دوشنبه ۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۷ - Dec 25, 2006
جي پاد در خيابان هاي تهران
007620.jpg
گروه علمي فرهنگي- زماني راننده هاي تاكسي و آژانس، شما را با دانش حيرت آورشان از كوچه و پس كوچه ها و راه هاي ميان بر شهر تهران حيرت زده مي كردند، ولي حالا با يك دستگاه GPS مجهز به نقشه اي دقيق و جزيي از شهر تهران، هر راننده تازه كاري مي تواند با اطلاع از كوچه و پس كوچه هاي پرشمار شهر تهران، از ترافيك فرار كند.
از سال 1978 وزارت دفاع آمريكا 24 ماهواره را به تدريج در مدار زمين قرار داد كه با پوشش كل سطح كره زمين و ارسال سيگنال هاي راديويي كه قابل رمزگشايي توسط دستگاه هاي گيرنده روي زمين بود، GPS يا سيستم موقعيت ياب جهاني را به وجود آوردند. گيرنده هاي GPS با دريافت سيگنال از سه ماهواره از اين 24 ماهواره در هر لحظه، مي توانند موقعيت دقيق خود را بر اساس طول و عرض جغرافيايي تعيين كنند. هرچند هزينه نگهداري اين ماهواره ها سالانه 400 ميليون دلار است، اما استفاده از سيستم موقعيت ياب جهاني براي مصارف غيرنظامي رايگان است.
GPS اول براي كاشفان و ماجراجوياني كاربرد داشت كه نمي خواستند آواره كوه و بيابان شوند، اما شهرهاي شلوغ و پرپيچ و خم قرن بيست ويكم هم دست كمي از نقاط ناشناخته ندارند! براي همين يك شركت در سال 1990 با طراحي يك دستگاه GPS ويژه اتومبيل، به كمك رانندگاني آمد كه نمي خواستند در كلان شهرها سرگردان شوند. استفاده از دستگاه هاي GPS در اتومبيل ها چند سالي است كه در جهان همه گير شده و تنها هم مختص اتومبيل هاي لوكس و رانندگان پولدار نيست و حتي در بسياري از شهرها تاكسي ها هم از اين دستگاه ها دارند.
به گزارش همشهري۲، شركت كره اي و آلماني نخستين نمونه از اين دستگاه هاي موقعيت ياب را براي خيابان هاي ايران طراحي كرده اند. براي استفاده كارآمد از سيستم هاي موقعيت ياب در شهرها، به نقشه اي دقيق و جزيي نياز است. مگافورس از مدتي پيش كار تهيه اين نقشه ها را آغاز كرده است و در حال حاضر نقشه هاي تهران و كرج با تمام بزرگراه ها، خيابان هاي اصلي و فرعي، ميادين، بن بست ها و جهت آنها (يك طرفه و دوطرفه بودن) تقاطع ها و تعداد كثيري از اماكن مهم از قبيل پمپ بنزين ها، بيمارستان ها، رستوران ها و مراكز خريد روي جي پاد ثبت شده است.
تا پايان سال 1385 اطلاعات كل جاده هاي كشور نيز به دستگاه هاي جي پاد اضافه مي شود و اطلاعات راه هاي مشهد، اصفهان و گلستان نيز در حال حاضر در دست تهيه است. از ديگر قابليت هاي جي پاد سيستم شبيه سازي است كه به وسيله آن و با وارد كردن مكان مبدأ و مقصد، اين دستگاه، مسيرهاي مختلف رسيدن به مقصد را شبيه سازي كرده و نمايش مي دهد. جي پاد علاوه بر اين امكان نمايش سه بعدي مسير، خيابان ها و كوچه ها، امكان انتخاب نوع مسير را هم به كاربر ارايه مي دهد كه در اين صورت، كاربر مي تواند مواردي از قبيل كوتاه ترين مسير، سريع ترين مسير، استفاده از بزرگراه، عدم استفاده از بزرگراه و از اين دست را انتخاب كند.
يك تيم ويژه با جست و جوي كوچه به كوچه، هر دو ماه يك بار با جمع آوري آخرين اطلاعات و تغييرات شهري مانند يك طرفه يا دوطرفه شدن خيابان ها، نقشه دستگاه هاي جي پاد را به روز مي كند. جي پاد يك صفحه نمايش 4 اينچ رنگي دارد و باتري داخلي آن بين يك تا 2 ساعت شارژ را در خود نگه مي دارد و همچنين از طريق شارژر خانگي يا داخل خودرو قابل شارژ مجدد است.

شكايت عليه مايكروسافت
007626.jpg
گروه علمي فرهنگي- چندي پيش در مورد دسته گل مايكروسافت براي آپديت هاي اكس باكس??? برايتان نوشتيم. به نظر مي رسيد (با اين كه شايعات نصفه و نيمه تأييد شدند) دست اندركاران عمداً اين كار را كرده اند تا كساني كه از 360 هاي كرك شده استفاده مي كنند، كنسول هايشان غيرقابل استفاده بشود، اما به نظر مي رسد اين اقدام باعث شده شكاياتي عليه اين شركت صورت بگيرد.
در يكي از انجمن هاي سايت رسمي اكس باكس، يكي از كاربرها متن رسمي شكايتش را عليه مايكروسافت منتشر كرده  بود. طبق اين شكايت بيش از يك درصد از 360 هايي كه فروخته شده اند، به خاطر آپديت پاييزي از كار افتاده اند و اصلاحاتي كه مايكروسافت به آپديت اضافه كرده هم دردي از آنها دوا نمي كند. چون مايكروسافت به طور عمدي اين مشكل را براي آپديت ها ايجاد كرده. اگر اين شايعه درست باشد و شكايت به نتيجه برسد، دردسرهاي زيادي را براي اين شركت به وجود خواهدآورد.با اين كه شكايتي عليه مايكروسافت تأييد نشده، اما به گفتة سايت گيم اسپات اين شايعه صحت دارد. اين سايت ادعا مي كند كه يك نسخه از متن شكايت نامة واقعي را در اختيار دارد. در اين شكايت نامه اشاره شده كه مايكروسافت بايد مبلغ 140 دلاري كه بابت فرستادن و تعمير 360 ها از خريداران گرفته را پس بدهد.
مايكروسافت در برابر اين قضيه اعلاميه اي صادر كرد و در آن گفت كه به دلايلي (كه معلوم نشد عمدي يا سهوي بوده) آپديت پاييزي مشكل داشته، ولي نسخة درست آن از ابتداي ماه نوامبر در اختيار كاربران قرار داده شده است. هر كنسولي كه تا روز 31 اكتبر دچار اين مشكل شده است، بدون گرفتن هيچ هزينه اي تعمير و براي صاحبش فرستاده خواهد شد. فعلاً بايد ببينيم نتيجة شكايت چه مي شود و آيا مايكروسافت مي تواند از قدرت خودش براي متوقف كردن آن استفاده كند يا خير؟

ساخت سايبان آفتابي عظيم از فضاپيماها
007623.jpg
ايسنا: همان طور كه يك چتر ساحلي در كنار دريا مي تواند در روزهاي داغ سال از رسيدن حرارت خورشيد و اشعه فرابنفش به بدن ما جلوگيري كند، يك سايبان خورشيدي عظيم مداري نيز مي تواند همين نقش را براي كره زمين در برابر حرارت بالاي خورشيد ايفا كند.
اين سايبان خورشيدي كه طرح پيشنهادي روگر آنجل از دانشگاه آريزونا است، از تريليون ها فضاپيماي شفاف در اندازه صفحه گرامافون كه در شكل بيضوي با هم پرواز مي كنند، ساخته خواهد شد. اين سايبان مي تواند زمين را از خطر پديده گرم شدن تدريجي زمين در امان نگه دارد. اين انبوه از فضاپيماها شبيه به ابر سيروس خاكستري رنگ مي تواند حدود 2 درصد از انرژي خورشيدي را از زمين دور كند. آنجل در اين زمينه مي گويد كه ايده متوقف كردن بخشي از انرژي خورشيدي به سمت زمين براي كاهش پديده گرم شدن تدريجي زمين از حدود 20 سال پيش ارائه شده است. وي راه حل سايبان را به اين دليل كه وضعيت شيميايي جو زمين را تغيير مي دهد، ترجيح داده است اما در عين حال مي داند كه به كار گرفتن يك ساختار بزرگ مي تواند چالش برانگيز باشد.

علمي فرهنگي
اعلام جزييات شركت در آزمون
مرحله اول المپيادهاي علمي
گروه علمي فرهنگي -جزييات شركت دانش آموزان در مرحله اول المپيادهاي علمي اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي باشگاه دانش پژوهان جوان، آزمون مرحله اول المپيادهاي علمي با همكاري سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها به صورت چند گزينه اي برگزار خواهد شد و دانش آموزان مي توانند تا تاريخ بيست و دوم دي با مراجعه به دفتر مدرسه در اين آزمون ها ثبت نام كنند.
بنابر اين گزارش آزمون بيستمين دوره المپياد فيزيك و دهمين دوره المپياد زيست شناسي روز پنج شنبه 26 بهمن ماه، آزمون بيست و پنجمين دوره المپياد رياضي و آزمون مقدماتي رياضي، روز 27 بهمن ماه، آزمون هفدهمين دوره المپياد شيمي و سومين دوره المپياد نجوم روز پنج شنبه سوم اسفند ماه، آزمون هفدهمين دوره المپياد كامپيوتر و بيستمين دوره ادبي روز جمعه چهارم اسفندماه برگزار مي شود.
براساس اين گزارش، از تعدادي از برگزيدگان المپياد مقدماتي رياضي- به منظور تشويق و آشنايي بيشتر با المپياد رياضي- جهت شركت در مرحله دوم بيست و چهارمين المپياد رياضي دعوت به عمل خواهد آمد.
كمك هاي مردمي هر مدرسه اي
 در همان مدرسه  هزينه  مي شود
ايرنا: قائم مقام وزير آموزش و پرورش در سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان گفت: از اين پس كمك هاي مردمي اوليا به مدرسه در همان آموزشگاه هزينه مي شود و اين كمك ها در اختيار آموزش و پرورش منطقه و استان قرارنمي گيرد.
ابوالفضل خادميان افزود: طرح ??-?? براي ارسال كمك هاي مردمي اوليا در مدرسه به منطقه آموزش و پرورش حذف شد و هيچ كمكي از سوي مدرسه در اختيار منطقه آموزش و پرورش قرار داده نخواهد شد.
وي در مورد كلاسهاي فوق برنامه گفت: كلاس هاي فوق برنامه بدون رعايت مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش مجاز نيست و اين كلاس ها بايد در قالب خدمات آموزشي و پرورشي آمده باشد. كلاسهاي فوق برنامه شامل جبراني، تكميلي، تقويتي و فعاليت هاي فرهنگي، هنري، ورزشي، بهداشتي، بازديدهاي علمي گروه هاي دانش آموزي و اردوها است. خادميان گفت:ساعت هركدام از اين كلاس ها بايد مشخص شود، به طوري كه ابتدا و انتهاي آن مشخص باشد و اوليا به ميزان هزينه كلاس ها، وجه پرداخت كنند.
كشف ارتباط بين نانوذرات ها و شيوع سنگ كليه
مهر: محققان كلينيك مايو با موفقيت نانوذراتي را از سنگ هاي كليه در محيط كشت سلولي جدا كردند و پروتئين ها، DA و RA متصل به نانوذرات ها را نيز مجزا ساختند.
يافته هاي اين تحقيق كه در نشريه پزشكي تحقيقي منتشر شد، دانشمندان را يك گام به كشف راز نقش نانوذرات ها به عنوان اشكال زنده و بادوام در بروز بيماري هايي چون سنگ كليه نزديكتر مي كند.
بررسي موضوع آسيب وارده به بخشي از تخت جمشيد
ايرنا: سرپرست سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان فارس گفت: موضوع آسيب رساندن به  بخشي  از نقش برجسته  سر سرباز هخامنشي  توسط عضو يك گروه فيلمبرداري داخلي در دست پيگيري قانوني است.
مصيب اميري افزود: برخي رسانه ها در اين مورد، درشت نمايي و اعلام كرده اند كه سر سرباز هخامنشي كه يكي از نقش برجسته هاي تخت جمشيد است، جدا شده درحالي كه بخش كوچكي از سر يكي از اين نقش برجسته ها جدا شده است.

آموزش عالي
وجود 16هزار و 900 ظرفيت خالي در دانشگاه ها
فارس: معاون سازمان سنجش از وجود 16 هزار و 900 ظرفيت خالي در دانشگاه هاي كشور در حال حاضر خبر داد.
حسين توكلي با بيان اين  كه 16 هزار ظرفيت خالي در دوره هاي كارداني و كارشناسي دانشگاه هاي غيرانتفاعي وجود دارد، افزود: 900 ظرفيت خالي نيز در دوره هاي كارداني و كارشناسي دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم گزارش شده است. وي با اشاره به اين  كه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته كنكور 85 مي توانند براي تكميل ظرفيت مجدد دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم به صورت اينترنتي با مراجعه به سايت سنجش ثبت نام كنند، گفت: داوطلبان دانشگاه هاي غيرانتفاعي مي توانند با پركردن فرم ثبت نام كه در پيك سنجش امروز منتشر مي شود در تكميل ظرفيت دانشگاه هاي غيرانتفاعي شركت كنند.
افزايش امنيت اطلاعات شخصي داوطلبان آزمون سراسري
مهر: ثبت نام اينترنتي در آزمون هاي سراسري موجب افزايش امنيت اطلاعات شخصي داوطلبان مي شود.
معاون تحقيقات آزمون و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش با اعلام اين مطلب افزود : در روش ثبت نام اينترنتي اطلاعات شخصي داوطلبان مستقيما به سازمان سنجش ارسال مي شود و با حذف واسطه ، امنيت اطلاعات مربوط به داوطلبان افزايش مي يابد.
محمد محمدي اقدم گفت: افزايش سرعت و دقت در فرآيند برگزاري آزمون، امكان مشاهده اطلاعات پس از ثبت نام و مشاهده كارت ورود به جلسه دو هفته قبل از برگزاري آزمون از مزاياي ديگر ثبت نام اينترنتي است.
آزمون بدون تقلب
به گفته وي در آزمون سال 85 هيچ تقلبي به سازمان سنجش گزارش نشده است. محمدي  اقدم همچنين در گفت وگو با فارس با اشاره به اين كه در آزمون سراسري 85 آيين نامه تخلفات اجرايي شد، افزود: در كنكور امسال همراه داشتن موبايل حتي به صورت خاموش تخلف بود و در صورت تخلف داوطلب از آزمون همان سال و سال بعد محروم مي شد.
ممنوعيت به كارگيري دانشجويان در امور آموزشي- اداري
ايسنا: دبير شوراي فرهنگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جزئيات آيين نامه جديد كار ساعتي دانشجويي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور را تشريح كرد.
محمدرضا مسجدي با بيان اينكه اشتغال دانشجو در خارج از ساعت تحصيل بدون تعهد براي استخدام يا سوابق استخدامي  كار ساعتي دانشجويي است، از ابلاغ آيين نامه جديد استفاده از كار ساعتي دانشجويي دانشگاه در آينده اي نزديك خبر داد.
وي با تاكيد بر اينكه به كارگيري دانشجويان در امور آموزشي ـ اداري و دفتري ممنوع است، خاطرنشان كرد: حق الزحمه دانشجويان با توجه به اعتبارات دانشگاه تعيين و پرداخت مي شود. به گفته مسجدي، حق الزحمه ساعتي دانشجو نبايد از 30 درصد هر ساعت اضافه كار يك شاغل رسمي  در پست هم تراز كمتر و از سقف 50 درصد بيشتر شود. وي همچنين گفت: تفاوت حق الزحمه دانشجويان دوره كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا توسط كميته آيين نامه با رعايت سقف تعيين شده مشخص مي شود.
دبير شوراي فرهنگي وزارت بهداشت با بيان اينكه مدت زمان به كارگيري هر دانشجو حداكثر 100 ساعت در هر ماه است، تاكيد كرد: هرگونه مصوبه كميته قبل از اجرا از نظر تأمين اعتبار بايد به تأييد مديركل امور مالي دانشگاه و موسسه برسد. وي در ادامه افزود: دانشگاه ها و موسسات علوم پزشكي مي توانند دانشجوياني را به كارگيرند كه بيش از 50 درصد واحد هاي درسي و دوره هاي اشتغال به تحصيل خود را طي كرده باشند. مسجدي تصريح كرد: در صورتي كه هر يك از دانشجويان مشمول اين آيين نامه دچار افت تحصيلي شده و معدل ترم تحصيلي زمان كار وي كمتر از 12 شود، از ادامه فعاليت او جلوگيري مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |