يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۰ - Nov 12, 2006
نسل جديد كامپيوترهاي دستي براي اتصال مستقيم به اينترنت پرسرعت
پرش به دنياي ديجيتال
001014.jpg
گروه علمي فرهنگي- نسل جديد گوشي هاي تلفن همراه كه يك مركز چندرسانه اي با ارتباط وايمكس (Wi-max) هستند در حضور خبرنگاراني از سراسر دنيا معرفي شد.
به گزارش همشهري، Deluxe MITs اولين گوشي هوشمند دنياست كه بر اساس تكنولوژي واي مكس موبايل (WiBro) ساخته شده است. اين گوشي مي تواند با استفاده از تكنولوژي واي مكس با كليه وسايل ديجيتالي كه از اين قابليت برخوردارند، از جمله دوربين هاي عكاسي، mp3 پلير، كامپيوتر و نوت بوك و ساير وسايل ذخيره اطلاعات، ارتباط برقرار كند. مهم ترين ويژگي اين دستگاه، قابليت اتصال مستقيم به وب است.
اين گوشي از 3 قسمت اصلي تشكيل شده كه بعد از باز شدن، يكي تبديل به مانيتور مي شود و 2 قسمت ديگر هم صفحه كليد. اين قسمت ها هركدام مي توانند در جهات مختلف قرار بگيرند. ال سي دي اين دستگاه 5 اينچ و سي پي يو آن هم 1گيگاهرتز است. اين وسيله، يك هاردديسك 30گيگابايتي دارد كه به همراه 256مگابايت رم، قابليت نصب ويندوز اكس پي به عنوان سيستم عامل را دارد.
از ديگر امكانات اين گوشي كه البته در اكثر گوشي هاي همراه نسل سوم مشاهده مي شود، مي توان به بلوتوث، يو اس بي و دوربين 1.3 مگاپيكسلي اشاره كرد. اين دستگاه مي تواند به طور مستقيم با استفاده از تكنولوژي واي برو (WiBro) به اينترنت متصل شود و يا با استفاده از دوربين ارتباط تلفن تصويري را برقرار كند. همچنين به دليل نسب ويندوز اكس پي در اين دستگاه، امكان نصب كليه برنامه هاي تحت ويندوز وجود دارد. وزن Deluxe MITs حدود 1 كيلوگرم است. اما اين دستگاه با خود يك گوشي همراه دستي با برد 100 متر دارد كه با بلوتوث به دستگاه مركزي متصل مي شود و پيام هاي كوتاه را جواب مي دهد و دفترچه تلفن و نمايش گر شماره تماس گيرنده هم دارد.
اين دستگاه به دليل ويژگي هايي كه دارد، عملا مي تواند نقش تلفن ويديويي، دوربين عكاسي و فيلم برداري، تلويزيون، mp3 پلير، كامپيوتر و نوت بوك و هارد ديسك قابل حمل، را بازي كند.
پردازنده هاي اينتل مخصوص اين دستگاه طراحي شده و با توجه به حجم كوچك اين دستگاه، مدارهاي آن طوري طراحي شده كه انرژي كمي مصرف كنند تا دماي دستگاه پايين تر باشد. با اين وجود يك فن مينياتوري هم در اين UMPC نصب شده است.

همكاري نرم افزاري آدوبي و موزيلا
001011.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت نرم افزاري آدوبي و بنياد موزيلا توليدكننده مرورگر اينترنتي فايرفاكس، همكاري گسترده اي را در زمينه توليد برنامه هاي كاربردي اينترنتي پيشرفته بر اساس فناوري فلش آغاز مي كنند.
به گزارش نيوزفكتور، آدوبي در طرحي موسوم به تامارين، كد نرم افزاري موتور برنامه نويسي اكشن اسكريپت ويرچوال ماشين خود را كه براي ساخت تصاوير متحرك اينترنتي از نوع فلش مورد استفاده قرار مي گيرد، در اختيار بنياد موزيلا قرار مي دهد تا برنامه نويسان موزيلا از آن براي توليد برنامه هاي كاربردي اينترنتي پيشرفته مطابق با استانداردهاي وب۰‎/۲ استفاده كنند.
فرنك هكر، مدير اجرايي موزيلا اعلام كرد اهداي كد اصلي و ???هزار خطي موتور برنامه نويسي اكشن اسكريپت ويرچوال مشاين به بنياد موزيلا بزرگترين كمك صورت گرفته به بنياد موزيلا از زمان تاسيس آن در سه سال قبل تاكنون است.
بنياد موزيلا با استفاده از كد نرم افزاري ياد شده قادر خواهد بود برنامه هاي كاربردي پيشرفته اي را بر اساس نرم افزار گرافيكي فلش و ويژه نمايش در مرورگر كد باز فايرفاكس توليد كند.
كارشناسان عقيده دارند اين اقدام علاوه بر كمك به جامعه برنامه نويسان موزيلا براي توليد برنامه هاي كاربردي پيشرفته تر، به خود آدوبي نيز در زمينه تقويت نرم افزار گرافيكي آدوبي اين شركت كمك خواهد كرد. آدوبي با اهداي كد نرم افزاري ياد شده به موزيلا در حقيقت ورود خود را به دنياي نرم افزارهاي كد باز اعلام كرده است. نرم افزار فلش آدوبي هم اكنون در بيش از ???ميليون رايانه و گوشي موبايل در جهان نصب شده و از پركاربرترين نرم افزارهاي موجود محسوب مي شود.

آي پاد از ديدگاه داروين
001008.jpg
همشهري جوان: اكتبر سال 2001 بود كه شركت اپل كامپيوتر دستگاه پخش موسيقي قابل حمل خود را به نام آي پاد (ipod) به بازار ارائه كرد و در عرض مدت كوتاهي، آن را به بهترين و پرطرفدارترين وسيله براي علاقه مندان به موسيقي در بازار لوازم ديجيتال تبديل كرد. از آن زمان تاكنون 5 سال گذشته است و اپل امسال به همين مناسبت، نسل 5/5 از دستگاه هاي پخش موسيقي محبوب خود را با ظرفيت 80 گيگابايت به بازار ارائه كرده است.
روند كلي در اين چند سال، حركت به سمت توليد مدل هاي كوچك تر و ظريف تر و با ظرفيت بالاتر بوده، اما قابليت هاي اضافه تر و مهم تري مثل پخش فايل هاي ويديويي هم به اين دستگاه ها اضافه شده و اتفاقا به محبوبيت آن ها افزوده است. هر چند كه پخش كننده هاي ديگري هم در رقابت با آي پاد يا با تقليد و كپي برداري از شكل و ظاهر آن وارد بازار شده اند و سعي كرده اند سهمي از بازار را به خود اختصاص دهند، اما هيچ كدام قادر نبوده اند صفحه نمايش، منوها، شكل ظاهري، راحتي استفاده و هماهنگي با iTues را راحت و بي دردسر براي كاربران فراهم كنند.
در سراسر دنيا مطالب زيادي دربارة اين محصولات جالب توجه نوشته شده است. اخيرا نويسندگان مجلة معتبر پي سي مگزين هم در مقاله اي با نام تكامل آي پاد به بررسي كامل نسل هاي مختلف آن پرداختند. در حال حاضر توليد آي پاد ميني به پايان رسيده است، آي پاد نانو محبوبيت بيشتري پيدا كرده و مدل با ظرفيت بالاتري هم از آي پاد نانو به بازار ارائه شده و به علاوه نسخة جديد آي پاد شافل هم در راه است. بد نيست به مقالة جالب زير سري بزنيد و مطالب را مفصل بخوانيد.
www.pcmag.com/ariticle
۲‎/۰, 1895, 2037089,00.asp

علمي فرهنگي
وزيرآموزش و پرورش:
خلاقيت و ابتكار در دانش آموزان بايد تقويت شود
001017.jpg
گروه علمي فرهنگي- خلاقيت و ابتكار بايد در دانش آموزان تقويت شود و يكي از راه كارها در اين زمينه، استفاده از وسايل كمك آموزشي است.
وزيرآموزش و پرورش در آيين گشايش نمايشگاه محصولات آموزشي شركت صنايع آموزشي و شركت تجهيزات مدارس ايران در مركزآفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، با اعلام اين مطلب به خبرنگار همشهري گفت: فرهنگ استفاده از توليدات و محصولات آموزشي، از كارهاي مهمي است كه بايد در برنامه هاي آموزش وپرورش مورد توجه قرار گيرد تا دروس، كاربردي تر شود و فراگيري علم و دانش آسان شود. محمود فرشيدي تاكيد كرد: دانش آموزان ما بايد كار با وسايل نرم افزاري را بياموزند تا ميزان خلاقيت و ابتكارات آنها افزايش يابد.وي افزود: فضاي خلاقيت در توليدات و صنايع دستي، بايد در نظام آموزشي كشور پيش بيني شود كه اميد است اين خلأ در نظام آموزشي جديد رفع شود.
فرشيدي خاطرنشان كرد: شركت صنايع آموزشي وزارت آموزش و پرورش مي تواند در اين راه پيشگام شود.
توليد صنايع آموزشي
مديرعامل صنايع آموزشي وزارت آموزش وپرورش نيز در اين آيين به همشهري گفت: اين شركت در سال????با هدف تامين تجهيزات مورد نياز واحدهاي آموزشي كشور تاسيس شد.
بهروز كهزادي افزود: اين شركت در زمره بزرگ ترين شركت هاي توليدكننده وسايل آموزشي در جهان است و همواره آخرين يافته هاي جهاني را دراين رابطه مورد مطالعه قرار داده و وسايل را بر اساس يافته هاي روز توليد مي كند.وي اظهار داشت: اين شركت بدون تقليد از توليدات خارجي به توليد محصول مي پردازد زيرا كپي كردن محصولات خارجي، به زمان و فعاليت بسيار كمتري نياز دارد.
كهزادي گفت: شركت صنايع آموزشي با شركت هاي زيرمجموعه خود، طيف وسيعي از سخت افزارها و نرم افزارها را توليد مي كند كه بزرگ ترين تامين كننده نيازهاي آموزشي كشور است.
تغييرات اقليمي، آثار باستاني را تهديد مي كند
گروه علمي فرهنگي- از ويرانه هاي باستاني تايلند تا بقاياي سكونت انسان در قرن دوازدهم در ساحل شرق آفريقا، آثار تاريخي در برابر قرنها غارت، جنگ و بلاياي طبيعي مقاومت كرده اند. اما كارشناسان مي گويند شايد اين آثار نتوانند از تهديد جديد جان به در برند يعني از گرم شدن آب و هواي زمين.
به گزارش آسوشيتدپرس، تام داونينگ، عضو موسسه محيط زيست استكهلم در كنفرانس دو هفته اي آب و هواي سازمان ملل كه دوشنبه هفته گذشته در نايروبي پايتخت كنيا آغاز شد، گفت:"جهان در حال تغيير است. بازگشتي وجود ندارد." در اين كنفرانس گزارشي در مورد تهديدهاي متوجه آثار باستاني، مناطق ساحلي و ساير گنجينه ها منتشر شد.
بر اساس اين گزارش، سيلابهاي اخير كه به تغيير آب و هوا مرتبط شده است،  به ويرانه هاي 600 ساله سوخوتاي در شمال تايلند آسيب رسانده است، در حالي كه افزايش دما به صخره هاي مرجاني در بليز صدمه زده و بالا رفتن سطح آب باعث شده است كه آب شور به پارك ملي دونانا در اسپانيا راه يافته است.
داونينگ گفت: اقيانوس مي تواند نهايتا آثار باستاني مانند شهر قديمي در جزيره لامو در كنيا را احاطه كند. قدمت اين مكان كه جزو ميراث جهاني يونسكو محسوب مي شود، به قرن دوازدهم ميلادي بازمي گردد. لامو در تاريخ آفريقا نقش حياتي دارد. سلطانهاي عرب عماني كه بر سواحل شرق آفريقا حكم راندند،  پيش از حركت به سوي زنگبار، در اين نواحي استقرار يافتند. آنان كوچه پس كوچه هاي پيچ در پيچ و ساحل شني 14 كيلومتري از خود به جا گذاشتند كه اكنون از نواحي جلب گردشگر است. ويرانه هاي سوخوتاي در تايلند شامل عتيقه هايي از كاخهاي سلطنتي، معابد بودايي و دروازه هاي شهري است. اين شهر كه در سال 1238 تاسيس شد، پايتخت يك پادشاهي تايلندي بود. آكيم استاينر مدير اجرايي برنامه محيط زيست گفت: تطبيق با تغيير آب و هوا بايد دربرگيرنده آثار مهم فرهنگي و طبيعي باشد." وي افزود: واكنش مطلوب نبايد حبس كردن اشيا در موزه و باغ وحش باشد بلكه همه دولتها بايد براي مقابله با گرم شدن آب و هوا اقدام كنند. دانشمندان معتقدند: يكي از علل افزايش يك درجه اي ميانگين دماي هوا در قرن گذشته انباشت دي اكسيد كربن، متان و ساير گازهاي گلخانه اي در جو زمين است كه ناشي از فعاليت نيروگاههاي حرارتي، خودروها و ساير وسايلي است كه سوخت سنگواره اي مصرف مي كنند. تداوم گرماي زمين باعث تغيير مناطق آب و هوايي، بالا رفتن سطح دريا و شدت يافتن سردي و گرمي دما خواهد شد.
۱۸۹ كشوري كه پروتكل كيوتو را در سال 1992 امضا كردند، به دو دسته تقسيم مي شوند: 165 كشور كه آن را به تصويب رسانده اند و بقيه به رهبري آمريكا كه آن را تصويب نكرده اند.سايت اين كنفرانس به اين نشاني قابل دسترسي است:www.ufccc.it

آموزش عالي
فعاليت 30 شركت دانشگاهي در دانشگاه شريف
گروه علمي فرهنگي- دانشگاه صنعتي شريف در نظر دارد ارتباط علمي خود را با آن دسته از فارغ التحصيلاني كه اكنون اساتيد دانشگاه هاي معروف دنيا هستند، افزايش دهد.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف در سومين جشنواره كارآفريني دانشگاه صنعتي شريف با بيان اين مطلب افزود: فعاليت هاي كارآفريني در ايران بسيار جديد است و داراي سابقه اي حدود 5 ساله است. اما اين حركت بالغ بر 20 سال است كه در دانشگاه هاي ساير كشورها ايجاد شده است. البته جاي خرسندي است كه وزارت علوم از اين موضوع حمايت مي كند و حتي شهرداري نيز به مقوله كارآفريني مي پردازد. سهراب پور اضافه كرد: اكنون 30 شركت دانشگاهي در دانشگاه صنعتي شريف فعال هستند و محصولاتشان به فروش مي رسد.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف از انتقال مراكز رشد دانشگاه صنعتي شريف به پارك علم و فناوري پرديس خبر داد و گفت: 80 درصد افرادي كه در پارك علم و فناوري پرديس فعال هستند فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف هستند.
تكليف كنكور تا پايان آذر مشخص مي شود
مهر:كميسيون آموزش و تحقيقات در نظر دارد تكليف كنكور سال هاي آتي را تا پايان آذرماه مشخص كند و به صحن علني مجلس ارائه دهد.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: همچنين مقرر شده است طرح ساماندهي كنكور نيز كه از سوي مجلس و وزارت علوم مطرح شده بود، تا پايان آذرماه به نتيجه برسد و تكليف كنكور مشخص شود. عباسپور تهراني فرد اظهار داشت: با ارائه اين طرح به صحن علني مجلس، قانون جديد پذيرش دانشجو مشخص و به اطلاع عموم مي رسد. وي گفت: كميسيون آموزش و تحقيقات در نظر دارد پس از اتمام تعطيلي مجلس بحث ساماندهي شهريه هاي دانشگاه ها را آغاز كند.
يادآوري مي شود، كنكور سال 1386 مطابق سال هاي گذشته با تغييرات جزئي در نحوه اجرا برگزار مي شود. بنابراين داوطلبان كنكور امسال نبايد نگران شيوه برگزاري كنكور باشند.
راهيابي بدون كنكور دانشجويان ممتاز
دانشگاه هاي فاقد تحصيلات تكميلي به مقاطع بالاتر
مهر: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: شرايط ورود بدون كنكور به مقاطع بالاتر براي دانشجويان ممتاز دانشگاه هاي فاقد تحصيلات تكميلي فراهم شد. اين شرايط در صورت تصويب شوراي هدايت استعدادهاي درخشان از سال آينده اعمال مي شود.
حسن خالقي افزود: وزارت علوم شرايطي را براي ادامه تحصيل دانشجويان استعدادهاي درخشان از مقطع كارشناسي به كارشناسي ارشد فراهم كرده است. بدين ترتيب دانشجوي ممتاز در كنكور كارشناسي ارشد شركت كرده و در صورتي كه 90 درصد نمره آخرين فرد قبولي را در رشته محل مورد نظر كسب كرده باشد، مي تواند به دانشگاه مورد علاقه خود وارد شود.
معاون آموزشي وزير علوم در خصوص راهيابي دانشجويان ممتازي كه دانشگاه هاي محل تحصيل آنها فاقد دوره هاي كارشناسي ارشد است گفت: در صورت تصويب شوراي هدايت استعدادهاي درخشان از سال آينده، دانشجويان ممتازي كه دانشگاه محل تحصيل آنها فاقد دوره هاي تحصيلات تكميلي است به سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه مي كنند و با ثبت اولويت هاي خود در انتخاب رشته و دانشگاه، مورد ارزيابي وزارت علوم قرار گرفته و بدون كنكور به مقاطع بالاتر راه مي يابند.
وي افزود: بدين ترتيب شرايط ادامه تحصيل براي دانشجويان ممتازي كه دانشگاه محل تحصيل آنها فاقد دوره هاي تحصيلات تكميلي است فراهم مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |