پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
پيشگيري از آلودگي، بهترين راهكار حفظ محيط زيست
ضعف مديريت، عامل اصلي مشكلات زيست محيطي
فرهاد جم
گاه در روزهاي سرد سال فشار گاز در لوله ها افت مي كند. گاز قطع مي شود و سرما به مغز استخوان انسان مي خلد... به ياد مي آورم در سال هاي دور، نفت جيره بندي شده بود و مردم ساعت ها در سرماي گزنده، در صف هاي طولاني به انتظار بدست آوردن چند ليتر نفت بودند تا گرما را به خانه هاشان ببرند. در همان دوره تجربه اي مشابه در جيره بندي بنزين را نيز به خاطر داريم. هر كس آن روزها را ديده باشد هرگز آن را از ياد نخواهد برد.
شهرنشيني به سبك امروز، انسان را به گونه اي بي سابقه به انرژي وابسته كرده است؛انرژي كه تقريباً به تمامي از سوخت هاي فسيلي تأمين مي شود.
استفاده از سوخت هاي فسيلي در تمامي مراحل از استخراج تا مصرف موجب آلودگي محيط زيست مي شود. استخراج اين منابع، مسائل فراوان از جمله آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني بر اثر رواناب و نشت از لوله ها، رها شدن تصادفي آلاينده هاي هوا از قبيل هيدروكربن ها و هيدروژن سولفوره به صورت گازهاي سمي را بوجود مي آورد. مصرف آن نيز به طور مستقيم باعث آلودگي هوا، انتشار گازهاي گلخانه اي و در پي آن ده ها مشكل زيست محيطي مي شود.
دكتر شيردم، استاد دانشگاه، آلاينده هاي نفتي را به سبب توسعه آنها در سطح كشور خصوصاً در صنايع نفتي، پتروشيمي و... در شمار خطرناك ترين انواع آلاينده ها مي داند.
پايش و آلاينده هاي نفتي در خاك عنوان كارگاهي است كه دكتر شيردم وظيفه تدريس آن را در همايش محيط زيست دارد. وي در ارتباط با روند شناخت و مهار آلودگي آب و خاك مي گويد: در قدم نخست بايد ديد آلودگي تا چه حد وارد محيط شده است. پس از جمع آوري، اين اطلاعات را وارد لايه هاي GIS مي كنيم تا در مراحل ديگر از آن استفاده كنيم. مرحله دوم، كاربرد GIS در آلودگي هاي نفتي است. در مرحله سوم با استفاده از زيرساخت ها و تجارب زيست محيطي مي توان كليه لكه هاي آلودگي و منابع آلاينده را بدون استفاده از تجهيزات گران قيمت و حفاري و گمانه زني و با بهره گيري از بازديدهاي صحرايي تا حدود قابل قبولي تعيين كرد.
وي مي افزايد: در سال 83 و 84 اطلاعاتي را با پايش از طريق سطح زمين بدست آورديم و پس از مقايسه اطلاعات آن با نمونه هايي كه از آب هاي زيرزميني برداشته شده بود، دريافتيم كه از طريق پايش از سطح زمين كه بسيار ارزانتر و آسان تر است مي توان به نتايجي مطلوبي رسيد.
شيردم اضافه مي كند: مرحله چهارم به تمام گمانه ها و تست هاي آزمايشگاهي كمي و كيفي و اين كه چه پارامترهايي بايد طراحي شود، مي پردازد. اين مرحله معمولاً پيچيده ترين و هزينه برترين مرحله است به گونه اي كه در پروژه هاي ملي معمولاً فاز 1 تا 3 را طي يك قرارداد و فاز 4 را كه 6 تا 10 برابر مراحل پيش هزينه دارد، طي قراردادي جداگانه انجام مي دهند.
دكتر شيردم مي گويد: اگرچه آلودگي هاي نفتي مسأله اي جديد نيست، اما متأسفانه دولتمردان آنچنان كه شايسته است از مشكلات زيست محيطي آن شناخت كافي ندارند. هدف ما آن است كه با اين گونه مقالات و كارگاه ها جامعه علمي اعم از دانشجو و استاد و... و نيز مسئولان دولتي و كارشناسان فعال در بخش دولتي و خصوصي با اين مقوله آشنايي بيشتري پيدا كنند.
وي مي افزايد: صنايع نفت و گاز بسيار فعال هستند و به همين دليل آلودگي هاي زيادي نيز ايجاد مي كنند. اين آلودگي ها در عين حال خطرناك ترين نوع آلودگي هاست و پرداختن به آن بسيار مهم است. قصد ما آن است كه از آلودگي محيط زيست تا جايي كه امكان دارد پيشگيري شود. يكي از وسايل رسيدن به اين هدف آشنا كردن كارشناسان، دست اندركاران و مسئولان در بخش هاي مختلف اعم از پالايشگاه ها، پتروشيمي و... است.
در اين زمينه، مقالات بسيار خوبي به دستمان رسيده است بيشتر آنها مطالعات موردي است. اين مقالات كمك مي كند كه در همايش از تمام اين تجارب استفاده كنيم و به تبادل علمي بپردازيم. در واقع هدف ما بررسي آخرين يافته هاي علمي در داخل و خارج كشور در بحث محيط زيست و ارتقاء شناخت از اين مقوله است. در پايان اين همايش نيز مانند هر همايش ديگر، جمع بندي خواهيم داشت و مطئمناً از دل آن نتايج مهمي بدست خواهد آمد.
دكتر شيردم مي گويد: در مهندسي محيط زيست صحبت از پيشگيري است. مثلاً در ساخت يك انبار نفت با 20 مخزن، بايد زيرسازي و عايق بندي به گونه اي انجام گيرد كه در صورت نشت نفت از مخازن، خاك و آب هاي اطراف مخزن آلوده نشود. يا حتي با طراحي سيستم پايش مناسب در صورت وقوع چنين پديده اي بلافاصله از آن مطلع شويم و اصلاً نگذاريم اين اتفاق بيفتد. وقتي از مكانيزم هاي پخش آلاينده ها، كانون هاي آلاينده ها و مكانيزم حركت آلاينده ها اطلاعات كافي در دسترس باشد آن گاه مي توان با شناخت كافي آنها را كنترل كرد.
به نظر من ضعف در مديريت باعث مي شود تا اين تصور پيش آيد كه محيط زيست مانعي بر سر راه توسعه است. اگر مسئولاني كه در بخش صنايع و ديگر بخش هاي آلاينده در رأس كار هستند ابزارهاي پايشي و شناسايي بررسي پيوسته و مداوم و دائم آلاينده هاي صنايع خود را مرتب به كارگيرند دچار اين معضلات هم نمي شوند.
وي مي افزايد: در بسياري از صنايع با تنظيم يك پارامتر خاص، آلودگي هاي خروجي، مثلاً از يك دودكش، كنترل مي شود.
براي مثال اگر در مسير خروجي دودكش كارخانه هاي سيمان يك فيلتر الكترواستاتيك قرار دهيم نه تنها منافع زيست محيطي دارد بلكه منافع اقتصادي نيز در پي خواهد داشت، زيرا اين فيلترها مانع خروج سيمان از دودكش مي گردد.
با نصب سيستم هاي پايش آنلاين يا پيوسته يا لحظه به لحظه مي توان بسياري از مشكلات را حل كرد، چه، بلافاصله پس از مشاهده آلودگي مي توان تصميم مناسب را براي رفع آن اتخاذ نمود. بديهي است در غير اين صورت اصولاً وقتي از بروز آلودگي اطلاعي نداشته باشيم كنترل آن نيز ناممكن است. پس يكي از راه هاي كنترل آلودگي خريد تجهيزات مناسب از جمله تجهيزات مربوط به پايش لحظه به لحظه است. اما گاه پيش مي آيد كه يك شخص مي تواند اين وظيفه را برعهده بگيرد و برعكس گاه يك دستگاه مي تواند كار 10 نفر را انجام دهد.
نكته ديگر تغيير تكنولوژي است. در بسياري از موارد به روز كردن تكنولوژي تنها موجب بهره وري بالاتر مي شود و استفاده از آن موجب كاهش آلودگي هاي محيط زيست نيز مي شود. در اين بخش نبايد تنها به منافع و مضرات صرفاً اقتصادي و كوتاه مدت توجه شود.

چشم انداز
007134.jpg
آلودگي هوا، آلودگي آب، پسماندها اعم از شهري، صنعتي و بيمارستاني و ده ها مسأله زيست محيطي ديگر كه حاصل زندگي مدرن امروزي است عرصه را بر انسان ها تنگ كرده است. به قول يك فيلسوف هندي زيستن يعني آلوده كردن اين نكته بويژه در زندگي مدرن امروزي آشكارا به چشم مي آيد. چه بايد كرد؟ به نظر مي رسد يكي از راه هاي مؤثر براي حل اين مشكلات هم انديشي و تعامل فكري دست اندركاران مختلف در عرصه هاي زندگي مدرن بشر امروز باشد تا تأثير انسان مدرن بر محيط زيست را دست كم به كمترين حد ممكن كاهش دهد. همايش مهندسي محيط زيست تلاشي است براي اين همفكري كه براي نخستين بار در كشور از سوي دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران، سازمان حفاظت از محيط زيست و وزارت صنايع و معادن برپا مي شود.

هفته آينده صورت مي گيرد؛
راه اندازي 28 مركز جديداسقاط خودرو
007122.jpg
گروه شهري- به رغم آن كه اما و اگرهاي فراواني در اجراي طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده وجود دارد مجري اين طرح مي گويد: تا كنون 15 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.
مهندس سيدرضا فاطمي در گفت وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين خبر، افزود: تا كنون حدود 4 هزار و 500 دستگاه خودرو جايگزين تحويل مالكان خودروهاي فرسوده شده است و 5 هزار و 500 دستگاه نيز در شرف دريافت خودرو جديد هستند.
به گفته وي از خودروهاي تحويل شده يكهزار خودرو متعلق به شركت سايپا و 3 هزار و 500 دستگاه ايران خودرو بوده است.
مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با اشاره به اين كه امسال بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده 250 هزار خودرو فرسوده از رده خارج مي شود، افزود: تا كنون مالكان 80 هزار خودرو فرسوده براي جايگزيني به بانك معرفي شده اند.
وي خاطرنشان كرد: شركت ايران خودرو توليد۱۳۷ هزار خودرو گازسوز و شركت سايپا 121 هزار خودرو گازسوز در سال جاري را متعهد شده اند. مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در خصوص فروش نقدي خودروهاي فرسوده گفت: تا كنون بودجه اين امر تعيين نشده است ولي براي اجراي اين طرح اعتبارات لازم در متمم بودجه سال 85 ديده شده است كه اميدواريم با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فروش نقدي خودروهاي فرسوده نيز هرچه سريعتر آغاز شود. وي با تاكيد بر اين كه هم اكنون 41 مركز اسقاط خودروهاي فرسوده در كشور فعال است، تصريح كرد: طي هفته آينده حدود 28 مركز اسقاط جديد راه اندازي مي شود. فاطمي با اشاره به اين كه در هفته هاي گذشته توليدات اين دو شركت به پايين تر از 200 دستگاه در روز رسيده بود كه باعث تأخير در تحويل خودروهاي فرسوده به متقاضيان شده بود، گفت: افزايش توليد ايران خودرو و سايپا نسبت به 20 روز گذشته موجب شد تأخير در فرآيند نوسازي خودروهاي فرسوده برطرف شود. مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده افزود: با اقدامات شركت هاي ايران خودرو و سايپا و همچنين تدابير اتخاذ شده، تعداد توليد خودرو در روز گذشته در شركت ايران خودرو به 650 دستگاه در روز و سايپا به 420 دستگاه در روز افزايش پيدا كرده و گلوگاه تأخير تحويل خودرو با اين افزايش برطرف شده است. وي همچنين از تعيين يك ناظر ويژه از سوي ستاد نوسازي خودروهاي فرسوده خبرداد و گفت: براي هر يك از شركت هاي ايران خودرو و سايپا يك ناظر از سوي ستاد تعيين شده است تا مشكلات قبلي مجدداً تكرار نشود.
فاطمي تاكيد كرد: با توجه به پايان مهلت ثبت نام، ثبت نام جديد و تغيير اولويت ها غيرممكن است و افرادي كه مدعي انجام چنين كاري باشند، قصد سودجويي و كلاهبرداري از متقاضيان را دارند؛ لذا مالكان خودروهاي فرسوده نبايد براي اين امر پولي پرداخت كنند. وي تأخير يك روزه را نيز باعث بر هم خوردن نظم سيستم و توقف در كل فرآيند دانست و گفت: تمام تلاش مسئولان اجرايي فرآيند نوسازي خودروهاي فرسوده بر اين است كه انجام مراحل در مدت زمان تعيين شده پايان پذيرد.
مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با تاكيد بر انسجام و دقت در انجام مراحل اسقاط خودرو افزود: با توجه به ثبت نام 250 هزار متقاضي از سراسر كشور 6 سازمان مرتبط در حال انجام كارهاي مربوطه هستند كه همين موضوع باعث افزايش جزييات كار به 100 مورد شده است و با در نظر گرفتن گستردگي جزييات و مدت زمان كوتاه باقي مانده تا پايان سال بايد اين مراحل با نظم و برنامه از پيش تعيين شده و دقت بيشتر دنبال شود تا بتوانيم تا پايان سال موفق به جايگزيني اين تعداد خودرو شويم.
وي گفت: شركت هاي ايران خودرو و سايپا با افزايش توليد خود ما را در اين راه ياري كرده اند و در حال حاضر گلوگاه هاي تأخيري برطرف شده و اميدواريم با همكاري روساي شماره گذاري استانها اين روند با سرعت صورت پذيرد. فاطمي افزود: در هفته هاي گذشته در معرفي براي احراز اصالت به دليل نبود خودرو توقف داشتيم و با پيگيري هاي انجام شده اين توقف نيز برطرف شد و در حال حاضر به هر متقاضي كه از بانك مراجعه كند برگه اسقاط خودرو داده خواهد شد و براي اسقاط راهنمايي مي شود كه پيش بيني مي كنيم در روزهاي آينده حجم مراجعه به مراكز اسقاط بيشتر از قبل شود. مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده گفت: با همكاري راهور ناجا 28 مركز ديگر اسقاط خودرو در روزهاي آينده به بهره برداري خواهد رسيد كه اين مي تواند به امر اسقاط تسهيل بخشد و براي سرعت بخشيدن و علمي تر شدن اين روند نرم افزاري توسط راهور ناجا نيز تهيه شده و با استفاده از آن علاوه بر به روز شدن اطلاعات هماهنگي ها بيشتر مي شود. فاطمي تاكيد كرد: با اجراي اين طرح صرفه جويي قابل توجهي در مصرف سوخت در كشور مي شود و با توجه به اين كه طرح، يك مطالبه عمومي است دولت نيز توجه ويژه اي به آن دارد و از تمامي مسئولان اجرايي مي خواهيم با هماهنگي هاي بيشتر اين كار با سرعت دنبال شود.

آلودگي هوا بزرگترين چالش مديريت شهر تهران
گروه شهري- براساس آمارهاي موجود ميزان آلايندگي ناشي از مراكز صنعتي و كارگاه هاي توليدي و نيز وسايل نقليه در كشور ما 2/8 برابر استاندارد جهاني است. از همين روست كه كارشناسان همواره نسبت به آلودگي هوا به ويژه در كلانشهر تهران هشدار مي دهند تا آنجا كه از اين معضل به عنوان يك معضل ملي و تهديدي جدي عليه سلامت انسان ها و محيط زيست ياد مي كنند. به زعم اين كارشناسان، پراكندگي و عدم يكپارچگي مديريت شهري و نبود ساختار اجرايي قوي براي نظارت و كنترل بر روند رو به افزايش آلودگي هوا سبب شده اين معضل در صدر معضلات پايتخت قرار گيرد. در همين زمينه گزارشي توسط خبرگزاري مهر تهيه شده كه از نظرتان مي گذرد.
بر اساس بررسي هاي انجام شده، تردد ميليون ها دستگاه وسايل نقليه در تهران، افزوده شدن سالانه بيش از 500 هزار دستگاه وسايل نقليه (اتومبيل، موتورسيكلت و...) در سال هاي اخير و افزايش 100درصدي تعداد خودروها در تهران طي سال هاي 1383 - 1379 و مصرف روزانه ميليون ها ليتر انواع سوخت، سالانه 3/2 ميليون تن انواع آلاينده را وارد هواي تهران مي نمايد، به نحوي كه قريب 80 درصد آلودگي هواي تهران مربوط به وسايط نقليه مي باشد.
از سوي ديگر استقرار 35درصد واحدهاي صنعتي، توليدي و خدماتي كشور در تهران و حومه آن كه بالغ بر 540 هزار واحد مي باشد، شهر تهران را تبديل به يكي از آلوده ترين شهرهاي دنيا نموده است. به نحوي كه از 7 ماه سال 1384، 51 روز آن ناسالم بوده است.
متاسفانه اين وضعيت نگران كننده مختص به تهران نبوده و بر اساس شاخص هاي پايداري، محيط زيست ايران در بين 146 كشور جهان در رديف 132 قرار دارد و ميزان اين آلاينده ها 2/8 برابر استاندارد جهاني است.
بررسي ها نشان مي دهد گرچه ميزان آلايندگي موتور سيكلت به مراتب بيش از اتومبيل مي باشد(ميزان منوكسيدكربن توليدي موتورسيكلت تقريبا 12 برابر اتومبيل مي باشد.) با اين وجود توليد(مونتاژ) انواع موتورسيكلت با استفاده از قطعات ارزان قيمت، بي كيفيت و فاقد استاندارد چيني كه از آلايندگي بالايي هم برخوردار مي باشند، در سال هاي اخير شتاب فزاينده اي داشته، به نحوي كه در سال 1384 به طور متوسط روزانه 22600دستگاه موتورسيكلت در كشور توليد شده است.
به جهت آنكه مصرف سوخت خودروهاي فرسوده 3 برابر خودروهاي جديد و ميزان آلايندگي آنها چندين برابر مي باشد، لذا سهم خودروهاي فرسوده در آلودگي هواي تهران نيز قابل تامل مي باشد.
آمار نشان مي دهد در كل كشور، 2/5 ميليون خودرو فرسوده بالاي 10 سال و 6/1 ميليون خودرو بالاي 20 سال سن تردد دارند.
بر اساس مصوبه 2/5/1384 هيات وزيران، مي بايستي 200هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال 1384 از رده خارج مي شد و تا سال 88 هر سال 100 خودرو نسبت به سال گذشته به اين ميزان اضافه گردد كه بدين ترتيب طي سنوات 88- 84، دو ميليون خودروي فرسوده بايد از رده خارج شود. ليكن به دليل وجود اشكالاتي از جمله عدم تعيين دستگاهي به عنوان متولي اين امر مهم و انجام اين اقدام توسط يك كميته كه به دليل ناهماهنگي ها كارايي لازم را نداشته و در نهايت با تحقق 20 درصد از اين برنامه در سال 1384، كمتر از 40 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است.با توجه به مشكلاتي كه در خصوص تامين منابع مالي كافي، ساختار اجرايي اقدام فوق، فضاي مناسب، تجهيزات اسقاط و نيروي كار مورد نياز وجود دارد، امكان تحقق كامل اين مصوبه ناممكن به نظر مي رسد.
البته تا زماني كه نگهداري خودروهاي فرسوده به دلايلي همچون ارزان بودن سوخت و عدم تعيين عوارض بالا داراي توجيه اقتصادي باشد، نمي توان به موفقيت اين طرح اميدوار بود.
به رغم مصوبه مورخ 9/4/69 هيات وزيران مبني بر انتقال صنايع آلوده كننده و مزاحم محيط زيست شهر تهران به خارج از شهر، با گذشت قريب 16 سال، تنها 30درصد از اين طرح اجرا گرديده است و متاسفانه بسياري از كارگاه ها كماكان در اين محدوده فعاليت دارند كه البته با تخصيص حدود 7200 هكتار جهت طراحي و ساخت 17 شهرك صنعتي در اطراف تهران اين روند تا حدي رو به بهبود است.
افزايش روزافزون توليد انواع خودرو در كشور و ارزان بودن قيمت بنزين نسبت به ساير كشورها، نه تنها زمينه ساز مصرف بي رويه آن و ايجاد آلودگي رو به تزايد شده، بلكه انگيزه بهبود كيفيت سوخت خودروها كه هزينه قابل توجهي براي توليدكنندگان خودرو دارد را پايين آورده است.

آمادگي خارجي ها براي
خريد هتل لاله
007125.jpg
فارس: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از اعلام آمادگي سرمايه گذاران خارجي براي خريد هتل بين المللي لاله خبر داد.
اسفنديار رحيم مشايي ضمن اعلام اين خبر افزود: در پي طرح موضوع فروش هتل بين المللي لاله كه وابسته به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، سرمايه گذاران بسياري از داخل و خارج از كشور براي خريد اين هتل اعلام آمادگي كردند. وي در ادامه افزود: سرمايه گذاران خارجي از كشورهايي چون اندونزي و قطر هستند. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اظهار داشت: در حال حاضر پيشنهادات در دست بررسي است تا به بهترين گزينه پاسخ مثبت داده شود. مشايي گفت: درآمد حاصل از فروش هتل لاله در زمينه ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز صنعت گردشگري هزينه مي شود. وي ادامه داد: در اين طرح، ساختمان اصلي هتل بازسازي مي شود و ساختمان بزرگ ديگري در كنارش ساخته مي شود.

سند ملي طبيعت گردي
تا پايان سال آماده مي شود
007128.jpg
ايلنا: سند ملي طبيعت ژگردي تا پايان سال آماده مي ژشود. دكتر هادي سليمانپور، عضو كميته ملي طبيعت ژگردي گفت: سند ملي طبيعت گردي در حال آماده شدن است به نحوي كه اميدواريم تا پايان سال آماده شود.وي افزود: معمولاً جايگاه تصويب اسناد ملي در شوراهاي عالي است، ولي برخي از آنها نيز به دولت ارائه مي ژشود، چرا كه دولت بايد تفويض اختيار كند.سليمانپور گفت: سند طبيعت گردي برنامه بلندمدت براي طبيعت گردي كشور تا افق 1404 است كه برنامه ژريزي خاصي براي اين موضوع دارد، ضمن اينكه 4 مقطع زماني براي آن در نظر گرفته شده كه مقطع پيش ژتاز آن تا دو سال آتي برنامه ژريزي خواهد شد.وي تصريح كرد: با توجه به صلاحديد سازمان حفاظت محيط زيست و مطالعات طرح جامع مناطق حفاظت شده اين سازمان، نتيجه مطالعات منطقه بندي و زومينگ است كه اگر زون ژها جذاب باشند و اكوسيستم منطقه مورد تاييد باشد، قطعاً مناطق مورد استفاده قرار مي ژگيرد.

تيم دوچرخه سواري گردشگري ورزش به آفريقا مي رود
007131.jpg
ميراث آريا: تيم دو نفره دوچرخه سواري كميته گردشگري ورزشي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قصد دارند كه با شعار گردشگري و حمايت از كودكان كار، مسير 22 هزار كيلومتري تهران تا كيپ تاون را با دوچرخه بپيمايند.
دبير كميته گردشگري ورزش كشور با اعلام اين مطلب گفت: پس از سه ماه برنامه ريزي و هماهنگي هاي لازم با وزارت خارجه، هلال احمر و صليب سرخ، قرار شد خسرو يوسفي و مجتبي داوري دو ورزشكار دوچرخه سوار مسير 22 هزار كيلومتري ايران تا قاره آفريقا را ظرف مدت هفت ماه بپيمايند.كامبيز بابايي افزود: اين سفر روز پنجشنبه از مقابل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و با حضور مديران سازمان آغاز مي شود.وي يادآور شد: اين دو نفر در مسير سفر از 24 كشور خواهند گذشت و ضمن برگزاري نمايشگاه هاي معرفي جاذبه هاي گردشگري و نقاشي كودكان و ديدار با فعالان حوزه حقوق كودك و فرهنگ، با همكاري سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران در اين كشورها پيام دوستي كودكان ايراني را به كودكان قاره آفريقا خواهند رساند.اين دو ورزشكار پيش از اين نيز سفرهايي با دوچرخه به كشورهاي مختلف داشته اند.

اقصي نقاط
كاهش سرعت جنگل زدايي
سايت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري: بيش از 60درصد از ذخيره چوب در آمريكاي لاتين و كشورهاي حوزه درياي كاراييب تا سال 2020 از جنگل هاي دست كاشت تامين خواهد شد و از اين رو اغلب جنگل هاي طبيعي در اين كشورها دست نخورده باقي خواهد ماند. طبق پيش بيني هاي فائو، ذخيره بالقوه سالانه چوب از جنگل هاي دست كاشت در اين كشورها از 303ميليون متر مكعب در سال 2003 به 480ميليون متر مكعب در سال 2020 خواهد رسيد . اين تغيير بزرگ براي جمع آوري ذخيره چوب از جنگل هاي دست كاشت به جاي جنگل هاي طبيعي نتيجه اعمال قوانين محكم تر و محروميت هاي شديدتر براي استفاده از جنگل هاي طبيعي و همچنين اعمال مديريت قوي تر بر استفاده از منابع طبيعي كشورهاي لاتين و حوزه درياي كاراييب عنوان شده است.

نگاه دوم
ضرورت حمايت
از سرمايه گذاران گردشگري
گروه شهري- سيد محمدرضا ميرتاج الديني، نايب رييس كميسيون فرهنگي و نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي معتقد است اگر از سرمايه گذاران حمايت شود اهداف چشم انداز 20 ساله در بخش گردشگري قابل دستيابي است. در همين زمينه خبرگزاري ميراث آريا گفت وگويي با وي انجام داده كه در پي مي آيد.
* به نظر شما، چرا گردشگري تاكنون در كشور ما رشد خوبي نداشته است و آيا در اين مورد دچار خلأ هاي قانوني هستيم؟
- علت توسعه نيافتگي گردشگري در كشور ما اين است كه اين صنعت در جايگاه واقعي خود نيست. اگر گردشگري در جايگاه واقعي خود قرار گيرد، قطعاً  خلأهاي قانوني آن هم برطرف مي شود. اگر اين امر به دليل نبود قوانين لازم است، بايد در مجلس مطرح شود ولي تا  به حال سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در اين مورد مشكلي را مطرح نكرده است.
* پس در حال حاضر مشكل توسعه نيافتگي گردشگري در كشور ما موانع قانوني است؟
- ما در بودجه هاي سال هاي 84 و 85 موارد قانوني خوبي را براي هتل ها و مهمانپذيرها تصويب كرده ايم.
يكي از مشكلات موجود،  اجرايي نشدن قانون برنامه چهارم است. به عنوان مثال در برنامه چهارم تأكيد شده كه عوارض ساخت هتل ها پنج تا 10 سال بعد از ساخت آنها وصول شود، ولي اين قانون همچنان در شهرداري و شوراي شهر در حال بررسي است و اجرا نمي شود. اينها جزء مواردي است كه بايد در قوانين بودجه هاي سالانه لحاظ شود و با توجه به تأكيد در برنامه چهارم حتماً قابليت اجرايي دارد.
* مگر برنامه چهارم توسعه قابليت اجرايي ندارد؟
- خوب بايد تبديل به قانون شود.
* برنامه چهارم قانون نيست؟
- چرا هست ولي بايد به طور مشخص در هر سال تدوين شود.
* ممكن است برخي سازمان هاي دولتي اين قوانين را اجرا نكنند؟
- سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، بايد اين موارد را پيگيري كند. در هر حال ما حاضر هستيم كه اين موارد را از طريق رايزني و يا حتي استفاده از ابزارهاي نظارتي بررسي كنيم.
* به عنوان نايب رئيس كميسيون فرهنگي، وضعيت گردشگري را چطور ارزيابي مي كنيد؟
- روند گردشگري نشان مي دهد كه در اين عرصه گام هاي خوبي برداشته شده و سياست هاي كلان نيز جهت گردشگري را مشخص كرده است. در چشم انداز برنامه سوم و چهارم توسعه پيش بيني شده كه رقم گردشگران از حدود يك درصد فعلي به 10 درصد برسد كه البته اين رشد نياز به برنامه ريزي هاي بسياري دارد.
* اين برنامه ها شامل چه مواردي است؟
- ما نياز به زيرساخت هايي داريم كه بخشي از آنها مستقيماً به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مربوط است و بخشي نيز از حوزه مسئوليت اين سازمان خارج است. مثلاً بسياري از مكان هاي گردشگري ما جاده، هتل،  مهمانسرا و... ندارند، بنابراين اصلاً  گردشگران به اين مناطق نمي روند و يا وضعيت گردشگري اين جاذبه ها، آن طور كه بايد نيست،  ضمن اينكه مردم بايد فرهنگ گردشگري را بياموزند.
* منظور شما برخورد با گردشگران است؟
- بله، مثلاً  مردم ما كه در دنيا به ميهمان نوازي معروف هستند بايد به گردشگران خارجي احترام بگذارند تا رفتار آنها در دنيا منعكس شود. پس يكي از كارهاي مهم ما ضمن آموزش، اطلاع رساني و تبليغات مناسب و به روز است تا بتوانيم سهم بيشتري از گردشگري داشته باشيم.
* چگونه مي توانيم سرمايه ها را به اين صنعت جذب كنيم؟
- اگر سرمايه گذاران از حمايت خوب و مناسبي برخوردار باشند وارد اين صنعت مي شوند. علاوه بر اين، آنها در كاري سرمايه گذاري مي كنند كه در زمان معقول و مناسب به سود برسند.
* يعني در حال  حاضر حوزه گردشگري براي سرمايه گذاري مناسب نيست؟
- با توجه به ريسك پذيري گردشگري، اين صنعت نياز به حمايت دولت دارد. طرح هاي گردشگري اغلب زودبازده نيستند و دولت مي تواند با اعطاي تسهيلاتي مانند پرداخت وام و واگذاري زمين در دوره زماني مناسب به سرمايه گذاران كمك كند.
* به عنوان نماينده تبريز، از وضعيت گردشگري اين شهر راضي هستيد؟
- آذربايجان، جاذبه هاي گردشگري بسياري دارد و مي تواند به يكي از قطب هاي گردشگري كشور تبديل شود. جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي اين استان، ازجمله جنگل هاي ارسباران، آينالو، شهر زنوز، كندوان، پرديسان و... كم نيستند همچنين مقبره هاي ملك الشعرا و شيخ محمود شبستري مي توانند همانند حافظيه براي گردشگران جذاب باشند.
* اين مكان ها در حال  حاضر چه وضعيتي دارند؟
- كارهاي بيشتري بايد در اين زمينه انجام شود.
* مثلاً چه كارهايي؟
- بايد بستر ورود گردشگران را به استان آذربايجان شرقي فراهم كنيم كه لازمه آن ساخت مراكز اقامتي مناسب است.
* با توجه به وضعيت موجود، چشم انداز 20 ساله گردشگري را چگونه ترسيم مي كنيد؟
- صنعت گردشگري ما در سال هاي گذشته به خصوص سال 84 پيشرفت خوبي داشته است. سال 85 هم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سياست هاي مناسبي در پيش گرفته و اميدواريم به اهداف خود دست يابد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |