يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۰ - Nov 12, 2006
پيامدهاي سياسي و نظامي پيروزي
دموكرات ها در انتخابات آمريكا
001107.jpg
گروه بين  الملل نتايج انتخابات آمريكا همچنان خبرسازترين موضوع رسانه هاي غربي است.
تحليلگران غربي بر پايه اين نتايج اعتقاد دارند كه پيروزي دموكرات ها موجب تغيير سياست خارجي آمريكا خواهد شد. در مورد كره شمالي به گزارش آسوشيتدپرس دموكرات ها گفت وگوي دوجانبه را بررسي خواهند كرد درحالي كه شون مك كورمك سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفته بود كه در سياست خارجي آمريكا تغيير عمده اي روي نخواهد داد.
روزنامه نيويورك تايمز نيز گزارش داد كه فرماندهان بلندپايه نظامي آمريكا بازنگري در راهبرد آمريكا در عراق را آغاز كرده اند.
گفته مي شود شروع به كار وزير دفاع تازه آمريكا عامل تغييرات در سياست آمريكا در مورد مسايل زيادي ازجمله عراق و كره شمالي خواهد شد.
رابرت گيتس كه پيشتر رئيس سازمان سيا بود به گزارش خبرگزاري فرانسه نگاهي نو به تحولات اخير در عراق و ساير مناطق جهان دارد. فيگارو چاپ پاريس نيز در همين رابطه به قلم فيليپ ژلي نوشت ناكامي جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در انتخابات ميان دوره اي پارلماني اين كشور نه تنها به بازنگري عميق در استراتژي كاخ سفيد درخصوص عراق بلكه بايد به تغيير سياست واشنگتن در خاورميانه منجر  شود زيرا بيم آن مي رود با قدرت گرفتن دمكرات ها اين سياست ها زيرسئوال برود.
به نوشته فيگارو ديدار روز دوشنبه ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل از آمريكا اولين نشانه از تغيير احتمالي در سياست كاخ سفيد در قبال خاورميانه قلمداد مي شود. ديدار اولمرت از واشنگتن به عنوان متحد راهبردي آمريكا در خاورميانه تصادفي نيست.
بوش و اولمرت هر دو نسبت به ديدار قبلي خود در ماه مه گذشته هم اكنون در شرايط شكننده تري به سر مي برند بنابراين يكي از دلايل ديدار آنها مي تواند بررسي موضوعات مشترك باشد.
دمكرات هاي آمريكا كمتر از جمهوري خواهان حامي اسرائيل نيستند اگرچه جرج بوش اولين رئيس جمهور آمريكا قلمداد مي شود كه از تشكيل يك كشور فلسطيني سخن به ميان آورده اما درعين حال دست آريل شارون نخست وزير سابق و اولمرت نخست وزير كنوني اسرائيل را در مبادرت به هرگونه اقدامي باز گذاشته است.
بوش به علاوه سياست انزواي حماس را به بهاي بي ثباتي در سرزمين هاي فلسطيني ادامه مي دهد.
در همين حال دونالد رامسفلد وزير دفاع مستعفي آمريكا تنها چند روز پس از كناره گيري از سمت خود بار ديگر به دست داشتن در شكنجه زندانيان در زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو متهم شده است.
به گزارش روز شنبه شبكه تلويزيوني سي ان ان، گروهي از فعالان حقوق بشر در آمريكا با طرح مجدد اتهام دست داشتن رامسفلد در بدرفتاري با زندانيان در ابوغريب عراق و زندان دورافتاده گوانتانامو، قصد دارند از طريق يكي از دادگاههاي آلمان به اتهامات وي رسيدگي كنند.
همچنين يكي از وكلاي خانواده هاي اتباع سعودي كه در زندان گوانتانامو به سر مي برند روز گذشته ضمن استقبال از استعفاي رامسفلد، از وزارت دفاع آمريكا گفت: با وجود استعفاي وزير دفاع آمريكا، حق تحت پيگرد قرار دادن وي را به اتهام بدرفتاري با زندانيان گوانتانامو و شكنجه آنها براي خود حفظ خواهد كرد.
كاتب الشماري وكيل سعودي، رامسفلد را مسئول اصلي شكنجه زندانيان گوانتانامو دانست و گفت: وي مجوز استفاده از شيوه هاي خاص بازجويي از زندانيان را صادر مي كرد.
رامسفلد كه مدت شش سال تصدي پست وزارت دفاع آمريكا را برعهده داشت، پيشتر به نقش داشتن در شكنجه زندانيان متهم شده بود اما تاكنون اين اتهامات وي در هيچ دادگاهي بررسي و رسيدگي نشده است.
پس از افشاي بدرفتاري و شكنجه هاي جسمي و روحي شديد زندانيان زندان ابوغريب عراق به دست زندانبانان آمريكايي و انگليسي در سال ????كه تبديل به رسوايي بزرگي به ويژه براي كاخ سفيد شد، دولت آمريكا در اقدامي نمادين تنها چند ژنرال آمريكايي در عراق از جمله يك زن را كه بطور مستقيم در اعمال شكنجه ها دست داشت از كار بركنار كرد، اما هرگز خود حاضر به پاسخگويي در مقابل اين جنايات هولناك نشد.

فلسطين؛ دولتي بدون شخصيت هاي سياسي
گروه بين الملل - در شرايطي كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين مدعي است كه اعضاي دولت آتي وحدت ملي فلسطين بر اساس لياقت و شايستگي انتخاب خواهند شد ديروز موسي ابومرزوق معاون رئيس دفتر سياسي حماس اعلام كرد كه در دولت جديد فلسطين شخصيت هاي برجسته سياسي فتح و حماس حضور ندارند.
مرزوق گفت: دولت جديد كه حماس و تشكيلات خودگردان برسر آن به توافق رسيدند از برخي نيرو هاي فلسطيني و ائتلاف هاي پارلماني داراي نماينده در شوراي قانونگذاري تشكيل خواهد شد.

وحشت اروپا از حملات القاعده در آستانه تعطيلات
گروه بين الملل شبكه خبري سي بي اس آمريكا ديروز به نقل از منابع اطلاعاتي عربي و غربي و با اشاره به تحركات اخير هسته هاي القاعده خبر داد، القاعده قصد حمله به خطوط هوايي و حمل و نقل راه آهن اروپا را در فصل مسافرت ها و تعطيلات در اين قاره دارد. خروج غير عادي و بي دليل گروههاي وابسته به القاعده از پاكستان و افغانستان به گمانه زني ها درباره احتمال آماده شدن القاعده براي حملات جديد دامن زده است. يكي از مظنونان دستگير شده وابسته به القاعده اعتراف كرده است كه اين گروه در حال آماده شدن براي انجام حمله اي شبيه حمله به خطوط مترو و هواپيمايي انگليس است.

تهديد حزب الله به كناره گيري از دولت لبنان
گروه بين الملل - حزب الله لبنان تهديد كرد اگر كارشكني هاي گروه هاي مخالف ادامه پيدا كند اين جريان سياسي از مشاركت در دولت لبنان كناره گيري خواهد كرد.
ديروز علي مقداد عضو فراكسيون مقاومت در پارلمان لبنان به شبكه خبري العالم گفت:حزب الله براي ايجاد وفاق ملي تلاش مي كند اما موانعي در برابر اين تلاش ها وجود دارد. وي در اين مصاحبه با اشاره به جريان مخالف حزب الله در لبنان موسوم به گروه چهاردهم فوريه گفت كه آنان عليرغم شعار هايي كه مي دهند عملاً مخالف تشكيل دولت وحدت ملي در اين كشور هستند.
مقداد گفت در نشستي كه به درخواست نبيه بري رئيس مجلس لبنان تشكيل شد قرار بر اين بود كه بر روي يك يا دو موضوع مشخص مذاكره شود اما آنها با پيش كشيدن موضوع رياست جمهوري عملاً باعث بروز دشواري هاي زياد شدند.
حزب الله لبنان جهت حل مشكلات كشور در پايان ماه رمضان به نيرو هاي اكثريت پارلمان دو هفته فرصت داده بود تا به منظور رفع بحران براي تشكيل دولت وحدت ملي به گفتگو بنشينند اما اين مهم هنوز محقق نشده است.

نگاه
عراق پاشنه آشيل جمهوريخواهان
دكتر محمد مهدي مظاهري
با پيروزي دموكرات ها در انتخابات ميان دوره اي كنگره، بي شك دولت جرج بوش براي استمرار سياست هاي جنگ طلبانه در منطقه خاورميانه بشدت تحت فشار قرار خواهد گرفت.اين در حالي است كه عدم تحقق وعده هاي دولت بوش در مورد سركوب گروه هاي تروريستي و دروغ  ادعاي آنان در مورد كشف تسليحات كشتار جمعي عراق، ميزان محبوبيت بوش را در ميان افكار عمومي آمريكا به پايين ترين حد خود رسانده است. از اين رو انتظار مي رود پس از دمكراتها در يكي از مجالس كنگره يا سنا شاهد تغيير رويه قابل توجه در عملكردهاي نيروهاي آمريكايي در عراق باشيم. در بررسي تحولات اخير و تاثير پيروزي دموكرات ها بر سياست خارجي آمريكا در مورد عراق بايد به نكات ذيل اشاره نمود:
۱ - دموكرات ها با فشار بر دولت بوش سعي خواهند نمود كه با تغيير استراتژي آمريكا و وارد نمودن نيروهاي چند مليتي تحت فرماندهي آمريكا از افزايش مشكلات دامن گير جلوگيري كنند.
۲ - به نظر دمكراتها ايالات متحده بايد از نقش سازمان ملل در عراق بخوبي استفاده كند و اين سازمان را به ديده شريك و متحد بنگرد چرا كه حضور نيروهاي بين المللي ضمن كاهش حساسيت ها زمينه را براي رهايي از باتلاق عراق فراهم مي سازد.
۳ - محور تبليغاتي جمهوري خواهان بويژه در عرصه سياست خارجي مبارزه با تروريسم و محو آن در عراق، بيشتر به يك بازي سياسي شبيه بوده تا واقعيت هاي داخلي اين كشور، چرا كه برخي از گروه هاي تروريستي در سازماندهي و حملات عليه شيعيان در عراق به حمايت هاي اطلاعاتي و اغماض نيروهاي اشغالگر در ارتكاب جنايت پشت گرم بودند. لذا تداوم ناآرامي هاي داخلي عراق زمينه را براي تضعيف هر چه بيشتر جمهوريخواهان فراهم خواهد نمود.
۴ - به قدرت رسيدن دمكراتها در كنگره و نفوذ بيشتر آنان به كميته هاي مختلف آن بستر مناسبي را براي تحقيق در مورد واقعيت پنهان و آشكار جنگ عراق فراهم مي سازد، ضمن اين كه دموكراتها با محور قراردادن امنيت داخلي و رفاه ملي از هزينه هاي جنگ در عراق بشدت خواهند كاست.
۵ - به نظر مي رسد كه بوش در آينده با مشكلات بيشتري براي طرح هاي امنيتي و نظامي خويش در عراق مواجه شود.
لذا انتظار مي رود بر خلاف ميل باطني خويش سعي خواهد كرد كه با تعيين جدول زماني زمينه را براي خروج تدريجي نيروهاي آمريكا از عراق فراهم سازد.
نكته اساسي در بررسي انتخابات اخير كنگره آمريكا اين است كه به رغم اختلافات موجود ميان جمهوريخواهان و دمكرات ها در مورد مسايل عراق هر دو حزب عمده بر لزوم حفظ موقعيت برتر آمريكا در منطقه و غارت ذخاير نفتي عراق اتفاق نظر دارند. بايد به ياد داشته باشيم جان كري رقيب انتخابات بوش در انتخابات رياست جمهوري به رغم مخالفت با سياست هاي بوش در حمله به عراق هيچ وقت اين حمله را محكوم نكرد، به طوري  كه دمكراتها گرچه بزرگ نمايي دولت بوش در مورد تسليحات كشتار جمعي عراق و ارتباط صدام با شبكه تروريستي القاعده را اقدامي فريبنده مي دانند، با اين وجود اقدام جمهوريخواهان را در انجام عمليات و سرنگوني رژيم بعث صدام را هيچ وقت محكوم نمي  كنند. لذا نبايد با جابجايي قدرت در كنگره يا سنا شاهد تغيير كلي سياست خارجي آمريكا در منطقه، به ويژه در عراق باشيم.
نكته آخر اين كه به نظر مي رسد دمكراتها بجاي ارزيابي اصولي به بحران عراق سعي نمودند از آن به عنوان ابزار مناسب براي پيشبرد منافع حزبي و پيروزي بر رقيب استفاده كنند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |