پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۴ - Dec 21, 2006
دهها پروژه عمراني در تهران آماده بهره برداري شد
گروه شهري - عمليات اجرايي احداث پروژه هاي تقاطع بزرگراه سئول- نيايش و ادامه بزرگراه امام علي تا گلبرگ و پل آغاز تا 22 بهمن ماه به اتمام مي رسد و اين دو پروژه رسما افتتاح خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مسعود نصرآزاداني مدير عامل سازمان فني و عمراني شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: برآورد اوليه هزينه پروژه تقاطع بزرگراه سئول- نيايش حدود 4 ميليارد و 500 ميليون تومان بوده است و طول پل اصلي سئول حدود 287 متر خواهد بود.وي تصريح كرد اين پروژه ها نقش بسيار مهمي در كاهش ترافيك تهران خواهند داشت و عبور و مرور در اين محورها تسهيل خواهد شد.
وي همچنين از اتمام عمليات اجرايي دو پروژه زيرگذر شهران و تقاطع بزرگراه همت- شهران تا 22 بهمن ماه خبر داد و گفت: با احداث اين پروژه ها گره ترافيكي منطقه باز خواهد شد و حداقل 10كيلومتر به سرعت متوسط حركت خودروها افزوده مي شود.
بقيه از صفحه اول
مديرعامل سازمان فني و عمراني شهرداري تهران افزود: عمليات اجرايي بزرگراه شهيد زين الدين حد فاصل بزرگراه امام علي- وفادار و تقاطع پل كوثر تا پايان دي ماه تكميل خواهد شد.
بهره برداري از پروژه هاي شرق تهران
ده ها پروژه عمراني، فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و ترافيكي به زودي در شرق تهران توسط شهردار منطقه 13 مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 13، مهندس عليرضا جعفري، شهردار منطقه 13 گفت: عليرغم كمبود زمين و فضاي مناسب جهت ايجاد پروژه عمران شهري با تلاش هاي صورت گرفته عمليات اجرايي ده ها پروژه عمراني، ورزشي، ترافيكي در سطح منطقه به اتمام رسيده است كه همزمان با فرا رسيدن عيد غدير خم به بهره برداري خواهند رسيد.
وي افتتاح گذر موقت بزرگراه امام علي(ع) حد فاصل خيابان دماوند تا خيابان پيروزي، اجراي چندين پروژه اصلاح هندسي و ايجاد دوربرگردان و راه اندازي سالن آموزشي شهرك ترافيك را از جمله پروژه هاي ترافيكي در سطح منطقه نام برد.
وي تأكيد كرد: اين پروژه ها به منظور روان سازي رفت و آمد، افزايش سطح ايمني آمد و شد شهروندان و افزايش سرعت سفرهاي درون شهري به بهره برداري خواهد رسيد.
مهندس جعفري همچنين بهره برداري از ورزشگاه خيام،  زمين چمن مصنوعي مجتمع دو كوهه و مجموعه ورزشي چند منظوره بهمن شامل زمين چمن مصنوعي و اولين زمين واليبال ساحلي را از ديگر پروژه هاي در سطح منطقه 13 عنوان كرد.
وي از آماده سازي و تكميل سالن چند منظوره الزهرا(س) سوله مديريت بحران واقع در بوستان پيروزي و همچنين راه اندازي مجتمع گل و گياه در سطح منطقه خبر داد.
شهردار منطقه 13 ساماندهي سرويس هاي بهداشتي، تكميل شبكه روشنايي بوستان ها و باغ راه ها،  ساماندهي معابر و ميادين سطح منطقه را ازجمله ديگر پروژه ها و اقدامات انجام شده در سطح منطقه نام برد.

مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران خبر داد:
عرضه بيش از 2 هزار تن ميوه شب يلدا
در ميادين ميوه و تره بار
عكس: مهدي بيات
007254.jpg
گروه شهري -مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از افزايش ساعات كار بازارهاي روز و ميادين ميوه و تره بار طي ديروز و امروز تا ساعت 21 شب خبر داد و گفت : به منظور رفاه حال شهروندان تهراني براي تامين مايحتاج شب يلدا بيش از 900 تن هندوانه ، يك هزار تن انار و آجيل و مركبات در تمام بازارهاي روز و ميادين ميوه و تره بار توزيع شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، عبدالرحمن چراغعلي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران در راستاي خدمت رساني به همشهريان تهراني تلاشي به بلنداي شب يلدا به كار بسته است، تصريح كرد :  سبد يلداي سال پيامبر(ص) سبدي پر از قاچ لبخند هندوانه، گل لبخند انار و مشتي آجيل صفاست كه براي نيل به اين هدف جايگاه هاي ويژه اي در ميادين و بازارهاي روز ميوه و تره بار به منظور عرضه هندوانه، مركبات ، انار و آجيل در نظر گرفته شده است .
وي با بيان اينكه مجوز عرضه اقلام اضافه نظير هندوانه در غرفه هاي نمونه به منظور افزايش مكان هاي عرضه و ممانعت از ايجاد ازدحام صادر شده است، اظهار داشت : همچنين علاوه بر توزيع وسيع هندوانه، انار و مركبات، هماهنگي و پيش بيني هاي لازم به منظور تامين آجيل و عرضه مستمر اين محصول نيز در غرفه هاي ميادين و بازارهاي روز ميوه و تره بار صورت گرفته تا از ازدحام مراجعان و كمبود و افزايش احتمالي قيمت ها در اين روزها جلوگيري شود .
چراغعلي تاكيد كرد : به منظور رفاه شهروندان تهراني ساعات كار ميادين ميوه و  تره بار، بازارهاي روز و كانكس ها در روز پنج شنبه تا ساعت 21 افزايش داده شده است .

كنترل طرح ترافيك در تهران هوشمند مي شود
مهر: مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: با توزيع كارت هاي طرح ترافيك هوشمند در تهران،   رانندگان به اندازه اي كه در محوطه طرح ترافيك قرار مي گيرند، هزينه پرداخت مي كنند.
محمود صفارزاده در گفتگو با تشريح اين طرح گفت : اين بسيار ناعادلانه است كه شخصي بتواند تمام مدت سال در داخل طرح تردد كند و ديگران در تمام مدت سال از اين امتياز محروم باشند بنابراين با ارائه طرح كارت هاي هوشمند مجوز طرح ترافيك، به ميزان استفاده اي كه از معابر درون شهري مي شود از مردم عوارض دريافت مي شود.
وي در ادامه با اشاره به اينكه توانايي ايجاد سخت افزارها و نرم افزارهاي بدين منظور وجود دارد، تاكيد كرد: با نصب برچسبي كه مانند كارت اعتباري قابل شارژ است بر روي خودرو و دستگاه هاي كارت خوان در مبادي ورودي طرح كنترل ترافيك، ميزان و مدت استفاده از معابر داخلي شهر محاسبه مي شود و از شارژ كارت كاسته مي شود.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در خصوص محدوديت استفاده از اين كارت گفت: سقف افرادي كه مي توانند كارت دريافت كنند محدود است، ولي در عين حال بسيار بيشتر از حالت كنوني خواهد بود.
وي اجراي اين طرح را به واسطه تشديد عوارض ورود به محدوده كنترل ترافيك نيازمند مصوبه شورا دانست و تاكيد كرد: در صورت اجرا شدن اين طرح، پليس به كنترل خود ادامه خواهد داد ولي در صورت ورود غير قانوني، دستگاه هاي هشداردهنده ماموران پليس را مطلع خواهند كرد.
صفارزاده كنترل نداشتن شديد پليس و تسامح ماموران پليس در برخورد با متخلفان را يكي از عوامل وجود مشكلات ترافيكي دانست و گفت : ترحم بر خلافكار و تسامح با متخلفان باعث ايجاد مشكلات ترافيكي مي شود و جايي كه پليس سختگيرانه وارد كار مي شود، مشكلات كمتري مشاهده مي شود.
وي در عين حال طرح تجهيزات كنترل الكترونيكي خودروها را در دست بررسي و تحقيق دانست و افزود: در بسياري از كشورهاي اروپايي و حتي آسيايي هيچ پليسي طرح هاي ترافيك را كنترل نمي كند ولي رانندگان با علم به اينكه در صورت مشاهده تصادفي پليس، چه جريمه سنگيني را بايد بپردازند از تخلف خودداري مي كنند.

تبصره 13 بودجه به قانون
تبديل شود
ايسنا: رئيس جهاد دانشگاهي دانشگاه علم و صنعت، تبصره 13 را اقدامي  مثبت در جهت حل معضل ترافيك و آلودگي هوا دانست و تبديل شدن آن را به يك قانون الزامي  ارزيابي كرد.
صادق محمدي در ادامه افزود: در سالهاي گذشته نيز ديده شده است كه گاهي به دليل اهميت و گستردگي يك تبصره در بودجه هاي سال بعد نيز تكرار مي شود و اين به دليل نيازي بوده كه در يك سال مرتفع نشده و با توجه به اهميت و كاركردهاي خوبي كه اين تبصره در پي خواهد داشت، نيازمند فرصت بيشتري براي تحقق اهداف آن هستيم.
دكتر صادق محمدي افزود: گستردگي اين تبصره باعث شده كه براي مديريت مناسب تر، افق ديد بيشتر از يك سال باشد و با توجه به اين نكته كه نمايندگان مجلس نيز توجه ويژه اي به حمل و نقل عمومي  و كاهش مصرف سوخت دارند، بايد اين موارد به مجلس ارائه و با اهداف مشخص به صورت يك قانون تصويب شود.
رئيس جهاد دانشگاهي علم و صنعت گفت: بر اساس يك كار مطالعاتي در دانشگاه علم و صنعت از عوامل آلودگي هواي تهران و ساير كلانشهرها، قديمي  بودن ناوگان حمل و نقل عمومي  و خودروهاي شخصي است كه در كنار آن استفاده از خودروهاي شخصي و تك سرنشين نيز به آن اضافه مي شود.
اما علت آن را بايد در نبود سيستم حمل و نقل عمومي  انبوه و مناسب جست وجو كرد كه تبصره 13 نيز با همين هدف در حال تحقق است و بايد توجه داشت كه اتوبوس تا حدي مي تواند در حمل و نقل مؤثر باشد؛ زيرا استفاده زياد از آن، خود باعث ترافيك مي شود كه بايد در كنار آن به توسعه حمل و نقل ريلي نيز توجه كرد و با عزمي  مناسب در حول اين محور متمركز شد تا بتوانيم به اهداف پيش بيني شده دست پيدا كنيم. وي قيمت بنزين را از دلايل معضل ترافيكي كلانشهرها دانست و گفت: براي متعادل كردن قيمت بنزين بايد امكاناتي فراهم و شرايط حمل و نقل عمومي  مناسب شود و سپس با مديريت مناسب مي توان قيمت بنزين را متعادل كرد.

امكان سفارش حمل و نقل يا خريد الكترونيك
از طريق پيك باد پا
گروه شهري از آنجا كه رسيدن به شهر الكترونيك يكي از دغدغه هاي شهرداري تهران است تاكنون سعي شده است كه شركتهاي خدماتي شهرداري به منظور كاهش ترافيك، خدمات خود را الكترونيكي و غيرحضوري كنند.
علي اكبر گلرخي مديرعامل شركت پيك بادپا با بيان اين مطلب افزود: به همين منظور با توجه به اينكه اين شركت نيز وظيفه حذف سفرهاي زائد درون شهري را با هدف مديريت بر تقاضاي سفر به عهده دارد ، با راه اندازي سايت الكترونيكي فضايي را براي خريد از طريق سايت در نظر گرفته است تا شهروندان تهراني با ثبت سفارش خريد و يا هر گونه جابجايي (غيرحضوري) در سايت الكترونيكي پيك بادپا به آدرس www.badpa.ir مي توانند در وقت و هزينه هاي خود صرفه جويي قابل توجهي داشته باشند.

تحقيقات بانك توسعه آسيا نشان داد
سالانه نيم ميليون كشته حاصل آلودگي هوا
در شهرهاي آسيا
007257.jpg
ايسنا: طبق تحقيقات بانك توسعه آسيا (ADB) آلودگي هوا سالانه باعث كشته شدن بيش از نيم ميليون نفر در آسيا مي شود.
فرانس پرس اعلام كرد: نتايج كنفرانس اخير در اندونزي نشان مي دهد كه آلودگي هوا در چند شهر آسيايي به حد جدي رسيده و دليل اين مساله افزايش شهرنشيني و روند رو به رشد استفاده از وسايل نقليه شخصي در اين شهر هاست.
يكي از متخصصان سازمان بهداشت جهاني (WHO) مي گويد: طبق تخمين انجام شده آمار مرگ هاي زودرس در اثر آلودگي به صورت صعودي است؛ به طوري كه به بيش از 750 هزار نفر در جهان رسيده است. از اين آمار 530 هزارنفر مربوط به آسياست.
كارشناسان مي گويند:  يكي از اين آلودگي ها مربوط به ذرات بسياري ريزي به نام PM10 است كه به ريه ها وارد مي شود و باقي مي ماند، اين ذرات ريز نتيجه استفاده از سوخت هاي فسيلي است و غلظت اين ذرات در آسيا بسيار بالاتر از اروپا و آمريكاست.
غلظت PM10 در شهر هاي پكن، داكا، هانري، هوشي مينه،  جاكارتا، كاتماندو، دهلي نو و شانگهاي بسيار بالاست؛ به طوري كه ADB در اين مورد اخطار داده است.
در اين شهر ها غلظت PM10 بيشتر از 70 كيلوگرم در متر مكعب است در حالي كه در دستور العمل جديد WHO اين مقدار بايد كمتر از 20 كيلوگرم باشد.
به گفته كارشناسان WHO اگر مقدار اين ذرات به حد استاندارد ذكرشده در دستورالعمل برسد ميزان مرگ زير 15 درصد كاهش خواهد يافت. بررسي ها نشان مي دهد كه رشد جمعيت، افزايش شهرنشيني و مصرف انرژي ضرورت پرداختن به بحث هاي كليدي براي كاهش آلودگي هوا را موجب مي شود. افزايش وسايل نقليه بايد همراه با كاهش آلودگي هاي توليد شده توسط آنها باشد.
بانك مانيل اعلام كرد: تعداد خودروها و وسايل نقليه شخصي در 30 سال آينده 15 برابر افزايش خواهد يافت و به حدود 190 ميليون دستگاه مي رسد در حالي كه در هند رشد 30 برابر خواهد شد.
بررسي ADB پيش بيني مي كند توليد دي اكسيدكربن در چين 4/3 برابر و در هند در زمان مشابه 8/5 برابر افزايش يابد.
كنفرانس اندونزي براي كمك به بررسي اين برنامه ها توسط 20 كشور آسيايي تشكيل شد تا استاندارد هاي كيفي آلودگي هوا در منطقه تجديد نظر شود. اين كنفرانس همچنين پيشنهاد تدوين يك برنامه جديد براي ارتقاي كيفيت سوخت و استاندارد هاي زيست محيطي مربوط به وسايل نقليه و كنترل وسايل نقليه و دودزا را كه در جاده ها هستند ارايه كرده است.
اين كنفرانس همچنين يكي از راه حل ها را جايگزين سوخت هاي تميز مثل انرژي هاي تجديدشونده دانست. از سوي ديگر توسعه سيستم حمل و نقل عمومي و تشويق مردم به استفاده از آن و كاهش مصرف انرژي از راه هاي ديگر كاهش آلودگي هواست كه در اين كنفرانس در اين مورد بحث شد.

۱۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد
ايسنا: مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده گفت: تاكنون 15 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.
سيدرضا فاطمي افزود: تاكنون حدود 4 هزار و 500 دستگاه خودروي جايگزين تحويل مالكان خودروهاي فرسوده شده است و 5 هزار و 500 دستگاه نيز در شرف دريافت خودرو جديد هستند.
به گفته وي از خودروهاي تحويل شده يك هزار خودرو متعلق به شركت سايپا و 3 هزار و 500 دستگاه متعلق به ايران خودرو بوده است.
مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با اشاره به اين كه امسال بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده 250 هزار خودرو فرسوده از رده خارج مي شود، افزود: تاكنون مالكان 80 هزار خودروي فرسوده براي جايگزيني به بانك معرفي شده اند. وي خاطرنشان كرد: شركت ايران خودرو توليد۱۳۷ هزار خودرو گازسوز و شركت سايپا 121 هزار خودرو گازسوز در سال جاري را متعهد شده اند.
مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در خصوص فروش نقدي خودروهاي فرسوده گفت: تاكنون بودجه اين امر تعيين نشده است ولي براي اجراي اين طرح اعتبارات لازم در متمم بودجه سال 85 ديده شده است كه اميدواريم با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فروش نقدي خودروهاي فرسوده نيز هرچه سريع تر آغاز شود.
وي با تاكيد بر اين كه هم اكنون 41 مركز اسقاط خودروهاي فرسوده در كشور فعال است، تصريح كرد: طي هفته آينده حدود 28 مركز اسقاط جديد راه اندازي مي شود.
فاطمي با اشاره به اين كه در هفته هاي گذشته توليدات اين دو شركت به پايين تر از 200 دستگاه در روز رسيده بود كه باعث تأخير در جايگزيني خودروهاي فرسوده به متقاضيان شده بود، گفت: افزايش توليد ايران خودرو و سايپا نسبت به 20 روز گذشته موجب شد تأخير در فرآيند نوسازي خودروهاي فرسوده برطرف شود.

تعلل در اجراي برنامه هاي كاهش آلودگي هوا موجب شده است
تداوم آلودگي هواي تهران
مهر: اگر تاكنون اقدامي اساسي در جهت كاهش آلودگي هواي تهران صورت نگرفته، نتيجه نبود برنامه پيشگيرانه نسبت به كنترل آلودگي هوا نيست، بلكه ناشي از عدم اجراي دقيق و كامل راهكارهاي مصوب از سوي دستگاه هاي ذيربط براي كاهش آلودگي هوا در پايتخت است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا افزود: طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر شاخص آلودگي هواي تهران بالاتر از حد استاندارد و 115 PSI است. در حاليكه حد استاندارد شاخص هاي آلودگي هوا 100 PSI است بنابراين اگرچه در شرايط اضطرار به لحاظ آلودگي هوا در تهران قرار نداريم اما اين ميزان آلودگي نيز سلامت افراد را معرض خطر قرار مي دهد.
يوسف رشيدي تصريح كرد: با توجه به اينكه پيش بيني هاي سازمان هواشناسي نسبت به وقوع پديده وارونگي دماي هوا حداكثر براي 5 روز است لذا طرح مباحثي از اين دست مبني بر اينكه به لحاظ آلودگي هوا تا كنون در شرايط اضطرار قرار نگرفته ايم و تا پايان امسال هم آلودگي هواي تهران بحراني نخواهد شد، از پايه و اساس علمي دقيقي برخوردار نيست.
وي با بيان اينكه طرح هايي مبني بر جلوگيري از تردد خودروهاي دودزا و تك سرنشين هر از گاهي در تهران جدي گرفته شده و اجراي آن در اكثر ايام سال مورد غفلت و بي توجهي قرار مي گيرد، يادآور شد: در اين صورت مي بايست منتظر لطف و عنايت خداوند متعال به لحاظ شرايط آب و هوايي بود؛ چرا كه استمرار تردد اين ميزان خودرو در تهران آلودگي هواي شهر را روز به روز افزايش مي دهد.

نگاه
007251.jpg
مهدي كاظمي

مديركل فرهنگي شهرداري تهران:
شهرداري تهران براي نابينايان و كودكان
كتابخانه تخصصي مي  سازد
گروه شهري- مديركل فرهنگي شهرداري تهران از برنامه ريزي براي ساخت كتابخانه هاي تخصصي براي نابينايان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر مجيد جوزاني- مدير كل امور فرهنگي شهرداري تهران - با اعلام اين خبر گفت: ساخت كتابخانه هاي تخصصي به ويژه براي نابينايان از جمله برنامه هايي است كه شهرداري تهران در حال برنامه ريزي و مطالعه بر روي آن است.
وي افزود: با توجه به اينكه اين افراد بخشي از جامعه ما را تشكيل مي دهند، نيازمند كتابخانه هاي مناسب و مجهز هستند   و ساخت چنين كتابخانه هايي در كنار تجهيز كتابخانه هاي موجود از جمله كارهايي است كه شهرداري تهران در راستاي مناسب سازي مكان هاي عمومي براي استفاده جانبازان و معلولان به آن مي پردازد.
جوزاني با اشاره به كمبود امكانات براي نابينايان اظهار كرد: در حال حاضر كتابخانه هاي سطح شهر براي استفاده روشندلان بسيار محدود است و كتاب هايي نيز كه با خط بريل وجود دارد ناكافي و در حد نياز اين افراد نيست كه در صورت ساخت و افزايش كتابخانه هاي تخصصي، معاونت فرهنگي وزارت ارشاد نيز كتاب هاي مورد نياز در اين زمينه را بيشتر توليد خواهد كرد.
مديركل امور فرهنگي شهرداري تهران در ادامه از ساخت كتابخانه هاي تخصصي ويژه كودكان و نوجوانان خبر داد و گفت: با توجه به اين كه در سطح شهر كتابخانه هايي براي استفاده خاص اين افراد وجود ندارد و اين قشر از جامعه نيازمند آگاهي هاي متناسب با شرايط سني خود هستند، شهرداري تهران در حال برنامه ر يزي براي ساخت و تجهيز كتابخانه هاي تخصصي كودكان و نوجوانان است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |