چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
ديدار وزير امورخارجه ايران با دبيركل سازمان ملل
ايرنا: در ديدار منوچهر متكي وزير امورخارجه ايران با دبيركل سازمان ملل كه در حاشيه هشتمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا در اتيوپي انجام گرفت مسائل بين المللي، منطقه اي و موضوع هسته اي مورد بحث قرار گرفت .
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ، متكي در اين ديدار با اشاره به ضرورت سازماندهي مجدد سازمان ملل گفت : وضعيت بين المللي بعداز جنگ سرد و تلاش برخي قدرتها براي يك جانبه گرايي و تك قطبي كردن جهان، نياز حضور فعالتر و موثرتر سازمان ملل را ايجاب مي كند.
متكي با اشاره به فعاليت هاي هسته اي ايران كه در چارچوب PT انجام مي گيرد، گفت : ما در رابطه با فعاليت هاي هسته اي، آماده مذاكره بدون پيش شرط هستيم و هيچگونه فشار سياسي را نمي پذيريم .
وي افزود: ما نمي توانيم حق مردم خود را ناديده گرفته و فراموش كنيم.
در اين ديدار، دبيركل سازمان ملل استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي در قالب PT را حق همه كشورها دانست و گفت اين حق مشروط نمي باشد.
بان كي مون بر ضرورت اعتمادسازي در زمينه استفاده از انرژي هسته اي تاكيد كرد و گفت : اميدواريم با ادامه مذاكره با كشورهاي اروپايي، به يك توافق در اين زمينه دست يابيد و من هم در اين زمينه آماده كمك هستم .

رهبر معظم انقلاب:
ايران از گسترش روابط با روسيه استقبال مي كند
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز يكشنبه در ديدار ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه با تأكيد بر اينكه گسترش همكاريهاي جمهوري اسلامي ايران و روسيه نتايج مفيدي خواهد داشت افزودند: 2 كشور مي توانند 2 شريك مكمل در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، منطقه اي و بين المللي باشند.
ايشان با ابراز خرسندي از پيام كتبي ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران از گسترش روابط با روسيه در همه زمينه ها استقبال مي كند و معتقد است ظرفيت گسترش روابط 2 كشور بيش از حد كنوني است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به وجود نيمي از ذخاير گاز جهان در روسيه و ايران افزودند: 2 كشور با كمك يكديگر مي توانند بناي يك سازمان مربوط به همكاري هاي گازي را همچون اوپك پايه گذاري كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به شرايط عراق، افغانستان، فلسطين و لبنان و تلاش آمريكا براي پيشبرد اهداف يك جانبه گرايانه خود، تأكيد كردند: با وجود تلاش هاي آمريكا، اين كشور به هدف هاي خود در منطقه نرسيده است و همكاري فعال جمهوري اسلامي ايران و روسيه در مسائل منطقه در چارچوب مشخص، مي تواند مانع از اثرگذاري يكه تازي آمريكا شود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تأكيد رئيس جمهوري روسيه در پيام خود بر ادامه همكاري هاي تهران و مسكو در همه زمينه ها به ويژه تكميل و اتمام نيروگاه هسته اي بوشهر، ابراز اميدواري كردند همكاري ها و تعهدات پيشين با شتاب بيشتري ادامه يابد و اجرا شود.
در اين ديدار كه علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز حضور داشت، ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت روسيه با تأكيد بر عزم جدي مسكو براي گسترش روابط با تهران در همه زمينه ها افزود: رئيس جمهوري روسيه معتقد است 2 كشور بايد از همه ظرفيت هاي خود براي تحكيم روابط و همكاريهاي منطقه اي، بين المللي و راهبردي استفاده كنند.
وي مذاكرات خود را در تهران، مثبت ارزيابي كرد و گفت: مسكو بر اين باور است كه دورنماي همكاري با جمهوري اسلامي ايران بسيار خوب و اميدوار كننده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه در تهران خبر داد
تلاش براي آغاز مذاكرات هسته اي
احمدي نژاد: عملكرد نامناسب 3 كشور اروپايي باعث تلف شدن فرصت شد
012408.jpg
گروه سياسي- ايگور ايوانف روز يكشنبه در سفر به تهران با مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ديدار كرد؛ ديدارهايي كه بحث درباره پرونده هسته اي محور اصلي آنها بود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه كه حامل پيام ولاديمير پوتين رئيس جمهوري اين كشور به رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري ايران بود، درباره محتواي اين پيام ها گفت: ايده اصلي اين پيام ها در برگيرنده اراده روسيه براي گسترش روابط دوستانه با همسايه و شريك ديرينه خود ايران است.
او در مذاكرات جداگانه با رئيس جمهوري، دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزير خارجه ايران تاكيد كرد كه ما مطمئنيم برنامه هسته اي ايران راه حل نظامي ندارد و تمام طرف ها بايد همه تلاششان را براي برون رفت از طريق يك راه حل سياسي بكار گيرند.
لاريجاني و ايوانف در پايان مذاكرات شان در جمع خبرنگاران تأكيد كردند كه بر روي گزينه هاي مختلفي براي پايان دادن به مسئله هسته اي گفت وگو كرده اند و دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه تأكيد كرد: در حال حاضر در حال انجام مشورت هايي براي شروع مذاكرات هستيم.
منافع گره خورده
در ديدار محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان و ايگور ايوانف دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه كه عصر روز يكشنبه انجام شد، احمدي نژاد پس از دريافت پيام كتبي رئيس جمهوري اين كشور، با بيان اينكه منافع ملي ايران و روسيه در موارد متعددي به هم گره خورده است، تصريح كرد: برخي قدرت هاي فرامنطقه اي نمي خواهند اين دو كشور به عنوان دو قدرت بزرگ، نقش مهم خود را براي ثبات و امنيت منطقه  اي و بين  المللي ايفا كنند و اين نشان دهنده اهميت همكاري و تبادل نظر هرچه بيشتر تهران و مسكو است.
وي با اشاره به سطح خوب روابط دوجانبه و همكاريهاي جمهوري اسلامي ايران و روسيه در ابعاد مختلف، گفت: اميدواريم افزايش رايزنيها و رفت و آمدهاي مقامات بلندپايه دو كشور سرعت گسترش روابط ايران و روسيه در ابعاد اقتصادي، سياسي و فرهنگي را بيشتر كند.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي ايران، با تاكيد بر اينكه با تعميق هرچه بيشتر همكاري خوب ايران و روسيه در مسايل مختلف، مي توان شاهد حل سريعتر مشكلات منطقه از جمله عراق، افغانستان و خاورميانه بود، گفت: جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته اي همواره از موضع منطق و استدلال سخن گفته و آماده مذاكره بدون پيش شرط است، اما عملكرد نامناسب سه كشور اروپايي در سالهاي گذشته، علاوه بر ايجاد حس بي اعتمادي در دولت و ملت ايران، تنها باعث تلف شدن فرصت شده است. ايوانف دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه، نيز در اين ديدار، با اشاره به مسئله هسته اي و اهميت آن براي ملت ايران و تلاش برخي قدرت ها براي پيچيده كردن اين مسئله افزود: روسيه معتقد است كه مسئله هسته اي ايران تنها از طريق گفت وگو و ادامه مذاكرات حل خواهد شد و در اين زمينه آماده هر گونه همكاري براي يافتن راه حل سياسي و بررسي پيشنهادهاي مختلف براي رسيدن به نقطه نظر مشترك و مورد قبول طرف هاي مذاكره است.
پيشنهادهاي متعدد
دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه تاكيد كرد: ما مطمئنيم برنامه هسته اي ايران راه حل نظامي ندارد و تمام طرف ها بايد همه تلاش شان را براي برون رفت از طريق يك راه حل سياسي بكار گيرند.
به گزارش مهر، علي لاريجاني و ايگور ايوانف دبيران شوراهاي عالي امنيت ملي ايران و روسيه در پايان سفر ايوانف و مذاكرات وي با مقامات ايراني در كنفرانس خبري مشترك به سؤالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ گفتند.
دبير شوراي امنيت ملي روسيه در اين كنفرانس خبري ابتكار جديد محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي را براي به وجود آمدن فرصتي براي مذاكره قابل توجه خواند و يادآور شد: اين حرف مبتني بر توقف موقت غني سازي از سوي ايران و توقف اجراي قطعنامه 1737 از سوي اعضاي شوراي امنيت است.
خبرنگاري پرسيد با توجه به شرايط ايران در قطعنامه 1737 روسيه در قالب گروه 1+5 چه اقداماتي براي حل بحران انجام مي دهد؟ دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه پاسخ داد: مسكو در قالب 1+5 در زمان لازم به تدوين پيشنهادات سازنده پرداخت كه مي تواند براي شروع مذاكرات بسيار مؤثر باشد؛ همچنين در حال حاضر در حال انجام مشورت هايي براي شروع مذاكرات هستيم.
وي با اشاره به پايان مهلت قطعنامه 1737 در اوائل اسفند ماه اظهار داشت: مسكو در حال رايزني هايي است كه به گزارش مثبت آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت در پايان مهلت قطعنامه منجر شود.
دبير شوراي امنيت ملي روسيه در پاسخ به اين سؤال كه مسكو كارشكني هاي آمريكا در روند مذاكرات و اعمال فشار براي بحراني شدن موضوع هسته اي ايران را در مقاطع مختلف چگونه ارزيابي مي كند گفت: ارزيابي عملكرد ساير كشورها در گروه 1+5 در دستور كار ما نيست.
وي در عين حال تأكيد كرد: شرايط در منطقه و پيرامون برنامه هسته اي ايران آنقدر پيچيده است كه همه طرف ها بايد خويشتنداري نشان دهند و از اعلام اعلاميه هايي كه به وخيم شدن شرايط بينجامد، خودداري كنند.
علي لاريجاني نيز در ادامه اين كنفرانس خبري در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران پيشنهاد مطرح شده از سوي روسيه مبني بر اجراي طرح البرادعي براي باز شدن راه مذاكرات را مي پذيرد، گفت: همان طور كه آقاي ايوانف گفته اند مسئله هسته اي ايران چند وجهي است و لذا بايد پيشنهادات، پرورش پيدا كند و شمول يابد.
به گفته دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، مباحث مطرح شده ميان وي و همتاي روس اش در خصوص حل و فصل مسئله هسته اي ايران به نحو مطلوب بسيار مفصل بوده است و پيشنهاد البرادعي تنها يكي از محورهاي اين بحث بود.
وي اظهار داشت: در اين مباحث طرق مختلفي براي حل موضوع مطرح شد.

برگزاري مراسم عزاداري سالار شهيدان
در حسينيه امام خميني
012414.jpg
گروه سياسي - همزمان با ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني، مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين ع در حسينيه امام خميني ره برگزار شد.
در اين مراسم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان نظام پس از تبيين ابعاد نهضت امام حسين ع، مداحان اهل بيت عصمت و طهارت به نوحه سرايي و ذكر مصيبت پرد اختند.
اين مراسم كه از روز شنبه آغاز شده تا غروب فردا (دوازدهم بهمن ماه) ادامه خواهد داشت.

فردا برگزار مي شود
بزرگداشت يوم الله 12 بهمن در حرم مطهر امام خميني ره
گروه سياسي - مراسم بزرگداشت يوم الله 12 بهمن در حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران فردا به طور همزمان در سراسر كشور برگزار خواهد شد.
ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي در اطلاعيه اي ضمن گراميداشت يوم الله 12 بهمن ماه سالروز بازگشت تاريخي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) و آغاز دهه مبارك فجر اعلام كرد كه مراسم نكوداشت يوم الله 12 بهمن در حرم مطهر و منور آن حضرت و همزمان در سراسر كشور رأس ساعت 33/9 صبح روز پنجشنبه 12/11/85 با حضور اقشار مختلف مردم مبارز و قهرمان و آحاد امت حزب الله تهراني و با حضور سفرا، نمايندگان كشورهاي خارجي و وابستگان نظامي برگزار مي شود.
در اين اطلاعيه آمده است ستاد مركزي دهه فجر انقلاب اسلامي از عموم مردم شهيدپرور و آزاده ايران دعوت مي نمايد تا با شكوه تر از سال هاي گذشته با حضوري آگاهانه و پرشور در مرقد مطهر امام راحل(ره) بار ديگر با آرمانهاي والاي انقلاب اسلامي، نظام مقدس جمهوري اسلامي، شهدا و امام شهدا تجديد ميثاق نموده و وحدت و انسجام ملي خود را به جهانيان به ويژه به سردمداران كفر و عناد و آمريكاي جنايتكار ثابت كنند.
در اين اطلاعيه تأكيد شده است براي يادبود اين روز تاريخي كه مقارن است با سومين روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و 72 تن از ياران با وفايش و شهادت حضرت امام زين العابدين(ع)، زنگ مدارس، كارخانه ها، سوت قطارها و كشتي ها و ناقوس كليساها در ساعت 33/9 صبح 12 بهمن به صدا در مي آيد. اين ويژه برنامه در حرم مطهر امام خميني(ره) تا ساعت 12 ظهر ادامه داشته و سپس با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ويژه برنامه جلوس در بهشت زهرا(س) در محل جلوس امام خميني(ره) برقرار شده و با گل افشاني محل جلوس حضرت امام(ره) در ساعت 13 به پايان مي رسد.
ايسنا هم گزارش داد در آستانه  فرا رسيدن دهه  فجر و بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، امروز رئيس جمهوري و اعضاي هيأت دولت براي تجديد ميثاق با آرمان هاي حضرت امام خميني(ره) در حرم معمار كبير انقلاب اسلامي حضور خواهند يافت.

تازه ترين اظهارنظر رئيس جمهوري آمريكا
بوش: از كجا معلوم ايران سلاح اتمي داشته باشد؟
مخالفت آمريكا با پيشنهاد البرادعي
مهر: آمريكا با پيشنهاد مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر تعليق غني سازي از سوي ايران در برابر تعليق تحريمها از سوي شوراي امنيت مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، الجاندرو ولف ازاعضاي هيأت نمايندگي آمريكا در سازمان ملل متحد گفت: مسيري براي تعليق ارائه شده است و آن تعليق فعاليت هاي غني سازي ايران است كه توسط شوراي امنيت پاسخ داده شده است. بنابراين بسيار مشخص است و در معرض تفسير مجدد قرار نمي گيرد. محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه پيشنهاد كرد كه براي حل موضوع هسته اي ايران، بايد تعليق غني سازي اورانيوم و تعليق تحريم هاي شوراي امنيت درباره برنامه هسته اي تهران به طور همزمان انجام شد.
گروه سياسي - جورج بوش، در مصاحبه با راديوي ملي آمريكا نسبت به صحت اطلاعات ايالات متحده درباره  ايران ترديد نشان داد، زيرا واشنگتن قبل از حمله به عراق به اشتباه اين كشور را به داشتن سلاح هاي كشتار جمعي متهم كرده بود. رئيس جمهور آمريكا گفت: من هم مثل خيلي از آمريكايي هاي ديگر هستم كه مي گويند، خوب اگر اين حرف در مورد عراق اشتباه بود، از كجا معلوم درباره  ايران درست باشد؟
در اين موضع گيري تازه بوش كه نشان دهنده وجود ترديدهاي جدي در ميان دولتمردان آمريكايي براي پذيرش اتهامات عليه ايران است، او بار ديگر با متهم كردن ايران به ايجاد آشوب در عراق گفت: اگر ايران فعاليت هاي نظامي خود در عراق را تشديد بخشد و نيرو هاي آمريكايي را به خطر اندازد با واكنش شديد ما روبه رو خواهد شد. ايسنا در گزارش خود از اين گفت وگو به نقل از خبرگزاري فرانسه نوشت كه بوش احتمال حمله به ايران را رد كرده و گفت: من خيال ندارم به ايران حمله كنم. علاوه بر آن وي با تكرار اتهامات خود مبني بر نظامي بودن برنامه  هسته اي ايران گفت كه آمريكا در تلاش است با اين مسئله به طور ديپلماتيك برخورد كند و تاكيد كرد كه اين مسئله از مسئله عراق كاملاً جداست. بوش گفت: يكي از چيز هايي كه در بحث درباره  ايران مهم است اين است كه اين دو مسئله با يكديگر قاطي نشوند. يكي مربوط به اتفاقاتي است كه در عراق مي افتد و ديگري تلاش آنها براي دستيابي به سلاح هسته اي است و ما با اين مسئله به طور ديپلماتيك برخورد مي كنيم. من تهديد هسته اي ايران را خيلي جدي مي گيرم، اگر چه اطلاعاتي كه درباره  عراق دريافت كرديم درست نبود، مجبوريم اين كار را انجام دهيم.
سانتريفيوژ جديد
معاون امور بين الملل و برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي با رد نصب دستگاه هاي جديد سانتريفيوژ براي پروژه سه هزارتايي سانتريفيوژها اعلام كرد: هرگاه نصب دستگاه هاي جديد سانتريفيوژها آغاز شود، آن را اعلام مي كنيم. محمد سعيدي در حاشيه كنفرانس خبري علي لاريجاني و ايگور ايوانف دبيران شوراهاي عالي امنيت ملي ايران و روسيه در تهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا نصب دستگاههاي سانتريفيوژ در پروژه اعلام شده از سوي ايران مبني بر راه اندازي سه هزار دستگاه سانتريفيوژ آغاز شده است، گفت: هر زماني كه نصب دستگاهها آغاز شود آن را اعلام عمومي مي كنيم.
شايعه حمله
عضو سابق شوراي امنيت ملي آمريكا موضوع حمله نظامي به ايران را كه توسط محافل آمريكايي به آن دامن زده مي شود، شايعه خواند. راديو بي بي سي دوشنبه شب درگزارشي گفت:
گري سيك درباره نگراني محافل سياسي از افزايش احتمال حمله نظامي آمريكا عليه ايران مي گويد، اين شايعات با هدف افزايش فشار رواني بر جمهوري اسلامي ايران منتشر مي شوند. گري سيك گفت: دولت جرج بوش و اسرائيل سعي دارند با مطرح كردن مداوم احتمال به كارگيري گزينه نظامي، دولت ايران را در حالت ترديد و نگراني نگهدارند.

سخنگوي وزارت خارجه:
بررسي پيام سناتورهاي آمريكايي به ايران ادامه دارد
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه ضمن تأييد ارسال پيامي از جانب برخي سناتورهاي آمريكايي براي ايران، درباره محتواي آن گفت: اينها سعي دارند تا اشتباهات دولت آمريكا را جبران كنند و با پيچيدگي هايي كه در نتيجه سياست هاي غلط واشنگتن در رابطه با ايران ايجاد شده، مقابله كنند.
سيد محمدعلي حسيني پيش از ظهر يكشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي، ادامه داد: بررسي ها درباره اين پيام ها ادامه دارد ولي هنوز به نتيجه قطعي نرسيده است، اما آنچه از محتواي اين پيام مي توان ذكر كرد آن است كه به شكلي مي خواهند به تصحيح سياست هاي غلط آمريكا و برخي كشورهاي غربي عليه ايران بپردازند و آن را از پيچيدگي هايي كه در پي اين سياست ها ايجاد شده خارج سازند.
علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي هم، ارسال پيام از سوي برخي مسئولان و سياستمداران آمريكايي براي ايران را تأييد كرد و گفت: اين پيام در مورد موضوع هسته اي نيست.
به گزارش ايرنا، لاريجاني يكشنبه شب در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه، افزود: به طور متعارف در موضوعات مختلف پيام هايي فرستاده مي شود و ما نيز پاسخ مي دهيم كه اين مسئله هميشه وجود داشته است.
لاريجاني اظهار داشت: با اين كه با آمريكا رابطه اي نداريم، آنها هميشه پيام هايي را مي دهند كه ما نيز جواب مي دهيم.
وي در واكنش به ادعاهاي اخير زلماي خليل زاد، سفير سابق آمريكا در عراق مبني بر وجود اسنادي در خصوص دخالت ايران در امور داخلي عراق گفت: يكي از ويژگي هاي آقاي خليل زاد بيان مطالب و مواضعي از راستاي سياست هاي آمريكا مبتني بر تفرقه و فتنه انگيزي بين شيعيان و اهل سنت است.
سخنگوي وزارت خارجه ادعاهاي اخير خليل زاد مبني بر ارائه اسنادي از دخالت ايران در امور داخلي عراق را اتهاماتي بي پايه و اساس خواند كه پيش از اين هم از سوي مقامات آمريكايي مطرح مي شده و تصريح كرد: مطمئن باشيد اين ادعاها كذب است.
حسيني در پاسخ به سؤالي در خصوص محتواي نامه اي كه به تازگي از سوي منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران براي 14 كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل ارسال شده است، توضيح داد كه اين نامه شامل محور هاي گوناگوني از جمله تأكيد بر اهميت و جايگاه ان پي تي، تشريح صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران، همچنين دعوت به بازگشت به ميز مذاكره است.

آخرين وضعيت
ديپلمات هاي ربوده  شده
در عراق
گروه سياسي - وزيران خارجه ايران و عراق در مكالمه تلفني پيرامون آخرين وضعيت ديپلمات هاي ايراني و چگونگي تسريع بخشيدن آزادي آنها رايزني كردند.
هوشيار زيباري در اين مكالمه تلفني با اشاره به اراده جدي مقامات عراقي پيرامون لزوم آزادي سريع تر ديپلمات هاي ايراني اظهار داشت: ما تلاش هاي جدي را به منظور آزادي آنها در دستور كار داريم و اميدواريم هر چه سريعتر آنها آزاد شوند.
در اين گفتگوي تلفني همچنين طرفين بر اهميت برگزاري اجلاس همسايگان عراق در مساعدت به امنيت اين كشور تاكيد كردند و زيباري اضافه كرد: تاكنون ايران، سوريه، تركيه، كويت، دبيركل كنفرانس اسلامي و اردن از پيشنهاد برگزاري همسايگان در بغداد استقبال كرده اند.
مهر هم گزارش داد سخنگوي وزارت خارجه در ارتباط با ربودن ديپلمات هاي كشورمان در استان اربيل عراق نيز با بيان اين كه هيچ نكته ابهامي در خصوص هويت ديپلمات هاي ايراني وجود ندارد، افزود: به زودي سركنسول جديدمان در اربيل و سليمانيه را اعلام و بر مبناي توافقات قبلي صورت گرفته با مقامات عراقي به اين كشور اعزام خواهيم كرد.

اخبار كوتاه
رياست جمهوري: محمود احمدي نژاد صبح ديروز از آسايشگاه سالمندان در كهريزك تهران بازديد كرد. در اين ديدار كه ساعت 9:30 دقيقه سه شنبه صورت گرفت، رئيس جمهوري با حضور در بخش هاي مختلف آسايشگاه كهريزك با سالمندان به گفتگو پرداخت و از آنها دلجويي كرد. وي سپس با پرسش از مسئولان و پرستاران اين آسايشگاه، مشكلات و نيازمنديهاي اين مجموعه را جويا شد. وي سپس به شهرري رفت و در حرم عبدالعظيم حسني همراه با مردم، به عزاداري سالروز شهادت سيدالشهدا پرداخت. رئيس جمهوري نماز ظهر عاشورا را همچون مراسم عزاداري سال گذشته، در اين محل خواند.
شوراي عالي امنيت ملي:  حسن روحاني طي سخناني در مراسم عزاي شب عاشوراي حسيني كه در حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، گفت: مسئولان بايد بدانند كه بايد همه  كساني كه طرفدار امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري و نظام هستند را زير يك خيمه جمع كنند و از تمام اهرم هاي منطقه اي و داخلي استفاده كنند و نگذارند در كنار جبهه  قوي دشمن جبهه  ديگري ايجاد شود. عضو شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اين كه نبايد دشمنان را حقير شمرد خاطرنشان كرد: درست نيست ما در مقابل توطئه هاي دشمنان بگوييم دشمنان كسي نيستند و آنها را حقير بشماريم. مي توانيم برنامه ريزي كنيم و با استراتژي و برنامه  مناسب در مقابل دشمني هاي آنها بايستيم. وي با تأكيد بر اين كه بايد از همه  ديدگاه ها و گروه ها براي ايجاد همدلي و وحدت استفاده كنيم خاطرنشان كرد: نبايد زبان گروه هاي مختلف را بست. بگذاريد همه  گروه ها حرف بزنند و شما نيز با منطق جواب بدهيد. وحدت و همدلي تنها با اقناع مردم به وجود مي آيد و اگر به دنبال وحدت در كشور هستيد در همه تصميم سازي ها و تصميم گيري ها همه را دخالت دهيد.
قوه قضاييه: دادستان كل كشور در جمع مبلغان حوزه  علميه و نمازگزاران مسجد حجت(ع) با اشاره به اهميت و ضرورت امر تبليغ در اسلام بر ضرورت اتخاذ روش هاي مناسب و حكيمانه در امر تبليغ تأكيد كرد. قربانعلي دري نجف آبادي، با اشاره به رسالت مبلغان در تبليغ صحيح و روشمند دين، اظهار داشت: مبلغان بايد با تجهيز به علم و معرفت مدلل و اتخاذ شيوه هاي مناسب و روش هاي مخاطب شناسانه و دورانديشانه در جهت معرفي هر چه عميق تر انديشه ها و آموزه هاي ديني به عموم مردم و خاصه نسل جوان اهتمام ورزند.
دولت: هيأت وزيران عصر يكشنبه به رياست محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد. در اين جلسه تعدادي از پيشنهادهاي دستگاههاي اجرايي مطرح، بررسي و در خصوص آنها تصميم گيري شد.
سياست خارجي: محمدحسن اختري سفير ايران در سوريه، در ديدار با وليد المعلم وزير خارجه  اين كشور، تحولات شتابان در منطقه بويژه اوضاع لبنان را بررسي كرد. در اين ديدار كه روز سه شنبه در دمشق انجام شد، مناسبات تهران - دمشق و مهمترين مسايل منطقه نيز به بحث و رايزني گذارده شد. اوضاع لبنان در روزهاي اخير بويژه در پي تلاش هاي مرموز بيگانگان به دست مزدوران خود براي ايجاد تشتت در صفوف مردم و برانگيختن فتنه طايفه اي در اين كشور به وخامت گراييده است.
احزاب: دبير اجرايي خانه  احزاب ايران اعلام كرد كه مجمع عمومي  فوق العاده خانه  احزاب به منظور اصلاح اساسنامه برگزار مي شود. تبرائي با اعلام برگزاري مجمع در تاريخ  ۱۹ بهمن در سالن فرهنگي و ورزشي تلاش (وابسته به وزارت كار) افزود: به منظور گسترش فعاليت احزاب در خانه احزاب و در راستاي پيشنهادهاي برخي احزاب، مجمع عمومي  فوق العاده اي در  ۱۹ بهمن ماه برگزار مي شود.

گزارش خاتمي از ديدار با كري در داووس
012411.jpg
گروه سياسي- سيد محمد خاتمي كه پس از سفري 4 روزه  به سوئيس به ايران بازگشته است، دوشنبه شب در مراسمي به مناسبت تاسوعاي حسيني در محل خانه هنرمندان گفت: جان كري در اين ديدار با اشاره به قيام امام حسين معترف شد كه دولتمردان آمريكا قادر به درك واقعيت هاي ايران اسلامي نيستند و به همين خاطر درمورد ايران تصميم هاي غلطي اتخاذ مي كنند.
رئيس جمهوري پيشين ايران كه به عنوان مهمان ويژه در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس حضور يافته بود، ادامه داد: جان كري، رقيب جرج بوش، در ديدار با وي درحاشيه اجلاس داووس، اذعان كرده است كه آمريكا در مورد ملت ايران تصميم هاي نادرستي گرفته است.
در گزارشي كه ايرنا از اين مراسم منتشر كرده، از قول خاتمي آمده كه كري تأكيد كرده است: علت اصلي اقدامات اشتباه واشنگتن عليه ايران اسلامي شناخت نادرست از ملتي است كه به علي ع و حسين ع معتقدند.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش گفت : درسي كه امام حسين به كل تاريخ داد، اين بود كه بهترين و با فضليت ترين انسانها هم حق تحميل خود را بر مردم ندارند و بايد حكومت مطلوب در اختيار انسانهاي با فضيلتي قرار گيرد كه آراي مردم به آنها تعلق يافته باشد.
به گزارش ايسنا از مراسم خانه  هنرمندان، رئيس مركز گفت وگوي تمدن ها، در ادامه با بيان اين كه در دوره  معاصر نيز شاهد تصميمات سرنوشت سازي كه با اتخاذ آنها تاريخ بشريت تغيير كرده، بوده ايم، اظهار داشت: در آستانه  دهه  فجر هستيم. كساني كه عمرشان اجازه مي دهد و حوادث انقلاب را به ياد دارند يا كساني كه شرح اين حوادث را شنيده اند، مي دانند در 22 بهمن 57 يك تصميم فوق العاده گرفته شد.
وي در ادامه با اشاره به اعلاميه اي كه در 22 بهمن 57 از سوي حكومت وقت مبني بر اعلام حكومت نظامي صادر شد، اظهار داشت: اين تصميم همه را نگران كرد، اما امام تصميم تاريخي گرفتند و با اعلاميه اي مقابل اين فرمان آن را ناديده انگاشته و از مردم خواستند از خانه ها بيرون بيايند و همين تصميم باعث شد كه جهت تاريخ عوض شود؛ زيرا بعدها مشخص شد حكومت مي خواست در آن شب با بمباران محل اقامت امام و دستگيري مؤثرين انقلاب، كار انقلاب را يكسره كند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |