چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
تملق از اخلاق مؤمن نيست.

نهج الفصاحه، حديث 2412
امروز با حافظ
آنجا جز آنكه جان بسپارند ، چاره نيست
راهيست راه عشق كه هيچش كناره نيست
در كار خير حاجت هيچ استخاره نيست
هرگه كه دل به عشق دهي خوش دمي بود
آب و هوا
012453.jpg

عكس روز
012459.jpg
عكس: همشهري‎/ مسعود خامسي پور
تهران، ظهر عاشورا، چهارراه گلوبندك- ديروز ظهر مراسم تعزيه و به آتش كشيده شدن خيمه  هاي ياران و اصحاب امام حسين عليه السلام برگزار شد و مردم در عزاي آنان گريستند.

در شهر چه خبر
آلودگي آجري
كوره هاي آجرپزي وظيفه خودرو هاي آلاينده تهران را در اصفهان به عهده گرفته اند و علاوه بر ريه شهروندان، عمر آثار تاريخي را نيز تهديد مي كنند. فعاليت بيش از يك سوم كوره هاي آجرپزي كشور در استان اصفهان بر آلودگي هواي اين شهر افزوده است. در كشور يك هزار و ??? كوره فعال آجرپزي وجود دارد كه ??? واحد از اين كوره ها در استان اصفهان و از اين تعداد ??? واحد در شرق شهر اصفهان فعاليت دارند. كوره هاي آجرپزي، گچ و آهك از جمله منابع مهم آلودگي هواي شهر اصفهان به شمار مي آيند. اين كوره ها با تخريب بافت خاك و استفاده از سوخت مازوت (نفت كوره) و تكنولوژي نامناسب، هواي شهر اصفهان را آلوده تر كرده اند. ساماندهي اين واحدها ضروري است و تغيير سوخت اين كوره ها از مازوت به گاز طبيعي مي تواند ?/? درصد آلودگي هواي اصفهان را كاهش  دهد.

دورخيز طلاي سرخ
قيمت زعفران از مثقالي 2 هزارو۵۰۰ تومان به مثقالي 5 هزار تومان افزايش يافته است. به گفته دست اندر كاران بازار ادويه، علت اصلي افزايش قيمت طلاي سرخ در كاهش 40 تا 60 درصدي توليد آن خلاصه مي شود. به گفته عباس عباس زاده نايب رئيس اتحاديه فروشندگان زعفران در سال جاري برخلاف سال پيش تمامي سود حاصل از افزايش قيمت به توليدكننده مي ژرسد؛ زيرا امسال زعفران از روز اول گران بوده است و علاوه بر اين زعفران هنوز در دست كشاورزان است. علاوه براين امسال كشاورزان در موقع نياز زعفران خود را مي ژفروشند، در حالي كه سال گذشته طي يكي 2 ماه زعفران از دست كشاورز خارج شد و بعد قيمت آن افزايش يافت.

تانكر حمام در بم
اين روزها گرد وخاك بازسازي شهر تاريخي بم روي بدن 20هزار كارگر غير بومي  اين منطقه مي ماند و شهر وضعيت بهداشتي مناسبي از اين منظر ندارد. پس از تخريب شدن حمام هاي عمومي شهر، 2 باب حمام عمومي توسط افراد نيكوكار در 2 پارك اين شهر بنا شده اما جوابگوي اين تعداد كارگر نيست. نبود حمام عمومي مشكلات زيادي را براي كارگران غيربومي  در اين شهرستان ايجاد كرده است. با كاهش دماي هوا در اين شهر كارگران بومي  با قرار دادن المنت برقي در درون تانكرهاي آب، استحمام مي كنند. اين امر موجب افزايش مصرف و نوسانات برق در بم شده و همچنين احتمال خطر برق گرفتگي را بالا برده است.

توصيه هاي پليس راه
در پي مسدود شدن مقطعي برخي از راههاي استان هاي خراسان شمالي و گلستان به علت وزش باد شديد و گرد و غبار محلي مركز فرماندهي و كنترل جاده اي پليس راه نيروي انتظامي از رانندگاني كه قصد تردد در همه محورهاي كشور به ويژه استانهاي سردسير و كوهستاني را دارند خواست با سرعت مطمئن حركت و به توصيه هاي ايمني مأموران پليس راه و سازمان راهداري دقت و توجه ويژه كنند. پليس راه نيروي انتظامي  همچنين شماره تلفن 88255555 را به منظور پاسخگويي و امداد رساني به هموطنان در همه محورهاي مواصلاتي كشور اعلام كرده است.

بازار
012474.jpg
كالابرگ روغن

امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي وزارت بازرگاني، كالابرگ شماره ??? شهري، ??? روستايي و ??? عشايري مرحله دوازدهم را براي توزيع سهميه روغن نباتي ??? گرمي يارانه تعادلي، اعلام كرد.
كالابرگ شهري تا سي ام فروردين ماه ?? و كالابرگ هاي روستايي و عشايري براي مصرف  كنندگان تا ?? ارديبهشت ماه ?? داراي اعتبار است.
عاملان فروش تا ?? ارديبهشت ماه ?? مي توانند كالابرگ هاي دريافتي خود را به واحدهاي برگشت كالابرگ تحويل داده و رسيد دريافت كنند.
ازسوي ديگر به دليل افزايش تقاضا در ماه محرم از سطح شهر خبر مي رسد قيمت روغن در بر خي مغازه ها با 20 درصد افزايش نسبت به ماه گذشته عرضه مي شود، به طوري  ژكه متوسط قيمت آن از 980 تومان به بيش از 1400 تومان رسيده است.

آلودگي هواي تهران
012456.jpg

مسابقه با جايزه‎/۱۳
شهر سوخته
اثر تاريخي شهر سوخته در كدام استان كشور واقع شده است؟
A) سيستان و بلوچستان
B ) خوزستان
C ) كرمان
D) سمنان
خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي A,B,C,D را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202-0912 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند ( 5 نفر از تهران و۵ نفر از شهرستان ها) به حسابشان جايزه نقدي واريز خواهد شد. از آنجايي كه برندگان بين ساعت۱۶ تا 18 مشخص مي شوند شركت كنندگان در اين ساعات تلفن خود را روشن بگذارند. پاسخ صحيح و اسامي برندگان را فردا در همين ستون بخوانيد.
اسامي و نام پدر برندگان مسابقه شماره 12: تهران؛ حسين عطايي،محمد‎/ فاطمه ناصر بخت،مسعود‎/ مرضيه وارسته، بيگ علي /عباس عرب كرماني، حسين‎/ اشرف صادقي قهرودي، حسين‎/ همدان؛ فاطمه محشوريان، كاظم‎/ مشهد؛ عليرضا كارشكي، حسين‎/ اصفهان؛ علي اصغر آقالر، عوضعلي‎/ بروجرد؛ احسان احمدي راد، محمد‎/ شيراز؛ حميد رضا شيعه زاده، عباس.
پاسخ صحيح مسابقه شماره 12 گزينه c (قاسم بن حسن ع )بود كه به دليل اشكال چاپي (قاسم بن حسين) چاپ شده بود. ازخوانندگان محترم پوزش مي طلبيم.

فروغ عاشورا
حسين عليه السلام   ؛  مرد دين
دكتر سيد جعفر شهيدي
حسين ع، همچون پدرش در سراسر زندگي، عدالت را مي خواست. او مرد دين بود، نه مرد سياست سازشكارانه، و دين را همان مي دانست كه جدش از نخستين روزهاي دعوت خود اعلام كرد: اجراي عدالت با گرفتن حقوق ضعيفان از متجاوزان. در حالي كه در سراسر قلمرو اسلامي  آن روز، نشاني از اين عدالت ديده نمي شد. تشريفاتي كه به نام دين در مسجدهاي مكه و مدينه و كوفه و دمشق و بصره انجام مي گرفت، چندان بهتر از مراسمي نبود كه عرب پيش از بعثت محمد ص در مسجدالحرام در كنار خانه كعبه انجام مي داد؛ تشريفاتي بي روح براي مردم فريبي يا خود را فريفتن. او در قيام خود، خدا را مي خواست و پس از خدا مردم را مي خواست. او مي ديد آن چه خداي اسلام به نام عبادت بر مسلمانان واجب ساخته، به خاطر آن است كه آنان را مسلماناني پاكدل، پاك اعتقاد و مسلمان دوست بار آورد تا آن چه را كه روح اسلام  خواهان آن است، تحقق يابد. او دين را سنت خدا مي دانست كه بايد در ميان مردم جاري باشد. اكنون كه سنت مرده و بدعت زنده شده است و او مي تواند اين منكر را دگرگون كند، نبايد صبر كند. او بايد پوشش ريا و تزويري را كه فرزند و نوه ابوسفيان بر روي مسلماني كشيده و دين را حكومتي نژادي به مردم شناسانده اند كه در آن حكومت، قريش والاتر از ديگرانند، بدرد و چهره حقيقي اسلام را كه پس پرده اين تشريفات دروغي است آشكار كند.
در راه او مشكلاتي بود، مشكلات شكست و بالاتر از آن خطر مرگ. او مي دانست پايان كار چه خواهد بود. قطعه هاي كوتاه و تك بيتي ها و جمله هاي فشرده كه گاه گاه بر زبان مي آورد و هريك چون گوهري بر تارك آزادگي مي درخشد، نشان دهنده اين آگاهي است.
نقطه اختلاف ما با بعضي مورخان و جامعه شناسان قديم و امروز- مسلمان يا غيرمسلمان- در همين جاست. آنها به قيام حسين از ديده سياست مي نگرند، در حالي كه او از اين قيام دين را مي خواست. فراموش نمي كنم شبي را كه با استاد سالخورده مصري، دكتر عبدالله عنان، استاد تاريخ، بر بالكن مهمانخانه شهر تلمسان در الجزاير نشسته بوديم. سخن از كربلا و نهضت حسين به ميان آمد. اين پيرمرد مسلمان سالخورده كه عمر خود را در تاريخ اسلام سپري كرده است، چه ناسنجيده سخني گفت: چرا به حسين لقب ابوالشهدا داده اند؟ او شهيد نيست تا چه رسد كه سالار شهيدان باشد. او مردي بلندپرواز بود كه خود را به كشتن داد!! . همين كه نام ابوالشهدا را بر زبان آورد، دانستم متأسفانه سينه اين استاد كه آفتاب عمرش بر لب بام رسيده از حسد هم پيشه خود خارج نيست و بيش از ابوالشهدا، از مؤلف ابوالشهدا دلي پر دارد! ابوالشهدا را نويسنده مشهور مصري، عباس عقاد، نوشت. اين كتاب در سراسر قلمرو اسلامي عربي و به خصوص كشورها و منطقه هاي شيعه نشين جايي باز كرد. به فارسي هم ترجمه شد و عقاد شهرتي بيش از آن چه داشت، يافت. در پايان ديدم استاد عنان و همفكران او به جنگ هاي جمل، صفين و نهروان و كربلا از ديده كشورگشايي مي نگرند، نه دين خواهي؛ به اين جنگ ها خرده مي گيرند چون تنها به يك روي كار چشم دوخته اند- حكومت- آن هم به هر صورت كه باشد و آن چه بدان نمي نگرند، دين است.
شكايت حسين از دوره حكومت معاويه اين بود كه بدعت زنده شد و سنت مرد. اگر ياور پيدا شد، بايد سنت را زنده و بدعت را نابود كرد. پايان چه باشد؟ با خداست.

سكه، طلا و ارز
012477.jpg

غنچه هاي نينوا
خانه فرهنگ ميعاد وابسته به منطقه 19 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با هدف تبيين حقيقت نهضت عاشورا و قيام امام حسينع اقدام به برگزاري نمايشگاه عاشورايي با عنوان غنچه هاي نينوا كرده است.
در اين نمايشگاه به وسيله 30 ماكت صحنه هاي مختلف قيام امام حسينع با موضوعاتي همچون: خيمه هاي اهل بيت، شهادت حضرت علي اصغرع، شهادت حضرت عباسع، واقعه ظهر عاشورا و... به نمايش گذاشته شده است. بنا بر اين گزارش نمايشگاه غنچه هاي نينوا تا روز 12 محرم در خانه فرهنگ ميعاد در معرض ديد عموم قرار خواهد داشت. علاقه مندان جهت بازديد از نمايشگاه فوق مي توانند به نشاني: خاني آبادنو، 30 متري ميعاد، كوچه 35 مراجعه كنند. و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55032500 بگيرند.

مسابقه تزئين ماكت حرم امام حسين ع
فرهنگسراي سالمند به مناسبت ايام محرم، مسابقه بهترين تزئين ماكت حرم امام حسين ع را برگزار مي كند.
در اين مسابقه گروهاي سني 14 - 7 ساله ماكت هاي حركت امام حسينع را كه به صورت آماده به آنها داده مي شود با استفاده از وسايل مختلف و ذوق و سليقه خودشان تزئين مي كنند. در مسابقه فوق، زيبايي، انضباط و تناسب تزئينات با ماه محرم و عزاداري سالار شهيدان امام حسينع از موارد مورد توجه مي باشد. همچنين استفاده از وسايل و تكنيك جهت تزئين آنها آزاد است.
مسابقه بهترين تزئين ماكت حرم امام حسينع با هدف آشنايي كودكان و نوجوانان با آيين هاي صحيح عزاداري و ايجاد زمينه خلاقيت در آنان تا 26 بهمن برگزار مي شود.
علاقه مندان براي ثبت نام يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسينع، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

فرهنگسرا
شب شعر محرم
فرهنگسراي طبيعت به مناسبت ماه محرم و شهادت سالار شهيدان اقدام به برگزاري شب شعر محرم در تاريخ 12 بهمن ماه كرده است. در اين شب شعر شاعران معاصر و نامي كشور به بازگويي وقايع عاشورا و قرائت اشعار عاشورايي مي پردازند. علاقه مندان جهت شركت در اين برنامه مي توانند در تاريخ اعلام شده ساعت 16 الي 18 به نشاني: فلكه دوم تهران پارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه نمايند و يا با شماره تلفن 77354735 تماس بگيرند.

تلويزيون
012471.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
يادگاري
از ديگران درباره اش شنيده بودم اما خودم نتوانستم به ديدنش بروم. آن روز به طور اتفاقي از كنار خانه اش گذشتم و تصميم گرفتم او را از نزديك ببينم. با اين كه مرا نمي شناخت اما برخوردش آن قدر گرم و صميمي بود كه گويي سالهاست مرا مي شناسد. او با چاي و ميوه از من پذيرايي كرد. خانه  ساده و زيبايش مرا تسخير كرده بود. در كنار او گذر زمان را احساس نكردم. پس از ساعتها كه كنارش بودم قصد رفتن كردم. او بلافاصله با خط زيباي خود يك دوبيتي نوشت و به من داد. پس از گذشت سالها هر بار كه به آن يادگاري با ارزش نگاه مي كنم، ياد دوست مهرباني در خاطرم زنده مي شود كه با نداشتن هر دو دست آن دوبيتي زيبا را با پاهايش نوشت.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت نافرجام
كپنهاگ: 2 سارق در دانمارك كه قصد داشتند با خودرو اقدام به سرقت كنند ناكام ماندند. داستان از اين قرار بود كه در صبح يك روز تعطيل اين 2 سارق در حاليكه ماسك به صورت داشتند با خودرو شيشه هاي يك فروشگاه زنجيره اي را شكستند و وارد اين مكان شدند اما پس از مدت كوتاهي با همان خودرو گريختند. ظاهر آنها قصد داشتند وارد بخش طلافروشي فروشگاه شوند و مقداري طلا و جواهر به سرقت ببرند اما چون به اشتباه وارد بخش ديگري شدند ترجيح دادند تا قبل از رسيدن پليس محل حادثه را ترك كنند. جالب اينكه سارقان هيچ چيز از فروشگاه به سرقت نبردند.
سقوط يخ از آسمان
فلوريدا: يك مرد در حين تعويض لاستيك خودرواش در آمريكا شوكه شد چون يك تكه يخ بزرگ زوزه كشان از آسمان سقوط كرد و سقف خودروي وي را سوراخ كرد. در ابتدا پليس تصور مي كرد كه اين تكه يخ بزرگ از يك هواپيما سقوط كرده اما با توجه به اينكه اين يخ آبي رنگ نبود مي توان اطمينان داشت كه از هواپيما سقوط نكرده است. به هر حال پليس در حال تحقيق براي كشف منبع اين يخ است.
تبهكاران راضي تر از پليس
سئول: نتايج يك نظر سنجي كه اخيرا در كشور كره جنوبي انجام شده نشان مي دهد تبهكاران اين كشور در مقايسه با ماموران پليس از حرفه خود راضي تر هستند. در اين نظر سنجي در حدود 80 درصد تبهكاران اعلام كردند كه تا حدود زيادي از حرفه خود راضي هستند در حالي كه اين رقم در ميان ماموران پليس در حدود 65 درصد بود. تبهكاران كره اي به طور متوسط 2186 پوند در ماه درآمد دارند كه بيشتر از حقوق يك مامور پليس است.
فروش زندگي در اينترنت
سيدني: يك مرد 24 ساله استراليايي تمام زندگي خود را در اينترنت به مزايده گذاشت. حالا كه وي تمام دارايي هاي خود را فروخته است مي گويد كه نمي داند به چه دليل چنين كاري انجام داده است. وي در اين مزايده حتي لباس، لوح هاي فشرده، كيف، كفش، عكس هاي دوران كودكي و حتي لامپ اتاق خود را فروخت و از اين راه حدود 6 هزار دلار درآمد كسب كرد. وي كه يك دانشجوي فلسفه است در اين مورد گفت: من هنوز هم نمي دانم كه به چه دليل تمام زندگي خود را فروختم. اما احساس مي كنم كه از زندگي خسته شده بودم. در نزد من اين دنيا و اجزاي آن بي ارزش است و نبايد به آنها دل بست.
بد يمن بودن عنوان جديد
نيويورك: ظاهرا عنوان پيرترين انسان زنده جهان براي يك خانم آمريكايي چندان خوش يمن نبود. چهارشنبه هفته گذشته وي كه 114 سال سن داشت پس از مرگ يك خانم 115 ساله به عنوان پيرترين انسان زنده جهان معرفي شد اما اين عنوان تنها 4 روز به وي وفا كرد و در پايان روز چهارم از دنيا رفت.
رهاكردن مسافران
كارديف: كاركنان و خدمه يك قطار بين شهري در ولز مسافران قطار را در ميان برف و سرما رها كردند و متواري شدند. اين قطار كه از كارديف به مقصد لندن در حركت بود در حومه شهر لندن دچار نقص فني شد به همين دليل شركت راه آهن يك دستگاه اتوبوس به محل توقف قطار اعزام كرد تا مسافران را به مقصد انتقال بدهد. اما از بخت بد مسافران، اتوبوس نيز پس از طي مسير كوتاه دچار نقص فني شد و از كار افتاد. در همين حال خدمه قطار به مسافران قول دادند كه تا چند دقيقه ديگر اتوبوس ديگري از راه برسد و آنها را سوار كند. آنها سپس خود سوار بر يك تاكسي شده و صحنه را ترك كردند. با توجه به اين كه برف سنگيني باريده بود مسافران نگون بخت به مدت نيم ساعت در سرما لرزيدند و خبري از اتوبوس نشد. سرانجام آنها متوجه شدند كه خدمه قطار به آنها دروغ گفته اند. به هر حال هر يك از آنها با كرايه تاكسي به مقصد رسيدند. در پي انتشار اين خبر شركت راه آهن در توجيه عمل زشت كاركنان خود گفت با توجه به اينكه آنها مي خواستند زودتر به محل خدمت خود بازگردند مسافران را ترك كردند. البته اين شركت كليه هزينه هاي حمل و نقل مسافران با تاكسي را پرداخت خواهد كرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |