دوشنبه ۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۷ - Dec 25, 2006
گزارش همشهري از بررسي يك لايحه در مجلس
جبران كسري بودجه بهداشت و درمان با برداشت
يك ميلياردي از حساب ذخيره ارزي
گروه اجتماعي- لايحه برداشت يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي توسط وزارت بهداشت كه هم اكنون در كميسيون برنامه و بودجه مجلس در حال بررسي است، پس از تصويب در مجلس براي تاييد نهايي به شوراي نگهبان ارسال خواهد شد.
به گزارش همشهري، در اين طرح از مجموع 900 ميليارد تومان پيشنهادي وزارت بهداشت، 470 ميليارد تومان براي حقوق پرسنل، 200 ميليارد تومان براي جايگزيني بيمارستان هاي فرسوده با بيش از 50 سال قدمت، 30 ميليارد تومان براي تامين هزينه هاي درماني بيماران و 200 ميليارد تومان براي اجراي برنامه هاي آموزشي و تحقيقاتي دو وزارتخانه بهداشت و علوم در نظر گرفته شده است.
شاهين محمد صادقي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اين كه 80 درصد بار درمان كشور بر دوش بيمارستان هاي دولتي است، گفت: در حالي كه بيمارستان هاي خصوصي هزينه هاي زيادي از مردم دريافت مي كنند و تنها 20 درصد خدمات را ارايه داده و بيشتر خدمات از سوي بيمارستان هاي دولتي انجام مي شود، لذا دولت بايد حمايت بيشتري از اين بيمارستان ها كند. وي افزود: مجلس اعتقاد دارد كه هزينه كردن براي سلامت افراد سرمايه گذاري است، در حالي كه برخي مسئولان ما فكر مي كنند هزينه كردن براي بخش بهداشت و درمان پول هدر كردن است.
عوض حيدر پور، مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت در حال حاضر 670 ميليارد تومان به پرسنل، شركت هاي دارويي و تجهيزات پزشكي و شركت ها و موسساتي كه وسايل عمومي  مي فروشند بدهكار است و بايد اين بدهي را پرداخت كند.
وي دراين باره مي گويد: مجلس معتقد است كه بودجه بخش سلامت جزو بودجه هاي عمراني است، اگر پل سازي، آسفالت خيابان ها و تعمير و ساخت ساختمان هاي ويران شده جزو بودجه هاي عمراني است، نمي دانم چرا درمان انسان ها جزو هزينه هاي جاري محسوب مي شود، در حالي كه براي بخش سلامت هزينه كردن و تبديل انسان هاي بيمار به افراد سالم نيز كار عمراني بوده و مجلس به اين امر اعتقاد دارد.
همچنين به گفته رحمت الله حافظي، معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت، در اين باره مي گويد: كسري هاي وزارت بهداشت در بخش بهداشت و درمان شامل 534 ميليارد تومان كمبود بودجه سال 85 و 7/83 ميليارد تومان بدهي هاي قبل از امسال است كه مجموع آن 618 ميليارد تومان مي شود.در بخش آموزش نيز از مجموع 8/64 ميليارد تومان كسري، 9/51 ميليارد تومان كسري هاي امسال است و 8/12 ميليارد تومان بدهي ها و ديون قبلي است.عابد فتاحي يكي ديگر از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اين كه حدود 6 هزار و 500 طرح در كشور نيمه تمام هستند، به ايسنا گفت: اين پروژه ها براي اتمام، حدود 100 هزار ميليارد تومان بودجه نياز دارند، كه درميان پروژه هاي نيمه تمام كشور، پروژه هاي بيمارستاني نيمه تمام وزارت بهداشت يكي از معضلات اساسي بوده و برخي از اين پروژه ها تحت نظارت وزارت بهداشت و تعدادي نيز در نظارت وزارت مسكن و شهرسازي است.

پليس با تكدي گري برخورد مي كند
پليس: فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينكه تكدي گري جرم محسوب مي شود، گفت: پليس آماده همكاري با شهرداري در جمع آوري متكديان است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، فرمانده نيروي انتظامي  با بيان اينكه تكدي گري جرم محسوب مي  شود و پليس وظيفه برخورد با اين افراد را دارد، گفت: در اين زمينه جلساتي جهت هماهنگي با شهرداري داشته ايم، نيروي انتظامي  طبق وظيفه خود در اين روند با شهرداري همكاري دارد و در صورتيكه شهرداري توقعاتي بيش از وظايف تعريف شده پليس داشته باشد، نيازمند هماهنگي هاي بيشتر بين پليس و مديران شهرداري است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم با اشاره به اينكه غالب متكديان شهرستاني در تهران مشغول فعاليت هستند و اين موضوع باعث ايجاد فشار بر شهرداري تهران و پليس مي گردد، گفت: بايد با فراهم آوردن ساز و كاري از سرريز اين افراد به تهران جلوگيري كرد و پافشاري شهرداري در اين زمينه نيز باعث سرعت بيشتر جمع آوري اين افراد خواهد شد.

اگر شوراي ملي سالمندان تصويب كند
سالمندان نيازمند، صاحب سبد غذايي مي شوند
007629.jpg
گروه اجتماعي- در صورت تصويب نهايي شوراي ملي سالمندان،كهنسالان كشور صاحب يك سبد غذايي ماهانه مي شوند.
محمدرضا شهبازي، مديركل امور سالمندان سازمان بهزيستي كشور در باره طرح سبد غذايي سالمندان گفت: در صورت تصويب اين طرح سبد غذايي با ارزش 800 تا 1000 كالري به سالمندان نيازمند تحت پوشش سازمان بهزيستي و ساير نهادهاي حمايتي اهدا مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور سبد غذايي سالمندان در كميته اي با حضور نمايندگان سازمان هاي بهزيستي، مديريت و برنامه ريزي، وزارت بازرگاني، دفتر تغذيه وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزي تهيه شده است و براي طرح كمك به تأمين سبد غذايي سالمندان تنظيم و براي تصويب به شوراي ملي سالمندان فرستاده شده  است.مدير دفتر امور سالمندان با اشاره به اينكه اين طرح با هدف كمك به تأمين سبد غذايي سالمندان نيازمند تهيه شده است افزود: اين طرح كه در قالب برنامه اي 4 ساله تدوين شده در ابتدا در پنج استان محروم كشور به صورت آزمايشي اجرا خواهد شد كه در مرحله اول 152 هزار نفر و در پايان سال چهارم 615 هزار سالمند تحت پوشش قرار خواهند گرفت.گفتني است كه در حال حاضر 8 هزار سالمند در نوبت دريافت خدمات سازمان بهزيستي هستند.

۵۰ هزار ايراني سالانه بر اثر ابتلا
به نارسايي قلبي مي ميرند
ايسنا: رئيس بخش جراحي قلب بيمارستان امام خميني هشدار داد: سالانه حدود 50 هزار نفر در كشور بر اثر ابتلا به بيماري نارسايي قلبي جان خود را از دست مي دهند.
حسن رادمهر گفت: فشارخون بالا، مصرف دخانيات و الكل، بيماري ديابت، چاقي و كم تحركي و شيوه نادرست تغذيه از دلايل ابتلا به بيماري نارسايي قلبي در كشور است.
وي ادامه داد: درست است كه مهمترين علت ابتلا به نارسايي قلبي مربوط به انسداد شريان هاي تغذيه كننده ماهيچه قلب است اما با كنترل عوامل خطرزا مانند فشارخون بالا، مصرف دخانيات و الكل، بيماري ديابت، ازدياد وزن و كم تحركي مي توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد.
وي ادامه داد: متأسفانه آمار دقيقي از تعداد بيماران مبتلا به اين بيماري در كشور موجود نيست اما به طور تقريبي شايد سالانه حدود 50 هزار نفر در اثر ابتلا به بيماري نارسايي قلبي جان خود را از دست مي دهند. رئيس بخش جراحي قلب بيمارستان امام خميني با بيان اين كه نارسايي قلبي نيز مانند هر بيماري ديگر قابل درمان است، افزود: درمان به موقع انسداد شريان هاي كرونر قلب مانند باز كردن شريانها با بالون يا عمل باي پاس و همچنين ترميم يا تعويض دريچه هاي قلب راه علاج اين بيماري است. همچنين در مواردي كه اقدامات معمول و درمانهاي دارويي منجر به بهبودي كامل نشوند از وسايل كمكي كه كار پمپاژ قلب را انجام مي دهند و نهايتاً عمل پيوند قلب استفاده مي شود.

درآمد 7بيليون دلاري قاچاق انسان در جهان
گروه اجتماعي- سومين نشست تخصصي قاچاق زنان و كودكان به منظور بررسي مسايل روانشناسي قاچاق زنان و كودكان از سوي سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد.
به گزارش همشهري، در اين نشست تخصصي با تاكيد بر سازمان يافته بودن جرم قاچاق انسان در سراسر دنيا، يكي از مهمترين دلايل رواج قاچاق انسان ناكامي دولت ها در مبارزه با جرائم سازمان يافته عنوان شد.
محمد نجفي توانا، حقوقدان در اين نشست با اشاره به سود 5 تا 7 بيليون دلاري حاصل از قاچاق انسان در دنيا گفت: آمارها نشان مي دهد نه تنها در جرايم مربوط به قاچاق انسان، اسلحه و مواد مخدر، بلكه در بسياري از جرايم ديگر امروزه بزهكاران به صورت فراملي عمل مي كنند. وي ادامه داد: آمارها نشان مي دهد كه طي 2 سال گذشته بين 250 تا 300 هزار نفر از اروپاي شرقي و كشورهاي تازه استقلال يافته به سمت اروپا قاچاق شده  و ده ها بار در آن كشورها مورد خريد و فروش قرار گرفته اند؛ در واقع نوعي دلالي و قاچاق زنان، دختران و اطفال نيز وجود دارد.
نجفي توانا با بيان اين كه آمار دقيقي از قاچاق انسان در دنيا در دست نيست، گفت: در داخل ايران نيز آماري در دست نيست؛ حتي در مورد برخي بزهكاريهاي عادي نيز تمايلي به دادن آمار وجود ندارد؛ از سوي ديگر در جرايم پنهاني مثل سقط جنين، بچه كشي، پولشويي و قاچاق، آمار واقعي ندارد؛ اما معمولا در توريسم جنسي جوانان زير 25 سال ، در قاچاق اعضاي بدن اطفال ، جستجوي كار جوانان و حتي نوجوانان غالب افراد را تشكيل مي دهند.

هشدار انجمن هاي تخصصي پزشكي درباره كلاهبرداري مدعيان انرژي درماني
گروه اجتماعي - روساي بيش از 40 انجمن علمي تخصصي پزشكي كشور با امضاء بيانيه اي ضمن محكوم كردن مدعيان انرژي درماني و مداخله گران در رشته هاي تخصصي پزشكي، خواستار برخورد قانوني مراجع ذيصلاح با آنان شدند.
به گزارش سازمان نظام پزشكي در بيانيه انجمن هاي تخصصي پزشكي كشور، توجه مسئولان نظام سلامت ملي به سوء استفاده برخي افراد از آنچه انرژي درماني ناميده شده و نيز به بسياري از روش هاي غيرعلمي  عامل گمراهي دردمندان و از دست رفتن فرصت هاي درماني، جلب گرديده است.روساي انجمن هاي تخصصي پزشكي با اشاره به برخي اقدامات سوءاستفاده كنندگان و مدعيان انرژي درماني كه از طريق رسانه ها به تبليغات كذب و نادرست مي پردازند متذكر شده اند: اينگونه اقدامات علاوه بر دخالت در حيطه تخصصي پزشكي موجب تشويش اذهان عمومي  و وارد آوردن زيان هاي جبران  ناپذير به حوزه سلامت جامعه مي شود.روساي انجمن هاي تخصصي پزشكي در پايان ضمن تاييد اقدامات سازمان نظام پزشكي كشور در اين زمينه ابراز اميدواري كرده اند مسئولين قضايي و اجرايي به سرعت و با قاطعيت از اين قبيل سوءاستفاده ها جلوگيري كنند

اخطار وزارت بهداشت به 8 بيمارستان غيراستاندارد
فارس: رئيس اداره صدور پروانه هاي وزارت بهداشت گفت: 8 بيمارستان غير استاندارد دولتي و غير دولتي در كشور از وزارت بهداشت اخطار كتبي گرفتند و وزارت بهداشت براي رفع نقص اين بيمارستان ها و رسيدن به حداقل استانداردهاي بيمارستاني به آن ها 6 ماه فرصت داد.
محمد جهانگيري افزود:  بيمارستان هايي كه از وزارت بهداشت اخطار گرفته اند، شامل 2 بيمارستان دانشگاهي، 3 بيمارستان خصوصي و 3 بيمارستان غير دانشگاهي وابسته به ساير نهادهاي غير از وزارت بهداشت هستند كه حداكثر 6 ماه و تا اول خرداد  86 براي اصلاح وضع موجود و رفع نقص به آن ها فرصت داده شده است.
وي گفت:  سياست اصلي وزارت بهداشت براي اصلاح وضعيت بيمارستان ها استفاده از قوه قهريه بر اساس اختيارات قانوني نيست بلكه بر اساس نظر وزير بهداشت و معاون سلامت در مرحله اول سياست ارشاد و راهنمايي، حمايت و دادن تسهيلات لازم و بعد از آن دادن مهلت براي اصلاح وضع بيمارستان ها مد نظر است و پس از آن در صورتي كه اصلاحات لازم انجام نشود، براي حفظ حقوق مردم با بيمارستان ها و مراكز خاطي برخورد قانوني مي شود.

با مردم
چرا نوشابه به جاي شير؟!
سوء تغذيه و كاهش قد جمعيت ايران كه توسط كارشناسان اعلام شده و علت آن نيز مصرف نوشابه هاي گازدار و تنقلاب به جاي شير و مواد غذايي اصيل مي باشد به مسئولان دست اندركار هشدار مي دهد كه برنامه توليد و عرضه شير فراوان و ارزان را بهبود بخشند و از راه هاي ممكن از جمله محدود كردن تبليغات مصرف نوشابه هاي گازدار و پفك و... مانع گرايش جمعيت جوان ايران به اين كارها شوند.
فاطمه. ز- كارشناس تغذيه از تهران

گراني ميوه در شب چله
دخالت وسيع دلالان در معاملات ميوه و تره بار قيمت اين اقلام را در ايام منتهي به شب چله بسيار افزايش داد. بايد ترتيبي اتخاذ شود كه از مبادي توليد تا ميادين ميوه و تره بار حتي المقدور، دخالت شبكه هاي دلالي و عوامل احتكار حذف گردد.
مقداد صادقپور- تهران

نرخ تعميرات
بسياري از تعميركاران از جمله تعميركنندگان وسايل و ادوات الكتريكي نرخ مشخصي براي تعميرات ارائه نمي دهند در حالي كه هزينه تعمير بايد در هر كارگاهي مشخص باشد تا از اجحاف هاي احتمالي جلوگيري كند.
محسن محمدي

رسيدگي به وضعيت غايبين
از اداره وظيفه عمومي تقاضا دارم در مورد غائبين سال 1380 وظيفه عمومي هم اقدام شود تا وضعيت مشخصي پيدا نمايند.
حسن كاظمي- تهران

معابر عمومي و پاركينگ  خصوصي
تبديل معابر عمومي به پاركينگ خصوصي از مشكلاتي است كه بايد براي برطرف ساختن آن چاره انديشي كرد.
كامبيز رستگار- تهران

پنجشنبه پيش، در يكي از صفحات ضميمه روز هفت، طرحي به مناسبت شب يلدا چاپ شده بود. طي چند روز گذشته تعدادي از خوانندگان محترم برداشت هاي مختلفي نسبت به طرح را تلفني با روزنامه مطرح كردند. ضمن تشكر از تماس هاي خوانندگان گرامي يادآوري مي شود طرح ياد شده در ارتباط با شب يلدا استفاده شده و هر برداشت ديگري از آن نادرست است.

پاسخ مسئولان
خون هاي مشكوك به آلودگي دريافت نمي شود
روابط عمومي و بين الملل سازمان انتقال خون در پاسخ به مطلب درج شده در همشهري 7/8/1385 تحت عنوان انتقال هپاتيت از طريق فرآورده هاي خوني هنوز به صفر نرسيده، با ارسال توضيحي خاطرنشان كرده است: امروزه حتي در پيشرفته ترين كشورهاي دنيا احتمال انتقال بيماري هاي شناخته و ناشناخته از طريق خون به دلايل فني در بهترين شرايط آزمايشگاهي به دليل وجود دوره نهفته بيماري هپاتيت به صفر نرسيده است. در عين حال براي جلوگيري از انتقال بيماري از طريق خون از طريق مصاحبه با داوطلب اهداء خون توسط پزشك مجرب و مسئول، افراد مشكوك به آلودگي از چرخه  اهداء  خون معاف مي شوند، به طوري كه متوسط روزانه 30 درصد از داوطلبان اهداء خون از چرخه اهداء خارج مي شوند.
همچنين با پيگيري برنامه خود حذفي، ترتيبي اتخاذ شده، از خون افرادي كه مجاز به اهداء نيستند با توجه به علامت از خون من استفاده نشود در فرم اهداي خون، از اين خون استفاده به  عمل نيايد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |