پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
روزتا آماده ملاقات با مريخ
007167.jpg
گروه علمي فرهنگي- فضاپيماي روزتا، متعلق به آژانس فضايي اروپا(ESA) كه قرار است سال 2014 با دنباله دار 76p چوريوموف-گراسيمنكو ملاقات داشته باشد، فوريه سال 2007 از نزديكي مريخ عبور خواهد كرد. اين ملاقات نزديك با مريخ فرصتي براي دانشمندان ايجاد مي كند تا دوربين ها و ابزارهاي علمي اين فضاپيما را آزمايش كنند. روزتا همچنين از گرانش سياره مريخ براي شتاب گرفتن و زيادكردن سرعت خود استفاده مي كند. اين فضاپيما در نزديك ترين فاصله خود، روز 25فوريه از 250 كيلومتري بالاي سطح سياره عبور خواهد كرد.
به نوشته سايت نجوم، اين ماه براي تيمي كه مسئول اين مأموريت است ماه پرمشغله اي خواهد بود. آنها در حال تنظيم كردن مسير فضاپيما و ابزار علمي آن براي مرحله بعدي مأموريت يعني ملاقات با مريخ هستند. اين فضاپيما از زمان پرتاب در سال 2004 تاكنون بين سيارات داخلي حركت مي كند تا سرانجام نيمه اول سال 2014 به هدف نهايي خود يعني دنباله دار 76p چوريوموف-گراسيمنكو برسد. به دليل وزن بالا(حدود 3 تن)، اين فضاپيما نمي تواند به تنهايي و فقط به كمك موتورهاي خود به سمت دنباله دار برود و در طراحي اين مأموريت، چهار مانور استفاده از نيروي گرانش سيارات، براي رسيدن به مقصد پيش بيني شده است.
اين مانورها فضاپيما را قادر مي سازد تا از انرژي گرانشي اجسام پرجرمي مانند سيارات استفاده كند. اين دومين بار است كه روزتا از گرانش سيارات استفاده مي كند. اولين بار اين فضاپيما در مارس 2005 از گرانش زمين استفاده كرد و در مرحله بعدي پس از مريخ، در 13 نوامبر 2007 مجدداً از گرانش زمين استفاده خواهد كرد.
براي اين كه فضاپيما دقيقاً در مسير خود به سمت مريخ قرار بگيرد، امسال دو مانور تصحيح مسير در 29 سپتامبر و 13 نوامبر انجام شد. روزتا در نزديك ترين فاصله خود به 250 كيلومتري سطح مريخ مي رسد. براي اين كه بتوان از گرانش مريخ بيشترين استفاده را كرد اين نزديك شدن لازم است كه البته مانور را سخت تر و پيچيده تر مي كند. به همين دليل است كه كنترل كنندگان اين مأموريت در مركز كنترل آژانس فضايي اروپا در آلمان، مسير فضاپيما را با دقت زير نظر دارند و آماده مي شوند تا 16 و 7 روز قبل از نزديك ترين فاصله تا مريخ، مسير آن را طي مانورهايي تصحيح كنند.
فاصله بسيار كم فضاپيما با مريخ، فرصت خوبي براي بررسي دقيق آن به ما مي دهد. ابزارهاي علمي كه روي قسمت اصلي فضاپيما (مدارگرد) و همچنين قسمت سطح نشين آن (فيلائه) وجود دارند، هنگام نزديك شدن به مريخ تنظيم خواهند شد. در اين چند هفته كه فضاپيما نزديك مريخ است، بخشي از كار مدارگرد سريع السير مريخ را نيز تكميل خواهد كرد. كار دانشمندان با ابزار علمي فضاپيما از اوايل ژانويه 2007 آغاز مي شود و اواخر مارس پايان مي يابد.
نگاهي به مريخ
در آماده سازي فضاپيما براي ملاقات با مريخ و رصد آن، از هفته گذشته كنترل كنندگان مأموريت در مركز كنترل شروع به بررسي ابزارهاي فضاپيما كردند. اين عمليات شامل روشن كردن ابزارها و بررسي عملكرد و نشانه روي آنها است كه يك ماه طول مي كشد. بين 2 و 3 ژانويه 2007 روزتا دوربين اوسيريس (OSIRIS) خود را آماده خواهد كرد تا نگاهي به سيارك 21-لوتتيا كه بين مدار مريخ و مشتري و در كمربند سيارك ها قرار دارد، بيندازد. هدف از اين رصد 36 ساعته فهميدن جهت چرخش اين سيارك است. اين اطلاعات ارزشمند به دانشمندان اين امكان را مي دهد كه برخي از ويژگي هاي اين سيارك را بهتر بشناسند. البته روزتا بار ديگر در سال 2010 اين سيارك را ملاقات خواهد كرد و در آن زمان با عبور از 2000 كيلومتري آن جزييات بيشتري را ثبت خواهد كرد.
روزتا مي تواند از 20 ساعت قبل از نزديك ترين فاصله خود تا مريخ، تا چند هفته بعد از آن به رصد مريخ بپردازد. پيش از نزديك شدن به مريخ اولويت به چگونگي عملكرد فضاپيما داده مي شود؛ يعني اگر آزمايش هاي در حال حركت نشان دهند كه فضاپيما شرايط گرمايي و نوري مناسبي براي ناوبري امن ندارد، همه كارهاي علمي فضاپيما كه از قبل پيش بيني شده بود، لغو خواهد شد. در اين عمليات، حدود 3 ساعت قبل از رسيدن به نزديك ترين فاصله تمام ابزارهاي قسمت اصلي فضاپيما (مدارگرد) خاموش خواهند شد و فضاپيما در حالت خاموشي قرار خواهد گرفت. اين كار باعث مي شود در زماني كه فضاپيما در سايه سياره قرار دارد و انرژي خورشيد به صفحات خورشيدي آن نمي رسد، انرژي ذخيره شده داشته باشد.
اما برخي از ابزارهاي علمي سطح نشين فيلائه در اين هنگام روشن خواهند بود و برخي اندازه گيري ها را انجام خواهند داد. سطح نشين منبع انرژي جداگانه اي دارد تا بعد از جدا شدن از مدارگرد بتواند انرژي خود را بدون حمايت قسمت اصلي تأمين كند. روزتا از سيستم عكسبرداري و طيف سنجي خود استفاده خواهد كرد تا داده هايي درباره سطح و جو مريخ و تركيبات شيميايي آنها به دست بياورد. اين فضاپيما همچنين داده هايي درباره تأثير بادهاي خورشيدي بر جو مريخ و تابش محيط به دست خواهد آورد و عكس هايي از فوبوس وديموس، قمرهاي مريخ، خواهد گرفت. در حين مأموريت سرعت و مسير فضاپيما با دقت كنترل مي شود تا شتاب غيرمنتظره اي آن را با خطر مواجه نسازد.

كايت غول پيكر براي كاهش سوخت كشتي ها
007161.jpg
گروه علمي فرهنگي- افزايش روزافزون بهاي انرژي در سال هاي اخير و محدوديت هايي كه در انتشار گازهاي گلخانه اي پديد آمده، صنعت كشتيراني را بيش از پيش براي صرفه جويي در مصرف سوخت تحت فشار قرار داده است. در همين ارتباط، يك شركت كشتي سازي آلماني قصد دارد سال آينده براي افزايش نيروي رانشي كشتي و صرفه جويي در مصرف سوخت، يك كايت غول پيكر را بر فراز يك كشتي باري به اهتزاز درآورد تا با مهار بادهاي اقيانوسي، كشتي را در آب ها به پيش براند.
به گزارش رويترز، اسكاي سيل يك كايت به مساحت ??? مترمربع است كه به يك دكل بسته شده و سال ها آزمايش را با موفقيت پشت سر گذاشته است. استفاده از اين كايت در مصرف سوخت اين كشتي ??تا ??درصد صرفه جويي خواهد كرد. كشتي MVBeluga SkySail كه مجهز به يك بادبان شبيه پاراگلايدر و يك واحد سكان مركزي هوشمند است، اولين سفر خود را اوايل سال???? آغاز مي كند. استفان راج، مخترع اين سيستم مي گويد فكر ساخت اين كايت چند سال پيش، هنگامي كه به نيروي عظيم كايت پي برد، به فكر او خطور كرد. فناوري كه وي ساخته، به منزله بازگشت به دوران اوليه سفرهاي دريايي است كه در آن دوران كشتي ها براي حركت فقط به وزش باد متكي بودند. اين فناوري به حل يك مسئله مهم عصر حاضر يعني تغييرات آب و هوايي جهان نيز كمك مي كند.
حاميان اسكاي سيل كه طرح خود را طرح سبز نام نهاده اند، مي گويند صرفه جويي در مصرف سوخت مي تواند ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي را كه عامل گرم شدن زمين هستند، كم كند. راج مي گويد استفاده از انرژي باد مي تواند هزينه هاي سوخت را براي دريانوردان روزانه بيش از يك هزار دلار كاهش دهد. اين مبتكر ابتدا يك نمونه اوليه كايت را روي يك قايق 5/3 متري آزمايش كرد و سپس به تدريج ابعاد كشتي را اضافه كرد تا اينكه سال گذشته آن را روي يك كشتي ???متري امتحان كرد. با اين حال بهاي بالاي اين كايت كه ????هزار تا 5/2ميليون يورو اعلام شده، ترديد در مورد صرفه جويي در مصرف سوخت و اتكاي آن به بادهاي ناپايدار اقيانوسي، مي تواند تقاضا براي خريد اين كايت را محدود كند. اين كايت به بزرگي يك جت مسافربري در ابعاد متوسط است. اين كايت در درازمدت در كاهش هزينه ها موثر است و سازگار با محيط زيست محسوب مي شود. اين كايت مي تواند از بادهاي نيرومند ساحلي استفاده كند، اما هنگام وزش باد از جهت مقابل يا زماني كه كشتي با سرعت بالاي ??گره حركت مي كند، بي فايده است.
بيش از ??درصد تجارت كالا در جهان با كشتي انجام مي شود. 30?هزار كشتي بازرگاني در جهان به كار حمل و نقل نفت، گاز، زغال سنگ، تجهيزات الكترونيكي و غلات مشغولند. راج پيش بيني مي كند كه در سال آينده، سه كشتي را به اين كايت مجهز خواهد كرد. بر اساس پيش بيني وي تا سال????، تعداد ????كشتي از اين كايت استفاده خواهند كرد. افزايش بهاي نفت و محدوديت هاي اتحاديه اروپا در مورد انتشار گازهاي گلخانه اي كه متخلفان را مشمول جريمه مي كند، همچنين مصرف سنگين سوخت در كشتي ها از جمله هاي انگيزه هاي شركت ها براي صرفه جويي در مصرف انرژي محسوب مي شود.

نخستين نگاه نيوهورايزنز به پلوتو
007164.jpg
گروه علمي فرهنگي- هنگامي كه يكي از دوربين هاي فضاپيماي بدون سرنشين نيوهورايزنز براي اولين بار پلوتو را شناخت، گروه، تصويري كم نور از هدف دور دست ماموريت دريافت كردند.
فضاپيماي بدون سرنشين نيوهورايزنز (به معني افق هاي نو)، سال گذشته توسط ناسا به سوي سياره پلوتو پرتاب شد. ناسا ماموريت هاي بدون  سرنشين زيادي براي شناسايي سيارات منظومه شمسي داشته است. اما هيچ كدام از اين ماموريت ها، اختصاصاً مربوط به سياره پلوتو نبوده  است.
هرچند كه اگر اين فضاپيماهاي بدون  سرنشين از نزديكي اين سياره مي گذشتند، تصاوير يا تحقيقاتي هم از اين سياره به زمين مي فرستادند، مثل دوقلوهاي وويجر. اما سال گذشته، ناسا فضاپيماي بدون  سرنشين نيوهورايزنز را مختص پژوهش در سياره پلوتو به آسمان پرتاب كرد. اين فضاپيما هم اكنون در راه رسيدن به پلوتو است و تا سال 2015 به اين سياره مي رسد.
اما در تازه ترين گزارش از نيوهورايزنز، سايت نجوم نوشت كه دوربين هاي اين فضاپيما روشن شده و محل پلوتو را در آسمان شناسايي كرده اند. تصويربردار اكتشافي LORRI اين تصاوير را در زمان آزمايش جهت يابي اپتيكي در  ۲۱ تا  ۲۴ سپتامبر گرفت و آنها را تا زمان ارسال به زمين، در ابزار ضبط داده هاي فضاپيما ثبت كرد. پلوتو در فاصله  ۲‎/۴ كيلومتري از فضاپيما، نقطه كم نوري در ميان انبوهي از ستارگان است. اين تصاوير نشان مي دهد كه فضاپيما مي تواند اهداف را پيدا و دنبال كند؛ توانايي حياتي اي كه گروه از آن براي جهت  دادن نيوهورايزنز به سمت پلوتو  ۲۵۰۰ كيلومتري و بعدها براي يك يا چند جسم  ۵۰ كيلومتري از كمربند كويي پر استفاده خواهند كرد.
هنگامي كه تصويربردار اكتشافي نقطه اي ناشناخته را در جايگاه پيش بيني  شده پلوتو تشخيص داد، در جهت مورد انتظار در نزديكي صفحه كهكشان راه شيري به سمت صورت فلكي قوس حركت مي كرد، در اين زمان بود كه گروه دريافتند پلوتو را در ميدان ديد خود دارند. پلوتو در هر سه تصوير گرفته شده از  ۲۱ تا  ۲۴ سپتامبر از اين منطقه ديده مي شود كه نشان مي دهد جسم ثبت  شده واقعي بوده  است و نه پرتو كيهاني يا جسمي ديگر.
گروه براي تحليل عكس ها از روش كلايد تومبا استفاده كردند. چند تصوير را كه در فاصله چند روز گرفته شده بودند با يكديگر مقايسه كردند. با استفاده از اين روش اجرامي مانند ستارگان ثابت به نظر مي رسند اما اهداف متحرك مانند سيارات در زمينه ستارگان جابه جا مي شوند. به گفته آلن استرن، محقق اصلي اين پروژه، پيدا كردن پلوتو در زمينه متراكم ستارگان مانند پيدا كردن سوزن در انبار كاه بود. كلايد تومبا افتخار خواهد كرد كه گروه از همان روش وي كه منجر به كشف خود سياره پلوتو شد استفاده كردند، اما چون تصويربردار اكتشافي تصاوير ديجيتالي مي گيرد آن ها مي توانستند از مواد شيميايي كه كلايد را آزار مي داد دوري كنند!
تصويربردار اكتشافي به وسيله آزمايشگاه فيزيك كاربردي دانشگاه جان هاپكينز طراحي و ساخته شده است تا تصاويري با بالاترين كيفيت ممكن از فاصله هاي بسيار دور بگيرد. آخرين آزمايش جهت يابي اپتيكي شرايطي را شبيه سازي كرد كه تحت آن از تصويربردار براي يافتن جرمي از كمربند كويي پر و يا هدف گذاري احتمالي، پس از رسيدن به پلوتو، استفاده خواهد شد.
به گفته اندي چينگ، مدير تحقيق پروژه LORRI، افرادي كه اين تصويربردار را روي زمين و در فضا تنظيم كرده اند از مشاهده كاري كه مي كند چندان شگفت زده نخواهند شد، اما ما از اين كه فضاپيما از پرتاب جان سالم به در برد و چند ماه اول سفرش را بدون مشكل سپري كرد، بسيار خوشحال و شگفت زده هستيم. ما مجبوريم كه تا اوايل  ۲۰۱۵ صبر كنيم تا تصاوير بهتري از پلوتو ببينيم. در اين مدت مشتاقانه در انتظار شگفتي هاي مشتري در ژانويه و فوريه آينده خواهيم نشست.
در آن سوي مشتري گروه با استفاده از تصويربردار اكتشافي به جمع آوري اطلاعات ارزشمندي از پلوتو خواهد پرداخت. به گفته استرن ما اطلاعات علمي مفيدي از اين جست وجوهاي اوليه به دست نخواهيم آورد، اما در چند سال آينده با استفاده از اين تصويربردار و زاويه مناسب ما نسبت به خورشيد اطلاعات جديدي از سطح پلوتو، حتي از دوردست ها به دست خواهيم آورد.

خبـر
ساعت خود را
با پرتو هاي گاما تنظيم كنيد
007158.jpg
گروه علمي فرهنگي- اخترشناسان براي نخستين بار با بهره گيري از رصدخانه HESS منشا پرتو گامايي را در فضا يافته اند كه مثل يك ساعت طبيعي عمل مي كند.
به نوشته پارس اسكاي، اين پرتوها كه از پرانرژي ترين پرتوهاي گاماي كشف شده هستند، از يك سيستم دوتايي با عنوان LS 5039 گسيل مي شوند؛ اين سيستم كه از ستاره اي آبي رنگ با جرمي بيست برابر جرم خورشيد به دور همدمي ناشناخته - به احتمال زياد يك سياه چاله- تشكيل شده، براي نخستين بار توسط تيم HESS در سال 2005 ميلادي كشف شد.
ما از دهه 1960 ميلادي -زماني كه نخستين تپ اختر راديويي تحت عنوان Little Gree Me-1 كشف شد- با گسيل منظم پرتوهاي گاما آشنا هستيم. اما همان طور كه پيش از اين نيز اشاره شد، براي نخستين بار است كه چنين سيگنال هاي منظمي از پرتوهاي گاماي پرانرژي (100 هزار بار پرانرژي تر نسبت به مورد قبلي) كشف شده است. در اين سيستم، دو جرم در فاصله اي نزديك (5/1 تا 5/2 برابر فاصله زمين تا خورشيد) هر چهار روز يك بار به دور يكديگر مي گردند.
دكتر پائولا چادويك عضو تيم HESS از دانشگاه دورام در اين باره مي گويد: چگونگي تغييرات پرتوهاي گاما، LS 5039 را به آزمايشگاهي ويژه براي بررسي افزايش شتاب اجسام در نزديكي سياه چاله ها تبديل كرده است.
مكانيزم هاي مختلف، در تغييرات سيگنال هاي پرتو گامايي كه به زمين مي رسند تاثيرگذارند. با بررسي اين تغييرات دانشمندان مي توانند اطلاعات بسيار ارزشمندي در مورد سيستم هاي دوتايي از جمله LS 5039 و تحولاتي كه در اطراف يك سياه چاله صورت مي گيرد، به دست آورند.
هنگامي كه سياه چاله همدم در مقابل ستاره و زمين قرار مي گيرد سيگنال هاي پرتو گاما به حداكثر شدت خود مي رسند و هنگامي كه سياه چاله از پشت ستاره عبور مي كند، سيگنال ها بسيار ضعيف مي شوند. اين گونه تصور مي شود كه ذرات گاز و غباري كه توسط باد ستاره اي از اتمسفر ستاره خارج شده و به سوي سياه چاله روانه مي شوند، شتاب گرفته و به سرعت شروع به گردش مي كنند، در اين بين افزايش دماي ذرات باعث گسيل پرتوهاي گاما مي شود.
همدم ستاره -سياه چاله- نيز همچون يك كاوش گر اطلاعاتي عمل مي كند و بسته به فاصله اش تغييرات ميدان مغناطيسي ستاره را در تغييرات سيگنال هاي پرتو گاما بازتاب  مي دهد.
علاوه بر آنچه گفته شد، دليلي هندس نيز مي تواند گسيل اين ميزان از پرتو گاما را توجيه كند؛ طبق فرمول معروف آلبرت اينيشتين (E=mc2) ماده و انرژي يكسان هستند و جفت ذره و ضد ذره مي توانند متقابلا باعث از بين رفتن (خنثي كردن) نور شوند. همين طور هنگامي كه پرتوهاي گاماي پرانرژي با پرتوهاي نور ستاره برخورد مي كنند، مي توانند تبديل به ماده (جفت الكترون و پادالكترون) شوند. بنابراين پرتوهاي نور ستاره به پرتوهاي گاما شباهت دارند؛ مه اي كه منبع پرتوهاي گاما را به هنگام گذر سياه چاله از پشت ستاره تشكيل مي دهد و تا حدودي منبع اصلي را پنهان مي كند. گيلامي دوبوس از آزمايشگاه اخترفيزيك رصدخانه گرينوبل در پايان افزود: جذب تناوبي پرتوهاي گاما تصويري بسيار جالب از توليد جفت ماده و ضدماده از نور است، اگرچه كه ديدگاه شتاب ذرات را در اين سيستم در پرده اي از ابهام فرو مي برد.
نتايج اين تحقيقات در ماه جاري در ژورنال اختر فيزيك به چاپ رسيد.

سبك ترين تلويزيون
ال.سي.دي۸۲ اينچي
گروه علمي فرهنگي- در نمايشگاه جاي تكس 2006 دبي تلويزيون ال سي دي 82 اينچي معرفي شد كه در نوع خود بزرگترين تلويزيون ارائه شده در بازار است.
به گزارش همشهري، در اين مدل با بزرگ تر شدن زاويه ديد و كم شدن قطر دستگاه و استفاده كم برق، تصاوير با كيفيت بالاتري نمايش داده مي شوند. تلويزيون ال سي دي 82 اينچي مذكور با LED Backlight دامنه رنگ را تا 33 درصد بزرگتر كرده و با استفاده از تكنولوژي كنتراست ديناميك، كنتراست تصاوير نمايشي را به نسبت 10000:1 رسانده است. به علاوه اين تلويزيون كه نسل جديد تلويزيون ال سي دي به شمار مي آيد به واسطه عدم استفاده از عنصر جيوه با محيط زيست سازگار است.
با افزايش زاويه ديد، كاربر امكان تماشاي تصاويري واضح از تمامي زوايا را خواهد داشت. قطر كم دستگاه و مصرف كم برق به جهت سيستم LED Backlight از ديگر مزاياي اين محصول به شمار مي رود. همچنين سيستم مدار ايجاد شده در اين ال سي دي جديد باعث عدم نياز به نصب فن كه منجر به ورود گرد و غبار به درون دستگاه و ايجاد سروصدا مي شود، مي گردد. اين تلويزيون ها از تكنولوژي full HD و تراشه DIe بهره مي برد كه كيفيت تصاوير را افزايش مي دهد.

همايش ها
دومين همايش بين المللي معلولان و حساسيت هاي آنها
۱ - زمان برگزاري: 29-23مه 2007
۲ - مكان برگزاري: كانادا/تورنتو
۳ - پست الكترونيكي:
eyyub@mukibaum.com
۴ -صفحه الكترونيكي:
http://www.sesorycoferece.ca
۵ - نيم نگاه: اين نشست با هدف گفتگو درباره نكاتي چون، بررسي رفتارها و واكنش هاي افراد ناتوان ذهني و جسمي و درك واكنش هاي آنها، مشكلات جسمي و تاثير آن بر روي رفتارهاي فردي و اجتماعي معلولان و به عكس، رفتارها و حساسيت هاي روحي معلولان، سندرم داون(منگوليسم) و رفتارهاي ويژه اين گروه، نوروبيولوژي و بررسي آسيب هاي عصبي-رواني عقب ماندگان ذهني، نوروپلاسنبسيتي مغز و عملكرد حس ها، واكنش هاي عصبي و بررسي سيستم عصبي، برقراري ارتباط با اجتماع، يوگا و تاثير آن بر تعديل رفتار معلولان جسمي و روحي،  پژوهش هاي انجام شده در زمينه رفتارهاي فردي و اجتماعي معلولان جسمي و روحي و... برگزار مي شود. اين همايش با كارگاه آموزشي همراه است.

پلاستيك مواد
و افزودني هاي پلاستيكي
۱ - زمان برگزاري: 24-22 ژانويه۲۰۰۷
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ سن آنتونيو
۳ - پست الكترونيكي:
Shar @ executive-coferece-com
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.executive-cofereces.com /cofereces/add07.html
۵ - نيم نگاه: اين همايش با هدف بحث و تبادل نظر درباره نكاتي چون: پيشرفت هاي حاصل شده در زمينه ساخت و طراحي كارخانه هاي توليد تركيبات پلاستيكي به ويژه تركيبات جديد مورد استفاده در ساخت مواد پلاستيكي؛ دورنمايي از مصرف پلاستيك ها و افزودني هاي مورد استفاده در توليد پلاستيك ها، اصلاح مشكلات پيشين در توليد انواع پلاستيك ها و آشنايي با يافته هاي جديد، بازيافت پلاستيك ها، امكان بازيافت پلاستيك ها عامل مهمي براي جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي، يافته هاي جديد علم شيمي براي بازيافت صحيح پلاستيك ها، ساخت پلاستيك ها و مواد پلاستيكي جديد جايگاه اين مواد در اقتصاد كشورها، كامپوزيت و پلاستيك و كاربرد همزمان اين دو تركيب، بسته بندي و انواع پلاستيك ها، سلامت مصرف كننده و بسته بندي پلاستيكي به ويژه درباره بسته بندي انواع موادغذايي و... برگزار مي شود.

آموزش
تنوع و برنامه ريزي برتر
۱ - زمان برگزاري: 28-26 ژانويه 2007
۲ - مكان برگزاري: سوئد‎/ استكهلم
۳ - پست الكترونيكي:
Cofereces07@uppladsvasby.se
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://coferece07.ifo.se
۵ - نيم نگاه: نشست آموزش، تنوع و برنامه ريزي با هدف گفت وگو درباره آموزش متمركز با شيوه هاي برتر آموزشي براي آموزش موارد مختلف درسي، افزايش مهارت خواندن با شيوه هاي آموزشي نوين، ساماندهي و سرپرستي بخش آموزش به ويژه در كشورهاي جهان سوم، زبان دوم و راه هاي آموزش صحيح آن، اهميت آموزش دقيق و صحيح زبان مادري و زبان دوم، زبان آموزشي نيازمند ارتباط دوسويه مربي و دانش آموز، زبان آكادميك و محاوره و تفاوت ها و ويژگي هاي هر يك، مدارس تطبيقي و آموزش صحيح زبان، ساختارهاي جديد آموزشي، بررسي سيستم آموزشي سنتي و مدرن در كشورهاي مختلف جهان با هدف ريشه يابي دلايل شكست ها و موفقيت هاي آموزشي و... برگزار مي شود.

برنامه ريزي شهري و زيست محيطي، چالش ها و برنامه ها
۱ - زمان برگزاري: 31-30 ژانويه 2007
۲ - مكان برگزاري: هند‎/ بمبئي
۳ - آخرين مهلت ارسال مقاله: پنجم ژانويه 2007
۴ - پست الكترونيكي:
icupelphistoe@hotmail.com
۵ - صفحه الكترونيكي:
http://www.elphistocollege.ac.i / coferece/cof.html
۶ - نيم نگاه: گردهمايي برنامه ريزي شهري و زيست محيطي با هدف بررسي نكاتي چون برنامه ريزي براي شهرها به ويژه كلانشهرها و نكات مورد توجه براي برنامه ريزي بهتر، بررسي نقاط بحراني مانند سواحل درياها، جنگل ها، منابع زيرزميني آب و... و ممانعت از تخريب اين منابع به ويژه ساخت و ساز در حريم رودخانه ها و دريا، بيماري ها و ارتباط آن با آلودگي هاي زيست محيطي، برنامه ريزي ها براي كاهش آلودگي هاي زيست محيطي و به دنبال آن شيوع بيماري در جوامع، توسعه فضاهاي شهري با تمركز بر نياز كلانشهرها، حفظ منابع انرژي و توسعه فضاهاي زيست محيطي، فقر، بي خانمان ها و برآوردن نيازهاي اين گروه آسيب پذير، حفظ كيفيت منابع آبي، راهكارهاي جهت كنترل شيوع آلودگي و بيماري، GIS و برنامه ريزي شهري و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |