قيمت ها در قرارداد قبلي مونوريل
درست محاسبه نشده بود
درخواست عضو شوراي شهر
براي تخصيص اعتبارات مترو تهران
قرارداد قبلي مونوريل مشكلات بسياري داشت و در بررسي هاي كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران مشخص شد كه قيمت ها در اين قرارداد به درستي محاسبه نشده است.
عضو شوراي شهر تهران در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به قرارداد قبلي احداث مونوريل گفت: قرارداد قبلي شهرداري آورده اي نداشت و بخش هاي زيادي از فضاي شهر براي احداث امكانات تجاري اختصاص مي يافت كه بايد به بخش خصوصي احداث كننده مونوريل منتقل مي شد و در نهايت قيمت آن براي مونوريل آزمايشي صرفه اقتصادي نداشت. منظرخيرحبيب اللهي با بيان اينكه در آن طرح بايد قسمت هاي زيادي از بهترين فضاهاي تجاري در ازاي احداث منوريل در اختيار بخش خصوصي قرار مي گرفت افزود: بعد از محاسبات دقيق تر در شوراي شهر به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به اينكه آن قسمت از شهر كه محل احداث مونوريل بود چندان بار ترافيكي نداشته و به منوريل احتياجي ندارد احداث اين سيستم بسيار پر هزينه و در مقايسه با ديگر سيستم هاي نقليه كم بازده تر است و صرفه اقتصادي ندارد. عضو شوراي شهر تهران با توجه به تخصيص 150 ميليون دلار از اعتبارات تبصره 13 به احداث مونوريل در تهران گفت: تا امروز كه نزديك به دو سوم از سال گذشته است هنوز يك ريال از تعهدات دولت در قبال مترو محقق نشده است در حالي كه دولت موظف است 50درصد از بودجه مترو را تأمين كند. وي اختصاص بودجه بسيار كلان به طرح مونوريل را كه هنوز كارهاي كارشناسي و مطالعاتي آن به پايان نرسيده است غيرمنطقي توصيف كرد و افزود: خطوط مترو با طرح ريزي هاي كارشناسانه و نتايج قابل توجه در كاهش بار ترافيك تهران مورد بي مهري دولت قرار مي گيرند در حالي كه مترو با اين بحران مالي بايد علاوه بر احداث خطوط مصوب و همچنين خريداري واگن و لكوموتيو هاي جديد به تعمير و نگهداري خطوط و واگن هاي قديمي نيز بپردازد.
حبيب اللهي افزود: اگر يك كار كارشناسي دقيق در ارتباط با مونوريل انجام شود، مونوريل هم مي تواند به عنوان يك وسيله نقليه عمومي مورد استفاده قرار گيرد، اين در صورتي است كه بودجه مترو تأمين شود و مونوريل به صورت مجزا بودجه دريافت كند در حالي كه به نظر مي رسد دولت قصد دارد بودجه مونوريل را زير عنوان قطارهاي شهري از بودجه مترو پرداخت كند.وي همچنين با اعلام اينكه مترو روز به روز فرسوده تر مي شود و در صورت عدم جذب منابع مالي و نوسازي خطوط و وسايل آن براي سال هاي آينده دچار مشكل خواهيم شد، تأكيد كرد: با حجم سرمايه گذاري كنوني در مترو و رشد جمعيت و خودرو در تهران در سال هاي آينده مترو جوابگوي مشكلات تهران نخواهد بود. به گزارش مهر اين موضوع چندي پيش كه مدير عامل شركت مترو از نامفهوم بودن عنوان قطارهاي شهري در تبصره 13 به شدت انتقاد كرد و خواستار تعريف دقيقي از مترو و ساير قطارهاي شهري شد نيز مورد اعتراض برخي كارشناسان قرار گرفته بود.
|