چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
تعدد يا تمركز جشنواره هاي تئاتر در گفت و گو با صاحب نظران
پايان سومين همايش آيين هاي عاشورايي
012330.jpg
012336.jpg
گروه ادب و هنر سومين همايش سراسري آيين  هاي عاشورايي، عصر امروز با اجراي شش نمايش ديگر به كار خود پايان مي دهد.
در اين همايش 4 روزه، مجموعاً 22 نمايش صحنه اي از تهران، اردبيل، مشهد، تبريز، همدان اصفهان در مجموعه تئاتر شهر و تالار هنر به روي صحنه رفتند. همچنين در فضاي باز مجموعه تئاتر شهر هر روز آيين هاي نمايشي ويژه محرم نظير سقاخواني، نخل گرداني، كتلي، چك چكو و سينه دوري، بيل گرداني و ... اجرا مي شد كه با استقبال خوب مردم سياهپوش و عزادار تهران روبه رو مي شد. اين استقبال اما در خيمه گاه عاشورا كه حالا ديگر به محل دائمي اجراي تعزيه در تهران بدل شده است، چند برابر است. به ويژه آن كه امسال، اجراي تعزيه در اين خيمه گاه به اعتقاد مصطفي محمودي، از اعضاي كانون ملي منتقدان تئاتر، با نظم بيشتري صورت مي گيرد. با اين حال مصطفي محمودي كه سابقه مديريت روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي را نيز در كارنامه خود دارد، معتقد است، جداسازي گونه ها و موضوعات مختلف نمايشي در جشنواره هاي مختلف، اثرات سوئي بر تئاتر كشور مي گذارد. او مي گويد: چرا نبايد جشنواره تئاتر فجر، تلفيقي از همه اين ها باشد؟ جشنواره ها و همايش هايي نظير عروسكي، عاشورائيان، دفاع مقدس و ... در آن صورت، مي توان جشنواره فجر را به جاي 10 روز در دو هفته يا بيشتر برگزار كرد و به اين شكل، زمان كافي براي اجراي همه گونه هاي نمايشي را در اختيار هنرمندان قرار داد.
محمودي از تعدد جشنواره ها در طول سال با عنوان جشنواره زدگي ياد مي كند و مي گويد: جشنواره هاي گوناگون كه همگي در مجموعه تئاتر شهر نيز متمركز هستند سبب مي شود، اجراهاي معمول تئاتر در طول سال، مدام با وقفه مواجه شوند. اما اگر همه را در يك جشنواره بزرگ و ملي متمركز كنيم، اين مشكل به وجود نمي آيد. ضمن آن كه مي توان همايش ها و جشنواره هاي موضوعي ديگر را در نقاط ديگر كشور برگزار كرد و از اين طريق به اشاعه و فراگيري اين هنر نيز كمك كرد. نظير آن چه كه اكنون در تئاتر دفاع مقدس يا كودك و نوجوان رخ مي دهد.
اما علاوه بر وقفه در اجراهاي معمول، تعدد جشنواره ها و نزديكي زمان آنها به يكديگر، مشكل ديگري را نيز به وجود مي آورد. رضا صابري كه با نمايش تراژدي ترديد امسال در همايش آيين هاي عاشورايي حضور دارد، مي گويد: فكر مي كنم اين همايش تا حدودي در سايه جشنواره تئاتر فجر قرار گرفته است، در حالي كه واقعاً نبايد اين طور باشد. بلكه بايد همه باورهاي ما در تئاتر آييني و ديني، در اين جا متجلي شود.
صابري با مصطفي محمودي هم عقيده نيست. به اعتقاد او همايش آيين هاي عاشورايي بايد در كنار جشنواره تئاتر فجر و هم وزن آن باشد ادامه مي دهد: ما به لحاظ نمايشي بسيار غني هستيم و در زمينه نمايش هاي آييني، سنتي و ديني، دستمان بسيار پر است. بنابراين مي توانيم همه اين سابقه و داشته ها را در اين همايش خرج كنيم، اما به شرطي كه سياست گذاري هاي فرهنگي مسئولان به سمتي هدايت شود كه تئاتر فجر تئاتر امروز دنيا و همايش عاشورائيان بر نمايش هاي آييني و سنتي ما متمركز شوند. اگر اين اتفاق رخ دهد، اين دو اتفاق به مرور با دو وزن يكسان، هنر نمايش ايراني و تئاتر به معناي امروزي و بين المللي را در بر مي گيرند.
اما مصطفي محمودي، تأثير جشنواره تئاتر فجر را بر همايش عاشورائيان چندان جدي نمي داند: اولاً اين مشكل براي همين يكي دو سال مطرح است و كاري هم نمي توان كرد، اما با توجه به چرخش ايام محرم، در سال هاي آينده كاملاً برطرف مي شود. ثانياً فكر نمي كنم جشنواره فجر چندان تأثيري بر همايش آيين عاشورايي گذاشته باشد، همان طور كه بعضي از كارگردانان حاضر در فجر در اين همايش هم هستند و استقبال تماشاگران هم خوب بوده است.
با اين حال، اين واقعيت كه هنوز در همايش آيين هاي عاشورايي، چهره هاي مطرح هنر تئاتر و پيش كسوتان اين عرصه، حضور كمرنگي دارند، با مرور نمايش هاي امسال، انكار ناپذير است. رضا صابري در اين باره مي گويد: اگر قرار است همايش آيين هاي عاشورايي به يك حركت و اتفاق جدي تبديل شود، همه گروه ها و گونه هاي تئاتري بايد در آن مشاركت داشته باشند. به ويژه آن كه عاشورا، اعتقادي است كه همه در عمق وجودشان به آن قائل هستند.
شايد يكي از راه هاي جذب مشاركت همه گروه ها، حمايت دولت و فراهم آوردن شرايط بهتر براي كار در اين عرصه باشد. محمودي مي گويد: ببينيد بايد ابتدا حمايت را تعريف كنيم. به اعتقاد من حمايت واقعي وقتي است كه امكان اجراي نمايش هاي آييني و سنتي، در تمام طول سال فراهم باشد. مثلاً سالني ويژه اين نمايش ها تعيين شود كه در تمام روزهاي سال، اين گونه نمايش ها در آن اجرا شوند.
محمودي ادامه مي دهد: اين كه اين بخش از بخش هاي ديگر جدا شود، حمايت نيست، بلكه بيشتر يك نگاه ويژه است. با اين حال محمودي معتقد است امسال نسبت به دوره گذشته، اتفاقات خوبي در همايش رخ داده است: نگاه گروه هاي حاضر در همايش امسال، نسبت به دو دوره گذشته، تغيير كرده و از حالت هاي شعاري به سوي زبان مناسب براي تئاتر حركت كرده است. به نظر مي رسد، فعالان اين عرصه به تعريف بهتري از مسأله رسيده اند و توانسته اند پيوند بهتري بين هنر نمايشي و مسأله عاشورا برقرار كنند. اما هنوز راه زيادي باقي مانده است.
آيين اختتام سومين همايش آيين هاي عاشورايي، فردا ساعت 30/18 در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.

با رقمي معادل يك چهاردهم سينما
ادبيات در رتبه آخر بودجه 86 قرار دارد
گروه ادب و هنر- در حالي كه در بودجه پيشنهادي دولت براي سال 1386 كشور، براي ادبيات، يك ميليارد و 700 ميليون تومان در نظر گرفته شده است، اين رقم در حوزه سينما، چيزي در حدود 14 برابر، يعني 24 ميليارد و 667 ميليون و 200 هزار تومان است. اما جايگاه ادبيات در بودجه پيشنهادي سال 86 و به تبع آن، در برنامه هاي آينده دولت، وقتي روشن تر مي شود كه بدانيم در تمام حوزه هاي فرهنگي و هنري، ادبيات با اين ميزان بودجه، در پايين ترين رده ممكن قرار دارد. پس از سينما، هنرهاي نمايشي، هنرهاي تجسمي و موسيقي با رقم هاي تقريبي 11 ميليارد، 5/6 ميليارد و 5/5 ميليارد، رتبه هاي بعدي را در بودجه فرهنگي كشور دارند، اما فاصله ادبيات با آخرين حوزه يعني موسيقي نيز، چيزي در حدود چهار ميليارد تومان است.
از سوي ديگر، مطابق بودجه پيشنهادي دولت، به تمام فعاليت هاي گوناگون در حوزه ادبيات، با تمام شاخه هاي گوناگونش، ماهانه چيزي در حدود 140 ميليون تومان مي رسد. به عبارت ديگر، روزي كمتر از پنج ميليون تومان. هر چند مقايسه حوزه هاي مختلف هنري، نياز به بررسي هاي دقيقي دارد كه حتماً پيشنهاد دهندگان بودجه مذكور، انجام داده اند، اما اين پرسش كه واقعاً چه طور مي توان تنها روزي كمتر از پنج ميليون تومان در تمام كشور، در حوزه ادبيات پول خرج كرد و انتظار داشت كه ادبيات داستاني رو به رشد ايران، شعر سترگ پارسي، ادبيات دانشگاهي و... به جايگاه مورد انتظار مقام معظم رهبري و ديگر بزرگان مملكت دست يابد؟

عضو انجمن اسلامي ناشران تهران:
كتاب هاي مذهبي  گران مي شوند
مهر: هنوز يك سال تا زمان حذف يارانه كاغذ باقي مانده است اما از هم اكنون جو بي اعتمادي بر بازار حاكم شده و مصرف كننده و عرضه كننده از سياست هاي دولت در اين بخش اطلاعي ندارند.
مرتضي آخوندي، عضو انجمن اسلامي ناشران تهران با بيان اين مطلب افزود: از هم اكنون خريداران كاغذ به بازار هجوم آورده اند و تقاضاي خريد كاغذ بيشتري را دارند و با توجه به شرايط موجود اين وضعيتي طبيعي است.
وي افزود: كاغذ هم اكنون دچار مشكل شده است، اگرچه اين مشكل ناشي از تصور مصرف كننده ها در مورد كمياب شدن كاغذ در آينده است و شايد واقعا اين بخش دچار مشكل نشده باشد اما به مرور اين مسئله و اين توهم بر بازار تاثير مي گذارد.
اين عضو تعاوني ناشران تهران در ادامه خاطرنشان كرد: درخواست عمومي و بيش از حد نياز متقاضيان براي دريافت كاغذ به تنش در بازار دامن مي زند و بايد براي شرايط پس از حذف يارانه هاي كاغذ فكري اساسي شود.
وي در مورد تاثير اين جريان بر نشر كتاب گفت: شكي نيست كه كتاب هاي مذهبي از آنجا كه ميزان مصرف كاغذ بالايي دارد و به همين دليل قيمت گذاري كتاب بر اساس يارانه هايي كه دولت در اين بخش مي دهد در پايين ترين ميزان است پس در نتيجه با حذف يارانه كاغذ بهاي اين كتاب ها به طور بي سابقه اي افزايش مي يابد.

آميتاب باچان لژيون دونور گرفت
012333.jpg
مهر: آميتاب باچان، ستاره كهنه كار سينماي هند، در مراسمي مجلل در سفارتخانه فرانسه در هند نشان لژيون دونور را از سفير فرانسه دريافت كرد.
دومينيك ژيرار، سفير فرانسه در هند، در اين مراسم گفت: اين جايزه تاييدي بر دستاوردهاي اوست كه حاصل يك دوران درخشان است. ژيرار افزود: اين جايزه به خاطر خدمات باچان به فرهنگ هند و فرهنگ در سطح بين المللي به او اعطا مي شود.

پرواز پرندگان سنگي در آسمان پاستور
012324.jpg
ايسنا: يكي از برگزيدگان چهارمين دوسالانه مجسمه تهران كه گروهي پرنده را در حالت پرواز نشان مي دهد، در ميدان پاستور نصب شد.
اين اثر كه ساخته بهروز دارش است در بخش مياني ميدان پاستور و آب نما با ستون هاي 9 متري، طول 8 متر و عمق 6/4 متر از جنس آهن و آلومينيوم نصب شده است و همزمان با دهه فجر، پرده برداري خواهد شد.
در اثر ياد شده، بالاي ستون ها، پرنده هايي در حال پروازند كه با نورپردازي درخت هاي ميدان و رسيدن آب توسط فواره ها به تيرهاي بلند، در هوا معلق مي شوند. جهت حركت پرندگان به صورت نمادين از شرق به غرب است كه حامل پيام صبح، آزادي و استقلال هستند.اين كار متفاوت، به همت و مديريت شهرداري منطقه 11 تهران و با نظارت سازمان زيباسازي شهرداري تهران اجرا شده است.

يادداشت
آيين آينه خود را نديده است
علي محمد مؤدب
شاعران به دليل نوع مخاطبانشان كه عموماً يا شاعران يا شعر خوانان حرفه اي هستند در جامعه اي محدود شناخته مي شوند. تيراژ كتاب هاي شعر هم محدوديت  فوق العاده  اين جامعه مخاطبان را نشان مي دهد.
به همين خاطر شاعران از زباني استفاده مي كنند كه فقط در چنين جامعه محدودي قابل فهم است و مخاطبان خارج از اين محدوده تنها به كمك منتقدان كه نقش مترجم را ايفا مي كنند مي توانند با شاعران معاصر رابطه برقرار كنند. اين مشكل به ويژه با ارائه غزل هاي مدرن و بعضي افراط ها شديدتر شده است.
اما جمعيت مخاطبان يك مجلس مداحي امام حسينع به اندازه همه مخاطبان عمر يك شاعر است. روي سخن بيشتر با شاعران مذهبي است كه اجر اخروي و نيز ماندگاري در زبان مردم كوچه و بازار برايشان اهميت دارد نه با همه شاعران. براي سرودن شعرهايي كه توده مردم در مجالس امام حسين ع با آن ارتباط برقرار كنند لازم است.
شاعران كمي از موضع سطوت و جبروتشان نزول كنند و در دايره زباني گسترده تري وارد شوند. البته اين كار بسيار دشوار است چون جذابيت هاي زيبايي شناسانه در محيط آن زبان فرهيخته كم مخاطب براي عمده شاعران بسيار زياد است. يك پيشنهاد همنشيني با برخي از مداحان فرهيخته است. تجربه اي كه در جلسه هفتگي آيين آيينه ها به دست آمد.
اين جلسه از اواسط پاييز سال پيش با حضور شاعراني چون پرويز بيگي حبيب آبادي، اسماعيل اميني، عليرضا قزوه، ابوالقاسم حسين جاني، ابوالفضل نظري، دكتر صابر امامي و مداحاني چون حاج سعيد حداديان، مهدي زنگنه، حسن لطفي و برخي ديگر در حوزة هنري استان تهران شكل گرفت.
در اين جلسات مهم ترين فايده به ويژه براي شاعران جوان همين امكان ورود به دايره زباني گسترده تر و يافتن پتانسيل ادبيات مذهبي فرهيخته براي نزديك شدن به توده مردم بود. البته شاعراني چون بيگي و قزوه قبلاً تجربه هايي در اين زمينه داشته اند.
مثلاً قزوه مجموعه اي از شعرهايي را كه به طور خاص براي استفاده  عام گفته بود براي بازبيني و ويرايش به علي داودي سپرد. داودي از يك بيت خيلي تعريف كرد كه چقدر شاعرانه شده است. اتفاقاً قزوه  همان بيت را خط زد و گفت همين شاعرانگي كه تو حس كرده اي دلالت بر آن دارد كه علي القاعده اين بيت براي مخاطب عام قابل فهم نيست.
تعامل آهسته و پيوسته مداحان و شاعران براي مداحان نيز فوايدي داشت. مهمترين نكته اش اين كه متأسفانه يا خوشبختانه مداحان به هدف برانگيختن عواطف مخاطب و به اصطلاح معروف گريه گرفتن بيشتر به جنبه هاي حسي و سوزناك حادثه كربلا توجه كرده اند، در حالي كه شاعران چون چنين ضرورتي را پيش رو نداشته اند، بيشتر به حوزه معارف عاشورا و تعاريف جديد از زندگي و مرگ با ارجاع به حادثه كربلا و جنبه هاي حماسي آن توجه كرده اند كه قطعاً براي صنف مداحان، روزنه هاي جديدي مي گشايد.
همچنين كاربرد زبان سالم و پيراسته فارسي و خلاصي از تقصيرها و نقايص لفظي متاع ديگر همنشيني با شاعران براي مداحان است.
نمي شود ادعا كرد، اما امسال تا حدودي محسوس بود كه برخي از مداحان كه با واسطه يا بي واسطه با اين جلسه مرتبط بودند، اشعار متفاوتي نسبت به سال هاي قبل خواندند. بد نيست نهادهايي چون سازمان تبليغات مشابه چنين جلسه اي را در همه شهرهاي بزرگ و شهرستان ها برپا كند.

حضور 2 فيلم ايراني در جوايز فيلم آسيا
مهر: آفسايد جعفر پناهي و كارگران مشغول كارند ماني حقيقي به ترتيب در بخش بهترين كارگردان و بهترين فيلمنامه نامزد دريافت جوايز نخستين دوره جوايز فيلم آسيا شدند.
براي نخستين بار همزمان با برگزاري جشنواره بين المللي فيلم هنگ كنگ (20 مارس تا ششم آوريل)، جوايزي تحت عنوان جوايز فيلم آسيا (AFA) اعطا مي شود. روز گذشته هيأتي متشكل از 17 كارشناس از سراسر دنيا اسامي 33 فيلم شركت كننده در 10 رشته را اعلام كرد كه از ميان بيش از 700 فيلم واجد شرايط انتخاب شده اند. در هر بخش شش نامزد با هم رقابت دارند. نامزدهاي بخش هاي مهم نخستين دوره جوايز فيلم آسيا به شرح زير است:
بهترين فيلم: نفرين گل طلايي (هنگ كنگ / چين)، تبعيدي (هنگ كنگ)، ميزبان (كره جنوبي)، عشق و شرف (ژاپن)، اپراي جاوا (اندونزي / اتريش)، همچنان زندگي (چين)
بهترين كارگردان:هنگ سانگ ـ سو ـ زنان روي ساحل ( كره جنوبي)، جيا ژانگكه ـ همچنان زندگي (چين)، جعفر پناهي ـ آفسايد (ايران)، جاني تو ـ تبعيدي (هنگ كنگ)، تساي مينگ ـ ليانگ ـ نمي خواهم تنها بخوابم (تايوان / فرانسه / اتريش)، آپيچاتپونگ ويراستاكول ـ سندروم ها و كشور (تايلند / اتريش / فرانسه)
بهترين فيلمنامه نويس:ماني حقيقي ـ كارگران مشغول كارند (ايران)، هنگ سانگ ـ سو ـ زنان روي ساحل ( كره جنوبي)، اويشي تتسويا و كانكو شوسوكه- يادداشت مرگ: آخرين نام (ژاپن)، سون جائه ـ گون ـ دختر ترسناك من (كره جنوبي)، برابدايون ـ همسران نامرئي (تايلند / هلند / كره جنوبي / هنگ كنگ)، ژانگ چنگ، يو زياجان و نينگ هائو ـ سنگ ديوانه (هنگ كنگ / چين)

اخبار كوتاه
۲ همايش شعر در مشهد
مهر: مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: همايش تحليل و بررسي شعر معاصر با حضور شعرا و شخصيت هاي فرهنگي و ادبي خراسان 16 بهمن ماه برگزار مي شود.
در روز دوم مراسم شعرخواني جمعي از شعراي بنام و مورد تأييد استان همزمان با اين مراسم افتتاحيه جشنواره بين المللي شعر فجر نيز مي شود.
همچنين كنگره كشوري شعر علمدار كربلا توسط مجتمع مذهبي، فرهنگي مهديه مشهد و شوراي شعر خراسان رضوي و با همكاري صدا و سيماي مركز خراسان در 13 و 14 اسفند در مشهد برگزار مي شود.
مجتمع مهديه مشهد اعلام كرد: اين كنگره با رويكردهاي مختلفي مانند ابعاد وجودي و شخصيتي حضرت عباس، ذكر مناقب و سجاياي سقاي كربلا، بيان دلاوري ها و رشادت هاي حضرت ابوالفضل، فلسفه عطش از نگاه علمدار و توصيف و پرداختن به ويژگي معرفت، ايثار و وفاداري حضرت ابوالفضل برگزار مي شود.
پس از بررسي و داوري آثار ارسال شده، به مناسبت تقارن برگزاري كنگره با اربعين حسيني، 40 شاعر و مداح برگزيده ضمن توفيق زيارت مرقد مطهر ثامن الحجج (ع) لوح سپاس و كتاب مجموعه اشعار كنگره را دريافت مي كنند.

نقد سياسنبو
012339.jpg
سياسنبو نوشته محمدرضا صفدري و نزد سلماني اثر آنتوان چخوف در كانون ادبيات ايران نقد مي شود. قرار است در اين كارگاه ها از اين پس داستان هاي كوتاه نويسندگان پيشكسوت ايراني هم مورد نقد و بررسي قرار گيرد.
تا پيش از اين به غير از داستان هاي اعضاي كارگاه صرفا داستان هاي كوتاه نويسندگان خارجي نقد و بررسي مي شده است. اين نشست روز چهارشنبه ساعت 16 تا 18 در محل كانون ادبيات ايران تشكيل مي شود.

مباني تصحيح متون فارسي
مركز پژوهشي ميراث مكتوب دوره هاي آموزشي ويژه شناخت و تصحيح متون كهن فارسي را برگزار مي كند.
اين كلاس ها در 3 درس و هر دوره در
۶ جلسه برگزار مي شود. بر اساس اعلام اين مركز، دوره نسخه شناسي و فهرست نويسي را سيد عبدالله انوار، سبك شناسي و گونه شناسي متون كهن فارسي را علي رواقي و آشنايي با مباني زبان شناسي براي تصحيح متون كهن فارسي را علي اشرف صادقي تدريس خواهد كرد.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه ثروت: نمايشگاه نقاشي سهيلا دانشور‎/ تا 5 بهمن‎/ خيابان آفريقا بابك مركزي پلاك 35 .
نگارخانه گيتا: نمايشگاه فريبا سلطاني و مجسمه هاي منوچهر زماني‎/ 12 تا 17/ خيابان ظفر اطلسي كوچه 15 پلاك۹۴‎/ تلفن: 22261939 .
نگارخانه ماه مهر: نمايشگاه عكس هاي مرتضي خاكي‎/ با عنوان كيف زني / تا 8 بهمن/خيابان ولي عصر كاج آبادي پلاك 12/ تلفن: 22051786 .
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي با موضوع عاشورا توسط گروه هنري بهار( اساتيد دانشگاه الزهرا) از 11تا 19 بهمن‎/ بلوار كشاورز خيابان 16 آذر پلاك 312 / تلفن: 88960353 .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |