پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
سفر وزير جديد دفاع آمريكا به عراق
007236.jpg
گروه بين الملل - رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا تنها دو روز پس از انتصاب به اين سمت در يك اقدام غيرمنتظره به عراق سفر كرد.
وي كه پيش تر رئيس سازمان سيا بود در نخستين اظهار نظر خود درباره عراق گفته بود كه شكست در عراق به منزله مخمصه اي است كه مي تواند به اعتبار آمريكا لطمه بزند. اين سفر در حالي انجام مي شود كه آمريكا به دنبال راهبرد جديدي در عراق است.
در همين حال ديروز مقامات آمريكايي طي مراسمي در كربلا كنترل امنيتي اين شهر را به نيرو هاي عراقي واگذار كردند. در پي اين اقدام موفق ربيعي مشاور امنيت ملي عراق گفت: امور امنيتي سه استان ديگر اين كشور به زودي به نيرو هاي عراقي واگذار خواهد شد. در حال حاضر به غير از كربلا ، مس‍‍ئوليت سماوه و مثني برعهده ماموران امنيتي عراق است. به گفته الربيعي به زودي مسئوليت امنيتي اربيل، دهوك و سليمانيه به عراقي ها واگذار خواهد شد.
در تداوم فعاليت هاي امنيتي در عراق روزنامه واشنگتن پست نوشت كه نوري مالكي نخست وزير عراق از آمريكا خواسته است كه نيرو هايش در اين كشور به مقابله با شورشيان اهل تسنن بپردازد و مقابله با نيرو هاي مسلح وابسته به مقتدا صدر موسوم به ارتش مهدي را به او و نيرو هاي عراقي واگذار كند. اين روزنامه چاپ آمريكا مدعي شد كه مالكي با گيتس كه به عراق سفر كرده در اين خصوص مذاكره خواهد كرد.
حمايت سيستاني
از طرح آشتي ملي
موفق الربيعي مشاور امنيت ملي رئيس جمهوري عراق پس از ملاقات با آيت الله سيستاني گفت، ايشان با حمايت از طرح آشتي ملي در عراق از همه مردم خواست تا در اين خصوص با دولت همكاري كنند.
۵۳ كشته و زخمي در بغداد
ديروز در تداوم حوادث خشونت بار در عراق انفجار بمب در مركز اعزام زائران به عربستان در جنوب بغداد به قتل يازده نفر و جراحت 31 تن منجر شد. در همين شهر انفجار خودروي بمب گذاري شده در منطقه عظيميه بغداد باعث كشته شدن چهار نفر و جراحت هفت تن ديگر شد.

بوش:آمريكا درحال كسب پيروزي
در عراق نيست
ايرنا: جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه همواره مدعي پيروزي آمريكا در جنگ عراق بوده است، براي نخستين بار اظهارداشت كه نيروهاي آمريكايي در اين كشور در حال پيروزي نيستند. وي همچنين گفته است كه شمار ارتش آمريكا براي جنگي طولاني عليه تروريسم افزايش خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از واشنگتن، با اين حال بوش در سخنان خود نگفت كه آمريكا در جنگ عراق كه در مارس ???? آغاز شد و تاكنون تقريبا سه هزار كشته بر جاي گذشته، در حال شكست است. وي در مصاحبه اي با روزنامه واشنگتن پست، به جاي كلمه شكست از عبارتي كه پيتر پيس ژنرال نيروي دريايي و رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا به كار مي برد، استفاده كرد.
بوش در پاسخ به اين پرسش كه آيا آمريكا درحال پيروزي در جنگ است، گفت: فكر مي كنم عبارتي كه ژنرال پيس به كار مي برد، جالب باشد كه مي گويد ما نه در حال پيروزي هستيم و نه شكست. وي گفت: تحولات بسيار مثبتي وجود داشته است و زماني كه برمي گرديد و به پيشرفتي كه در عراق صورت گرفته، نگاه مي كنيد، مي گوييد خوب، مردمسالاري مبتني بر قانون اساسي در قلب خاورميانه، يك تحول قابل ملاحظه است.
با اين حال، بوش به خطر خشونت هاي فرقه اي در عراق اعتراف كرد و گفت آن بخش مربوط به بازنگري در سياست عراق كه دولتش وعده آن را داده است، در مورد نحوه كمك به عراقي ها براي تامين امنيت خودشان خواهد بود. وي افزود: طرحي ارائه خواهم كرد كه به ما براي دستيابي به اين هدف كمك مي كند. از سوي ديگر يك رسانه آلماني اعلام كرد: جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در آستانه كسب مقام بدترين رئيس جمهوري تاريخ اين كشور قرار دارد.
نازلو كرانكوويتس در گزارشي كه روز چهارشنبه توسط خبرگزاري آلماني د.پ.آ منتشر شد، نوشت: در حالي كه سال ????ميلادي سال بسيار تاريكي براي بوش بود، اوضاع در سال ????براي رئيس جمهوري آمريكا بدتر شد.

سفير آمريكا در انگليس:
روابط واشنگتن و لندن بسيار محكم است
گروه بين الملل رابرت تاتل سفير آمريكا در انگليس ديروز اطمينان داد روابط ويژه لندن و واشنگتن كه در جنگ عراق متحد اصلي هم به شمار مي آيند بسيار قوي است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، تاتل گفت: با نتيجه گيري هاي موسسه تحقيقاتي چاتام هاوس كه سه شنبه اعلام كرد توني بلر نخست وزير انگليس بر رئيس جمهوري آمريكا نفوذ ندارد و در مورد عراق دچار اشتباه فاحشي شده است موافق نيست.
سفير آمريكا در انگليس در گفتگو با شبكه بي بي سي اعلام كرد: از ديدگاه من اين مسئله غيرقابل درك و نادرست است. من معتقدم روابط ويژه بين دو كشور بسيار بسيار قوي است و هر كس در خصوص تعهد نخست وزير انگليس درباره آنچه در خاورميانه مي گذرد شك دارد بهتر است به گذشته رجوع و سخنان وي را حتي پيش از حوادث يازدهم سپتامبر سال دو هزار و يك مرور كند. وي گفت كه روابط بين دو دولت در سطح جهاني بسيار قوي است و دنيا پيش از اين شاهد چنين حالتي از روابط عالي بين آمريكا و انگليس نبوده است.
وي افزود: نخست وزير انگليس فردي جدي است كه در عراق به تعهدات خود عمل مي كند و اعتقاد دارد اين مسئله براي كشورش بهترين كار است.
بلر نيز با اعلام اينكه نتيجه تحقيقات چاتام هاوس را نخوانده است، از روابط كشورش با امريكا دفاع كرد و آنرا سنگ بناي سياست خارجي انگليس ناميد. وي گفت كه كشورش در صورت دوري از واشنگتن بهاي سنگيني پرداخت خواهد كرد.
در ماههاي اخير افكار عمومي در انگلستان ادامه همياري انگليس با آمريكا را با گرايش به احزاب مخالف حزب كارگر علني كرد و بلر مجبور شد در برنامه اي زمان بندي شده رياست حزب و پست نخست وزيري را در تابستان سال آينده واگذار كند. گوردون براون احتمالا اين پستها را به دست خواهد آورد. وي اعلام كرده است كه استقلال راي انگليس را در برابر خواسته هاي آمريكا محور اصلي سياست خارجي خود خواهد كرد.

نگاه
چشم انداز بحران سياسي لبنان
حسين رويوران
بحران سياسي لبنان هر روز ابعاد تازه اي به خود مي گيرد و فرصت موفقيت ميانجيگري هاي داخلي و منطقه اي براي حل آن روز به روز كاهش مي يابد.
ادامه تظاهرات و تحصن مخالفان در مركز شهر بيروت، سقف خواسته هاي آنان را بالا مي برد و رفتار انحصارگرايانه گروه حاكم، نظام سياسي لبنان را به انسداد كامل نزديك مي كند. به اعتقاد تحليلگران سياسي علت اصلي شرايط سياسي كنوني لبنان تكثر طرح ها و اهداف تشكلهاي سياسي است كه در دو ائتلاف حاكم و مخالف به طور نامنسجم در كنار يكديگر قرار گرفته اند. اين شرايط در نتيجه دخالت مستقيم قدرتهاي غربي و منطقه اي است كه اولويت هايي در برابر اولويت هاي ملي و داخلي در لبنان بوجود آورده است.
گروه مخالف به علت اين تكثر سياسي ناگزير شده است اهداف كلي خود را براساس برآيند اهداف خرد عناصر تنظيم و اعلام كند. هرچند كه حزب الله در محور ائتلاف مخالفان قرار دارد اما تعيين اولويت هاي سياسي اين ائتلاف براساس اولويت هاي اين حزب صورت نگرفته است.
حز ب الله پس از جنگ 33 روزه در تلاش است تا دولتي را سركار آورد كه وابستگي به قدرتهاي غربي نداشته باشد و در زمانهاي سخت مانند اعلام جنگ رژيم صهيونيستي از پشت به مقاومت اسلامي خنجر زده نشود و اين اهداف تنها با برگزاري انتخابات زودرس پارلماني قابل تحقق است. استعفاي 55 نماينده مخالفان، پارلمان را از حد نصاب قانوني محروم مي كند و انتخابات زودرس را پيش مي كشد و حزب الله به علت انبوه جمعيت شيعيان نسبت به قانون انتخابات حساسيت ندارد. در حالي كه متحدان حزب الله بويژه جريان ملي آزاد به رهبري ميشل عون به علت محدوديت جمعيتي مسيحيان براين باور است كه پيش از برگزاري انتخابات بايد قانون انتخابات از حوزه هاي گسترده به حوزه هاي كوچك تر تغيير كند تا ضريب پيروزي مخالفان و كسب كرسي هاي بيشتر پارلماني افزايش يابد. از مجموع 64 كرسي مسيحيان (از مجموع 128 كرسي پارلمان) تنها 14 كرسي از طريق حوزه هايي انتخاب شده كه اكثريت مردم آن مسيحي بوده و بقيه نمايندگان مسيحي به علت تداخل جمعيتي حوزه هاي انتخاباتي از طريق ديگران انتخاب شده اند. پيروزي جريان ملي آزاد در مناطق مسيحي در انتخابات قبلي نشان مي دهد كه متحدان مسيحي حزب الله توان كسب اكثر كرسي هاي پارلماني ويژه مسيحيان را دارند به شرط اينكه ابتدا قانون انتخابات تعديل گردد و اين تعديل زماني امكان پذير است كه با گروه حاكم درباره دولت آشتي ملي توافق كرد و اين دولت موظف به تغيير قانون انتخابات باشد. اين مساله ايجاب كرده است كه حزب الله بجاي استعفاي نمايندگان از مجلس راه هاي مبارزه خياباني را در پيش گيرد و مشاركت در قدرت را در اولويت مقطعي خود اعلام كند.
در طرف مقابل گروه حاكم از نياز مخالفان به تعديل قانون انتخابات سوء استفاده مي كند و مي كوشد امتيازاتي از طرف مقابل بگيرد. در حال حاضر دولت فؤادسنيوره مشروعيت مردمي خود را با تظاهرات ميليوني مخالفان از دست داده و در ساختار سياسي رسمي در محاصره قرار گرفته است. خودداري اميل لحود رئيس جمهور از امضاي مصوبات هيات دولت و مخالفت نبيه بري رئيس پارلمان در تشكيل جلسه پارلمان به درخواست دولت به علت غيرقانوني وضعيت دولت و مغايربودن آن با ميثاق ملي عملاً دولت را تا حد زيادي فلج كرده و عرصه مانور آن را محدود ساخته است. دولت سنيوره در حال حاضر به اتكاي حمايت دولتهاي غربي بويژه آمريكا و فرانسه و عوامل منطقه اي آنها به كار خود ادامه مي دهد.
گزارش اخير بيكر- هاميلتون كه گفتگو با ايران و سوريه را تنها راه خروج آمريكا از باتلاق عراق اعلام و توصيه كرده عملاً گروه حاكم در لبنان را به شدت نگران و آشفته ساخته است. دولت سنيوره نگران آن است كه لبنان وجه المصالحه سوريه با آمريكا باشد، هر چند كه فليتمان سفير آمريكا در لبنان در چند روز اخير تلاش گسترده اي آغاز كرده است تا اين برداشت را از بين ببرد. شناوربودن راهبردهاي خاورميانه اي آمريكا در حال حاضر، دولت سنيوره را وادار كرده است تا به هر طرح ميانجيگري پاسخ مثبت دهد و با كش دادن آن سياست خريد زمان را دنبال كند.

كوتاه از جهان سياست
سفر وزير خارجه ايتاليا و نماينده سران عرب به بيروت
واحد مركزي خبر: ماسيمو دالما وزير امور خارجه ايتاليا كه كشورش فوريه آينده فرماندهي نيروي حايل سازمان ملل متحد در لبنان را بر عهده خواهدگرفت ديروز براي ديداري كوتاه از لبنان وارد بيروت شد. يك ژنرال ايتاليايي قرار است فوريه دو هزار و هفت فرماندهي يونيفيل را كه اكنون تحت فرماندهي يك فرانسوي قرار دارد بر عهده گيرد.
در همين حال روزنامه المنار خبر داد كه نيروهاي ايتاليايي مستقر در لبنان عملا در نقش جاسوسان اسرائيلي درآمده و در خصوص تحركات حزب الله به آنها خبر مي دهند.
منابع مطبوعاتي در بيروت اعلام كردند:مصطفي عثمان اسماعيل فرستاده عمرحسن البشير رئيس جمهور سودان و رئيس دوره هاي اجلاس سران عرب به عمروموسي دبير كل اتحاديه عرب كه سرگرم تلاش براي حل بحران است خواهد پيوست.
طرفداران تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان موافقت اوليه خود را با طرح پيشنهادي دبير كل اتحاديه عرب ابراز كرده اند.

آمريكا پيشنهاد سوريه براي مذاكره را نپذيرفت
گروه بين الملل - يك روز پس از آنكه بشار اسد رئيس جمهور سوريه اعلام كرد كه كشورش حاضر است با آمريكا پاي ميز مذاكره بنشيند، شون  مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اين پيشنهاد را رد كرد. وي گفت: دمشق بايد به درخواست رهبران كشورهاي همسايه خود در عراق و لبنان پاسخ بدهد و به حمايت از نيروهاي مخالف اين كشور ها پايان دهد. وي تصريح كرد، سوريه با كمك نكردن به حزب الله لبنان در تظاهرات خياباني و برداشتن موانع بر سر تحقيقات درباره ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان و تحويل عاملان آن به دادگاه، نقش مثبتي در لبنان ايفا كند.
بشار اسد در ديدار خود از مسكو گفته بود: ما از گفتگو با آمريكا استقبال مي كنيم اما از هيچ كس دستور نمي گيريم. هر گفتگويي مفيد است مشروط بر اينكه منافع 2 كشور ذينفع در آن در نظر گرفته شود. پيشتر اسرائيل نيز پيشنهاد اسد براي مذاكره در خصوص صلح را ردكرد. اين درحالي است كه تل آويو و واشنگتن بارها مدعي شده اند كه سوريه حاضر به مذاكره براي برقراري صلح در منطقه نيست.

هزينه هاي جنگي آمريكا در عراق
از مرز 110 ميليارد دلار خواهد گذشت
ايرنا: كاخ سفيد اعلام كرد: هزينه حمايت از جنگ عراق براي آمريكا احتمالا طي سال مالي جاري به بيش از ???ميليارد دلار خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، راب پورتمن مدير بودجه كاخ سفيد گفت: هزينه اضطراري براي تلاشهاي جنگي در سال جاري كه در ماه اكتبر شروع شده متجاوز از ???ميليارد دلار خواهد بود ولي هنوز توافقي درمورد آمار نهايي حاصل نشده است.

واكنش چين به توافق هسته اي آمريكا و هند
گروه بين الملل - در پي تصويب توافقنامه هسته اي آمريكا و هند و امضاي آن توسط جورج بوش، اين توافقنامه اكنون به قانون تبديل شده و قابل اجراست. دولت چين ديروز در واكنش به اين توافقنامه بر پايبندي كشورهاي جهان به اصول عدم گسترش سلاح هاي هسته اي تاكيد كرد. سخنگوي وزارت خارجه چين ديروز در كنفرانس مطبوعاتي در پكن با اشاره به همكاري هسته اي آمريكا و هند گفت: كشورهاي دنيا براي همكاري در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بايد بر اصول نظام جهاني عدم گسترش پايبند باشند و آن را رعايت كنند.

گفتگوي رودرروي مقامات آمريكا و كره شمالي
گروه بين الملل - در سومين روز از مذاكرات شش جانبه هسته اي كره شمالي در پكن و درحاليكه هيچ پيشرفتي دراين مذاكرات ديده نشده است، ديپلمات هاي كره  شمالي و آمريكا سه شنبه شب و چهارشنبه شب براي اولين بار ديداري رو در رو و خصوصي داشتند.كريستوفر هيل نماينده ارشد مذاكره كننده آمريكا در امور كره شمالي ديروز درباره دوره اول مذاكرات رو در رو با مقامات كره شمالي گفت: اگر چه هنوز نتيجه اي حاصل نشده اما مذاكرات ادامه خواهد يافت.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |