دوشنبه ۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۷ - Dec 25, 2006
دوباره شانس ات را امتحان كن
نكته قابل توجه درباره برخي از متقاضيان حضور در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر، فيلم هايي است كه سال گذشته از سوي هيأت انتخاب رد شدند
و امسال براي دومين بار فرم شركت در جشنواره را پر كرده اند
احسان ظلي پور
تك درخت ها؛فيلمي كه  براي چندمين بار فرم شركت در جشنواره را پر كرده است 
007605.jpg
در فاصله كمتر از 40 روز تا آغاز جشنواره بيست و پنجم تقريباً 100 فرم براي حضور در اين رويداد هنري پر شده است. البته تعداد فيلم هاي ارسالي به دفتر جشنواره آن قدر زياد نيست كه وقت اعضاي هيأت انتخاب شبانه روز گرفته شود. امسال اما تعداد فيلم هاي ويديويي ارسالي به جشنواره بيشتر از سال هاي قبل است. فيلم هايي كه با پروانه ويديويي يا با دي وي كم تصويربرداري شده يا با دوربين HD. در ميان متقاضيان شركت در فستيوال بيست و پنجم مي توان نكات جالبي را مشاهده كرد. كارگردان هايي كه هر كدام براي دو فيلم فرم پر كرده اند و فيلمسازاني كه براي دومين بار شانس خود را براي حضور در جشنواره امتحان مي كنند.
كارگردان هاي دو فيلمه
تعداد كارگردان هاي دو فيلمه در جشنواره بيست و پنجم در نوع خود جالب و كم نظير است. در هيچ كدام از 24 دوره گذشته 5 كارگردان 10 فرم براي شركت در جشنواره پر نكرده بودند. امسال اما آرش معيريان، پرويز شيخ طادي، اسماعيل براري، غلامرضا رمضاني و محمد نوري زاد هر كدام با دو فيلم متقاضي شركت در فستيوال هستند. معيريان سال كاملاً متفاوتي را پشت سر گذاشت تا بعد از ساخت 3 فيلم كمدي، ساخت دو فيلم جنگي و پليسي جنايي را هم تجربه كرده باشد. آنكه دريا مي رود يك فيلم با مضمون دفاع مقدس است كه معيريان آن را زمستان امسال در آبادان جلوي دوربين برده است. فيلم پروانه ويديويي دارد و البته هيچ بازيگر شناخته شده اي ندارد. فيلم دوم اين كارگردان با عنوان احضار شدگان با مشاركت ناجي هنر توليد شده است. فيلمي با مضمون جنايي كه به هدف حضور در جشنواره پليس جلوي دوربين رفته. شهرام حقيقت دوست، مهدي سلوكي و زيبا بروفه بازيگران اصلي احضار شدگان هستند. فيلمبرداري اين فيلم تقريباً 3 هفته قبل به پايان رسيد و هم اكنون مراحل فني آن رو به پايان است. پرويز شيخ طادي هم با سينه سرخ و سومين روز پس از مرگ كه گويا نام آن به شهر بازي تغيير كرده متقاضي شركت در جشنواره است. فيلم دوم شيخ طادي با حضور خسرو شكيبايي به صورت HD اواخر سال قبل تصويربرداري شد. شيخ طادي البته مشغول تبديل نسخه نهايي فيلمش به 35 است تا براي اكران عمومي مشكلي نداشته باشد. اسماعيل براري اما بدون تكميل كردن گزارش مريم آن را براي جشنواره فرستاده است. براري سال قبل تصميم داشت اين فيلم را به جشنواره بدهد اما مشكلات مالي براي فيلمبرداري تك سكانس باقي مانده گزارش مريم ، آماده شدن فيلم را به تعويق انداخت. گويا براري با ناديده گرفتن همان تك سكانس، فيلمش را مونتاژ و آماده نمايش كرده است. به غير از گزارش مريم براري براي روز باران هم فرم پر كرده است. روز باران با حضور تعدادي از بازيگران بومي اوايل امسال در يكي از روستاهاي جنوب كشور تصويربرداري شد. فيلم دوم براري با پروانه ساخت ويديويي ساخته شده است.
در كنار نام غلامرضا رمضاني نام دو فيلم به چشم مي خورد. قفل ساز يك فيلم در ژانر كودك و نوجوان است كه البته بازيگر شناخته شده اي ندارد. حضور حسين جعفريان در مقام فيلمبرداري اعتباري دو چندان به فيلم بخشيده تا از اين منظر فيلمي جالب توجه باشد. درباره سبز كوچك فيلم ديگر غلامرضا رمضاني اما اطلاعات زيادي در دسترس نيست. گويا تورج منصوري فيلمبردار آن و بيژن ميرباقري تدوين گرش است. با توجه به تهيه كنندگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فيلم تازه رمضاني بايد مضموني كودكانه داشته باشد.
محمد نوري زاد اما مثل سال قبل براي دو فيلمش فرم پركرده است. شعر من، سرزمين من گويا يكي ديگر از قسمت هاي فيلم - مجموعه چهل سرباز است كه سال قبل اپيزود شاهزاده ايراني آن در جشنواره حضور داشت. لبخند نورا فيلم جديد اين كارگردان است كه فيلمبرداري اش با حضور داريوش ارجمند به تازگي آغاز شده است.
فيلم هاي ويديويي
تعداد فيلم هاي ويديويي متقاضي در جشنواره امسال بيش از حد تصور است. اينكه قانوني براي چگونگي حضور فيلم هاي 90 دقيقه اي در فستيوال وجود ندارد كار اعضاي هيأت انتخاب را سخت كرده است. از ميان 100 فيلم متقاضي، تقريبا 40 فيلم ويديويي هستند. به غير از فيلم هاي شيخ طادي براري و معيريان نام دو كارگردان شناخته شده ديگر هم در اين جمع ديده مي شود. عليرضا اميني براي فقط چشمهايت را ببند و مسعود آب پرور براي ساعت 25 فرم پركرده اند. فيلم عليرضا اميني با نام قبلي چشمهايت را ببند و شليك كن مي تواند يكي از آثار كنجكاوي برانگيز جشنواره امسال باشد. فيلمي كه گويا به صورت مستند داستاني تصويربرداري شده و فيلم متفاوتي در ميان كارهاي قبلي اين كارگردان است. ساعت 25 اما هنوز تصويربرداري اش به پايان نرسيده است. حضور آتيلا پسياني، پريوش نظريه و امين تارخ در يك فيلم ويديويي قابل توجه است. آب پرور با تجربه حضور قتل آن لاين در جشنواره امسال هم قصد دارد فيلم جديدش را به فستيوال برساند. اگر فيلم مستند داستاني خيلي به تو فكر مي كنم در فهرست فيلم هاي بلند جشنواره پذيرفته شود، تماشاي فيلم زندگي برانكو ايوانكوويچ هم مي تواند جذابيت هاي زيادي داشته باشد. فيلمي كه ميلاد صدرعاملي در مدت 4سال مربيگري برانكو، از زندگي شخصي و كاري اش تصويربرداري و حالا يك فيلم 90دقيقه اي از آن تدوين كرده است. نكته جالب درباره اين فيلم دوبله شدن آن توسط دو بازيگر شناخته شده سينماست. رضا كيانيان جاي برانكو حرف زده و الناز شاكردوست به جاي دختر سرمربي سابق تيم ملي فوتبال.
به غير از اين چند فيلم نمي شود آثار شاخص ديگري در ميان فيلم هاي ويدئويي متقاضي شركت در جشنواره پيدا كرد. هجوم آثار ويدئويي به دفتر جشنواره يك دليل مهم مي تواند داشته باشد؛ اگر فيلم براي نمايش در جشنواره پذيرفته شود، صاحبان فيلم بدون هزينه ها و دردسرهاي ساخت يك فيلم 35ميليمتري مي توانند فيلمشان را براي اكران عمومي روي پرده بفرستند.
فيلم هاي پشت خط اكران
اما جالبترين نكته در ميان فيلم هاي متقاضي امسال تكرار نام فيلم هايي است كه سال قبل هم متقاضي شركت در جشنواره بودند. سرگيجه (محمدزرين دست)، آرامش در ميان مردگان (مهرداد فريد)، شب كايت ها (حبيب الله بهمني)، خاك سرد (رضاسبحاني)، اين ترانه عاشقانه نيست (رحمان رضايي) و تك درخت ها (سعيد ابراهيمي فر) سال قبل براي هيأت انتخاب جشنواره بيست و چهارم- به نمايش درآمدند اما راهي به بخش مسابقه و ميهمان فستيوال نيافتند. البته تك درخت ها در ميان فيلم هاي اين رده ركورد دار است و امسال براي سومين بار متقاضي شركت در جشنواره است. با عوض شدن هيأت انتخاب، فيلمسازان هم شانس خود را براي حضور دوباره جشنواره امتحان مي كنند تا ارزش جشنواره فيلم مشخص شود و البته اعلام آمادگي كردن دوباره اين كارگردان ها در فستيوال امسال يك دليل مهمتر دارد؛ فيلم آنها طي يكسال گذشته پشت خط اكران مانده پس آنها حق دارند يكبار ديگر فيلمشان را در اين آزمون شركت دهند. به غير از اين چند فيلم سينه سرخ هم سال قبل متقاضي شركت در جشنواره بود با اين تفاوت كه فيلم شيخ طادي به بخش مسابقه فستيوال بيست و چهارم هم رسيد اما بنا به دلايلي كارگردان و تهيه كننده ترجيح دادند در ميانه هاي جشنواره از نمايش فيلم انصراف دهند.
هيأت انتخاب در انتظار رسيدن بقيه فيلم ها
باغ فردوس هنوز به روزهاي شلوغ خود نرسيده است. هيأت انتخاب فعلا سرگرم ديدن فيلم هاي ويدئويي و تعداد محدودي از فيلم هاي 35 رسيده به دفتر جشنواره است. از ميان فيلم هاي شاخص دسته دوم تاكنون خون بازي (رخشان بني اعتماد)، سنگ، كاغذ، قيچي (سعيد سهيلي)، اتوبوس شب (كيومرث پوراحمد)، پابرهنه در بهشت ، روز برمي آيد و چند فيلم ديگر ديده شده و هيأت انتخاب در انتظار رسيدن بقيه فيلم هاست.

سايه روشن
ميرفلاح خواب ليلا را تعبير مي كند
مهر: فيلمبرداري فيلم سينمايي خواب ليلا به كارگرداني مهرداد ميرفلاح كه از يك ماه و نيم پيش آغاز شده، تا حدود سه هفته ديگر به پايان مي رسد. اين فيلم بر اساس متني از شاهرخ دولكو و ميرفلاح ساخته مي شود و در ژانر وحشت قرار دارد. داستان فيلم درباره دختري 26 ساله است كه به تنهايي در خانه اي موروثي زندگي مي كند. خسرو شكيبايي، ماهايا پطروسيان، فرخ نعمتي، محسن قاضي مرادي، شيوا ابراهيمي و رامسين كبريتي در خواب ليلا بازي مي كنند كه سومين ساخته سينمايي كارگردانش محسوب مي شود.

نگاه
موقعيت مغتنم
گروه ادب وهنر- سال ها پيش وقتي فيلم بوتيك از سوي هيات انتخاب بيست و يكمين جشنواره فيم فجر رد شد؛ يكي از اعضاي هيات انتخاب در پاسخ به خبرنگاري كه دليل رد شدن فيلم را مي پرسيد گفت: اين فيلم هم يك كار دختر پسري ضعيف و بي در و پيكر است كه كاش در جشنواره نمايش داده مي شد تا مي ديديد چه فيلم غيرقابل دفاعي است.
يك سال گذشت. جشنواره اي ديگر از راه رسيد كه هيات انتخابي متفاوت از دوره قبل هم داشت. تهيه كننده بوتيك دوباره فرم شركت در جشنواره را پر كرد. هيات انتخاب فيلم را ديد و اين بار فيلم گرچه نه در بخش مسابقه سينماي ايران، كه براي نمايش در بخش مسابقه فيلم  هاي اول پذيرفته شد. جالب اينكه فيلم مغضوب هيات انتخاب جشنواره بيست و يكم فجر، سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول را از جشنواره بيست و دوم گرفت. از اين اتفاقات در جشنواره فجر زياد رخ داده است هر سال تركيب هيات انتخاب فيلم ها عوض مي شود و طبيعي است فيلم رد شده سال قبل اگر اكران نشده باشد،  بخواهد شانس اش را يك بار ديگر امتحان كند. به هر حال با عوض شدن هيات انتخاب، ممكن است اين بار فيلم ها با سليقه و ذهنيتي ديگر ديده شوند و فيلمي كه پارسال شايسته شركت در جشنواره فجر نبوده؛ امسال چنين امكاني را بيابد. شايد به همين خاطر بود كه جعفر پناهي هر سال براي فيلم هاي توقيف شده اش، فرم شركت در جشنواره را پر مي كرد. اين حاصل تركيب سيال هيات انتخاب است و البته مقررات جشنواره كه حضور فيلمي كه سال قبل از سوي هيات انتخاب رد شده را مجاز مي داند.به هر حال اين هم يكي از ويژگي هاي جشنواره فجر است كه شايد هم اصلا خصيصه اي مثبت به حساب آيد. هرچند بعيد است در يك جشنواره سينمايي ردهA، فيلمي كه يك بار شايسته شركت در فستيوال شناخته نشده، دوباره امكان حضور بيابد. با اين همه چون گاهي اوقات اين فيلم هاي ارزشمند كه با سليقه شخصي هيات انتخاب، امكان شركت در جشنواره را نمي يابند، بد نيست كه چنين موقعيتي در جشنواره فجر براي آنها وجود داشته باشد. اين موقعيت را چون گاهي اوقات به كشف فيلم ها و فيلمسازاني ارزشمند منجر مي شود، بايد مغتنم دانست.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |