دوشنبه ۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۷ - Dec 25, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بيشتر گناهان فرزند آدم از زبان اوست.

كنزالعمال، ج 3، ص 549، ح 7841
امروز با حافظ
صد لطف چشم داشتم و يك نظر نكرد
رو بر رهش نهادم و بر من گذر نكرد
او خود گذر به ما چو نسيم سحر نكرد
مي خواستم كه ميرمش اندر قدم چو شمع
آب و هوا
007665.jpg

عكس روز
007674.jpg
عكس: رويترز / علي ياركجي
شنبه، 2 دي، مكه مكرمه زائران خانه خدا براي به جا آوردن نماز عشاء آماده مي شوند.

در شهر چه خبر
گسترش گازگرفتگي
با وجود هشدارهاي پي درپي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و شركت ملي گاز مبني بر خطرناك  بودن استفاده از وسايل گرمايشي گازسوز در محيط هاي بسته، آمار گازگرفتگي روزهاي اخير نشانگر ادامه بي توجهي برخي شهروندان به اين اخطارهاست. باورهاي غلط در مورد تصفيه گاز مونواكسيدكربن به وسيله آب باعث شده افراد ناآگاه به جاي نصب لوله و هدايت گازهاي سمي بخاري به دودكش، سرلوله را در داخل سطل آب قرار دهند و اينگونه اخبار غم انگيز مطبوعات با موضوع گازگرفتگي جمعي خانواده ها بيش از پيش در روزنامه ها مشاهده شود. از سوي ديگر خراب بودن بخاري برخي خودروها پاي گازهاي پيك نيكي و ديگر وسايل گرمايشي را به داخل اين وسايل نقليه باز كرده كه اين نوع استفاده نيز مخاطرات خاص خود را به همراه دارد.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد توكلي، پيروزي، شهيد دستغيب، الغدير، شهيد بهشتي و شهيد يزدان پناه از امروز آغاز مي شود.
با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد توكلي با پيش شماره 4454 در محدوده جاده مخصوص كرج، شهرك آزادي، بلوار وليعصر، شهرك فرهنگيان، بلوك هاي 1 تا 187، در مركز مخابرات پيروزي با پيش شماره هاي 3378، 3379، 3330 تا 3335 در محدوده خيابان دماوند، پيروزي طبرسي، زاهد گيلاني و در مركز مخابرات شهيد دستغيب با پيش شماره هاي 2270 تا 2274 در محدوده خيابان شهيد تقي رفعت، كوچه بيژن و بن بست آرم حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. همچنين در مركز مخابرات الغدير پيش شماره هاي 3368 تا 3373 و 3300 تا 3303 در محدوده خيابان شهيد ده حقي، 35متري وليعصر (عج) نصر 2، شقايق و كوثر، در مركز مخابرات شهيد بهشتي پيش شماره هاي 8840 الي 8845 در محدوده خيابان شهيد يوسفيان، لادن، خداپسند، شبنم، ياس و حاتمي و در مركز مخابرات شهيد يزدان پناه پيش شماره هاي 4480 تا 4484 در محدوده خيابان سيمون بوليوار، بزرگراه ايرانپارس، اشرفي اصفهاني و چمران نيز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. براساس همين گزارش عمليات كابل برگردان با هدف توسعه كابل در مركز مخابرات دربندسر منطقه شميرانات نيز از امروزآغاز مي شود كه ارتباط تلفني مشتركين آن مركز حداكثر به مدت 24 ساعت با اختلال همراه است.

كاهش هزينه زائر
اگر يكي از بستگان شما به حج مشرف شده است، توصيه مي شود از ايران با زائر خود تماس بگيريد. شركت ارتباطات سيار مجدداً اعلام كرده، نرخ هر دقيقه مكالمه از ايران به تلفن همراه حجاج در عربستان برابر تعرفه داخلي و براي زائران در عربستان برابر 1670 ريال با احتساب ماليات و عوارض است. پس بهتر است در فواصل زماني كوتاه با زائر خود در عربستان تماس بگيريد تا اينكه هزينه سنگين قبض تلفن، پس از بازگشت از عربستان به زائر تحميل نشود.

بازار
007710.jpg
گراني سنتي ها

بازار لبنيات كه پس از نوسان قيمت هاي فرآورده هاي بسته بندي شده، توان گراني مجدد را نداشت فرآورده هاي سنتي خود را گران تر از روزهاي پيش در معرض فروش گذاشته است.
در حال حاضر انواع كره و پنير و شيرهاي باز كه به روش غيرصنعتي توليد مي شوند رشد قيمت محسوسي داشته اند و براي نمونه پنير تبريز تا كيلويي 5 هزار و 200 تومان نيز اتيكت مي خورد. علاقه خريداران به توليدات غيركارخانه اي تقاضا را بالا برده و به اين مسأله دامن مي زند. با اين وجود شايد در  آينده اي نزديك با صنعتي شدن فرآورده هاي لبني سنتي و برچسب دارشدن آنها، اندكي از مشكلات نرخ هاي بالاي غيررسمي بازار لبنيات كاسته شود.
از سوي ديگر با وجود سردي هوا و كاهش احتمال فسادپذيري، توجه به تاريخ مصرف فرآورده هاي لبني از ضروريات اين حوزه به شمار مي رود. اين در حالي است كه برخي فروشنده ها، كالاي تاريخ مصرف گذشته را نيز در معرض فروش مي گذارند.

سكه، طلا و ارز
007713.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
حركت
مدتها بود كه فقط روي حركت دادن اجسام به وسيله نيروي تمركز ذهن، تمرين و ممارست مي كرد. او ساعت ها به يك شيء خيره مي شد و فشار زيادي به چشم و مغز خود وارد مي كرد. اما چند روز پيش در حالي كه به ليواني روي ميز خيره شده بود دچار مرگ مغزي شد. اين بار ليوان او را بي حركت كرد...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
گلوله داخل جمجمه
تگزاس: يك نوجوان 17 ساله در آمريكا حاضر نيست گلوله اي را كه داخل جمجمه اش قرار دارد با عمل جراحي خارج كند. چندي پيش اين نوجوان در جريان تيراندازي يك نفر را به قتل رساند كه مقتول قبل از مرگ، تيري به سوي اين نوجوان شليك كرد كه اين تير وارد جمجمه وي شد. با آنكه جراحان قصد دارند با انجام عمل جراحي اين گلوله را از جمجمه خارج كنند اما وي حاضر به انجام اين كار نيست. او معتقد است در صورت خارج كردن گلوله از سرش، ارتكاب قتل توسط وي مسجل خواهد شد.
غرامت پوتين بزرگ
لندن: يك سرباز زن با شكايت عليه وزارت دفاع انگليس درخواست غرامت كرده است. اين سرباز زماني كه در كشور بوسني خدمت مي كرد يك پوتين سربازي از وزارت دفاع دريافت كرد كه دو سايز بزرگتر از سايز پايش بود. به همين دليل مجبور شد كفش كتاني بپوشد و در سرماي هوا پاهايش يخ بزند. به همين دليل وي با شكايت به دادگاه درخواست 150 هزار پوند غرامت از وزارت دفاع انگليس كرده است.
بورس بازي از خانه
پكن: يك پيرزن 80 ساله در چين 10 سال قبل به دليل ابتلا به يك بيماري نادر زمينگير شد و به همين دليل مجبور است در تمام اوقات شبانه روز روي تختخواب خود دراز بكشد. اما اين بيماري وي را از پا نينداخت و از اين فرصت بيشترين بهره را برد تا تكنيك هاي سرمايه گذاري در بورس را بياموزد. وي سپس از طريق اينترنت در بورس سرمايه گذاري كرد و صاحب 45 هزار پوند شد در حالي كه متوسط حقوق يك شهروند در ايالت شاندونگ چين 600 پوند در سال است.
مأمور فداكار
گلاسگو: يك مأمور پليس در اسكاتلند با به خطر انداختن جان خود مانع از مرگ يك مرد شد. داستان از اين قرار بود كه اين مرد با همسر خود در كنار رودخانه درگيري لفظي پيدا كرد كه زن در نهايت شوهرش را به داخل رودخانه پرتاب كرد و از صحنه گريخت. به هر حال داد و فرياد اين مرد باعث شد تا ساكنان اطراف رودخانه پليس را خبر كنند كه مأمور وظيفه شناس براي نجات جان اين مرد به داخل رودخانه يخ زده شيرجه زد و سر مرد را از زير آب بيرون آورد. با توجه به اينكه ديوارهاي كنار رودخانه بسيار مرتفع بود به همين دليل مأمور نمي توانست مرد را از آب خارج كند. همين موضوع باعث شد تا به مدت 30 دقيقه سر وي را به هر زحمتي كه بود خارج از آب نگهداري كند تا اينكه نيروي كمكي از راه برسد.
سالمندان در سرما
منچستر: دستمزد يك ساعت كار تعميركاران آبگرمكن و ساير وسايل گرمايشي در كشور انگليس بين 37 تا 53 پوند متغير است. اما خبر مي رسد كه اين تعميركاران حاضر نيستند براي يك ساعت كار كمتر از 100 پوند دريافت كنند. به همين دليل از هر 10 شهروند سالمند دست كم يك نفر به دليل اينكه توانايي پرداخت دستمزد تعميركاران را ندارند بايد با آب سرد دوش بگيرند و در سرماي زمستان در خانه خود بلرزند.
كت و شلوار 200 پوندي
ايپسويچ: اقدام پليس انگليس در خريد يك كت و شلوار 200 پوندي براي يك قاتل، موجي از جنجال در رسانه هاي گروهي اين كشور ايجاد كرده است. چند روز قبل يك راننده كاميون 48 ساله به جرم قتل چند زن خياباني در شهر ايپسويچ انگليس دستگير شد. اما به دليل اينكه پليس به صورت ناگهاني به منزل وي يورش آورد اين متهم را با لباس راحتي به زندان برد. به همين دليل متهم درخواست كرد براي نخستين جلسه دادگاه براي وي از منزلش لباس رسمي بياورند. اما در عين تعجب همگان پليس با صرف 200 پوند براي وي يك كت و شلوار بسيار شيك خريد تا وي در روز دادگاه اين لباس را بر تن كند. در واقع همين اقدام پليس باعث شده تا رسانه هاي گروهي و خانواده هاي قربانيان به انتقاد از اين نيرو بپردازند.
جشن پيروزي
007671.jpg
هاوانا: مردم كشور كوبا جشن هاي خود را براي گراميداشت چهل و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب كشورشان آغاز كردند. نقطه اوج اين جشن ها در ميدان انقلاب شهر هاوانا است، مكاني كه اين مرد مشغول فروش ذرت بو داده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |