دوشنبه ۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۷ - Dec 25, 2006
بازديد
فرمانده كل قوا
از دانشكده افسري
امام علي(ع)
007641.jpg
گروه سياسي فرمانده كل قوا، عصر ديروز از دانشكده افسري امام علي(ع) ارتش بازديد كردند.
در اين ديدار مراسم تحليف و اهداء سردوشي دانشجويان دانشكده افسري امام علي در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار شد.
مشروح اين خبر در چاپ دوم روزنامه به چاپ رسيده است.

رئيس جمهوري:تصويب كنندگان قطعنامه عليه ايران به زودي پشيمان مي شوند
واكنش مجلس به تصويب قطعنامه ضد ايراني
206 نماينده خواستار ادامه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي شدند
007647.jpg
گروه سياسي چند ساعت پس از تصويب قطعنامه ضدايراني شوراي امنيت، نمايندگان مجلس دوفوريت طرحي را تصويب كردند كه درصورت تصويب نهايي آن دولت ملزم به تجديدنظر در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري علاءالدين بروجردي يكي از طراحان اين طرح در رابطه با لزوم تصويب دو فوريت اين طرح گفت: قطعنامه اخير به لحاظ مجموعه مقررات حاكم بر عرصه جهاني يعني مقررات آژانس و عهدنامه PT، اصل قرارگرفتن پرونده ايران در شوراي امنيت و انتقال آن از آژانس به اين مركز، غيرقانوني بود كه موجب شد مجلس تصميم تاريخي خود را اتخاذ كند. وي تصريح كرد: اقدام شوراي امنيت ما را از حق قانوني خودمان محروم مي كند و اين امر كاملاً غيرقانوني است و اكنون كه چنين تصميم سياسي عليه ملت ما اتخاذ شده، باتوجه به مسئوليت ما به عنوان نمايندگي ملت طبيعي است در برابر چنين گامي، اقدامي سريع انجام دهيم.در مقابل سخنان بروجردي، سعيد ابوطالب با دو فوريت اين طرح مخالفت و موضع تندتري از بروجردي اتخاذ كرد. وي با تاكيد بر اينكه تجديدنظر مفهومي حقوقي ندارد و نياز به دو فوريت ندارد گفت: آنچه حتماً دو فوريت نياز دارد قطع رابطه با آژانس، تعطيلي سفارت انگلستان و اخراج سفراي انگليس، فرانسه، روسيه، آلمان و چين است.براساس ماده واحده اين طرح دولت موظف است در همكاري خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي تجديدنظر نمايد. دو فوريت اين طرح با 184 موافق، 12 مخالف و 6 ممتنع از 203 رأي دهنده به تصويب رسيد.
بيانيه 206 نماينده مجلس
 از سوي ديگر 206 نماينده مجلس طي بيانيه اي ضمن محكوم كردن قطعنامه غيرقانوني شوراي امنيت از دولت خواستند تا با قاطعيت كسب فناوري هسته اي را دنبال كند.
در اين بيانيه آمده است: شوراي امنيت با تصويب قطعنامه ظالمانه خود بار ديگر نشان داد اين جايگاه مهم و بين المللي بازيچه دست آمريكاست و اين كشور با سوءاستفاده از موقعيت خود از يك طرف قطعنامه هاي اين سازمان را عليه رژيم صهيونيستي وتو مي كند و از طرف ديگر، علي رغم رعايت همه موازين بين المللي و مقررات آژانس و PT توسط ايران عليه كشورمان قطعنامه صادر مي نمايد.
طرح نمايندگان براي تغيير ساعت كار بانك ها
عده اي از نمايندگان مجلس در صدد هستند تا با ارائه طرحي به مجلس، درخصوص تغيير ساعت كار بانك ها تصميم گيري كنند.به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري،  به دنبال پايان زمان آزمايش آغاز ساعت كار بانك ها از 9 صبح و ابهام در تعيين تكليف نهايي اين طرح، تعدادي از نمايندگان مجلس قصد دارند فردا با ارائه طرحي در صحن علني مجلس، ساعت كار بانك ها را مجدداً به ساعت قبلي بازگردانند.
شرايط جديد كانديداتوري مجلس
پس از آنكه نمايندگان در ادامه بررسي طرح اصلاح بند 4 ماده 28 قانون انتخابات مجلس با مخالفت غلامعلي حداد عادل براي تغيير حداقل سن رأي دهندگان مواجه شدند، به سراغ پيشنهادي در خصوص شرايط جديد كانديداتوري نمايندگي مجلس شوراي اسلامي رفتند و مصوب كردند از اين پس، دارا بودن حداقل پنج سال سابقه علمي آموزشي يا مديريتي در بخش هاي دولتي، نظامي انتظامي، عمومي يا خصوصي و يا تأييد هيات اجرايي و نظارتي انتخابات استان ذي ربط براي نامزدي نمايندگان مجلس الزامي مي باشد.
ادامه اصلاح قانون شوراها
نمايندگان همچنين در ادامه رسيدگي به لايحه اصلاح قانون شوراها تصويب كردند كه رئيس شوراي استان از اين پس مي تواند بدون حق رأي در جلسات شوراي برنامه ريزي و توسعه استان عضويت داشته باشد.همچنين براساس ماده ديگري در خصوص وظايف و اختيارات شوراي استان مقرر شد اين شوراها به بررسي مسائل و مشكلات استان پرداخته و پيشنهادهاي لازم را به منظور رفع تبعيض و توزيع عادلانه امكانات و منابع و جلب همكاري در تهيه برنامه هاي عمراني و رفاهي استان به شوراي عالي استان ها ارائه كنند.
تذكر به وزير خارجه
دوازده نفر از نمايندگان از جمله چند تن از نمايندگان اهل سنت در تذكري به وزير امور خارجه،  لزوم اعتراض شديد به دولت عربستان در خصوص فتوا و بيانيه فتنه انگيز 38 تن از علماي وهابي عليه شيعيان و ضرورت مقابله با تحركات تفرقه انگيز مذهبي در عراق را خواستار شدند.

***
گروه سياسي شامگاه شنبه، نمايندگان 15 كشور عضو شوراي امنيت قطعنامه ضد ايراني 1737را تصويب كردند. قطعنامه اي كه پيش از صدور از جانب ايران رد شده بود.
نمايندگان ملت ديروز در حالي كه شعار مرگ بر آمريكا سر داده بودند، در واكنش به صدور اين قطعنامه، 2فوريت طرح الزام دولت به تجديدنظر در همكاري با آژانس اتمي را به تصويب رساندند. 206 نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي هم پس از آن نامه اي را امضا كردند كه در آن از دولت خواسته شده بود تا با جديت و قاطعيت برنامه توسعه فناوري هسته اي صلح آميز را ادامه دهد.
رئيس جمهوري هم با انتقاد شديد از غرب، در واكنش به صدور قطعنامه، تاكيد كرد كه تصويب كنندگان قطعنامه عليه ايران به زودي پشيمان مي شوند.
آيت الله العظمي نوري همداني از مراجع تقليد هم شوراي امنيت را وسيله  اي در دست زورمداران و استكبار جهاني خواند و اظهار داشت: تحت هيچ شرايطي فعاليت هاي علمي با اهداف صلح جويانه را تعطيل نمي كنيم.
كمال خرازي، رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي در تحليلي كه براي همشهري نوشته است، به بررسي ابعاد صدور اين قطعنامه پرداخته است.تازه ترين گزارش ها از بورس تهران هم حاكي است اين اعمال فشار غرب، تأثير چنداني بر معاملات اين بازار نداشته است.
گروه سياسي رئيس جمهوري پس از صدور قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران تصريح كرد: اين كار آنان نه تنها آسيبي به ملت ما نخواهد زد، بلكه آنان به زودي از اقدام خود هم پشيمان خواهند شد.
محمود احمدي نژاد كه صبح ديروز در اولين جشنواره ملي كارآفرينان برتر شاهد و ايثارگر كه در لانه جاسوسي سابق آمريكا در تهران برگزار شد، سخن مي گفت با اشاره به قطعنامه شنبه شب گذشته شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران گفت: ما اگر بخواهيم مستقل، عزيز و سرافراز زندگي كنيم، بايد روي پاي خود بايستيم و به انديشه هاي والاي خودمان تكيه كنيم. رئيس جمهوري با بيان اينكه ما نبايد در ساختن كشور به دنبال كمك ديگران باشيم، گفت: حوادث اين روزها سند محكمي است كه قطعاً كسي براي ساختن ايران به ما كمك نخواهد كرد و مي بينيد كه حتي چيزي كه خودمان به دست آورده ايم، مي خواهند از ما بگيرند.
احمدي نژاد ادامه داد: در جريان هسته اي ما ابتدا در تحريم بوديم و دانشمندان خودمان اين فناوري را به دست آوردند اما آنها مي گويند كسي بدون اجازه ما حق پيشرفت ندارد، اما ملت ما و ايثارگران ما همانطور كه جبهه اهريمن را در دفاع مقدس شكستند، به رغم شيطنت هاي آنان ايران عزيز را خواهند ساخت. وي با اشاره به قطعنامه شنبه شب شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران گفت: امروز ديگر كاملاً روشن شد كه نظام سلطه نمي خواهد پيشرفت يك ملت مستقل را ببيند، اما ديگر ميسر نيست كه آنها بخواهند خودشان را پشت نقاب حقوق بشر و آزادي پنهان كنند؛ چون نقاب ها دريده شده و چهره پليد آنان براي ملت ها روشن شده است.
احمدي نژاد در خبري كه فارس آن را منتشر كرده است با بيان اينكه با بهره برداري كامل از فناوري هسته اي، سرعت پيشرفت ايران چند برابر خواهد شد، اظهار داشت: آنها يك مشت وحشي را با فشار در منطقه ما حاكم كرده اند كه با پررويي مي گويند ما بمب اتم داريم اما همه در مقابل آنها خفقان مي گيرند و خيال مي كنند با نشست و برخاست و كاغذپراكني خواهند توانست جلوي حركت ملت ايران را بگيرند. وي ادامه داد: به آنها مي گوييم باز هم اشتباه كرده ايد، به شما نصيحت كرده بوديم كه از تاريخ درس بگيريد. آيا تا به حال از قلدري به ملت ها نتيجه اي گرفته ايد؟ بيدار شويد كه دنيا عوض شده است.
احمدي نژاد يادآور شد: شما آمديد تا با قلدري و خشم، حق ملت ما را ضايع كنيد، ولي به قله استواري به نام ملت ايران برخورد كرده ايد و به همين دليل گيج شده ايد و نمي دانيد چه كنيد. رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: ملت ايران نه تنها از اين قطعنامه ناراحت نمي شود، بلكه خوشحال مي شود. شيوه مديريت آنها، كينه ورزي و توسعه را براي دنيا پديد آورده و نمي گذارند بشريت لذت امنيت را بچشد.

بازتاب تصويب قطعنامه ضد ايراني در شوراي امنيت
ايران: برنامه صلح آميز هسته اي را توسعه مي دهيم
روزي غم انگيز براي رژيم منع اشاعه
ايسنا: نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در سخناني پس از تصويب قطعنامه 1737 شوراي امنيت براي تحريم برنامه هسته اي ايران، شرايط كنوني را شرايطي غم انگيز براي رژيم منع گسترش سلاح هاي هسته   اي دانست.محمد جواد ظريف با اشاره به اينكه تنها چند روز قبل نخست وزير رژيم اسرائيل سلاح هاي هسته اي اين رژيم را به رخ  جهانيان كشيد، تصريح نمود با اين وجود، شوراي امنيت نه تنها به اين تهديد جدي عليه صلح و امنيت بين المللي و رژيم عدم اشاعه توجه نكرد، بلكه به جاي آن تحريم هايي را بر يك عضو معاهده منع اشاعه اعمال مي كند، عضوي كه برخلاف اسرائيل هرگز هيچ عضوي از سازمان ملل متحد را تهديد نكرده و به طور اصولي توسعه ، انباشت و استفاده از سلاح هاي هسته اي را به دلايل عقيدتي و راهبردي مردود دانسته است.
گروه سياسي- تصويب قطعنامه شوراي امنيت به منظور تحريم برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران موجب گرديد تا واكنش هاي متفاوتي از جانب دولتمردان و محافل سياسي داخل و خارج از كشور در قبال اين تصميم اتخاذ شود.
روز گذشته سخنگوي وزارت امورخارجه با اشاره به اينكه صدور اين قطعنامه يك اقدام كاملا سياسي، غيرقانوني، تبعيض آميز و ناعادلانه است تاكيد كرد بهترين پاسخ ما به صدور اين قطعنامه ادامه  مصمم تر، منظم تر و منسجم تر فعاليت هاي هسته اي مان است. سيد محمد علي حسيني در خصوص سطح همكاري هاي ايران و آژانس بعد از صدور قطعنامه گفت: اين قطعنامه برخلاف موازين حقوقي و قانوني تصويب شده است بنابراين توقع اين نيست كه همكاري ها را با آژانس در همان سطح گذشته ادامه دهيم. وي كه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي گفت با تصريح به اينكه مسير اعضاي دائم شوراي امنيت در قبال پرونده ايران مسير نادرستي بود، خاطرنشان كرد : برخي از اعضا تلاش كردند از شدت قطعنامه بكاهند و اين تلاش ها نيز ثمربخش بود، ولي وقتي مسير غلط است نتيجه آن هم نادرست و غلط خواهد بود. به گزارش ايسنا وي قطعنامه 1737 شوراي امنيت را قطعنامه  ضعيفي خواند و تاكيد كرد چون قطعنامه مذكور مسير قانوني صحيحي را طي نكرده است لذا خود را ملزم به قبول آن نمي دانيم. رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته در سخنان پيش از دستور خود با اشاره به تصويب قطعنامه شوراي امنيت در خصوص تحريم فعاليت هاي هسته اي ايران، خاطرنشان كرد: سياسي بودن چنين قطعنامه اي آشكار است؛ چرا كه اين قطعنامه نوعي فشار بر ملت ايران و واكنشي در برابر استقلال طلبي اين ملت محسوب مي شود.
بازتاب خارجي تصويب قطعنامه
واكنش هاي فرامرزي به تصويب قطعنامه 1737 شوراي امنيت همانگونه كه انتظار مي رفت نشان از تأكيد مقامات سياسي كشورها و نهادهاي مختلف برديدگاه هاي پيشين خود در ادامه گفتگوها دارد و البته حكايتگر نگاه سياسي و نه حقوقي آنان به برنامه هسته اي ايران است.
محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در بيانيه اي اعلام كرد كه آژانس بخش هايي از قطعنامه  شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص ايران را كه به كارش مربوط مي شود، اجرا خواهد كرد. به گزارش ايسنا وزير امور خارجه آمريكا نيزدر واكنش به صدور قطعنامه  شوراي امنيت عليه ايران ضمن متهم كردن ايران به دنبال كردن تسليحات هسته اي در بيانيه اي اعلام كرد كه اين قطعنامه علامتي جدي براي دولت ايران است، مبني بر اينكه بايد الزامات بين المللي اش را بپذيرد. رويترز به نقل از ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل گزارش داد : روسيه قطعنامه شوراي امنيت را پيامي جدي براي ايران مي داند كه بر لزوم همكاري بيشتر و دقيق تر آن با آژانس بين المللي انرژي اتمي براي رفع نگراني ها و پاسخ دادن به پرسش هاي مربوط به برنامه ي هسته ي اي اش تأكيد كرده است.
ليو جيانچائو، سخنگوي وزارت امور خارجه  چين نيز از همه طرف ها خواست گفت وگو درباره  برنامه هسته اي ايران را ادامه دهند و افزود كه اگرچه از قطعنامه  شوراي امنيت عليه ايران حمايت مي كند اما معتقد نيست كه تحريم بتواند به حل اين مشكل كمكي كند. سفير انگليس در سازمان ملل هم اعلام كرد كه ايران مي تواند رابطه  جديدي با اتحاديه  اروپا داشته باشد؛  به شرط آن كه به قطعنامه  شوراي امنيت پايبند باشد. فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه نيز در پي تصويب قطعنامه شوراي امنيت عليه تهران از ايران خواست به روند مذاكرات در خصوص برنامه هسته اي اش بازگردد و يا اينكه در غير اين صورت با انزواي فزاينده اي رو به رو شود.
سخنگوي آنگلا مركل، صدراعظم آلمان به نقل از وي گفت كه تحريم ها علامتي جدي براي ايران است؛ چرا كه اين كشور به الزامات و تعهداتش در برابر جامعه  بين المللي پايبند نبوده است. نخست وزير و وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي نيز از تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته اي ايران استقبال كردند.
در همين حال، مصر در شرايطي كه بسياري از كشورها حمايت خود را از قطعنامه 1737 شوراي امنيت اعلام كرده اند، موضعي متفاوت و هماهنگ با موضع دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي در قبال قطعنامه اتخاذ كرد. به گزارش ايرنا اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با انتقاد از قطعنامه ضدايراني شوراي امنيت، آنرا نشان دهنده معيارهاي متفاوت جامعه جهاني در برخورد با موضوع دستيابي كشورها به فناوري هسته اي دانست.

يادداشت
معيارهاي دوگانه
دكتر كمال خرازي
در زمان تدوين منشور ملل متحد، كشورهاي موسس سازمان ملل متحد ازجمله ايران آن زمان، اين استدلال كه در زمان تهديد عليه صلح و امنيت بين المللي، اقدام سريع و به موقع شوراي امنيت ضروري است را پذيرفتند و به همين دليل با شرايط خاصي تشخيص موارد به خطر افتادن صلح و امنيت بين المللي و به طور همزمان، تصميم گيري درمورد نحوه برخورد با آن را به شوراي امنيت سپردند. اما متأسفانه در طول تاريخ 62 ساله اين نهاد جهان شمول بين المللي، همواره شاهد بوده ايم ابرقدرت ها، خصوصا سه كشور غربي عضو دائم شوراي امنيت، از اين اختيار در جهت منافع نامشروع خود سوءاستفاده كرده اند. يك مورد اخير آن را در مسئله جنگ اسرائيل با حزب الله مشاهده كرديم. درحالي كه جنگ تجاوزكارانه اسرائيل عليه مردم بي دفاع لبنان به شدت ادامه داشت، آمريكا از صدور قطعنامه اي كه آتش بس را الزامي مي نمود، جلوگيري مي كرد.
پس منشور سازمان ملل، قدرت و اختيارات زيادي را به شوراي امنيت داده است، ولي زماني مي توان گفت عملكرد آن شورا حقوقي و قانوني است كه اين قدرت مورد سوءاستفاده قرار نگرفته باشد.
باتوجه به ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي ايران (كه براساس تمامي گزارش هاي آژانس) هيچگونه تخلف و يا شاهدي دال بر انحراف به سمت برنامه هاي نظامي و نقض تعهدات حقوقي و بين المللي ايران در آن مشاهده نشده و به علاوه فاصله زماني قابل ملاحظه اي تا توليد صنعتي اورانيوم غني شده باقي است، جاي هيچگونه شكي براي كارشناسان امر و جامعه بين المللي باقي نمانده كه برنامه هسته اي ايران به هيچ وجه تهديد صلح و امنيت بين المللي تلقي نمي شود. بنابراين از نظر حقوقي در حيطه اختيارات شوراي امنيت قرار نمي گيرد و بايد در چارچوب وظايف آژانس حل و فصل شود. اما با فشار آمريكا و برخلاف رويه چهل ساله اجماع در شوراي حكام آژانس، شاهد بوديم كه پرونده ايران با رأي گيري و در اقدامي كاملاً غير حقوقي و صرفاً سياسي به شوراي امنيت ارجاع شد.
لذا درمورد پرونده هسته اي ايران، اهداف سياسي از ابعاد حقوقي پرونده پيشي گرفته اند و آمريكا با فشار سياسي اعضاي اين شورا را وادار ساخته است كه بدون توجه به حقوق مسلم جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي، چنين قطعنامه اي را صادر كند.
اگر شوراي امنيت بدون توسل به معيارهاي دوگانه و فارغ از اهداف سياسي عمل مي كرد، بدون ترديد كار را به آژانس بين المللي انرژي هسته اي مي سپرد و به مسائلي مي پرداخت كه ريشه هاي ناامني در اين منطقه حساس اند ازجمله سياست هاي توسعه طلبانه و نژادپرستانه اسرائيل و تجاوزات آمريكا عليه حقوق مردم مسلمان منطقه، ولي زماني كه قدرتمندان خود داور اعمال خود باشند، نتيجه اي جز اين نمي توان تصور كرد.
*رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي

باشگاه احزاب
فارس: اسدالله بادامچيان نامزد انتخابات مياندوره ا ي هفتمين دوره مجلس در تهران در نامه هاي جداگانه اي به فرمانداران تهران، رئيس هيات نظارت بر انتخابات تهران شوراي نگهبان و رئيس هيات بازرسي وزارت كشور( با توجه به نزديك بودن آراي  اعلام شده اش با سهيلا جلودارزاده) خواستار بازشماري آراي انتخابات مياندوره اي مجلس هفتم در تهران شد.
باشگاه خبرنگاران جوان: محمدباقر نوبخت، دبير كل حزب اعتدال و توسعه با پيش بيني اينكه شوراي شهر سوم كارآمدتر از شوراي اول و دوم خواهد بود، گفت: شوراي سوم شهر تهران متناسب با همان تركيب و تنوع فكري و سليقه اي جامعه است و همين عامل مي تواند بركار آمدي بيشتر آن اثر مثبت و سازنده بگذارد .
ايسنا:  رئيس ستاد انتخابات كشور اظهار داشت كه مطابق آنچه در قانون تعيين شده هيأتهاي اجرايي تا پايان هفته به شكايات انتخابات رسيدگي مي كنند. سيدمجتبي ثمره هاشمي با يادآوري مهلت قانوني دو روزه اي كه براي دريافت شكايات انتخاباتي تعيين شد، اظهار داشت: روز گذشته، آخرين روز پذيرش شكايات بود و بعد از آن، مرحله رسيدگي به اين شكايات آغاز  شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |