پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
در مراسم پاياني جشنواره با حضور شهردار تهران جوايز برگزيدگان اهدا شد
بهترين هاي دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر
007188.jpg
گروه ادب و هنر- مراسم اختتاميه دومين جشنواره فيلم شهر سه شنبه شب با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران، علي عسگري رئيس و معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، معاونان و مديران شهرداري و گروهي از هنرمندان در سالن اصلي سينما فلسطين برگزار شد.
شهردار تهران در اين مراسم گفت: هنرمندان، چه آن زمان كه من توفيق خدمت در پليس را داشتم و چه حالا در شهرداري، جزو نزديكترين ياران من بودند. امروز در دنيا كلانشهرها مورد توجه هستند و هميشه رقابت بين كلانشهرهاست. شهر تهران بايد قابليت و ظرفيت هاي خود را به عنوان مركز سياسي كشور داشته باشد. بنابراين بايد تهران را شهر خوبي براي زندگي كنيم. ما بايد جمع شويم تا بتوانيم فرهنگ شهرنشيني اصيل را در ابعاد مختلف نمايان سازيم.
قاليباف افزود: بدون شك هنر بخصوص سينما و تئاتر براي تحقق اهداف در اين كلانشهر بايد مورد توجه قرار بگيرند. در يك سال گذشته هم گام هاي خوبي در اين عرصه برداشته شد. اميدوارم در آينده با برداشتن گام هاي جهشي در خدمت هنرمندان باشيم و شهر تهران را به نقطه اي برسانيم كه در شأن مردم باشد.ايرج تقي پور، دبير جشنواره، با ارائه گزارشي، گفت: جشنواره كار خود را از اوايل تابستان با فراخوان شروع كرد و آثار زيادي به جشنواره ارائه شد. در بخش نمايش ويژه، ما بيروت را انتخاب كرديم و فيلم هاي مستند از رخشان بني اعتماد و خسرو سينايي به نمايش گذاشته شد. در مجموع 133 فيلم در 54 سانس در جشنواره به نمايش درآمد و در بخش مسابقه بين الملل 25 كشور دنيا حضور داشتند.خسرو سينايي هم از شهردارو مسئولان شهرداري تشكر كرد و گفت: سينما در ارتقا سطح فرهنگ شهرنشيني نقشي بسيار مهم دارد. من تاكنون در هيات هاي داوري بسياري حضور داشتم، اما در اين جشنواره هيات داوران توافق نظر بسياري داشتند و ما با همكاري يكديگر به اين نتايج رسيديم.
در ادامه مراسم جوايز به  اين شرح به برگزيدگان اهدا شد :
جايزه بهترين فيلم جشنواره به فيلم خون بازي ساخته رخشان بني اعتماد اهدا شد. جايزه بهترين كارگرداني فيلم به رامين بحراني براي فيلم چرخ دستي از آمريكا اهدا شد.
جايزه بهترين تحقيق فيلم مستند به محقق فيلم مستند ژرمانيا ساخته آرتم دمنوك از آلمان اهدا شد.
جايزه بهترين فيلم كوتاه به فيلم دوگانگي ساخته بوريس پاوال از هلند اهدا شد.
جايزه بهترين فيلم مستند به فيلم گذر شهر بر آب ساخته فرهاد و رهرام تقديم شد.
هيات داوران جايزه ويژه خود را به فيلم چرخش ساخته اوليور حسين از آلمان اهدا كرد.
جايزه بهترين فيلمنامه فيلم بلند به فليم الزا و فرد ساخته ماركوس كارناواله از اسپانيا تعلق يافت.
در بخش سينماهاي برتر، سينما كارون به عنوان سينماي برتر تهران شناخته شده و مبلغ 100 ميليون ريال به فريبرز اسفندياري مدير اين سينما تعلق گرفت.
سينما جمهوري به مديريت امير سماواتي و سينما حافظ به مديريت فرشيد معتمدي آذر رتبه دوم و سوم سينماهاي برتر تهران را كسب كردند.
در بخش بيروت - مقاومت از شهردار منطقه ابيري بيروت، محمدسعيد الختصي تقدير شد. همچنين در اين بخش از جان خليل شمعون (كارگردان لبناني)، مجدي مشموشي (بازيگر لبناني) مرتضي شعباني و حميد والي نژاد تقدير به عمل آمد.
تمامي جوايز جشنواره مبلغ 49 هزار دلار بود كه 14 هزار دلار به بهترين فيلم و 12 هزار دلار به بهترين كارگردان تعلق گرفت.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه جشنواره توليدات آموزشگاه هاي هنري:
آينده هنر در ايران بيمه شده است
007179.jpg
ايسنا: مراسم اختتاميه نخستين جشنواره توليدات آموزشگاه هاي هنري عصر ـسه شنبه ـ با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت برپا شد.
محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد كه در بخش پاياني، اين مراسم حضور داشت، ضمن اظهار خرسندي از برپايي، اولين جشنواره توليدات هنري آموزشگاه هاي آزاد، گفت: اين اميد را پيدا كرديم كه آينده هنر در كشورمان بيمه شده است.
وي سپس به اصلي ترين هدف دولت نهم در عرصه فرهنگ و هنر اشاره كرد و گفت: توجه ويژه اين دوره در جوان گرايي همچون يك استراتژي در عرصه فرهنگ و هنر است، البته اين موضوع بي احترامي به پيشكسوتان هنر نيست.
وي در پايان گفت: اگر از اين 1800 آموزشگاه هنري سراسر كشور، حتي نفرات انگشت شماري هم به عرصه فرهنگ و هنر راه پيدا كنند، اتفاق خجسته است و در سال پيامبر اكرم (ص) اين شروع خجسته را به فال نيك مي گيريم. در ادامه اين مراسم با حضور ايماني خوش خو معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حسن رياحي، محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و شالويي دبير جشنواره جوايز برگزيدگان اهدا شد. در بخش نمايش از نمايش هاي سكانس عشق از اردبيل، نمايش عروسكي از گرگان و كارگردان نمايشهايي از اردبيل و ياسوج تقدير شد.
در بخش موسيقي نيز با تقدير از آموزشگاه موسيقي سمااصفهان و آموزشگاه آزاد موسيقي سپاهان سيناي اصفهان و آرش از گيلان، جايزه ويژه به گروه موسيقي مقامي آزاد اوبران بخشي اهدا شد.
در بخش هنرمندان نيز از شهرزاد صفايي، ميلاد برقوه، نويد بزاز، نينا بحري، روژان غفوريان، محمد گلدي  گلدي نژاد و هومن قنبري تقدير شد.
همچنين از آموزشگاههاي آزاد هزاردستان اصفهان، روشن تبريز، فارابي شيراز، مهرآواي تهران و آواي جام جم از تهران تقدير شد.
در بخش تجسمي جايزه ويژه به بهزاد اسكندري و در بخش نقاشي كودكان، جايزه ويژه به شقايق سبزواري اهدا شد. در بخش آثار سنتي: آموزشگاههاي بهار شهرستان كرج، در بخش تصويرسازي آموزشگاه هامون تهران، در بخش آثار تجسمي با تقدير از آموزشگاههاي افق شيراز ، آواره از اصفهان، خرمي نژاد از تهران، پاك نژاد همدان، تربيت مشهد از خراسان رضوي،  كوثر شهرستان شيراز تقدير شد.
در بخش خوشنويسي از آموزشگاه كتابت ،  سماء قلم و ملك محمد تقدير شد. همچنين به دليل ارايه آثار برتر موسيقي از آموزشگاه آزاد موسيقي چاوش ،  وداع ،  موسيقي احتشامي و آموزشگاه آزاد موسيقي پارس تقدير شد.

ناصر عبداللهي درگذشت
007086.jpg
فارس: ناصر عبداللهي خواننده پاپ كشورمان ظهر ديروز در بيمارستان شهيد  هاشمي نژاد تهران درگذشت.
ناصر عبداللهي خواننده  معروف ترانه ناصريا بامداد سوم آذر ماه در بيمارستان خليج فارس بندرعباس به دليل مشكلات كليوي بستري شد و سپس به كما رفت. وي چند روز بعدبه بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس منتقل و در بخش ICU اين بيمارستان بستري شد و سرانجام به تهران منتقل شد.وي ظهرديروز در بيمارستان شهيد  هاشمي نژاد تهران درگذشت.
بنا بر اين گزارش، در ملاقات روزسه شنبه اميدوار رضايي رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس از اين هنرمند، علت به كما رفتن وي را ضربه وارده به سر اعلام كرد. ناصر عبداللهي دهم دي ماه 1349 در محله مسجد بلال بندرعباس متولد شد.وي فرزند سوم خانواده بود و چهار فرزند به نام هاي نويد، نازنين، نامي  و نينا دارد.
پيكر مرحوم ناصر عبداللهي از مقابل تالار وحدت تشييع مي شود كه زمان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

مرگ فروشنده و شوايك روي صحنه آمد
گروه ادب و هنر- دو نمايش شوايك و مرگ فروشنده از روز دوشنبه گذشته در تالار قشقايي روي صحنه رفتند.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، اين دو نمايش كه توسط گروه تئاتر معاصر به اجرا درآمده اند هر روز ساعت هاي 18 و۴۵‎/۱۹ برصحنه خواهند بود.
شوايك عنوان نمايشنامه اي است نوشته و كار كوروش نريماني كه ساعت 18 در تالار قشقايي به صحنه رفته است. در اين نمايش 70 دقيقه اي كه برداشتي آزاد از رمان شوايك نوشته ياروسلاوهاشك است احمد مهران فر، بتول عليزاده، سيامك صفري، اميرجعفري، محسن طنابنده و اميررضا دلاوري به عنوان بازيگر حضور دارند.
مرگ فروشنده نيز عنوان نمايشي از آرتور ميلر است كه به كارگرداني نادر برهاني مرند ساعت 45/19 در همين تالار روي صحنه رفته است.
در اين نمايش پيام دهكردي، ريما رامين فر، هومن برق نورد، احمد مهران فر، فرزين محدث، افسانه ماهيان، اميرجعفري، سيامك صفري، هدايت هاشمي، هادي عامل، شهره انصاري، به عنوان بازيگر حضور دارند ضمن اينكه محمد امير ياراحمدي به عنوان دراماتورژ و منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه با گروه همكاري دارند.

ركورد شكني گل طلايي در چين
مهر: نفرين گل طلايي ، جديدترين فيلم ژانگ ييمو، در چهار روز نخست نمايش در چين 3/12 ميليون دلار فروخت و ركورد فروش افتتاحيه يك فيلم داخلي را در چين شكست.
تا پيش از نفرين گل طلايي ركورد فروش افتتاحيه يك فيلم چيني در اختيار قول ساخته چن كايگه بود كه سال گذشته در 600 نسخه نمايش داده شد و 6/9 ميليون دلار فروخت. سال 2004 فروش افتتاحيه خانه خنجرهاي پران ، فيلم ديگر ييمو، 8/7 ميليون دلار بود. ضمن اينكه قهرمان ديگر ساخته او نيز 8/6 ميليون فروخت.
نفرين گل طلايي از اين هفته به طور محدود در لس آنجلس و نيويورك اكران مي شود و از ژانويه سال آينده نيز به طور عمومي به نمايش درمي آيد. ضمناً فيلم از اين هفته در آسياي جنوب شرقي از جمله هنگ كنگ و تايوان نمايش داده مي شود.
درام تاريخي نفرين گل طلايي با بودجه اي برابر 45 ميليون دلار ساخته شده است. در اين فيلم گنگ لي، چو يون فت و جي چو، ستاره پاپ تايوان، نقش آفريني مي كنند. داستان فيلم در دوران سلسله تانگ روي مي دهد و تلاش يك خانواده سلطنتي را براي رسيدن به قدرت و وقوع يك كودتا به تصوير مي كشد. از سوي ديگر در هند، فيلم سينمايي قطار سريع السير كابل محصول جديد صنعت فيلمسازي هند حكومت طالبان را بر افغانستان در اشكال گوناگون نشان مي دهد.
اين فيلم نمايانگر سفر 48 ساعته 3 خبرنگار است و سازندگان آن مدعي اند كه هدف فيلم سخنراني درباره سياست نيست، بلكه در روايت هزلي خلاصه مي شود كه در ايالات متحده به وقوع مي پيوندد و نمايانگر نقش طالبان در بدبختي مردم عادي افغانستان است.
نمايش فيلم در هفته گذشته با يادداشت هاي متفاوتي از سوي منتقدان مواجه شد، به طوري كه برخي از كارشناسان سينما از آن به عنوان مستندي سياسي و آشفته ياد و گروهي ديگر از نوع نگاه آن به جامعه افغان بعد از طالبان استقبال كردند. تران ادارش، منتقد مطرح باليوود، با اشاره به اينكه قطار سريع السير كابل مستند نيست، گفت: مي توان آن را در زمره فيلم هاي تريلر جاي داد. فيلم از شهامت لازم براي پرداختن به سوژه هاي دشوار برخوردار است.
فيلم با سفر دو خبرنگار تلويزيون هند به كابل آغاز مي شود. آنها در جستجوي مبارزان طالبان براي مصاحبه هستند و در مسيرشان با يك عكاس آمريكايي ملاقات مي كنند.
قطار سريع السير كابل نمايانگر تصاويري زيبا از چشم اندازهاي افغانستان، ساختمان هاي ويران و مردم آن است. در اين ميان صحنه هاي مبارزه ميان طالبان و مخالفانشان بر ميزان هيجان فيلم افزوده و گفتگوهاي ميان خبرنگاران و گروگانگيرهاي طالبان بعد سياسي فيلم را تشكيل مي دهد.

يميني شريف شعر كودك را در ادبيات مطرح كرد
ايلنا: مصطفي رحماندوست در مراسم بزرگداشت عباس يميني شريف كه در تالار ناصري خانه هنرمندان برگزار شد، گفت ژ: از دوران كودكي و نوجواني ژام نامي آشنا در حوزه ادبيات كودك به ياد نمي ژآورم. دوران دانشجويي تازه صمد بهرنگي را با ماهي سياه كوچولوش شناختم اما پس از آن عباس يميني شريف را شناختم؛ من در آن زمان به تازگي شعر كودك را جسته و گريخته تجربه مي كردم. وي افزود: از سال 52 و زماني كه ادبيات كودك به صورت جدي براي من دغدغه شد، يميني شريف را از نقدهايي كه محمود كيانوش (شاعر) روي آثارش نوشته بود شناختم و اين انگيزه اي براي من شد كه به شعر روي بياورم.
رحماندوست با بيان اين مطلب كه يميني شريف ميان دو طيف كه برخي معتقدند بايد مجسمه اش را بسازند و گروه ديگري كه او را در حد يك نويسنده و شاعر نمي دانند، گفت ژ: البته در اين شرايط خود يميني شريف هم موثر بوده است. او خود را نخستين سراينده شعر كودك در ايران مي ژنامد كه اين به مذاق خيلي ها كه سنگ خودشان را به سينه مي زنند خوش نمي آيد. وي افزود ژ: يميني شريف از نخستين كساني است كه شعري را به عنوان شعر كودك در ادبيات ما مطرح مي كند البته افراد ديگري هم در اين راه قلم زده اند اما آنها زندگي خود را وقف كامل ادبيات كودك نكرده ژاند؛ بدشانسي او در اين بود كه در دوران شكوفايي شعر معاصر يعني بين سالهاي 1346 - 1332 مي زيست؛ سال هايي كه جدي ژترين شاعران نوپرداز زندگي مي ژكردند كه هر يك به نوعي معتقد بودند مخاطب خود را بايد با آنها همراه كنند.
رحماندوست اشاره كرد: يميني شريف در چنين فضايي مجبور بوده ساده حرف بزند و اصلا به سمت مفاهيم پيچيده و تصاوير خيال ژانگيز شاعرانه نرود و از ريتم و آهنگ ترانه هاي عاميانه و بازي ژهاي بچه ها تقليد كند و از همه مهم تر در آثارش حرف ژها و پيام هايي را بياورد كه بزرگترها نيز ا ز آن خوششان بيايد زيرا پاگيري شعر كودك، علاوه بر نياز به جذب كودكان، نياز به جلب توجه و حمايت بزرگترها را هم دارد. اين نويسنده كودكان با بيان اين مطلب كه منحني شعر كودك را در دهه 30 تا 50 بايد با سه شخصيت يميني شريف، دولت ژآبادي و كيانوش ترسيم كرد، ادامه داد ژ: يميني شريف در شعرهايش حرف ژهاي پندآموز را به اقتضاي روزگار خودش بيان مي كند، دولت ژآبادي پا را فراتر از اين مرحله مي گذارد و به ارائه تعريفي از روزگار خودش در شعر مي ژپردازد و در نهايت كيانوش نيز كمتر به پيام ژهاي اخلاقي علاقه نشان مي ژدهد و سعي دارد كه تخيل را به شعر كودكان وارد كند.

۲۵ اسفند روز پروين اعتصامي نام گرفت
007185.jpg
ايسنا:حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني از تصويب روز 25 اسفند به عنوان روز پروين اعتصامي، توسط شوراي فرهنگ عمومي خبر داد. نماينده مردم تبريز در گفت و گو با ايسنا، اظهار داشت: در جلسه شوراي فرهنگ عمومي نامگذاري 25اسفند سالروز تولد پروين اعتصامي به عنوان روز پروين اعتصامي تصويب شد. وي با بيان اينكه امسال يكصدمين سالگرد تولد پروين اعتصامي است، از او به عنوان بزرگترين شاعر زن معاصر و شاعري توانا، برجسته و معنويت گرا كه مي تواند الگوي خوبي براي جامعه اسلامي و شعراي زن و مردم علم پرور و ادب دوست باشد ياد كرد. به گفته وي، در اين جلسه پيشنهاد شده كه در جشنواره هاي بزرگداشت پروين اعتصامي و جشنواره هاي ادبيات و شعر زنان ايراني همه ساله لوح تقدير و جايزه اي به نام پروين به شعراي برتر زنان تقديم شود.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي معتقد است كه پروين اعتصامي ستاره فروزان در آسمان ادب ايران بود و لازم است در يكصدمين سال تولدش تقدير و بزرگداشتي در شأن وي برگزار شود. به گفته وي، پروين اعتصامي شاعري است كه اساتيد و سخن شناسان معاصر و اديبان روزگار همواره از اشعار پربهاي وي تقدير كرده و توانايي شعر و زيبايي و لطافت طبع وي موجب اعجاب و شگفتي علماء، شعرا و اديبان شده است. گفتني است اين مصوبه پس از طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نهايي خواهد شد.

هنر ايراني
قم پايان جشنواره فيلم و عكس
نخستين جشنواره فيلم و عكس بسيج كه از دوشنبه 27 آذرماه در قم آغاز به كار كرده امروز با معرفي برگزيدگان در سالن بعثت سازمان ملي جوانان قم به پايان مي رسد. در اين جشنواره 100 قطعه عكس و 50 فيلم كوتاه و بلند شركت كرده اند و هدف از برپايي آن ايجاد بانك اطلاعاتي براي شناسايي استعدادهاي هنرمندان و اشاعه فرهنگ بسيج در جامعه است.  به صاحبان 10 اثر برتر در بخش عكس و 15 اثر برگزيده در بخش فيلم هاي كوتاه و بلند هم جوايزي اهدا خواهد شد.
نهبندان جشنواره فيلم پليس
نمايش فيلم هاي دومين جشنواره فيلم پليس با هدف ارتقاي توسعه انضباط اجتماعي و تحقق امنيت پايدار در شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبي آغاز شد. فرماندهي انتظامي خراسان جنوبي در افتتاحيه اين مراسم گفت: اين جشنواره با هدف ارتباط و تعامل بيشتر فرهنگي نيروي انتظامي با مرزنشينان،  افزايش منزلت و شأن فرهنگي نيروي انتظامي در شهرهاي مرزي،  تبادل نظر و كسب نظرات مردم نسبت به فيلم هاي پليسي و آشنايي مردم و مرزنشينان با مسئولين ناجا از شهرستان نهبندان شروع شد.
ساري شناخت ظرفيت هاي موسيقي
نخستين همايش پژوهشي موسيقي ايراني با محور بررسي ظرفيت هاي ناشناخته موسيقي ايراني و نقش آن در شادماني فرهنگي، يكم و دوم دي ماه برگزار مي شود.مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران افزود: ارائه آثار تحقيقي پژوهشي در زمينه جانمايه هاي فرهنگي موسيقي و اجراي موسيقي اصيلي ايراني از جمله برنامه هاي اين همايش است.
اروميه جشنواره شعر و قصه
جشنواره استاني شعر و قصه جوان آذربايجان غربي در اروميه برگزار شد.در اين جشنواره كه در سالن سينما آزادي اروميه با شركت شاعران و قصه سرايان جوان استان آذربايجان غربي در دو بخش آزاد و ويژه سال پيامبر اعظم(ص) برگزار شد از ميان 250 شعر و 140 قصه، 25 اثر برتر انتخاب و به مرحله كشوري جشنواره شعر و قصه جوان راه يافت.
شهركرد موفقيت يك فيلم
فيلم صداي آشنا از چهار محال و بختياري به بخش مسابقه جشنواره فيلم نماز و نيايش راه يافت. صداي آشنا با تهيه كنندگي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد و با حمايت سازمان تبليغات تهيه شده است. جشنواره نماز و نيايش از 14 تا 17 دي ماه سال جاري درشهر مقدس قم برگزار مي شود.
آبادان همايش فيلم و عكس
نخستين همايش فيلم و عكس خوزستان در آبادان برگزار خواهد شد.در اين همايش هنرمندان سراسر استان خوزستان آثار هنري خود را در دو بخش فيلم و عكس به نمايش خواهند گذاشت.فيلمسازي و عكاسان خوزستان همچنين با شركت در اين همايش دوره فيلمنامه نويسي و عكاسي را نيز با حضور استادان بين المللي فرا مي گيرند.اين همايش از 11 دي برگزار مي شود.
اهواز جشنواره سينماي جوان
هفتمين جشنواره فيلم كوتاه سينماي جوان از 26 تا 28 دي در اهواز برگزار مي شود.نمايندگان۹ استان كشور شامل فارس، تهران، قزوين، يزد، گيلان، كردستان، سمنان، كرمانشاه و مركزي در برگزاري اين جشنواره شركت مي كنند.
كرج 40 كارگاه نقد كتاب
۴۰ كارگاه نقد و بررسي كتاب ظرف 9 ماه گذشته در دانشگاه تربيت معلم كرج برگزار شده است.
اين كارگاه ها با هدف ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني، تشويق دانشجويان به مطالعه غيردرسي و تشكيل هسته هاي مطالعاتي از سوي كانون كتاب و كتابخواني اداره فعاليت هاي ادبي، هنري و ديني معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم برگزار شده اند.بانك اطلاعات كتابهاي مطالعه شده نيز توسط دانشجويان در حال تدوين و گردآوري نهايي است.
خرم آباد - جشنواره سينماي جوان
هفتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان منطقه يك كشور از 25 تا 27 ارديبهشت ماه 86 با حضور نمايندگان 9 استان كشور در خرم آباد مركز استان لرستان برگزار مي شود. اين جشنواره به منظور ايجاد زمينه هاي مناسب براي عرضه و تبادل انديشه ها و تجربه هاي هنرمندان فيلمساز و همچنين شناسايي و معرفي استعدادها و ارج نهادن به توليدات متناسب با نگاه به اقليم فرهنگ و قوميت هاي مناطق مختلف سرزمين زيباي ايران به مدت سه روز برگزار خواهد شد.
كرمان- بررسي موسيقي فيلم
موسيقي فيلم هاي ديني با حضور سعيد ذهني در حوزه هنري كرمان بررسي مي شود. به گزارش واحد خبر حوزه هنري، بررسي موسيقي فيلم هاي ديني در نشست پژوهشي حوزه هنري كرمان با حضور اين هنرمند برگزار مي شود. ذهني سال 1346 در شهر تهران متولد موسيقي را از اساتيدي چون فرهاد فخرالديني و عليرضا مشايخي فرا گرفته و ساخت موسيقي براي بيش از 50 نمايش و 25 سريال تلويزيون و فيلم سينمايي را در كارنامه هنري خود به ثبت رسانده است.
زنجان نمايشگاه كاريكاتورهاي هولوكاست
نمايشگاه آثار برگزيدگان مسابقه بين المللي كاريكاتور هولوكاست تا 2 دي  در نگارخانه تازه تأسيس عاصم زنجاني شهرستان زنجان داير است. 20 تابلو كاريكاتور راه يافته به اين نمايشگاه، از ميان بيش از هزار اثر از هنرمندان 61 كشور انتخاب شده و در معرض ديد علاقه مندان زنجاني قرار گرفته است.

اخبار كوتاه
شناسنامه گروه هاي تئاتري: كليه گروه هاي نمايشي كه از هم اكنون نمايش خود را در تالارهاي نمايشي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي برند داراي شناسنامه خبري مي شوند.در اين اقدام كه از سوي روابط عمومي مجموعه تئاتر شهر انجام مي شود، كليه اطلاعات و اخبار مربوط به نمايش هايي كه از اين پس در تالارهاي نمايشي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي رود به همراه لوح فشرده، عكس نمايش در پايان اجرا در اختيار گروه هاي نمايشي قرار مي گيرد و نسخه اي از آن نيز براي ثبت در آرشيو مجموعه تئاتر شهر نگهداري خواهد شد.
ترور يك بازيگر: يك بازيگر معروف سينما و تئاتر در عراق ترور شد. مطشر السوداني از بازيگران مشهور سينما و تئاتر عراق در 40سال گذشته بود كه در خيابان حيفا واقع در منطقه صالحيه بغداد از سوي افراد مسلح ناشناس به قتل رسيد.در 15 روز گذشته اين دومين بازيگر سينماست كه به همراه يك كارگردان در عراق ترور مي شوند.
سفر ماركز به ايران: سفر گابريل گارسيا ماركز نويسنده برجسته كلمبيايي به ايران در نيمه دوم فروردين 86، قطعي شد.ماركز قصد دارد در سفر به ايران با حضور در يكي از تالارهاي شهر تهران در جمع علاقه مندانش حضور يابد و سخنراني كند.
007182.jpg
دوبله كوتوله شاد:انيميشن كوتوله شاد به كارگرداني جان رايس به مديريت محمدرضا عليمرداني براي پخش از شبكه تهران دوبله شد.جان رايس سال 2005 انيميشن تلويزيوني كوتوله شاد را بر مبناي فيلمنامه اي از اندرو فيشمن جلو دوربين برد.
آغاز به كار مركز انيميشن: مركز توسعه انيميشن ايران در جهت صنعتي كردن انيميشن فعاليتش را آغاز كرد. حسين ضيايي عضو اين مركز گفت: اين سازمان اتاق بازرگاني مركزغير انتفاعي( GO )است كه به همت صاحبان استوديوهاي تهيه و توليد فيلم انيميشن متشكل از اساتيد و دست اندركاران صنعت انيميشن ايران از تير ماه سال جديد جلساتش را آغاز كرد و اعلام موجوديت كرد.
بررسي آثار وفادار: آثار مجيد وفادار ، نوازنده ويلن و آهنگساز سال هاي 1320 تا 1350 شمسي، با حضور شاهين فرهت بررسي مي شود.پنجاه و پنجمين نشست از كنسرت هاي پژوهشي مركز موسيقي حوزه هنري، ساعت 18:30 روز سه شنبه 5 دي ماه برگزار مي شود.
ناكامي طرح باشگاه قصه گويي: مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از ناكامي  طرح باشگاه قصه گويي خبر داد. مهندس محسن چيني فروشان پيش از اين در نهمين جشنواره قصه گويي از آمادگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان جهت حمايت از قصه گويي در قالب طرح باشگاه قصه گويي خبر داده بود، گفت: تا آنجا كه من اطلاع دارم هيچ انجمني و تشكلي در زمينه  قصه گويي هنوز شكل نگرفته است و اين برخلاف تصور ما بود چرا كه ما انتظار داشتيم باشگاه قصه گويان بتواند در اين مدت شكل بگيرد.
007176.jpg
درگذشت خالق تام و جري: جو باربارا از بزرگترين سازندگان شخصيت هاي كارتوني جهان در سن 95 سالگي درگذشت. باربارا كه با همكاري بيل هانا شخصيت هاي كارتوني ماندگاري از جمله تام و جري و خرس يوگي را به جهان معرفي كرده بود، به علت مرگ طبيعي در خانه اش در ايالت كاليفرنيا آمريكا درگذشت.
جزغاله هاي عاشقانه روي صحنه: نمايش جزغاله هاي عاشقانه به نويسندگي مهدي ميرمحمدي و كارگرداني علي هاشمي از امروز  در خانه نمايش اداره تئاتر روي صحنه مي رود. اين نمايش كاري از گروه تئاتر اكنون است و داستان كيوان را روايت مي كند كه از سفر بازگشته و خبر ازدواج مجددش را در نامه اي به مريم مي گويد.
بانوان جشنواره موسيقي: مشاور بخش بانوان جشنواره موسيقي فجر گفت: تمامي گروههاي موسيقي بانوان كه در سالهاي پيش در جشنواره فجر به اجراي برنامه پرداخته بودند داراي صلاحيت هستند اما امسال به علت محدوديت زماني همه آنها در جشنواره حضور ندارند.
فيلم هاي برتر در سالن كوچك: 13 فيلم از كارگردان هاي مطرح تاريخ سينماي جهان همچون اينگماربرگمان، روسليني، جيم جارموش، اوليور استون تا چهارشنبه 6 دي ماه در سالن كوچك حوزه هنري روي پرده مي روند.
درگذشت نويسنده پاكستاني: شوكت صديقي - از مشهورترين نويسندگان داستان هاي اردوزبان معاصر - در سن 83 سالگي درگذشت.
شب يلدا در خانه پيشكسوتان هنر: خانه پيشكسوتان هنر به برگزاري جشن شب يلدا اقدام مي كند.اين مراسم رأس ساعت 19 جمعه اول دي در سالن اين خانه برگزار مي شود و تا پاسي از شب ادامه خواهد داشت.هدف از برپايي اين مراسم پاسداشت حرمت و ارزش هاي بزرگان هفت هنر و نزديك شدن و همدلي هنرمندان جوان و پير است.
جشنواره عكس كودك و معنويت :برگزيدگان نخستين جشنواره عكس كودك و معنويت در موزه هنرهاي معاصر تهران معرفي شدند. داوران نخستين جشنواره عكس كودك و معنويت متشكل از مجتبي آقايي، محمد اسلامي راد و فرهاد سليماني با بررسي 2780 اثر از 571 هنرمند عكاس در دو بخش اصلي و بخش ويژه با دو موضوع سال پيامبر اعظم(ص) و مقاومت مردم فلسطين ، در نهايت 77 اثر از 58 عكاس را براي نمايشگاه انتخاب كردند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |