دوشنبه ۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۷ - Dec 25, 2006
واكنش سرد نيروهاي مقاومت فلسطين
به ديدار عباس و المرت
007662.jpg
گروه بين الملل - ديدار محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و ايهود المرت نخست وزير اسرائيل با واكنش سرد نيروهاي مقاومت فلسطين مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري  ايسنا و واحد مركزي خبر،دولت فلسطين به رهبري حماس اين ديدار را كاملا بي اهميت عنوان كرد و جهاد اسلامي نيز طي بيانيه اي اعلام داشت كه چنين ديدار هايي تنها نوعي وقت كشي است.
اما در مقابل محافل اسرائيلي به اين ديدار توجه جدي داشته و آن را با دقت دنبال مي كنند.ديروز تزيپي ليوني وزير خارجه اسرائيل به راديو تل آويو گفت كه اين ديدار بسيار با اهميت بود و مردم فلسطين بايد تصميم بگيرند كه زير سايه يك دولت تروريستي زندگي كنند و يا چشم انداز تازه اي براي آينده خود ترسيم كنند.
خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري هاي خارجي اعلام كرد كه المرت و عباس در اين ديدار موافقت كردند كه پي گير روند متوقف شده صلح از سال 2000 باشند. در اين ديدار دو طرف موافقت كردند كه ملاقات هاي مجدد داشته باشند
از سوي ديگردر اين ديدار كه نخستين ديدار دو طرف بود در خصوص تحريم مردم فلسطين از سوي تل آويو نيز مذاكره شد. به گزارش ايسنا دو طرف موافقت كردند بخشي از طلب دولت فلسطين بابت درآمد هاي مالياتي اش كه از سوي اسرائيل مصادره شده بود به محمود عباس پرداخت شود. اين طلب به مبلغ صد ميليون دلار است.
همچنين به گزارش واحد مركزي خبر در اين ديدار دو طرف توافق كردند تا همچون نوار غزه در كرانه باختري نيز بين نيرو هاي فلسطيني و اسرائيل آتش بس برقرار شود.
خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه در اين ديدار در خصوص در اختيار قرار دادن سلاح هاي تهاجمي به نيرو هاي محمود عباس موافقت هايي صورت گرفت اما اسرائيلي ها گفتند حاضر نيستند در مورد آزادي اسراي فلسطيني پيش از آزادي سرباز اسرائيلي مذاكره كنند.
تكذيب آتش بس پنج ساله
يك روز پس از آنكه خبرگزاري هاي خارجي اعلام كردند كه حماس پيشنهاد طرح آتش بس پنج ساله با اسرائيل را مطرح كرده است ديروز صلاح البرداويل سخنگوي فراكسيون حماس در شوراي قانونگذاري فلسطين گفت كه پيشنهاد حماس آتش بس ده تا پانزده ساله در برابر تشكيل دولت مستقل فلسطيني به پايتختي بيت المقدس بوده است.
مشعل:انتخابات پيش ازموعد غيرقانوني است
به گزارش شبكه خبري الجزيره خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در گفتگو با اين شبكه خبري گفت كه انتخابات پيش از موعد مورد نظر محمود عباس خلاف قانون اساسي فلسطين بوده و عملي نيست.
وي گفت چنين اتفاقي فقط در سايه توافق ملي ممكن است. همچنين به گزارش ايسنا وي خواستار مذاكرات فراگير بين فتح و حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي شد.
حماس مكررا خواستار گفتگو با فتح در خصوص تشكيل دولت وحدت ملي است اما شرط فتح براي اين گفتگو ها تشكيل دولتي است كه اسرائيل را به رسميت بشناسد و اين موضوعي است كه حماس همواره مخالف آن بوده است.

اعزام نيرو براي يك جنگ غير قابل برد
گروه بين الملل - ريچارد هاس رييس شوراي روابط خارجي آمريكا چند روز پيش از انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا در مقاله اي در سايت فارين افيرز، جنگ عراق را جنگي غير قابل برد خواند. اين عبارتي است كه پيش از او و در روزهاي بعد هم ديگر نويسندگان و تحليلگران آمريكايي در كنار عباراتي چون باتلاق و دام در توصيف جنگ عراق به كار بردند. اما اكنون رسانه هاي آمريكايي خبر از تاييد طرح اعزام نيروي بيشتر به عراق توسط جورج بوش مي دهند. بوش مي گويد كه بايد نيروي بيشتري به عراق فرستاد تا بتوان نيروها را از عراق خارج كرد. اين نكته تناقض  آميز را تاريخ و نسل هاي بعدي آمريكا هرگز فراموش نخواهد كرد.
ژنرالهاي ارشد ارتش آمريكا در عراق همچون جان ابي زيد و جورج كيسي و پيتر شوميكر رييس ستاد ارتش مخالفت خود را با اين تصميم به افزايش شمار نيروها در عراق پنهان نكرده اند. اما در جنگ ويتنام هم همين اتفاقات تكرار شد. اما علاوه بر ژنرالهاي ميدان جنگ، كساني چون سناتور جوزف بيدن و كالين پاول و حتي دونلد رامسفلد هم در روزهاي اخير عليه افزايش تعداد نيروها در عراق اظهار نظر كرده اند. اما حتي اين اظهار نظرات هم اهميتي ندارد چون تصميم گيرنده اصلي تيم بوش و چني است.
روند جنگ عراق هر چه كه باشد، افزايش قابل توجه شمار نيروها تغييري در شرايط ايجاد نمي كند. دولت بوش اين را بايد تابستان گذشته درمي يافت وقتي اعزام هفت هزار نيروي تازه نفس آمريكايي به عراق فقط باعث افزايش تعداد تلفات آمريكايي ها شد. بنابراين آنها كه در روياي بهبود اوضاع درصورت افزايش تعداد نيروهاي نظامي در عراق به سر مي برند بايد از اين خواب خطرناك بيدار شوند. جنگ عراق يك جنگ تمام عيار است با همه برنامه ريزي ها و خسارات و تلفات يك جنگ واقعي. سناتور گوردون اسميت جمهوريخواه چندي پيش در سخنراني درباره جنگ عراق گفت: من به هيچ وجه نمي توانم از سياستي دفاع كنم كه بر اساس آن سربازان ما هر روز در همان خيابانها به همان شيوه و با همان بمبها كشته مي شوند. اين يك جنايت است و من نمي توانم از آن دفاع كنم.

۳۷ كشته و زخمي در انفجار مقداديه
گروه بين الملل: عراق در مجموع ديروز روز آرامي را پشت سر گذاشت.
اين آرامش از آن روي بود كه به رغم قتل 7 پليس در نقاط متعدد اين كشور عمليات تروريستي صورت نگرفت بلكه فقط در استان دياله و سامره حوادثي روي داد. ديروز طي يك عمليات انتحاري در شهر مقداديه در استان دياله عراق 37 نفركشته و زخمي شدند.به گزارش پليس عراق در اين حادثه يك عامل انتحاري با انفجار كمربند انفجاري خود در مقر پليس باعث قتل هفت پليس و جراحت 30 تن ديگر شد.از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري فارس بر اثر انفجار دو بمب جداگانه در بغداد دو سرباز عراقي كشته و چهار تن ديگر مجروح شدند.در شهرك صدر نيز بار ديگر ميان نيرو  هاي دولتي و ارتش المهدي وابسته به مقتدا صدر در سامره درگيري مسلحانه صورت گرفت كه بر اثر آن سه پليس كشته و تعدادي غير نظامي مجروح شدند.اين رويداد از آن جهت اهميت دارد كه روز پيش از آن بين پليس سامره و نيرو هاي صدر آتش بس منعقد شده بود.

نگاه
قطعنامه 1737 درسي براي همه خاورميانه
عزيز شاه محمدي
پس از گذشت چند روز از اعتراف نخست وزير رژيم صهيونيستي به داشتن بمب اتمي، شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه اي صادر كرده كه برنامه صلح آميز هسته اي ايران و توسعه علم و فناوري پيشرفته در ايران را هدف قرار داده است.
قطعنامه 1737 كه نقض آشكار پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (PT)، نقض آشكار اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي و نقض آشكار منشور سازمان ملل است، به اين دليل تصويب شد كه ايران درخواست غير قانوني و زورگويانه آمريكا و فرانسه و انگليس و آلمان در قطعنامه 1696 دائر بر توقف غني سازي را نپذيرفت.
غني سازي اورانيوم در زمره حقوق مصرح كشورهاي عضو PT است كه اتفاقا در صدر قطعنامه 1737 (رياكارانه) نيز به آن اشاره شده است. بر اساس PT به هيچ روي غني سازي برابر و همسنگ ساخت بمب اتمي تلقي نشده است.مضافا اينكه تاكنون آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ انحرافي را در برنامه اتمي ايران گزارش نكرده است.
البرادعي مدير كل آژانس البته اين خدمت را به آمريكا و فرانسه و انگليس و آلمان كرده كه در گزارش خود آورده است: آژانس نمي تواند نتيجه گيري كند كه هيچگونه مواد يا فعاليت هاي هسته اي اظهارنشده در ايران وجود ندارد . همين نمي تواند تنها بهانه صدور قطعنامه بر ضد ايران بوده است. آژانس در گزارش ساليانه خود همين موضع را براي برنامه 45 كشور جهان اعلام كرده است.
اساسا وظيفه آژانس هم همين است چرا كه همين ناتواني دليل برقراي و تاسيس رژيم پادمان درآْژانس است. چنانكه اگر آژانس روزي به اين نتيجه برسد كه تمام فعاليتهاي هسته اي در همه جهان صلح آميز است و هيچ امكان انحرافي وجود ندارد ،اين مهم به معني پايان بازرسيها و نظارتهاي آژانس است.
قطعنامه 1737 در نظر اول قطعنامه اي براي منع گسترش سلاح هسته اي است. اما چون به بهانه برنامه هسته اي ايران تصويب شده ، براي مشروعيت زدايي از برنامه هسته اي ايران طراحي شده است. مقررات مندرج در اين قطعنامه در منع دسترسي ايران به فناوري و تجهيزات توليد بمب اتمي سخت تر از مقررات PT و مقررات حاكم بر كشورهاي عضو گروه كشورهاي تامين كننده فناوري و تجهيزات هسته اي(SG) نيست. اما آمريكا و فرانسه و انگليس و آلمان براي جلوگيري از آبروريزي بيشتر در نهايت به اين قطعنامه حقير و رقت بار تن داده اند. براي ايران كه دو سال داوطلبانه برنامه هسته اي خود را به حالت تعليق درآورد و 3 سال براي رفع ابهام مذاكره كرد ، اين قطعنامه خود بيانگر آنست كه بمب اتمي بهانه است، مساله دستيابي به دانش و فناوري پيشرفته است. دانشي كه مي تواند ملتي را در سطح جديدي معرفي كند.
آمريكا با حمله پيش دستانه به عراق و افغانستان به هيچيك از اهداف خود نرسيده است ،حال با ديپلماسي پيش دستانه وارد عمل شده است كه مبادا در آينده ايران به بمب اتمي دست يابد.
تجربه ايران پيش روي دولتها و ملتهاي خاورميانه است. قطعنامه 1737 مرگ PT و بي اعتباري محض آژانس تعبير خواهد شد . ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه آمريكا با هند كه عضو PT نيست و بمب اتمي مي سازد همكاري مي كند و از اعتراف رژيم صهيونيستي به داشتن بمب اتمي مي گذرد ، اما ايران را به ظن اينكه مبادا در آينده انحرافي در برنامه هسته اي اش رخ دهد تحت فشار قرار مي دهد.

كوتاه از سياست جهان
تلاش اسرائيل براي اخراج همه عرب ها از قدس
فارس: مدير بخش نقشه هاي جمعيت پژوهش هاي عربي در قدس هشدار داد اسرائيل با سوءاستفاده از بحران فلسطين براي يهودي كردن شهر قدس به شدت تلاش مي كند.خليل الفكچي به راديو صداي فلسطين گفت اسرائيل با سوءاستفاده از بحران فلسطين، براي از بين بردن آثار فلسطيني شهر قدس با تمام قوام تلاش مي كند.تفكچي همچنين گفت: خطر در اينجا نهفته است كه اسرائيل با سوءاستفاده از اوضاع به يهودي سازي قدس ادامه مي دهد در حالي كه رسانه هاي عربي و فلسطيني تنها به بعد ديني اين شهر آن هم خطراتي كه مسجدالاقصي را تهديد مي كند، توجه دارند. وي در ادامه هشدار داد عرب هاي قدس از جدايي از هويت فلسطيني خود در رنجند و اين نشان دهنده مرحله نهايي و اجراي برنامه اسرائيل در سال 2020 يعني اخراج همه عرب ها از شهر قدس است.

باروسو: قانون اساسي فعلي اروپا بختي براي اجرا ندارد
واحد مركزي خبر: خوزه مانوئل باروسو رييس كميسيون اروپا ديروز گفت تصور نمي كند قانون اساسي فعلي اتحاديه اروپا بختي براي اجرايي شدن داشته باشد. درعين حال باروسو ابراز اميدواري كرد اصول، ارزش ها و ماهيت اين قانون اساسي حفظ شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بروكسل، باروسو در مصاحبه اي با روزنامه بيلد ام زونتاگ گفت: وي معتقد است آلمان كه ماه ژانويه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را به دست مي گيرد مي تواند توانايي اين اتحاديه را براي تصميم گيري ها به سرعت بهبود ببخشد.
باروسو در پاسخ به پرسشي درباره هدف انگلا مركل صدراعظم آلمان از نجات دادن اين قانون اساسي كه راي دهندگان فرانسوي و هلندي سال 2002 آن را رد كردند گفت: پاسخ صريح من اين است كه قانون اساسي اتحاديه اروپا در شكل فعلي خود به مورد اجرا درنخواهد آمد.اتحاديه اروپا قرار است با پيوستن بلغارستان و روماني در اول ژانويه، به بيست و هفت كشور افزايش يابد.

كره شمالي: از جنگ و تحريم هراسي نداريم
ايسنا: در يك گزارش رسمي از طرف دولت كره شمالي اعلام شد: تحريم ها و اعمال فشارها بر پيونگ يانگ به هيچ وجه اثر نخواهد كرد و هرگز كارساز نيست.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در اين گزارش كه توسط خبرگزاري KCAرسمي كره شمالي منتشر شد، آمده است: نيروهاي ارتش كره شمالي خواهان صلح هستند و از جنگ به هيچ وجه هراسي ندارند. آنها هرگز به هيچ فرد يا گروهي اجازه نخواهند داد كه تماميت ارضي و استقلال اين كشور را به خطر بيندازد.
درمذاكرات شش جانبه اخير كه در پكن برگزار شد،  نمايندگان شركت كننده بدون نتيجه و حتي بدون اعلام تاريخ مذاكرات بعدي به كارشان پايان دادند.

بوش احتمالا 20 هزار نيروي ديگر به عراق مي فرستد
ايسنا: در پي افزايش خشونت ها در عراق و رسيدن آن به هزار حمله در هفته، احتمالا رئيس جمهوري آمريكا تسليم خواسته ها مبني بر اعزام 20 هزار نيروي ديگر به عراق خواهد شد.به گزارش روزنامه آبزرور، در بحبوحه گمانه زني ها مبني بر آماده شدن جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا براي موافقت با درخواست فرماندهان ارتش آمريكا به منظور اعزام 20 هزار سرباز ديگر به عراق، وي روز شنبه پيش يك سري مشورت هاي فوري را با مشاوران دفاعي و سياست خارجي خود در تفرجگاه كمپ ديويد آغاز كرد.
درخواست براي اعزام 5 تيپ ديگر از نيروهاي آمريكايي به عراق پس از تصميم افسران ارشد آمريكايي در اين خصوص صورت گرفت.
افسران بلندپايه ارتش آمريكا به اين نتيجه رسيدند كه با وجود ترديدهاي فراوان، تحرك كافي از سوي رهبران سياسي عراق براي از بين بردن خشونت هاي فرقه اي، استقرار نيروهاي جديد را توجيه مي كند.
روزنامه لس آنجلس تايمز طي گزارشي نوشت: فرماندهان ارتش آمريكا در عراق از جمله ژنرال جرج كيسي و ريموند ادييرنو طي طرحي كه به نظر مي رسد دولت از آن حمايت كند، تصميم گرفته اند كه تعداد نيروهاي رزمي آمريكا به طور موقت افزايش يابد.
ژنرال كيسي قبلا مخالف افزايش نيروهاي آمريكا در عراق بود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |