يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۰ - Nov 12, 2006
تأكيد متخصصان در نخستين كنگره بين المللي راينولوژي ايران
آگاهانه بيني را به جراح بسپاريد
عوارض جراحي پلاستيك بيني
001029.jpg
عوارض جراحي پلاستيك بيني به دو دسته تقسيم مي شوند؛ يكي عوارض ناشي از اختلال در عملكرد بيني و ديگري عوارض ظاهري.
مهم ترين عوارض گروه اول، مشكلات تنفسي است؛ يعني اين بيماران تنفس از راه بيني را از دست مي دهند. شبها موقع خواب، دهان را بايد باز نگه دارند و گاهي حتي صداي آنها حالت تودماغي پيدا مي كند.
عوارض ظاهري نيز به طور عمده در اثر برداشتن بافت هاي بيني بيش از حد لازم ايجاد مي شوند. اين بيماران اكثرا داراي بيني هايي هستند كه در صورت كوچكتر از بيني طبيعي جلوه مي كند و حالت مصنوعي و عمل شده آنها تناسب اجزاي صورت را از بين برده است. همچنين در كساني كه نوك بيني آنها بيش از اندازه كوچك شده و حالت سر بالا دارد، سوراخ هاي بيني از راه دور نمايان مي شود و گاهي به بيني حالت خوكي شكل مي دهد. پشت بيني نيز در اثر برداشت بيش از حد ممكن است گودي زيادي پيدا كند و از نيم رخ منظره بيني زيني شكل شود. بنابراين ميزان بروز اين عوارض بستگي به تجربه جراح دارد.
سميه شرافتي: نخستين كنگره بين المللي راينولوژي ايران با هدف بررسي آخرين تحولات و پيشرفت ها در زمينه درمان بيماري هاي بيني و سينوس از 16 تا 19 آبان ماه در سالن كنفرانس شهيد غرضي بيمارستان ميلاد برگزار شد.
در اين كنگره سه روزه در مورد سينوزيت هاي قارچي، آلرژي ها و پليپ هاي بيني، تومورهاي بيني، مشكلات زيبايي بيني و جراحي هاي پلاستيك و جراحي هاي آندوسكوپيك بيني بين متخصصان داخلي و خارجي بحث و تبادل نظر شد. همچنين كارگاه هاي عملي شامل تكنيك هاي جديد جراحي هاي آندوسكوپيك سينوس و جراحي پلاستيك به نمايش گذاشته شد.سينوزيت هاي قارچي، امروزه توجه بسياري از متخصصان را به خود جلب كرده،چرا كه ثابت شده بسياري از سينوزيت هايي كه به درمان هاي دارويي، بخصوص آنتي بيوتيك ها پاسخ نمي دهند، در حقيقت باكتريايي نيستند، بلكه ناشي از قارچ ها هستند. دكتر بيژن نقيب زاده، رئيس كنگره راينولوژي و متخصص جراحي گوش و حلق و بيني و سر و گردن در مورد مجموعه وسيع بيماري هاي بيني به همشهري گفت: در كل بيمار ي هاي بيني را مي توان در مجموعه بزرگي از ضربه هاي وارد به بيني، عفونت هاي بيني، تومورهاي بيني، ضايعات مادرزادي بيني، و مشكلات مربوط به زيبايي يعني همان جراحي پلاستيك قرار داد. شايع ترين بيماري هاي بيني همان عفونت ها و سينوس هاي بيني هستند كه در تمام دنيا جزو اختلالاتي هستند كه بيمار را مجبور به مراجعه به پزشك مي كنند.
به گفته دكتر نقيب زاده، بعضي از مشكلات مربوط به بيني درمان قطعي ندارد ولي اين مشكلات را مي توان با حفظ بعضي از نكات كنترل كرد. به عنوان مثال سينوزيت، التهاب مخاط بيني است كه مي تواند به علت حساسيت، عفونت، آلودگي هاي عفوني، مصرف سيگار و بيماري هاي ارثي به وجود  آيد. بنابراين حفظ بهداشت بيني، شستشوي مرتب آن، استفاده از بوخورها، عدم مصرف سيگار و كاهش آلودگي محيط از اقدامات موثر در تعديل اين مشكلات هستند.
جراحي هاي پلاستيك بيني همچنان در صدر
جراحي با هدف كوچكتر شدن شكل ظاهري بيني در كشور ما همچنان سير رو به رشدي دارد. بسياري از افرادي كه با هدف كوچكتر كردن بيني به كلينيك ها مراجعه مي كنند حتي نمي دانند كه در خيلي از مواقع كوچكتركردن بيش از حد بيني و تنگ كردن ديواره هاي آن مشكلات شديدي را براي بيمار تا آخر عمر به دنبال دارد. حتي بسياري از آنها ممكن است از نتيجه جراحي ناراضي باشند. دكتر محسن نراقي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و دبير علمي اين كنگره ضمن بيان اين جملات، تاكيد مي كند: در جراحي هاي پلاستيك بيني آنچه كه بيشتر تعيين كننده نتيجه عمل است، تجربه، دانش و هنر جراح است و وسيله در مرتبه بعد قرار مي گيرد. يكي از مسائل مهم براي يك جراح، انگيزه فرد از مراجعه به پزشك است و اينكه جراح تا چه حد مي تواند در اين امر از نظر رواني به بيمار كمك كند. وي مي گويد: دانستن عواملي از اين قبيل كه آيا بيمار فقط به اصرار اطرافيان اقدام به عمل زيبايي مي كند، آيا بيمار همزمان با اين تصميم مشكلاتي هم در داخل بيني دارد يا نه و همچنين توقعاتي كه بيمار از جراحي بيني دارد در اجراي جراحي پلاستيك بسيار مهمند. دكتر نراقي با اشاره به اينكه جراحي پلاستيك يكي از دشوارترين جراحي هاست مي گويد: براي اينكه مردم با آگاهي كامل خود را به دست جراح بسپارند، آگاه كردن آنها از عوارض احتمالي جراحي پلاستيك مثل چسبندگي و انحراف داخل بيني و مهمتر از همه مشكلات تنفسي و ظاهري اهميت فراواني دارد. همچنين از بين بردن اين تصور خيالي كه جراحي بيني به معني تغيير شكل در بيني نيست، بلكه بدفرمي ها و مشكلات آن را از بين مي برد، در كاهش اين گونه جراحي ها بسيار موثر است.
عوارض كمتر جراحي هاي آندوسكوپيك
بيماري هاي مربوط به بيني نسبت به تمام بيماري ها نه تنها از شيوع و فراواني بالايي برخوردار هستند، بلكه بار سنگيني را به همراه عوارض عصبي براي زندگي بيمار به همراه دارند. بررسي هاي آماري نشان داده اند كه سينوزيت مزمن كيفيت زندگي افراد را حتي از دردهاي آنژين قلبي و كمردرد نيز بيشتر تنزل مي دهد. دكتر نراقي ضمن بيان اين مطلب و تاكيد بر اينكه جراحي هاي آندوسكوپيك در سال هاي اخير نقش مهمي در درمان برخي اختلالات بيني مثل سينوزيت هاي مزمن پيدا كرده اند، ادامه مي دهد: جراحي هاي آندوسكوپيك به خاطر ظريف و حساس بودن، از طريق كاهش حجم شاخك هاي بيني و حذف بافت هاي زايد و اضافي، عملكرد بيني را كاملا باز مي گردانند، چراكه اكثر مواردي كه جراحي هاي بيني انجام مي شود به خاطر مشكلاتي است كه بيماران در مسائل تنفسي خود دارند. اين بيماران اغلب خواب راحتي ندارند، در نتيجه در طول روز بي حال و كسل هستند و دچار عواقب رواني مي شوند. تعدادي از اين مشكلات درمان دارويي مي شوند، ولي بعضي از آنها مثل پوليپ هاي منتشر كه بافت هاي زايد و اضافي در داخل بدن هستند نياز به جراحي دارند. وي اضافه مي كند: اين جراحي ها روش هاي ارجح در درمان تومورهاي خوش خيم هستند و با استفاده از اين روش، نياز به برش هاي جراحي در درمان اين تومورها كاهش پيدا كرده است. اين جراحي ها كاملا سالم هستند و عوارض خاصي را براي بيمار به همراه نخواهند داشت. پزشكان شركت كننده در كنگره راينولوژي تاكيد داشتند كه امروزه با پيشرفت هايي كه در زمينه راينولوژي شده، بسياري از بيماري هاي مزمن سينوس كه سابقا درمان ناپذير تلقي مي شد، قابل درمان شده اند. همچنين روش هاي جراحي بيني كه در سابق بر اساس كاهش و برداشتن مقادير قابل توجهي از بافت استوار بود، جاي خود را به روش هايي كه سعي در تقويت حمايت اسكلتي بيني دارد داده است و تكنيك هاي پيشرفته جراحي هاي سينوس از مرز سينوس ها فراتر رفته و براي درمان ضايعات قاعده جمجمه از راه بيني نيز استفاده مي شود و به اين ترتيب، مراقبت ها و ناراحتي هاي بعد از عمل بيماران را به حداقل مي رساند.

محققان مي گويند
ديابت هر سال
3ميليون نفر را مي كشد
گروه سلامت- در آستانه روز جهاني ديابت، هشدارهاي محققان درباره عوارض اين بيماري كه به قاتل خاموش مشهور شده، بيشتر شده است. از جمله، نتايج يك مطالعه جديد كه نشان مي دهد سطح بالاي گلوكز خون كه عمدتا به علت مصرف غذاهاي چرب و شيرين و بي تحركي بروز مي كند، سالانه ?/??ميليون تن را به كام مرگ مي كشاند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كارشناسان دانشكده بهداشت عمومي هاروارد تخمين مي زنند در سال???? سطح بالاي گلوكز خون موجب مرگ ???هزار تن بر اثر عوارض كليوي، ?/??ميليون نفر به علت ابتلا به بيماري قلبي ناشي از ديابت و ???هزار تن بر اثر سكته مغزي شده است. اين رقم با شمار جهاني تلفات ناشي از سيگاركشيدن( ?/?ميليون)، كلسترول بالا(?/?ميليون) و اضافه وزن( ?/?ميليون) قابل مقايسه است.
مشروح اين مطالعه در آخرين شماره مجله لنست به چاپ رسيده است.

محققان دريافته اند
آدم هاي سالم تر ثروتمندترند
ايرنا: تحقيقات نشان مي دهد افراد سالم، ثروتمندترند و حتي كشورهايي كه سطح سلامت در آنها بالاتر است، سطح درآمد بالاتري دارند.
به گزارش يونايتدپرس، دانشمندان انگليسي رابطه ميان تندرستي و ثروت را در كشورهاي ثروتمند بررسي كردند و دريافتند كه افراد سالم تر در محل كار خود فعال تر هستند و زمان بيشتري را صرف كار مي كنند و در نتيجه، وضعيت اقتصادي بهتري دارند.
مارتين مك كي- سرپرست محققان- مي گويد: مدارك محكم و منسجم از كشورهاي ثروتمند نشان مي دهد كه مردم سالم تر، درآمدهاي بالاتري دارند. همچنين مطالعات ديگر نشان مي دهند كه برخورداري از سلامت بهتر، ساعت كاري و احتمال استخدام شخص را افزايش مي دهد و به عكس، ضعف سلامت احتمال بازنشستگي زودهنگام شخص را بيشتر مي كند. محققان همچنين مي گويند با همين استدلال، كشورهاي ثروتمند، ثروت فعلي اقتصادي خود را تا حد زيادي مديون دستاوردهاي پيشين خود در زمينه تامين سلامت مردم هستند، چراكه افراد سالم، مولدتر هستند و سطح توليد ناخالص ملي را افزايش مي دهند. براي مثال حدود ??درصد رشد اقتصادي انگليس درفاصله زماني ميان سال هاي???? و???? را مي توان به سلامت و رژيم غذايي بهتر مردم نسبت داد.

جهان سلامت
هياهو براي هزار دلار
گروه سلامت- يكي از كارهاي مرسوم براي كمك به آدم هاي فقير، جمع آوري كمك هاي نقدي، يا به قول معروف، اعانه از افرادي است كه ثروتمند هستند. گذشته از سازمان هاي خيريه، حتي خود سازمان جهاني بهداشت هم گاهي بسيج هاي بين المللي براي اين كار ترتيب مي دهد تا مثلا بتواند بودجه لازم براي اقدامات بهداشتي براي كشورهاي آفريقايي را تامين كند. اين كمك ها البته در بسياري از موارد جنبه تبليغي هم پيدا مي كند و شايد بهتر است بگوييم تبديل به يك شو بزرگ مي شود، به همين خاطر هم هست كه سازمان ملل و يونيسف و سازمان  جهاني بهداشت، از چهره هاي مشهور سينمايي يا ورزشي براي اين كار كمك مي گيرند؛ چهره هايي كه به پربيننده تر شدن نمايش هايشان كمك كند.
چهره هاي مشهور البته فقط منحصر به دنياي ورزش و هنر نيستند،گاهي چهره هاي سياسي يا مذهبي هم به اين ماجرا مي پيوندند. اخيرا هم در مراسمي بين المللي، معروفترين شخصيت هاي كاتوليك جهان در مراسم جمع آوري كمك هاي مالي براي واكسيناسيون كودكان كشورهاي فقير جهان شركت كردند و رسانه هاي دنيا هم تا توانستند ماجرا را با آب و تاب مخابره كردند.
معروف ترين شخصيتي كه در اين مراسم شركت كرد، پاپ بنديكت شانزدهم بود. البته وزير دارايي انگلستان، اسقف اعظم كانتربري و ساير مقامات مذهبي انگلستان به همراه رهبران مسلمانان و هندوهاي انگلستان هم در اين مراسم شركت كردند.
نكته عجيب اين مراسم اين بود كه پاپ با وجود آن همه ثروت كليساي واتيكان، در اين مراسم، تنها هزار دلار براي واكسيناسيون كودكان فقير جهان كمك كرد! بعد از اينكه پاپ به واكسيناسيون كودكان كشورهاي فقير جهان فقط هزار دلار كمك كرد، ژان پير لكالوز، سخنگوي اتحاديه جهاني براي واكسن و مصون سازي كه مسئوليت برگزاري اين مراسم را بر عهده داشت، با افتخار گفت: پاپ! شما با اين هزار دلار فقط مي توانيد به واكسيناسيون 30 كودك كمك كنيد!
البته مسئولان اين سازمان معتقدند كه ميزان كمكي كه پاپ در اين مراسم كرد، زياد مهم نيست و آنچه از نظر آنها مهم است، حضور پاپ به عنوان رهبر كاتوليك هاي جهان است كه باعث مي شود كه ساير مسيحيان جهان هم به اين اتحاديه كمك كنند.
در حال حاضر سالانه 27ميليون كودك در جهان اصلا واكسينه نمي شوند و همين موضوع باعث مرگ سالانه 5/2ميليون كودك زير 5?سال به دليل بيماري هاي عفوني قابل پيشگيري مي شود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |