سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۸ - Nov 21, 2006
مروري بر الگوي آموزشي - بهداشتي هشت محوري سورت و كولبه
بي الگو، هرگز
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
002385.jpg
002391.jpg
دستيابي به موفقيت، نيازمند برنامه ريزي و برنامه ريزي صحيح نيازمند الگوي صحيح است. توجه به اين نكته، به ويژه زماني كه مسئوليت گروهي به عهده ما است، نمود بيشتري مي يابد؛ گروهي كه نماد آينده يك كشور و ضامن بقا يا فناي آن است...
آموزش و پرورش كودكان هر مرز و بومي، نماد بارزي از همين مسئوليت است. آنچه در پي مي خوانيم نگاهي است به الگوي پيشنهادي انجمن بين المللي آموزش و پرورش آمريكا به منظور آموزش و پرورش صحيح دانش آموزان.

شاخص هاي بسياري براي تبديل مراكز آموزشي به مراكزي مناسب و ايده آل براي تحصيل دانش آموزان و دستيابي آنها به موفقيت تحصيلي وجود دارد؛ اما ساختار اجتماعي اقتصادي خانواده ها، وضعيت اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و مذهبي جوامع، وضعيت بهداشت و سلامت خانواده و اجتماع و... نيز بر ميزان موفقيت دانش آموزان مؤثر است.
دانش آموزان، از هر طبقه اجتماعي و فرهنگي، همواره با مشكلاتي چون انواع تعرضات اجتماعي و فردي، مشكلات خانوادگي، جدايي والدين، شرايط نامناسب والدين از جهات مختلف چون كمبودهاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و... مشكلات فردي چون آسم و آلرژي و ساير بيماري ها؛ تعليم و تربيت نامناسب خانواده و اجتماع، بيش فعالي ناشي از كمبودهاي مختلف؛ مشكلات روحي رواني، سوءتغذيه و... روبه رو هستند كه بي ترديد اين نابساماني ها بر سلامت روحي جسمي آنها و در نهايت فراگيري و آموزش آنها تأثيرگذار است.
از اين رو با توجه به نكاتي كه ذكر شد، اولياء مدرسه، مشاوران، والدين دانش آموزان و همه افرادي كه به هر شكل با آموزش و پرورش دانش آموزان مرتبط هستند، بايد براي رفع اين معضلات گام بردارند تا دانش آموزان بتوانند بي دغدغه اين كمبودها، تحصيل كنند.
از ميان همه شاخص هايي كه برشمرديم، حفظ سلامت و امنيت جسمي روحي دانش آموزان نكته مهم و حائز اهميت است. در حقيقت آموزش و پرورش صحيح دانش آموزان و امكان دستيابي آنها به موفقيت در گرو گره گشايي از مشكلات آنها و هموار كردن راه تلاش و كوشش آنها است.
نخستين الگوها
در سال 1980 ميلادي، آلن سورت (Alle Sworth) و كولبه (Kolbe) نخستين الگوي آموزشي بهداشتي مناسب براي ارتقاء سطح آموزش و پرورش دانش آموزان را ارايه كردند. سورت و كولبه معتقد بودند اجراي اين الگوي آموزشي پرورشي نه تنها راهي جهت رفع نواقص آموزشي پرورشي است، بلكه شيوه اي جهت رفع نابساماني هاي خانوادگي  و اجتماعي تك تك دانش آموزان است. اين الگو شامل هشت محور به اين شرح بود:
محيط سالم
حفظ سلامتي دانش آموزان و كوشش در جهت فراهم كردن محيطي سالم براي آنها باعث رفع دغدغه هاي ذهني آنها شده و موفقيت تحصيلي آنها را در پي دارد. حفظ سلامت جسماني، روحي و رواني و پاسخگويي به نيازهاي رواني - عاطفي دانش آموزان باعث فراهم شدن محيطي مناسب براي درس و تحصيل آنها مي شود.
آموزش هاي بهداشتي
جامع و فراگير
اگر دانش آموزان به درستي نكات بهداشتي و راههاي حفظ سلامت جسمي و روحي خود را بدانند نه تنها به راحتي مي توانند از رفتارهاي پرخطر فاصله بگيرند، بلكه به نكات بهداشتي به ظاهر ساده و بي اهميت نيز بها داده و به اين ترتيب سلامت جسم و روح خود را تضمين مي كنند.
آموزش حفظ سلامتي جسمي
دانش آموزان بايد با فوايد سلامت جسم آشنا شوند. ورزش و فعاليت بدني نه تنها شادابي و نشاط آنها را تضمين مي كند، بلكه مانعي براي تنبلي و اضافه وزن است. فعاليت جسمي بر ميزان فراگيري نيز تأثيرگذار است.
خدمات بهداشتي
تشخيص به موقع بيماري و ارايه خدمات مناسب جهت درمان سريع كودكان و ارسال آنها به مراكز درماني، پيش از تبديل بيماري به مشكلي حاد، از وظايف والدين و اولياء مدرسه است. بيماري يكي از عوامل تأثيرگذار بر روند تحصيلي آموزشي كودكان است.
مشاوره
همه ما نياز داريم تا مشكلاتمان را با افراد آگاه در ميان بگذاريم تا راه حل منطقي براي حل مشكلاتمان بيابيم. دانش آموزان نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. مشاور اگر فردي آگاه و دلسوز باشد، مي تواند به راحتي مشكلات دانش آموزان را حل كند. مشاور بايد بتواند مشكلات عاطفي، روحي رواني، اجتماعي، خانوادگي و فردي آموزشي پرورشي دانش آموزان را برطرف كرده و يا با مشاوره صحيح افراد آگاه را به دانش آموزان معرفي كند تا اين افراد پاسخگوي نياز دانش آموز باشند. دغدغه فكري دانش آموزان يكي از مهمترين عوامل بازدارند آنها از درس و تحصيل است.
تغذيه مناسب
آموزش رفتارهاي صحيح تغذيه اي و رفع عادت هاي نادرست باعث حفظ سلامت دانش آموز و حتي خانواده او مي شود. كودكي كه از تغذيه مناسب برخوردار است، از حافظه بهتري براي فراگيري نيز برخوردار خواهد بود.
سلامت اوليا مدرسه
اولياء مدرسه الگوي دانش آموزان هستند. سلامت روحي و جسمي آنها شاخصي براي آموزش بهتر به دانش آموزان است. در حقيقت آرامش ناشي از سلامت جسمي و روحي كادر آموزشي در رفتارها و آموزش هاي آنها جلوه گر شده و به اين ترتيب آموزش و پرورش در بستري آرام جريان خواهد داشت. آرامش روحي و جسمي اولياء مدرسه زمينه ساز برقراري ارتباط بيشتر و بهتر ميان آنها و دانش آموزان است.
ارتباط اوليا و مربيان
ارتباط اولياء دانش آموزان با كادر آموزشي و به عكس، باعث اطمينان خاطر دانش آموزان مي شود. اين ارتباط باعث رفع نواقص آموزشي پرورشي هر دو طرف شده و راه را براي دستيابي به اهداف برتر آموزشي هموار مي كند.
از همان زمان و پس از طرح هشت نكته سورت و كولبه، بسياري از مدارس با پيروي از اين نكات به نتايج مطلوبي در زمينه آموزش و پرورش كودكان دست يافتند. اما بسياري نيز نتوانستند برنامه هاي از پيش تعيين شده خود بر مبناي اين هشت محور را به طور كامل به مرحله اجرا بگذارند.
به عقيده پژوهشگران علوم تربيتي، تنها برنامه ريزي، ضامني براي دستيابي به هدف نيست، بلكه خواست اولياء مدرسه، دانش آموزان و والدين آنها ضامن اجراي برنامه ها و دستيابي به نتايج مطلوب و مثبت آموزشي پرورشي است. در حقيقت شكست برنامه ها همواره ناشي از نقص در الگوها نيست، بلكه در بسياري موارد نقص در اجرا، باعث شكست برنامه ها است.
يك الگوي موفق
مدرسه ابتدايي ويژه (Veazie Elemetry School) در رود آيلند (Rhode Islad) يكي از تجربه هاي موفق اجراي برنامه هاي آموزشي پرورشي منظم و يا همان الگوي آموزشي پرورشي سورت كولبه است.
در اين مراكز آموزشي، گروه حمايت از مدرسه (School Support team) متشكل از مدير برنامه، مشاور، مربي بهداشت، روانشناس، پزشك متخصص اطفال، مشاور آموزشي مجرب و هماهنگ كننده برنامه ها تشكيل شد. پس از تشكيل اين گروه ويژه، فعاليت براي سامان بخشيدن به وضعيت آموزشي - پرورشي و بهداشتي دانش آموزان به اين شرح آغاز شد.
گروه حمايت
گروه حمايت ماهي يك بار با حضور آموزگاران مقاطع مختلف تحصيلي (اول تا پنجم دبستان) و والدين هر پايه آموزشي تشكيل جلسه داده و درباره مشكلات، نيازهاي روحي رواني و جسمي دانش آموزان و خانواده هاي آنها بحث و تبادل نظر مي كنند. در اين نشست طرفين درباره مشكلات، نيازها و برنامه هاي آتي گروه حمايت و... گفتگو كرده و نواقص احتمالي در اجراي برنامه ها و... را برطرف مي كنند.
- خريد بوفه مدرسه براساس الگوي صحيح تغذيه اي كه توسط مربي بهداشت و متخصص اطفال ارايه شده، انجام مي شود. علاوه بر اين خوراكي هايي از طريق بوفه مدرسه در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد كه از هر جهت سالم بوده و باعث اضافه وزن آنها نشود. ارايه موادغذايي و خوراكي هايي چون انواع چيپس و پفك، سيب زميني سرخ شده ، انواع سوسيس و كالباس، نوشابه و... در بوفه مدرسه ممنوع اعلام شد.
- طراحي برنامه هاي دقيق و منظم آموزشي براساس الگوهاي برتر آموزشي و برگزاري برنامه هاي فوق برنامه آموزشي مانند برگزاري كلاس هاي تقويتي، بازديدهاي علمي و...
- طراحي و اجراي برنامه هاي فوق برنامه: شامل انواع برنامه هاي ورزشي تفريحي، به منظور حفظ سلامت روحي رواني و جسمي دانش آموزان.
- برگزاري جلسه هاي مشاوره گروهي و تك نفره ويژه دانش آموزان، بدون حضور والدين و مربيان مدرسه. اين جلسه ها كمك مي كنند تا دانش آموزان آزادانه نيازها و مشكلات خود را با مشاور و يا روانشناس در ميان بگذارند.
اجراي اين برنامه ها و هماهنگي مناسب بين گروه حمايت دانش آموزان، والدين و اولياء مدرسه باعث شد تا دانش آموزان در پايان يك سال تحصيلي از جهت سلامت جسمي و روحي در شرايط بسيار مطلوبي  قرار بگيرند. آزمون هاي درسي به عمل آمده نيز نشان از مثبت بودن اجراي برنامه داشت، به طوري كه نسبت به سال تحصيلي قبل، بين 2تا 5?درصد رشد در نمرات درسي دانش آموزان ديده مي شد.
تكميل الگوها
اگرچه الگوي آموزشي-پرورشي سورت- كولبه راهگشاي بسياري از مراكز آموزشي در زمان خود و مدت ها پس از آن بود: اما پيشرفت هاي جديد آموزشي-پرورشي، نيازهاي جديدي را بيان مي كرد كه براي رفع آنها الگوهاي جديدتري لازم بود.
هرچند در برنامه ريزي هاي جديد، الگوي سورت- كولبه(1980م) شاخص طراحي الگوهاي جديد آموزشي-پرورشي قرارگرفت، اما نكات بسياري نيز به آن افزوده شد تا نيازهاي آموزشي- پرورشي نسل جديد نيز برآورده شود.
- درك و هوشياري: كادر آموزشي مدرسه بايد دقيقا از وضعيت جسمي و روحي-رواني دانش آموزان و وضعيت درسي و تحصيل آنها آگاه باشند تا بتوانند نيازها و كمبودهاي آنها را پيش از آن كه به مشكلي جهت نقص در آموزش و پرورش آنها تبديل شود از پيش رو بردارند.
- پررنگ شدن نقش مشاوران: مشاوران، چه مشاوران تحصيلي، چه بهداشتي و يا روانشناسان بايد نقشي فعال در مدارس داشته باشند. دانش آموزان گاه قادر به بيان مشكلات خود با والدين شان نيستند و يا والدين آنطور كه بايد نمي توانند مشكلات دانش آموزان را برطرف كنند. از اين رو مشاوران مي توانند با برقراري ارتباط درست و منطقي و البته دوستانه مشكلات دانش آموزان را برطرف كنند.
- تشكيل گروه بهداشت و سلامت در مدرسه: اين گروه شامل مدير اجرايي، مشاور تحصيلي، روانشناس، پزشك متخصص اطفال و متخصص تغذيه باشد. برگزاري جلسه هاي مشاوره تحصيلي، آموزش هاي بهداشتي- تغذيه اي، جلسه هاي مشاوره پزشكي و روانپزشكي و... به راحتي مي تواند مانع از بروز مشكلات و يا رفع مشكلات دانش آموزان در هر زمينه شود.
- ارزيابي: ارزيابي دائمي نتايج حاصل از اجراي برنامه ها، يكي از مهم ترين نكات جهت پيشرفت برنامه ها و رفع نواقص برنامه ها است. اين ارزيابي مي تواند به شيوه هاي مختلف باشد.
- اجراي برنامه هاي ويژه سلامت: حفظ سلامت جسمي دانش آموزان يكي از مهم ترين عوامل جهت پيشرفت تحصيلي آنها است. اين برنامه مي تواند با برگزاري كلاس هاي آموزشي براي والدين و دانش آموزان، آموزش نكات بهداشت فردي و اجتماعي، اطلاع رساني درباره بيماري هاي رايج در اجتماع به ويژه بيماري خاصي چون ايدز، شيوه هاي انتقال بيماري ها و راه هاي جلوگيري از انتقال، جلوگيري از اضافه وزن دانش آموزان با تغذيه مناسب، تماشاي فيلم هاي آموزشي، ارائه كتاب هاي آموزشي و... به اجرادرآيد.
- ارتباط مدارس: ارتباط مشاوران، مديران و به طور كلي كادر آموزشي مراكز آموزشي با يكديگر شيوه مناسبي جهت تبادل تجربه ها است. از طرفي با تكرار تجربه هاي موفق نه تنها مي توان در وقت و هزينه صرفه جويي كرد، بلكه مي توان در حداقل زمان به بهترين نتايج دست يافت.
- ارتقاي سطح معلومات اولياء مدرسه: ارتقاي سطح معلومات كادر آموزشي و به عبارتي به روز بودن اطلاعات آنها، شاخصي مهم جهت ارتقاي سطح آموزش و پرورش دانش آموزان است.
- تصحيح و كنترل: شيوه اي جهت قراردادن برنامه ها در مسير صحيح است.
استحكام ساختارها و برنامه ها
برنامه ريزي صحيح و اجراي دقيق آن در مراكز آموزشي و دستيابي به نتايج مثبت حاصل از اجراي اين برنامه ها هرچند به ظاهر ساده به نظر مي رسد، اما حركتي نيازمند صرف وقت و هزينه است. پژوهشگران حداقل زمان براي آغاز اجرا و نتيجه گيري از يك برنامه آموزشي را پانزده سال مي دانند كه بي ترديد نقص در عملكرد و به تعويق افتادن اجراي برنامه ها به هر دليل مدت را طولاني تر و صرف هزينه را بيشتر مي كند. بنابراين ارزيابي يكي از راه هاي دستيابي به نتيجه بدون صرف وقت و هزينه اضافي است.
ارزيابي از نحوه اجراي برنامه ها بايد هر سه، شش يا حداكثر نه ماه يك بار صورت بگيرد.
و در پايان، اينكه موفقيت تحصيلي دانش آموزان در گرو آموزش و پرورش آنها براساس برنامه هاي صحيح و منظم آموزشي است. تدوين و اجراي اين برنامه، نيازمند صرف وقت و هزينه مناسب و ياري خواستن از اساتيد مجرب آموزشي است ... موفق باشيد.

منبع: http://www.ea.org
ea=America atioal Educatio Associatio
( انجمن بين المللي آموزش و پرورش آمريكا)

نگاه
پلي براي ارتباط
قاعده با رأس هرم
در اوايل دهه۶۰ به ابتكار دكتر فاني (معاون آموزشي وقت) نهادي به نام گروه هاي آموزشي در وزارت آموزش و پرورش بنيان گذاري گرديد كه اهدافي متعالي داشت و در هرم تشكيلاتي، ارتباط قاعده هرم را با رأس آن برقرار مي ساخت. روش انتخاب افراد در اين سيستم اين گونه بود كه معلمان دروس گوناگون در هر مدرسه، از بين خود، فردي را به عنوان سرگروه مدرسه انتخاب و به آموزش و پرورش منطقه معرفي مي كردند، سپس در جلسه اي كه سرگروه هاي مدارس مختلف در منطقه تشكيل مي دادند، سرگروه منطقه انتخاب و معرفي مي شد و از بين سرگروه هاي مناطق نيز، سرگروه آموزشي استان انتخاب مي گرديد. در وزارتخانه نيز مسئول هماهنگ كننده اي وجود داشت كه ارتباط مناطق و استانها را با دفاتر ستادي برقرار مي كرد. بخشي از ساعت موظف تدريس  سرگروه ها جهت فعاليت در گروه هاي آموزشي اختصاص پيدا مي كرد و با دعوت سرگروه هاي دروس گوناگون، معلمان حداقل يك بار در ماه در جلسات گروه هاي آموزشي شركت مي كردند و نظريات خود را در ارتباط با كليه مسائل آموزشي و از جمله كتابهاي درسي، برگزاري انتخابات، بودجه بندي كتابها، روشهاي تدريس و... مطرح و سپس نتايج آن را طي صورت جلسه اي در اختيار مسئولان آموزشي مناطق قرار مي دادند و به همين ترتيب، جلسات سرگروه هاي مناطق نيز در سطح استانها تشكيل و نظريات پيشنهادي مناطق، در اختيار مسئولين آموزش و پرورش استانها قرار داده مي شد.
گروه هاي آموزشي نهادي بود كه كليه مسئولين آموزش و پرورش و دفاتر ستادي مي توانستند به طور مستقيم يا غيرمستقيم با سطوح پايين هرم و مجريان كه در حقيقت همان معلمان بودند، ارتباط برقرار كرده و از ديدگاه هاي آنها در ارتباط با حيطه مسئوليت خود مطلع شوند. متأسفانه با گذشت زمان و با تغيير مديران (كه با تغيير وزراي آموزش و پرورش صورت مي گرفت) فعاليت گروه هاي آموزشي سال به سال كمرنگ تر شد، به طوري  كه امروز ديگر آن شور و شوق معلمان جهت شركت در گروه هاي آموزشي سير نزولي به خود گرفته و اگر جلسه اي هم تشكيل مي شود، اداري و از سر رفع تكليف است. اين امر دلايل گوناگوني دارد:
* عدم ثبات: به نظر مي رسد چون در تشكيلات وزارت آموزش و پرورش، پست سازما ني خاصي براي گروه هاي آموزشي تعريف نشده است، لذا فعالان در گروه هاي آموزشي احساس بي ثباتي و عدم امنيت شغلي مي كنند.
* عدم تعريف وظيفه مشخص براي گروه هاي آموزشي: دست اندركاران اين گروه ها هنوز نمي دانند آموزشي هستند يا اداري؟  آيا داراي قدرت اجرايي هستند يا خير؟ لذا در هر منطقه و استاني برخوردهاي سليقه اي با اين گروه ها صورت مي گيرد.
* عدم وجود پست سازماني در دفاتر ستادي: اين كه گروه هاي آموزشي مي بايستي زير نظر كدام يك از دفاتر ستادي فعاليت كنند، هنوز مشخص نيست.
لذا بنا بر دلايل ذكر شده انتقال نظريات و پيشنهادهاي مناطق به استانها كه توسط سرگروه هاي درسي صورت مي گيرد، در نهايت در استانها به بن بست برخورد كرده و ارتباط گروه ها با دفاتر ستادي وزارت آموزش و پرورش قطع مي شود. زيرا هيچ يك از دفاتر ستادي متكفل پاسخگويي به نظريات پيشنهادي معلمان نمي باشند.
عدم پاسخگويي، موجبات دلسردي معلمان شركت كننده در گروه هاي آموزشي را فراهم آورده و در نتيجه آنها دچار سردرگمي و روزمره گي مي شدند و اقدام به يك سري اعمال صوري مي كنند و در نهايت سال تحصيلي را اين گونه و بدون هيچ گونه كار مثبت آموزشي به پايان مي رسانند. از اين رو پيشنهاد مي شود كه معاونت آموزشي وزارت آموزش و پرورش مسئوليت فعال ساختن و نظارت بر عملكرد گروه هاي آموزشي را به يكي از دفاتر ستادي زيرمجموعه خود تفويض كرده و همزمان در تشكيلات وزارت آموزش و پرورش پست سازماني كارشناسي گروه هاي آموزشي در نظر گرفته شود تا بدين ترتيب بتوانند ارتباط معلمان را با مسئولان دفاتر ستادي هرچه بيشتر فراهم آورده و اجازه ندهند در هرم سازماني، ارتباط قاعده با رأس قطع شود و به اين ترتيب مسئولين خواهند توانست از طريق گروه هاي آموزشي به نظريات معلمان در همه زمينه هاي آموزشي دسترسي پيدا كنند.
حسين حسين نژاد قندي

نكته ها
خيس شدن ممنوع!
والدين دوست دارند فرزندشان، مهارت ها را سريع و حتي زودتر از زمان مقرر خود بياموزد، اما آموزش بعضي نكات نيازمند صبر و حوصله و فرارسيدن زمان مناسب آن است. آموزش استفاده از توالت يكي از همين نكات است كه اغلب والدين با مشكلات متعددي براي آموزش آن روبه رو هستند؛ تا حدي كه باعث كلافگي خود و فرزندشان مي شود. آنچه در پي مي آيد؛ نگاهي است به زمان و شيوه مناسب آموزش اين مهارت به كودكان.
***
به طور معمول بهترين زمان براي آموزش استفاده از توالت به كودكان، سن 2 سالگي است؛ اما اين قانون كلي براي همه كودكان نيست.
بسياري از كودكان زودتر و يا ديرتر از دو سالگي، استفاده از توالت براي اجابت مزاج را مي پذيرند. بنابراين مي توان اين طور نتيجه گرفت كه كودكان از جهت ويژگي هاي فردي متفاوت بوده و همين تفاوت، عامل اصلي پذيرش اين تحول است.
تا بيست ماهگي مثانه كودكان به آن اندازه كه بايد پر نمي شود تا اضطراري براي تخليه آن احساس كنند، از طرفي عادت كرده اند كه بدون اراده و تفكر در هر زمان، نياز خود را برطرف كنند. بنابراين تا اين سن، آموزش استفاده از توالت كمي مشكل است. اما پس از اين سن، از آن جايي كه وضعيت كودك به ويژه تغذيه او تقريباً شبيه به افراد بزرگسال مي شود، بنابراين دفع ادرار و مدفوع او نيز از الگويي جديد پيروي مي كند و كم كم كودكان اضطرار در اجابت مزاج را احساس مي كنند. اين زمان، شاخص ترين زمان براي شروع آموزش است. در نخستين گام بايد براي كودك الگوسازي كرد و با صبر و حوصله آموزش را پيش برد. براي جلب توجه كودك، بايد از شيوه هاي گوناگون استفاده كرد. مثلاً هنگامي كه تصميم داريد، دستشويي برويد او را به نحوي متوجه حركت خود بكنيد.
يكي ديگر از نكات مورد توجه، انتخاب فصل مناسب براي آموزش است. به عقيده روانشناسان بهترين فصل، فصل تابستان است، چرا كه والدين بدون دغدغه سرما خوردن كودك، مي توانند كمي آزادانه تر عمل كنند.
يكي ديگر از نكات قابل ذكر، تفاوت سرعت فراگيري در پسرها و دخترها است. پسرها ديرتر از دخترها استفاده از توالت را فرامي گيرند كه اين علاوه بر تفاوت در ضريب هوشي دخترها نسبت به پسرها، به ساختار فيزيكي بدن پسرها نيز مرتبط است؛ چرا كه اولاً پسرها در اين سن از نظر فيزيكي ضعيف تر از دخترها هستند و درثاني نشستن را ديرتر از دخترها فرا مي گيرند. اين عوامل اصلي ترين دلايل كند بودن فراگيري استفاده از توالت در پسرها است. بنابراين نبايد روند فراگيري دخترها و پسرها را مقايسه كرده و بي دليل نگران شد.
آمادگي پذيرش
002388.jpg
كودك براي آموزش بايد از جهت روحي- رواني و سلامت جسمي در شرايط مناسبي قرار داشته باشد تا بتواند به خوبي اين تغيير را پذيرا شود. اين علايم نشان دهنده آمادگي كودك براي پذيرش تحول است:
- تر نكردن پوشك حداقل براي دو تا سه ساعت در روز و افزايش تدريجي اين زمان.
- توجه نشان دادن به دستشويي رفتن ديگران و راه افتادن به دنبال آنها براي تقليد از آنها.
- تنظيم زمان دفع مدفوع مثلاً پس از صبحانه به مدت حداقل يك هفته تا ده روز.
- نشان دادن نياز به دفع مدفوع يا ادرار به شيوه هاي مختلف مثل رفتن در آغوش مادر و نشان دادن ناراحتي خود.
- احساس ناراحتي پس از تر شدن و گريه براي تعويض پوشك.
به تعويق انداختن آموزش
در مواردي به دليل بروز شرايطي خاص، بايد زمان شروع اين آموزش را به تعويق انداخت. در غير اين صورت كودك دلزده شده و بيش از پيش از فراگيري امتناع مي كند.
- هنگامي كه در انتظار تولد نوزاد جديد هستيد (از ماه هشتم بارداري تا زمان وضع حمل).
- زماني كه در حال آموزش به فرزند ديگرتان هستيد؛ مثلاً فرزند بزرگتر شما وارد مدرسه شده است.
- بروز هرگونه تحول در روند عادي  زندگي مثل تولد نوزاد جديد، بيماري خود كودك و... .
- جابه جايي منزل.
- تغيير مكان خواب كودك مثل انتقال او از اتاق خواب والدين به اتاق خواب شخصي.
- بروز مشكلات خانوادگي مانند مرگ عزيزان، بيماري يكي از والدين يا خويشان نزديك.
- طلاق و يا دعواها و مشاجره هاي دائمي والدين.
- ترس كودك از چيزي خاص.
يادآوري چند نكته
براي آموزش بهتر و نتيجه گيري سريع تر، اين چند نكته را به خاطر بسپاريم:
- با شادي و نشاط با موضوع برخورد كنيد و آموزش را به نوعي تفريح تبديل كنيد.
- طوري رفتار كنيد كه كودك از اين تحول شاد و هيجان زده شده و آن را به عنوان مهارتي ويژه كه تنها او توانايي انجامش را دارد، بپذيرد.
- از ايجاد هرگونه استرس، زماني كه كودك در حال اجابت مزاج است، بپرهيزيد.
- براي آموزش اصلاً عجله نكنيد. كودك در آرامش زودتر فرا مي گيرد.
- نگران به تعويق افتادن فراگيري اين رفتار نباشيد. كودك اين مهارت را نيز مانند ديگر رفتارها مي آموزد.
- در طول آموزش، از لباس هايي استفاده كنيد كه خود كودك بتواند آنها را از تنش درآورد. اين آزادي به او اطمينان مي بخشد.
- بسياري از
كودكان از صداي سيفون مي ترسند، بنابراين در طول آموزش و هنگامي كه او در دستشويي است، از سيفون استفاده نكنيد. آموزش اين نكته را به زماني ديگر موكول كنيد.
- اگرچه در حال آموزش به كودك هستيد، اما شب ها از پوشك استفاده كنيد تا كودك بدون احساس ترس، استرس و ناامني بخوابد.
- او را با همسالانش مقايسه نكنيد. كودكان اين سن هم مقايسه را مي فهمند و براي مبارزه با اين مسأله به طور ناخودآگاه لجبازي مي كنند.
و در پايان يادآوري مي شود كه حفظ آرامش و آموزش قدم به قدم بهترين روش براي فراگيري بهتر و سريع تر كودكان است.
منبع: بي بي سي
مترجم: سها دادمند

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |