پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
تازه ترين نتايج شمارش آراي شوراي شهر تهران
007278.jpg
فارس: نتايج شمارش آراي مردم تهران در انتخابات شوراي شهر تهران بيش از 3100 صندوق مشخص شد و با شمارش 20 صندوق ديگر پرونده انتخابات شوراي شهر تهران بسته مي شود.
نتايج اين آرا بدين شرح است:

رئيس جمهوري :
رفع بيكاري و ايجاد اشتغال از
مأموريت هاي بزرگ دولت است
007203.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري گفت: رفع بيكاري و ايجاد اشتغال براي جوانان از مأموريتهاي بزرگ دولت است كه در اين راستا بايد كارهاي فراواني انجام بدهيم.
محمود احمدي نژاد روز گذشته در جمع مردم كنگاور و در سخناني كه خبر آن را ايرنا منتشر كرد ، خطاب به قدرتهاي زورگو گفت : ملت ايران نه تنها از مخالفت ، اخم كردن و قيافه گرفتن شما نمي ترسد ، بلكه موجب خشم ملت ايران نسبت به شما و دولت متجاوز شما خواهد شد.
رئيس جمهوري خطاب به قدرتهاي غربي گفت: براي ملت ايران مشكل ايجاد نكنيد چون اين ملت با حركت، ايستادگي و وحدت همه توطئه ها و طراحي هاي شما را خنثي كرده و در يك قدمي رسيدن به قله هاي افتخار است. احمدي نژاد افزود: به رغم همه كارشكني ها ، بهانه جويي ها و استدلالهاي غير عقلاني و غير منطقي زورگويان، ملت ايران با صلابت و اقتدار كامل مسير هسته اي را طي خواهد كرد و دهه فجر امسال و در سال پيامبر اعظم (ص) اين موفقيت را جشن خواهد گرفت.
افتخار خدمت
رئيس جمهوري با بيان اين كه تمام مسئولان در جمهوري اسلامي ايران وظيفه شان كار و تلاش براي آباداني ايران است و هيچ كاري غير از اين ندارند، گفت: ما از اين كه بتوانيم به ملت ايران خدمت كنيم خوشحال بوده و به اين امر افتخار مي كنيم.
محمود احمدي نژاد در ادامه  سفر به استان كرمانشاه در جمع مردم شهرستان صحنه با بيان اين كه بسياري از قدرت هاي زورگو در چپاول ملت ها نقش داشته اند افزود: آن ها از ياران جنايتكار خود نيز در عرصه هاي مختلف در غارتگري ديگر ملت ها حمايت مي كنند. عده اي زورگو جمع شده، نقاب به چهره زده و شعار آزادي مي دهند. در حالي كه خفقان ترين شرايط را ايجاد كرده اند. وي در خبري كه ايسنا آن را منتشر كرد ، خطاب به دشمنان ايران اسلامي گفت: ملت ايران فناوري هسته اي را در يد قدرت خود دارد و هيچ كس نمي تواند ملت ايران را از حقوق خود محروم كند.
درس آموزي از پيامبر
رئيس جمهوري صبح ديروز هم در جمع مردم سنقر و كليايي حضور پيدا كرد و با آنان در مورد درس آموزي از مكتب پيامبر اسلام(ص) و همچنين پيشرفت كشور سخن گفت.
محمود احمدي نژاد در بخشي از سخنانش با بيان اينكه در حال حاضر بين كشور هاي استكبارگر رقابتي جهت غارتگري ديگر كشور ها و همچنين داشتن تسليحات مخرب به وجود آمده است، تصريح كرد: دشمنان ملت ايران بايد بدانند كه ملت ايران سر سوزني به تهديد هاي آنها توجه نمي كند و براي اين سر و صدا ها ارزشي قائل نيست. ملت ايران سرسوزني از تصميمات خود عقب نشيني نمي كند. كشور هاي زورگو مي خواهند كه انرژي هسته اي فقط در اختيار آنها باشد و ديگر ملت ها به آنها نيازمند باشند.
ملت پيروز
محمود احمدي نژاد روز گذشته در جمع مردم جوانرود نيز حضور پيدا كرد و با بيان اين كه مستكبران مي خواهند علم و دانش را به صورت انحصاري در اختيار خود قرار دهند، گفت: آنها مي خواهند تمام قدرت جهان را در اختيار داشته باشند تا بتوانند با كمك آن خواسته هاي پليد خود را محقق كنند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه ملت ايران ملتي پيروز است، اظهار داشت: قدرت هاي زورگو تمام توان تبليغاتي، سياسي و حقوقي خود را به كار گرفته اند كه مانع بهره مندي كامل ايران از تمام حقوق هسته اي اش شوند، ولي آنها بايد بدانند كه ملت ايران راه خود را انتخاب كرده و يكدل مسير خود را ادامه مي دهد.
رئيس جمهوري در دومين روز از سفر خود به استان كرمانشاه با مردم شهرهاي جوانرود، سنقر وكليايي ، كنگاور، صحنه و هرسين ديدار كرد و عصر ديروز پس از اين ديدارها به شهر كرمانشاه بازگشت.
محمود احمدي نژاد همچنين شب گذشته در بيمارستان امام رضا (ع) كرمانشاه با دانشجويان و نخبگان استان ديدار كرد.
بيست و سومين سفر استاني رئيس جمهوري امروز بعد از ديدار با مردم شهرهاي قصرشيرين، گيلانغرب ، سرپل زهاب، دالاهو و اسلام آبادغرب و تشكيل نشست هيأت دولت در سرسراي شهداي دولت استانداري پايان مي يابد.

نمايندگان تصويب كردند
فوق ليسانس حداقل مدرك براي داوطلبان نمايندگي مجلس
غلامعلي حداد عادل: 24 آذر، رأي به خدمت و اعتدال بود
گروه سياسي - رئيس مجلس شوراي اسلامي انتخابات 24 آذر را انتخاباتي نمونه دانست و گفت: رأي مردم در اين انتخابات رأي به تداوم روند به وجود آمده از سه انتخابات گذشته و خدمت و اعتدال بود.
غلامعلي حداد عادل كه پيش از ظهر ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي گفت، درباره تماس خاتمي و هاشمي رفسنجاني با خود تصريح كرد: آقاي خاتمي پيش از جلسه كانديداهاي اصلاح طلب و نمايندگان اقليت، با من تلفني صحبت كردند. پس از ايشان نيز آقاي هاشمي با بنده تماس گرفتند. هردو اين آقايان نگراني اصلاح طلبان كه به آنها منتقل شده بود را نيز به بنده منتقل كردند و بنده نيز به هر دو آنها اطمينان دادم كه مجلس به وظيفه  خود عمل خواهد كرد.
گروه سياسي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به داشتن مدرك تحصيلي فوق ليسانس يا معادل آن براي نامزدشدن در انتخابات مجلس شوراي اسلامي رأي مثبت دادند ولي نمايندگان هفت دوره گذشته را از اين قانون مستثني كردند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب پيشنهادي؛ مقرر كردند كه حداقل مدرك تحصيلي براي نامزدشدن در انتخابات مجلس شوراي اسلامي فوق ليسانس يا معادل آن باشد. نمايندگان در بررسي طرح اصلاح بند 4 ماده 28 قانون انتخابات كه روز سه شنبه با قيد دو فوريت به تصويب رسيده بود و در پيشنهاد اوليه مدرك ليسانس يا معادل آن مطرح شده بود اما روز گذشته با 160 رأي موافق از مجموع 201 نماينده حاضر به كليات ارتقاء سطح تحصيلي نمايندگان رأي دادند.
ابراهيم كارخانه  اي نماينده همدان در بررسي جزئيات اين طرح دو فوريتي با طرح پيشنهادي خواستار داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد يا معادل آن شد كه پس از سخنان مخالفان و موافقان، اين پيشنهاد نهايتاً با 129 رأي موافق، 48 رأي مخالف و 8 رأي ممتنع از مجموع 201 نماينده حاضر به اين پيشنهاد رأي داده شد.
با تصويب اين پيشنهاد از اين به بعد نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي بايد داراي مدرك كارشناسي ارشد يا معادل آن باشند و اين قانون براي افرادي كه سابقه نمايندگي در هفت دوره گذشته را داشته اند اعمال نمي شود.
در ابتداي طرح كليات اين دوفوريت، محمدتقي كاوياني، نماينده نهاوند به عنوان يكي از طراحان در دفاع از ارتقاي سطح تحصيلات نامزدها گفت: در بند 4 ماده 28 قانون انتخابات مجلس حداقل مدرك تحصيلي را فوق ديپلم و يا معادل آن ذكر كرده است و با توجه به اينكه سال آينده انتخابات مجلس را داريم براي اينكه شائبه سياسي بودن پيش نيايد در 13 ماهي كه به انتخابات مجلس باقي مانده اين طرح را به مجلس آورديم تا اين موضوع بررسي شود.
كاوياني خاطرنشان كرد: وقتي در شهرهاي بيش از 20 هزار نفر اعضاي شوراها بايد تحصيلات كارشناسي داشته باشند بنابر اين نمايندگان مجلس هم كه كارشان تخصصي است و قوانين را تصويب مي كنند بايد داراي مدرك تحصيلي بالاتري باشند.
وي با اشاره به اينكه مدرك تحصيلي ديپلم باعث افزايش تعداد داوطلبان در انتخابات مي شود و بار سنگيني را بر عهده مسئولان اجرايي مي گذارد گفت: نخبگان شهرها با تحصيلات بالا به اندازه اي زياد هستند كه مي توانند اداره امور و وكالت مردم را بر عهده بگيرند.
در ادامه ايرج نديمي نماينده لاهيجان در مخالفت با كليات اين طرح گفت با قراردادن مدرك ليسانس براي كانديداتوري مجلس، نمايندگان ادوار گذشته را از داشتن حداقل مدرك ليسانس مستثني مي كنيم كه اين با عدالت و برابري سازگار نيست و اين شبهه پيش مي آيد كه ما اين كار را براي حذف رقيبان آينده خود در انتخابات آينده وضع كرده ايم.
سخنان نديمي با اعتراض نمايندگان و نائب رئيس مجلس كه رياست جلسه ديروز را بر عهده داشت مواجه شد و خطاب به نديمي گفت: شما در مخالفت با طرح صحبت كنيد، نيت طراحان را موشكافي و جراحي نكنيد كه نديمي در پاسخ گفت: بدون نيت نمي توان مخالفت كرد. اين سخنان نديمي با اعتراض تعدادي از نمايندگان مواجه شد و خواستار دادن تذكر شدند كه با هنر به ولي ملكي نماينده مشكين شهر اجازه دادن تذكر داد و ملكي خطاب به هيأت رئيسه گفت: بسيار بسيار تأسف مي خورم از همكارم كه يك كلمه را مي گيرند و مي خواهند نظرشان را بگويند. ايشان مي گويند طراحان با طرح اين قانون مي خواهند رقيب را از ميدان خارج كنند كه بايد گفت تمامي طراحان داراي ليسانس و فوق ليسانس هستند.
در ادامه كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا در موافقت با اين طرح گفت: آن چيزي كه در دو فوريتي آمده است و هيچ استثنايي براي نمايندگان و غير نمايندگان قائل نشده است.
در ادامه حسن سبحاني نماينده دامغان در مخالفت با اين طرح گفت: دوستاني كه دغدغه كارآمدي مجلس هستند و از ناكارآمدي مجلس رنج مي برند و با ارائه اين طرح مي خواهند مجلس را كارآمد كنند من از آنها سئوال مي كنم كه آيا كارآمدي مجلس چيست و از چه اموري آسيب ديده است و با اين طرح آيا اين آسيب پذيري ترميم مي شود و ما به هدفمان كه افزايش و كارآيي است از اين طريق مي رسيم؟ وي با اشاره به اينكه مردم نبايد از مشاركت در امور سياسي و اجتماعي محروم شوند گفت: كساني هستند كه ديپلم هستند و به خاطر ظرفيت كم دانشگاه امكان ورود به دانشگاه را ندارند آيا به خاطر اينكه نتوانستند در يك مسابقه رأي بياورند بايد از مشاركت در امور سياسي منع شوند.
در ادامه كاظم جلالي نماينده شاهرود درخواست كفايت مذاكرات در مورد اين طرح را مطرح كرد كه نهايتاً به تصويب رسيد و وارد بررسي جزئيات شدند كه ابراهيم كارخانه اي نماينده همدان پيشنهادي مبني بر داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد يا معادل آن را مطرح كرد كه نمايندگان با رأي  به اين پيشنهاد مقرر كردند مدرك حضور در انتخابات بعدي مجلس كارشناسي ارشد يا معادل آن باشد.
براساس قانون گذشته حداقل مدرك تحصيلي براي كانديداتوري مجلس فوق ديپلم بود.

انتصاب امام جمعه كاشان از سوي رهبر معظم انقلاب
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي طي حكمي حجت الاسلام حاج شيخ عبدالنبي نمازي را به امامت جمعه و نمايندگي خود در امور ديني كاشان منصوب كردند. متن حكم به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب مستطاب حجت الاسلام و ذخرالاعلام آقاي حاج شيخ عبدالنبي نمازي دامت افاضاته
با تجليل و تكريم امام جمعه فقيد كاشان مرحوم آيت الله آقاي يثربي و طلب مغفرت و رحمت الهي براي آن روحاني خدوم و مردمي، جنابعالي را كه بحمدالله به زيور علم و عمل مزين مي باشيد و سالها در نظام مقدس جمهوري اسلامي وظايف و مسئوليتهاي سنگين را متعهد بوده ايد به امامت جمعه كاشان و نمايندگي خود در امور ديني آن شهر مؤمن و پرافتخار منصوب مي كنم. علاوه بر سوابق و افتخارات علمي آن شهر كه برجستگان آن همواره در سپهر فرهنگ و دانش اسلامي و ايراني درخشيده اند، مردم با ايمان و نجيب و هوشمند آن نيز همواره و بويژه در دوران انقلاب و دفاع مقدس، پايبندي و وفاداري خود را در عرصه هاي گوناگون ثابت كرده اند. و اين چيزي است كه شخصيت فاضلي مثل جنابعالي را كه در حوزه قم سرگرم اشتغالات و خدمات علمي بوده ايد، بي شك به هجرت و سكونت در آن شهر و در ميان آن مردم عزيز تشويق مي كند. از خداوند متعال دوام توفيقات جنابعالي را مسئلت مي كنم.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيد علي خامنه اي

سيدمحمد خاتمي:
شيريني حضور مردم را با شبهات تلخ نكنيم
007200.jpg
گروه سياسي سيد محمد خاتمي گفت: حيف است شيريني حضور مردم در انتخابات را با شبهات به كام مردم تلخ كنيم. به گزارش روابط عمومي بنياد باران، رئيس جمهوري سابق كه در ديدار اعضاي تحريريه روزنامه صداي عدالت سخن مي گفت، به نقش و حضور مردم در انتخابات 24 آذر و برخي شبهات بوجود آمده اشاره كرد و افزود: مشاركت مردم در سرنوشت خود در انتخابات 24 آذر داراي ابعاد مختلفي است، ممكن است تخلفاتي در انتخابات صورت بگيرد ولي به دليل سيستم انتخاباتي ما امري اجتناب ناپذير است، حيف است شيريني حضور 28 ميليوني مردم در انتخابات را با شبهات به كام مردم تلخ كنيم. رئيس بنياد باران تاكيد كرد: وظيفه تمام مسئولان نظام است كه از رأي مردم صيانت كنند چرا كه ممكن است با ابطال يك صندوق رأي نتايج دستخوش تغيير شود ، اما اصل انتخابات را نبايد زير سئوال ببريم. ژ
خاتمي در رابطه با انتخابات مجلس خبرگان و رأي بالاي هاشمي رفسنجاني در اين انتخابات گفت: آقاي هاشمي شخصيت بزرگي است و نقش وي در انقلاب انكارناپذير است. در انتخابات رياست جمهوري تخريبهايي عليه ايشان انجام شد كه شايسته نبود اما در انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رأي بالا به آقاي هاشمي رفسنجاني و فاصله آراي وي با ديگران نشان داد كه ايشان مورد توجه مردم هستند.
رئيس جمهور سابق برخي از برخوردهايي كه با آقاي هاشمي در دوره هاي قبل توسط برخي از نزديكان اصلاح طلب صورت گرفت را نادرست خواند و تصريح كردژ} :شأن و احترام بزرگاني همچون آقاي هاشمي همواره بايد حفظ شود.ژ

در پي صدور فتواي قتل شيعيان از سوي علماي وهابي ابراز شد
انتقاد شديد يك مرجع تقليد از وزارت خارجه
ايسنا: آيت الله العظمي مكارم شيرازي از سكوت مجامع بين المللي و وزارت امور خارجه كشورمان در قبال فتواي قتل شيعيان از سوي علماي وهابي به شدت انتقاد كرد.
آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي روز گذشته در درس خارج فقه خود به فتواي قتل شيعيان از سوي 38 تن از علماي وهابي اشاره كرد و گفت: چرا مجامع بين المللي در قبال قتل شخصيت سياسي لبنان سر و صدا راه انداختند ولي در مقابل اين جنايت سكوت كرده اند؟ آيا به دليل اين نيست كه قتل شخصيت لبناني در مسير سياستشان بود؟ وي از سكوت وزارت امور خارجه در قبال اين جريان انتقاد كرد و گفت: چرا وزارت امور خارجه در مقابل اين عمل، عكس العمل نشان نداد؟ اين مسأله فقط مربوط به عراق نيست و همه شيعيان دنيا مورد اين فتوايند. آيت الله مكارم شيرازي، عربستان را محل پرورش اين گروه خواند و گفت: عربستان اين زيان را مربوط به خود نمي داند؛ آيا عزت و اقتدار شعار ما نيست؟ آيا سكوت در برابر اين جريان عزت است؟ اين مرجع تقليد فحاشي وهابيون سلفي فارسي زبان به زوار مكه و مدينه را به شدت محكوم كرد و افزود: مگر حجاج ضيوف الله نيستند، آيا پذيرايي از ميهمان اين گونه است؟

در كنفرانس خبري مطرح شد
پور محمدي: درباره سلامت انتخابات
اطمينان مي دهم
007194.jpg
گروه سياسي - وزير كشور پيش از ظهر ديروز در كنفرانس خبري با خبرنگاران داخلي و خارجي شركت كرد و به نمايندگان رسانه ها درباره صحت برگزاري و نتايج 3 انتخابات در روز 24 آذر اطمينان داد .
مصطفي پور محمدي با اشاره به يك ميليون و 900 هزار راي در صندوق شوراها و بيش از 2 ميليون و صد هزار راي در انتخابات مياندوره اي مجلس و همچنين آراي بيش از حد انتظار در انتخابات خبرگان در تهران ، زمان اعلام نتايج را نسبت به دوره هاي قبل طبيعي خواند . البته وي اختلاف آمار را در برخي موارد طبيعي مي داند.
وي با اشاره به يك ميليون و هشتصد تا نهصد هزار رأي در صندوق شوراها و بيش از دو ميليون و صد هزار رأي در انتخابات مياندوره اي مجلس و همچنين آراي بيش از حد انتظار در انتخابات خبرگان، زمان اعلام نتايج را نسبت به دوره هاي قبل طبيعي خواند
بقيه از صفحه اول
و در خصوص تأخير در شمارش انتخابات شوراها هم گفت: ما شرايط شمارش رايانه اي را در 54 سايت و با بيش از 1100 رايانه عملياتي و 300 رايانه براي احتياط پيش بيني كرده بوديم اما هيأت نظارت به دليل دقت زياد و دغدغه هاي زياد ائتلاف هاي متعدد نامزدها، درخواست بازبيني مجدد شرايط را مطرح كرد و اين اطمينان بخشي سبب شد كه شمارش آرا حداقل با 35 ساعت تأخير آغاز شد.
اختلاف آمار طبيعي است
وزير كشور در خصوص علت اختلاف در تعداد شركت كنندگان در انتخابات در آمار وزارت كشور طي روزهاي اخير پاسخ داد: در ابتداي كار بر اساس تعرفه هاي صادر شده، تعداد شركت كنندگان را اعلام كرديم و در مرحله بعد رأي هاي سفيد و باطل را جدا كرديم و آمار دستخوش تغيير شد، همچنين شمارش آرا را از صندوق هاي كوچك آغاز نموديم و دليل تأخير در اعلام اولين نتايج اين بود كه فكر مي كرديم ممكن است صندوق هاي بزرگ ترتيب آراي افراد را بر هم بريزد و موجب تشويش افكار عمومي شود؛ بر اين اساس اين اختلاف آمار را طبيعي مي دانيم.
پاداشمان را گرفتيم
وي در پاسخ به اين سؤال كه از اجراي موفقيت آميز سه انتخابات همزمان چه احساسي داريد و فكر مي كنيد آيا ملت از عملكرد شما راضي هستند يا خير گفت: ما با تمام بضاعتمان صادقانه عمل كرديم اگر مردم به ما اعتماد نداشتند تا اين اندازه شركت نمي كردند و ما فكر مي كنيم همان روز انتخابات پاداشمان را گرفتيم.
خانواده اصولگرايان
پورمحمدي در ادامه نشست خبري خود تأكيد كرد: كليه اصولگرايان حاميان دولت هستند و صريحاً نيز اين موضوع را اعلام كردند و ما فكر مي كنيم همگي يك خانواده هستيم و اگر در داخل خانواده هم تحليلي صورت مي گيرد، بهتر است فضاي خوبي را ايجاد كند و در اين انتخابات، قوي ترين پيام را مردم به دولت دادند كه با هيچ كس قوم و خويشي ندارند و طبيعتاً در هر انتخاباتي رأي اكثريت و اقليتي وجود دارد.
شرافت انجام وظيفه
وزير كشور با تأكيد بر اين كه ما در انتخابات 24 آذر طبق قانون عمل كرديم، خاطرنشان كرد: در قانون نيامده كه ما صورتجلسه هر صندوق را به هر نامزدي ارائه دهيم. وي ادامه داد: اگر تمامي نمايندگان شوراي شهر در تهران از دوستان و طرفداران شما باشند مطمئن باشيد يك رأي آنان فراموش نخواهد شد و ما شرافت انجام وظيفه مان را با تمام دقت پاس خواهيم داشت و فكر مي كنيم بايد كمي تحمل كنيم و قانون هم تمهيدات لازم را انديشيده است و نظارت مجلس شوراي اسلامي بر انتخابات شوراها با توجه به اين كه جزو جريان اصولگرا است با دقت و حساسيت زيادي انجام شد و اميدواريم اين خواسته محقق شود.
اتاق شيشه اي
وزير كشور اظهار داشت: نگاههاي شيرين، شاد و گاهاً انتقادهاي گزنده مجموعاً رفتارهايي است كه به نفع ما و در جهت رشد و تعالي كشورمان است و از مجموعه نظرات چه مثبت، چه گزنده و چه دلپذير تشكر مي كنيم و خوشحال مي شويم و اميدواريم با اين صحت در جهت ساخت و ساز كشورمان تلاش كنيم و موفق شويم. پورمحمدي همچنين در پايان اين نشست خبري خاطرنشان كرد: بعضي اوقات تيترهايي در رسانه ها برجسته مي شود كه ما انتظار آن را نداريم و ما مي خواستيم رفتارمان هميشه در اتاق شيشه اي باشد اما دوست نداريم شما اين اتاق شيشه اي را مكدر نشان دهيد و مردم اين برآيند را مي پسندند و ما به حس مردم اعتماد داريم.

وزير خارجه روسيه:
غرب به دنبال مجازات ايران نباشد
گروه سياسي- وزير امور خارجه روسيه قدرت هاي غربي را به دليل تلاش براي مجازات ايران از طريق تصويب قطعنامه تحريم برنامه هسته اي ايران در شوراي امنيت مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش رويترز، سرگئي لاوروف با اشاره به عملكرد كشورهاي اروپايي و همچنين ايالات متحده در شوراي امنيت تصريح كرد: مسأله تحريم مسافرت هاي مقامات ايراني مرتبط با برنامه هسته اي در حقيقت دربردارنده عنصر مجازات بر ضد ايران است. در حالي  كه ما از ابتدا توافق كرده بوديم كه به  دنبال مجازات ايران نباشيم.
وي كه در جريان يك كنفرانس خبري در مسكو صحبت مي كرد، افزود: شركاي غربي ما سعي مي كنند با متمايل كردن متن پيش نويس قطعنامه به سمت خواسته هاي
خود محدوديت هايي را عليه ايران اعمال كنند
كه عملاً بسياري از روابط اقتصادي ايران در حوزه هايي  غير از حوزه برنامه هسته اي اين كشور را نيز دستخوش مجازات كند. به گزارش ريانووستي لاوروف اين گونه موضع گيري كشورهاي غربي در قبال ايران را مخالف اصول حقوق بين الملل دانست.
وي همچنين تأكيد كرد كه شوراي امنيت نبايد جايگزين آژانس بين المللي انرژي اتمي شود، بلكه وظيفه اين نهاد تنها كمك به تسهيل روند تصويب قطعنامه هاست. آسوشيتدپرس نيز به نقل از لاوروف خاطرنشان كرد: پيشنهادات روسيه مبني بر در نظر گرفتن تحريم هايي كه به طور خاص برنامه غني سازي ايران را هدف مي گيرند در پيش نويس قطعنامه مورد توجه قرار گرفته اما غربي ها مي كوشند زباني را لحاظ كنند كه تحريم ها را بسيار گسترده مي سازد.
مخالفت هاي روسيه و چين با اعمال تحريم در خصوص مسافرت مقامات ايراني و همچنين برخي محدوديت هاي مالي عليه جمهوري اسلامي ايران تاكنون چندين نشست گروه 1+5 براي نهايي كردن پيش نويس قطعنامه تحريم ايران را با شكست مواجه ساخته است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا از شوراي امنيت خواست پيش نويس قطعنامه تحريم ايران را پيش از پايان سال جاري ميلادي تصويب كند. به گزارش مهر، شان مك كورمك ضمن اشاره به اين كه رايزني هاي لازم با اعضاي شوراي امنيت درباره پيش نويس قطعنامه عليه ايران انجام شده ادعا كرد كه 15 كشور عضو شوراي امنيت به قطعنامه شديداللحن عليه ايران رأي مثبت خواهند داد.
كوفي عنان ضمن هشدار نسبت به تهاجم نظامي عليه ايران آن  را غيرعاقلانه خواند و از كشورهاي درگير در موضوع هسته اي ايران خواست راه حل ها را از طريق مذاكره جست وجو كنند. به گزارش ايسنا وي كه 10 روز ديگر پست دبيركلي خود را واگذار خواهد كرد، ادامه داد: معتقدم شوراي امنيت در خصوص پرونده ايران محتاطانه عمل مي كند و همچنان تلاش خواهد كرد تا از طريق مذاكره نسبت به حل مشكل پرونده ايران اقدام نمايد.

عنان: شكست سازمان  ملل در توقف حمله  به عراق
از بدترين لحظات مسئوليتم بود
ايرنا- كوفي عنان در آخرين نشست مطبوعاتي خود در جايگاه دبيركل سازمان ملل گفت كه شكست سازمان ملل در توقف حمله به عراق از بدترين لحظات ??سال مسئوليتم در اين سازمان بود.
به گزارش ايرنا، وي گفت كه جهانيان ، سازمان ملل را نبايد به خاطر رسوايي نفت در برابر غذا مورد قضاوت قرار دهند بلكه خدمات انسان دوستانه و اقدامات توسعه اي آن را بايد در نظر بگيرند.
دبيركل سازمان ملل ادامه داد: فكر مي كنم كه بدترين  لحظه براي من زماني بود كه سازمان قادر به توقف حمله به عراق نبود و من واقعاً هرچه كه در توان داشتم براي متوقف كردن آن به كار گرفتم.
عنان در ارتباط با دستاوردهاي سازمان ملل در ??سال اخير به تلاشهاي اين سازمان براي اجراي حقوق بشر، جنگ عليه نابرابري بين كشورها و داخل كشورها و مبارزه براي رسيدن به اهداف هزاره توسعه اشاره كرد.
دبيركل سازمان ملل، جداي از جنگ عراق و برنامه نفت در برابر غذا از بمباران مقر سازمان ملل در بغداد كه منجر به كشته شدن تعدادي از اعضاي اين سازمان شد به عنوان بدترين روزهاي كارش در سازمان ملل ياد كرد. دبيركل سازمان ملل در پاسخ به سؤالي درباره سفرش به ايران و سوريه و بحث درباره لبنان گفت كه بايد در اين گونه مسائل صبور باشيم و يك روزه نمي توان يك شهر را بنا كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |