يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۰ - Nov 12, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين برادران شما آن است كه عيوبتان را به شما آشكارا بگويد.
(نهج الفصاحه، ص 316، ح 1509)
امروز با حافظ
بر لوح بصر، خط غباري بنگارم
گر دست دهد خاك كف پاي نگارم
چون شمع همان دم به دمي جان بسپارم
پروانه او گر رسدم در طلب جان
آب و هوا
001110.jpg

عكس روز
001119.jpg
عكس: رويترز / ميگوئل ويدال
ايگور ميتوراچ هنرمند مجسمه ساز لهستاني اخيراً نمايشگاهي در شهر ويگو واقع در جنوب غرب اسپانيا برپا كرده است.

در شهر چه خبر
تاليا گران شد
پس از سلطه چندروزه سيم كارت هاي اپراتور دوم بر بازار سيم كارت و پس رفت قيمت سيم كارت ها، تاليا اين طلسم را شكست. با گسترش خبر افزايش مدت شارژ سيم كارت هاي تاليا، بهاي خريد و فروش اين نوع سيم كارت در بازار تهران از 85 تا 90 هزار تومان به 100 هزار تومان ارتقا يافت. با اين وجود جدول قيمت هاي ساير سيم كارت ها هنوز از محاصره جو نزولي بازار رها نشده است.

بهار تاناكوراها
ورود يك جبهه هواي سرد بازار فروشگاه هاي تاناكورا (فروش دست دوم لباس) را كه چندسالي است خود را به عنوان عضو ثابت صنف پوشاك حفظ كرده اند رونق بخشيد. طي چند روز گذشته تاناكوراها البسه زمستاني خود را به رگال هاي جلوي مغازه منتقل كردند تا شيك پوش ها و اقشار كم درآمد دو طيف اصلي خريداران آنها را تشكيل دهند. در حال  حاضر با وجود هشدارهاي مكرر متخصصان پوست در مورد امكان انتقال بيماري هاي پوستي از طريق اين پوشاك هنوز هم علاقه مندان پوشاك خارجي تاب مقاومت در برابر اين ارزان هاي كاركرده را ندارند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي شهيد سعادتمند، شهيد بهشتي، هجرت و شهيد حكمت شعار آغاز مي شود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني 315 مشترك در مركز مخابرات شهيد سعادتمند با پيش شماره هاي 4420 الي 4428 در محدوده خيابان هاي ستارخان، شهيد ناصر قدياني، حميد اسدي و خسرو جنوبي و در مركز مخابرات شهيد بهشتي با پيش شماره هاي 8840 الي 8845 در محدوده خيابان هاي ملك، شريعتي و تركمنستان و در مركز مخابرات هجرت تعداد 600 شماره با پيش شماره هاي 3314، 3315، 3365، 3380 الي 3384 در محدوده 15 متري اول افسريه، خيابان هاي 21 و 22 به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود. همچنين در مركز مخابرات شهيد حكمت شعار با پيش شماره هاي 7720 الي 7722، 7744، 7745، 7789، 7749، 7727 در محدوده خيابان هاي سروش 2 الي 8 والاييان، 16 شرقي، سراج و سروش اصلي با اختلال همراه است.

اجبار آرايشگاه ها
با اين كه اتحاديه صنف آرايشگاه و سلماني مردانه با ابلاغ نرخ هاي جديد اصلاح به افزايش چندساله قيمت ها رسميت بخشيد اما اقدامات گوناگون برخي آرايشگاه ها براي كسب درآمد بيشتر نشان مي دهد اين تغييرات براي آنها كافي نبوده است. جديدترين اقدام كه گويا از اپيدمي خوبي هم در سطح شهر برخوردار بود، شستشوي اجباري موي سر مشتري است. اين بهانه كه شستشوي مو كيفيت اصلاح را تضمين مي كند 500 تا 800 تومان هزينه اضافي و اجباري براي مشتري به همراه دارد. اين اقدام به همراه يكسان  نبودن نرخ اصلاح در نقاط گوناگون شهر نارضايتي بسياري از شهروندان را در پي داشته است.

بازار
001134.jpg
ناوگان ريلي سريع

تمامي تغييرات ناوگان ريلي كشور نشان از اولويت افزايش سرعت در برنامه هاي جاري اين سيستم دارد.
در حال  حاضر قطارها مسير يك هزار كيلومتري تهران- مشهد را با سرعت 160 كيلومتر در مدت زمان 5/7 تا 9 ساعت طي مي كنند.
اين در حالي است كه با راه اندازي خط سريع السير
تهران- اصفهان نيز اين مسير 3 ساعته طي خواهد شد.
اما در مقابل، با وجود افزايش نسبي كميت قطارها مشكل اساسي هنوز هم ظرفيت كم جابه جايي به دليل رشد تقاضاست.
در اين رابطه مسئولان توصيه مي كنند متقاضيان از يك ماه پيش بليت خود را تهيه كنند و در صورت اتمام بليت طي يك نامه رسمي از شركت رجا درخواست اختصاص صندلي كنند.
با رسيدن تعداد متقاضيان به حد نصاب بليت با قيمت 50 درصد مازاد نرخ پايه در نظر گرفته مي شود.

سكه، طلا و ارز
001137.jpg

فرهنگسرا
كارگاه آموزشي شناخت بيماري ايدز
امور بانوان فرهنگسراي بهمن با هدف افزايش سطح آگاهي بانوان، اقدام به برگزاري كارگاه آموزشي شناخت بيماري ايدز كرده است. در اين كارگاه يك روزه ، كارشناسان پيرامون شناخت بيماري ايدز و راه هاي پيشگيري از ابتلا به آن، آموزش هاي لازم را ارائه خواهند كرد. اين برنامه روز دوشنبه مورخ 22 آبان ماه از ساعت 9 تا 11 در تالار امام خميني(ره) فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. شركت در اين كارگاه آموزشي براي عموم بانوان آزاد و رايگان است. علاقه مندان براي شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني ميدان راه آهن ميدان بهمن - فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 1-55312300 تماس بگيرند.

عضوگيري خانه فرهنگ حورا
خانه فرهنگ حورا با شروع فعاليت خود در كانون بانوان و كودك،  عضوگيري مي كند. خانه فرهنگ حورا همزمان با تغيير نام پارك نشاط به بهشت مادران افتتاح شد. با آغاز فعاليت هاي فرهنگي هنري اجتماعي، كانون،  اين مركز فعال شده است و در كانون هاي جهانديدگان، مادران، نجوم، كوهنوردي كانون ادبي، نمايش، قرآن كريم و ... عضوپذيري را آغاز كرده است. علاقمندان براي ثبت نام مي توانند روز سه شنبه 30 آبان به نشاني: خيابان سيد خندان خيابان جلفا انتهاي خيابان كاويان غربي پارك نشاط (بهشت مادران) خانه فرهنگ حورا مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن: 22886044 تماس بگيرند.

ما مي توانيم
نخستين جشنواره دانش آموزي ما مي توانيم به كوشش فرهنگسراي تفكر و به منظور تحقق اهداف جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم و ترويج روحيه خودباوري در چند سطح برگزار مي شود. دانش آموزان فعال در زمينه توليد علمي، فرهنگي و اجتماعي در روزنامه ها و نشريات، همراه ديگر دانش آموزاني كه آثاري براي ارائه دارند مي توانند تا پايان آذرماه سال جاري آثار خود را به نشاني شهر زيبا شهران بلوار شهران نرسيده به فلكه دوم فرهنگسراي تفكر ارسال كنند و يا با شماره تلفن 44304987 تماس بگيرند.

كنسرت گروه حاوا
گروه موسيقي حاوا ساعت 30/20 روزهاي پنج شنبه و جمعه 2 و 3 آذر در فرهنگسراي هنر به اجراي برنامه مي پردازد. اين گروه با تركيبي از سازهاي تار، كمانچه، سه تار، بم تار، سه تار قشقايي و نقاره قشقايي قطعات و مقام هايي از موسيقي بوير احمد و ايل قشقايي اجرا مي كند. علاقه مندان مي توانند براي تهيه و يا رزرو بليت به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 22872818 تماس بگيرند.

سينما
001116.jpg
وقتي همه خواب بودند
كارگردان: فريدون حسن پور
بازيگران: محمدرضا فروتن، گلاب آدينه، غزل شاكري
سينماهاي نمايش دهنده: ايران، فرهنگ
خلاصه داستان: بي بي سليمه پس از سال ها انتظار نوبت سفرش به خانه خدا فرارسيده اما كسي نمي خواهد خبر لغو مجوز سفر وي را به او بدهد.

تلويزيون
001140.jpg

آلودگي هواي تهران
001113.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org
[Roma
]
سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲
[Roma
]
دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
وظيفه مادري
آن مادر و فرزند پس از 30 سال كه همديگر را گم كرده بودند سرانجام به هم رسيدند. از زماني  كه كودك شيرخواره اي بيش نبود او را دزديده بودند و با چه فلاكتي بزرگ شده بود. اينك پس از 30 سال يكديگر را در آغوش مي گرفتند. اما به  نظر مي آمد لفظ غريبي در پيوند عاطفي اين دو پرسه مي زد و آن  را از هم مي گسست. وظيفه مادري كه به عاطفه بار معنا مي داد بايد ريشه هاي اين پيوند را آبياري مي كرد و قوت مي بخشيد اين همه سال ها گم شده بود.
ديگر نه فرزند براي مادر، فرزند بود و نه مادر براي فرزند، مادر ...
عبدالحميدحسين نيا

گشتي در دنياي خبرها
نخستين سرقت
لندن: در اسكاتلند يك دهكده كوچك وجود دارد كه تنها 125 نفر در آن زندگي مي كنند. اهالي اين دهكده هرگز خانه ها و خودروهايشان را قفل نمي كنند و به همين دليل يكي از امن ترين اماكن براي زندگي كردن در بريتانيا به شمار مي آيد. اما ديروز براي اولين بار در تاريخ اين دهكده يك نفر در آن مرتكب سرقت شد. البته سارق يك شخص غريبه بود كه از شهر گلاسكو به اين دهكده آمده بود. وي به اتهام سرقت 60 پوند، توسط پليس پاره وقت اين دهكده دستگير شد.
كلاهبرداري رانندگان
كانبرا: بيش از 240 راننده در كشور استراليا كه به اتهام رانندگي با سرعت غير مجاز توسط پليس جريمه شده بودند به جرم كلاهبرداري تحت تعقيب قرار گرفتند. تمام اين رانندگان به دليل اينكه دوربين هاي كنترل سرعت پليس تصاوير پلاك خودروشان را به دليل رانندگي با سرعت غير مجاز ثبت كرده بود به دادگاه احضار شده بودند. اما آنها مدعي شدند كه شخص ديگري در حين ارتكاب تخلف پشت فرمان خودرو آنها نشسته بود. اما جالب تر اينكه همه متهمان در نقاط مختلف استراليا نام يك زن مرده را به عنوان راننده اي كه پشت فرمان خودروشان نشسته بود اعلام كردند. به عبارتي ديگر هر 240 راننده مدعي شدند كه اين خانم كه 5 سال قبل از دنيا رفته است با خودرو آنها مرتكب خلاف شده است. همين موضوع باعث شد تا پليس به هر 240 راننده مظنون شود و آنها را تحت تعقيب قرار بدهد.
مجازات از نوع ديگر
ايندي يانا: يك دختر 19 ساله در آمريكا پس از ورود به رستوران سفارش غذا داد و بدون اينكه صورتحساب 19 دلاري خود را بپردازد از اين مكان خارج شد. مجازات چنين جرمي در آمريكا معمولا يك روز حبس است اما يك قاضي در ايندي يانا رأي داد اين دختر جوان به جاي اينكه يك روز پشت ميله هاي زندان حبس بشود بايد يك روز در آشپزخانه زندان به شستن ظروف غذاي زندانيان بپردازد.
جام جهاني سنگ، كاغذ، قيچي
تورنتو: امروز رقابتهاي جام جهاني سنگ، كاغذ، قيچي در كشور كانادا برگزار مي شود و 500 شركت كننده از سراسر جهان با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت. برنده اين مسابقه مبلغ 9 هزار دلار جايزه نقدي دريافت خواهد كرد. رقابتهاي جام جهاني سنگ، كاغذ، قيچي از سال 2002 آغاز شد و هر سال برگزار مي شود.
فيزيوتراپي انگشت
تورنتو: اين روزها بسياري از مردم چندين ساعت در روز به تايپ كردن پيام هاي كوتاه و نامه هاي الكترونيكي مي پردازند. به همين دليل از ناحيه انگشتان و مچ دست احساس درد و خستگي مي كنند. به همين دليل يك مركز فيزيوتراپي در كانادا جلسات فيزيوتراپي براي افراد مبتلا به اين دردهاي مزمن برگزار مي كند. افراد علاقه مند مي توانند با پرداخت 30 دلار به مدت 30 دقيقه تحت فيزيوتراپي و يا همان ماساژ انگشتان و مچ دست قرار بگيرند.
كابوس گوزن
استكهلم: يك گوزن در سوئد به كابوس دانش آموزان يك مدرسه در اين كشور تبديل شده است. اين گوزن كه در حدود 500 كيلوگرم وزن دارد تا كنون چند بار به اين مدرسه حمله ور شده و به تخريب اين مكان آموزشي و تعقيب دانش آموزان پرداخته است. گفته مي شود در صورت تكرار حملات اين گوزن، شكارچيان او را مورد هدف قرار خواهند داد.
ساخت و ساز با قوطي
001122.jpg
نيويورك: همه ساله در شهر نيويورك آمريكا مسابقه ساخت و ساز با قوطي هاي غذا برگزار مي شود. در اين مسابقه شركت كنندگان مي توانند با استفاده از هر نوع قوطي مواد غذايي به ساختن اشكال مورد نظرشان بپردازند. هم اكنون سيزدهمين دوره اين رقابتها در حال انجام است كه شركت كنندگان با استفاده از قوطي هاي مواد غذايي، ماكت هاي بسيار جالبي ساخته اند. همانگونه كه در تصوير مشخص است يك مهندس معماري اقدام به ساخت يك قورباغه با قوطي هاي شير كرده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |