سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۸ - Nov 21, 2006
اصلاح و بهسازي پياده روهاي تهران
پياده روي آسان مي شود
گروه شهري- اگرچه اين روزها پياده روي در سطح شهر براي شهروندان چندان جذاب نيست، اما تهراني ها اميدوارند كه به زودي بتوانند با خيال آسوده در پياده روها راه بروند و نفس راحتي بكشند، چرا كه مديريت شهري كه پاسخگويي به نيازهاي اوليه شهر و شهروندان را از وظايف اوليه خود مي داند. در اولين گام، طرح بهسازي و اصلاح پياده روهاي تهران را با ساماندهي خيابان هاي اصلي اين كلانشهر آغاز كرده است.
اصلاح معابر و پياده روهاي شهر از اولويت هاي مهم و اصلي شهرداري براي پاسخگويي به نياز شهروندان بوده است، به طوري كه اين طرح به طور جدي با اصلاح پياده روهاي خيابان وليعصر(عج) از ميدان راه آهن تا ميدان تجريش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
به گزارش مهر، مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران با بيان اينكه بهسازي و حفظ هويت محيط شهري و ارتقاي سطح زندگي شهروندان از طريق رشد فرهنگ عمومي تحقق خواهد يافت ، گفت: تحقق اين هدف ميسر نخواهد شد مگر اينكه انجمن شوراياري هاي محلات همراه با شهروندان تهراني ، در كنار مديريت شهري براي ساختن شهري آراسته و به دور از هر گونه آلودگي هاي بصري و آشفتگي محيطي ، اقدام كند.
شيب يا جهت شمالي - جنوبي و شرايط ويژه جغرافيايي، شكل هندسي خيابان ها و مشكلاتي كه به دست انسان ها به وجود آمده است از جمله موارد سخت افزاري و همچنين آب گرفتگي معابر به خاطر ساختمان سازي هاي كنار معابر و مسدود شدن آنها با نخاله هاي ساختماني و بي توجهي مغازه داران نسبت به اشغال پياده روها و... ، از مشكلات نرم افزاري پياده روهاي كلانشهرهاي كشور و از جمله تهران محسوب مي شود.
بنابه گفته كارشناسان شهري، يك پياده روي مناسب آن است كه با حداقل عرض مفيد 120سانتي متر ، حداكثر شيب عرضي 2 درصدي از كنار ديوار تا خيابان و حداكثر شيب طولي 8 درصد ساخته شده باشد.
همچنين ، حداكثر شيب اتصال پياده روهايي كه اختلاف سطح دارند بايد 3 درصد باشد و اين در حالي است كه هيچ يك از موارد استاندارد فوق در پياده روهاي شهر تهران مشاهده نمي شود.
در پوشش كف پياده روها بايد همواره از مصالح سخت وغير لغزنده استفاده شود، اما امروزه نه تنها شاهد اين پوشش استاندارد نيستيم ، بلكه به طور مداوم در سطح شهر حفاري هايي صورت مي گيرد كه منجر به مسدود شدن مسير تردد عابران سالم ، كودكان ، معلولان و مادران كالسكه به دست و... مي شود.
خوشبختانه ، مديريت شهري به اين معضلات پي برده و توانسته طي ماه هاي اخير مقدمات بهسازي و نوسازي پياده روهاي شلوغ و پر تردد شهر تهران را در دستور كار قرار دهد. هر چند كه در جلسه علني اخير شوراي شهر تهران برخي اعضاي شورا به طولاني شدن اصلاح پياده روهاي خيابان وليعصر(عج) معترض شدند، اما بايد اذعان داشت اين حركت جهادي كه نشأت گرفته از مديريت صحيح شهري است ، قطعاً نياز به حمايت همه جانبه از سوي مسئولان و شهروندان دارد تا بتواند به سرانجام برسد.
متاسفانه ، ورود بي رويه خودرو به سطح خيابان هاي كلانشهر تهران و تكميل ظرفيت معابر در طول سال هاي گذشته ، باعث شده كه مديريت شهري مجبور شود به رغم ميل باطني ، به حجم خيابان ها بيفزايد و از حجم پياده روها بكاهد. البته اين امر ناشي از نبود مديريت واحد شهري است، چرا كه اگر مديريت واحد شهري محقق مي شد ، قطعاً شهرداري مي توانست از گزينه هاي ديگري براي تردد خودروها استفاده كند.
البته بايد اذعان داشت كه شهرداري از كوچك ترين راهكارها براي آسايش و رفاه شهروندان چشم پوشي نكرده و راهكارهايي را براي حضور شهروندان در پياده روها فراهم مي آورد كه در گام نخست احداث قدمگاه صالحيه به وسعت 5/2 كيلومتر از امامزاده صالح تجريش تا امامزاده اسماعيل زرگنده مي تواند حركتي مثبت در راستاي ساير طرح هاي پياده روسازي باشد كه چندي است با هدف بازگرداندن هويت از دست رفته شهر ، به اجرا درآمده است.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه پياده روهاي شهر تهران با استانداردهاي روز دنيا فاصله زيادي دارد ، مي گويد: اگر مي خواهيم مردم را به پياده روي و استفاده كمتر از خودرو شخصي و وسايل نقليه تشويق كنيم بايد پياده روهاي مناسب داشته باشيم.
حجت الله ملاصالحي همچنين از انجام كارهاي مطالعاتي 30 مورد خيابان و معابر ديگر توسط كارشناسان سازمان زيباسازي شهرداري تهران با همكاري تعدادي از اساتيد دانشگاه هاي مختلف تهران كه رشته تحصيلي مرتبط با مسائل شهري است ، خبر مي دهد و مي گويد: بخشي از اين 30 مورد احتمالاً تا قبل از پايان سال و بخشي ديگر نيز پس از پايان فاز مطالعاتي، از سال آينده در اولويت اجرا قرار مي گيرد.

چشم انداز
002454.jpg
بنابه گفته كارشناسان شهري، يك پياده روي مناسب آن است كه با حداقل عرض مفيد 120 سانتي متر ، حداكثر شيب عرضي 2 درصدي از كنار ديوار تا خيابان و حداكثر شيب طولي 8?درصد ساخته شده باشد.
همچنين ، حداكثر شيب اتصال پياده روهايي كه اختلاف سطح دارند بايد 3 درصد باشد و اين در حالي است كه هيچ يك از موارد استاندارد فوق در پياده روهاي شهر تهران مشاهده نمي شود.
در پوشش كف پياده روها بايد همواره از مصالح سخت وغير لغزنده استفاده شود، اما امروزه نه تنها شاهد اين پوشش استاندارد نيستيم ، بلكه به طور مداوم در سطح شهر حفاري هايي صورت مي گيرد كه منجر به مسدود شدن مسير تردد عابران سالم ، كودكان، معلولان و مادران كالسكه به دست و... مي شود.

كشتار گرازهاي وحشي
در خلخال
002445.jpg
گروه شهري حاميان حيوانات و طرفداران محيط زيست در تماس با رسانه هاي گروهي استان اردبيل خواستار برخورد مديران ارشد سازمان حفاظت محيط زيست با مأموران خاطي شدند.به گزارش ايرنا، ورود يك دسته گراز وحشي به محوطه فرستنده راديويي خلخال و كشتار تعدادي از آنها توسط ماموران حفاظت محيط زيست بازتاب وسيعي در سطح استان اردبيل داشت. در فيلم كشتار اين گرازها كه در چندين نوبت از بخشهاي مختلف صدا و سيماي استان پخش شد، ماموران حفاظت محيط با تيراندازي تعدادي از آنها را از پاي درآوردند. در اين فيلم ماموران حفاظت محيط زيست سوار بر خودرو لندرور اين سازمان حتي تعدادي از گرازها را دنبال و يكي از آنها زير چرخهاي خودرو كشتند.

عجايب ايران
اسبچه خزر
002451.jpg
آرش نورآقايي: اسبچه خزر به اسب مينياتوري معروف شده، ولي ازنظر ظاهري، تناسب اندام يك اسب بزرگ را دارد.قدمت نژاد آن به سه هزار سال مي رسد و يك نژاد اصيل ايراني است. در واقع يكي از هيجان انگيزترين كشفيات اسب در قرن گذشته (قرن بيستم)، كشف اسب خزر است. اين اسب كه تصور مي شد از هزار سال قبل منقرض شده، يكي از چهار تيره اصلي اجداد اسبان خونگرم امروزي جهان مي باشد.خصوصيات رفتاري اين نژاد حاكي از هوش سرشار آن بوده و مهمترين ويژگي اش فراگيري سريع و آسان رفتارهاي آموزشي است. تلفيق اين هوش با خلق و خوي مهربان در اين نژاد، آن را جزو بهترين نژادها براي سواركاري و آموزش سواركاري كودكان در جهان قرار داده است.آموزش و تربيت اين نژاد در باشگاه هاي سواركاري نشان داد كه از نظر پرش از استعداد خاصي برخوردار بوده و در بسياري موارد قابل رقابت با اسب هاي بزرگ مي باشند.اسبچه خزر با توجه به سابقه تاريخي، زيبايي و استعدادهاي بسيار بالا، مناسب آميزش با ساير نژادهاي اسب هاي داخلي و خارجي است.

نگاه دوم
بي توجهي به طرح جامع تخت جمشيد
002448.jpg
گروه شهري- به رغم وجود طرح جامع توسعه محوطه ميراث جهاني تخت جمشيد، پروژه هاي عمراني همچنان بدون مراجعه به اين طرح اجرا مي شوند.قطار شيراز به اصفهان در حالي قرار است از كنار محوطه باستاني نقش رستم عبور كند كه بنياد پژوهشي پارسه _ پاسارگاد از 4 سال پيش طرح جامع توسعه محوطه ميراث جهاني تخت جمشيد و آثار جنبي آن را تهيه كرده است. مازيار كاظمي ، سرپرست داخلي تخت جمشيد در اين باره به ميراث خبر گفت: سال 1381 طي يك برنامه ريزي مدون و بودجه اي از پيش  تعيين شده، طرح جامع توسعه محوطه ميراث جهاني تخت جمشيد و بناهاي مجاور آن از قبيل نقش رستم آماده و تصويب شد. اما با اين  حال همچنان پروژه هاي عمراني نسبت به رعايت ضوابط ميراث فرهنگي ضعيف عمل مي كنند و به اين طرح جامع نيز مراجعه نمي كنند. به گفته وي در اين طرح جامع تمامي راهكارهاي توسعه منطقه ديده شده است و تنها مسئولان نهادهاي عمراني، از جمله راه آهن، كافي  است به آن مراجعه كرده يا طبق آن از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استعلام به عمل بياورند.
چندي پيش موضوع احداث ريل قطار از كنار مجموعه نقش رستم باعث بروز نگراني هاي بسياري شد و برخي كارشناسان در واكنش به اين موضوع عنوان كردند با عبور قطار از كنار اين مجموعه نه تنها نقش رستم شانس پيوستن به فهرست ميراث جهاني را از دست مي دهد كه احتمال دارد تخت جمشيد هم از فهرست ميراث جهاني حذف شود.كاظمي با بيان اين كه پس  از تصويب طرح جامع تخت جمشيد اطلاع رساني كافي در خصوص آن انجام گرفته است، افزود: اميدواريم با ارسال اخبار جديد در مورد اين طرح جامع، دستگاه ها و نهادهاي دولتي كه قصد دارند در عمران و آباداني اين بخش از سرزمين ايران گام بردارند، آگاه شوند. طبق نظر كارشناسان بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد در صورتي  كه قطار قصد عبور از كنار نقش رستم را داشته باشد بايد از كنار جاده ترانزيتي كه اكنون از فاصله مناسبي نسبت به اين اثر مي گذرد، عبور كند و براي اين كار بايد در عمق 5 متري زمين حركت كند.نقش رستم اثري باستاني متعلق به دوره ايلامي تا دوره اسلامي است كه آثار شاخصي از جمله مقبره خشايارشاه، داريوش كبير و نقش برجسته هاي ساساني در آن ديده مي شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |