دوشنبه ۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۷ - Dec 25, 2006
تحليل كارشناسان در مورد تأثيرات شوك هسته اي بر بورس تهران
بازار سهام نسبت به وقايع سياسي واكسينه شده است
007617.jpg
گروه بورس- با صدور قطعنامه  ضد ايراني شوراي امنيت اكنون اين پرسش باقي است كه بورس تهران نسبت به اين رويداد چه واكنشي نشان خواهد داد؟
به گزارش همشهري، از زمان شروع اختلاف نظر بر سر پرونده هسته اي ايران بازار سهام همواره نسبت به رويدادهاي اين پرونده واكنش هاي منفي  نشان داده است اما به نظر مي رسد كه با طولاني تر شدن روند رسيدگي به اين پرونده واكنش هاي بورس تهران نيز به اين موضوع روز به روز كمرنگ تر مي شود.بررسي روند گذشته پرونده هسته اي ايران در چند سال گذشته و در ابعاد بين المللي نشان مي دهد، طرح اين پرونده در دولت گذشته بازار سهام را مدت ها دچار ركود كرد اما با گذشت زمان حساسيت هاي اين بازار نسبت به تهديدات پيش روي اين پرونده كمتر شد و واكنش هاي كنوني آن در مقايسه با 2 سال گذشته متفاوت تر است.در اين ميان مهم ترين معيار اندازه گيري شدت تحولات سياسي اقتصادي كشورها، شاخص بورس به عنوان ويترين اقتصادي هر كشوري است.در نهايت بيشتر كارشناسان معتقدند با در نظر گرفتن مفاد قطعنامه صادر شده عليه برنامه هاي هسته اي ايران و كاهش حساسيت بازار نسبت به گذشته نمي توان انتظار داشت كه بورس تهران واكنش پرشدتي به اين رويداد نشان دهد زيرا اين قطعنامه بيشتر از مسايل اقتصادي، به طور مستقيم مسايل هسته اي ايران را نشانه گرفته است.
جدي نيست
غلامرضا سلامي كارشناس بازار سرمايه در گفت وگو با همشهري در خصوص تأثير تصويب قطعنامه شوراي امنيت بر بورس تهران گفت: به اعتقاد من واكنش بازار سهام به تصويب قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران خيلي جدي نخواهد بود به دليل اين كه تحريم هايي كه فعلاً در نظر گرفته شده است تحريم هاي جدي نيستند كه بتوانند چندان اقتصاد ايران را تحت تأثير قرار دهند.وي افزود: البته امروز در ابتداي معاملات شركت كوچكي به بازار وارد شد اما بلافاصله سهام عرضه شده جمع آوري شد و اين موضوع نشان مي دهد كه بازار تصويب قطعنامه شوراي امنيت را خيلي جدي تلقي نكرده است.سلامي در ادامه تأكيد كرد: موضوع پرونده هسته اي ايران مدت هاست كه در رسانه ها مطرح است و بازار سهام نسبت به اين وقايع مصونيت پيدا كرده است.سلامي در خصوص واكنش بازار به تصويب قطعنامه هايي در آينده گفت: بازار سهام در شرايط كنوني كمتر به پيشواز وقايع آتي مي رود و بيشتر وقايع آني را مدنظر قرار مي دهد و با توجه به اين كه حوادث هسته ايي آثار خود را در بورس از دست داده است بنابر اين بور س نيز به پيشواز وقايع آتي آن نخواهد رفت.
۲ ماه ديگر
همچنين اكبر زرگاني نژاد مدير عامل كارگزاري امين سهم نيز در خصوص تأثير تحولات هسته اي و تصويب قطعنامه شوراي امنيت بر بورس گفت: بازار سهام از گذشته نسبت به وقايع هسته اي واكنش نشان مي داد و قاعدتاً اين گونه مسايل تأثير منفي خود را بر روي بورس بر جاي مي گذارد اما در اين مورد توجه سرمايه گذاران بايد به مفاد قطعنامه صادر شده عليه ايران باشد. وي افزود: موضوع قطعنامه در اين مرحله به طور مستقيم فعاليت هاي هسته اي ايران را هدف قرار داده است بنابر اين نبايد انتظار داشت كه در اين مرحله تصويب اين قطعنامه ساير فعاليت هاي ديگر را تحت شعاع قرار دهد.زرگاني نژاد با بيان اين كه به نظر مي رسد بازار سهام حداقل تا 2 ماه آينده واكنش مستقيمي به اين موضوع نشان ندهد گفت: روند عرضه و تقاضا در معاملات نشان مي دهد كه اين موضوع در بازار تأثير داشته اما بايد شاهد تحولات آينده و قضاوت بازار در اين خصوص باشيم.مديرعامل كارگزاري امين سهم در ادامه خاطر نشان كرد: عده اي در بازار هستند كه بلافاصله پس از انتشار اخبار خوب يا بد واكنش نشان مي دهد و همين موضوع در فضاي بازار مؤثر است.وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين افراد حقيقي هستند يا حقوقي گفت: به نظر مي رسد كه اين افراد عمدتاً حقيقي ها هستند چرا كه بروز چنين عكس العمل هايي از طرف حقوقي ها به نفع شان نيست.
تأثير كوتاه مدت
در همين حال هادي بيدختي مشاور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تأثير قطعنامه بر بازار با توجه به محتواي آن بيشتر رواني و كوتاه مدت است و هيچ گونه تأثير اقتصادي بر صنايع و شركت هاي پذيرفته شده ندارد.وي افزود: مسأله اصلي اين است كه رويدادهاي واقعي و اطلاعات عملكرد شركت ها مورد توجه قرار گيرد زيرا سهامداران از سرمايه گذاري خود انتظار بازده و سود مناسب دارند.
وي تأكيد كرد: بررسي رويدادهاي مشابه در گذشته نشان مي دهد كه بايد از تصميم شتابزده اجتناب كرد و منطقي تر اين است كه سهامداران از تحليل هاي بنيادي در سرمايه گذاري و اصلاح پوتفوليوي (سبد سهام) خود استفاده كنند.بيدختي يادآور شد: وجود حجم مبنا و دامنه نوسان نيز باعث مي شود كه تأثير رواني موضوعات سياسي و پيرامون بر بازار كاهش يابد.

تشكيل صف خريد براي سهام گسترش
سرمايه گذاري ايران خودرو
007614.jpg
گروه بورس- بورس تهران در معاملات ديروز شاهد بازگشايي نماد 5 شركت بود.
به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته نماد معاملاتي شركت هاي شير پاستوريزه پگاه اصفهان و سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات پس از تعديل پيش بيني درآمد، سرمايه گذاري بوعلي و قندشيرين خراسان پس از اعلام پيش بيني درآمد و قند بيستون بعد از برگزاري مجمع عادي و اعلام پيش بيني درآمد هر سهم باز شدند.براساس اين گزارش، معاملات ديروز در حالي رقم خورد كه سهامداران براي خريد سهام شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو كه در معاملات روز شنبه براي نخستين بار در بورس عرضه شد، صف بستند.ديروز همچنين يك تقاضا براي خريد 750 هزار سهم سايپا به ثبت رسيد. بانك پارسيان نيز شرايط مشابهي داشت به طوري كه تنها يك دستور براي خريد 2 ميليون سهم اين بانك صادر شده بود.
دو بانك ديگر بورس يعني اقتصاد نوين و كارآفرين نيز در معاملات روز گذشته از سهام پرطرفدار بازار بودند و سهامداران براي خريد سهام اين دو بانك 3 ميليون صف تشكيل دادند.اين درحالي بود كه ديروز صف هاي فروش چادرملو و گل گهر همچنان پابرجا بود و يكهزار و 100 تقاضا براي فروش 4 ميليون سهم اين دو شركت در كارگزاري ها به ثبت رسيد.پتروشيمي خارك و نفت بهران نيز از ديگر سهامي بودند كه سهامداران در پي فروش سهام خود در آنها بودند.

كارنامه 9 ماهه بورس هاي كالا
گروه بورس- بورس هاي در آستانه ادغام فلزات و كشاورزي، در 9 ماه گذشته روندي روبه صعود را به نمايش گذاشته اند.طبق آمار رسمي ارائه شده، بورس فلزات در اين مدت با رشد 61 درصدي ارزش مبادلات روبه رو شده و بورس كشاورزي هم صعود 20 درصدي دادوستدها را تجربه كرده است.
صعود 61 درصدي بورس فلزات
ايرنا گزارش مي دهد؛ طبق آمار دريافتي ارزش معاملات در بورس فلزات تهران در 9 ماه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 61 درصد افزايش يافت.ارزش اين معاملات در دوره ياد شده 29 تريليون و 195 ميليارد و 746ميليون و 350 هزار ريال بود.براساس اين گزارش در اين مدت در مجموع چهار ميليون و 260 هزار و 25 تن انواع فولاد، آلومينيوم، مس، روي، كنسانتره فلزات گرانبها و موليبدن داد و ستد شد.
صعود 20 درصدي
همچنين بنا به گزارش مهر؛ حجم معاملات بورس كشاورزي در 8 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزايش يافت. دبير كل بورس كشاورزي با اعلام اين خبر افزود:  در۸ ماه امسال معادل 211 هزار و 602 تن محصول كشاورزي با ارزش 394 ميليارد و 150 ميليون و 465 هزار ريال در بورس كشاورزي معامله شده است .به گفته احمد كبيري، حجم معاملات بورس كشاورزي در آذرماه به دليل بارندگي و عدم عرضه برخي محصولات پر فروش در بورس مانند ذرت داخلي  با كاهش مواجه بوده است.

شوك هسته اي تأثيرش اندك بود
افت 8 واحدي شاخص كل بورس تهران
گروه بورس شاخص كل بورس تهران در معاملات ديروز با 8 واحد كاهش به كار خود پايان داد.
به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته بازار سهام شركت پتروشيمي خارك بيشترين سهم را در افت شاخص داشت. به طوري كه كاهش ارزش سهام اين شركت 12 واحد شاخص بورس را پايين كشيد.ديروز شاخص بازده بازار و صنعت نيز هر كدام به ترتيب با 41 و 10 واحد كاهش به كار خود پايان دادند. همچنين شاخص واسطه گري هاي مالي نيز روز گذشته 34 واحد نزول كرد.
پس از پتروشيمي خارك شركت سرمايه گذاري بوعلي منجر شد تا شاخص 5/5 واحد كاهش يابد. شركت هاي سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، پتروشيمي اصفهان و سرمايه گذاري ساختمان ايران نيز در مجموع 5/5 واحد شاخص را پايين كشيدند.اين در حالي كه در معاملات ديروز شركت پتروشيمي اراك بيشترين تأثير را در صعود شاخص داشت و افزايش ارزش سهام اين شركت باعث شد شاخص 6 واحد صعود كند. بانك پارسيان و سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات نيز هر كدام با 5/3 واحد تأثير مثبت بر شاخص در جايگاه بعدي جاي گرفتند.

آخرين جزئيات عرضه سهام دولتي در زمستان 85
گروه بورس- روند بازار در دو هفته اخير و عرضه موفق سهام چند شركت به نسبت بزرگ در بورس، مسئولان دولتي را به صرافت انداخته به روند خصوصي سازي در زمستان 85 شتابي بيش از پيش بخشند.براين اساس مسئولان سازمان خصوصي سازي از عرضه سهام فولاد مباركه و مس سرچشمه تا دو هفته آينده خبر داده اند و وزير اقتصاد اعلام كرده شرايط براي عرضه سهام بانك ها و بيمه ها فراهم آمده، معاون وزير اقتصاد هم گفته روند ارز ش گذاري سهام بانك ها و بيمه ها نهايي شده است.
اين گزارش حاكي است: ميان تراكم اخبار مربوط به عرضه سهام دولتي دستگاه هاي مختلف برنامه هاي زمان بندي گوناگوني را اعلام كرده اند.از يكسو سازمان خصوصي سازي تأكيد كرده سهام فولاد مباركه و مس سرچشمه تا 10 روز آينده در بورس به فروش مي رسد اما مسئولان وزارت صنايع زمان عرضه اين سهام را 3 هفته ديگر تعيين كرده اند. به گزارش مهر،سيد مهدي عقدايي از ورود شركت هاي مس سرچشمه و فولاد مباركه به بورس به منظور قيمت گذاري سهام آنها براي واگذاري در قالب سهام عدالت تا 10 روز آينده خبر داد. اين دو شركت مشمول واگذاري هاي اصل 44 قانون اساسي مي شوند و قرار است 40 درصد سهام آنها در بورس عرضه و 40 درصد نيز در قالب سهام عدالت واگذار شود و برهمين اساس، تنها 20 درصد سهامشان در اختيار دولت باقي مي ماند. معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي سازي در گفتگو با مهر گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان آذر ماه، 222 ميليون و 459 هزارو 587 سهم به ارزش 850 ميليارد و 851 ميليون ريال توسط سازمان خصوصي سازي به بخش خصوصي واگذار شد.اما ايرج اكبريه مشاور وزير صنايع در گفت وگو با ايسنا تأكيد كرده است: براساس برآورد هاي انجام شده طي ماه هاي باقيمانده تا پايان سال حدود 300 ميليارد تومان از سهام شركت هاي صنعتي و معدني در بورس عرضه خواهد شد. همچنين به گزارش واحد مركزي خبر، وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: به زودي سهام چند شركت و مؤسسه اقتصادي بزرگ دولتي در بورس عرضه مي شود. داود دانش جعفري در حاشيه همايش بررسي چگونگي تشكيل شوراهاي حل اختلاف در صنعت بيمه در جمع خبرنگاران با اشاره به روند رو به رشد بورس افزود: مقدمات عرضه سهام بنگاه هاي بزرگ از جمله فولاد مباركه و ذوب آهن اصفهان، مس سرچشمه و تعدادي از بانك ها و شركتهاي بيمه اي در بورس فراهم شده است.

روندها
فعاليت بزرگان بازار در آذر ماه
گروه بورس- بازار نقل و انتقالات سهام در آذر ماه گرم بوده است. خريد و فروش سهام شركتهاي دارويي ميان فعالان بازار طي يك ماه گذشته به اين شرح بوده است:
داروسازي ابوريحان: سرمايه گذاري صبا تامين در آذر ماه 12۰۰۰، سهم اين شركت را خريداري كرد.
داروسازي اسوه: صندوق هاي بازنشستگي و پس انداز كاركنان شركت ملي نفت 480۶۹۴، سهم (معادل 7/2 درصد كل سهام) و شركت سهامي بيمه ايران 12هزار سهم اين شركت را در آذرماه خريداري كردند و در مقابل سرمايه گذاري توسعه صنعتي 12هزار سهم اين شركت را فروخت.
البرز دارو: بنياد 15 خرداد 5/1ميليون سهم (معادل 6/9 درصد كل سهام) و سرمايه گذاري سازمان خدمات بيمه درماني 522هزار سهم (معادل 6/3 درصد كل سهام) اين شركت را فروختند و در مقابل بانك مسكن يك ميليون سهم (معادل 5/6 درصد كل سهام) اين شركت را در آذر ماه خريد.
پارس دارو: سرمايه گذاري صبا تامين 130هزار سهم و بانك مسكن 916هزار سهم (معادل 3/1 درصد كل سهام) اين شركت را در آذر ماه خريدند.
توليد مواد اوليه دارو پخش: سرمايه گذاري صبا تامين 877هزار سهم (معادل 9/2درصد كل سهام) اين شركت را در آذر ماه فروخت و در مقابل شركت سهامي بيمه ايران 407هزار سهم (معادل 4/1 درصد كل سهام) و سرمايه گذاري توسعه ملي 300هزار سهم (معادل يك درصد كل سهام) اين شركت را در اين مدت خريد.
دارويي رازك: سرمايه گذاري صبا تامين 112هزار سهم و شركت بيمه آسيا 435هزار سهم (معادل 1/1 درصد كل سهام) اين شركت را در آذر ماه خريداري كردند.
داروسازي سبحان: صندوق كاركنان شركت ملي نفت 15هزار سهم، سرمايه گذاري توسعه ملي 5/2 ميليون سهم (معادل 2درصد كل سهام) و سرمايه گذاري توسعه صنعتي 862هزار سهم اين شركت را در آذر ماه خريداري كردند و در مقابل شركت ارزش آفرينان سرمايه 348هزار سهم، شركت خدمات مديريت و آموزش اعتلاي البرز 8/1 ميليون سهم (معادل 1.53 درصد كل سهام)، شركت سهامي بيمه ايران 530هزار سهم و سرمايه گذاري سبحان 7/1 ميليون سهم (معادل 5/1درصد كل سهام) اين شركت را در همين مدت فروختند.
IraTahlil.com

تشكيل اولين جلسه
هماهنگي موسسان شركت بورس كالا
ايسنا: چهارشنبه اين هفته اولين جلسه هماهنگي موسسان شركت بورس كالا در محل بورس فلزات تهران برگزار مي شود.
سيد علي حسيني، عضو هيات مديره سازمان بورس گفت: فهرست  نهايي شركت هايي كه بايد به تابلوي چهارم انتقال داده  شوند در حال بررسي است تا شركت هايي كه قابليت انتقال داشته باشند هرچه سريع تر اعلام شوند. اطلاعات مربوط به شركت ها بايد جمع آوري و سپس جمع بندي نهايي صورت گيرد. او از اولين جلسه هماهنگي موسسان شركت بورس كالا خبر داد و افزود: از ميان 200 موسسي كه به آن ها سهم تخصيص داده شده بود حدود 30 نفر از موسسان يعني اشخاص حقوقي، كساني كه تعداد سهام شان بالاتر است دعوت شده كه در اين جلسه حضور يابند و از ميان اين افراد يك كميته اجرايي انتخاب خواهد شد تا باقي جمع آوري سرمايه تخصيصي و مراحل ثبت شركت را انجام دهند. عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عرضه سهام مس و فولاد مباركه به بورس توضيح داد: 7 آذرماه كتبا مواردي كه نقض يا كسر اطلاعات براي اطلاع رساني عمومي  و عرضه سهام اين شركت ها بوده اعلام شده است و آن ها قول داده اند كه تا پايان اين هفته اطلاعات مورد نياز را به سازمان ارائه دهند، به محض اين كه اين اطلاعات دريافت شد، در آن زمان ما براي عرضه برنامه ريزي خواهيم كرد منتهي تا قبل از دادن اطلاعات تكميلي مورد نياز نمي توان زماني را براي عرضه اعلام كرد.

تغييرات قيمت سهام
007593.jpg
007596.jpg
007599.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |