سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۸ - Nov 21, 2006
ترافيك در جنوب شرق تهران روان تر مي شود
بهره برداري از تقاطع غيرهمسطح ميدان شهيد كلاهدوز
عكس:جواد گلزار
002460.jpg
002523.jpg
گروه شهري - شهردار به همه شهروندان اطمينان داد، تمام برنامه ها و پروژه هاي عمراني شهرداري تهران تا قبل از بهمن ماه امسال در شوراي شهر به طور كامل تصويب ، همه كارهاي اداري و مناقصه ها در اسفندماه انجام و با آغاز سال 86 فعاليت اجرايي پروژه ها آغاز شود.
به گزارش همشهري، محمدباقر قاليباف كه صبح ديروز در مراسم افتتاح پروژه تقاطع غيرهمسطح شهيد كلاهدوز سخن مي گفت ، ادامه داد: قبلا تصويب بودجه، امضاي توافقنامه ها، اجراي مناقصه ها، و تعيين پيمانكاران فرصت هر گونه اقدام را تا 6 ماهه اول سال از شهرداري مي گرفت تا همزمان با آغاز بارندگي فعاليت صورت عمل به خود گيرد.
بقيه از صفحه اول
وي افزود: امسال با وجود اينكه موفق شديم مشكل را تا حدودي برطرف كنيم بازهم چهارماه از فرصت كاري را از دست داديم اما با اقدامات انجام شده سال آينده اين مشكل برطرف شده و براي اجراي پروژه ها حتي يك روز كاري را از دست نخواهيم داد. وي يكي از پروژه هاي بزرگ در دست اقدام شهرداري تهران را تقاطع پل سئول و نيايش دانست كه بيش از 140 پايه در نصب اين پل استفاده خواهد شد.
قاليباف اظهار اميدواري كرد پل تقاطع سئول نيايش در كمتر از 6 ماه به بهره برداري برسد اين در حالي است كه اگر احداث اين پل به سبك گذشته دنبال مي شد حدود 4 سال به طول مي انجاميد.
شهردار تهران ضمن قدرداني از فرمانده كل سپاه و مجموعه قرارگاه بازسازي سپاه به دليل همكاري در اجراي پروژه شهيد كلاهدوز گفت: اين پروژه به دليل وجود معارضان تأسيساتي و مشكلات مربوط به زمين سال ها به صورت نيمه فعال بود و هنوز نيز همه كارهاي پروژه به اتمام نرسيده ولي با افتتاح تقاطع غيرهمسطح بعد از انتقال ترافيك به روي پل اقدامات تكميلي زير گذر و ميدان شهيد كلاهدوز انجام خواهد شد. شهردار تهران با بيان اينكه عمده ترين نياز مردم در تماس با سامانه 137آسفالت معابر و تردد روان در شهر است خبر داد: در يك سال گذشته بيش از چهار ميليون تن آسفالت در سطح شهر تهران استفاده شده است كه اين حجم آسفالت بي سابقه بوده است. وي هم اكنون ميزان رضايت مندي شهروندان از سامانه 137 را 54  درصد اعلام كرد كه بايد اين رقم به 75 درصد برسد.
قاليباف با اشاره به فضاي سياسي كشور به واسطه انتخابات شوراها، خبرگان و مجلس گفت: در چنين شرايطي اين اطمينان را به شهروندان تهراني مي دهم كه هيچ چيز خللي در كار مديريت شهري ايجاد نخواهد كرد و با تمام ظرفيت به كار خود ادامه خواهيم داد و موضوعات حاشيه اي، مديريت شهري را هيچ گاه از تلاش و كار باز نخواهد داشت.
بنا بر اين گزارش احمد دنيا مالي معاون فني- عمراني شهرداري تهران نيز در اين مراسم، تقاطع غيرهمسطح شهيد كلاهدوز را بيستمين پروژه عمراني افتتاح شده توسط مديريت جديد شهري طي يكسال گذشته عنوان كرد و گفت: وجود برخي مشكلات باعث مي شود كه مديريت شهري نتواند از تمام توان خود در اجراي پروژه ها استفاده كند. وي رفع مشكلات مربوط به معارضين ملكي و تأسيساتي را مهمترين مشكل در اجراي طرح هاي عمراني عنوان و افزود: براي رفع معارض اين طرح 15 ميليارد تومان هزينه شده است كه 50 درصد آن توسط شهرداري پرداخت شده است.
معاون فني - عمراني شهرداري تهران در ادامه اظهارات خود با اشاره به ترافيك سنگين بزرگراه افسريه به واسطه تردد خودروهاي سنگين، از احداث تقاطع غيرهمسطح در محور كمربندي اين بزرگراه از گردنه تنباكويي به محور دماوند خبر داد و گفت: اميدواريم با احداث اين پل بخش عمده ترافيك اين محدوده كاهش يابد. وي با اشاره به احداث كانالي در كنار كانال سرخه حصار، تصريح كرد: كانال سرخه حصار در بين كانال هاي جمع آوري كننده آبهاي سطحي شهر تهران كليدي ترين نقش را دارد به همين دليل بايد به خوبي حفظ شود به همين دليل به دنبال احداث كانال ديگري در جوار اين كانال جهت جمع آوري آب هاي سطحي شهر تهران هستيم.
دنيا مالي معارض ملكي سازماني، شخصي و تأسيسات زيرزميني، تأسيسات هوايي و كابل هاي فشار قوي، ترافيك سنگين و تردد عابرين پياده را عمده ترين مشكلات اجرايي اين پروژه عنوان كرد و گفت: كاهش ميزان تصادفات، صرفه جويي در زمان، صرفه جويي در سوخت، جلوگيري از آلودگي هوا، رواني ترافيك و دسترسي آسان، افزايش سرعت وسايل نقليه از مزاياي احداث اين پل است. بر اساس اين گزارش تقاطع غير همسطح انتهاي خيابان پيروزي (ميدان شهيد كلاهدوز) موجب اتصال آزادراه سرخه حصار، بزرگراه بسيج، خيابان پيروزي و خيابان نيروي هوايي مي شود. اين پل با توجه به نقش بزرگراه بسيج و آزاد راه سرخه حصار در هدايت ترافيك برون شهري، در آينده به اصلي ترين محور تردد در ميدان شهيد كلاهدوز تبديل خواهد شد.

حداقل 72درصد تعهدات مالي دولت به شهرداري محقق نشده است!
عدم اجراي تعهدات دولت به سيستم حمل و نقل تهران
مهر: چندي پيش چمران رئيس شوراي شهر تهران از دولت خواست تا تعهدات 400 ميليارد توماني خود در برابر شهرداري تهران را عملي سازد. در عين حال مشخص شد كه تاكنون كه 8 ماه از سال مي گذرد، از ميان بالغ بر 3893 ميليارد ريال اعتبار تخصيصي براي بودجه امسال شهرداري تهران از سوي دولت، حداقل 72 درصد اين تعهدات مالي از سوي دولت عمل نشده است.
بر اساس آمار استخراج شده از گزارش منابع دولتي، تاكنون از جمع 389 ميليارد تومان تعهد دولت به شهرداري فقط 115 ميليارد تومان اختصاص يافته است. در عين حال پراكندگي توزيع اعتبارات اختصاص يافته يا اختصاص نيافته از عدم پرداخت تعهدات دولت به مترو و كمك و يارانه به اتوبوسراني تهران حكايت دارد.
در خصوص اعتبارات مصوب براي مترو تهران، جمعاً حدود 130 ميليارد تومان تعهدات دولت بوده كه تاكنون پرداختي در اين ارتباط به شهرداري صورت نپذيرفته است. 25 ميليارد تومان از اين اعتبارات مربوط به اعتبار مستقيم در وجه شركت مترو، 94 ميليارد و دويست ميليون تومان اعتبار (سهم دولت) براي خريد واگن هاي مورد نياز از طريق شركت مادر تخصصي و 10 ميليارد تومان نيز تعهد دولت براي كمك به مترو تحت عنوان يارانه بليت مسافرين بوده است؛ در حالي كه تا زمان انتشار اين گزارش و بر اساس تأييد اعضاي شوراي شهر تهران حتي يك ريال نيز از اعتبارات مذكور در وجه شهرداري پايتخت پرداخت نشده است. در گزارش تهيه شده در دولت صرفاً تأكيد شده كه در دست اقدام مي باشد.
در گزارش دستگاه اجرايي فوق در خصوص تعهدات دولت براي اتوبوسراني نيز تصريح شده كه از مبلغ۵‎/۸ ميليارد تومان تعهد دولت به عنوان يارانه بليت اتوبوس و كمك به خطوط شبانه هم رقمي به سازمان اتوبوسراني تهران پرداخت نشده است. در خصوص سهم دولت براي تامين اتوبوس مورد نياز تهران در سال 85 نيز حدود 214 ميليارد تومان تصويب شده كه در گزارش فوق به تأمين 100 ميليارد تومان آن و تحويل 728 دستگاه اتوبوس از 1838 دستگاه مصوب و اشاره شده كه 1110 دستگاه جذب نگرديده است. بر اساس گزارش دولت تأكيد شده كه علاوه بر سهميه فوق تعداد 1500 دستگاه ديگر سهميه براي شهرداري تهران اختصاص يافته كه به مرور تحويل خواهد شد. در اين گزارش همچنين ذكر شده كه شهرداري تهران نسبت به پرداخت سهم خود به خودروسازان اقدام نكرده كه اين امر موجب اختلال در تأمين نقدينگي و توليد كارخانه ها شده است.
يك منبع آگاه در خصوص تعهدات دولت براي تأمين اتوبوس براي حمل و نقل تهران به مهر گفت: رقمي كه به عنوان گزارش دولت ذكر شده، يعني تحويل 728 دستگاه اتوبوس به ميزان حدود 100 ميليارد تومان مربوط به تعهدات دولت در سال 84 بوده است و دليل عدم جذب اعتبار براي 1110 اتوبوس ديگر نيز تأخير وزارت كشور براي تبادل موافقتنامه هاي مربوطه بوده است نه كوتاهي شهرداري. ضمن اين كه وقتي دولت به تعهدات اوليه خود عمل نكرده شهرداري نقدينگي براي اجراي تعهدات به خودروسازان ندارد. وي با اشاره به اين كه باعث تعجب است كه تحويل اتوبوس هاي تعهد شده براي سال 84 در گزارش عملكرد سال 85 قيد شده افزود: بنابراين 1500 اتوبوس اعلام شده به عنوان سهميه اضافه مربوط به تعهدات دولت در سال 85 است كه از اين بابت نيز تاكنون اتوبوسي به شهرداري تهران تحويل نشده است.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد:
حذف درآمدزايي از سازمان زيباسازي
با هدف تأمين آرامش بصري
گروه شهري- در گذشته شهر تهران به واسطه نصب بيلبوردهاي تبليغاتي مختلف چهره اي زشت و ناهمگون پيدا كرده بود اما سازمان زيبا سازي در اين دوره با هدف تأمين آرامش بصري، درآمد زايي را كنار گذاشته است.
به گزارش همشهري مسعود كرباسيان معاون خدمات شهري شهرداري تهران صبح ديروز در نخستين نمايشگاه دستاوردهاي سازمان زيباسازي شهرداري تهران كه در محل تالار آبي كاخ نياوران برگزار شده بود گفت : تمام شهروندان تهراني بايد نسبت به شهري كه در آن زندگي مي كنند احساس تعلق كرده و در اداره آن مشاركت كنند. وي در اين باره بهره مندي از توان هنرمندان و اساتيد دانشگاه را امري ضروري دانست كه بايد با سرعت و جديت پيگيري شود.
كرباسيان با اشاره به اجراي طرح جهادي 137 در 19 منطقه شهر تهران تاكنون ، گفت: اين هفته طرح جهادي 137 در منطقه 3 اجرا خواهد شد و طي دو هفته آينده شاهد اجراي اين طرح در مناطق 8 و 22 نيز خواهيم بود. وي يكي از عمده ترين گلايه هاي مطروحه با سامانه 137 را مربوط به انباشتگي زباله در مناطق و ازدياد جانوران موذي اعلام كرد كه تا حدي چشمگيري كاهش يافته است.
كرباسيان با اشاره به فعاليت هاي حوزه خدمات شهري در راستاي افزايش تسهيلات رفاهي براي خانواده هاي تهراني در سطح پارك هاي شهر تهران گفت: تا چند ماه پيش خانواده هاي تهراني رغبت چنداني براي حضور در پارك ها نداشتند اما در حال حاضر با مناسب سازي فضاي پارك ها و استقرار مهدهاي كودك موقت و همچنين نصب تلويزيون هاي شهري در سطح پارك ها روزانه شاهد حضور چشمگير خانواده ها در سطح پارك ها هستيم.
وي با اشاره به عملكرد موفق سامانه 137 شهرداري به عنوان پل ارتباطي مردم با مديريت شهري گفت: در نخستين روزهاي راه اندازي اين سامانه در دي ماه سال گذشته روزانه 120 مورد پيام تلفني از سوي شهروندان در اين سامانه ثبت مي شد كه در حال حاضر اين آمار روزانه به 8 هزار پيام رسيده است.
به گفته كرباسيان رويكرد جدي شهرداري تهران حمايت از ورزش بانوان و ارائه تسهيلات لازم براي حضور بانوان تهراني در پاركهاي شهر تهران است لذا تا پايان امسال دو پارك ويژه بانوان با نام پارك مادر در سطح تهران احداث خواهد شد. همچنين در پارك نشاط، بخش ويژه اي به نام بهشت مادران به همين امر اختصاص يافته است و به تدريج در سطح ساير پاركهاي شهر هم تسري خواهد يافت. وي همچنين تجهيز سوله هاي بحران به مكان هايي براي ورزش بانوان در شرايط عادي را از ديگر اقدامات شهرداري براي كمك به حضور آسان و هرچه بيشتر بانوان در عرصه ورزش اعلام كرد.

قيمت ها در قرارداد قبلي مونوريل
درست محاسبه نشده بود
درخواست عضو شوراي شهر
براي تخصيص اعتبارات مترو تهران
قرارداد قبلي مونوريل مشكلات بسياري داشت و در بررسي هاي كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران مشخص شد كه قيمت ها در اين قرارداد به درستي محاسبه نشده است.
عضو شوراي شهر تهران در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به قرارداد قبلي احداث مونوريل گفت: قرارداد قبلي شهرداري آورده اي نداشت و بخش هاي زيادي از فضاي شهر براي احداث امكانات تجاري اختصاص مي يافت كه بايد به بخش خصوصي احداث كننده مونوريل منتقل مي شد و در نهايت قيمت آن براي مونوريل آزمايشي صرفه اقتصادي نداشت. منظرخيرحبيب اللهي با بيان اينكه در آن طرح بايد قسمت هاي زيادي از بهترين فضاهاي تجاري در ازاي احداث منوريل در اختيار بخش خصوصي قرار مي گرفت افزود: بعد از محاسبات دقيق تر در شوراي شهر به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به اينكه آن قسمت از شهر كه محل احداث مونوريل بود چندان بار ترافيكي نداشته و به منوريل احتياجي ندارد احداث اين سيستم بسيار پر هزينه و در مقايسه با ديگر سيستم هاي نقليه كم بازده تر است و صرفه اقتصادي ندارد. عضو شوراي شهر تهران با توجه به تخصيص 150 ميليون دلار از اعتبارات تبصره 13 به احداث مونوريل در تهران گفت: تا امروز كه نزديك به دو سوم از سال گذشته است هنوز يك ريال از تعهدات دولت در قبال مترو محقق نشده است در حالي كه دولت موظف است 50درصد از بودجه مترو را تأمين كند. وي اختصاص بودجه بسيار كلان به طرح مونوريل را كه هنوز كارهاي كارشناسي و مطالعاتي آن به پايان نرسيده است غيرمنطقي توصيف كرد و افزود: خطوط مترو با طرح ريزي هاي كارشناسانه و نتايج قابل توجه در كاهش بار ترافيك تهران مورد بي مهري دولت قرار مي گيرند در حالي كه مترو با اين بحران مالي بايد علاوه بر احداث خطوط مصوب و همچنين خريداري واگن و لكوموتيو هاي جديد به تعمير و نگهداري خطوط و واگن هاي قديمي نيز بپردازد.
حبيب اللهي افزود: اگر يك كار كارشناسي دقيق در ارتباط با مونوريل انجام شود، مونوريل هم مي تواند به عنوان يك وسيله نقليه عمومي مورد استفاده قرار گيرد، اين در صورتي است كه بودجه مترو تأمين شود و مونوريل به صورت مجزا بودجه دريافت كند در حالي كه به نظر مي رسد دولت قصد دارد بودجه مونوريل را زير عنوان قطارهاي شهري از بودجه مترو پرداخت كند.وي همچنين با اعلام اينكه مترو روز به روز فرسوده تر مي شود و در صورت عدم جذب منابع مالي و نوسازي خطوط و وسايل آن براي سال هاي آينده دچار مشكل خواهيم شد، تأكيد كرد: با حجم سرمايه گذاري كنوني در مترو و رشد جمعيت و خودرو در تهران در سال هاي آينده مترو جوابگوي مشكلات تهران نخواهد بود. به گزارش مهر اين موضوع چندي پيش كه مدير عامل شركت مترو از نامفهوم بودن عنوان قطارهاي شهري در تبصره 13 به شدت انتقاد كرد و خواستار تعريف دقيقي از مترو و ساير قطارهاي شهري شد نيز مورد اعتراض برخي كارشناسان قرار گرفته بود.

نگاه
002520.jpg
مهدي كاظمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |