آغاز مي شود
001128.jpg
گروه شهري- براساس ضرب الاجلي كه از سوي محمد باقر قاليباف شهردار تهران اعلام شده است مي بايست ظرف مدت يك ماه تعريف جديدي از حريم بزرگراه چمران ارائه شود.
به گزارش همشهري، 18 سال از عمر صورتجلسه 374 مصوبه كميسيون ماده 5 در مورد تعيين تكليف حاشيه نشينان بزرگراه چمران در محدوده مناطق 6و۳،۲،۱مي گذرد. براساس اين مصوبه در حاشيه بزرگراه چمران به عرض 100 متر از لبه بزرگراهي كليه اراضي واقع در طرفين بزرگراه از خيابان ولي عصر تا پل كوي نصر و ميدان توحيد اعم از موات، باير، داير، باغ راه و مزروعي تا عمق۵‎/۱۲۲ متر از هر طرف ازسوي شهرداري تهران به پارك عمومي تبديل شود و مالكين اين اراضي جهت اخذ معوض با معرفي نامه شهرداري تهران به وزارت مسكن و شهرسازي مراجعه كنند.
بنا براين گزارش،به رغم گذشت حدود دو دهه از عمر اين مصوبه به لحاظ نبود هماهنگي بين وزارت مسكن و شهرسازي با شهرداري تهران و عدم الزام اين وزارتخانه به انجام تعهدات خود نه تنها اين طرح هيچگاه جنبه اجريي به خود نگرفت بلكه در تمام اين سالها رشد بي رويه ساخت و سازهاي غير مجاز در اراضي محدوده ده ونك كه از آن به عنوان سرمايه اي ارزشمند جهت بهره برداري عموم مردم نام برده مي شود رخ داد.
به گفته خادم الاسلام شهردار منطقه 3 كه بخشي از اين اراضي به وسعت 2/19 هكتار مساحت و جمعيت 4 هزار نفري در محدوده تحت مسئوليت وي واقع شده است مي گويد: تنها طي سالهاي 1381- 1377 به تعداد 479 قطعه ساخت و ساز با ميانگين 154 متر مساحت صورت گرفته كه 90 درصد آن غير مجاز و فاقد سند مالكيت است.
به گفته شهردار منطقه 3، عمده مشكل در اين ناحيه مربوط به حاشيه بزرگراه چمران است كه در طرح فضاي سبز قرار دارد ولي سالهاست به رغم برخورداري از مصوبه كميسيون ماده 5 تنها به دليل كلي و اجرايي نبودن اين مصوبه معضلات فراواني را براي شهر و شهرونداني كه به طور غير مجاز ساكن اين محدوده هستند موجب شده است.
وي در توضيح اين مطلب گفت: هم اكنون املاك 4 هزار سكنه حاشيه بزرگراه چمران فاقد سند مالكيت است بنا براين قانوناً شهرداري نمي  تواند پروانه ساخت و پايان كار براي املاك آنها صادر كند كه همين امر خريد و فروش، نوسازي، بازسازي و هرگونه تحرك ديگر را از آنان سلب كرده، ضمن اينكه چون سكنه قانوني شهر به شمار نمي روند شهرداري از ارائه خدمات شهري مناسب به اين شهروندان معذور است وي گفت: به همين دليل قاليباف شهردار تهران دستور تعيين تكليف هر چه سريعتر اراضي و ساكنين اين محدوده كه۱۸سال از ناحيه عدم هماهنگي ها و اجرايي نبودن مصوبات در بلا تكليفي به سر مي برند و از همين ناحيه خسارات سنگيني هم به شهر وارد شده را صادر كرده است.
وي ادامه داد: به همين دليل طي 5 جلسه مشتركي كه به طور فشرده با حضور نمايندگان شوراياري محله ونك،خادم رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر، مشاور طرح تفصيلي منطقه،معاون شهرسازي شهرداري تهران،شهردار منطقه،نماينده سازمان نوسازي و نماينده اي از معاونت فني عمراني شهرداري صورت گرفته نهايتاً در تاريخ سيزدهم آبان ماه جاري تصميماتي گرفته شد.
شهردار منطقه 3 در توضيح تصميمات ارشادي كه توسط اين كميته اتخاذ شده است گفت: به منظور ارائه راه حلهاي اجرايي با مسئوليت مستقيم شهرداري قرار شد معاونت شهرسازي با كمك سازمان نوسازي بررسي دقيقي روي پلاكهاي حاشيه بزرگراه چمران در مناطق 6و۳،۲،۱ داشته باشند تا با جذب مشاركتهاي مردمي و ستاد هماهنگي شوراياريها راه حلهاي اجرايي مناسب را پيشنهاد نمايند.
وي خبر داد: مشاوران در ضرب العجل تعيين شده از سوي اين كميته مي بايست ظرف مدت يك ماه تعريف جديدي از حريم بزرگراه چمران ارائه نمايند تا براي تصميم گيري به كميسيون ماده 5 ارجاع شود.
وي گفت: براي آن دسته از املاكي كه به رغم تعريف مجدد حريم براي بزرگراه همچنان در طرح فضاي سبز قرار داشته باشند قرار است از محل اراضي ذخيره شهري متناسب با قيمت ملك كه از سوي كارشناسان رسمي دادگستري تعيين مي شود، ملك معوض داده شود. وي اظهارداشت: به هر حال شهرداري تهران تصميم دارد به جاي راهكارهاي كلي و نشدني به دنبال راهكاري عملي و در عين حال اجرايي باشد به نحوي كه رضايت صاحبان املاك واقع در طرح را نيز جلب نمايد.

پايان طرح تردد زوج و فرد خودروها؛
ساعت 6 بعد از ظهر
ايسنا: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه ساعت پاياني طرح تردد زوج و فرد خودروها كاهش يافته است، گفت: بدين ترتيب با توجه به نزديك شدن به فصل زمستان و تغيير ساعت پيك تردد از روز شنبه 20 آبان ماه سال جاري ساعت اجراي طرح تردد نوبتي خودروها از ساعت 6:30 تا 18 شده است. وي در خصوص آرمهاي طرح ترافيك جديد نيز گفت: بر اساس مذاكرات انجام شده اعتبار آرم هاي قبلي پايان آبان ماه به اتمام رسيده و تمامي خودروها از اول آذرماه سال جاري بايد آرمهاي جديد داشته باشند.
سردار حاجري نيا با اشاره به اين كه طرح تشديد برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف از روز شنبه 20 آبان ماه سال جاري آغاز شده است، افزود: تاكنون نسبت به سال 84 آمار برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف 118 درصد رشد يافته است.به گفته رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تخلفاتي همچون حركت در خلاف جهت، نداشتن پلاك و مدارك شناسايي از سوي موتورسيكلت سواران به ميزان قابل توجهي در سال جاري كاهش يافته است. وي با اشاره به برخورد با خودروهاي داراي پلاك مخدوش و ناخوانا در سال جاري، گفت: از ابتداي سال تاكنون با 18 هزار و 862 مورد خودروي متخلف در اين زمينه برخورد و تعدادي از آنها به پاركينگ منتقل و برخي نيز جريمه شدند.

آن محاسبه و اين سليقه
دكتر ناصر كرمي
دكادان
به وضعيت خاصي از مراحل تطور اجتماعي دكادان گفته مي شود. دكادان تعريف مشخصي ندارد. اما كلاً وضعيت خوبي نيست. اگر بخواهيم آن  را تعميم بدهيم به اوضاع فرهنگ، مشابه شرايطي است كه در آن هيچ اثر خلاقه اي توليد نمي شود و چشم اندازي هم براي توليد چنين آثاري در پيش رو نيست. هرچه هست تكرار خامدستانه آثار پيشينيان است. از اين جهت دكادان وضعيتي بغرنج است كه يك جامعه بايد بكوشد از آن رها شود. هرچه تعريف دكادان نامشخص است، نشانه هاي آن اما آشكار و معلوم هستند. مهم ترين آنها يك شاخص رياضي است كه نسبت بين تمكن افراد و حضور آنها در فرايند توليد را تعيين مي كند. بر اين اساس، در شرايط دكادان هرچه افراد به فرايند توليد نزديك تر باشند، تمكن اندك تري دارند. بالعكس، آنها كه اشتغال و فعاليت روزمره آنها دورترين نسبت را با فرايند توليد دارد روز به روز متمكن تر مي شوند. اين فقط گزاره اي بود برمبناي يك بحث جامعه شناختي ادبي. براي اين كه تا اينجاي ستون از هيچ اطلاعات خبري مفيدي هم تهي نباشد، خوب است بدانيد كه يكي از مقامات ديروز اعلام كرده است كه نرخ بازدهي سرمايه در كشور در بخش دلالي 11 برابر بخش كشاورزي و 8 برابر بخش صنعت است.
معمار ناشناس
نام ديگر، معماري است كه تا پايان تاريخ ناشناس خواهد ماند، اگرچه به روايتي، او مهم ترين اثر مهندسي تاريخ بشر را ساخته است. سازنده برج گنبد، كسي است كه بيش از هزار سال پيش ساختماني را به ارتفاع 72 متر (معادل ارتفاع يك ساختمان 25 طبقه) بدون استفاده از بتون آرمه و يا اسكلت فلزي و فقط با استفاده از آجر ساخته است و از پس يك هزاره و با وجود تحمل دو زلزله بيش از 6 ريشتري اين ساختمان همچنان سالم و استوار باقي مانده است. استحكام برج گنبد مقايسه شود با ساختمان هاي كنوني تهران كه با وجود استفاده از ابزار آلات مدرن محاسبه و بتون و فولاد و... حداكثر بعد از 30 سال كلنگي مي شوند و گفته مي شود سه چهارم آنها قطعاً با يك زلزله 6 ريشتري فرو مي ريزند. اين كه چگونه آن معمار ناشناس بدون هيچ ابزاري توانسته چنان محاسبه دقيقي انجام دهد، از جمله عجايب تاريخ معماري جهان است.
براي اين كه اين بخش از ستون امروز هم بي بهره از اخبار خواندني نباشد، جالب است بدانيد كه ديروز سازمان ميراث فرهنگي استان گلستان اعلام كرد اقدام شهرداري براي ساخت يك مجتمع تجاري در جوار برج گنبد شانس جهاني شدن را از اين برج سلب خواهد كرد. اين مجتمع چهارطبقه كه در فاصله شش متري عرصه برج ساخته مي شود همچنين موجب شكسته شدن حريم منظري آن خواهد شد. سازمان مذكور در اين باره خيلي اعلام نگراني كرده است، كه به نظر مي رسد چندان محملي ندارد زيرا حداكثر 30 الي 40 سال ديگر اين مجتمع فروخواهد ريخت اما مي توان اميدوار بود برج گنبد باقي بماند.

در سومين كنفرانس مديريت ترافيك پيشنهاد شد
تشكيل شوراي تام الاختيار حمل و نقل و ترافيك
گروه شهري سومين كنفرانس دو روزه منطقه اي مديريت ترافيك با حضور صاحبنظران، دانشمندان، محققان برجسته ايراني و خارجي با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
سرهنگ عليرضا اسماعيلي دبير كنفرانس درخصوص دستاوردهاي اين نشست گفت: در اين كنفرانس 24 مقاله ارائه شد كه پس از بررسي در كميسيون هاي علمي در صحن علني كنفرانس قرائت شد. وي افزود: چند سخنراني تخصصي نيز از جمله سخنان كورشه نماينده بانك جهاني قرائت شد. سرهنگ اسماعيلي افزود: در بيانيه كنفرانس پيش بيني شد به منظور فراهم سازي بسترهاي مناسب رشد بر توسعه جامع فرهنگ ترافيك و آموزش با تشكيل كميته هاي مشترك آموزش هاي رسمي و عمومي با مشاركت بخش هاي دولتي فراگير شود. همچنين در اين كنفرانس پيشنهاد شد به منظور تمركز مديريت و دستيابي به ساختار مناسب و پاسخگويي متناسب با نياز روز كشور سازماندهي نوين شورايي تحت  عنوان شوراي عالي حمل و نقل ترافيك با اختيار تام فرابخش و كميته هاي فني و تخصصي زيرمجموعه آن با مديريت و مسئوليت بخش مسئول مربوطه تشكيل شود تا امكان استفاده از تجهيزات و فناوري روز دنيا جهت كنترل تخلفات محقق گردد.

خيابان انقلاب زيباسازي مي شود
گروه شهري - معاونت امور شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه 11 ضلع جنوبي خيابان انقلاب را زيباسازي مي كند.
به گزارش سما، اداره زيباسازي منطقه 11 شهرداري تهران در نظر دارد نماي مغازه هاي اين خيابان كه شامل طيف وسيعي از ناشران و كتاب فروشي ها مي شود، را بهسازي و پاكسازي نمايد. بر همين اساس در نظر است رنگ آميزي كركره مغازه ها، جمع آوري و حذف زوايد فيزيكي از روي نماها، پاكسازي و بهسازي  نماها، و مشاركت در پياده رو سازي اين خيابان انجام شود و به منظور ساماندهي تابلوي سر در مغازه ها از كليه مالكين درخواست شده تا نسبت به اين امر شهرداري را ياري كنند.

نگاه
001125.jpg
مهدي كاظمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |