سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۸ - Nov 21, 2006
رئيس جمهوري:
سال آينده سوخت هسته اي خود را تأمين مي كنيم
آژانس بين المللي انرژي اتمي: پروژه هاي ايران خلاف مقررات نيست
گروه سياسي- رئيس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: فشارهاي آمريكا و اسرائيل براي تضييع حقوق ملت ايران به جايي نخواهد رسيد و ايران سال آينده نيازهاي سوخت هسته اي خود را تامين خواهد كرد.
محمود احمدي نژاد روز گذشته و در جريان نخستين بازديد خود از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با شبكه خبري العالم گفت:  با اشاره به برخورداري ملت ايران از چرخه سوخت هسته اي، برخي قدرتهاي جهاني تلاش مي كنند فناوري سوخت هسته اي را همچنان در انحصار خود داشته باشند، اما راه ملت ايران روشن است.
رئيس جمهوري ادامه داد: با توجه به توانمنديهاي داخلي تلاش برخي از كشورهاي غربي براي تحريم ايران حتي اگر به نتيجه اي برسد مشكل خاصي براي ملت به وجود نخواهد آورد.
وي در پاسخ به سؤالي درباره حمله احتمالي به ايران گفت: اين موضوع جنگ رواني است و دولت آمريكا توانايي اين كار را ندارد و من به دولتمردان آمريكايي توصيه مي كنم فكر دشمني با ملت ايران را از ذهن خود بيرون كنند.
صدا و سيما عقب نشيني نكند
احمدي نژاد در جمع مسئولان و مديران صدا و سيما با تاكيد بر توليد برنامه هاي فرهيخته در رسانه ملي تصريح كرد: اگر شبانه روز هم به دولت توهين كنند به خاطر مردم عقب نشيني نمي كنيم و صدا و سيما هم عقب نشيني نكند.
رئيس جمهور ظهر ديروز در سالن همايش هاي صدا و سيما در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: اگر يك شوخي بخواهم مطرح كنم آن اين است كه دنيا به سرعت در حال احمدي نژادي شدن است. وي تاكيد كرد: صدا و سيما بايد خود را مجهز به زبانهاي گوناگون كند و به همه جاي دنيا پوشش دهد.
احمدي نژاد تصريح كرد: بايد توليدات صدا و سيماي ما قابل عرضه به تمام جهان باشد؛ اگرچه امروز هم كارهاي خوبي انجام مي شود، ولي كافي نيست.
وي با بيان اين كه مي توان با جابه جايي كلمات، اميد يا يأس ايجاد كرد افزود: امروز در صدا و سيما تحليل ها و تفسير هاي خبري خيلي خوبي داريم، اما مطلوب نيست. كسي كه پشت ميكروفون مي نشيند يا قلم در دست مي گيرد، بايد به خود بگويد دو ميليارد مخاطب دارم.
احمدي نژاد با اشاره به مشكلات اقتصادي و معيشتي كاركنان اين سازمان گفت: گفته بوديم حقوق بالايي ها را كمتر كنيد، اما بعضي جاها از حقوق رده هاي پايين كم كردند و مي گفتند احمدي نژاد تاكيد كرده كه صرفه جويي شود! وي افزود: دولت جمهوري اسلامي هميشه و در اين دولت بيشتر برآمده از دل و عشق مردم است و يادتان هست چه قدر مردم براي اين دولت نذر و نياز كردند.
وي دولت را متعلق به ملت دانست و افزود: بعضي ها مي خواهند اين گونه القا كنند كه پيشرفت اقتصادي لزوماً بايد حركت لاك پشتي داشته باشد و يا حتماً بر اساس مدلهاي خارجي باشد و اگر اين گونه نبود حتماً كاري كه دولت انجام داده غلط است.
رئيس جمهوري با اشاره به اين نكته كه مي توان قالب هاي جديد و منعطف طراحي كرد، گفت: امروز همه شاخص هاي اقتصادي، صادرات غيرنفتي، ورود سرمايه و بازار بورس ما فعال است و روند مثبت دارد و در سياست خارجي نيز ملت ايران جاي خود را پيدا كرده است. احمدي نژاد كارهايي همچون سهام عدالت، اجراي اصل 44، توزيع منابع بانكي، اجراي طرح هاي اشتغال زودبازده و مسايلي اين چنيني را از مواردي برشمرد كه دولت در مورد آن ساعت ها كار كرده است، اما بعضي ها فكر مي كنند رئيس جمهور فقط روزي دو ساعت كار مي كند ولي دليلي ندارد خيلي از مسايل را بگوييم.
كار خوب خبر
رئيس جمهور در استوديوي خبر نيم روزي هم در حالي  كه جليقه مخصوص خبرنگاران را به تن داشت، در سخناني با بيان اين كه كار خبر، كار خوب و جامعي است، درباره انتظار خود از رسانه ها براي تعامل با دولت اظهار كرد: بحث رسانه منحصر در تعامل با دولت نيست، بلكه رسانه، ملت و دولت، يك خانواده با مسئوليت و آرمانهاي بزرگ و مشترك است و همه بايد وظيفه خود را براي تحقق آرمانهاي ملت انجام دهند.
رئيس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشي، با اشاره به انتخابات آينده گفت: انتخابات در كشور ما چيزي نيست كه عده اي در خفا بر مردم تحميل كنند و انتخاب ملت ما حقيقتاً انتخاب سرنوشت ملت است. فعلاً تنها ملتي هستيم كه عده اي نظرشان را به ملت ما تحميل نمي كنند. در ادامه اين گفت وگو مجري خبر علت پوشيدن جليقه خبرنگاري از سوي رئيس جمهور را پرسيد كه وي گفت: من با افتخار اين جليقه را پوشيدم كه بنده را جزو خانواده بزرگ صدا و سيما به حساب آوريد.
سفر استاني به صداوسيما
رئيس جمهور در ادامه حضور در صدا و سيما كه خود آن را سفر استاني نام نهاد از نمايشگاه فناوري رسانه كه از سوي معاونت توسعه و فناوري رسانه اي سازمان صدا و سيما برگزار شده بود،  بازديد كرد. به گزارش ايسنا رئيس جمهور در بازديد از سازمان صدا و سيما استوديو شماره يك صدا را كه به نام محمود احمدي نژاد نامگذاري شده است نيز افتتاح كرد. استوديو شماره يك صدا از استوديوهاي بزرگ ساختمان شهداء راديو است كه با حضور رئيس جمهور افتتاح شد. اين اولين ديدار رسمي احمدي نژاد از صدا و سيما، پس از تصدي وي در مسئوليت رياست  جمهوري بود. بر اساس اين گزارش در اين ديدار مديران و مسئولان بخش هاي مختلف سازمان صدا و سيما، برنامه سازان و توليد كنندگان برنامه هاي راديو و تلويزيوني و مجريان رسانه ملي با رئيس جمهور به طور مستقيم ديدار و گفت وگو كردند.

حمايت اعراب از برنامه هسته اي ايران
آژانس انرژي اتمي:  پروژه هايي ايران خلاف مقررات نيست
آمريكا اطلاعات كافي درباره برنامه هسته اي ايران ندارد
002469.jpg
مهر: وزيرامور خارجه آمريكا در ديدار اخير خود با ديپلمات هاي اروپايي اعتراف كرد كه آمريكا در حال حاضر اطلاعات چنداني در مورد توان نظامي و برنامه هسته اي ايران در اختيار ندارد.
به نوشته هاآرتص،عدم آشنايي با مناطق استراتژيك ايران و نداشتن اطلاعات كافي درباره فعاليت هاي هسته اي اين كشور دليل اصلي عدم حمله نظامي عليه ايران است.
رايس با بيان اين مطلب در ديدار اخير خود با ديپلمات هاي اروپايي، دلايل ناتواني آمريكا براي حمله به ايران را اين چنين برشمرد : آمريكا علاقه مند است موضوع ايران از طرق مسالمت آميز حل شود و اين به معناي نا كارآمدي عمليات نظامي در شرايط فعلي است، زيرا عمليات نظامي موجب انهدام تمامي تواناييهاي هسته اي ايران نمي شود.
گروه سياسي - در حالي كه خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد كه 35 كشور عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي نشست ديروز شوراي حكام را كه قرار بود بر درخواست ايران مبني بر دريافت كمك فني آژانس متمركز شود به تعويق انداختند و اين امر منعكس كننده  وجود اختلافات فراوان در اين شوراست، دبيرخانه آژانس انرژي اتمي در بيانيه اي اعلام كرد:  پروژه هايي كه در ايران تعريف شده و به تاييد دبيرخانه آژانس رسيده، مغايرتي با قطعنامه هاي شوراي امنيت و شوراي حكام ندارد. اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود از وين نوشت: آنچه كه بر درگيري هاي احتمالي افزود، حكم آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر آن است كه راكتور اراك و هفت پروژه ديگري كه ايران در مورد آنها طلب كمك كرده است تهديد اشاعه محسوب نمي شود.
حسني مبارك و معمرقذافي در دو اظهارنظر جداگانه بر حق همه كشورها از جمله ايران براي دست يابي به انرژي هسته اي تاكيد كردند و دبيركل شوراي همكاري خليج فارس هم خبر داد كه موضوع روابط با ايران درصدر مذاكرات يكصد و يكمين نشست وزيران خارجه عضو اين شورا قرار دارد. پادشاه عربستان هم در ديدار خداحافظي سفير ايران در رياض اظهار داشت: ما به برادران ايراني خود در تمامي زمينه ها اطمينان داريم.
حصول پيشرفت
سخنگوي كاخ سفيد گفت كه جورج بوش معتقد است در حال حصول پيشرفت در متقاعد ساختن ولاديمير پوتين به حمايت از قطعنامه ي جدي سازمان ملل عليه ايران است.
خبرگزاري رويترز گزارش داد، توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به اين سوال كه آيا پس از مذاكرات جورج بوش و ولاديمير پوتين، رييسان جمهور آمريكا و روسيه مسكو به همكاري درباره ايران نزديك تر شده است گفت كه بوش چنين باوري دارد و روس ها لزوم ارسال پيامي روشن به ايران را درك مي كنند. وي با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه هسته اي نظامي افزود: يكي از مسايلي كه آنها به تفصيل درباره اش صحبت كرده اند، الزامات امنيتي روشن
در خصوص دستيابي ايران به سلاح هسته اي است.
راه برون رفت
حسني مبارك رئيس جمهوري مصر اظهار داشت: گفت وگو تنها راه برون رفت از مساله هسته اي ايران است.
وي در گفت و گو با روزنامه ايتاليايي كوريره دلاسرا تاكيد كرد: استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق تمامي كشورهاي عضو پيمان منع اشاعه تسليحات هسته اي است.
مبارك ضمن تاكيد بر عاري ساختن منطقه خاورميانه از تسليحات كشتار جمعي خواستار امضاي پيمان منع اشاعه تسليحات هسته اي از سوي رژيم صهيونيستي شد.
پيام ايران
قذافي رهبر ليبي، با تاكيد برحق ايران در پي گيري فعاليت صلح آميز هسته اي قدرت هاي بزرگ را از به كارگيري معيارهاي دوگانه دراين زمينه بر حذر داشت.قذاقي در ديدار فرستاده ويژه رئيس جمهورايران, همچنين از تلا ش هاي غرب در مساله هسته اي براي عقب نگه داشتن جهان اسلا م ابرازنگراني كرد.
كاخ سفيد مقاله هرش را رد كرد
كاخ سفيد مقاله افشاگرانه يك روزنامه نگار برجسته آمريكايي مبني بر نبود هيچ مدركي دال بر تلاش ايران براي توليد سلاح هسته اي را به باد تمسخر گرفت و آن را رد كرد.
مورد تأييد است
"علي اصغر سلطانيه" سفير ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با ايرنا در وين گفت: معاون مدير كل آژانس انرژي اتمي در سخنان خود درباره پروژه اراك گفته است كه بررسيهاي انجام شده توسط دبيرخانه آژانس از نظر فني و حقوقي مورد تاييد است و در تصويب آن هيچگونه مانعي مرتبط با قطعنامه شوراي حكام و شوراي امنيت وجود ندارد.

موگابه وارد تهران شد
آغاز مذاكرات ايران و زيمبابوه
002466.jpg
گروه سياسي رابرت موگابه رئيس جمهوري زيمبابوه در رأس هيأتي بلندپايه وارد تهران شد.
رئيس جمهوري ز يمبابوه كه شامگاه يكشنبه در فرودگاه مهرآباد با استقبال محمدعباسي وزير تعاون وارد تهران شد، روز گذشته نيز مورد استقبال رسمي محمود احمدي نژاد در مقر رياست جمهوري قرار گرفت.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي زيمبابوه اي خود با بيان اين كه دو كشور روابط بسيار صميمي و برادرانه اي با هم دارند، اظهار داشت: دو كشور روابط بسيار خوبي در تمامي زمينه ها با يكديگر دارند و در مسايل جهاني و درمخالفت با سلطه نظام استكباري مشتركاتي فراوان وجود دارد.احمدي نژاد همچنين با بيان اين كه هر دو كشور در گذشته صدماتي از نظام سلطه  ديدند، تصريح كرد: ما سلطه آمريكا و انگليس را بر دنيا قبول نداريم و در جهت برچيدن نظام سلطه با هم همكاري هاي خوبي داريم.رابرت موگابه رئيس جمهوري زيمبابوه هم پس از استقبال رسمي احمدي نژاد در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اين سفر در چارچوب توسعه هرچه بيشتر روابط بين دو كشور و استحكام دوستي ها مي باشد.در سفر دوروزه موگابه ، رؤساي جمهوري دو كشور، چند يادداشت تفاهم و همكاري امضا مي كنند و درباره توافقات گذشته بين دو كشور نيز بحث و تبادل  نظر مي شود.

آيت الله مؤمن :
شوراي نگهبان اهل ملاحظه نيست
عضو فقهاي شوراي نگهبان با تشريح روند دقيق بررسي صلاحيت هاي داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان گفت: شوراي نگهبان در طول 27 سال گذشته نشان داده كه فقط به آنچه كه وظيفه قانوني و شرعي است و براي رضاي خدا عمل مي كند و اهل ملاحظه نيست .
آيت الله محمد مومن در سخناني كه پايگاه اطلاع رساني شوراي نگهبان آن را منتشر كرده است افزود : ادعا نمي كنيم معصوم هستيم و احتمال انجام اشتباه وجود دارد اما شوراي نگهبان بنا ندارد با كسي دربيفتد و يا ملاحظه كسي را كند . مومن با اشاره به برخي انتقادات به ردصلاحيت ها و تهمت هايي كه به فقهاي شوراي نگهبان مي زنند گفت: معترضين خود مي دانند كه فقهاي شوراي نگهبان اهل
دنيا طلبي و دنياخواهي نيستند و هيچگاه كاري نمي كنند كه بوي علاقه به دنيا بدهد.

گزارش نيوزويك از مذاكرات ظريف و جيمز بيكر
ايسنا: نيوزويك در مطلبي با اشاره به ديدار جيمز بيكر و جواد ظريف نوشت: ايران و آمريكا براي متوقف كردن خشونت هاي فرقه اي در عراق تا چه حد انعطاف از خود نشان خواهند داد؟ نيوزويك در ادامه اين مطلب با عنوان پشت صحنه  اولين گام هاي آزمايشي ما در برابر تهران به نقل از دو تن از حاضران در نشست كه به شرط فاش نشدن نام شان در همين باره صحبت كرده اند آمده است: ظريف گفت كه آمريكايي ها هرگز از كمك تهران در آزاد كردن گروگان هاي آمريكايي در لبنان در اوايل سالهاي 90 و اخيراً در مقابله با طالبان افغانستان تقدير نكرده اند.
نيوزويك ادعا كرد: پيام نه چندان نامحسوس ظريف اين بود كه ايران ديگر هيچ چيزي را رايگان ارايه نخواهد كرد. تهران فقط به معامله گسترده تري تمايل دارد كه تمايل آمريكا براي كمك به عراق را به تمايل ايران براي مجاز بودن به غني سازي در كنار ديگر مسايل مرتبط سازد.

ديدار رئيس و هيأت رئيسه مجلس
شوراي اسلامي با مراجع در قم
گروه سياسي- حداد عادل به همراه دو نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي  و ساير اعضاي هيأت رئيسه روز گذشته در سفري يك روزه به قم با چند تن از علما و مراجع ديدار و ضمن تشريح آخرين تصميمات و جهت گيري هاي مجلس هفتم از نظرات آنها بهره  بردند.
ديدار با آيت الله مكارم شيرازي
غلامعلي حداد عادل در اين ديدار، گفت: ما تلاش داشتيم كه هر سال حداقل يك بار با علما ديدار كنيم اما بنا به مشكلاتي سال قبل اين امكان برايمان ايجاد نشد.رئيس مجلس شوراي اسلامي، درباره رابطه دولت با مجلس، گفت: ما همواره تلاش داشته ايم كه رابطه مجلس با دولت منطقي و دوستانه باشد.در ادامه آيت الله العظمي  ناصر مكارم شيرازي ضمن خوشامدگويي به حداد عادل، گفت: مجلس در اين مدت خوب عمل كرده است و در عين حمايت از دولت، استقلال خود را هم حفظ كرده است و بايد به اين رويه خود وفادار باشد.آيت الله مكارم شيرازي در ادامه گفت: برخي مسائل به ظاهر كوچك هستند اما بايد به آنها توجه كرد، مثل مهريه كه مي توان براي آن حد و حدودي قائل شد.
ديدار با آيت الله فاضل لنكراني
رئيس مجلس شوراي اسلامي  در ديدار با آيت الله العظمي  فاضل لنكراني، گفت: ارتباط مجلس با قم معناي خاصي دارد و به معناي توجه مجلس به اسلاميت نظام است؛ چون شهر قم مركز روحانيت و اسلاميت مي باشد و انقلاب هم از اين شهر برخاسته است.ايسنا گزارش داد آيت الله العظمي  فاضل لنكراني در سخناني، وضعيت فعلي كشورمان را قابل مقايسه با 10 يا 20 سال قبل ندانست و گفت: ما امروز در مقايسه با آن سال ها قدرت بزرگي هستيم و اين را بايد نشان دهيم تا ديگر خيال نكنند كه ما مثل همان زمان ها قدرت داريم.وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اولين دغدغه مردم وضعيت معيشتشان است و اين كه چه قدر پول فيش آب و برق و تلفنشان مي آيد.
ديدار با آيت الله نوري همداني
رئيس و هيأت رئيسه مجلس در ادامه ديدار خود با مراجع، با آيت الله العظمي  نوري  همداني ديدار كردند.در اين ديدار آيت الله العظمي  حسين نوري همداني كشورمان را داراي نظامي  دانست كه حكومت آن از قرآن و فرهنگ اهل بيت(ع) تبعيت مي كند و در رأس آن نايب امام عصر(عج) قرار دارد و مجريان آن افراد متعهد مي باشند كه در راه تعالي الهي گام برمي دارند.
ديدار با آيت الله جوادي آملي
غلامعلي حداد عادل و هيأت رئيسه مجلس عصر ديروز در ادامه اين ديدار با حضور در دفتر آيت الله جوادي آملي با وي ديدار و گفتگو كردند. جوادي آملي در اين ديدار با اشاره به مصوبه روز يكشنبه مجلس مبني بر انگشت نگاري از اتباع آمريكايي هنگام ورود به ايران گفت: اين مصوبه مجلس بسيار غيورانه و شجاعانه بود و اين نشانه تسليم نشدن است و در واقع بيانگر اين است كه اگر سنگ از جايي آمد بايد به همان جا برگردد.حداد عادل و هيأت همراه در پايان سفر به قم در جمع اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه حاضر شد و با آنان ديدار كرد.

يادداشت
راه اندازي نيروگاه بوشهر، شمارش معكوس يا...
مراد عنادي
در روزنامه همشهري دو روز پيش خبري درباره پيشرفت در نيروگاه بوشهر و راه اندازي آن در سپتامبر 2007، شهريور 1386 به نقل ازرئيس شركت روسي سازنده اين نيروگاه به چاپ رسيد كه به اين بهانه بد نيست مروري بر اين موضوع مهم كه به حلقه محوري در روابط تهران - مسكو نيز بدل شده است داشته باشيم. واقعيت اين است كه به علت تأخيرهاي مكرر در تكميل نيروگاه بوشهر و مشمول مرور زمان شدن آن كه ابتدا قرار بود در سال 2000 به بهره برداري برسد قبول اظهارات اين مقام روسي مقداري مشكل است؛ خصوصاً اينكه برخي تحليل گران نيز بر اين باورند يكي از علل به تأخير افتادن تكميل نيروگاه بوشهر آميخته شدن آن به ملاحظات سياسي بوده است.
شايان ذكر است، به موجب توافقنامه 850 ميليون دلاري بين ايران و روسيه در سال 1995 دي ماه 1373 مسكو متعهد شد طبق موافقتنامه عمليات ساخت رآكتور اول را تا قبل از سال 2000 به پايان برساند. هر چند در اين فرآيند بهانه هايي نظير در دسترس نبودن اسناد قبلي يعني اسناد شركت زيمنس و در نتيجه ناگزيربودن شركت روسي براي جايگزيني تجهيزات جديد مطرح شده كه خود اين موضوع پيشاپيش با اين پيام همراه بود كه ساخت نيروگاه بوشهر ممكن است مشمول مرور زمان شود. در اين ميان از اعمال فشارهاي مكرر آمريكا و اسرائيل براي منصرف ساختن روسها كه همچنان نيز ادامه دارد نبايستي غافل شد خصوصا اينكه آمريكا در سال 1377 با اعمال فشار به اوكراين بر عدم تحويل توربين هاي نيروگاه بوشهر پافشاري كرد. با وجود فراز و فرودهاي فراوان از آنجا كه ساخت نيروگاه بوشهر به موضوعي حيثيتي در روابط تهران مسكو بدل شده است، مقامات روسيه همواره برپايبندي خود به تعهداتشان پافشاري داشته اعلام كرده و مي كنند كه آن را تا شهريور سال آينده راه اندازي و از آبانماه برق توليدي آن وارد شبكه برق ايران خواهد شد. البته مقامات مسكو قبلا و در جريان مذاكرات خود با آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي در اسفند ماه سال 1384 اعلام كرده بودند براي اتمام نيروگاه بوشهر هيچ مانع سياسي وجود ندارد و روسيه نهايتا تا پايان سال 2006 نيروگاه بوشهر را راه اندازي خواهد كرد. اين در حالي بود كه درپي توافق طرفين درباره انتقال پسماند سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر و همچنين پرداخت 10 ميليون دلار از 60 ميليون دلار قيمت سوخت به عنوان پيش پرداخت به نظر مي رسد كه عملا هيچ بهانه اي براي تكميل نيروگاه بوشهر وجود نداشت. به هر حال درپي مذاكرات جدي رئيس سازمان انرژي اتمي با مقامات روسي در مهرماه سال جاري قرار شد نيروگاه بوشهر در شهريور ماه سال 86 به بهره برداري برسد؛ چرا كه به روايت مسئولان سازمان انرژي اتمي 7 تا 8 درصد از مراحل ساخت نيروگاه بيشتر باقي نمانده از اين رو در موعد اعلام شده نيروگاه راه اندازي خواهد شد با توجه به خبر روزنامه همشهري آيا مي توان باور كرد كه شمارش معكوس براي راه اندازي نيروگاه بوشهر آغاز شده است يا همچنان در فاصله باقيمانده تا آن مقطع كه كمتر از يكسال است بايد منتظر بهانه تراشي هاي جديد بود. با توجه به حساسيت افكار عمومي ايران نسبت به اين موضوع و خصوصا بدبيني  سنتي نسبت به اينكه روس ها فقط به فكر منافع خود هستند، به نظر مي رسد مقامات مسكو نيز به اين جمع بندي رسيده باشند كه هيچ بهانه اي در چارچوب سياست خريد وقت پذيرفتني نبوده از اين رو، در موعد اعلام شده نيروگاه بوشهر بايستي راه اندازي شود. در واقع،  راه اندازي نيروگاه در شهريور 86 هر چند ديرهنگام خواهد بود، اما در صورت به وقوع پيوستن آن حداقل مسكو به جاي تقويت بدبيني افكار عمومي ايرانيان مي تواند سربلند از اين آزمون بيرون آيد و در عمل ثابت كند كه اگرچه براساس منطق حاكم بر روابط خارجي كشورها همچون سايرين به دنبال منافع ملي خود بوده است اما براي روابط با جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كليدي در منطقه آسياي جنوب غربي اهميت قائل بوده پيش از آنكه به چنين روابطي تاكتيكي و مصلحتي بنگرد نگاه استراتژيك به روابط با تهران دارد.

...تا انتخابات
*محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اصولگرايان به زودي براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراي اسلامي شهر و روستا به وحدت مي رسند.
وي از همه اصولگرايان خواست كه از هرگونه اقدامي كه باعث اختلاف در اين مجموعه شود، به شدت پرهيز نمايند. محمدرضا باهنر با تاكيد بر اين كه سعي خواهيم كرد تا در مجموعه  نيروهاي اصولگرا وحدت ايجاد كنيم ، گفت: جبهه پيروان خط امام و رهبري به 5 نفر اختيار داده است تا در مذاكرات و رايزني ها، با كم كردن و يا زياد كردن اسامي كانديداها، ليست ها را به وحدت نهايي نزديك تر كنيم. وي با بيان اين كه كميته 5 نفره هم اكنون در حال مذاكره و رايزني است، اظهار داشت: ليست نهايي تا پيش از تبليغات آماده خواهد شد.
*مرتضي حاجي سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان گفت: ليست 15 نفري نامزد هاي شوراي شهر تهران در هفته آينده مشخص خواهد شد البته بايد صبر كنيم و ببينيم كار اعتراض به رد صلاحيت ها به كجا مي رسد.
* اسدالله بادامچيان قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي ضمن رد برخي تحليل ها مبني بر اين كه اصولگرايان شانس كمتري براي ارائه فهرست مشترك در انتخابات شوراها دارند، تصريح كرد: هر تشكل اصولگرا كه در اين راستا جدا از اصولگرايان كار كند گرفتار گرگ بيابان مي شود.
*تقي احمدي مدير تبليغات فرهنگي سازمان زيباسازي شهر تهران با اشاره به اينكه بر اساس قانون، چسباندن پوسترهاي تبليغاتي انتخابات در غير از محل هاي پيش بيني شده جرم است، افزود: از نظر شهرداري اين كار جرم است ولي به علت اينكه با روش هاي جاري در مدت قانوني تبليغات نمي توان سريعا به نتيجه رسيد، شهرداري اين موضوع را به ستاد انتخابات وزارت كشور ارجاع مي كند تا وزارت كشور به ستادهاي انتخاباتي نامزدان تذكرات لازم را بدهد.
* آرين منش عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي گفت: افرادي كه توسط هيات هاي اجرايي و نظارت ردصلاحيت مي شوند حق دارند علت عدم تاييد صلاحيت خود را بدانند و مسئولان نيز بايد پاسخگوي اين افراد باشند.
* امير علي اميري دبير كل ائتلاف خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي گفت كه اگر اصولگرايان در انتخابات شوراها به ليست واحد دست يابند، ما نيز از همان ليست حمايت خواهيم كرد ، در غير اين صورت ما طرفدار تثبيت مديريت قاليباف در شهرداري تهران هستيم.
* نيازي رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: سازمان بازرسي كل كشور، هنگام برگزاري انتخابات، به نظارت شوراي نگهبان كمك مي كند. وي تصريح كرد: نظارت بر انتخابات وظيفه قانوني شوراي نگهبان و هيأت نظارت بر انتخابات است اما سازمان بازرسي كل كشور نظارت خود را به منظور پيشگيري و جلوگيري از استفاده از امكانات دولتي در انتخابات اعمال خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |