ضرورت ارتقاي جايگاه علمي دانشگاه هاي
كشور در اطلس جهاني
ايسنا: معاون پشتيباني و امور مجلس وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري با اشاره به جايگاه علمي دانشگاه هاي ايران در اطلس جهاني گفت: سرمايه گذاري، مديريت و برنامه ريزي صحيح براي ارتقاي جايگاه علمي كشور ضروريست.
حسيني، با اشاره به شتاب بي سابقه ايران در توليد علم، اظهار كرد: بعد از انقلاب اسلامي، ايرانيان با روحيه خودباوري و اعتماد به نفس و با بهره گيري از خلاقيت و ابتكار و از سوي ديگر با توجه به تحريم ها و تهديدهايي كه كشور با آن روبرو بود، كشور را در بسياري از زمينه ها خودكفا كردند و اين مسأله باعث رشد و توسعه علمي كشور شد.
وي با بيان اينكه در گذشته توليد علم يك آرمان بود، ولي هم اكنون عينيت پيدا كرده است، تصريح كرد: كشور ما در منطقه پس از كشور تركيه در جايگاه نخست قرار دارد كه جايگاهي قابل توجه و مطلوب است، با اين حال بر اساس برنامه چشم انداز بايد به جايگاه اول منطقه دست پيدا كنيم.
به گفته وي، با توجه به انديشيدن تمهيدات علمي، آماده شدن زيرساخت ها و تربيت نيروي انساني لازم، براي اين جهش و تحول، با تخصيص اعتبارات لازم، ايجاد مديريت مطلوب و رفع موانع مي توان گام هاي بلندي برداشت.
وي با اشاره به كمبودها و نارسايي هاي موجود در اين عرصه، گفت: كشور با كمبود محقق و پژوهشگر روبروست، همچنين بسياري از پژوهشگران وارد عرصه هاي ديگر شده و از فعاليت اصلي خود دور شده اند، بنابراين بايد برنامه ريزي شود تا پژوهشگران وارد كارهاي اجرايي و پراكنده نشده و توان و استعداد خود را در امر پژوهش به كار گيرند.
حسيني با بيان اينكه در عرصه توليد علم نمي توان به تك ستاره ها و افراد خاص اكتفا كرد، گفت: بايد زمينه به گونه اي فراهم شود كه تعداد محققان افزايش يابد و اين افراد بتوانند به كارهاي اساسي بپردازند، همچنين بايد بوروكراسي هاي موجود در عرصه پژوهش تسهيل شود تا پژوهشگران انگيزه ادامه فعاليت داشته باشند.
معرفي 25 دانشجوي كارآفرين برتر كشور
مهر: دانشجوياني كه الگوهاي برتر كارآفرين هستند شناسايي و در نخستين همايش ملي مديريت كارآفريني معرفي و تقدير مي شوند.
انتخاب دانشجوي كارآفرين برتر با هدف تشويق دانشجويان به تلاش در وادي آفرينندگي ارزش، علم، كار و... معرفي مي شوند.
دانشجوياني كه تصور مي كنند مي توانند جزو نفرات برتر كارآفرين باشند، بايد فرم مربوطه را از مركز كارآفريني دانشگاه محل تحصيل و يا سايت مركز دريافت و تكميل كنند و حداكثر تا 22 دي ماه به مركز كارآفريني دانشگاه محل تحصيل ارسال كنند.
برگزاري نخستين دوره مسابقات دانشجويي بتن
گروه علمي فرهنگي- نخستين دوره مسابقات دانشجويي بتن با هدف جمع آوري اطلاعات و بررسي كارايي آنها براي آباداني كشور طي روزهاي 2 و 3 دي توسط مركز ملي مقاوم سازي در دانشگاه صنعت آب و برق برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، دبير كميته علمي نخستين دوره مسابقات دانشجويي بتن گفت: ضرورت داشت تا همانند ساير مراكز علمي اثرگذار بر دانش مهندسي عمران، مركزي تاسيس شود تا كاستي هاي موجود در زمينه مقاوم سازي را در پهنه لرزه خيز ايران با توجه به زلزله هاي مكرر جبران كند كه در اين راستا مركز ملي مقاوم سازي ايران تاسيس شد.
مسيمي افزود : اين كنفرانس، نخستين نشست ساليانه مركز ملي مقاوم سازي ايران است كه در راستاي "ضرورت مطالعات مقاوم سازي" همزمان با يادبود زلزله بم در محورهاي ارائه مقالات، سخنراني هاي علمي، انتخاب پيمانكار برتر، انتخاب مشاور برتر، معرفي برترين هاي امداد و نجات در زلزله بم، انتخاب پايان نامه برتر، مسابقات دانشجويي بتن، كارگاه هاي تخصصي و نمايشگاه صنعت و كتاب برگزار مي شود.
اعلام نتايج نهايي دوره هاي
كارشناسي ارشد فراگير دانشگاه تهران
ايسنا: اسامي قبول شدگان قطعي و مشروطي دانش پذيران حائز شرايط تبديل وضعيت به دانشجوي فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه تهران منتشر شد. داوطلبان مي توانند اسامي قبول شدگان قطعي و مشروطي حائز شرايط دانش پذيري را از طريق نشاني
http://www.ut.ac.ir/fa/alert/result-faragir/idex.htm مشاهده كنند.
تأسيس مركز پژوهشي ابرساختارهاي جبري
ايرنا: مركز پژوهشي ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي به همت گروه رياضي دانشكده علوم پايه دانشگاه مازندران تاسيس شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه مازندران، رضاعامري عضو هيات علمي گروه رياضي و رييس مركز ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي اين دانشگاه، هدف از ايجاد اين مركز را فراهم آوردن زمينه انجام فعاليت هاي تحقيقاتي و شكوفايي استعدادهاي دانشجويان، ارتقا سطح پژوهشي استادان به ويژه واحدهاي پژوهشي كه داراي پشتوانه اعضاي هيات علمي قوي و امكانات پشتيباني مناسب باشند، عنوان كرد.
عامري افزود: در سال ????ميلادي دكتر عسگر لطفي زاده براي اولين بار در جهان، نظريه سيستم هاي فازي را معرفي كرد و در فضايي كه دانشمندان به دنبال روش هاي رياضي براي شكست دادن مسائل دشوارتر بودند، نظريه فازي به گونه اي ديگر از مدل سازي اقدام كرد.
وي خاطرنشان كرد: تاسيس مراكز علمي و تحقيقاتي ضمن نهادينه كردن پژوهش، ارتقا سطح دانش و توليد علم را به دنبال دارد و موجب همگامي پژوهش با فعاليت هاي آموزشي خواهد شد.
اختصاص 2 هزار و 614 ميليارد تومان به تحقيقات
مهر: معاون پژوهشي وزارت علوم با تشريح وضعيت بودجه هاي پژوهشي كشور در سال 1386 گفت: بر اين اساس تصميمات اخذ شده، درصد سهم تحقيقات از بودجه عمومي كل كشور براي سال آينده با احتساب درآمد عمليات شركت ها جمعاً 26/1 صدم درصد برآورد شده است. در صورتي كه از اين مبلغ سهم شركت ها را كسر كنيم، 03/1 صدم درصد سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي در سال آينده خواهد بود.
منصور كبگانيان در خصوص بودجه هاي پژوهشي سال 1386 افزود: پس از تذكرات مقام معظم رهبري مبني بر افزايش بودجه تحقيقاتي كشور كارگروه مشتركي با كمك سازمان مديريت و برنامه ريزي و با حضور نمايندگان ساير سازمان ها و وزارت خانه ها تشكيل شد. در اين كارگروه اعداد و ارقام مربوط به بودجه پژوهشي سال آينده بررسي شد و در اين زمينه به اتفاق نظر رسيديم.
وي مبلغ كلي بودجه تحقيقات سال آينده را 2 هزار و 614 ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: اين مبلغ كاملاً دقيق و حق قانوني پژوهش است.
گندم شيرين توليد شد
لايوساينس- دانشمندان ژاپني اعلام كردند موفق به توليد گندم شيرين شده اند. سازمان ملي تحقيقات كشاورزي و خواربار ژاپن با همكاري شركت آرد ژاپن، گياه گندم شيرين را توليد كرده است.
گندم شيرين گونه اي از اين گياه خوراكي است كه دو برابر گندم معمولي قند دارد. استفاده از اين نوع گندم باعث مي شود تا نياز به شكر در پخت كيك، شيريني و نان نباشد.
پيوند مكرر گونه هاي گندم با مقادير اندك آنزيم مربوط به توليد نشاسته سبب شد تا ميزان توليد نشاسته در آن كاهش يابد و از 75 درصد به 25 درصد برسد. گندم شيرين داراي مقادير بسيار بيشتري از قندهايي مانند مالتوز و ساكاروز است. گندم شيرين دو تا سه سال ديگر به طور تجاري وارد بازار مي شود و در اين مدت، كارشناسان دستورهاي آشپزي مربوط را تهيه خواهند كرد.