سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۸ - Nov 21, 2006
بحران در كابينه رژيم اسرائيل
002505.jpg
گروه بين الملل- ناتواني رژيم اسرائيل در ايجاد امنيت به يك بحران جدي دركابينه المرت تبديل شده و ابعاد آن، چنان گسترش يافته كه هرآن مي توان منتظر تغييرات گسترده و حتي سقوط آن بود.
نيروهاي مقاومت فلسطين پس از جنگ اسرائيل با لبنان و با توجه به ضعف اين رژيم در مقابله با موشك هاي حزب الله در يك اقدام تاكتيكي برشدت موشك  پراكني هاي خود افزودند .اما رژيم اسرائيل به رغم تلاش هايش كه حتي به حملات سهمگين عليه فلسطين و نوارغزه منتهي شد نه تنها نتوانست مانع از پرتاب موشك ها شود بلكه بر تعداد آنها نيز افزوده شد. تنها روز دوشنبه هفت موشك به سرزمين هاي اشغالي از جمله شهرك هاي عقلان و و كسوفيم شليك شد.
پرتاب موشك هاي قسام باعث نگراني ساكنان اسرائيل و(با توجه به نزديك بودن انتخابات) نگراني سياستمداران آن گشته است؛ به گونه اي كه خشم تعدادي از گروه هاي سياسي و حتي اعضاي كابينه را برانگيخته است. در همين خصوص، المرت گفت كه از محمود عباس خواهد خواست كه جلوي اين كار را بگيرد. اما در كابينه وي، وضعيت ديگري حكمفرما است. در جلسه روز گذشته كابينه تعدادي از اعضا خواهان مقابله به مثل و اشغال نوارغزه شدند و بنيامين نتانياهو رهبر حزب مخالف ليكود به شدت بردولت تاخت و المرت را ناتوان از تامين امنيت اسرائيل خواند.
در واكنش به اين اعتراضات، عمير پريتس وزير دفاع اسرائيل كه بيشتر حملات به سوي اوست، گفت: بايد به هر طريق ممكن جلوي اين حملات را گرفت اما نتوانست راه مشخصي را عنوان كند.
در همين حال، منابع اسرائيلي از نااميدي المرت از توان و قدرت عميرپريتس نوشته و معتقد اند كه دير يا زود وي مجبور مي شود ايهود باراك نخست وزيراسبق اسرائيل را جانشين وي كند. وي نيز بلافاصله از عمير آيالون فرمانده اسبق نيروي دريايي اسرائيل براي تصدي پست فرماندهي نيروهاي ارتش دعوت خواهد كرد.
در اسرائيل جمله اي بعد از جنگ با لبنان نقل قول محافل سياسي است كه اگرچه به طنز مي ماند اما حكايت از يك واقعيت دارد. محافل سياسي مي گويند ؛فصل مشترك المرت و پريتس ناتواني آنها در ايفاي نقش هايي است كه برعهده گرفته اند. از اين رو، نه المرت توان عزل وزير دفاع نالايق خود(پريتس) را دارد و نه پريتس توان عزل رئيس نالايق ارتش يعني دان حالوتس را دارد.

جوزف بايدن:
نيروهاي آمريكايي
بايد از عراق بازگردند
ايرنا: جوزف بايدن از سناتورهاي ارشد حزب دمكرات خواهان بازگرداندن سريع حدود 150هزار سرباز آمريكايي از عراق شده است.
وي در مقاله اي كه در واشنگتن پست منتشر شد، نوشته است: كميته تحقيقات عراق كه قرار است پيشنهادهاي خود را در مورد عراق ارائه دهد، مسئوليت سنگيني دارد.
به گفته بايدن، مسئوليت كميته نيز اتخاذ تصميمات دشواري است كه براي تغيير سياست آمريكا در عراق لازم است.
سياست كنوني ما در عراق شكست خورده است و از نقطه تعهد بي پايان عبور كرده ايم.
بايدن گفت: آمريكا ديگر از مرحله افزودن بر شمار نيروهايش در عراق و تجويز سياست هاي نامعلوم عبور كرده است و اكنون پرسش اساسي اين است كه چه اقداماتي مي توانيم انجام دهيم كه پس از خروج سربازان آمريكايي از عراق آن كشور دچار
هرج و مرج نشود.

بوش نتوانست آسيا را عليه كره شمالي متحد كند
گروه بين الملل - به رغم رايزني هاي فراوان جورج بوش با رهبران آسيا در حاشيه نشست اپك در هانوي براي دستيابي به موضعي واحد عليه كره شمالي و برنامه هسته اي اين كشور،گزارشهاي رسيده از نتايج اين مذاكرات حاكي از آن است كه رئيس جمهور آمريكا در اولين سفر خارجي بعد از شكست انتخاباتي در كنگره، با شكست ديپلماتيك رو به رو شده است.
بوش در ديدار با رهبران چهار كشور از همسايگان كره شمالي و همچنين روسيه تلاش كرد تا آنها را به اتخاذ موضعي واحد عليه برنامه هسته اي كره شمالي متقاعد كند . اما حتي نتوانست كره جنوبي را به براي انجام بازرسي هاي كامل از كشتي هاي به مقصد كره شمالي متقاعد كند . همچنين سران اين كشورها در آخرين روز از نشست هايشان از متعهد شدن به صورت مكتوب در محكوميت كره شمالي و آزمايش هسته اي اين كشور خودداري كردند و تنها در بيانيه اي لفظي در نشستي پشت درهاي بسته در اين مورد اظهار نظر نمودند. در اين بيانيه لفظي درباره آزمايش هسته اي كره شمالي
به شدت ابراز نگراني شده و درخواست شده است تا تحريم هاي اعمال شده عليه پيونگ يانگ به طور كامل به اجرا درآيد. اين بيانيه توسط رئيس جمهور ويتنام و در پاسخ به سؤال خبرنگاران اعلام شد. سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به سوال خبرنگاران كه سفر بوش را شكست خوانده بودند گفت، اين يك عقب گرد نبود و فقط مهم اين بود كه رهبران اپك درباره اين موضوع به يك نظر واحد رسيده اند.

افشاي استفاده ارتش صهيونيستي از بمب خوشه اي در لبنان
واحد مركزي خبر: شبكه اول دولتي رژيم اشغالگر صهيونيستي فاش كرد نيروهاي ارتش اين رژيم در حمله به جنوب لبنان در تابستان سال جاري ميلادي با سرپيچي از دستور ژنرال دان هالوتز رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي هزاران بمب خوشه اي بر روي لبنان رها كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، بنابه اعلام اين منبع، يك كميسيون تحقيق براي بررسي علل نافرماني نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي تشكيل شده است.
سايت يديعوت آحارانوت نيز از سوي ديگر نوشت: اين موضوع در گزارش داخلي نيروي زميني ارتش آورده شده است و نظاميان ارتش بدون توجه به دستور ژنرال دان حالوتس اقدام به شليك هزاران بمب خوشه اي كرده اند. اين در حالي است كه بر اثر انفجار بمب هاي خوشه اي به جا مانده از حملات اخير رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان، تاكنون شمار زيادي از مردم جنوب لبنان كشته يا زخمي شده اند.
هنوز مشخص نيست چه تعداد بمب خوشه اي عمل نكرده در مناطق جنگزده لبنان وجود دارد. سازمان ملل متحد چند روز پيش اعلام كرد پاكسازي در مناطق جنوبي لبنان بعلت خودداري اسرائيل از ارائه نقشه مناطقي كه هدف حملات هوايي قرار داده است، به كندي پيش مي رود.
سازمان ملل متحد ضمن تاكيد بر ضرورت توقف استفاده از بمب هاي خوشه اي اعلام كرده است نزديك به چهل درصد از اين بمبها هنگام اصابت به زمين منفجر نمي شود و به تله هاي انفجاري خطرناكي براي ساكنان مناطق جنگزده تبديل مي شود.
براساس ارزيابي هايي كه تاكنون صورت گرفته است نيروي هوايي اسرائيل در جنگ با جنبش حزب الله نزديك به هشتصد نقطه از جنوب لبنان را با بمب هاي خوشه اي هدف قرار داد.

نگاه
فصل جديد در روابط سوريه و عراق
علي كدخدازاده
با سفر وليد معلم وزيرخارجه سوريه به عراق و ديدار با مقامات عالي اين كشور فصل جديدي در روابط بغداد و دمشق آغاز شده است.
معلم كه نخستين مقام بلندپايه سوري است كه پس از سقوط رژيم بعثي از عراق ديدارمي كند، در ديدار با نوري مالكي در خصوص مسائل مختلف از جمله نحوه كمك دمشق به برقراري ثبات در عراق با وي گفت و گوكرد.
وي پيش تر در ديدار با هشيار زيباري وزير خارجه عراق خواستار تعيين جدول زماني مشخص براي خروج آمريكايي ها از اين كشور شده بود.
در پي تحولات سياسي در آمريكا و شكست حزب جمهوري خواه گرايش به مذاكره با ايران و سوريه براي تقويت بنيان هاي امنيتي در عراق افزايش يافت و به موازات آن جيمز بيكر وزيرخارجه اسبق آمريكا عملا در نقش سفير اين كشور در خاورميانه مذاكراتي را با نماينده ايران در سازمان ملل و مقامات آمريكايي شروع كرد. به گفته منابع ديپلماتيك سوريه، براي مشاركت در طرح كاهش خشونت در عراق دو شرط اساسي دارد.
دمشق اعلام داشته كه كمك جهت بازپس گيري بلندي هاي جولان از اسرائيل و تعيين جدول مشخص زماني براي خروج نيرو هاي آمريكايي از عراق اين شروط را تشكيل مي دهد.
از سوي ديگر، عراق نيز توقعات مشخصي از سوريه دارد. ديروز علي الدباغ سخنگوي دولت عراق گفت كه بغداد در اين مذاكرات از سوريه سه درخواست دارد. نخست تلاش براي جلوگيري از نفوذ تكفيري ها و ديگر تروريست ها از مرز سوريه به عراق، دوم پناه ندادن به باقيمانده هاي رژيم بعثي كه نقش موثري در تامين مالي تروريست ها دارند و سوم بازپس دادن آن بخش از دارايي هاي عراق كه توسط عوامل رژيم بعث از اين كشور خارج و به سوريه منتقل شده است.
هنوز به طور شفاف از تصميمات دو طرف و نتايج اين مذاكرات خبري منتشر نشده است، اما به نظر مي رسد فصل جديدي در روابط دو كشور آغاز شده است.

مخالفت آمريكا با همكاري هسته اي با پاكستان
گروه بين الملل- آمريكا بار ديگر با هرگونه همكاري هسته اي اين كشور با پاكستان مخالفت كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، معاون وزير امورخارجه آمريكا در امور سياسي با اشاره به معاهده هسته اي بين واشنگتن و دهلي نو گفت:اين يك معاهده ويژه با كشورهاي ويژه است و آمريكا نمي تواند با پاكستان چنين همكاري هايي داشته  باشد.
وي گفت: دولت آمريكا به تلاش خود براي برطرف  كردن نگراني هاي هند در لايحه تصويبي از سوي مجلس سنا ادامه خواهد داد.
وي همچنين از پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر موضع آمريكا در قبال همكاري هاي هسته اي چين با پاكستان خودداري كرد.
دولت پاكستان نگران همكاري هاي اتمي هند و آمريكاست و در همين رابطه از توافق اخير آمريكا و هند ابراز نگراني كرده است. دو دولت هند و پاكستان كه هر دو داراي بمب اتمي هستند پيشرفت هاي هسته اي كشور همسايه را با دقت دنبال مي كنند.

ديدار رئيس جمهور چين از هند
002502.jpg
گروه بين الملل- هو جينتائو رئيس جمهوري چين براي شركت در اجلاس اقتصادي با مقامات بلندپايه هند ديروز وارد دهلي نو شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از دهلي نو، هوجينتائو نخستين رئيس جمهوري چين است كه ظرف يك دهه گذشته به دهلي نو سفر مي كند. وي قرار است در طول اقامت سه روزه خود با عبدالكلام رئيس جمهوري و مانموهان سينگ نخست وزير هند ديدار و از شهرهاي اگرا و بمبئي ديدار كند.
رئيس جمهور چين روز پنج شنبه براي امضاي توافقنامه هايي در زمينه تجارت، فرهنگ و آموزش و پرورش هند را به مقصد پاكستان ترك خواهد كرد.
سطح مبادلات تجاري ميان چين و هند كه از پرجمعيت ترين كشورهاي جهان به شمار مي روند و روي هم رفته دو ميليارد و چهارصد ميليون نفر جمعيت جهان را شامل مي شوند به سرعت در حال افزايش است و پيش بيني مي شود امسال به بيست ميليارد دلار برسد.
هند و چين در سالهاي اخير تلاش كرده اند روابط خود را بهبود بخشند. چين كه همواره از سياست هاي پاكستان حمايت كرده است در پي بهبود نسبي روابط هند و پاكستان سطح روابط خود با هند را نيز ارتقا داده است. سفر رئيس جمهور چين به هند در چارچوب تثبيت قدرت سياسي و اقتصادي اين دولت در منطقه است.

هفته آينده برگزار مي شود
نشست ناتو در ليتواني
گروه بين الملل - جرج  دبليو بوش  رئيس  جمهور آمريكا و مشاوران  امنيتي  بلند پايه  وي  براي  شركت  در نشست  سران  ناتو كه  بيست  و هشتم  و بيست  و نهم  نوامبر (سه  شنبه  و چهارشنبه  آينده ) در ريگا پايتخت  ليتواني  برگزار مي شود، رهسپار اين  كشور خواهند شد.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از برلين ، نشست  سران  ناتو در ريگا تقريبا چهارسال  پس  از آن برگزار مي شود كه  دونالد رامسفلد وزير دفاع  سابق  آمريكا همزمان  با آمادگي  واشنگتن  براي  تهاجم  به  عراق ، اروپا را به  دو بخش  جديد و قديم  تقسيم  كرد در آن زمان  آمريكا در جلب  حمايت  كشورهاي  دوست  موفق  شد از حمايت كشورهاي  كمونيست  سابق  برخوردار شود.
پروفسور مايكل  كاكس  مدير مركز مطالعات  جنگ  سرد مدرسه  اقتصاد لندن  در اين خصوص  مي گويد: حمايت  كشورهاي  كمونيست  سابق  از آمريكا در واقع  به  زمان  جنگ سرد بر مي گردد زماني  كه  حس  قوي  از همدردي  در بين  اين  كشورها وجود داشت . وي  افزود در سالهاي  اخير همزمان  با فرو رفتن  عراق  در هرج  و مرج  و تغيير دولتها در بسياري  از كشورهاي  منطقه  شرق  و مركز اروپا كه  اكنون  اشتياق  كمتري  براي  نزديك  شدن  به  مواضع  آمريكا نشان  مي دهند، ديدگاه  بدبينانه  تري  در دنباله  روي  از مواضع  واشنگتن  در بخشهايي  از منطقه  شرق  و مركز اروپا مشاهده  مي شود.
سرگئي  استانيشوف  نخست  وزير بلغارستان  در مصاحبه  با خبرگزاري  آلمان  گفت:  بلغارستان  روابط بسيار خوب  و نزديكي  با آمريكا دارد.
استانيشوف  كه  كشورش  يكي  از اعضاي  ناتو است  و قرار است  سال  آينده  نيز به  اتحاديه  اروپا بپيوندد در ادامه  گفت  مشاركت  بسيار خوب  و نزديك  آمريكا و بلغارستان  به ويژه  در زمينه  هاي  سياسي  و نظامي است  اما اولويت  نخست  ما اين است  كه  يكي  از اعضاي  خوب  اتحاديه  اروپا شويم  كه  اين  به  معناي  مشاركت  در تبيين  سياستهاي  اروپايي  است.
برخي  از كشورهاي  شرق  اروپا اقداماتي  را براي  عقب  نشيني  نيروهاي  خود از عراق  آغاز كرده  اند. اين  نيروها براي  حمايت  از تلاشهاي  بوش  در جنگ عراق  به  اين  كشور بحران  زده  اعزام  شده  بودند.

پاپ از تركيه ديدن مي كند
گروه بين الملل- به گزارش خبرگزاري فرانسه از استانبول قرار است پاپ بنديكت شانزدهم از روز ??نوامبر جاري تا اول دسامبر ???? از كشور تركيه ديدن كند.
پاتريارك برتلماوس اول پاتريارك قسطنطنيه در استانبول از مسئولان تركيه خواست هر كاري كه لازم است صورت دهند تا سفر پاپ كه نخستين سفر وي به يك كشور اسلامي  محسوب مي شود، با موفقيت انجام گيرد تا تصوير اين كشور در فاصله يك ماه مانده به اجلاس سران اتحاديه اروپا مخدوش نشود.

بركناري فرمانده اطلاعاتي ارتش ايتاليا
خبرگزاري انساي ايتاليا از بركناري رئيس اطلاعاتي ارتش اين كشور خبر داد كه به علت دست  داشتن در ماجراي ربوده شدن يك مظنون مصري در خيابانهاي شهر ميلان به دست عوامل سيا، تحت بازجويي مقامات ايتاليايي قرار دارد.
مقامات ايتاليايي نيكولو پولاري رئيس ستاد اطلاعات ارتش اين كشور را از كار بركنار كردند. پولاري با رد هرگونه نقض قانون با استناد به اين كه نمي تواند اسرار كشور را فاش كند از بيان جزئيات اين پرونده خودداري كرده است.
ماجراي دخالتهاي علني سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا در اروپا در چند هفته اخير بار ديگر توجه محافل خبري را به اقدامهاي غيرقانوني آمريكا در اروپا جلب كرده است.

كوتاه از جهان سياست
بلر: امنيت جهان در بيابان هاي افغانستان
رقم مي خورد
گروه بين الملل- توني بلر كه بعد از سفر به پاكستان براي ديدار با مقامات افغان و همچنين بازديد از نيروهاي نظامي انگليسي در افغانستان ديروز به اين كشور رفته است، در استان هلمند خطاب به سربازان انگليسي گفت: سرنوشت امنيت دنيا در نبردهاي بيابانهاي افغانستان رقم مي خورد.
بلر در اين ديدار كه به صورت كاملاً مخفيانه و بدون پوشش خبري انجام شد، گفت: در اين بيابانهاست كه آينده امنيت دنيا در اوائل قرن 21 رقم مي خورد.
نيروي نظامي 6 هزار نفري انگليس اكنون در افغانستان حضور پر رنگي دارد و به گفته ديويد ريچاردز فرمانده انگليسي نيروهاي ناتو در افغانستان نظاميان انگليسي با خونين ترين درگيري ها از زمان جنگ كره روبه رو هستند و تعداد تلفات آنها در افغانستان شش برابر عراق است. از ابتداي امسال تاكنون بيش از 38 نظامي انگليسي در افغانستان كشته شده اند.
بلر ديروز بعد از ديدار با مقامات پاكستاني به افغانستان رفت و بعد از بازديد از مقر نيروهاي انگليسي در كاخ رياست جمهوري در كابل با حامد كرزاي ديدار كرد.

تأكيد شينزو ابه بر پاي بندي ژاپن
به اصل عاري  بودن از تسليحات هسته اي
واحد مركزي خبر: شينزو ابه نخست وزير ژاپن ضمن تاكيد بر لزوم
نتيجه بخش  بودن مذاكرات شش جانبه درباره برنامه هسته  اي كره شمالي در صورت از سرگيري اين گفتگوها وعده داد دولت موضوع حساس دستيابي به تسليحات هسته اي را در دستور كار فعاليتها و برنامه هاي خود قرار نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از هانوي، شينزو ابه نخست وزير ژاپن با بيان اين اظهارات در پايان نشست سران مجمع همكاري اقتصادي آسيا اقيانوس آرام، اپك، در ويتنام با شركت در كنفرانسي خبري اعلام كرد در جريان اجلاس اپك به رهبران شركت كننده تاكيد كردم توكيو همچنان به اصل عاري بودن كشور از سلاح هسته اي پاي بند خواهد بود.
وي افزود: ژاپن با ديگر كشورهاي جهان فرق دارد زيرا خود متحمل حمله اي هسته اي شده است. به همين علت، فكر مي كنم وظيفه داريم تلاشها را براي غيب قدرتهاي هسته اي جهان به كاهش زرادخانه تسليحاتي هدايت كنيم.

خودداري معاون رئيس ستاد ارتش تركيه
از ورود به كاخ سفيد
واحد مركزي خبر: ارتشبد ارگين سايگون معاون رئيس ستاد ارتش تركيه به علت برخورد نامناسب مأموران امنيتي آمريكا از ورود به كاخ سفيد براي ديدار با معاون رئيس شوراي امنيت ملي آمريكا خودداري كرد.
به نوشته روزنامه حريت چاپ تركيه، ارتشبد سايگون به دعوت همتاي آمريكايي خود براي ديدار رسمي به آمريكا سفر كرده بود.
ارتشبد سايگون براساس برنامه از پيش تعيين شده قصد داشت با جك كروچ معاون رئيس شوراي امنيت ملي آمريكا در كاخ سفيد ديدار كند اما اقدام مأموران امنيتي آمريكايي براي بازرسي بدني وي، موجب اعتراض معاون رئيس ستاد ارتش تركيه و خودداري وي از ورود به كاخ سفيد شد.
براساس اين گزارش، ارتشبد سايگون اين اقدام مأموران امنيتي آمريكا را بي احترامي به مردم تركيه دانست و هتل محل اقامت خود بازگشت.
به رغم عذرخواهي و اصرار معاون شوراي امنيت ملي آمريكا ارتشبد سايگون حاضر به ديدار با وي در كاخ سفيد نشد. در نتيجه، ديدار سايگون با كروچ در هتل محل اقامت ارتشبد سايگون انجام شد.

مبارك: تا زنده ژام رئيس ژجمهور مصر مي ژمانم
رئيس ژجمهور مصر تأكيد كرد كه مسئوليت ژهاي خود را به عنوان رئيس ژجمهوري تا پايان عمر ادامه خواهد داد.
ايلنا به نقل از رويترز گزارش داد كه حسني مبارك ، رئيس ژجمهور مصر، گفت: مسئوليت ژهاي خود را به عنوان رئيس ژجمهوري، تا پايان عمر حفظ مي ژكنم.
بنا بر اين گزارش، وي به گونه ژاي غيرمستقيم بيان كرد كه دوره رياست ژجمهوري شش ساله كنوني را براي جانشيني پسرش قطع نمي ژكند.
همچنين مبارك گفت كه به پارلمان دومين اصلاحيه در مورد سيستم انتخابات رياست ژجمهوري براي تسهيل رقابت احزاب اپوزيسيون را پيشنهاد خواهد كرد.
حسني مبارك در آغاز نشست جديد در پارلمان، گفت: من در جاده گذر به سوي آينده با حفظ مسئوليت و وظايف، تا زماني كه قلب من در سينه مي ژتپد و مي ژتوانم نفس بكشم، در كنار شما مي ژمانم.
اين گزارش حاكي است كه گذر به سوي آينده شعار مبارزات انتخاباتي مبارك در سال 2005 ميلادي بود. در آن زمان، مبارك با يك نامزد رقيب براي اولين ژبار مواجه شد. محمد السعيد ، يك تحليلگر سياسي مصري در اين رابطه، گفت: تعبير صحبت ژهاي مبارك آن است كه وي مي ژخواهد در مقام رياست ژجمهوري تا پايان عمر بماند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |