پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
اكتشافات فضايي در كامپيوترهاي شخصي
007098.jpg
007107.jpg
خبرگزاري فرانسه- گوگل و ناسا اعلام كردند كه به منظور حل مشكلات محاسبات فضايي و هدايت اطلاعات فضايي به سراسر جهان از طريق اينترنت، متحد شده اند.
گوگل در اقدامي براي رسميت بخشيدن به همكاري خود با ناسا كه سال گذشته آغاز شد، يك قانون توافق فضايي با ناسا امضا كرد. سال گذشته گوگل اعلام كرده بود كه در مركز تحقيقاتي ايمس (Ames)ناسا در دره سيليكون واقع در شمال كاليفرنيا، يك مركز بزرگ تحقيقاتي خواهد ساخت.
گوگل و دانشمندان در ايمس در اعلاميه اي كه نويدبخش نخستين گام در همكاري هاي مشترك دو طرف است، گفتند كه مفيدترين اطلاعات ناسا را در اينترنت قرار خواهند داد. نقشه هاي سه بعدي ماه، تصاوير گرفته شده توسط ماهواره هواشناسي و تماشاي زنده فعاليت هاي ايستگاه فضايي بين المللي از جمله اطلاعاتي است كه احتمالا از اينترنت قابل دسترسي خواهد بود.
مايكل گريفين در بيانيه اي گفت: باتوافق بين ناسا و گوگل به زودي همه خواهند توانست به طور مجازي در سطح ماه راه بروند و يا از دره هاي عميق مريخ عبور كنند. اين تركيب ابتكاري فناوري اطلاعات و دانش فضايي باعث مي شود كه اكتشافات فضايي ناسا در دسترس همه مردم قرار گيرد .
ناسا و گوگل اعلام كردند كه قصد دارند در زمينه هايي از جمله افزودن اطلاعات ناسا به برنامه نقشه برداري زنده گوگل ارث، مدلسازي تعامل انسان و كامپيوتر و برگزيدن واقعيات علمي از ميان جهاني از اطلاعات، با يكديگر همكاري كنند. اريك اشميت- مديرعامل گوگل- گفت :شراكت با ناسا براي گوگل كاملا مفيد و منطقي است زيرا آن سازمان، گنجينه اي از مهارت و اطلاعات فني در اختيار دارد كه مي تواند براي گوگل بسيار كارساز و موثر باشد زيرا اين موتور جست وجو قصد دارد مسائل رايانه اي فراواني را به نيابت از طرف كاربرانش حل كند. گوگل از مدتي قبل برخي از تصاوير اكتشافات فضايي ناسا را در اينترنت عرضه مي كند.
ناسا مدعي است كه بيش از هر گروه يا موسسه اي در تاريخ بشريت، درباره كره زمين و كهكشان ها اطلاعات جمع آوري كرده است و اميدوار است كه گوگل بتواند در عرضه اين اطلاعات به جهان، به ناسا كمك كند.
پيت واردن -مدير مركز ايمس- مي گويد: همكاري ما با گوگل نشان خواهد داد كه بخش هاي خصوصي و دولتي مي توانند به اتفاق هم به موفقيت هاي عظيمي دست يابند. من خواهان آن هستم كه مركز تحقيقات ايمس ناسا با بخش خصوصي همكاري و مشاركت كند زيرا اين امر ابتكار و نوآوري را تقويت خواهد كرد و در كنار آن، ديدگاه موافق با اكتشافات فضايي و منافع تجاري مرتبط با آن را پيش خواهد برد .

كشف حفره هاي پنهان در زير سطح مريخ
007110.jpg
گروه علمي فرهنگي- در طي ميليون ها سال پيش حفره هايي در زير سطح صاف نيمكره شمالي مريخ به وجود آمده اند كه با مواد مذاب و رسوباتي كه آب و باد آنها را حمل كرده است، پوشيده شده اند.
دانشمندان با استفاده از رادار عمق سنج كه ناسا و آژانس فضايي اروپا حامي آن هستند، موفق به شناخت سطحي ناهموار و قديمي در زير سطح مريخ شده اند. براساس مشاهدات در اولين پروژه اكتشافي رادار عمق سنج، حفره هاي ايجاد شده در اثر برخورد در زير سطح صاف نيمكره شمالي مريخ قرار گرفته اند. اين روش با بازتاب امواجي كه به عمق نفوذ مي كنند، عمل مي كند.
دكتر توماس واتر، از موزه مركزي ملي فضا هواي واشنگتن، مي گويد: مانند اين است كه به تصويري كه در پرتو ايكس گرفته شده است نگاه مي كنيد. علاوه بر شناخت قبلي حوزه هاي ايجاد شده در اثر اصابت، برخي از فرورفتگي هاي ظريف روي نقشه هاي توپوگرافي نيز حاصل برخورد هستند . مطالعه تكامل مريخ به شناخت زمين در ابتداي پيدايش كمك مي كند. اثر عملكرد برخي از نيروها در ميليون ها سال پيش بر روي مريخ هنوز هم قابل تشخيص هستند درصورتي  كه بر روي سطح زمين اين اثرات در طي فعاليت هاي تكتونيكي محو شده اند.اين محققان از اطلاعات رادار پيشرفته مدار مريخ براي مطالعات عمق سنجي زير سطح آن و مطالعات يونوسفريك كه ناسا و آژانس فضايي ايتاليا در اختيار مأموريت اروپايي مريخ قرار داده بودند، استفاده كردند. اين وسيله امواج راديويي مي فرستد كه از سطح مريخ مي گذرد و از عوارضي در سطح كه بر خلاف مواد داخلي داراي خاصيت الكتريكي هستند، بازتاب مي شود. اين اكتشافات به شناخت تكامل زمين شناسي پر رمز و راز اين سياره كمك مي كند. برخلاف زمين، نيمكره هاي شمالي و جنوبي مريخ داراي تفاوت فاحشي هستند. تقريباً تمامي نيمكره جنوبي داراي سطح ناهموار و كوهستاني است در صورتي كه نيمكره شمالي داراي سطحي صاف تر است.
از آنجايي كه ضربه هاي ايجادكننده حفره ها در هر محلي از سياره اتفاق مي افتند، نقاطي با حفره هاي كمتر كه مراحل زمين شناسي اثر آنها را پاك كرده اند، به عنوان سطوح جوان تر شناخته مي شوند. فراواني حفره هاي دفن شده در زير سطح صاف نيم كره شمالي مريخ به معناي قدمت زياد آن است كه شايد به قدمت نيمكره جنوبي با آن سطح ناهموار و كوهستاني هم برسد. اطلاع درباره قشر سخت قديمي هميشه بحث برانگيز بوده است زيرا اين قشر ابتدا با مقدار زيادي مواد مذاب و سپس با رسوباتي كه با جريانهاي اتفاقي آب و باد حمل شده اند، پوشيده شده است.

توليد قرآن الكترونيكي توسط اينتل
007104.jpg
گروه علمي فرهنگي- اينتل، بزرگترين توليدكننده تراشه هاي رايانه اي در جهان، با اخذ تأييديه از مقامات سعودي و با همكاري كارشناسان نرم افزاري اين كشور قرآن الكترونيكي توليد مي كند.
اينتل اعلام كرد اين دستگاه با نام قرآن الكترونيكي (e-Qura) در حقيقت يك رايانه جيبي است كه در آن تمامي متن قرآن به همراه قرائت صوتي آن به ?? زبان مختلف و همچنين تفسير آيات ثبت شده است. اينتل قرآن الكترونيكي را با همكاري شركت نرم افزاري دارالرسم العثماني طراحي كرده  است كه در زمينه نرم افزارهاي مذهبي فعاليت مي كند.
اين رايانه جيبي به يك پردازنده كم مصرف ساخت اينتل مجهز بوده و از امكان اتصال بي سيم به شبكه اينترنت از طريق فناوري واي- فاي برخوردار است و اطلاعات را در يك نمايشگر ال سي دي ? اينچي نمايش مي دهد. بخش هاي مختلف اين رايانه جيبي توسط شركت ديگري مونتاژ مي شوند كه نام آن اعلام نشده  است. اينتل هنوز قيمت و تاريخ ورود اين دستگاه به بازار را تعيين نكرده است.

الگوي جديد احتمال بروز زلزله تدوين شد
007116.jpg
يوريكالرت - دانشمندان براي ارزيابي احتمال بروز زمين لرزه به دو دسته اطلاعات مهم تكيه مي كنند كه اغلب با هم ناسازگار است. تاريخچه قبلي بروز زمين لرزه گاه يك چيز مي گويد و اندازه گيري هاي شبكه موقعيت ياب جهاني چيز ديگري مي گويد. اما الگوي پيش بيني جديدي كه در دانشگاه استنفورد طراحي شده است،  ممكن است به رفع تفاوت بين اين دو دسته اطلاعات كمك كند.
كاج جانسون استاديار علوم ژئوفيزيك در دانشگاه اينديانا كه در دوره دانشجويي خود در دانشگاه استنفورد در اين طرح مشاركت كرده بود،  گفت: اين واقع بينانه ترين الگويي است كه تا به حال تدوين شده است. اين چيزي است كه همه دنبال آن بودند. جانسون و پل سيگال استاد ژئوفيزيك در دانشگاه استنفورد يافته هاي خود را اخيراً در نشست ساليانه اتحاديه ژئوفيزيك آمريكا مطرح كردند.
يك بخش مهم ارزيابي احتمال بروز زلزله، تعيين سرعت حركت گسل است. در يك روش از شبكه موقعيت ياب جهاني استفاده مي شود. در اين روش،  زلزله شناسان حركت نقاط مختلف را روي سطح زمين اندازه مي گيرند و سپس از اطلاعات به دست آمده براي تعيين حركت گسل در زيرزمين استفاده مي كنند. يك راه ديگر براي تعيين سرعت رانش گسل، حفر شكافي در امتداد گسل و يافتن علائم زلزله هاي ديگر است.
جانسون گفت: مي گويند بيائيد سرعت حركت گسل را كه از شبكه موقعيت ياب به دست آمده با سرعت به دست آمده از مطالعات زمين شناختي مقايسه كنيم. اين كار مانند آن است كه بخش هاي مختلف يك چيز را با ابزارهاي مختلف اندازه بگيريم. اختلاف آن مي تواند بسيار زياد باشد.سيگال و جانسون براي رفع اين اختلاف،  الگوي جديدي را تدوين كرده اند كه تمام اطلاعات در مورد چگونگي حركت گسل را با هم تلفيق مي كند. الگوهاي موجود اين واقعيت را در نظر نمي گيرد كه ميزان رانش گسل در طول زمان تغيير مي كند. اين اختلاف زماني مهم است چون شبكه موقعيت ياب مستقيماً رانش گسل را اندازه نمي گيرد بلكه سرعت حركت نقاط را روي زمين مي سنجد، آنگاه داده هاي به دست آمده را در الگوهاي رياضي قرار مي دهند تا سرعت رانش را تخمين بزنند.
كاربرد الگوي جديد نشان داده است كه سرعت حركت گسل خليج سان فرانسيسكو بر اساس اطلاعات كسب شده از شبكه موقعيت ياب و تاريخچه زلزله نسبتاً همسان است. دانشمندان قصد دارند در گام بعدي،  اين الگو را در مناطق ديگري كه از نظر زمين لرزه فعال است، مانند چين آزمايش كنند. در اين كشور اختلاف فراواني بين دو دسته اطلاعات يادشده وجود دارد. جانسون روي كاربرد اين الگو در گسل هاي تبت و تايوان كار مي كند.
وي گفت: اين يافته به كارشناسان براي پيش بيني زلزله كمك مي كند.

با ابتكار محقق انگليسي
ساخت صندلي از موي انسان
007101.jpg
مهر: يك محقق انگليسي با استفاده از موهاي دورريختني در آرايشگاه ها موفق به ساخت صندلي شد.
رونالد تامپسون توانسته است تا با استفاده از موهاي انساني نوعي صندلي از ماده اي همچون فايبرگلاس بسازد كه به گفته خودش داراي كاربردهاي فراواني است.
وي كه تا پيش از اين يك آرايشگر بوده است، با ترك حرفه خود و صرف هزاران پوند موفق شد تا به ايده هميشگي خود دست يابد.
وي تاكنون توانسته است به جز صندلي، قايق، صفحات مختلف و حتي اسباب و اثاثيه منزل از موي انسان توليد كند.
وي تاكنون 3 صندلي از اين نوع طراحي و ساخته است كه با استقبال قابل توجهي نيز همراه شده است.
بر اساس گزارش ال.اس.اي، سالانه 200 هزار تن مو در انگليس رشد مي كند كه براي ساخت 50 ميليون صندلي از اين نوع كافي است.

جزييات معامله نرم افزار اينترپرايز آشكار شد
007113.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت هاي مايكروسافت و هيوليت پاكارد قرارداد نرم افزار اينترپرايز جديدي را امضا خواهند كرد. اخبار اين قرار داد روز چهارشنبه بعد ازظهر در كنفرانس خبري اعلام شد و كوين ترنر مدير ارشد عملياتي مايكروسافت و آن ليور مور قائم مقام اجرايي مدير عامل Techology Solutios Group در HP اين خبر را اعلام كرد.
جزييات بيشتري در مورد نوع قرارداد آشكار نشده است. HP و مايكروسافت روابط نزديكي طي دو دهه اخير با يكديگر داشته اند، كه در وب سايت HP به عنوان "شراكت خط مقدم" توصيف شده است. همكاري هاي فراگير فعلي اين دو شركت عبارتند از، پشتيباني HP از مجموعه  برنامه هاي نرم افزار تجاري جديد آفيس 2007 و Microsoft Exchage Server 2007 براي مراكز اطلاعاتي. HP آگاهي هاي فني و آزمايش اثبات مفهوم را براي مشتريان و شركايي كه بكارگيري تكنولوژي مبتني بر ويندوز را در شركت هاي خود رسيدگي مي كنند را تهيه مي كند. همچنين HP شريك Microsoft Gold Certified براي Learig Solutios مي باشد و در دفاتر HP آموزش فني سيستم هاي مايكروسافت به طور كلي ارائه مي شود.

علمي فرهنگي
نيازآموزش و پرورش به 156هزار كلاس درس جديد
007095.jpg
گروه علمي فرهنگي- با وجود اين كه 480 هزار كلاس درس در كشور وجود دارد، آموزش و پرورش به حدود 165 هزار كلاس درس جديد نياز دارد.
به گزارش همشهري، رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: اين تعداد كلاس مورد نياز براي جمعيت 15 ميليون دانش آموزي كشور است و اگر جمعيت دانش آموزي كشور افزايش يابد، به تعداد كلاس بيشتري نياز است.
حبيب الله بوربور با اشاره به اختصاص 25 ميليارد تومان اعتبار از سوي مجلس براي ساخت سرويس بهداشتي در 8 هزار مدرسه فاقد سرويس بهداشتي اظهار داشت: تا پايان سال مالي جاري همه مدارس داراي سرويس بهداشتي خواهند شد.به گفته وي 4 هزار و 500 مدرسه استيجاري در كشور وجود دارد كه بر اساس مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام، آموزش و پرورش سه سال فرصت دارد تا مشكل مدرسه استيجاري را حل كند.
وي افزود: براي خريد مدارس استيجاري به اعتباري بيش از 4 هزار ميليارد تومان نياز است.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس تصريح كرد: نيمي از مدارس استيجاري دو نوبته هستند و اگر اين مدارس تعطيل شوند، آموزش و پرورش با بحران مواجه مي شود. وي خاطرنشان كرد: براي رفع مشكل مدارس دو نوبته در تهران به 15 هزار كلاس درس نياز است.
تأثيرگذاري فعاليت پرورشي در كنكور
مهر: معاون نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به طور جدي معتقد است كه تأثير سوابق تحصيلي در كنكور در كيفيت آموزش متوسطه نقش دارد؛ اما كيفيت و آهنگ اين قضيه بسيار مهم است. پرويز آژيده در خصوص تأثير فعاليت هاي پرورشي در كنكور خاطرنشان كرد: فعاليت هاي پرورشي فعاليت هاي كيفي هستند بايد به نحوي آن را كميت بخشي كرد تا بتوان به عنوان مبناي رقابت قرار داد. آنچه كه در تأثير فعاليت هاي پرورشي به عنوان فعاليت هاي كيفي اهميت دارد، عملياتي و كمي كردن اين فعاليت ها است.
معاون نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش افزود: بايد تمامي درس ها به عنوان سابقه تحصيلي بتوانند در ورود به دانشگاه تأثير داشته باشند و همچنين بايد راهكارهاي لازم جهت ارزيابي درست فعاليت هاي پرورشي انديشيده شود.
نمره، ملاك دقيقي براي سنجش دانش آموز نيست
ايرنا: مديركل دفتر پيش دبستاني و ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: نمره، ملاك دقيقي براي سنجش ميزان يادگيري دانش آموز نيست.
ابوالقاسم جامه بزرگ، افزود: اينكه دانش آموزي با گرفتن نمره ??قبول مي شود ولي دانش آموز ديگري با نمره 75/9 مردود مي شود، روش مناسبي براي سنجش دانش آموز به  لحاظ فراگرفتن دروس نيست زيرا چگونه مي توان در ??صدم نمره تشخيص داد دانش آموز استحقاق قبول و يا مردود شدن دارد.
كم توجهي به آسيب شناسي در مدارس
مهر: آسيب شناسي سن دانش آموز و مقطع تحصيلي نيازمند توجه بيشتر مديران مدارس است و اين موضوع بايد به اقتضاي محيط، جغرافيا و سن دانش آموزان صورت گيرد.
مشاور عالي وزير آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: مديران بهترين برنامه ريزان براي شناسايي مشكلات، آسيب ها و نقايص كار تعليم و تربيت در مدارس هستند و از هر مدير توقع مي رود براي آسيب شناسي دانش آموزان مدرسه خود برنامه ريزي داشته باشد.
حسن هراتي خاطرنشان كرد: اگر آسيب شناسي در ابعاد مختلف به موقع صورت گيرد مشكلات به خصوص در زمينه فرهنگي و تحصيلي به ميزان قابل توجهي كاهش خواهند يافت.
ثبت۲۶۰۰ تخلف در مدارس و عزل 4مدير

ايسنا: مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش گفت: مجموعا 2هزار و 600 تخلف در مدارس در سال تحصيلي جاري مشخص و تنها 4 مدير عزل شدند.
عباس رهي اظهار كرد: در اين نامه ها ذكر شده بود كه 276مدير تخلف كرده اند كه 202مورد آنها مربوط به شهر تهران است اما اين نامه مجددا از سوي كميسيون پس گرفته شد و خوشبختانه امسال شاهد چنين موردي نبوديم.
وي همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبني بر توضيح پيرامون حادثه آتش سوزي مورد اشاره در سخنان رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اين اتفاق حدود 15 روز پيش در سروستان استان فارس رخ داد كه علت آن هجوم دانش آموزان هنگام ورود به كلاس و واژگون شدن بخاري نفت سوز بود.
مشاور وزير آموزش وپرورش گفت: بر اثر اين حادثه 8دانش آموز آسيب ديدند كه هزينه هاي درماني آنها پرداخت شد.
ثبت آثار تاريخي توس در دستور كار يونسكو
ايرنا: نماينده سازمان يونسكو در ايران گفت: پرونده اثر تاريخي توس مشهد و يك مجموعه تاريخي به مركزيت زوزن در شهرستان خواف براي ثبت در فهرست آثار باستاني در دستور كار يونسكو قرار گرفت.
شهريار عدل گفت: در همين چارچوب تهيه پرونده اثر تاريخي توس مراحل نهايي خود را مي گذراند.
وي افزود: پرونده يك مجموعه از آثار تاريخي زوزن از توابع شهرستان خواف نيز در حال مطالعه است كه پس از تدوين به همراه پرونده توس روانه يونسكو مي شود.
گردآوري بقاياي حدود هزار يافته انساني
ايسنا: به زودي بزرگترين مركز پژوهشي انسان شناسي باستاني در استان سيستان و بلوچستان راه اندازي مي شود.
فرزاد فروزانفر- عضو هيات كاوش شهر سوخته زابل- با اعلام اين مطلب افزود: كاوشگران باستان شناس در ايران بيش از هزار يافته انساني را كشف كرده اند كه قصد داريم، اين بقاياي انساني را به صورت متمركز در استان سيستان و بلوچستان در قالب مركزي پژوهشي متمركز كنيم.
وي اضافه كرد: چنين مركز انسان شناسي باستاني در آسيا وجود ندارد و راه اندازي آرشيو انسان شناسي جسماني اهميت خاصي خواهد داشت.
قرارداد 7 هزار ميليارد ريالي براي توسعه گردشگري
گروه علمي فرهنگي- شركت هاي تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي براي رونق صنعت گردشگري كشور با سازمان  ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همكاري مي كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري، در جلسه اي كه با حضور اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي در هتل لاله تشكيل شده بود، شركت هاي وابسته به سازمان تأمين اجتماعي با انعقاد قراردادي به مبلغ هفت هزار ميليارد ريال براي احداث هتل و مجتمع هاي گردشگري بين راهي به توافق رسيدند.

آموزش عالي
ضرورت ارتقاي جايگاه علمي دانشگاه هاي
كشور در اطلس جهاني
ايسنا:  معاون پشتيباني و امور مجلس وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري با اشاره به جايگاه علمي دانشگاه هاي ايران در اطلس جهاني گفت: سرمايه گذاري، مديريت و برنامه ريزي صحيح براي ارتقاي جايگاه علمي كشور ضروريست.
حسيني، با اشاره به شتاب بي سابقه ايران در توليد علم، اظهار كرد: بعد از انقلاب اسلامي، ايرانيان با روحيه خودباوري و اعتماد به نفس و با بهره گيري از خلاقيت و ابتكار و از سوي ديگر با توجه به تحريم ها و تهديدهايي كه كشور با آن روبرو بود، كشور را در بسياري از زمينه ها خودكفا كردند و اين مسأله باعث رشد و توسعه علمي كشور شد.
وي با بيان اينكه در گذشته توليد علم يك آرمان بود، ولي هم اكنون عينيت پيدا كرده است، تصريح كرد: كشور ما در منطقه پس از كشور تركيه در جايگاه نخست قرار دارد كه جايگاهي قابل توجه و مطلوب است، با اين حال بر اساس برنامه چشم انداز بايد به جايگاه اول منطقه دست پيدا كنيم.
به گفته وي، با توجه به انديشيدن تمهيدات علمي، آماده شدن زيرساخت ها و تربيت نيروي انساني لازم، براي اين جهش و تحول، با تخصيص اعتبارات لازم، ايجاد مديريت مطلوب و رفع موانع مي توان گام هاي بلندي برداشت.
وي با اشاره به كمبودها و نارسايي هاي موجود در اين عرصه، گفت: كشور با كمبود محقق و پژوهشگر روبروست، همچنين بسياري از پژوهشگران وارد عرصه هاي ديگر شده و از فعاليت اصلي خود دور شده اند، بنابراين بايد برنامه ريزي شود تا پژوهشگران وارد كارهاي اجرايي و پراكنده نشده و توان و استعداد خود را در امر پژوهش به كار گيرند.
حسيني با بيان اينكه در عرصه توليد علم نمي توان به تك ستاره ها و افراد خاص اكتفا كرد،  گفت: بايد زمينه به گونه اي فراهم شود كه تعداد محققان افزايش يابد و اين افراد بتوانند به كارهاي اساسي بپردازند، همچنين بايد بوروكراسي هاي موجود در عرصه پژوهش تسهيل شود تا پژوهشگران انگيزه ادامه فعاليت داشته باشند.
معرفي 25 دانشجوي كارآفرين برتر كشور
مهر: دانشجوياني كه الگوهاي برتر كارآفرين هستند شناسايي و در نخستين همايش ملي مديريت كارآفريني معرفي و تقدير مي شوند.
انتخاب دانشجوي كارآفرين برتر با هدف تشويق دانشجويان به تلاش در وادي آفرينندگي ارزش، علم، كار و... معرفي مي شوند.
دانشجوياني كه تصور مي كنند مي توانند جزو نفرات برتر كارآفرين باشند، بايد فرم مربوطه را از مركز كارآفريني دانشگاه محل تحصيل و يا سايت مركز دريافت و تكميل كنند و حداكثر تا 22 دي ماه به مركز كارآفريني دانشگاه محل تحصيل ارسال كنند.
برگزاري نخستين دوره مسابقات دانشجويي بتن
گروه علمي فرهنگي- نخستين دوره مسابقات دانشجويي بتن با هدف جمع آوري اطلاعات و بررسي كارايي آنها براي آباداني كشور طي روزهاي 2 و 3 دي توسط مركز ملي مقاوم سازي در دانشگاه صنعت آب و برق برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، دبير كميته علمي نخستين دوره مسابقات دانشجويي بتن گفت:  ضرورت داشت تا همانند ساير مراكز علمي اثرگذار بر دانش مهندسي عمران، مركزي تاسيس شود تا كاستي هاي موجود در زمينه مقاوم سازي را در پهنه لرزه خيز ايران با توجه به زلزله هاي مكرر جبران كند كه در اين راستا مركز ملي مقاوم سازي ايران تاسيس شد.
مسيمي افزود : اين كنفرانس، نخستين نشست ساليانه مركز ملي مقاوم سازي ايران است كه در راستاي "ضرورت مطالعات مقاوم سازي" همزمان با يادبود زلزله بم در محورهاي ارائه مقالات، سخنراني هاي علمي، انتخاب پيمانكار برتر، انتخاب مشاور برتر، معرفي برترين هاي امداد و نجات در زلزله بم، انتخاب پايان نامه برتر، مسابقات دانشجويي بتن، كارگاه هاي تخصصي و نمايشگاه صنعت و كتاب برگزار مي شود.
اعلام نتايج نهايي دوره هاي
كارشناسي ارشد فراگير دانشگاه تهران
ايسنا: اسامي قبول شدگان قطعي و مشروطي دانش پذيران حائز شرايط تبديل وضعيت به دانشجوي فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه تهران منتشر شد. داوطلبان مي توانند اسامي قبول شدگان قطعي و مشروطي حائز شرايط دانش پذيري را از طريق نشاني
http://www.ut.ac.ir/fa/alert/result-faragir/idex.htm مشاهده كنند.
تأسيس مركز پژوهشي ابرساختارهاي جبري
ايرنا: مركز پژوهشي ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي به همت گروه رياضي دانشكده علوم پايه دانشگاه مازندران تاسيس شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه مازندران، رضاعامري عضو هيات علمي گروه رياضي و رييس مركز ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي اين دانشگاه، هدف از ايجاد اين مركز را فراهم آوردن زمينه انجام فعاليت هاي تحقيقاتي و شكوفايي استعدادهاي دانشجويان، ارتقا سطح پژوهشي استادان به ويژه واحدهاي پژوهشي كه داراي پشتوانه اعضاي هيات علمي قوي و امكانات پشتيباني مناسب باشند، عنوان كرد.
عامري افزود: در سال ????ميلادي دكتر عسگر لطفي زاده براي اولين بار در جهان، نظريه سيستم هاي فازي را معرفي كرد و در فضايي كه دانشمندان به دنبال روش هاي رياضي براي شكست دادن مسائل دشوارتر بودند، نظريه فازي به گونه اي ديگر از مدل سازي اقدام كرد.
وي خاطرنشان كرد: تاسيس مراكز علمي و تحقيقاتي ضمن نهادينه كردن پژوهش، ارتقا سطح دانش و توليد علم را به دنبال دارد و موجب همگامي پژوهش با فعاليت هاي آموزشي خواهد شد.
اختصاص 2 هزار و 614 ميليارد تومان به تحقيقات
مهر: معاون پژوهشي وزارت علوم با تشريح وضعيت بودجه هاي پژوهشي كشور در سال 1386 گفت: بر اين اساس تصميمات اخذ شده، درصد سهم تحقيقات از بودجه عمومي كل كشور براي سال آينده با احتساب درآمد عمليات شركت ها جمعاً 26/1 صدم درصد برآورد شده است. در صورتي كه از اين مبلغ سهم شركت ها را كسر كنيم، 03/1 صدم درصد سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي در سال آينده خواهد بود.
منصور كبگانيان در خصوص بودجه هاي پژوهشي سال 1386 افزود: پس از تذكرات مقام معظم رهبري مبني بر افزايش بودجه تحقيقاتي كشور كارگروه مشتركي با كمك سازمان مديريت و برنامه ريزي و با حضور نمايندگان ساير سازمان ها و وزارت خانه ها تشكيل شد. در اين كارگروه اعداد و ارقام مربوط به بودجه پژوهشي سال آينده بررسي شد و در اين زمينه به اتفاق نظر رسيديم.
وي مبلغ كلي بودجه تحقيقات سال آينده را 2 هزار و 614 ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: اين مبلغ كاملاً دقيق و حق قانوني پژوهش است.
گندم شيرين توليد شد
007119.jpg
لايوساينس- دانشمندان ژاپني اعلام كردند موفق به توليد گندم شيرين شده اند. سازمان ملي تحقيقات كشاورزي و خواربار ژاپن با همكاري شركت آرد ژاپن، گياه گندم شيرين را توليد كرده است.
گندم شيرين گونه اي از اين گياه خوراكي است كه دو برابر گندم معمولي قند دارد. استفاده از اين نوع گندم باعث مي شود تا نياز به شكر در پخت كيك،  شيريني و نان نباشد.
پيوند مكرر گونه هاي گندم با مقادير اندك آنزيم مربوط به توليد نشاسته سبب شد تا ميزان توليد نشاسته در آن كاهش يابد و از 75 درصد به 25 درصد برسد. گندم شيرين داراي مقادير بسيار بيشتري از قندهايي مانند مالتوز و ساكاروز است. گندم شيرين دو تا سه سال ديگر به طور تجاري وارد بازار مي شود و در اين مدت، كارشناسان دستورهاي آشپزي مربوط را تهيه خواهند كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |