سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۸ - Nov 21, 2006
آمار گازگرفتگي و مسموميت با مونوكسيدكربن در آستانه زمستان چند برابر مي شود
شايد اين خواب، بيداري نداشته باشد
صدف كوه كن
002457.jpg
تازه چهارماه بود كه مادر شده بود. كودكش معني شب كاري و پرستاري از بيماران را نمي فهميد و براي او نيز شب هاي دور از خانه به سختي صبح مي شد... چند روز بود كه كودك را روز و شب هاي كشيك به مادر و خواهرش مي سپرد و صبح مي آمد و خستگي يك شب پركار را با خنده هاي كودكش  درمي آورد. آن روز هم، مثل هميشه براي بازگرداندن كودك خردسال خود به خانه مادرش مراجعه كرد و هرچه زنگ خانه را به صدا درآورد، كسي در را باز نكرد. تلفن زد، كسي گوشي را برنداشت. موبايل مادر و خواهرش را گرفت، بازهم پاسخي در كار نبود. نگران شد و در خانه همسايه ها را زد. هر طور مي توانستند وارد خانه شدند. اما كاش هيچ وقت در آن خانه باز نمي شد...
همين چند روز پيش روزنامه ها در صفحه حوادث، خبر مرگ ناشي از گازگرفتگي 6 عضو يك خانواده در شهر ري را چاپ كردند. در ميان قربانيان يك كودك 4ماهه هم بود. مونوكسيدكربن گازي كه مسموميت با آن، خانواده را براي هميشه داغدار كودك 4ماهه اش كرد، سن و سالي نمي شناسد.
***
گازگرفتگي و مسموميت با گاز مونوكسيدكربن، موضوعي است كه عامه مردم درباره آن اطلاعات كمي دارند. اين در حالي است به گفته كارشناسان گازگرفتگي و مسموميت با مونوكسيدكربن پس از مسموميت ناشي از اعتياد و داروها،سومين عامل مرگ و مير بر اثر مسموميت در كشور است. بد نيست بدانيد كه اين آمارتنها مواردي از گازگرفتگي با مونوكسيدكربن را شامل مي شود كه به پزشكي قانوني اعلام شده است و در شهرهاي كوچك و روستاها بسياري از موارد گازگرفتگي به عنوان مرگ طبيعي قلمداد مي شود و اصلاً به پزشكي قانوني ارجاع نمي شود.
قاتل زمستاني
يكي از مشكلات فصل سرما، مسموميت با گاز مونوكسيدكربن است. بيشتر گازگرفتگي ها معمولاً در فضاهاي بسته، هنگامي كه بخاري به وسيله سوخت هاي فسيلي مانند ذغال يا نفت و مشتقات آن به صورت ناقص مي سوزد، ايجاد مي شود. در اين فضاها ميزان اكسيژن هوا، رفته رفته كم مي شود و مقدار مونوكسيدكربن موجود در هوا افزايش مي يابد، به شكلي كه منجر به مسموميت فرد يا حتي مسموميت جمعي مي شود و از آنجا كه اين گاز بي رنگ و بي بو بوده، حين استشمام به ويژه اگر فرد در خواب باشد، متوجه مسموميت با آن نمي شود.
هشدار براي  آذري ها
استان آذربايجان شرقي شايد به دليل سردسير بودن آن و استفاده بيشتر مردم از بخاري هاي نفتي يا گازسوز، پيشتاز مرگ ناشي از گاز مونوكسيدكربن در كشور است؛ تا جايي كه چندي پيش مدير كل پزشكي قانوني اين استان، نسبت به مرگ ناشي از گازگرفتگي به مردم اين استان هشدار داد. اين در حالي است كه اين استان در دو سال گذشته با مرگ 5/2نفر در هر صدهزار نفر جمعيت، بيشترين ميزان مرگ و مير در اين زمينه را در كشور داشته است. پس از آن، سمنان، اصفهان، اردبيل، خراسان، چهارمحال و بختياري و تهران قرار دارند و استان قم نيز كمترين ميزان را در كشور دارد.
خون كشنده
جالب است بدانيد علايم اوليه ناشي از تنفس گاز مونوكسيد كربن، تا حدي شبيه به آنفلوآنزا است. با اين تفاوت مهم كه در آن تب وجود ندارد! علايمي نظير سردرد، حالت منگي، سرگيجه و سياهي رفتن چشم، تهوع و استفراغ، سردرگمي، از دست دادن تمركز حواس و نهايتاً بيهوشي، نشان هايي از مسموميت با گازمونوكسيدكربن است. اين علايم در نتيجه كاهش غلظت اكسيژن در بافت هاي بدن بيماري كه گاز را استنشاق كرده است در اين بيماران، به جاي اكسيژن در خون تركيبي به نام كربوكسي هموگلوبين به وجود مي آيد و در مواقعي كه مسموميت با اين گاز، به مرگ فرد منجر نشود، ممكن است نابينايي، ناشنوايي، ناراحتي هاي كليه، كبد و به خصوص سيستم مركزي اعصاب را به دنبال داشته باشد. در واقع يكي از مهمترين دلايل خطرناك بودن مونواكسيدكربن ميل تركيبي بالاي آن با هموگلوبين خون است. همانطور كه مي دانيد، هموگلوبين به طور طبيعي با پيوند موقت با اكسيژن، آن را تا سلول هاي بافت هاي مختلف بدن حمل مي كند، اما در رقابت با مونوكسيدكربن كاملاً ناتوان است، طوري كه وقتي مونوكسيدكربن وجود دارد، اكسيژن هيچ شانسي براي باند شدن به هموگلوبين نخواهد داشت، زيرا ميل تركيبي مونوكسيدكربن 250برابر بيشتر از اكسيژن است. در نتيجه تشكيل چنين تركيبي(كربوكسي هموگلوبين) انتقال اكسيژن توسط گلبول هاي قرمز خون، با مانع مواجه شده و غلظت اكسيژن در بافت هاي بدن فرد، كاهش مي يابد كه منجر به مسموميت شديد و حتي كشنده خواهد شد.
مي خواهم زنده بمانم
با توجه به اينكه در فصل سرما قرار داريم و گاز گرفتگي با مونوكسيدكربن از شايع ترين تهديدكننده هاي سلامتي افراد در اين فصل محسوب مي شود بايد با انجام اقدامات زير از گازگرفتگي پيشگيري كنيد:
۱ -رنگ شعله بخاري به شما تا حدي كمك مي كند تا ايمني آن را بررسي كنيد. اگر رنگ آن نارنجي است، مشكل دارد هرچند رنگ آبي شعله الزاماً به معناي سلامت و ايمني كامل نيست، بنابراين هر سال پيش از استفاده از وسايل حرارتي آن را بررسي و سرويس كنيد.
۲ - نصب وسايل گرمايشي گازسوز، توسط كارشناسان مربوطه يكي از مهمترين نكات در رعايت اصول ايمني است، چرا كه هر يك از وسايل گرمايشي گازسوز(شومينه، بخاري و...) بايد با كانال تهويه جداگانه نصب شوند و نبايد شكستگي و گرفتگي در آن وجود داشته باشد.
۳ - گرفتگي ها مي تواند بر اثر روئيدن گياهان خزنده بر روي ديوار، لانه ساختن پرندگان بر دودكش ها و... باشد از اين رو كليه اين مسدود كننده ها را به شكل كامل از ناحيه اطراف دودكش برچيده و يك نرده حفاظتي جهت جلوگيري از نشستن و لانه گذاري پرندگان بر روي آن كار بگذاريد و اگر اين كار را قبلاً كرده ايد، آن را چك كنيد.
۴ - وسايل گرمازا مانند شومينه و بخاري را از لحاظ وجود دوده، زنگ زدگي و هرگونه آلودگي اضافه بررسي كنيد، مخصوصاً به خوردگي ها و مسدود شدن مسير دود دقت كنيد و هرگز دريچه عبور دود را تا قبل از خاموش شدن كامل آتش نبنديد.
۵ - آبگرمكن و ساير وسايل گرمازا را در حمام و فضاهاي بسته قرار ندهيد و جريان هوا را از منافذ و لاي پنجره ها و ديوارها بررسي كنيد، اگر وسيله حرارتي در داخل منزل شما هواي كافي نداشته باشد توليد مونوكسيدكربن خواهد كرد.
۶ - براي بخاري هاي نفتي از هيچ ماده سوختني غير از نفت استفاده نكنيد و هرگز از اجاق گاز آشپزخانه براي گرم كردن خانه استفاده نكنيد. وسايل گازسوز را به دقت تنظيم و تعمير كنيد. اين موضوع به ويژه در مورد وسايلي كه قبلاً سوخت ديگري مانند نفت داشته اند، اهميت خاصي پيدا مي كند.
۷ - از منقل هاي ذغالي كباب در محيط منزل استفاده نكنيد.
۸ - از رنگ برهايي كه حاوي ماده اي به نام متيلن كلرايد هستند، در خانه استفاده نكنيد اين ماده پس از ورود به بدن به مونوكسيد كربن تبديل مي شود.

محققان مي گويند
ازدواج موفق به شما زندگي دوباره مي بخشد

گروه سلامت - يك زندگي مشترك توام با موفقيت مي تواند به اندازه يك زندگي دوباره براي شما بيارزد. اين مژده را پژوهشگران دانشگاه آريزونا به شما مي دهند: مردان و زناني كه ازدواج موفقي داشته اند، اگر مشكل قلبي پيدا كردند، خيلي بهتر از بقيه درمان مي شوند و متوسط طول عمرشان بيشتر از بيماران با همان وضعيت بدني است.
آنها با پي گيري 8 ساله 189 مرد و زن دچار نارسايي قلبي و بررسي سير بيماريشان در اين مدت به اين نتيجه رسيده اند. توجيه محققان براي موضوع آن است كه نارسايي قلبي بيماري پيچيده اي است و كنار آمدن با آن، تحمل داروهايي كه بايد به تعداد زياد مصرف شوند، عوارض داروها، توزين منظم روزانه و مراجعه به موقع به پزشك، همه و همه مي تواند براي بيمار سخت و گاه غيرممكن باشد. حتي برخي بيماران، بعد از تشخيص بيماري قلبي، دچار افسردگي، اضطراب و ساير مشكلات روحي مي شوند و در چنين وضعيتي حمايت عاطفي همسر مي تواند تاثير فوق العاده اي در كنترل بيماري داشته باشد.
در اين بررسي كه در شماره نوامبر (آخرين شماره) نشريه بيماريهاي قلب آمريكا منتشر شده و خبرگزاري رويترز آن را گزارش كرده است، يك نكته ديگر هم وجود دارد و آن اين كه موفقيت در ازدواج، در كاهش عوارض بيماري هاي قلبي زنان، موثرتر از مردان است!

فشار خون بارداري
يعني بيماري هاي بعدي
فشار خون كه در بارداري بالا مي رود، خطرهاي زيادي هم براي مادر و هم براي فرزندش ايجاد مي كند. براي همين فشار خون در بارداري بايد به موقع بررسي شود و اقدامات درماني براي متعادل كردن فشار خون مادر انجام شود.
معمولا فشار خون اكثر مادران بعد از تمام شدن بارداري دوباره به حالت طبيعي برمي گردد، اما به تازگي بررسي هايي انجام شده كه نشان مي دهد اين بيماران اگر به موقع پي گيري و درمان نشوند نسبت به بقيه زنان به احتمال بيشتري در آينده دچار سكته مغزي، بيماري هاي كليوي و فشار خون مي شوند. طوري كه دو برابر ديگران ممكن است سكته كنند، يك ونيم برابر احتمال دارد بيماري قلبي پيدا كنند و به همين نسبت هم مي توانند دچار فشار خون بالا شوند. ضمن اين كه همه اين مشكلات در سنين پايين تر از بقيه بيماران براي آنها پيش مي آيد. اين مطالعه روي زنان با ميانگين سني ?? سال، با نژادهاي گوناگون كه در سابقه بارداري هايشان فشار خون بالا داشته اند انجام شده و health day نتايج آن را منتشر كرده است. بيش از ?? درصد زنان در بارداري خود دچار فشار خون بالا به درجات مختلف مي شوند كه درمان و پي گيري آنها بخصوص از ?? سالگي در پيشگيري و درمان به موقع آنها اهميت فراوان دارد.

محققان مي گويند
سويا و ماهي را دريابيد

گروه سلامت در گردهمايي بزرگ محققان سرطان كه هفته پيش به كار خود پايان داد، دو تحقيق جديد ارائه شد كه نشانگر ارتباط قوي بين رژيم غذايي افراد و ريسك ابتلا به سرطان بود. در حقيقت اين بررسي ها بيش از پيش موكد آن است كه مراقب آنچه كه مي خوريد باشيد!
يكي از اين مطالعات به مصرف سويا در طول دوران كودكي و نوجواني و كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه در زناني كه نژاد آسيايي آمريكايي داشتند، پرداخته و مطالعه ديگر نشانگر آن است كه مصرف ماهي در مردان باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان كولوركتال (نوعي از سرطان هاي دستگاه گوارش) خواهد شد.محققان انستيتو تحقيقات سرطان (AICR) در واشنگتن در تحليل اين خبر اضافه مي كنند: ما نمي گوييم كه سويا و ماهي معجزه مي كنند بلكه معتقديم كه مصرف اين موادغذايي و يا هر غذاي سالم ديگري در كاهش خطر ابتلا به سرطان ها مفيد است.
كودكان سوياخور
تحقيقات جديد از آن جهت حائز اهميت است كه براي اولين بار به بررسي تأثير مصرف سويا در كودكي و نوجواني بر كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه در سالهاي بعدي زندگي مي پردازند.در اين تحقيقات گسترده 597 بيمار با نژاد آسيايي آمريكايي مبتلا به سرطان سينه (به عنوان نمونه) و 966 خانم سالم از همان نژاد (به عنوان شاهد) مورد بررسي قرار گرفتند.نتيجه اين بود كه زناني كه مقدار بيشتري مواد غذايي حاوي سويا نظير نان تهيه شده از سويا (توفو) يا شيرسويا بين سنين 5 تا 11 سالگي مصرف مي كردند، 58 درصد كمتر از زناني كه ميزان مصرف كمتري داشتند، به سرطان سينه مبتلا مي شوند. محققان معتقدند كه اين تحقيقات به عنوان روزنه اي از اميد براي درمان زودهنگام سرطان سينه در زمان كودكي و يا نوجواني (كه بافت سرطاني سينه گسترش نيافته) است.
مردان ماهي خوار
دومين مطالعه ارزشمندي كه در اين كنگره ارائه شده به تحقيق متخصصان سلامت بر روي 22071 مرد اشاره داشت. طبق اين بررسي مشخص شده كه مرداني كه پنج بار يا بيشتر در طول هفته ماهي مي خورند، 40 درصد كمتر از كساني كه گاهي اوقات به مصرف ماهي مي پردازند يا اصلاً ماهي نمي خورند، به سرطان كولوركتال (سرطان روده بزرگ) دچار مي شوند.اين مطالعه اسيدهاي چرب امگا۳ را به عنوان عاملي مؤثر معرفي مي كند، اين اسيدهاي چرب كه در ماهي هاي چرب مثل ماهي سالمون، تن، ساردين ها، ماهي آزاد اقيانوسي و ماهي ماكرول به ميزان قابل توجهي وجود دارد به مهار التهاب هايي كه منجر به گسترش سرطان مي شود، كمك چشمگيري كرده و احتمال ابتلا به سرطان كولوركتال را كاهش مي دهد.اسيدهاي چرب امگا۳ همچنين باعث توقف يا كاهش رشد انواع مختلفي از تومور در حيوانات آزمايشگاهي شده اند.
جالب است بدانيد تحقيق حاضر نتايج جانبي هم به همراه داشته است كه از آن موارد مي توان به: تأثير كاهش مصرف گوشت قرمز (فاكتور خطر ثابت شده سرطان) يا مصرف بيشتر ماهي، ايجاد تغيير در عادات غذايي بد مثل مصرف كمتر چربي و تمايل به مصرف بيشتر مواد غذايي گياهي و همچنين افزايش تحرك بدني در كاهش خطر سرطان، اشاره كرد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |